B2B Weesp

20 januari 2016

B2B Weesp 20 januari 2016


Tweede festival Weesp Gastvrij op 25 juni 2016

Foto: Christian Pfeiffer

Winkeliers, horeca en theaters in Weesp houden op 25 juni 2016 opnieuw een Culinair Cultureel Shoppingfestival onder de noemer Weesp Gastvrij.

Coördinator Tamara Schipper maakte dat eind december bekend nadat het WeesperNieuws het hele team van Weesp Gastvrij uitriep tot Weespers van het Jaar. De krant kende deze prijs toe vanwege de intentie en het succes van het allereerste Culinair Cultureel Shoppingfestival en de potentie en noodzaak van Weesp Gastvrij als onderdeel van Weesp Marketing.

Het Culinair Cultureel Shoppingfestival trok op 27 juni duizenden mensen naar de binnenstad van Weesp. Winkels, cafés, restaurants en theaters maakten er één grote open dag van onder de noemer Weesp Gastvrij. Geholpen door het fraaie weer beleefden Weespers en niet-Weespers een heerlijke dag en was er sprake van Weesp-promotie in optima forma.

Het team van Weesp Gastvrij is nu al bezig met de organisatie van de tweede editie. Schipper: "We hebben een aantal leuke nieuwe activiteiten in petto en we hebben er veel zin in. Deze prijs is een kroon op ons werk en is zeker ook een stimulans voor komend jaar."

Waar eerdere pogingen strandden, krijgt de groep van Weesp Gastvrij er wel de wind onder. "Van begin af aan was er een behoorlijke drive bij de mensen die hier achterzitten. De ondernemers hadden van het begin af aan vertrouwen in ons. En zo ging het rollen", legt Schipper uit. Een Culinair Cultureel Shoppingfestival is niet alleen leuk, maar ook noodzakelijk, meent Schipper. "Voor de winkeliers en ondernemers zorgt het voor extra omzet, op korte én langere termijn. Daarnaast is het voor de theaters een uitstekende manier om hun programmering te laten zien. Het blijft belangrijk om te laten zien wat er allemaal is en kan in Weesp."

Petra van Kooten erelid van bedrijvenvereniging IVW

Foto: Christian Pfeiffer

Daar stond ze dan, in de schijnwerpers. Niet haar favoriete plek, want Petra van Kooten werkt het liefst achter de schermen. Maar ze doet haar werk op het secretariaat van de IVW zo goed en trouw, dat voorzitter Wim Zagt de steun en toeverlaat van het IVW-bestuur naar voren riep tijdens de nieuwjaarsreceptie. Petra van Kooten werd geëerd met het erelidmaatschap.

"Je doet dit werk al zo lang, dat we niet eens weten hoe lang precies. Maar je bent hoe dan ook de trouwste IVW'er ever", zei Zagt. De losse pols waarmee deze toch fraaie onderscheiding werd overhandigd ("erelid, lid van verdienste, hoe heet het eigenlijk, je bent het in elk geval allemaal"), was precies goed: wel officieel, maar niet te veel poeha.

Waarmee niet gezegd is dat Petra van Kooten het secretariaat van de Weesper bedrijvenvereniging uit de losse pols bestiert. Integendeel. Ze wordt alom geroemd voor de manier waarop er altijd een beroep op haar kan worden gedaan én omdat ze de zaken goed en snel afhandelt. Wat de IVW-bestuursleden ook aan haar vragen.

"De stille kracht op de achtergrond, de spin in het web, de vrouw die zorgt dat alles op rolletjes loopt en dat iedere ondernemer gezien wordt. Wat Petra van Kooten voor de IVW betekent is onder geen noemer te vangen", zo begon het interview met Petra van Kooten eind 2014 in B2B. De liefde is geheel wederzijds: "Het is heerlijk om voor zo'n bevlogen groep mensen te mogen werken", zei ze.

