B2B Weesp

10 juli 2014

B2B Weesp 10 juli 2014


1 / 20

939 studenten-woningen in kantorenkolos

Foto: Aram Goudsmit

Het enorme kantorencomplex op het bedrijventerrein Bergwijkpark in Diemen stond voor kort helemaal leeg en zou ook nooit meer vol komen. Tijd voor een herbestemming. Van Wijnen Midden uit Weesp bouwde de kantoorkolos om tot studentencampus naar Amerikaans voorbeeld.

De kantoren zijn omgebouwd tot studentenkamers, bijna duizend in totaal. Verder zijn er voorzieningen gemaakt die een student nodig heeft: restaurant, wijnbar, sportschool, wasserette, fietsenmaker, kapper, apotheek en zelfs een politiepost. Hogeschool Inholland is er vlakbij gevestigd.

Mede door een zeer actieve medewerking van de gemeente Diemen is het project ongewoon snel gerealiseerd. "We zijn gestart in februari 2013. Fase 1 bestond uit ruim vijfhonderd woningen. Er is een topprestatie door onze bouwers neergezet! Deze zijn opgeleverd voor de start van het nieuwe schooljaar in augustus 2013. Fase 2 wordt nu opgeleverd. Daarmee zullen alle 939 woningen op 1 juni aanstaande in gebruik zijn genomen", zegt Marcel Mulder, directeur projectontwikkeling bij Van Wijnen Midden op de website van Ondernemend Bouwen, de vereniging van bouw- en infrabedrijven.

Het complex bestaat uit vijf gebouwen met in totaal 50.000 m2 vloeroppervlak. In deze gebouwen zijn in totaal 939 studentenkamers gerealiseerd. Een studentenkamer op de campus is volgens Mulder niet duur. "Voor 28 m2 zelfstandig wonen met een separate douche/toilet en een eigen keuken en tal van voorzieningen dichtbij betaalt de student rond de 500 euro huur per maand; voor Amsterdamse begrippen is dit beslist niet de bovenkant van de markt." De campus beschikt naast de studentenwoningen over 4.280 m2 commerciële ruimte. Nagenoeg alles is verhuurd.

Terugblik op Provada 2014

De gemeente Weesp was op 3, 4 en 5 juni weer present op de Provada vastgoedbeurs in de Amsterdam RAI. De beurs werd in vergelijking tot voorgaande jaren iets minder druk bezocht. De belangstelling voor de SWW-gemeenten was er echter niet minder om, meldt Glenn Janssen, bedrijfscontactfunctionaris van de gemeente Weesp.

Ook dit jaar deelde Weesp de stand met de gemeente Stichtse Vecht en Wijdemeren. Veel ontwikkelaars, architecten en nieuwe bedrijven bleven staan bij deze SWW-stand. Janssen: "Wij informeerden hen over de kansen en mogelijkheden in het gebied. Zo bracht de gemeente Weesp onder andere haar bedrijventerreinen Noord en Nijverheidslaan onder de aandacht en konden we laten zien welke plannen we aan het maken zijn met de Bloemendalerpolder." De SWW-stand werd gemaakt door een bedrijf uit Weesp: C2 Expo en Interieurbouw. Een prachtige stand met als thema 'Water verbindt'. De stand werd uitgerust met een grote overzichtskaart, quotes van bedrijven uit de regio en een heuse sloep uit Wijdemeren die veel bekijks trok.

Wethouder Tuning van Economische Zaken wil de deelname aan de Provada evalueren. "We hebben geen grote bouwkavels meer", zei hij op Radio Weesp.

Weesper ondernemers in Economic Board Gooi & Vechtstreek

Eind juni is de Economic Board Gooi & Vechtstreek gelanceerd, een groep ondernemers en bestuurders die de regionale wethouders Economische Zaken adviseert met als doel de regio economisch te versterken. In de Board hebben onder anderen de Weesper ondernemers Cees van Vliet en Ron Bot zitting genomen.

De Board moet zorgen voor een optimale verbinding tussen ondernemers, onderwijs en overheid. Gedeputeerde Jan van Run, onafhankelijk voorzitter van de Board, gaf bij de oprichting aan dat de focus wordt gelegd op de drie regionale speerpunten: media, zorg en toerisme. Hij nodigde uit vooral kritische vragen te blijven stellen richting de Board en gezamenlijk over gemeente- en regiogrenzen heen te kijken.

Wimar Jaeger, voorzitter van het regionaal portefeuillehoudersoverleg Economische Zaken, overhandigde symbolisch een baksteen aan de voorzitter van de Board, als eerste steen om een stevige Board mee op te bouwen. Jaeger gaf aan dat de regio Gooi en Vechtstreek over een gezonde economie beschikt, die vooral gedragen wordt door ondernemers. De economische ontwikkeling dient wel verstevigd te worden en hierbij is de overheid onmisbaar. Een taak die hij voor de Board ziet weggelegd is de economische advisering en tevens vertegenwoordiging van de regio binnen de Noordvleugel van de Randstad. Hij riep de bestuurders op om het belang en de urgentie van toekomstige adviezen vanuit de Board zeer serieus te nemen. Voor de Board had hij ook nog enkele adviezen: denk breed, trek de beste mensen aan en wees bereikbaar en aanspreekbaar.

