B2B Weesp

15 juni 2016

B2B Weesp 15 juni 2016


1 / 20

Elsevier schaart Weesp bij de beste economische toplocaties

Foto: André Verheul

Weesp is aan een indrukwekkende opmars bezig in de lijst van economische toplocaties in Nederland. In de nieuwste ranglijst is Weesp met stip gestegen naar positie 20 en staat daarmee hoger dan onder meer Amersfoort en Groningen.

In 2014 jaar stond Weesp nog op plek 32, tien jaar geleden op 69. Nu zijn we volgens deze lijst zelfs het vierde economische gebied van Noord-Holland, na Haarlemmermeer (Schiphol), Amsterdam en Amstelveen. En misschien nog opvallender: Weesp scoort als enige in de regio zo hoog. Mediastad Hilversum vinden we pas terug op plek 89 en Huizen bungelt op plaats 280 ergens in de onderste regionen.

Wat is dat voor een lijst, klopt dat allemaal wel? De lijst wordt jaarlijks opgesteld door Bureau Louter en dienst als basis voor een jaarlijks in Elsevier te verschijnen artikel over economische toplocaties. Naast economische prestaties en analyses van ruimtelijk-economische dynamiek is dit jaar ook aandacht besteed aan de economie van regionale kernen en aan lokale en regionale werkloosheidsontwikkelingen, zo lezen we op de website van het door Peter Louter opgerichte onderzoeksbureau met als credo 'Vooruitzien in ruimtelijke economie'.

Natuurlijk is het prachtig om Weesp daar op plek 20 te zien staan en Louter zal deskundig naar de zaak hebben gekeken. Toch zijn er wel wat vragen. Zo heeft de gemeente Weesp niet eens een afdeling Economische Zaken. En om een aanspreekpunt voor ondernemers te hebben, moet twee dagen per week een beroep worden gedaan op de centrummanager van Hilversum.

Cor van der Poel van de Weesper bedrijvenvereniging IVW ploegde het rapport met groot genoegen door. "Er zijn 41 criteria ter beoordeling. De leegstand van bedrijfslocaties in Weesp is ver beneden het landelijk gemiddelde. De leegstand van kantoren, vooral op het Van Houten Industriepark, laat te wensen over, maar is niet erg afwijkend van het landelijk gemiddelde. Er vestigden zich dit jaar nogal veel kleinere ondernemers in de kleine units, vooral in de kantoorlocaties. Dat is vooral zakelijke dienstverlening. Er zit ook behoorlijk beweging in het vullen van de lege panden. Onlangs nog een bedrijf in relatiegeschenken in de toeristische sector, bekend van twee winkels op de bloemenmarkt op het Singel in Amsterdam. En zo hebben we veel meer mooie bedrijven." Van der Poel ziet de hoge klassering als een gevolg van het feit dat Weesp, aangejaagd door de IVW, op economisch gebied veel zaken heeft aangepakt en verbeterd. "Het is het beeld in de breedte en dat is op basis van veel signalen positief."

Help jarig theater aan nieuwe stoelen

Foto: André Verheul

Theater City of Wesopa viert deze zomer het 25-jarig bestaan. Wie het theater aan de Herengracht binnenstapt, realiseert zich telkens weer hoe waardevol dit door vrijwilligers gedragen culturele podium voor de stad is. Op het verjaardagslijstje staat nog één wens: nieuwe stoelen. Daar kunnen we met elkaar voor zorgen.

De stoelen in de theaterzaal zijn dringend aan vernieuwing toe. Nieuwe stoelen zijn te adopteren à 200 euro per stuk. De stoel wordt aan de achterzijde voorzien van de naam van het bedrijf. Daarnaast heeft de City ook andere mogelijkheden om steun van sponsors blijvend kenbaar te maken. Voorzitter Rob 't Hart is ervan overtuigd dat er voldoende mensen en bedrijven zijn die het theater een warm hart toedragen om de nieuwe stoelen te financieren.

