B2B Weesp

7 december 2016

B2B Weesp 7 december 2016


Jaaroverzicht

Dit is de elfde en laatste editie van B2B in het jaar 2016. Het hele jaar hebben we met plezier de verhalen opgetekend van vele ondernemers in Weesp en anderen die iets relevants te melden hadden aan het bedrijfsleven in Weesp. Het jaar begon met de uitverkiezing van Nodema tot de Weesper Onderneming van het Jaar, waarin uiteraard veel aandacht in ons januari-nummer. Daarna volgden de Weesper B2B-dagen, onze tweedaagse beurs voor het Weesper midden- en kleinbedrijf waar ons februarinummer bol van stond. In maart tekenden we het verhaal op van hoe Theo Voskuil na allerlei tegenslagen toch zijn onderneming staande hield. In april lieten we zien hoe Pover een compleet nieuwe bedrijfsvloer aanbracht bij Denso. Het mei-nummer gaf alvast een sneakpreview van het grondig vernieuwde hotel Hart van Weesp. Het 'gouden team' van Autoschadeherstel Stuivenberg sierde de cover van ons juni-nummer. Jumo bestaat 40 jaar en met hun mooie verhaal kwamen we moeiteloos de zomer door. Bijzonder blijft het verhaal van de elf ondernemende vrienden en hun unieke project Fort Uitermeer. Lees ons september-nummer er maar op na. In het oktober-nummer het eerste 'het ondernemersportret', waarin we wat meer op zoek gaan naar de persoonlijke drive van Weesper ondernemers, in dit geval Geoff Collier van Fox. Steven de Vlugt van Van Wijnen vertelde in het november-nummer over de klik tussen het bouwbedrijf en theater City of Wesopa. Kortom, het was een bont jaar. En dan hebben we het nog niet eens over dit december-nummer gehad. Tot in januari.

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Foto: Ruth van Kessel

Nieuw concept voor
bezorging onlinebestelling

Digitale verleiding uit Weesp

iConneqt

Foto: Brian Elings

Column Marith Huijsman

Zeg de arbeidsovereenkomst tijdig aan!

Ondernemersportret
Hwie-Bing Kwee
'Iedereen is een beetje
Elon Musk'

Column Niels van de Griend


Vakwerk in de
snelle autowereld

APP Automotive

Nieuws van de IVW

Volgende fase
zandtransporten

Parcls komt met nieuw concept voor bezorging onlinebestelling

Foto: Brian Elings

Het moet bekend voorkomen: je koopt een pakketje online, zit er de hele dag op te wachten, maar boodschappen doen is ook noodzakelijk en bij thuiskomst is de postbode net geweest. Het pakketje ligt bij de buren, die de rest van de dag spoorloos zijn. Het nieuwe Weesper bedrijf Parcls moet de oplossing bieden.

Op de Achtergracht 7e (aan de achterkant van de Weesper Boekhandel) is de eerste vestiging vorige week opengegaan. Het concept is simpel: je kunt bij het bedrijf je pakketje laten bezorgen en hem daar gratis komen ophalen. Maar er is ook de mogelijkheid om het pakketje te laten bezorgen op een vast tijdstip, zo hoef je het huis niet uit. Voor 3,95 euro komt een medewerker op de fiets je pakket brengen op een tijd die je zelf wilt.

De Weespse Astrid Ventevogel is een van de oprichters van het bedrijf, samen met Luc van Gompel en Jolanda Vink. Zelf maakte ze ook mee dat een pakketje bij onbereikbare buren lag. "Dit moet de oplossing zijn. Bijkomend voordeel is dat we hiermee ook de transportbewegingen van de koeriersdiensten willen beperken. Ik voel me bezwaard als er voor mijn hoofdtelefoontje een dieselbusje komt voorrijden en nog een keer de volgende dag als er niemand thuis is." En zo zitten er meer idealistische gedachten achter Parcls. "We willen de bezorgers ook gewoon in dienst nemen en niet per stuk betalen."

De vestiging aan de Achtergracht is een test. Echt veel geld hoeft er niet verdiend te gaan worden in Weesp. Volgend jaar gaan er vestigingen in Amsterdam open, waar de druk op de binnenstad nog veel groter is.

Dagelijks busjes

Ventevogel woonde zelf in Amsterdam en weet hoeveel busjes er dagelijks af en aan rijden om bestellingen van internet te brengen. Ook is daar minder contact met de buren, waardoor het laten bezorgen van een pakket daar weer anders ligt. "Sommige dingen wil je niet bij de buren laten bezorgen."