Aansluitend op de lancering vond de Boardvergadering plaats, waarin het eerste advies door de Board is uitgebracht richting het regionaal portefeuillehoudersoverleg Economische Zaken. Dit advies betreft een Plan van Aanpak ten aanzien van een regionale inbreng voor samenwerking met Almere in het kader van de Floriade 2022. De regio heeft de kennis die Almere kan gebruiken, o.a. op het gebied van media, toerisme en zorg. Middels kruisbestuiving liggen er mooie kansen om duurzame eindresultaten te behalen.

Op de foto staan de Boardleden Bob Verburg, Joop van Dort, John Leek, Jan van Run (voorzitter), Henk Heijman, Désirée Majoor, Cees van Vliet, Peter Driessen, Ron Bot en Patricia Esveld. Verder zijn ook Hans Hillen, Niek Ketting, Tom Coronel en Laurens Leeuwis Boardlid.

About Payrolling & Services thuis in Weesp

Foto: Ruth van Kessel

Vijftien jaar reed directeur Leo Smeekes dagelijks de weg af langs de Vecht naar zijn bedrijf About Payrolling & Services in Maarssen. Zonder morren, het was nu eenmaal zo. Nu het bedrijf voor een jubileum staat wil de Weesper zijn bedrijf echter een nieuwe impuls geven: een nieuwe huisstijl, een prachtig pand en eindelijk in Weesp.

Korte Muiderweg 2-T is per 1 juli het nieuwe onderkomen van het bedrijf in payrolling. Gesitueerd boven accountantskantoor JAN@ genieten de tien medewerkers van een weids uitzicht over de Korte Muiderweg en over het centrum. Voor de meeste betekent de verhuizing een thuiswedstrijd. Smeekes: "Ik zie deze verhuizing als een nieuwe start. Via makelaar Van Lonkhuijzen vonden we dit pand op deze ideale locatie met aantrekkelijke huurvoorwaarden. We hebben nu extra aandacht aan de inrichting besteed en ons een nieuwe huisstijl aangemeten. Het is heerlijk om in Weesp te zijn."

We hebben iets nieuws: sloepenhurenweesp.nl. Varen op de Vecht, een dagje door de grachten van Amsterdam of varen op de Loosdrechtse plassen: u kunt opstappen in Weesp, Vreeland of Amsterdam, wij zorgen dat we op tijd zijn. Vaarervaring is niet nodig want u huurt de boot met kapitein, zodat u zorgeloos kunt genieten van de omgeving. Gezellig met zijn tweeën, een uitje met de familie, een zakelijke bespreking op het water. Twee uurtjes varen of de hele dag: het kan allemaal bij sloep huren Weesp. U vaart op een ONJ 760, een mooi, degelijk schip waar plek is voor maximaal 8 gasten. Een goed glas wijn met lekkere hapjes, een heerlijke lunch: als u aangeeft wat u wilt, dan zorgen wij dat u een heerlijke dag heeft. Kijk maar eens op www.sloephurenweesp.nl

WK-bus voor Stichting Semmy

Foto: Christian Pfeiffer

De Oranjekoorts gebruiken voor het goede doel: een paar Weesper ondernemers hebben het initiatief genomen om speciaal voor Stichting Semmy een 41 jaar oud oranje VW-busje in WK-stijl te bestickeren.

Bedrijven mogen meedoen voor elk bedrag dat zij kunnen missen. In ruil hiervoor wordt de bedrijfsnaam vermeld op het WK-busje. De opbrengst gaat naar Stichting Semmy. Het idee is afkomstig van Groove Graphics, EWN, Ten Have en DeVest projecten. Of Oranje wordt uitgeschakeld of niet, het busje blijft rijden tot na de finale.

Stichting Semmy is een Weesper initiatief en zamelt geld in voor onderzoek naar hersenstamkanker.

CityStarter steunt ideeën

Heb je een goed idee, maar zit je met vragen over het opstarten van een eigen bedrijf? Dan is CityStarter wellicht het juiste steuntje in de rug. Vanaf september kunnen startende ondernemers zich aanmelden bij dit expertisecentrum.