Het jubileumfeest is begin juni gevierd met een zeer geslaagde en drukbezochte theaterdag, met optredens binnen en buiten. Al 25 jaar houdt de City of Wesopa met rond de 100 vrijwilligers alle ballen in de lucht. Mede daardoor is het theater niet meer weg te denken. Zeven dagen in de week geopend voor toneel, film, muziek en cabaret, mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van fondsen, particulieren (Vrienden van de City) en ondernemers (sponsors). De bijna 25.000 bezoekers per jaar vormen een trouw en dankbaar publiek. Toegroeiend naar het 25-jarig jubileum zijn er al allerlei verbeteringen aangebracht en is achterstallig onderhoud weggewerkt. Twee bouwbedrijven zorgen ervoor dat de foyer op de eerste etage een grote opknapbeurt krijgt. Als dat afgerond is, resteert alleen het vernieuwen van de stoelen nog. Voorzitter 't Hart: "Het zou fantastisch zijn als dat met de hulp van bedrijven nog in ons mooie jubileumjaar zou lukken."

Belangstellenden kunnen contact opnemen via info@wesopa.nl.

Ondernemers schouwen op Nijverheidslaan

Foto: Christian Pfeiffer

Rond het verschijnen van dit blad is er een schouw op de Nijverheidslaan. Medewerkers van de gemeente lopen samen met ondernemers over het bedrijventerrein.

Het is de bedoeling dat er een integrale aanpak komt voor de Nijverheidslaan. Het gaat dan onder meer over de openbare ruimte, de entree, het parkeren en de (on)mogelijkheden met betrekking tot de braakliggende terreinen van Achmea (langs het spoor) en Trekwerk (daar tegenover). Ook de botenhelling past in dit rijtje. De gemeente wil die graag bij de Nijverheidslaan aan de Vecht, maar dat is vanwege dijkvoorschriften van Waternet makkelijker gezegd dan gedaan.

Hollandse souvenirs vanuit Weesp

De firma Ahmedpollak BV gaat zich vestigen aan de Flevolaan 20 in Weesp. Daar wordt het voormalige pand van Van Leijen Plastic Recycling betrokken.

Zo laat bedrijfsmakelaar Van Lonkhuizen weten. Ahmedpollak is een Amsterdamse ondernemer met meerdere souvenirwinkels op de bloemenmarkt aan het Singel in Amsterdam. Zij verkopen souvenirs en typisch Hollandse producten, zoals bloembollen. Het pand aan de Flevolaan gaat dienen als magazijn.

De IVW noemt de komst van het aansprekende bedrijf uit deze toeristische sector een welkome aanvulling op het bedrijfsleven in Weesp en is blij met de uitstraling ervan. "Na Fox Productions een tweede bedrijf in Holland-promotie dat zich thuis voelt in Weesp", zegt Cor van der Poel van de IVW trots.

De kwestie-zand (deel 8)

Foto: André Verheul

Is deel 8 in onze berichtgeving over de zandkwestie op bedrijventerrein Noord het laatste? Misschien wel. De rechter heeft uitspraak gedaan en de bezwaarmakende bedrijven houden, vooralsnog, op de plaats rust.

De rechter oordeelde dat de zandtransporten over het bedrijventerrein, bedoeld voor de woningbouw in de Bloemendalerpolder, mogen beginnen. De bedrijven hadden terecht bezwaar gemaakt tegen de manier waarop de gemeente een benodigde vergunning in elkaar had gestoken, maar het algemeen belang van het zandtransport was dermate groot dat die onvolkomendheid het transport niet in de weg mocht staan, vond de rechter.
De bezwaarmakende bedrijven sluiten een hoger beroep niet uit, maar kijken de zandtransporten eerst even aan. Daarmee geven ze de projectontwikkelaars ook even de tijd om hun zandritten uit te proberen. De zandauto's rijden sinds begin juni, het aantal ritten per dag wordt steeds verder opgevoerd.

Een groep enthousiaste vrijwilligers bouwt aan een boot waarmee Weesp zich op opvallende wijze gaat promoten. De boot heeft namelijk het uiterlijk van een houten woonhuis, zoals ze staan langs de Utrechtseweg (de vroegere 'vuurlinie'). Wat je dan krijgt is een varend huis. Dat wordt straks een opvallende verschijning op de Vecht of op welke waterrijke plek de boot dan ook vaart of afmeert. Dat kan dus ook in de regio zijn. Aan boord zijn vrijwilligers die informatie kunnen geven aan toeristen en alle anderen die iets over Weesp willen weten. De boot wordt rond het verschijnen van dit blad officieel geopend door IVW-secretaris Cor van der Poel. Bedrijven kunnen de boot huren voor een vergadering of andere bijeenkomst.

