B2B Weesp

6 februari 2014

B2B Weesp 6 februari 2014


Weesper ondernemers zeggen: 'We zijn uit het dal, maar blijven alert'

Foto: Brian Elings

Weesper ondernemers zijn optimistisch over de toekomst. Er wordt dit jaar tenminste stabilisering van de omzet verwacht, maar in veel gevallen een groei.

Dat blijkt uit een korte enquête onder de standhouders van de Weesper B2B-dagen. Een veelgehoorde opmerking is: we zijn uit het dal, maar we moeten alert blijven voor het na-ijleffect. 75% zegt meer vertrouwen in de economische toekomst van zijn of haar bedrijf te hebben dan twee jaar geleden. 70% verwacht komend jaar een groei van de omzet. Het vertrouwen in de economie wordt uitgedrukt in het gemiddelde rapportcijfer 7,5. Het vertrouwen in de eigen onderneming krijgt het gemiddelde rapportcijfer 8.

Nog meer rapportcijfers. Bedrijvenvereniging IVW wordt hoog gewaardeerd door de deelnemers van de B2B-dagen. Er rolt een dikke 8 uit de bus. De organisatie wordt aan alle kanten geroemd. Andere positieve geluiden: 'de IVW maakt het verschil' en 'de belangrijke verbindende factor tussen de bedrijven'. Ook de gemeente scoort een ruime voldoende: een 6,5. Een veelgehoorde opmerking is dat ondernemers blij zijn met de aanstelling van een bedrijfscontactfunctionaris in de persoon van Glenn Janssen. Maar ook vaak gehoord: 'de gemeente (de gemeenteraad in dit geval - red) heeft de zaken rond Action en PostNL verkeerd afgehandeld'. Caffè Zarazzo toonde zich opvallend positief over rol van de gemeente Weesp bij de zoektocht naar een grotere huisvesting. Ondanks dat het niet gelukt is en Zarazzo al enige tijd geleden naar Hoevelaken is verhuisd, is het bedrijf erg te spreken over de actieve rol van de gemeente.

Bedrijventerreinen
De ondernemers geven de bedrijventerreinen Noord en Van Houten rapportcijfer 6,5 en de Nijverheidslaan 6-. Waar bij Noord en Van Houten de cijfers niet verder uiteenliepen tussen de 5 en de 7.5, was de beoordeling van de Nijverheidslaan extremer: van een 3 naar een 7. Op bedrijventerrein Noord zijn wegen en panden opgeknapt en andere verbeteringen aangebracht, onder meer door het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Maar heeft de ondernemer dat ook in de gaten? Het antwoord daarop is weliswaar ja (80%), maar het grootste deel vindt dat dat slechts 'een beetje zichtbaar' is. De gereserveerde reactie wordt verklaard door het gevoel dat het de ondernemers niet snel genoeg gaat. Daarnaast wordt leegstand vaak genoemd als negatieve factor. Hoewel de leegstand in Weesp juist afneemt, zijn het kennelijk de in het oog springende panden die lang leegstaan die het imago bepalen. Gelukkig vindt niemand de situatie op Noord verslechterd.

Muiders eten met korting bij eigen horeca

Foto: Christian Pfeiffer

Muiders en Muiderbergers kunnen deze en volgende maand met korting eten bij alle restaurants en cafés in Muiden en Muiderberg. Een unieke samenwerking van de horeca.

Bij alle huishoudens in de gemeente Muiden worden de kortingspassen bezorgd. Daarmee krijgen de inwoners onbeperkt 10% korting op lunch en diner in alle restaurants in Muiden en Muiderberg. "Uit eten moet een feestje zijn", zo vertelt initiatiefnemer Ron Bot van strandpaviljoen De Zeemeeuw in Muiderberg.

Hij bedacht het concept kort geleden. "Ik bedacht het op een avond. Meteen alle collega's opgebeld, een voorstel gemaakt, de reacties verwerkt en in anderhave week was het voor elkaar", zo vertelt een duidelijk trotse Bot. "In deze tijd moeten we elkaar steunen. Het heeft geen zin om met schuine ogen naar de buren te kijken. Daar wordt niemand beter van. We hebben met z'n allen mooie restaurants hier en het is goed om alle inwoners eens bij ons uit te nodigen." Bijzonder is dat de pas onbeperkt mag worden ingezet tot eind maart. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo mag de pas alleen gebruikt worden voor lunch en diner en moet er per persoon minimaal één gerecht van de menukaart worden besteld.