CityStarter is een initiatief van drie Weesper ondernemers: Reinier Mommaal, Andreas Lundgren en Cees van Vliet. Zij stellen hun expertise op het gebied van innovatie, ondernemen en financiën beschikbaar en bieden starters en ondernemers die willen expanderen toegang tot hun netwerk en ook niet onbelangrijk, onderdak. Rabobank Amstel en Vecht is de samenwerkingspartner van CityStarter en biedt ondernemers financiële ondersteuning, advies en starterskredieten. Een andere samenwerkingspartner is accountantskantoor JAN@, die met een speciaal CityStarterpakket ondersteunt op het gebied van boekhouden, subsidievraagstukken en belastingzaken. Ook andere lokale ondernemers worden betrokken bij CityStarter. Mommaal: "Als ondernemer kun je nu eenmaal niet alles, zo is mijn ervaring. Voor startende ondernemers is het prettig dat ze kunnen terugvallen op een groep die de nodige expertise heeft en die hen met raad en daad kan bijstaan."

CityStarter richt zich op ondernemers met ideeën op het vlak van duurzaamheid en nieuwe technologieën. Bedrijvenpand Stationsplein 30 wordt de thuisbasis en biedt vanaf oktober plaats aan 15 ondernemingen. De criteria zijn streng, waarschuwen de initiatiefnemers: "Een businessplan wordt van alle kanten belicht, het moet een idee zijn dat echt hout snijdt." CityStarter gaat voor een mix van starters en bestaande bedrijven die willen uitbreiden. Ook stichtingen zijn welkom, net als buitenlandse ondernemingen. Met deze mix wil CityStarter bewerkstelligen dat bedrijven elkaar met hun expertise versterken.

Tijdens de IVW BusinessClub van 1 juli jl. gaf Mommaal een presentatie van CityStarter: de laatste puntjes worden momenteel op de i gezet. De renovatie van Stationsplein 30 start op 15 juli. Mommaal verwacht veel van het initiatief: "Wij zijn ervan overtuigd dat CityStarter het bedrijfsleven in Weesp en omstreken een enorme boost gaat geven. Weesper ondernemers die innovaties willen versnellen zijn van harte uitgenodigd om mee te doen."

Reinier Mommaal, oprichter van DyeCoo Textile Systems, Andreas Lundgren, ondernemer uit de durfkapitaalwereld en Cees van Vliet, ondernemer en bestuurslid Economic Board Gooi & Vechtstreek.

Column

Arbeidsrecht op de schop! Wat betekent dat voor u?

De Wet Werk en Zekerheid is aangenomen door de Eerste Kamer. Een aantal vaste factoren gaan veranderen en hier zullen werkgevers op moeten anticiperen en hun werkwijze en arbeidsovereenkomsten veranderen. Met ingang van 1 januari 2015 worden onderstaande wijzigingen doorgevoerd.

1. Het is niet langer toegestaan om een proeftijd overeen te komen bij arbeidsovereenkomsten die korter duren dan 6 maanden.
2. Het is niet langer toegestaan om een concurrentiebeding overeen te komen bij arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. Dit is slechts anders als het concurrentiebeding noodzakelijk is vanwege 'zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen'. Bovendien moeten deze zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen blijken uit de tekst van het concurrentiebeding.
3. Een werkgever is verplicht om medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, van zes maanden of langer, één maand voor de einddatum van de overeenkomst schriftelijk te laten weten of de arbeidsovereenkomst wordt verlengd en onder welke voorwaarden. Als een werkgever dit niet meldt of te laat meldt dan is hij (naar rato) een schadevergoeding aan de werknemer verschuldigd van maximaal één maandsalaris.

Met ingang van 1 juli 2015 zal ook het ontslagrecht ingrijpend worden gewijzigd. De belangrijkste wijzigingen die met ingang van 1 juli 2015 in werking zullen gaan treden treft u hieronder aan.

1. De keten van arbeidsovereenkomsten wordt beperkt. Een contract voor onbepaalde tijd ontstaat na drie tijdelijke contracten binnen twee jaar (in plaats van de huidige drie jaar). Om de keten van arbeidsovereenkomsten te onderbreken dient een periode van zes maanden (thans is het nog drie maanden) en één dag in acht te worden genomen.
2. Ontslag via de UWV-route wordt verplicht bij bedrijfseconomische ontslagen of langdurige arbeidsongeschiktheid. De procedure bij de kantonrechter staat nog slechts open bij een beëindiging om andere redenen.
3. Een werkgever is verplicht om aan iedere werknemer die een dienstverband heeft gehad van minimaal twee jaar een transitievergoeding bij de beëindiging of niet-verlenging van de arbeidsovereenkomst te geven. De hoogte van deze transitievergoeding is afhankelijk van de lengte van het dienstverband en de hoogte van het salaris met maximaal € 75.000,-, of, wanneer het jaarsalaris meer dan € 75.000,- bedraagt, maximaal het bedrag dat gelijk is aan één jaarsalaris.
4. Werkgevers moeten werknemers twee weken bedenktijd geven bij het sluiten van een vaststellingsovereenkomst.

Kortom, ingrijpende wijzigingen die van u acties verlangen. Bent u niet op tijd met het anticiperen op de nieuwe wetgeving, dan kan dat voor u grote (financiële) consequenties hebben.