De woorden 'respect', 'waardering' en 'gezien worden' vielen regelmatig in dat een gesprek. Vanuit haar werkkamer op de vierde verdieping in een modern appartement in Leeuwenveld, kijkt ze weids uit over Weesp. De Vecht, de spoorbrug, de kerktorens: alles in haar gezichtsveld. Petra van Kooten geniet er dagelijks van. Hier checkt ze dagelijks alle mails voor de IVW, verzorgt ze de ledenadministratie, regelt ze de uitnodigingen voor de businessclubs en brengt ze ondernemers met elkaar in contact. "Het is mijn tweede natuur. Als ik denk dat mensen wat aan elkaar kunnen hebben, zal ik niet nalaten om daarin te bemiddelen."

Nadat ze de fraaie sculptuur en de bos bloemen in ontvangst had genomen, verdween het kersverse erelid (of lid van verdienste) weer in de veilige anonimiteit van de donkere zaal. Maar wel trots en vereerd, dat zeker.

Bakels pakt prijs goede voeding

De Sportsgrain Bar van Bakels-Senior heeft de Jaarprijs Goede Voeding 2015 gewonnen. Het Weesper bedrijf is apetrots.

De reep is eigenlijk een broodproduct met sportspecifieke eigenschappen, ontwikkeld in samenwerking met (top)sporters. De jury vindt de Sportsgrain Bar innovatief: een goed alternatief voor bestaande energierepen. Directeur Ronald Menting hecht veel waarde aan de prijs: "De jury bestaat uit onafhankelijke zwaargewichten uit de voedingswereld. Andere meedingende bedrijven waren onder meer Alpro, Avico, Peijnenburg en Campina, kortom de grote jongens. En die hadden ook nog eens allemaal mooie inzendingen, wel 35 in totaal. Wij waren een beetje de 'underdog'. Dan is het natuurlijk echt geweldig als je wint."

Actie
Met het winnen van de prijs mag de Sportsgrain Bar een speciaal logo voeren. Er wordt daarom hard gewerkt aan een nieuwe verpakking. Ook wordt er gekeken of de sportrange kan worden uitgebreid en komt er een speciale actie voor sportverenigingen.

Bakels Senior, gevestigd aan de Hogeweijselaan, ontwikkelt en produceert al sinds 1904 hoogwaardige bakkerij-ingrediënten. In 2005 kreeg het bedrijf het predicaat Hofleverancier.

Nieuwe op- en afritten op A9 en A1

Foto: Rijkswaterstaat

De verbreding van de A1 en de A9 heeft ook gevolgen voor lokaal verkeer van en naar Weesp. Op de A9 (Gaasperdammerweg) is daar nu al wat van te merken.

Verkeer uit Weesp, komend via de provinciale weg N236, kan bij de Kromhoutdreef in Amsterdam-Zuidoost al niet meer gebruikmaken van de oprit in westelijke richting (naar de A2 en de richting Schiphol). Er moet een stukje worden doorgereden naar de oprit bij de Gooiseweg (S112). De route staat aangegeven. Daar komt later ook de afslag Weesp. Dat heeft te maken met de ondertunneling van de Gaasperdammerweg, waardoor er minder toe- en afritten kunnen zijn. De tunnel is over vijf jaar klaar. Bij Muiden wordt zoals iedereen kan zien druk gewerkt aan de verbreding van de A1 en het aquaduct over de Vecht. Later zullen ook hier de toe- en afritten worden verplaatst. Er komt dan een geheel nieuwe weg van en naar Weesp.

Meer ruimte in supermarkt Deen

Foto: Christian Pfeiffer

Supermarkt Deen aan de Amstellandlaan in Weesp is verbouwd. Er is een andere plek voor de groente, meer ruimte voor de wandelpaden en een ruimere ingang.

Veel klanten merkten er pas wat van toen het werk al achter de rug was. De supermarkt ging op zaterdag iets eerder dicht en sloeg een koopzondag over. Dat leverde voldoende tijd op om de zaak te verbouwen.