Wie de pas wil gebruiken met meer dan 20 personen moet even in overleg met de restauranthouder. Alle horeca in Muiden doet mee: De Doelen, Het Rechthuys, Gieling, 't Lagerhuys, Fort H, Graaf Floris V, Della Nonna, Ome Ko, Tante Anna en De Zeemeeuw. Ron Bot overhandigde het eerste exemplaar van de pas aan burgemeester Marleen de Pater. Die is trots op het initiatief en roemt de snelheid waarmee dit tot stand is gekomen. "Dit moet de goodwill toch wel ten goede komen. We zijn hier erg blij mee."


Startende ondernemer? Kom dan ontbijten én netwerken op 14 februari bij de Rabobank Amstel en Vecht. Het Rabo StartersOntbijt is een informatieve netwerkbijeenkomst voor startende ondernemers, waarbij het nuttige (een relevantinhoudelijk programma) wordt gecombineerd met het aangename (een heerlijk ontbijtbuffet). Het StartersOntbijt vindt plaats in Grand Hotel Amstelveen. Tijdens het StartersOntbijt helpt gastspreker Alex Klein de aanwezige ondernemers op weg met behulp van zijn StartersKompas. Het StartersKompas begint waar het ondernemersplan ophoudt. Aanmelden of meer informatie nodig? Bekijk dan onze speciale website, te bereiken via www.rabobank.nl/amstelenvecht.

Samenwerking ONE Fitness en Dansstudio

Sportschool ONE Fitness Weesp en Dansstudio Van Harten werken sinds deze maand samen.

Er is een combinatiepakket voor sporters die graag alle vrijheid willen hebben en diverse lessen willen volgen. Dit combipakket biedt onbeperkt gebruik van de vrije fitness en de groepslessen van ONE Fitness aan de Hogeweijselaan, zoals bodypump en spinning. Daarnaast kan worden deelgenomen aan alle conditielessen van Dansstudio Van Harten die onder het shape-aanbod vallen.

Trailer Wim Bos Transport in Stobag-jasje

Wim Bos Transport gaat rijden voor Stobag. En ook een beetje andersom.

Een nieuwe trailer is namelijk niet voorzien van de bekende rode kleuren van Bos, maar is gestoken in een Stobag-jasje. Met deze trailer worden zonweringen vervoerd. Bijzonder is dat er een meeneemheftruck aan boord is waarmee de Bos-chauffeur zelfstandig kan laden en lossen.

Wim Bos Transport heeft het naburige pand aan de Rijnkade in gebruik genomen als extra ruimte voor opslag, assemblage en transport.

Als sponsor van FC Weesp help je goed doel

Foto: Brian Elings

FC Weesp heeft tijdens de B2B-dagen een nieuw sponsorsysteem gelanceerd. Ook werd het nieuwe tenue gepresenteerd.

Een van de opvallende punten is dat de jeugdteams vanaf komend seizoen spelen met de naam van een goed doel op het shirt. Het idee is dat grote en kleine sponsors bijdragen aan zowel de club als het goede doel. De namen van de sponsors komen op allerlei andere manieren terug, bijvoorbeeld rond het veld of via social media. Dat alles gebeurt onder de noemer 'Wij', zo legde voorzitter Peter de Keijzer uit. De club verwacht hiermee meer sponsorgeld op te halen en maatschappelijk een extra steentje bij te dragen. Welk goed doel er op de shirts komt te staan, is nog niet bekend.
De club stapt komend seizoen over op een nieuw tenue. De verandering zit 'm in de details. Voor de verkoop gaat FC Weesp samenwerken met Bijvoet Sport in Weesp.

Eén op de drie heeft MainEnergie

Foto: Brian Elings

MainEnergie biedt IVW-leden sinds twee jaar een collectief energiecontract tegen zeer scherp tarief. Inmiddels maakt dertig procent van de leden hier gebruik van.

Het zijn vooral de grotere bedrijven die MainEnergie gevonden hebben. De kleinere bedrijven en zzp'ers hebben de overstap nog niet gemaakt, terwijl dat toch heel interessant kan zijn, zo leren we op de stand van MainEnergie op de Weesper B2B-dagen.

Een van de kenmerken is dat MainEnergie 100% groene stroom levert zonder meerkosten. De overstapservice zorgt voor een naadloze overstap. MainEnergie biedt collectieve energie aan meerdere bedrijvenverenigingen aan. "De Weesper IVW valt ons op door de grote binding tussen leden en de drukbezochte businessclubs", zei Erik Dolfing tijdens de Weesper B2B-dagen.

7 / 20

Column

door Petra Berghuis (JAN Accountants)
Uit elkaar: wat gebeurt er met de eigen woning?