'We moeten blijven ondernemen'

Metamorfose 'Poort van Weesp' afgerond

Foto: Brian Elings

"Nu is het helemaal af", zegt Weesper ondernemer Cees van Vliet van achter zijn nieuwe bureau aan de Rijnkade. Op het terrein bij de brug De Uitkomst zijn in de afgelopen zeven jaar drie panden geheel gerenoveerd. We kunnen het rustig de 'Poort van Weesp' noemen.

De metamorfose begon met het opknappen van het meest prominente gebouw. Een oude loods van de voormalige gasfabriek werd verbouwd tot een modern kantoorgebouw met een klassieke, industriële uitstraling. Het is het onderkomen geworden van bouwbedrijf Van Wijnen Weesp, het regiokantoor van Van Wijnen Midden. Daarna is een tweede pand, meer naar achteren gelegen, volgens dezelfde uitgangspunten van boven tot onder opgeknapt. Hier is nu Beheer & Onderhoud van Van Wijnen gevestigd. De verbouwing van de loods aan de kanaalzijde is vorige maand voltooid. Nou ja verbouwing, voor het oog is het een compleet nieuw gebouw. Ook weer in de bouwstijl die hier past.

De grote ruimte op de begane grond van dit nieuwste gebouw is betrokken door architectenbureau Stork & Albrecht. Janton Stork is de architect van al het fraais op dit terrein.Via een indrukwekkende trap in de open en lichte hal bereik je de kantoren van CTJ van Vliet, de maatschappij waarin Van Vliet zijn ondernemingen beheert. De inrichting is modern, robuust, stijlvol, duurzaam en toch bescheiden. Heel knap gedaan.
In de werkkamers staan prominente werkbladen gemaakt van enorme eikenhouten balken die bijeen en overeind worden gehouden door een stalen constructie. Ontwerp Nicole van Vliet, gemaakt door CJ Meubels & Styling en de buurman Renzo Metz van HSW.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Terugblik
We nemen plaats aan een van deze tafels als Cees van Vliet nog even terugblikt op de afgelopen periode. Hij legt nog eens uit hoe zijn bouwbedrijf stapsgewijs onderdeel werd van het grote Van Wijnen. "Niet iedereen vond destijds dat we dat moesten doen, maar ik wilde continuïteit voor ons bedrijf. Het bouwbedrijf hing te veel aan mijn persoon. Van Wijnen is een uitstekende partij, zowel wat de landelijke naam en uitstraling als de financiële positie betreft. Het bracht ook andere voordelen, zoals krachtenbundeling op het gebied van arbo, milieu en certificeringen."

Sinds 2008 is bouwbedrijf Van Vliet volledig onderdeel van Van Wijnen Midden, dat het hoofdkantoor en de afdeling Beheer & Onderhoud aan de Rijnkade vestigde. Daarmee kwam er een landelijk bouwbedrijf met de nodige extra werkgelegenheid binnen Weesp. Inmiddels zijn er ongeveer 100 medewerkers.

Naast het bouwbedrijf heeft Van Vliet uiteenlopende andere ondernemingen, activiteiten, functies en deelnemingen. "Ik ben altijd redelijk divers geweest. Sinds 2008 ben ik operationeel steeds meer uit het bouwbedrijf en dus uit Van Wijnen getreden. Op dit moment doe ik commerciële werkzaamheden voor Van Wijnen, hoewel ik dat woord niet helemaal goed vind. Op mijn kaartje staat directeur, maar ik zit niet meer in de directie. Ik ben meer een ambassadeur. Ik probeer mijn netwerk te koppelen aan dat van Van Wijnen op plaatsen met potentie. Dat doe ik vooral in de Metropoolregio Amsterdam. Flevoland is ook voor mij een belangrijk onderdeel van de Metropoolregio. Van Wijnen heeft daar altijd veel gedaan, maar dat is minder geworden. Ik vond dat Van Wijnen dat wel weer eens kon aanhalen, zonder te beseffen dat Van Wijnen holdingdirecteur Cees van Bemmel dan natuurlijk zou zeggen: doe jij dat dan maar. Ik mag er nu al zo'n twee jaar actief zijn en ik geloof erg in de potentie van Almere in de Metropoolregio."