'Verkopen is emotie'

Het eerste ondernemerstheater van de IVW, de Rabobank en de BVO (Bibliotheek voor Ondernemers) heeft 7 juni ruim 100 ondernemers naar theater City of Wesopa gelokt. 'Lawaaimaker' Richard Bordes ging op zoek naar de verloren klant en publicist Karen Romme ging dieper in op marketing. Conclusie: zo'n avond met prikkelende sprekers is voor herhaling vatbaar.

Foto: André Verheul

Veel ondernemers zijn verkeerd bezig, zo trapte Bordes af. Hij hield de ondernemers in de zaal een spiegel voor en het moet gezegd: het verschafte heldere inzichten. "Wie begint er op zijn website met: wij zijn een jong en energiek bedrijf", zo prikte Bordes een nietszeggende dooddoener door. Het is sowieso beter om het helemaal niet over jezelf te hebben of over je product. "Vertel mij waaróm je het doet wat je doet", zo doceerde de marketingstrateeg en zette dat kracht bij met een praktijkvoorbeeld uit de zaal. "Het boeit mij niet dat je een website hebt waarop je yogales hebt gezet. Vertel mij liever dat yoga mij helpt in het worden van een beter mens, dat het mij rust geeft. Dát wekt mijn interesse." De kern van Bordes' betoog: probeer in het brein van de klant te komen. Als kopen emotie is ("toch, dames?") dan is verkopen dat ook.

Vervolgens wreef Karen Romme nog even door in de door Bordes aangebrachte vlek met ja-nee-vragen die de aanwezigen moesten beantwoorden door op te staan (ja) of te blijven zitten (nee). Daarmee waren meteen de benen weer even gestrekt, tenminste, als je vaak ja te antwoorden had. Zittend op een box vertelde ze vervolgens een verhaal over een vuurtoren, de metafoor voor marketing. Bouw een goede vuurtoren en je trekt klanten aan.

Foto: André Verheul

In de zaal ook veel zzp'ers en niet-IVW-leden, zodat er een andere mix van ondernemers ontstond dan doorgaans op de IVW Businessclubs. Dat beoogden de organisatoren dan ook. "Het is goed om ook eens op deze manier met de IVW bezig te zijn", zo kijkt Remco de Jong van Svala (én IVW-lid) terug. "Wat mij betreft bouwen ze dit verder uit." Ook Jur van der Slikke van Save-Me vond het een positieve avond. "Je pikt er toch weer dingen uit waar je iets mee kunt", zo vatte hij de algemene mening tijdens de vrolijke naborrel samen. Kortom: met dit 'zakelijk entertainment' voorzien de IVW en de BVO in een behoefte die in Weesp nog niet gestild werd. Van der Slikke: "Als er weer zo'n avond is, kom ik graag weer." Reinier Mommaal van de IVW is blij met alle feedback. "Het is nog even sleutelen aan het format, maar dit willen we twee keer per jaar doen."

Column

Pensioen na scheiding, niet vergeten!

Of het een trend is? Ik weet het niet, maar de cijfers liegen er niet om. Ondanks dat een huwelijk gemiddeld langer standhoudt, zijn er steeds meer partners die niet met elkaar verder willen. Altijd pijnlijk voor alle betrokkenen en omdat mensen in zo'n situatie genoeg aan hun hoofd hebben, is er vaak weinig aandacht voor een goede pensioenverdeling.

Vaak betekent dat dat de verdeling van pensioen 20 jaar na dato opnieuw wordt aangevochten bij de rechter. Met alle mogelijke – onzinnige – argumenten. En dat is raar, want sinds 1981 zijn de spelregels niet zo moeilijk. Maar ja, jij zit ermee (met die ex).

Ben je gescheiden tussen 17 april 1981 en 1 mei 1995 en heb je verder niets afgesproken? Dan wordt de waarde van het gehele pensioen tussen partijen verdeeld als je in gemeenschap van goederen was getrouwd. Voor en tijdens het huwelijk opgebouwde pensioenrechten vielen destijds namelijk in de huwelijksgoederengemeenschap. Zijn jij en je ex-partner het pensioen vergeten te verdelen? Pas dan maar op. Het pensioen zal alsnog verdeeld moeten worden als je ex-partner je over 20 of 30 jaar nog niet uit het oog is verloren.