In de huidige woningmarkt is het lastig om als alleenverdiener een eigen woning te kopen. Gevolg is dat stellen gedwongen worden om een eigen woning op beide inkomens te kopen. Geen enkel probleem zolang de relatie goed is, maar wat gebeurt er als de relatie eindigt? Banken zijn veelal niet bereid om één van beide schuldenaren te ontslaan als schuldenaar van de lening. En wat gebeurt er dan fiscaal? Wie betaalt de rente en wie mag de renteaftrek claimen?

In de praktijk wordt veelal voorbijgegaan aan de wettelijke regels die gelden voor de toepassing van de eigenwoningregeling. Het is niet ongebruikelijk dat partners praktische afspraken maken. Zeker als de bank in kwestie niet wil meewerken aan een juridische oplossing. De praktische oplossing die veelal wordt gekozen is dat de partner die achterblijft in de woning de rente op de eigenwoninglening volledig zal betalen, ook al is zij volgens de geldleningsovereenkomst slechts verplicht om 50% van de rente te betalen. Vervolgens worden de eigen woning en de eigenwoninglening volledig bij de achterblijvende partner in de aangifte inkomstenbelasting opgenomen, en neemt daarmee dus het aandeel in de woning en lening, wat formeel nog steeds op naam staat van de vertrokken partner, mee in haar eigen aangifte. Op zich begrijpelijk, maar de fiscale regels zijn anders.

Zolang de woning en lening formeel op beide namen staan, stelt de Belastingdienst dat ieder van de partners de verplichting heeft om 50% van de verschuldigde rente te betalen. Gevolg is dat de partner die achterblijft in de woning niet meer dan 50% van de totaal op de lening betaalde rente in mindering kan brengen op haar inkomen. En omdat ze niet het volledige eigendom van de woning bezit, kan de woning ook niet voor 100% worden opgenomen in haar aangifte.
Het resterende deel van de woning en eigenwoningschuld moet in de aangifte van de vertrokken partner worden opgenomen. De eerste twee jaar na het verlaten van de woning kan dit in box 1. Na deze tweejaarsperiode gaat het aandeel in de woning en eigenwoninglening tot het box 3-vermogen van de vertrokken partner horen.

Op dit moment zijn de alimentatie en de woning na beëindiging van de samenleving aandachtspunt van de Belastingdienst. Reden om de zaken op het moment van beëindiging van de samenleving goed te regelen. Voorkom dat er een renteaftrek verloren gaat, want er zijn oplossingen.

Optimisme heerst

Drukbezochte Weesper B2B-dagen erg geslaagd

Foto: Brian Elings

Leuke reacties, positieve signalen, goede contacten, plezierige mensen en hier en daar zelfs al wat nieuwe business. Kortom: het waren twee fantastische dagen. De drukbezochte Weesper B2B-dagen op 22 en 23 januari waren zeer geslaagd. Belangrijkste conclusie: het Weesper bedrijfsleven is optimistisch over 2014.

De B2B-dagen vormden een tweedaagse netwerkbeurs voor ondernemers uit Weesp en omgeving. Ruim veertig bedrijven, van groot tot klein, presenteerden zich, vele andere ondernemers kwamen als bezoekers. De beurs vond plaats in de bedrijfshal van Weesper schilders- en glasbedrijf Pover. Verf en glas waren tijdelijk elders ondergebracht en in de spuitcabine was nu een bar. "We hebben alles goed voorbereid, ons bedrijf hoeft tijdens deze dagen niet stil te liggen", legt Edwin Ferwerda van Pover uit. Het gaat goed met het bedrijf zegt hij. "Hoewel ook wij de crisis voelen. Maar we zien de particulieren weer wat terugkomen. Voor ons is dat een graadmeter. Een goed teken. We zien de toekomst positief in."

Enquête
Pover is niet de enige die er zo over denkt. Veel meer Weesper ondernemers lieten zich tijdens de B2B-dagen positief uit over de toekomst. Wat we veel hoorden was: het dieptepunt van de crisis lijkt achter de rug, maar men blijft alert op het na-ijleffect. Uit een korte enquête die we deden onder de standhouders komt naar voren dat 75% zegt meer vertrouwen in de economische toekomst van zijn of haar bedrijf te hebben dan twee jaar geleden. 70% verwacht komend jaar een groei van de omzet. Het vertrouwen in de economie wordt uitgedrukt in rapportcijfer 7,5. Het vertrouwen in de eigen onderneming krijgt een 8.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Business
Waar de Weesper B2B-dagen uiteindelijk voor bedoeld zijn, is natuurlijk het creëren van meer business met elkaar. Of de beurs daarin zal slagen, is altijd lastig aan te geven. Maar de standhouders zijn er optimistisch over. Allereerst omdat ze anders geen stand hadden genomen op de beurs, maar het positieve gevoel werd ook nog eens versterkt door de contacten en ervaringen op de beursvloer. Op de vraag of ze het komende jaar meer business van deze B2B-dagen verwachten, antwoordde bijna 60% van de standhouders volmondig ja. De overige 40% houdt een slag om de arm en houdt het op misschien. Een enkele ondernemer antwoordde met nee.