12 / 20

Ook Weesp is Metropoolregio. Waarom blijf je nadrukkelijk uit beeld bij Weesper bouwontwikkelingen? "Vanwege de functies die ik heb, onder andere die van bestuurslid van de Weesper Stadspartij. Dat moet natuurlijk zo zuiver mogelijk blijven. Het nieuwe winkelcentrum aan de Achtergracht doet Skope van Jack van Rens als ontwikkelaar, het Leeuwenveld wordt vanuit Van Wijnen in Harderwijk gedaan en de ontwikkelingen in de verdere Bloemendalerpolder lopen via het hoofdkantoor in Baarn. Dat geeft duidelijkheid en daar voel ik mij prettig bij, hoewel mensen er toch van alles van blijven vinden. Dat ik in de Weesper politiek mijn nek heb uitgestoken, is omdat ik erg begaan ben met Weesp. Ik woon hier, werk hier, vind het een fantastische stad. Noem mij een Weesp-o-fiel. Ik geloof enorm in de potentie van de Metropoolregio en Weesp ligt in het centrum daarvan. In Weesp gebeurt het. Als IVW-voorzitter heb ik dat ook altijd geroepen en overeenkomstig in allerlei gremia de belangen van Weesp behartigd en dat doe ik nog steeds. Dat is onder andere uitgemond in mijn rol bij de WSP. Al snel viel het woord 'belangenverstrengeling'. Het is heel goed dat mensen daar scherp op zijn en ze moeten dat ook blijven monitoren. Echter, ongefundeerde kritiek - en die is er ook volop geweest - daar kan ik slecht tegen. Sommige criticasters zouden best eens in de spiegel mogen kijken en tegen zichzelf zeggen: wat heb ik nu zelf voor Weesp betekend?"

Foto: Brian Elings

Daarmee zeg je dat jij veel voor Weesp hebt betekend?
"In alle bescheidenheid durf ik wel te stellen dat ik wel iets bereikt hebt voor Weesp. Ik probeer al vele jaren een positieve bijdrage te leveren. Als voorzitter van de IVW, bij voetbalclub Rapiditas en FC Weesp, voorzitter van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij iLocator, lid van de Economic Board Gooi en Vechtstreek, maar ook als ondernemer. Door de jaren heen hebben wij veel verwaarloosd onroerend goed weer mooi opgeknapt. Niet alleen bedrijfspanden op het bedrijventerrein, maar ook huizen en winkels in de binnenstad. Dat was zonder één cent overheidsgeld en geheel voor eigen rekening en risico. En jazeker, het heeft zijn geld weer opgebracht, we hebben er op verdiend. Maar dat heet ondernemen en we hebben de tijd mee gehad. Een ander deed het niet, wij wel. We hadden het ook in andere steden kunnen doen, maar ik vind het geweldig om dat in Weesp te doen, omdat Weesp er dan beter van wordt. Ik werk al dertig jaar in Weesp, veel mensen kennen mij al dertig jaar, iedereen mag zelf beoordelen wat ze ervan vinden."

Terug naar dit pand. Is het nu helemaal klaar?
"Het is nu af en helemaal naar wens. Deze gebouwen zijn in 1903 neergezet. Toen nog midden in de weilanden, aan een smal paadje. In 1988 werd het gekocht. En nu is de renovatie voltooid en zal het hier nog minstens honderd jaar staan. Ook bij de renovatie van deze hal heb ik, net als bij andere renovaties, zoveel mogelijk Weesper partijen betrokken: Bausy Onderhoudsbedrijf, Pover Schilders, CJ Meubels & Styling, Ten Have Installaties, De Vest, Stork & Albrecht, Van Lambalgen, J. Jonker bestratingen, Dick Kuizenga van European VIP Services, Rove Design, Loodgietersbedrijf JBL en Van Wijnen."

Foto: Brian Elings

'Je zult panden moeten vernieuwen om er huurders voor te krijgen'

Geef je hiermee een voorbeeld aan andere ondernemers en vastgoedeigenaren?
"De ontwikkeling van de vastgoedprijzen is onduidelijk, de huurdersmarkt is onduidelijk, dus een ondernemer moet zich goed afvragen: wat doe ik? Op de Rijnkade hadden wij het voordeel dat we met Van Wijnen en Stork Albrecht al huurders hadden. Als je de eindgebruiker hebt, kun je ook investeren. Een aantal jaar geleden hebben wij de keuze gemaakt om vooral te investeren in het optimaliseren van ons bestaande vastgoed en minder nieuw aan te kopen. Hoewel we altijd blijven kijken naar mooi vastgoed in Weesp. We kijken naar duurzaamheid en continuïteit. In de zin van: zorg dat de gebruiker voor jaren in je pand terecht kan."

Wat is je advies aan andere vastgoedeigenaren?
"Kijk naar de wensen van gebruikers, dat zijn je klanten. Het betekent vaak dat je je pand zult moeten aanpassen of zelfs vernieuwen om die huurder te krijgen. Als ik hier aan de Rijnkade niets had gedaan, had ik het aan geen enkele partij kunnen verhuren. Nu heb ik met Van Wijnen een fantastische partij kunnen aantrekken, ook voor de werkgelegenheid en de uitstraling van Weesp. Maar er is nog iets: je moet ook zorgen dat je onderscheidend bent. Ik denk dat dat met deze 'historische' uitstraling hier zeer goed gelukt is. Wij krijgen zoveel positieve reacties op deze panden, we hadden het bij wijze van spreken wel tien keer kunnen verhuren."