Bij een scheiding na 1 mei 1995 is de hoofdregel dat het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen wordt verevenend. Daarnaast heeft je (ex-)partner recht op het partnerpensioen dat tot de scheiding is opgebouwd.

Wanneer het pensioen is ondergebracht bij een verzekeraar of pensioenfonds en je deze partij binnen twee jaar op de hoogte hebt gebracht van de scheiding, dan betaalt deze het pensioen later direct uit aan je ex. Zo niet, dan moet je het pensioen zelf 'doorbetalen' aan je ex.

Complexer is het wanneer je als directeur-grootaandeelhouder (DGA) het pensioen binnen je onderneming hebt opgebouwd. In dat geval ontstaat er vaak de discussie of de ex-partner kan eisen dat de onderneming het te verevenen pensioen naar een professionele pensioenuitvoerder moet overdragen. Uit diverse uitspraken blijkt inmiddels dat je als DGA verplicht bent om het pensioen bij een verzekeraar af te storten, tenzij de onderneming het niet kan betalen.

Zorg dat jij niet voor verrassingen komt te staan als je eindelijk van je pensioen mag genieten. Maak vooraf of in het echtscheidingsconvenant duidelijke afspraken over de verdeling van het pensioen. Het pensioen hoeft namelijk niet verevend te worden. Partijen kunnen ook besluiten een andere verdeling toe te passen, de waarde van het pensioen te verrekenen of helemaal niet tot verdeling van het pensioen over te gaan. Regel het dus goed als je gaat scheiden en zorg dat je definitief van elkaar af bent. Dat wil je toch als je gaat scheiden?

Gouden team

De medewerkers van Stuivenberg maken het verschil

Foto: Brian Elings

Cor Webbe is oprichter en directeur van de Reco Autoschade Groep. Haarlem is de locatie waar het in 1953 begon. Alle vestigingen van Reco samen hebben 170 medewerkers in dienst en handelen 30.000 schades per jaar af. Edu Möhringer is bedrijfsleider in Weesp, na 27 jaar in Haarlem te hebben gewerkt.

Robert en Sandra Stuivenberg kenden de Reco Autoschadegroep vanuit Schadenet, een netwerk van autoschadeherstelbedrijven. In november 2015 zochten zij contact met Reco met de vraag of ze ervoor voelden Stuivenberg over te nemen. Per januari 2016 was de overname een feit. Webbe: "Ik ken Robert en Sandra als hele harde werkers en ik gun ze nu de rust om zich te focussen op andere belangrijke zaken in hun leven. Zij dragen een prachtig bedrijf over met zeven gemotiveerde vakmensen." Over wie de nieuwe zaak in Weesp moest gaan leiden hoefde Webbe niet lang na te denken: "Edu Möhringer werkt al vanaf zijn 16e in onze Haarlemse vestiging. Van monteur heeft hij zich opgewerkt tot bedrijfsleider. Al dertien jaar. Weesp is een geweldige uitdaging voor hem. Dit bedrijf heeft zo veel in zich, aan Edu om dit volledig tot bloei te laten komen."

Wat een snelle besluitvorming. Waarom wilde Reco Stuivenberg graag inlijven?

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Webbe: "Dit bedrijf heeft veel potentie. Dus toen de vraag kwam Stuivenberg voort te zetten hebben we volmondig ja gezegd. Voor Reco vult deze locatie ook prachtig het gat op tussen Almere en Amsterdam. Möhringer: "Maar vooral waren we meteen erg gecharmeerd van de mensen die hier werken. Wat een schat aan ervaring en vakmanschap en wat een enthousiasme voor het vak. Dat maakt het voor mij heel erg leuk om met dit team te werken. Ze staan open voor nieuwe dingen. Alle medewerkers zijn gebleven, dat maakt de overname ook heel positief."

Dat betekende voor Edu een afscheid van Haarlem?

"Ja, dat was even slikken na 27 jaar. Maar afgezien van de afstand Haarlem-Weesp vind ik het alleen maar een eer dat ik deze klus mag klaren en het vertrouwen dat ik krijg van zowel de directie als van dit prachtige team."