Actie voedselbank
In de week voor kerst diende Deen als inzamelpunt voor de voedselbankactie van RTV NH. Het leverde vele bananendozen vol goederen op. Bedrijfsleider Malika Bejja: "Sommige mensen hadden het ook nog mooi ingepakt, bijvoorbeeld snoepjes in leuke potjes gedaan, om het er extra feestelijk uit te laten zien." De Weesper firma Pronk doneerde 100 pakketten voor deze voedselbankactie.

Cees van Vliet trekt zich terug als voorzitter van de Stichting Vrienden van de Floriade. De Weesper ondernemer vindt dat er te weinig van de grond komt in de aanloop naar de Floriade die in 2022 in Almere gepland staat. De Vrienden van de Floriade zijn bedrijven die willen investeren in de wereldtuinbouwtentoonstelling en daar op den duur van hopen mee te profiteren. Aan ambities en voornemens geen gebrek, maar Van Vliet ziet dat er niets concreet wordt. Voor hem reden om zijn functie over te dragen. De Floriade in Almere werpt ook in onze regio zijn schaduw vooruit. Via de Economic Board, waar Van Vliet ook bij betrokken is, hopen de gemeenten in de Gooi en Vechtstreek met ideeën te komen om in 2022 een graantje mee te pikken van de te verwachten publiekstrekker aan de andere kant van het Gooimeer.

Broedplaats voor start-ups aan het Stationsplein

Inspirerende rondleiding bij CityStarter

'Incubator' is de term: een broedplaats voor startende bedrijven. Met dat concept begon CityStarter een jaar geleden in een kantoorpand aan het Stationsplein in Weesp. Voor wie liever niet in dat hipperpippe Amsterdam wil zitten. B2B krijgt een inspirerende rondleiding langs de 15 ruimtes waar circa 10 start-ups aan hun avontuur zijn begonnen. Het woord 'synergie' valt vaak.

Kookers is een van de bedrijven bij CityStarters aan het Stationsplein. Hier wordt een kookworkshop gegeven. Foto: Kookers

Wie het NS-station van Weesp uitloopt, ziet direct het 'opvallend onopvallende pand' waar CityStarter het linkergedeelte van gebruikt. Een naar binnen gericht gebouw met verrassend veel kamertjes en andere ruimtes. Reinier Mommaal geeft ons een rondleiding. Hij vertelt enthousiast over het project dat hij in december 2014 begon. Na het succes met DyeCoo, waarmee hij een baanbrekende machine introduceerde die textiel watervrij kan verven, wilde de Weesper ondernemer graag verder met het ontwikkelen van nog veel meer ideeën die in zijn hoofd borrelen en gisten. "CityStarter is geen bedrijf, het is een concept", zo begint Mommaal de uitleg. "Ik zit hier zelf met een aantal van mijn start-ups en daarnaast is er nog ruimte voor anderen. Door bij elkaar te zitten kunnen we van elkaar leren, elkaar versterken en gebruikmaken van gezamenlijke faciliteiten."

CityStarter staat voor het mogelijk maken en versnellen van innovaties. Het zijn veelal Weesper starters, duurzaamheid is een pré, maar het belangrijkste is dat de aanvulling komt van ondernemers en start-ups die goed in de sfeer passen. "Bedrijfjes waarvan het leuk is om die erbij te hebben."
Espressomachines
In de kelder van het pand vinden we de keukens en andere ruimtes van Kookers. Dit bedrijf is sinds januari 2014 in Weesp gevestigd en is een van de partners van CityStarter. Het bedrijf doet in kookevenementen, zoals live cooking en workshops. "Het is natuurlijk heel prettig om zo'n partner in huis te hebben", zegt Mommaal, als hij een uitnodigend gebaar maakt richting de glimmende espressomachines met verse bonen. Espresso Kitchen ("de beste espresso en cappuccino op locatie") zit hier ook. Als we een smaakvol ingerichte ruimte met tafels en een barretje betreden, begrijpen we dat het hier wel goed zit met de vrijdagmiddagborrels.