Wie gebruik wil maken van Parcls in Weesp moet een account aanmaken op de website (Parcls.com). Vervolgens kun je Achtergracht 7e als bezorgadres in de webwinkel invullen en als het pakket bezorgd is krijg je een mailtje met daarin de optie om hem zelf op te halen of tegen betaling te laten bezorgen.

Regiocentrum Tergooi in Weesp

Tergooi Ziekenhuizen gaat in Weesp een regiozorgcentrum opzetten. Het gaat om een nieuw concept dat ervoor moet zorgen dat Weespers minder vaak op en neer hoeven naar de ziekenhuizen in Hilversum of Blaricum.

Het centrum komt in het pand Korte Muiderweg 2a, waar ook JAN zit. Naast Tergooi nemen ook huisartsen en specialisten zoals fysiotherapeuten hun intrek.

Tergooi biedt al langer poliklinische zorg in Weesp in het gezondheidsgebouw aan de Van Houtenlaan. In het nieuwe regiozorgcentrum kunnen Weespers echter ook voor andere zaken terecht, zoals medisch-specialistische zorg en diagnostiek. Het concept wordt nog verder uitgewerkt, maar een idee is dat er straks in dit gebouw ook röntgenfoto's en spalken gemaakt worden. Nu verwijst de huisarts hiervoor nog door naar het ziekenhuis. Ook controles zullen vaker in Weesp plaatsvinden.

Zorg dichtbij

Het initiatief komt voort vanuit de behoefte van patiënten om zorg dicht bij huis te hebben. Anderzijds kunnen de echte ziekenhuizen zich focussen op ernstiger klachten en ziekten. In het gezondheidsgebouw aan de Van Houtenlaan kon Tergooi deze uitbreiding niet realiseren. Om het regiozorgcentrum op te kunnen zetten in het beoogde pand is de laatste maanden nauw samengewerkt met Van Lonkhuizen Makelaars.

Mooie nieuwe uitstraling voor winkelcentrum

Foto: Christian Pfeiffer

De laatste maanden was het een komen en gaan van timmerlieden, installateurs en stratenmakers. Maar nu is winkelcentrum Hogeweij helemaal klaar. En het resultaat mag er zijn!

Zo gedateerd als het winkelcentrum aan de Amstellandlaan er op het laatst bijstond, zo fraai, eigentijds en aantrekkelijk is het nu. De gevels zijn voorzien van donkerrode bakstenen en oranje kozijnen, de overkappingen zijn aangepast en daarmee is de uitstraling enorm verbeterd. De supermarkten Albert Heijn en Deen zijn nog steeds de grote publiekstrekkers, waarbij Albert Heijn ook van binnen vernieuwd is. In totaal zijn er dertien ondernemers gevestigd, waaronder ook Primera, Etos en Gall & Gall. Op 3 december was er een feestelijke heropening.

Uitleg van directeur Golfcentrum

De DGA van Golfcentrum Weesp, Joost Boelens, is naar voren getreden met zijn verhaal over de plotselinge sluiting van de golfbaan.

In de algemene ledenvergadering van de golfvereniging en in het WeesperNieuws legde een breekbare Boelens uit dat hij als gevolg van stress en ziekte niet anders meer kon dan zich terugtrekken. Volgens hem was er back-up geregeld, maar toen dat niet bleek te functioneren, moest er een slot op het hek. Bij klanten van de baan en de leden van de golfvereniging kwam dat over alsof Boelens gewoon was weggelopen. De leden van de golfvereniging houden de baan sindsdien met vereende krachten draaiende. Ze bleken matig geïnteresseerd in Boelens' verhaal en wilden liever horen wat zijn oplossing was. Boelens heeft die niet. Hij hoopt dat iemand de exploitatie en zijn aandelen (51%) wil overnemen.

Startersruimtes te huur in bijna lege Rabobank

Foto: Christian Pfeiffer

Het pand van de Rabobank aan de Irenelaan is verkocht, maar blijft tot 2020 nog gewoon dienstdoen als bank. Tot die tijd kunnen startende ondernemers zich melden voor een kantoor aan de Prinses Irenelaan.

Onder meer Weesp Marketing heeft al onderdak gevonden in het enorme bankgebouw. Dat stond al langer grotendeels leeg en werd door Rabobank van de hand gedaan, net zoals zo veel kantoren in de regio. Drie investeerders kochten het gebouw omdat ze potentie in de plek zien, bijvoorbeeld voor nieuwe huizen. "Maar dat is dan pas. De Rabobank blijft het gebouw nog tot 2020 huren. Wij hebben er nu ook ons kantoor, maar er is plek voor veel meer. We nodigen graag iedereen uit die een bedrijfje aan het opstarten is om bij ons te komen zitten. We hoeven er nog niet aan te verdienen. We hopen gewoon dat het hier gaat bruisen met leuke initiatieven", zo vertellen ze.