Wat brengt Reco mee naar Stuivenberg?

Möhringer: "Bij Reco heeft elke vestiging zijn eigen naam en identiteit, dus ook die van Stuivenberg blijft overeind. Wel is het zo dat wij dankzij onze schaalgrootte heel efficiënt kunnen zijn en profiteren van de deskundigheid binnen de Reco-groep. Wij zijn gewend te werken met targets en planborden, waarbij elke medewerker de volledige verantwoordelijkheid draagt voor zijn deel in het werkproces. Collega's controleren elkaar op onderdelen, zodat je niet pas bij de laatste stap erachter komt dat er bij een eerdere stap iets mis is gegaan en je dus overnieuw kunt beginnen. Deze efficiënte manier van werken vraagt wel om een cultuuromslag, maar het is verrassend hoe snel en positief de mensen het hier oppakken."

Eenieder draagt verantwoordelijkheid?

Möhringer: "Voor zijn onderdeel en hij controleert het werk van degene die voor hem met de auto bezig was. Nieuw voor Stuivenberg is dat de medewerkers nu uitgedaagd worden om zelf beslissingen te nemen: hoe krijg ik de klus voor elkaar? Mensen worden geprikkeld om zelf met oplossingen te komen, waardoor de betrokkenheid en de trots op het eindresultaat alleen maar groeit. En dat zie je terug in de kwaliteit en het plezier in het werk. Alleen maar vrolijke gezichten hier."

Nog meer veranderingen?

Webbe: "Reco heeft veel geïnvesteerd in de modernisering van de werkplaats en de werkomstandigheden. Dat is ook voor medewerkers veel prettiger om te werken. Het mag er ook gezellig zijn: kijk maar eens naar al die stickers van het team hier op de wanden. Wat een trots straalt ervan uit. Wij denken dat een stimulerende omgeving bijdraagt aan de teamspirit, de motivatie en dus uiteindelijk ook aan de kwaliteit van het werk."

Stuivenberg onder Robert en Sandra was wel een begrip in Weesp.

Webbe: "Ik hoop dat wij snel datzelfde vertrouwen winnen bij klanten en andere Weesper ondernemers. Dat het een positieve voortzetting van het bedrijf is zal daar zeker bij helpen en ook dat hetzelfde team hier nog werkt. Er is niemand weggegaan. Mensen zijn natuurlijk wel overvallen door de snelle wisseling, maar als je het uitlegt lijkt het verder geen probleem."

Al lid geworden van de IVW?

"Daar wachten we nog even mee. Eerst willen we settelen en onszelf bij andere bedrijven introduceren als de nieuwe mensen van Stuivenberg. We willen het niet overhaasten. Wel mag duidelijk zijn dat onze focus lokaal is en dat we ook in die zin de banden met andere Weesper bedrijven aanhalen. Je moet elkaar wat gunnen, zo versterk je elkaar en dat is in deze tijd geen overbodige luxe. We hebben het idee dat we welkom zijn, mensen zijn nieuwsgierig naar wat we te bieden hebben."

Wat zou beter kunnen op dit bedrijventerrein?

Möhringer: "Wij hebben een dramatische start gemaakt doordat we problemen hadden met de kabelaansluiting: we hebben het de eerste weken zonder internet en telefonie moeten doen. En dat voor een beginnend bedrijf. Gelukkig was ik welkom bij Complicity en mocht ik daar gebruikmaken van de wifi. Zat ik daar op piektijden met mijn laptop om mijn e-mail te checken. Een rampzaliger start kun je niet hebben. Dat zou echt beter geregeld moeten zijn op een bedrijventerrein als dit: glasvezel is geen optie, ook omdat het behalve dat het duur is ook niet goed werkt, voor KPN zijn we als kleine klant niet interessant en nu het wachten op Ziggo. Het gaat helemaal goed komen, maar sjonge jonge jonge, zo'n start gun je niemand."

Hoe onderscheidt Stuivenberg zich?