Op de beurs werden meteen enkele opdrachten binnengesleept, zo blijkt uit de rondgang. Deze concrete successen zijn natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, en vaak ook niet reëel om te verwachten, zo kregen we van de meeste ondernemers te horen. Het opdoen van interessante contacten wordt door bijna iedereen als 'winst' opgegeven. Bij ongeveer 70% van de aanwezige ondernemers ging het op deze B2B-dagen voornamelijk om het verwerven of vergroten van de naamsbekendheid. De anderen waren naar de beurs gekomen om een specifiek product onder de aandacht te brengen. Zoals European VIP Beveiliging van Dick Kuizenga. "Mensen kennen mij van de persoonsbeveiliging, maar weten misschien niet dat ik beveiligingssystemen lever, zowel bij bedrijven als thuis." Op zijn stand was de nieuwste apparatuur te zien, tegenwoordig vaak draadloos, gekoppeld aan internet en te bedienen en af te lezen via bijvoorbeeld de mobiele telefoon.

Auto's
De aanwezige autodealers hadden de mooiste binnenkomer. Letterlijk. Bij de entree stonden vijf glanzende bolides.
Autobedrijf Ford Splinter toonde de nieuwe Ford Transit Connect, uitgeroepen tot International Van of the Year 2014. Auto Lancker had de Mitsubishi PHEV meegenomen, dé fiscale topper van dit moment. Een ander model dat het erg goed

10 / 20

Foto: Brian Elings

doet in Weesp is de Volvo Plug-in Hybrid, zo vertelde Svala Auto Weesp. Arend Auto Weesp had een andere eyecatcher staan: de Renault Clio Estate. Last but not least toonde Bosch Car Service Direct een fraaie Peugeot 504 cabriolet als toonbeeld van wat goed onderhoud voor een auto betekent. Aan deze oldtimer was een wedstrijd verbonden. Daan Pont en Bertus Vinju wonnen een diner voor twee bij restaurant Uit & Meer omdat ze de taxatiewaarde (36.500 euro) het beste wisten in te schatten.

Rode loper
De gemeente Weesp legde tijdens de Weesper B2B-dagen letterlijk en figuurlijk de loper uit voor ondernemers. De gemeente doet veel voor ondernemers, vaak meer en beter dan wordt gedacht, zei Glenn Janssen. Hij is de contactpersoon voor het bedrijfsleven. Een ondernemer kan bij hem terecht met vragen, problemen en suggesties. Janssens functie is nieuw; de reacties zijn positief.

Mooiste stands

De stand van Bedrijvenvereniging IVW werd met overweldigende meerderheid gekozen tot mooiste stand van de Weesper B2B-dagen. Deze beursverkiezing was opgezet door Rex International. Standhouders en bezoekers konden hun stem uitbrengen. De winnende stand van de IVW was een fraaie etalage van het veelzijdige bedrijfsleven dat Weesp rijk is; een idee van Petra van Kooten. Rex stelde een bokaal beschikbaar. Voor de zzp'er met de beste presentatie stelde Rex een gloednieuwe multifunctionele copiër beschikbaar. Rijx Ontwerp & DTP en Composietwerk.nl kwamen beide als winnaar uit de bus, een hilarische loting bepaalde dat Jolanda de Rijk (Rijx) met het cadeau naar huis mocht.

Van start
Nico en Jeroen Pover kozen de Weesper B2B-dagen uit voor de officiële lancering van hun nieuwe onderneming Shadesign. Dat is een internetbedrijf dat handelt in een nieuw, lichtgewicht zonnescherm annex terrasoverkapping. "Natuurlijk is het nu heel spannend", zegt Jeroen Pover op de vraag waar hij aan begint. "Maar we hebben een goed businessplan, we staan er helemaal achter en we gaan het gewoon doen." De Rabobank, ook met een stand aanwezig, roept ondernemers met goede ideeën op om vooral te blijven komen. "Men zegt wel dat de financieringskraan dicht zit, maar dat wil ik toch echt van harte tegenspreken", aldus Eddy Kool van de bank.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Veel starters op Weesper B2B-dagen. 'Als ik het nu niet doe, doe ik het nooit'

Tijdens de beurs raakten de Povers aan de praat met Eric Vergnes, die zijn nieuwe bedrijf Composietwerk.nl presenteert. "Composieten zoals polyester zijn een licht alternatief voor staal. Je kunt er eigenlijk alles van maken, van meubels tot vliegtuigen", legt Eric uit. Binnen Weesp kan het interessant zijn voor bedrijven met op-maatmachines. Eric is nu een jaartje bezig en gebruikt deze beurs om zijn product bekend te maken. "Ik krijg best enthousiaste reacties. Onder andere van Jeroen Pover. Als hij de stalen palen voor zijn zonwering van lichter materiaal kan maken, hoeft hij niet zo ver de grond in. Wie weet wordt het iets samen."