Hebt u vragen of suggesties voor de gemeente? Laat u het mij dan gerust weten. Sinds 1 november ben ik bedrijfscontactfunctionaris en beleidsmedewerker Economie van de gemeente Weesp. Ik zorg ervoor dat u een duidelijk antwoord krijgt. Samen met ondernemersvereniging IVW, winkeliersvereniging WDO en de stichting Weesp Marketing werkt de gemeente aan het uitvoeren van het Economisch actieplan. Ik bereid de bestuurlijke bijeenkomsten voor en bewaak de afspraken. De gemeente werkt overigens ook in regionaal verband aan economische vraagstukken. Werkgelegenheid, duurzaamheid en een goede ruimtelijke ordening zijn hierbij kernbegrippen. Dus: hebt u vragen of suggesties? Ik help u graag.

Met vriendelijke groet,
Paul Smit
0294 - 491391
psmit@weesp.nl

Voskuil Verhuur Service fris het nieuwe jaar in

Foto: Myrna Meulenkamp

Voskuil Verhuur Service heeft een nieuwe huisstijl. Een van de nieuwe slogans: 'Nee hebben we niet, ja kun je huren!'

Alles is vorige week in de nieuwe huisstijl gebracht: van de uithangborden en de vlaggen tot en met de twee auto's van het bekende Weesper verhuurbedrijf. Het blauw en wit heeft plaatsgemaakt voor groen en blauw. "Alles weer even lekker nieuw, lekker fris. We willen laten zien dat we klaar zijn voor 2017", zegt Theo Voskuil. Hij is trots op de nieuwe huisstijl, die is ontworpen door Lilian Radovac, grafisch ontwerpster en tevens Theo's bonusdochter. "We pakken van alles aan, van kleine tot grote feesten en partijen. Dat wilde ik meer benadrukken, dus vandaar de focus op 'ja'. Ik was al aan het rondkijken toen Lilian vroeg of zij met een voorstel mocht komen. Ze heeft mij eerst uitgebreid ondervraagd, waarna ze met dit concept kwam. Ik vond het meteen helemaal perfect."

Digitale verleiding uit Weesp

Miljoenen e-mails komen vanaf de Amstellandlaan. Het Weesper bedrijf Advanced CRMMail Technology van Ruud Lampers timmert met iConneqt hard aan de weg in de wereld van 'digitale verleiding', zoals hij dat zelf noemt. Met kledingketen Zeeman, couterier Mart Visser en hotelketen Fletcher als klanten loopt iConneqt voorop in de automatisering van online marketing.

Foto: Christian Pfeiffer

Terwijl Weesp zelf nog druk bezig is met het vinden van de juiste toon op het gebied van marketing, verstuurt de gemeente 's-Hertogenbosch met regelmaat aan een grote groep geïnteresseerden een uitgebreide nieuwsbrief over de activiteiten in de stad. Via iConneqt. Het is een van de vele marketingdatabases met miljoenen relaties die worden beheerd. Daarin staan profielen, locaties, informatie van aankopen en boekingen. Aan de hand van die informatie communiceren bedrijven op een persoonlijke manier.

"In Nederland is ondertussen 95 procent digitaal werkzaam", zo lepelt Ruud Lampers (58) op. "Je wilt je relaties dus digitaal benaderen, en om effectief te zijn moet je dat zo persoonlijk en relevant mogelijk doen. Je wilt digitaal verleiden. "

De digitale middenstander

"Internet aankopen groeien, maar weet dat de boodschappen voor meer dan 95 procent worden gedaan in de lokale winkel. Maar in 2016 moet je als winkelier ook op het web goed en vindbaar aanwezig zijn. En net als de grote webshops bouwen aan je database om je klanten via nieuwsbrieven digitaal naar de winkel te dirigeren. Want dat werkt. De middelen om dit te doen zijn beschikbaar en betaalbaar", zo vertelt Ruud.

Het is een netwerkorganisatie. Aan de Amstellandlaan geeft Ruud Lampers en zijn team van 12 mensen leiding aan verschillende externe technische partners. De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van het ontwikkelen van de software. Nu volgt de volgende fase en gaat iConneqt over tot het actief werven van nieuwe gebruikers.

Julia

Een van de speerpunten van iConneqt is de slimme emaileditor Julia. Daarmee kunnen snel nieuwsbrieven worden gemaakt zonder dat er kennis van programmeren of opmaken nodig is. Zo kan iedereen keer na keer een nieuwsbrief sturen die er exact volgens de vastgestelde huisstijl uitziet.
Aan de Amstellandlaan zijn ook koppelingen ontwikkeld met de verschillende webshopsystemen, zodat er inzicht is binnen de database in onder meer de aankoophistorie. Lampers: "Een van de belangrijkste kenmerken van de online marketing automatisering is dat je inzicht hebt in klantgedrag en daarop (automatisch) kunt anticiperen."