Webbe: "Het vakmanschap en het plezier in het werk is bij Stuivenberg groter dan bij menig ander autobedrijf. Dat is echt opvallend aanwezig en vertaalt zich terug in kwaliteit. En dat is wat we in onze reclame-uitingen promoten: het team als de juweel van dit bedrijf. Elke werknemer is trots op wat hij aflevert en er wordt niet op de klok gekeken. En daarnaast gaat Stuivenberg voor totaaloplossingen. Alles in één hand. Zo doen we voor leasebedrijven aan poolbeheer, en zorgen we dat als een leaseauto van bestuurder wisselt, voor de controle, herstel van mogelijke aanwezige mankementen en de rapportage. Ook voor particulieren zijn we hét adres als het om schadeherstel gaat. In industrieel spuitwerk zijn we ook heel goed. Verder gaan we er prat op dat we een groen autoschadeherstelbedrijf zijn."

Groen en auto's, dat gaat samen?

Webbe: "Stuivenberg heeft zelfs een certificaat voor duurzaam ondernemen mogen ontvangen. Die verdienen we door zo min mogelijk milieubelastende producten te gebruiken, gebruik te maken van gerecyclede onderdelen, hergebruik en het scheiden van afval. En waarom we dat zo belangrijk vinden? Na ons komen er ook nog hele generaties die door moeten met deze wereldbol. De autobranche heeft natuurlijk een slechte naam als vervuiler, maar we zijn bezig met een inhaalslag op dit vlak. De Reco-groep loopt daar graag in voorop vanuit een innerlijke drive."

De naam Schadenet Stuivenberg blijft?
"Ja, alle vestigingen bij Reco werken onder hun eigen naam die hun identiteit versterkt. Stuivenberg is zo diep geworteld in Weesp en het team en de klanten identificeren zich zo met deze naam, dat moet je niet willen veranderen. De toevoeging Schadenet blijft ook om duidelijk te maken dat ook onder Reco dit bedrijf is aangesloten bij dit landelijke netwerk, waarmee ook landelijke klanten als grote leasemaatschappijen en verzekeraars bediend kunnen worden."

Over vijf jaar?

"Willen we ook als een bedrijf van de Reco Autoschade Groep diepgeworteld zijn in Weesp en de goede band met onze klanten uitbreiden in een dynamisch netwerk hier in de buurt."

12 / 20

Column

Bootje varen, theetje drinken

Een paar jaar geleden is op deze plaats al enige aandacht besteed aan de koop van een woonark. Vanwege de maand juni en de bedoeling dat het nu ook prachtig weer is, nemen we de varende scheepjes eens kort onder de juridische loep. Is er eigenlijk wel een juridische blik te ontdekken? Op zich is er altijd een juridische kant aan het verwerven en houden van eigendom, maar bij vaartuigen zijn er nog meer bijzonderheden.

Bij huizen en auto's weten we dat er een register is dat het eigendom vastlegt. Dat betekent ook dat er speciale voorschriften zijn voor eigendomsoverdracht. Bij een woning is dat wat complexer dan bij een auto, maar voorschriften zijn er in beide gevallen. Is dat bij een boot ook zo? Nee, tenzij het wel zo is. Er zijn namelijk gelijke voorschriften als bij de overdracht van een huis indien een schip is teboekgesteld (geregistreerd) in het kadaster. Voor schepen met een waterverplaatsing boven 10 m3 is teboekstelling overigens verplicht. Indien een schip in onderpand gegeven moet worden voor een (bank)lening (hypotheek), dan is teboekstelling eveneens verplicht.

Bij teboekstelling door het kadaster wordt het schip gebrandmerkt. Er wordt fysiek een plaatje in het schip geslagen. Deze teboekstelling dient tevens als bewijs van eigendom. Bij diefstal bijvoorbeeld, kun je aan de hand van de registratie je eigendom bewijzen. Overigens zou mogelijk het brandmerk ook al het voorkomen van diefstal kunnen bevorderen. Een koper van een teboekgesteld gestolen schip wordt ook niet beschermd, omdat je via het Kadaster had kunnen weten dat de verkoper geen eigenaar was. Dat is weer in het belang van de rechtmatige eigenaar van het schip.

Aan de andere kant is het voor de koper van een teboekgesteld schip een prettige gedachte als de verkoper dezelfde persoon is die in het kadaster als eigenaar staat vermeld.