De boodschap aan andere vastgoedeigenaren is dus: investeer, anders wordt het niks meer.
"Zorg dat je vastgoed er verzorgd uitziet en zorg dat je onderscheidend bent. Zo is het in heel het leven toch?"

Hoe onderscheid jij je?
"In elk geval door gedreven te blijven en hard te werken. Ik sta elke dag om kwart over vijf op. Die drive mis ik wel bij eens bij veel mensen. Nederland is altijd een ondernemend land geweest. Zolang wij met z'n allen blijven ondernemen, komt het goed. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die gedreven is, wilskracht toont en bereid is hard te werken er wel komt en succes boekt."

Dat heb jij hier aangetoond?
"Ach, wij hebben een mooie club mensen bij elkaar om dit te kunnen doen. Hier vielen alle puzzelstukjes mooi in elkaar, het is ook een aantrekkelijke locatie. Is dat een grote prestatie? Een metselaar die elke dag duizend stenen staat weg te werken levert misschien wel een grotere prestatie."

Column

Negatieve nalatenschap: dubbel verdriet

Erven komt pas aan de orde bij overlijden en dat is doorgaans verdrietig. Het verdriet kan nog groter worden indien sprake is van een negatieve nalatenschap. Mede in verband daarmee blijkt dat steeds meer erfgenamen afstand doen van een erfenis of de erfenis alleen onder voorwaarden (beneficiair) accepteren. Door het zuiver accepteren van een schulderfenis kunnen erfgenamen namelijk zelf financieel in de problemen komen.

Vóór de crisis was een erfenis meestal synoniem voor een financiële meevaller. Dit is echter al lang niet meer het geval. Door onverkoopbare huizen en meer persoonlijke schulden zijn er meer erfenissen risicovol geworden voor de erfgenamen. Dat is gelukkig in lang niet alle gevallen zo, maar hoe dan ook is voorzichtigheid troef.

Die voorzichtigheid zie je ook terug in de dagelijkse praktijk. Vorig jaar is bij vijf van de elf rechtbanken een steekproef gedaan waaruit blijkt dat het aantal beneficiaire aanvaardingen met 38% en het aantal verwerpingen met 22% is toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Met het accepteren van een erfenis – dit wordt in de wet 'zuiver aanvaarden' genoemd – wordt een erfgenaam aansprakelijk voor de schulden van de overledene; ook als de schulden groter zijn dan de bezittingen. Deze erfgenaam moet dan met zijn eigen geld bijpassen.

Een erfgenaam is echter niet verplicht een erfenis te accepteren. Er zijn namelijk nog twee andere keuzes: verwerpen (afstand doen van de erfenis) of beneficiair aanvaarden (niet aansprakelijk worden voor de schulden voorzover daar geen tegoeden tegenover staan). In beide gevallen hoeft de erfgenaam niet uit eigen portemonnee de schulden van de overledene te betalen. Bij beide mogelijkheden moet je langs de rechtbank.

Als je verwerpt, dan wordt je geacht nooit erfgenaam te zijn geweest, maar pas op voor de mogelijke gevolgen daarvan. Heb je kinderen, dan betekent verwerping in beginsel dat jouw kinderen in jouw plaats treden als erfgenaam. Je schuift als het ware de spreekwoordelijke beker door. Zijn de kinderen minderjarig, dan moet je in beginsel als ouder namens de kinderen beneficiair aanvaarden. Voor verwerping is toestemming van de rechter nodig. Zelf beneficiair aanvaarden is in dat geval wellicht een betere optie.

In sommige gevallen is er geen keuze om te verwerpen of beneficiair te aanvaarden. De wet zegt namelijk dat een erfenis al is geaccepteerd als je je 'gedraagt als erfgenaam', bijvoorbeeld door geld op te nemen van de bankrekening van de overledene of de inboedel van de overledene via Marktplaats te verkopen.

Kortom, is er sprake van een erfenis, beraad je eerst goed en uitgebreid welke keuze je wilt maken en wat de gevolgen daarvan zijn, om pas daarna de definitieve keuze te maken.

Ontspannen de zomer tegemoet

Foto: Brian Elings

De IVW heeft op 1 juli de zomerperiode ingeluid met een zonovergoten BusinessClub op het Golfcentrum. Eigenaar Joost Boelens heette iedereen welkom, IVW-voorzitter Wim Zagt keek terug op het eerste half jaar van 2014. Weesper ondernemer Reinier Mommaal vertelde over zijn nieuwste initiatief, de Citystarter (zie pagina 7 van dit blad). Het was ook de algemene ledenvergadering, waarbij officieel afscheid werd genomen van Richard Kuipers, die lange tijd de taak van penningsmeester vervulde. Daarna was het tijd om ontspannen wat bij te praten met een hapje en een drankje. Dat gebeurde uiteraard buiten op het terras. De golfliefhebbers konden een rondje lopen over de baan of deelnemen aan de clinic.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Ook voor zakelijke afspraak

Foto: Ruth van Kessel

Vic's Broodje2day serveert niet alleen broodjes aan bedrijven en particulieren, maar ook een grote variatie aan snacks en zelfs complete menu's. Te nuttigen in de cafetaria aan de Hogeweyselaan, maar laten bezorgen kan ook. Met alle plezier.