Column

Zeg de arbeidsovereenkomst tijdig aan!

Wij zien dat veel ondernemers vanwege de invoering van de Wet Werk en Zekerheid tegenwoordig vaak met tijdelijke arbeidsovereenkomsten werken. Wat helaas nog weleens wordt vergeten en wat tot onnodige kosten leidt, is het feit dat deze arbeidsovereenkomsten (mits deze zes maanden of langer hebben geduurd) schriftelijk moeten worden 'aangezegd' op straffe van een door de werkgever verschuldigde aanzegboete.

Aanzegging houdt in dat je als werkgever ten minste één maand voor het einde van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan de werknemer moet laten weten of je de arbeidsovereenkomst al dan niet wil voortzetten en zo ja, onder welke voorwaarden. In sommige gevallen wordt door werkgevers helemaal niet aangezegd en in andere gevallen vergeten werkgevers de voorwaarden van de voortzetting te vermelden of gebeurt de aanzegging mondeling.

Verwar de aanzegging niet met de opzegging van de arbeidsovereenkomst. Arbeidsovereenkomsten van bepaalde tijd hoeven in principe niet te worden opgezegd, maar eindigen van rechtswege door tijdsverloop. Vergeet je de aanzegging dan is de werknemer weliswaar niet meer bij jou in dienst, maar je bent wel een aanzegboete verschuldigd van maximaal één bruto maandsalaris.

Hoe werkt de aanzegging nu in de praktijk: Kees is sinds 1 januari 2016 bij jou in dienst op basis van een arbeidsovereenkomst voor de duur van één jaar. Je bent niet tevreden over Kees en besluit om zijn contract niet te verlengen. De arbeidsovereenkomst eindigt dan in principe van rechtswege per 1 januari 2017, daarvoor hoef je niets te doen. Echter, je moet Kees wel uiterlijk 30 november 2016 van jouw keuze om niet te verlengen schriftelijk op de hoogte brengen! Doe je dat niet dan ben je een vergoeding aan Kees verschuldigd van één bruto maandsalaris. Kom je er 15 december achter dat je per abuis niet hebt aangezegd, doe het dan alsnog! De aanzegboete wordt namelijk naar rato berekend.

Moet je als werkgever als je niet of niet tijdig hebt aangezegd uit jezelf de aanzegboete aan de werknemer betalen? Nee, dat hoeft niet. De werknemer dient aanspraak te maken op de boete. Betaal je niet, dan zal de werknemer binnen twee maanden nadat zijn arbeidsovereenkomst is geëindigd een verzoekschrift bij de rechter moeten indienen. Doet hij dit niet? Dan vervalt zijn/haar aanspraak op de aanzegboete.

Zeg dus tijdig aan om onnodige kosten te voorkomen! Wil je de arbeidsovereenkomst voortzetten/verlengen, stuur dan gelijk bij de aanzegging een kopie van de (nieuwe) arbeidsovereenkomst mee zodat de voorwaarden vastliggen.

'Iedereen is een beetje Elon Musk'

Ondernemersportret Hwie-Bing Kwee

Foto: Brian Elings

De deur van het directiekantoor is gesloten en door het glas is een gezelschap zichtbaar dat druk in overleg is. Hwie-Bing Kwee loopt voorbij aan wat jarenlang zijn kamer was en biedt in een groot leeg kantoor ernaast een stoel aan. "Hier gaan we een showroom maken. Ideetje van Dennis, mijn nieuwe directeur."

Het is duidelijk dat je veel te vertellen hebt. Waar beginnen we?

"Toen ik 57 werd, bracht dat bij mij de gedachte op: nog tien jaar. Nou hoeft geen enkele ondernemer zich iets aan te trekken van de officiële pensioengerechtigde leeftijd, en toch is het niet verkeerd die in gedachten te nemen. Dan ontstaat er namelijk het besef van de noodzaak om bewust bezig te zijn met de vraag: hoe wil ik dat het bedrijf er op mijn 67e uitziet en hoe bereiken we dat? Die vraag hebben Harm Janssen en ik, als de twee aandeelhouders van Omnimark, onszelf gesteld tijdens een diner met elkaar. Hoe ziet ons bedrijf er over tien jaar uit? Daar hadden wij nog nooit bij stilgestaan. Er is vanuit de familie geen opvolging, dus voor het eerst moest ik mij concentreren op vragen als: moet ik cashen? Of: wat is mijn droom met Omnimark?"