In het verlengde daarvan nog een voordeel van de teboekstelling: het toeboekgestelde schip moet namelijk notarieel worden overgedragen. Dat klinkt veel erger dan dat het is. Tenslotte zorgt de notaris voor de eigendomsoverdracht, staat het moment van risico-overgang vast (op welk moment dus de verzekering van koper moet ingaan) en is er de garantie voor verkoper dat de koopsom aanwezig is en voor de koper dat de verkoper pas zijn geld krijgt als de koper rechtsgeldig het eigendom heeft verworven.

Als je een schip koopt is het dus van harte aan te bevelen te checken of er een brandmerk aanwezig is en in het kadaster te checken of het schip is teboekgesteld. Zijn alle controles gedaan en is rechtsgeldig overgedragen, dan kun je vervolgens als trotse nieuwe eigenaar veel rustiger je theetje drinken.

16 / 20

In top 100 succesvrouwen

Irmelin Waalkens van Solarclarity

Weesper onderneemster Irmelin Waalkens hoorde tijdens The Innovation Summit haar naam genoemd worden in TheNextWomen100. Met een gouden plak behoort de mededirecteur van het Weesper zonnepanelenbedrijf Solarclarity tot de honderd beste vrouwelijke ondernemers van Nederland.

Foto: Femke Berkhout

Met deze onderscheiding bevindt Irmelin Waalkens zich in het gezelschap van klinkende namen. Niemand minder dan koningin Máxima, Neelie Kroes en Annemarie Jorritsma waren de spreeksters op The Innovation Summit in Amsterdam, waar op 23 mei de top 100 van de meest succesvolle vrouwelijke ondernemers bekend werd gemaakt.

Je staat voor de tweede keer in TheNextWomen100?
"Vorig jaar was ik ook genomineerd, maar toen nam ik het niet zo serieus. Dit jaar komt de onderscheiding goed bij me binnen: wow, ik ben er hartstikke trots op. Ik zie het als een bekroning op ons harde werken van de afgelopen zeven jaar. Want met Solarclarity hebben we heel wat bereikt en dat ging niet vanzelf."

Bij de nominatie werd er in een vragenlijst gevraagd naar jouw rolmodel?
"Daar hoefde ik geen seconde over na te denken. Mijn rolmodel is mijn oma, Tineke Waalkens-Sijtsma Poll. Zij was in de jaren zeventig afgevaardigde voor de VN en heeft in die positie congressen geleid en baanbrekend werk gedaan voor bijvoorbeeld de emancipatie van Egyptische vrouwen. Zij heeft mij geleerd dat je als vrouw enorm veel kunt bereiken."

Je noemt ook de Weesper winnares van de landelijke Joke Smitprijs 2016: Vreneli Stadelmaier?
"Dat was bij de vraag over hoe ik in het leven sta. Ik kan zeggen dat haar boek 'F*ck die onzekerheid' mij helpt om al die onterechte ideeën die vrouwen vaak over zichzelf hebben, zoals onzekerheid over de prestatie, het succes toeschrijven aan toeval, bescheidenheid… overboord te zetten. Het lukt me nog lang niet altijd, maar ik kan je zeggen dat zo'n onderscheiding wel helpt!"

Welke vrouwelijke kwaliteiten breng je in bij Solarclarity?
"Ik denk dat ons bedrijf zonder mijn vrouwelijke invloed veel meer een machocultuur zou hebben. Ik streef naar een team dat een afspiegeling is van de maatschappij, dat maakt Solarclarity sterk en veelzijdig in de omgang met onze klanten. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de zonnepanelenbranche een mannenwereld is en dat vrouwen in de minderheid zijn, maar ik doe erg mijn best dit te veranderen."

Zo'n lijst als TheNextWomen100 is dus wel nodig?
"Vrouwen kunnen op het gebied van emancipatie helaas nog steeds een steuntje in de rug gebruiken in het streven naar een positie aan de top en gaan voor gelijke salariëring. Vrouwen laten zich te vaak passeren of trekken zich terug."

Solarclarity kent in zeven jaar een enorme groei, hoe manage je dat?
"In de eerste paar jaar verzevenvoudigde ons bedrijf, de laatste jaren is de groei 30 tot 40 procent. Ondanks dat het normaliseert is dat nog steeds een enorme groei. Dat vraagt veel van een bedrijf: niet alleen van de managers, maar van alle medewerkers vraagt dat een voortdurende aanpassing aan de situatie. Ik ben trots dat we dat met z'n allen heel goed doen."