Als de tour vervolgt, krijgen we drie verdiepingen met grote en kleine werkruimten te zien en snappen meteen dat je hier graag met je start-up zou willen zitten. We zien AED Professionals van Annelies Vinken en schudden de hand van Toon Roozen die hier werkt aan zijn CressToday, het al eerder in B2B beschreven kweekkastje voor op het aanrecht. Ook lopen we langs Bordewijk Trainingen (ervaringsgericht leren via simulaties) en Save-Me, het bedrijf dat Jur van der Slikke uit Weesp van de grond tilt en dat zich richt op een digitaal profiel waarmee in geval van een noodsituatie persoonlijke gegevens beschikbaar zijn voor hulpverleners.

Flexplekken
Jantine Zeeman opende hier in oktober CitySeat, een onderneming die vergaderruimtes en flexplekken aanbiedt. Ook in dit pand aan het Stationsplein. "We richten ons op eenpitters die in plaats van een kantoor aan huis liever onder de mensen zijn", zo legt ze uit. De Weespse was op zoek naar een trainingsruimte en kwam met Reinier Mommaal in contact. "Ik zei dat ik wel iets met flexplekken zou willen. Nou, dat was meteen geregeld."

Rutger Abbink uit Bussum loopt binnen. Hij bestiert de nu nog kleine, maar veelbelovende afdeling Noord-Europa van Salviol, een Engels bedrijf in big data. Abbink vertelt over het analyseren van de digitale sporen die personen en bedrijven achterlaten en hoe dat bijvoorbeeld verzekeraars kan helpen met het opsporen van fraude. Een fascinerend verhaal met een hoog Big Brother-gehalte over statistieken. "Ik was op zoek naar flexibiliteit en zocht een goede plek. Ik kende Reinier, kwam vaak met de trein langs Weesp en wist: hier moet ik zijn."

Allerlei ideeën
Terug in de werkkamer van Mommaal vragen we waar hij zelf mee bezig is. In het half uur dat volgt duizelt het van de ideeën, concepten, samenwerkingen en nieuwe vindingen. Allereerst iets met het kleuren van 3D-geprint materiaal op milieuvriendelijke basis (dat klinkt in elk geval goed), waar nu testjes voor ontwikkeld worden. Daarnaast laat de Weesper een stukje composiet zien van biologisch afbreekbaar plastic. Het geheim zit 'm in het gebruik van melkzuur, zo legt hij uit. Nu is het kijken waar de markt zit en wie er in wil investeren. Verder ziet Mommaal wel iets in woonboten in Azië, maar daarover wil hij nog niet te veel zeggen. "En zo heb ik wel een ideetje of zes. De truc is om er steeds de juiste mensen bij te zoeken. Als het een succes is, krijgen die anderen de dagelijkse leiding, maar ik blijf er wel bij betrokken."

Het woord synergie valt weer. "We zijn allemaal met ons ding bezig, maar als er kruisverbanden zijn, profiteren we ervan." Denk aan de kopieermachine: Rex International is partner van CityStarter. Ook voor een mooie inrichting van de werkplek zit je hier geramd met CJ Meubels als partner ("hét adres voor betaalbare, volledig op maat gemaakte producten"). Maar ook verzekeringen, contracten, zakendoen in het buitenland en uiteraard de financiering zijn zaken waar een startende ondernemer advies en hulp bij kan gebruiken. De Rabobank Amstel en Vecht en JAN Accountants zijn ook partners van CityStarter.

Kieskeurig
Opvallend is dat niet alleen de nieuwste generatie ondernemers zich hier meldt, maar dat CityStarter ook de dertiger en veertiger aantrekt. Mommaal: "Het hoeft niet voor iedereen zo hipperdepip, zoals je wel ziet bij die grote start-upoffices in Amsterdam. Een ondernemer is kieskeurig, niet iedereen voelt zich daar thuis. Aan onze aanpak is duidelijk ook behoefte. Je hoeft niet per se uit Weesp te komen om hier te starten. Als je hier eenmaal zit, heb je vanzelf een binding met Weesp. Kijk maar naar Rutger met zijn Salviol. Dat is ook weer goed voor de uitstraling van Weesp."