En? Wat is je droom met Omnimark?

"Ik heb in 2006 een grof plan geschetst; veel papierwerk dat ik uiteindelijk in een grote tekening heb uitgedrukt. Dat was mijn toekomstplan in drie delen. Tot op zekere hoogte is dat al uitgevoerd. Een van de belangrijkste dingen op die tekening was: op zoek naar managementversterking."

Want?

"We hebben grote klanten, corporate klanten. Omnimark wordt daardoor steeds complexer. Op juridisch gebied wordt er meer gevraagd, er spelen risico-issues, financieringsvraagstukken, noem maar op. Ik stelde mijzelf de vraag: kan ik dat allemaal wel goed op orde houden? Dat je jezelf zoiets vraagt, is het gevolg van coaching. Ik doe bijvoorbeeld veel met Pieter Deef Koops van Mind Design. Coaching geeft je zelfkennis. En ik erkende daardoor bijvoorbeeld dat ik ook bepaalde kwaliteiten niet heb."

Wat miste je?

"Om het positief uit te drukken: ik ben een ondernemer. En ondernemers zijn lastige mensen die allerlei ideeën en dromen hebben, maar soms niet te volgen zijn. De realisatie van die dromen vraagt om daadwerkelijke managementkwaliteiten - en die heb ik gewoon niet voldoende voor hoe Omnimark nu is. Wij zijn van een productiebedrijf omgevormd tot veel meer een dienstverlener. Het gaat nu niet meer om het afstellen van een machine, maar om nieuwe manieren van werken, processen volgen, werken zoals met elkaar is afgesproken. Dat vraagt om een goede begeleiding. Die heb ik gevonden: Dennis Portegies is nu onze directeur. Uitstekende vent!"

Hoe vind je een goede directeur voor je bedrijf?

"Door er open voor te staan. En als je dan iemand ontmoet, herken je het moment dat je moet handelen. Tenminste, zo is het bij mij en Dennis gegaan. Ik kende Dennis al van een consultantsbureau, bracht hem in contact met JAN Accountants en zo kwamen we elkaar opnieuw tegen. In de gesprekken met hem herkende ik zijn ondernemersbloed. Hij werkte als interim-manager bij grote bedrijven én hij heeft verstand van cijfers. Ik wist: als ik hem kan binnenhalen, kan mijn droom werkelijkheid worden."

En die droom is?

Over Dennis Portegies (rechts), de nieuwe directeur van Omnimark, zegt Hwie-Bing Kwee: "Dennis maakt het mogelijk dat het bedrijf zoals ik dat voor de komende tien jaar voor ogen heb, werkelijkheid kan worden." Foto: Brian Elings

"Dat Onmimark zelfstandig voortbestaat. Dat ze opstoomt met innovaties, de organisatie vergroot en aansluiting vindt bij de nieuwe generatie. Dat laatste is heel belangrijk. Je leest er veel over bij grote bedrijven, maar in het MKB speelt dit ook. Je wilt ambitieuze jonge mensen aan je team toevoegen, die goed moeten blijven samenwerken met je oudere werknemers. Je hebt frisheid nodig, out of the box denken. Dennis is daar goed in: omdenken, anders tegen de dingen aankijken. Toen hij hier kwam, stond hij versteld van de mooie producten die wij maken, maar hij was verbaasd dat je die hier nergens zag. Vandaar dat we hier nu die showroom gaan maken. Het wordt een prachtige presentatie van onze producten, met een halve auto uit de muur en noem maar op. Feel and touch."

Pakt alles uit zoals je je het op die tekening had voorgesteld?

'Ik ben een dromer en kijk altijd tien stappen verder'

"Nee, want ik heb iets over het hoofd gezien. Toen Dennis directeur werd, werd ik key-accountmanager. Ik bleef echter bestuurlijk verantwoordelijk. Dat is geen helder leiderschap. Mijn vrouw zei het nog het treffendst: jij zit daar als een wolf in schaapskleren. Dat heb ik onderschat. Ik was inderdaad een onduidelijke rol aan het spelen. Dus daarom trek ik mij terug als accountmanager. Ik heb ingezien dat hoe sneller ik dat doe, hoe krachtiger de organisatie wordt en hoe meer dat ten gunste is voor de waarde van mijn aandelen. Wat overigens nog best lastig is: een paar dagen wegblijven van je bedrijf. Dat gaat nog steeds heel erg tegen mijn gevoel in."

Je bent zeer geïnteresseerd in coaching en bedrijfspychologie. Wat heeft dat je allemaal gebracht?