Zzp'ers
Nicky Pottinga is een van de andere nieuwbakken ondernemers. Ze geeft interieuradvies en doet verkoopstyling en tuinontwerp. Haar bedrijfje Into Styling and Design bestaat sinds augustus. "Spannend is het zeker, maar ik dacht: als ik het nu niet doe, gebeurt het nooit meer." Of de B2B-dagen haar nieuwe klanten zal opleveren, is natuurlijk afwachten. "Eén iemand had zeker oren naar mijn aanbieding voor gratis tuinadvies. Verder weet ik niet wat ik ervan kan verwachten, ik sta hier voor het eerst."

We kunnen hier niet alle standhouders en zzp'ers noemen, maar één vraag willen we nog graag beantwoord zien: Wat had de Logopediepraktijk Weesp de ondernemers te bieden? Het antwoord is: duidelijk leren spreken. Want, zo vertelden de dames ons, het belang van goed stemgebruik tijdens een presentatie wordt onderschat. Intonatie, een juiste ademhaling en effectief gebruik van je stem kunnen het verschil in een performance maken. En dus het verschil tussen wel of niet de opdracht binnenhalen. Zo steek je nog eens iets op tijdens zo'n ondernemersbeurs.

IVW
Bedrijvenvereniging IVW stal de show met de mooiste stand én de traktatie vanwege het 50-jarig bestaan. Voorafgaand aan de B2B-dagen kregen alle bedrijven die zijn aangesloten bij de IVW een abrahampop van speculaas. Dat was nog een hele onderneming. Er zijn zo'n 300 grote speculaaspoppen vers gebakken. Daarvoor hebben de drie Weesper bakkers Wesselman, Mühl en Abbekerk hun krachten moeten bundelen. De kakelverse speculaaspoppen werden via Stadspost Weesp verspreid. Er zijn ook nog eens enkele honderden kleinere abrahams uit de ovens gekomen die werden uitgedeeld tijdens de Weesper B2B-dagen. Letterlijk een voorproefje van een groter jubileumfeest in het najaar.

Ondernemersdiner
De Weesper B2B-dagen werden afgesloten met een ontspannen ondernemersdiner. Daarvoor was een werkplaats van Car Service Direct tijdelijk omgetoverd tot eetzaal. De Hollandse pot was bereid door slager/traiteur Maarten van Donk. Bijna iedereen was het er tijdens het natafelen over eens: deze Weesper B2B-dagen smaakten naar meer.

Column

Wat als de kinderen er ineens helemaal alleen voor staan?

Voor veel gezinnen staat januari in het teken van de goede voornemens. Wat doorgaans al lang de gedachten bezighoudt, is een voogdijregeling voor de minderjarige kinderen. Het is nog winter, maar de lente en zomer komt eraan en daarmee ook eventueel de vakanties. Hoe heerlijk ook om aan vakanties te denken, soms hangt er een zwart wolkje om de gedachten heen. Als de ouders door een verkeersongeluk overlijden, staan hun kinderen er ineens helemaal alleen voor. Als de kinderen nog geen 18 jaar zijn, kan daarvoor iets worden geregeld in een testament: het voogdijtestament. Kan het ook op een andere manier? Nee, althans niet als je zeker wilt weten dat jouw wensen in dat geval worden nagekomen.

Met een voogdijtestament wijst een ouder een voogd aan die voor de kinderen zorgt als de ouders zijn overleden. Deze voogd beheert in eerste instantie het vermogen van de kinderen en neemt doorgaans ook de verzorging en opvoeding van de minderjarige kinderen op zich. Een voogd die in een testament wordt aangewezen is overigens niet verplicht voor de kinderen te zorgen. Misschien is de voogd zelf ook al overleden of door ziekte niet in staat voor de kinderen te zorgen. Voor die situatie kan een back-upvoogd worden aangewezen. Voor de back-up kan ook weer een back-up worden benoemd enzovoort.