Column

Voorkom dat je moet betalen voor je verkochte onderneming

Als verkoper van een onderneming loop je meerdere risico's om na de verkoop aansprakelijk gesteld te worden voor de schulden van de verkochte onderneming. Een van de mogelijkheden is dat je als verkoper in privé aansprakelijk wordt gesteld voor de vennootschapsbelastingschuld van de onderneming die je hebt verkocht.

Als verkoper kan je in privé aansprakelijk worden gesteld als je tezamen met je partner, ouders en (klein)kinderen tenminste 33,33% van de aandelen in een B.V. of N.V. houdt, de bezittingen van de B.V. of N.V. voor tenminste 30% uit beleggingen bestaan én de aandelen in de B.V. of N.V. geheel of gedeeltelijk zijn verkocht aan een derde. Je kunt niet alleen geconfronteerd worden met een aansprakelijkheidsclaim als je de aandelen in je holdingmaatschappij verkoopt, ook als je de aandelen in de werkmaatschappij verkoopt, kan je de klos zijn. Je kunt aansprakelijk gesteld worden voor de vennootschapsbelastingschuld van de verkochte onderneming in het jaar van verkoop en de 3 daaropvolgende jaren.

De aansprakelijkheidstelling vervalt als:

* er voldoende zekerheid is gesteld voor de verschuldigde vennootschapsbelasting;
* het vermogen van de verkochte onderneming als gevolg van de normale bedrijfsuitoefening is verminderd én de verkochte onderneming door deze vermogensvermindering niet in staat is om haar vennootschapsbelastingschuld te voldoen;
* de betalingsonmogelijkheid veroorzaakt wordt door een vermindering van het vermogen die niet het gevolg is van de normale bedrijfsuitoefening én deze vermogensvermindering niet heeft plaatsgevonden in de 5 jaren voor het jaar van vervreemding, het jaar van vervreemding zelf, en in de 3 jaren na de vervreemding;
* je aantoont dat het niet aan jou te wijten is dat de verkochte onderneming haar vennootschapsbelastingschuld niet kan voldoen.

Deze laatste vrijwaringsmogelijkheid is eind december 2015 met terugwerkende kracht tot 15 september 2015 beperkt. Als er op de ondernemingsbalans van de verkochte onderneming een herinvesteringsreserve staat en/of de activa met stille reserves die op de balans van de verkochte vennootschap staan worden verkocht binnen 6 maanden na de aandelenoverdracht, ben je als verkoper altijd aansprakelijk voor de vennootschapsbelastingschuld van de verkochte onderneming. Je hebt dan geen mogelijkheid om je te vrijwaren.

De aansprakelijkheidsclaim van de belastingdienst kan je afwentelen op de koper van de onderneming. Dit doe je door hierover in de verkoopovereenkomst afspraken te maken. Je ontvangt dan wel een aanslag van de belastingdienst en moet deze ook betalen, maar kan het betaalde bedrag vervolgens terugvorderen van de koper.

Vervuld met trots

Nodema uitgeroepen tot Weesper Onderneming van het Jaar

Foto: Brian Elings

Tot 2009 richtte Nodema zich alleen op verkoop en onderhoud van folieverpakkingsmachines. Met twaalf man sterk leverde het bedrijf service aan de toen nog 1000 – nu ruim 1500 - verpakkingsmachines die zij door het hele land bij klanten hadden staan. Door de economische crisis stagneerde de verkoop van nieuwe machines: ook hun klanten deden een stap op de plaats. Dennis en Norbert: "Het toeval wilde dat net in die tijd een van de A-merken in verpakkingsfolies - Bolloré - vrij kwam voor de Nederlandse markt. Norbert en ik hebben elkaar even aangekeken en toen besloten dat dit het moment was om ons bedrijf uit te breiden met de verkoop van folie. Het was een kans die we met beide handen hebben gegrepen en die volledig paste in onze bedrijfsvisie: als het om verpakken gaat kun je bij Nodema voor alles terecht. We denken met de klant mee over de keuze van de verpakkingsmachine, leveren hier de meest geschikte folie bij en onderhouden het materieel. Alles in één hand met één aanspreekpunt. De uitbreiding van Nodema met de verkoop van folie – inmiddels verkopen we verschillende soorten van verschillende A-merken - is een enorm goede zet geweest waarmee we in sneltreinvaart uit de recessie zijn gekomen. Sterker nog: de folietak is nu een van onze grootste bedrijfsonderdelen en zal alleen nog maar verder groeien. We zijn een van de vier grote spelers op de verpakkingsmarkt."