"Onvoldoende vind ik zelf. Er kan nog zo veel meer."

Je vertelt net dat je door verkregen inzichten de directie hebt kunnen overdragen aan de ideale kandidaat. Dat vind je onvoldoende?

"Nou ja, ik ben een dromer en ik wil van alles. Je neemt steeds meer kennis tot je, dus dan wil je ook steeds meer. Je bent eigenlijk nooit klaar. Vandaar mijn reactie: onvoldoende - er kan nog zo veel meer. Maar als je terugkijkt, heeft het mij inderdaad wel die nieuwe directie opgeleverd."

Ook over jullie verduurzaming zeg je dat het nog te weinig is. Toen Omnimark werd uitgeroepen tot Bedrijf van het Jaar zei je in je dankwoord: de prijs komt te vroeg, we kunnen nog zo veel beter. Wat is dat toch?

"Valse bescheidenheid misschien... De ondernemer in mij kijkt vaak tien stappen verder. Dat is het goede van de samenwerking met Dennis: hij kan zowel samen met mij in de toekomst kijken als ook terugschakelen en zeggen: waar staan we nu?"

Waar ben je het meest trots op?

"Op de sterke positie die wij op dit moment in de markt innemen. Met name de corporate klanten kloppen bij ons aan omdat wij een belofte waarmaken. (Kwee staat op en loopt naar het raam). Kijk, zie je al die blauwe die auto's daar? Die bestickeren wij voor Coolblue. Ze hebben de hele markt afgestruind en komen bij ons uit. Door de dienst die we hebben verwoord. Zie je trouwens dat het logo van Mercedes-Benz is vervangen door een smiley..."

Als we straks een Coolblue-auto zien rijden, kunnen we zeggen: kijk, die is bestickerd in Weesp?

Omnimark

Omnimark bestickert auto's, gebouwen en producten. Alle auto's van Heineken bijvoorbeeld, maar ook van KPN, Ziggo, C&A en talrijke andere klanten. Als KLM een slogan wil aanbrengen op hun vliegtuigen, bellen ze Omnimark. Het bedrijf heeft een verregaande interesse in technologische ontwikkelingen en sponsort onder andere het Nuon Solar Team van TU Delft.

Elon Musk

Elon Musk, die Hwie-Bing Kwee in dit interview noemt als inspirator, is de man achter baanbrekende innovaties als Tesla en hyperloop (supersnel transport). Met zijn onderneming SpaceX werkt hij aan het koloniseren van de planeet Mars.

"Ja, want weet je wat de inkoper zei toen de deal eenmaal gesloten was? Hij zei: Wij bedongen een zeer scherpe prijs en jullie besloten om mee te gaan. Ik weet zeker dat dat jullie veel gaat brengen, want we gaan nog veel meer met jullie doen. In feite zegt hij dus: wij zijn er niet om onze leveranciers uit te knijpen, maar om jullie aan ons te binden. Dat is toch geweldig! Dus als je mij vraagt waar ik het meest trots op ben, zeg ik: dat we klanten als Coolblue aan ons kunnen binden. Natuurlijk gaat het om productkwaliteit, maar dat vind je tegenwoordig overal. Het draait om onze positie als ketenspeler en de belofte die wij waarmaken. Wat het bijzondere is: zo'n wagenpark is een enorme investering, waarbij ons deel, het aanbrengen van de huisstijl, slechts een klein onderdeel vormt. Maar uiteindelijk is voor onze klant dat jasje het allerbelangrijkst."

Heb je een voorbeeld, een inspirator?

"Elon Musk. Afgelopen zomer heb ik zijn boek gelezen. Ik tweet ook veel over zijn technologische ontwikkelingen. Die vent is gewoon zijn jongensdroom aan het verwezenlijken. Als kind was hij een eenling, hij las hij veel boeken, ook veel sciencefiction. Dat is zijn wereld geworden en die is hij nu aan het realiseren. Een van de dingen waar het nu over gaat is de HUD, oftewel de head-updisplay die de dashboardgegevens voor je neus op de autoruit projecteert, en of dat in de Tesla Model 3 komt of niet. Ik heb een blog geplaatst waarin ik stel dat je kunt voorspellen waar Elon Musk mee bezig is. Die head-updisplaytechniek in de Tesla is natuurlijk straks ook voor de dome op Mars waar Musk mee bezig is. Die dome wordt straks een HUD in het groot. Om bijvoorbeeld een wolkenhemel op te projecteren. Elon Musk houdt van spelletjes en feesten, dus ik weet nu al: hij gaat ook in evenementen. Als je zijn boek leest, kun je zijn keuzes voorspellen."