Ruim een jaar zwaaien Henk Simon en echtgenote Corrie de scepter over Vic's Broodjes2day, de cafetaria aan de Hogeweyselaan. Zij namen de zaak ruim een jaar geleden over van Edwin Lambalgen. De broodjes van Vic's behoeven geen introductie meer, die vinden al sinds jaar en dag de weg naar de magen van werknemers en ondernemers. Speciaal uitgeruste wagens zorgen ervoor dat de broodjes en snacks vers en warm bij de klant aankomen. "Dat onze cafetaria een plek is waar je kunt eten in een prettige omgeving is echter niet bij iedereen bekend en wil ik bij deze graag aanbevelen. We hebben een drukker gedeelte, maar ook een afgescheiden deel waar je goed met een zakelijke relatie kunt afspreken. Dat je dan kwalitatief goed eet is vanzelfsprekend", vertelt Simon. Vic's biedt complete menu's, zoals shoarma, spareribs en schnitzel, maar ook voor een gezonde salade kunnen mensen bij het cafetaria terecht. Simon: "Nieuw is onze bezorgservice: boven de 15 euro bezorgen wij gratis. Dat is niet alleen interessant voor bedrijven, maar ook voor particulieren."
Het echtpaar Simon beleeft veel plezier aan hun onderneming op het bedrijventerrein. Beiden hebben hun sporen verdiend in de supermarktwereld en tot 2010 was Simon bedrijfsleider van de C1000 in Muiden. Het ondernemen zit het stel in het bloed. Simon: "De overname van C1000 door Albert heijn was voor ons aanleiding van koers te veranderen in ons leven. Met de kinderen het huis uit belandden we in een nieuwe fase. In onze woonplaats Almere namen we een cafetaria over, maar toen we vorig jaar op Vic's Broodjes2day stuitten wisten we dat dit plaatje helemaal klopte. We zijn er enthousiast ingestapt en de oude klanten blijven nog steeds komen. Dus blijkbaar doen we het goed en zijn wij als nieuwkomers welkom in Weesp."

Vic's over RvdB
Henk Simon: "RvdB is een van de vele bedrijven die op vrijdagmiddag hun medewerkers verrassen met een warme snack. Ook als ze gasten hebben bestellen ze bij ons een maaltijd of een broodje. RvdB is een bedrijf in human resources en dat merk je direct bij binnenkomst: altijd een hartelijke ontvangst. Het zijn die kleine persoonlijke gebaren die dit werk zo leuk maken."

Geen omkijken meer naar P&O

Raymakersvande Bruggen (RvdB) neemt bedrijven graag hun zorgen om personeel uit handen. Daarin is het bedrijf gespecialiseerd. "Wij zijn een vraagbaak in Weesp voor alle P&O-vraagstukken die er bij ondernemers kunnen leven", vertelt directeur Michiel van Aschbeck.

Of het nu gaat om instroom, doorstroom of uitstroom van personeel, elke fase heeft haar eigen vraagstukken die vragen om zorgvuldigheid, kennis van de arbeidsmarkt en arbeidsjuridische deskundigheid. RvdB heeft deze kennis in huis. Michiel van Asbeck: "Ondernemers kunnen met hele specifieke vragen komen omtrent medewerkers: Hoe vind ik de juiste man of vrouw voor deze functie? Wat is een redelijk salaris? Hoe kan ik arbeidsvoorwaarden aanpassen of een ontslagprocedure in gang zetten? Voor al deze vragen hebben wij deskundigen in huis. Het komt ook voor dat we het hele P&O-deel van een bedrijf voor onze rekening nemen, dan heeft de ondernemer er geen omkijken naar."
Het volgen van en bedrijven attenderen op wettelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op het personeelsbeleid van een bedrijf rekent RvdB tot haar kerntaak. Momenteel staan er twee wetten op stapel die per 1 januari 2015 verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor het MKB. De al vaker uitgestelde Wet werkkostenregeling beperkt bedrijven in fiscaal opzicht in het verstrekken van vergoedingen aan hun werknemer. De Wet flexibiliteit en zekerheid beperkt de mogelijkheden van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor wat betreft inhoud en tijdsduur. "Dat zijn zaken waar ondernemers echt rekening mee moeten houden", zo stelt de directeur.