De voogd regelt zoals aangegeven eigenlijk in eerste instantie de financiële zaken van de kinderen en beheert voor hen de erfenis van de overleden ouders totdat het kind 18 jaar is. Hij dient er voor zorg te dragen dat de kinderen worden verzorgd en opgevoed. Doorgaans vragen ouders in het testament aan de voogd om deze verzorging en opvoeding ook op zich te nemen, maar er kunnen dus verschillende personen worden aangewezen.

Vanaf zijn meerderjarigheid krijgt het kind de erfenis in handen. Er zijn ouders die dat te jong vinden; zij kunnen dan hun testament uitbreiden met bewind. Er wordt dan niet alleen een voogd, maar ook een bewindvoerder aangewezen. De bewindvoerder neemt tot de leeftijd die een ouder in het testament kiest de erfenis onder zijn hoede en zorgt ervoor dat het geld uit de erfenis op verantwoorde wijze wordt besteed.

Klantencontact is een spel

Omdat uitwisseling van informatie, introductie van een nieuwe dienst of product of je als organisatie presenteren zoveel sprankelender en effectiever kan dan een eenzijdige PowerPointpresentatie, ontwikkelden vormgever Erik Speckmann en tekstschrijver Bas Holzhaus het bedrijfsspel 'Verkenner'.

Foto: Brian Elings

'Verkenner' is een bordspel waarbij een bedrijf of een organisatie spelenderwijs deelnemers laat kennismaken met en denken over hun bedrijf, het speelveld, hun product of wat dan ook. In vijf deelgebieden worden deelnemers uitgedaagd om vragen te beantwoorden. Door het competitieve karakter blijven de spelers alert en betrokken, waardoor informatie beter beklijft. "Het spel is breed in te zetten", stellen de makers Erik Speckmann van communicatiebureau Imagio en tekstschrijver Bas Holzhaus. "'Verkenner' is een niet opdringerige manier om prospects en relaties te interesseren voor wat je doet." Elk spel is custom made, afhankelijk van het bedrijf en het doel dat een organisatie met het spel wil bereiken. Zo is elk spel uniek. Het wordt geproduceerd door DSS Weesp. "Bij levering van het spel adviseren we de organisatie hoe ze Verkenner het best kunnen inzetten. Als het gewenst is helpen wij met de formulering van de vragen en het bepalen van de categorieën, maar met uitleg kunnen bedrijven ook zelf aan de slag. Zonodig kunnen wij ook een spelleider leveren."

Tijdens de Weesper B2B-dagen presenteerde het duo vol vuur hun nieuwe product. Speckmann kwam op het idee tijdens een zoveelste presentatie die hij meemaakte waarbij een organisatie een monoloog hield over haar diensten. "Ik sukkelde in slaap en dat kan toch niet de bedoeling zijn als je mensen wilt betrekken bij je onderneming", lacht de communicatieman. Holzhaus, de samenwerkingspartner van Imagio in veel projecten, zette de gedachten van Speckmann om in een pakkend concept. Holzhaus: "De kracht van Verkenner is dat de deelnemer zich bewust wordt van hiaten in zijn kennis over een onderwerp en de aanbieder zicht krijgt op wat hij nog kan verbeteren in zijn informatievoorziening."

Op 20 februari wordt Verkenner formeel geïntroduceerd in Weesp als onderdeel van een thema-avond die De Bibliotheek Weesp organiseert voor zzp'ers. Holzhaus: "Met De Bibliotheek hebben we informatieve vragen ontwikkeld voor deze groep en deze in vijf deelgebieden gerubriceerd. Bijvoorbeeld: Wat kan de gemeente voor een zzp'er betekenen? Hoe zorg je voor effectieve acquisitie? Wat biedt De Bibliotheek een zzp'er? Dankzij Verkenner gaan deelnemers goed geïnformeerd naar huis."

APK voor bedrijven loont

Foto: André Verheul

Optimistisch gestemd is notaris Niels van de Griend van het Weesper notariskantoor over het economische klimaat in Nederland. Met name de huizenmarkt is weer in opmars met als gevolg dat notarissen zich weer meer over koopcontracten en aanverwante papieren mogen buigen.