"Iedereen heeft een beetje Elon Musk in zich. Als we dat nou eens durven te manifesteren met z'n allen, dan wordt de wereld echt anders. Toch?

Over Dennis Portegies (rechts), de nieuwe directeur van Omnimark, zegt Hwie-Bing Kwee: "Dennis maakt het mogelijk dat het bedrijf zoals ik dat voor de komende tien jaar voor ogen heb, werkelijkheid kan worden."

Vakwerk in de snelle autowereld

Raceautomotoren APP Automotive

Met de successen van Max Verstappen is autoracen populairder dan ooit. Ook in Weesp draait APP Automotive, bouwer van raceautomotoren en onderhoud en upgrader van Porsches, op volle toeren. Hier in Weesp en ter plaatse op de circuits in Europa draagt het team van APP sterk bij aan het succes van de autocoureurs. Een hectische wereld waarin geen dag hetzelfde is.

Foto: Ruth van Kessel

Met zes nieuwe en oldtimer Porsches op een rij voor de deur is de aanblik van APP Automotive aan de Gouwzeestraat geen alledaagse. Hier gebeurt het, dat voel je meteen. In de hal pronkt een enorme racemotor - type Chevrolet LS - , wachtend om geplaatst te worden in een raceauto, om vervolgens dankzij technisch vernuft een autocoureur aan de overwinning te helpen. In de GT3 klasse rijdt Callaway Competition met auto's met de motoren van APP, met Nederlans bekende coureurs als Hezemans en Bleekemolen. Jonge bedrijfsleider Justin Baroña (23) geniet dagelijks van de reuring waarin hij zich met APP begeeft: "De racerij is een showwereld. Het draait om duur materieel en er gaat veel geld in om. Dat beseffen wij goed bij APP, we weten met welke risico's te maken hebben, maar tegelijkertijd heerst er bij ons geen glitter-en-glamourmentaliteit. Het gaat om vakkennis en ervaring, gedreven door passie. Dat hebben we alle zes hier, elk op ons eigen vlak."

Geen standaard werk?

"Absoluut niet. De basismotor waarmee wij werken is de Chevrolet LS. Die passen wij vervolgens zo aan dat hij in verschillende raceauto's kan worden toegepast, elk met zijn specifieke kenmerken en wensen. Ferrari, Bentley, Porsche, Audi, Mercedes: elke auto vraagt om iets anders, zoals ook elke coureur andere eisen stelt. De racewereld staat strak van de regels waar je ook aan moet voldoen. Het is een continu proces van finetuning, niet alleen hier in de werkplaats, maar ook op de internationale circuits. Je maakt dan deel uit van het racingteam. Een kick aan adrenaline, want je wilt natuurlijk dat jouw motor de race wint."

Hoe cruciaal is de motor in een race?

"Als bouwer van motoren ben je een onderdeel van de wedstrijd, misschien zelfs wel de hoofdrolspeler. De technische mogelijkheden van de motor maakt wezenlijk het verschil, naast natuurlijk de stuurmanskunst van de coureur. Gek genoeg is maar één van de zes monteurs bij APP zelf een racer: Gerrit Nap, hij was Nederlands kampioen Autocross 2016. Onze wedstrijd zit in de techniek. En als troubleshooter tijdens een race zijn Aart Andriessen of ik meestal degene die er naartoe gaat. Prachtig werk, maar ook heel stressvol."

Zo'n inhaalrace van Verstappen tijdens de GP van Brazilië...

"Dat is natuurlijk enorm knap gedaan van die jongen. Maar de mogelijkheden van zijn elektronicasystemen zijn ook bepalend op zo'n moment. Want je kunt als coureur wel van alles willen, als de techniek niet meewerkt, gebeurt er niets."

Om hoeveel motoren gaat het per jaar?

"Die wij nieuw bouwen? Dat zullen er zo'n tien per jaar zijn. Vergis je niet in het enorm arbeidsintensieve proces van het bouwen, assembleren en programmeren. En dan volgt het testen. Doet het ding wat wij willen? Daarnaast reviseren wij ongeveer veertig motoren per jaar. Je komt de gekste dingen tegen. Soms heeft een generalistische garage al voor 35.000 euro verprutst aan een motor voordat een klant toch maar beslist naar ons toe te gaan. Dan kunnen wij er nog voor 10.000 euro extra aan verspijkeren. Dat is zondegeld toch? Wij zijn echt niet voor niets specialisten in ons vak."

Hoe zijn jullie dat geworden?