RvdB zetelt sinds 1998 in Weesp. De goede bereikbaarheid en de vriendelijke uitstraling van de stad en haar omgeving maken het voor het bedrijf een ideale locatie. Van Aschbeck realiseert zich dat de activiteiten van RvdB minder bekend zijn: "Dit interview is een leuke aanleiding om onze HR-ondersteuning aan bedrijven meer kenbaar te maken in Weesp. Dus Henk Simon van Vic's, dank je wel voor dit vriendelijke gebaar."

RvdB over Vic's Broodjes2day
Michiel Van Aschbeck: "Op vrijdagmiddag zijn de warme snacks van Vic's broodjes2day vaste prik bij RvdB. Een heerlijk moment en ik durf te zeggen: de kroketten zijn opvallend lekker. Net als de broodjes die we regelmatig bestellen voor de lunch. Bij Vic's werken gewoon hele vriendelijke en flexibele mensen. Niets is te veel, alles kan."

Weesper bedrijven kunnen op allerlei manieren iets met elkaar hebben. De vrijdagmiddag-kroket bijvoorbeeld.

Meer samenwerking school en bedrijfsleven

Foto: Brian Elings

Naar aanleiding van het artikel 'Kloof tussen theorie en praktijk' in de vorige B2B, doet het Casparus College een oproep om de samenwerking tussen het bedrijfsleven en de Weesper school te versterken. Een bericht van de vakleerkrachten Willem Liefting en Dayenne Haas.

Tijdens de IVW BusinessClub bij ons op school op 18 maart hebben wij hierover al met een aantal bedrijven gesproken. Mede door de enthousiaste reacties van deze bedrijven hebben wij het plan opgevat om 4e-jaarsleerlingen Techniek enkele uren per week, continu, te stationeren in bedrijven binnen Weesp. Hierbij denken wij aan vaste stageplekken waar, om de paar weken, leerlingen worden gestationeerd. Uiteraard in verschillende sectoren van de techniek. Daarnaast zijn wij aan het inventariseren of wij in het eerste jaar Techniek (3e jaar vmbo) onze leerlingen een VCA-lightdiploma kunnen laten halen, daar dit voor het bedrijfsleven vaak een vereiste is.

Graag willen wij in gesprek gaan met bedrijven om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Na een gesprek met de secretaris van de IVW is besloten deze mail op te stellen om de volgende stap te kunnen zetten op weg naar een vruchtbare samenwerking tussen het bedrijfsleven en het Casparus College. Onze leerlingen zijn het toekomstige technisch personeel voor bedrijven. Door ze kennis te laten maken met veel verschillende bedrijven en sectoren binnen de techniek, kunnen deze leerlingen goede keuzes maken voor hun toekomst. Inmiddels werken wij al nauw samen met de ROC's van Amsterdam en Hilversum en met Bouwmensen in Naarden. Leerlingen gaan hier per toerbeurt naartoe om van alles te zien en te leren op het gebied van bouw, hout, metaal, installatie- en elektrotechniek. In het volgende schooljaar willen wij invulling gaan geven aan dit samenwerkingsproject. Om die reden nemen wij nog voor de zomervakantie telefonisch contact met u op.

Uiteraard juichen wij het toe als u op basis van dit mailbericht al wilt reageren en staan wij open voor iedere reactie. U kunt reageren via wliefting@cc.gsf.nl of dhaas@cc.gsf.nl.

IVW viert jubileum op 31 oktober (hou die datum vrij)

De IVW bestaat 50 jaar en aan dit heugelijke feit willen we graag een feestavond koppelen. De datum hiervoor is vrijdagavond 31 oktober 2014.

Wij hopen u dan te mogen begroeten in Explore te Muiden. Het betreft hier een industrieel erfgoed (restaurateur Peter Lute), namelijk een gedeelte van de voormalige kruitfabriek. We kunnen 350 gasten verwelkomen en wat ons betreft zou u zich al kunnen opgeven via info@ivw-weesp.nl, want vol is vol en we hopen weinigen te moeten teleurstellen. Overigens is vooralsnog ons uitgangspunt dat er per lidmaatschap 2 aanmeldingen kunnen plaatsvinden. De avond betreft o.a. een diner, omlijst met muziek en een optreden van de bekende cabaretière Sara Kroos (foto). We zijn zeer verguld dat zij op onze avond acte de présence kan geven. Uiteraard ontvangen de leden nog de officiële uitnodiging. De geplande businessclub op 18 november is vervallen.

Nieuwe leden

Graag stellen we weer drie nieuwe leden van de IVW aan u voor, alle drie gevestigd in Weesp.

Een van de nieuwkomers is Café & Restaurant Aaltje, gevestigd aan de Herengracht. Ook De Werk-Makelaar, opererend vanuit de Dr. A Kuyperlaan, maakt gebruik van het IVW-netwerk. Net als de nummer drie in dit overzicht: AR Mediation en Bedrijfsjuridisch Advies, gevestigd aan het Stationsplein 28.