2013 sloot af met een opwaartse trend in de huizenverkoop in Weesp. En net als voor makelaars betekent dat ook voor notarissen meer werk aan de winkel. "Er zijn duidelijk meer activiteiten merkbaar op dit gebied", vertelt Niels van de Griend van Van Elten-Van de Griend Netwerk Notarissen. Hij is er druk mee. Net als met de hiermee samenhangende stimuleringsmaatregel 'Eigenwoningschenking' van de overheid, waarmee mensen een ander 100.000 euro vrij van belasting mogen schenken ten behoeve van de aankoop van een woning. Deze maatregel loopt tot 1 januari 2015. Van de Griend: "De maatregel is bedoeld om de huizenmarkt in beweging te zetten. Het valt ons op dat er enorm veel animo voor is. Bijzonder is dat dit jaar het schenkingsrecht los is gekoppeld van ouders en kinderen, zolang de gift maar aangewend wordt voor een woning. Veel ouderen hebben er oren naar. Mijn collega Martine Boersen, gespecialiseerd in familierecht, wordt overstelpt met vragen over dit onderwerp; zij brengt met plezier de mogelijkheden in kaart."
Ook voor ondernemers is het van belang om met regelmaat hun notariële akten te checken aan de dagelijkse realiteit, stelt Van de Griend. Regeltjes zijn steeds aan verandering onderhevig en ook de eigen situatie van de ondernemer en onderneming is geen statisch gegeven. "Zie het als een apk-keuring", zegt Van de Griend. "De wet verandert steeds, net als je eigen situatie. Voldoen de afspraken die jaren geleden zijn gemaakt nog steeds? Je kunt dit vrijblijvend laten nakijken. Wij zijn een laagdrempelig fullservice kantoor waar je binnen kunt lopen voor advies zonder dat meteen de teller gaat lopen." In een tijd waar notarisdiensten als worst bij de HEMA over de toonbank lijken te gaan, maakt de Weesper notaris zich geen enkele zorgen: "Fenomenen als de HEMA-notaris voelen niet als een bedreiging. Wij onderscheiden ons op service en kwaliteit van de dienstverlening, niet op prijs."

Van Elten-Van de Griend over De Kleine Prins
Van de Griend: "Met plezier kopen wij onze kantoorartikelen bij De Kleine Prins, net als voorheen bij kantoorvakhandel De Ark. Voordeel is dat de lijnen kort zijn en dat het een winkel is waar je zo langs kunt gaan als je wat nodig hebt. Hoe gemakkelijk kan het zijn? Maar bovenal is het een Weesper ondernemer en Weesper ondernemers steunen elkaar. Vanzelfsprekend."

Aanwinst voor de binnenstad

Foto: Ruth van Kessel

Sinds een paar maanden vult kantoorboekhandel De Kleine Prins het gat dat was ontstaan na het faillissement van kantoorvakhandel De Ark. Weesper ondernemers en particulieren zijn blij dat ze voor kantoorbenodigdheden weer in Weesp terecht kunnen, aldus bedrijfsleidster Margarita Mitreva.

Tijdens de B2B-dagen presenteerde De Kleine Prins haar nieuwe kantoorboekhandel aan bedrijven en zzp'ers. Margarita Mitreva: "Het voordeel van een fysieke winkel boven een online winkel is dat we klanten persoonlijke service bieden. We denken mee in wat handig is voor een ondernemer, van de standaardkantoorartikelen tot een complete kantoorinrichting. Ook bij aankopen van kantoorbenodigdheden als printers, faxen en papierversnipperaars is het prettig om te kunnen zien wat je koopt." Vaste relaties kunnen rekenen op een aantrekkelijke korting die oploopt naarmate bedrijven langer klant zijn. Veel klanten kennen de bedrijfsleidster nog uit de tijd dat ze voor kantoorvakhandel De Ark werkte. "Heel vaak krijg ik ondernemers aan de telefoon of in de winkel die zeggen blij te zijn dat dit stukje service weer terug is in Weesp. 'Je weet wel wat ik nodig heb', zeggen ze dan. Ik ben blij met dat vertrouwen, blijkbaar heb ik het toch jaren goed gedaan."
De Kleine Prins is de tweede winkel van Nathalie Scheffer. Haar kinderboekenwinkel met dezelfde naam is al jaren een begrip in Weesp. De start van de kantoorboekhandel ging niet zonder slag of stoot. Mitreva: "De banken geloofden niet in het plan, maar Nathalie was ervan overtuigd dat Weesp behoefte heeft aan een winkel als deze. Via crowdfunding hebben we kunnen starten en vanaf dag een is het een succes. Mensen zijn zo enthousiast. In de periode rond Sinterklaas en Kerstmis konden we de knutselspullen haast niet aanslepen en nu zijn archiefmappen en ordners erg in trek. Mensen stappen ook binnen om op hun gemak een beetje te snuffelen tussen alle spullen, heerlijk vinden ze dat, gewoon een beetje rondkijken wat er allemaal te koop is. Daarom zijn we ook zo blij met deze plek in het centrum. Vlak bij de andere 'De Kleine Prins' en heel laagdrempelig. Een aanwinst voor de binnenstad, horen we vaak."