En valt jullie bedrijf nogal eens in de prijzen?
"In 2013 ontvingen we de Gouden Gazelle voor de grootste omzetstijging. In 2014 werden we in Weesp uitgeroepen tot Bedrijf van het Jaar en binnen de zonnepanelenbranche ontving Solarclarity in 2016 de Top Brand PV Award voor de beste PV-groothandel van Nederland. Dat zijn allemaal onderscheidingen waar je als bedrijf met je team ontzettend trots op kunt zijn."

Op welke onderscheiding ben je het meest trots?
"Op mijn gouden plek in TheNextWomen100 natuurlijk. Dat heb ik als vrouwelijke ondernemer toch maar mooi bereikt!"

Gevelrenovatiefonds voor Noord nog tot 1-8 aan te vragen

U kunt tot 1 augustus aanstaande nog 25% subsidie aanvragen voor werkzaamheden die het aanzicht van uw gevel verbeteren! Alle niet-reguliere onderhoudswerkzaamheden zoals het vernieuwen van de gevel(onderdelen) of het opknappen van uw voorterrein komen in aanmerking voor een bijdrage uit het gevelrenovatiefonds. De minimale bijdrage is € 2.500,- (de minimale totale kosten dus € 10.000,-) tot maximaal € 1.5000,-. Voor meer informatie en de voorwaarden, kijk op www.weesp.nl/ondernemers.

Groene Griffioen

De IVW heet De Groene Griffioen van harte welkom als lid. De Groene Griffioen is de biologische educatie- en kaasboerderij aan de Lange Muiderweg van Boy en Wendela Griffioen. Het huren van inspirerende ruimtes voor vergaderingen en bijeenkomsten behoort tot de mogelijkheden.
www.degroenegriffioen.nl.

IVW BusinessClub dinsdag 28 juni

Foto: Marieke van Veen

Na de succesvolle IVW BusinessClub bij de stichting Uiteraard Uitermeer, die het gebied rondom het Fort Uitermeer zo mooi ontwikkelt, komen we dinsdag 28 juni weer bij elkaar op het eveneens prachtige Golfcentrum Weesp.

Het is de traditionele locatie om als bestuur onze jaarlijkse verantwoording af te leggen. Daarna kunt u weer meedoen aan de door Joost Boelens aangeboden golfactiviteiten. Bij het begin van de vergadering zal hij nog wat informatie verstrekken. De niet-golfers gaan direct aan de netwerkborrel en genieten van het mooie terras. Zoals elk jaar mooi weer? Het is ook de middag waarop wij afscheid nemen van Wim Zagt als voorzitter, die opgevolgd gaat worden door Reinier Mommaal.
Deze businessclub begint altijd wat eerder. Inloop vanaf 14.30 uur en we starten om 15.00 uur.

Foto: Brian Elings

De gemeenteraad wil van u horen

Foto: André Verheul

De gemeenteraad van Weesp is bezig met het uitvoerig bestuurskrachtonderzoek. Er is al een digitale ondernemingspeiling geweest. Het vervolg bestaat uit 'stadsgesprekken', met op 27 juni een avond speciaal voor de ondernemers in Weesp.

De raad noemt het onderzoek 'Weesp meet eigen kracht'. Het moet informatie opleveren uit alle delen van de samenleving over hoe de gemeente haar zaakjes voor elkaar heeft of niet. De uitkomsten van het onderzoek zijn de basis voor een raadsbesluit over hoe Weesp in de toekomst het liefst verder gaat: zelfstandig, in een samenwerkingsverband met andere gemeenten of in een nieuwe gemeente (na een gemeentefusie).

Ook de ondernemers worden nauw bij dit onderzoek betrokken. De gemeenteraad vraagt ondernemers dan ook medewerking te verlenen aan de stadsgesprekken: 'Uw mening telt!' Het stadsgesprek met de ondernemers is op maandag 27 juni van 19.30 tot 22.00 uur in het stadhuis. De IVW sluit zich aan bij de oproep om deel te nemen. Aanmelden kan via weespmeeteigenkracht@weesp.nl of telefonisch (0294) 491391.