"Door jarenlange ervaring. Aart Andriessen heeft jarenlang bij PON gewerkt, destijds dé importeur van Porsche. Grappig genoeg zijn de Porsches die hij daar in de jaren 80 heeft uitgeleverd de oldtimers van nu. Die komen nu voor revisie bij APP. Aart weet precies wat er allemaal in zo'n auto zit en welke keuzen er zijn gemaakt. De ontwikkeling van luchtgekoelde motors naar watergekoelde motors. Die auto's kennen geen geheimen voor hem en die vakkennis en liefde voor het vak heeft hij aan ons overgedragen. Ik ben nog jong, maar werk hier al vanaf mijn negentiende: ik durf echt te zeggen dat wij specialisten zijn."

Vertel eens iets over de Porscherijder?

"Je kunt natuurlijk niet generaliseren, maar over het algemeen zijn mensen die rijden in een Porsche echte liefhebbers. Ze houden van hun auto en de techniek die ze ervaren als ze gas geven. Of het nu om een nieuwe gaat of om een model uit de jaren 80, die techniek blijft prachtig en een genot om mee te rijden. En ja, de meeste klanten hebben wel wat geld te verteren, maar lopen daar niet mee te koop."

Hebben jullie het drukker gekregen sinds de successen van Verstappen?

"De Formule 1 is een hogere klasse dan de GT3 waarin wij ons begeven. Daar gaat het nog wat heftiger aan toe en draait het nog meer om geld, geld, geld. Wel merk ik dat mensen door Verstappen meer interesse hebben gekregen in autoracen en ik merk dat ik dat het onderwerp op een verjaardagsfeestje ineens wel heel populair is. Opeens wil iedereen weten hoe het eraan toegaat in die wereld. Prima hoor."

Volgende fase zandtransporten

Zandtransport voor de nieuwbouw in de polder. Foto: André Verheul

De zandtransporten voor Weespersluis zijn nu bijna een half jaar bezig. Zeven leden van de IVW, gevestigd rond de zandroute, volgen de zaak kritisch. Rond het verschijnen van dit blad is er een tussentijdse evaluatie.

Projectdirecteur Fred Langeslag stuurde een nieuwsbrief waarin hij aangeeft dat er al heel wat werk is verzet. Ook schrijft hij: "Tijdens de werkzaamheden zijn er verschillende meldingen van hinder bij ons binnengekomen. Deze hebben wij getracht zo goed mogelijk op te lossen, voor zover dat binnen onze huidige mogelijkheden ligt. Voor het ophogen van de eerste fase, wat nu gaande is, hebben wij een vergunning met een looptijd van een jaar gekregen van de gemeente (21 september 2015-21 september 2016). Omdat wij slechts vanaf 6 juni 2016 gebruik konden maken van deze vergunning heeft de gemeente de looptijd van de vergunning verlengd tot en met 31 december 2016. Daarna is het de bedoeling dat een vergunning wordt verleend voor een langere periode, zodat wij voor de realisatie van Weespersluis zekerheid hebben om zand aan te kunnen voeren via deze route. Dat biedt ons dan ook de gelegenheid om te onderzoeken of er meer structurele maatregelen mogelijk zijn waarmee hinder kan worden verminderd."

Fijne feestdagen en een gezond en succesvol 2017 !

De periode rond kerst is voor velen toch hét moment om na een positief afgesloten jaar zich eventjes terug te trekken voor een paar dagen heerlijk thuis of op vakantie met familie en/of vrienden. Het bestuur van de IVW wenst u daarom nu alvast fijne feestdagen en een gezond en succesvol 2017. We zien u graag bij onze nieuwjaarsreceptie op dinsdag 10 januari.

IVW-award

De jury, bestaande uit Niels van de Griend (notaris), Herman Tuning (wethouder EZ) en Reinier Mommaal (voorzitter IVW), heeft een keuze gemaakt en weer een prachtig Weesper bedrijf uitverkozen tot Weesper Onderneming van het Jaar 2016. De winnaar zal tijdens de nieuwjaarsreceptie op dinsdag 10 januari worden gepresenteerd. Altijd een heel leuk moment en laten we duidelijk zijn: het is ook een mooie prestigieuze prijs in Weesp.

Knusse bijeenkomst in de gewelven van de KGW

Foto: KGW

De Kreatieve Groep Weesp was 29 november gastheer van de IVW BusinessClub. Een knusse bijeenkomst in het bijzondere Fort Ossenmarkt.

Het was koud die dinsdag, maar in de gewelven van het historische verdedigingswerk konden de IVW-leden zich warmen aan hapjes, drankjes en het goede gezelschap. KGW-voorzitter Paul Blonk gaf onder meer aan hoe fijn het is dat het bedrijfsleven en het verenigingsleven in Weesp elkaar zo af en toe ontmoeten om bij te praten en elkaar te inspireren.