De Kleine Prins over Van Elten-Van de Griend
Margarita Mitreva: "Dit notariskantoor draagt Weesper bedrijven zichtbaar een warm hart toe. Ze staan altijd klaar met advies en maken gemakkelijk tijd voor je vrij. De bereidheid om te helpen is groot. Daarom waardeer ik het dat ook zij blij zijn met de komst van De Kleine Prins en dat we een goede klantrelatie kunnen opbouwen."

Beide zijn laagdrempelig, servicegericht en denken vrijblijvend met hun klanten mee. En dat met een vrolijk gezicht. Twee Weesper ondernemingen pur sang gunnen elkaar het succes.

Economisch leven in Weesp al goed op gang

De maand januari was voor de IVW de start van het jubileumjaar, op 24 oktober 1964 werd onze belangenorganisatie opgericht door o.a. de heer A. Hamstra en bestaat dit jaar dus 50 jaar. Een heuglijk feit, waarbij natuurlijk het bestuur in het najaar feestelijk met de leden en de relaties stil zal blijven staan. Overigens werden de leden al blij verrast met een grote abraham, hetgeen zeer verrassend overkwam en ook vele mooie reacties tot gevolg had. Ook was er weer onze nieuwjaarsreceptie in het knusse Weesper theater de City of Wesopa, die traditiegetrouw weer druk werd bezocht; vele ondernemers konden elkaar het beste voor dit nieuwe economische jaar toewensen.
Het hoogtepunt was natuurlijk de bekendmaking van de Onderneming van het Jaar 2013 en dat werd Solarclarity, het Weesper bedrijf dat goede business doet in zonnestroomproducten. Met luid applaus werd de uitverkiezing door de vele aanwezigen bekrachtigd, waarna directeur Peter Desmet de prachtige IVW-award door de wethouder van Economische Zaken overhandigd kreeg.

Ook succesvol verliepen de B2B-dagen op 22 en 23 januari in het door schildersbedrijf Pover ter beschikking gestelde pand: druk, veel positivisme, zeer goede sfeer, veel contacten werden gelegd, men stimuleerde elkaar om er gezamenlijk een beter economisch jaar van te maken. Prima was ook het ondernemersdiner in een mooi gemaakte omgeving in het door Theo van Kan ter beschikking gestelde pand. Mooie samenwerking overal. Tijdens dat diner werd ook nog door organisator Adri de Bruijn (Enter Media) verteld, dat uit een gehouden enquête tijdens de dagen de IVW een 8 kreeg en daar is het bestuur natuurlijk zeer trots op. Ook werd de IVW-stand (met artikelen of wat dan ook van 35 bedrijven) in het zonnetje gezet door de overhandiging van de REX-beker als best ingerichte stand. Hulde van onze kant voor met name onze Petra van Kooten die dit allemaal had bewerkstelligd en ook de inspirator was voor de grote abrahams en ook voor de kleine die op de beurs werden uitgereikt.

Al met al veel reuring alom, met veel onderlinge contacten tussen de ondernemers. Hopelijk wordt het een prima jaar met volgend jaar weer de B2B-dagen. Toch ook een teken dat de crisis overwonnen gaat worden.

Cor van der Poel (secretaris)

Agenda 2014 IVW BusinessClubs

Foto: Brian Elings

Ook dit jaar houdt de IVW weer om de twee maanden een BusinessClub.

De eerste is al achter de rug, dat was de nieuwjaarsbijeenkomst van de IVW in januari. Voor de komende vier BusinessClubs zijn al bedrijven/instellingen gevonden die als gastheer willen optreden. Van de vijfde bijeenkomst staat de datum al vast. Dit is het overzicht:

Dinsdag 18 maart 2014
Casparus College Weesp

Dinsdag 6 mei 2014
Fred Janssen Auto's Naarden

Dinsdag 1 juli 2014 (ook ALV)
Golfcentrum Weesp

Dinsdag 9 september 2014
Touch Down Events, Dorpshuis Nigtevecht

Dinsdag 18 november 2014
locatie nog niet bekend

Nieuwe leden

Graag stellen we weer twee nieuwe IVW-leden aan u voor.

De IVW is er voor grote en kleine bedrijven uit Weesp en omgeving. Dat bewijzen de twee nieuwste aanmeldingen wel. Zo verwelkomt de IVW Fields Group van onder anderen René van der Velden, een industriële holding uit Amsterdam. Daarnaast is Marina van Blokland toegetreden tot de IVW met haar onderneming Baete. Zij faciliteert zzp'ers op het gebied van acquisitie en (fiscale) administratie.