Een spannende stap in een lastige tijd?
"Als verkoper van verpakkingsmachines speelden we al eerder met de gedachte om onze activiteiten uit te breiden met de verkoop van folies. Door kennis en uit ervaring wisten we immers hoe nauw het bij machinaal verpakken luistert dat er met de juiste folie wordt gewerkt. Een verkeerde folie kan tot storing van de machine leiden met alle vervelende gevolgen van dien. Als verkoper van verpakkingsmachines stelden we ons ten aanzien van de merken folie neutraal op en adviseerden we onze klanten alleen maar de A-merken. Die waren allemaal al ergens ondergebracht, tot op die ene mooie dag in 2009 toen Bolloré op ons pad kwam. Toen wisten we: het is nu of nooit. Het plaatje klopte en klopt nog steeds. Maar het was wel een sprong in het diepe en we zijn trots dat we die hebben aangedurfd."

Zijn jullie nu uitgegroeid?
"Nou, dat niet. Het volgende avontuur kondigt zich alweer aan. We verkopen al langer etiketteermachines en eigenlijk staan we nu voor een herhaling van de zetten uit 2010: vanaf januari 2016 gaan we ook hier de supplies van verkopen. Een van de grotere merken, Herma, benaderde ons vorig jaar om hun industrie-etiketten in de Nederlandse markt te zetten: we kregen een jaar de tijd om dit te ontwikkelen. We hebben een extra verkoper op dit project gezet met een uitstekend resultaat en zo gaan Herma en wij deze samenwerking aan. We zijn heel tevreden dat we de klant nu alles in één - dus ook de etiketten - kunnen bieden. Dat maakt het plaatje compleet."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

'De zaken die verbeterd zijn, hebben we als ondernemers samen voor elkaar gekregen'

Het gaat jullie voor de wind?
"Onze doelstelling is altijd geweest om op een leuke manier onze boterham te verdienen. En dat geldt niet alleen voor ons, maar voor iedereen die hier werkt. Als werkgever bieden we onze werknemers naast leuk werk en vertrouwen als het nodig is ook sociale en emotionele ondersteuning. We vinden dat je daartoe als werkgever verplicht bent aan je personeel en die aandacht verdient zich terug: er is geen verloop en onze mensen zijn bereid om een tandje bij te zetten in drukke tijden. Dat commitment aan het bedrijf en aan elkaar bouw je samen op en dat maakt werken met elkaar leuk."

Lukt dat ook nog als je als bedrijf zo enorm groeit?
"Daar hebben we wel bewuste keuzes voor moeten maken. We zijn directe managers, met Norbert als aanspreekpunt voor alles wat er binnen gebeurt en Dennis voor de verkoop. Onze lijnen zijn kort. Met nu zestien mensen in dienst ziet ons bedrijf er heel anders uit dan toen we 29 jaar op een zolderkamer in Aetsveld begonnen. Wij hebben ervoor gekozen om te blijven doen waar we goed in zijn: aansturen, strategie bepalen en verkopen. Daarom besteden we zaken als personeel en organisatie uit aan mensen die dat beter doen dan wij. Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren, het moet en is belangrijk, maar dat is niets voor ons. Zo hebben we ook ons certificeringstraject voor de VCA en ISO volledig uitbesteed. Natuurlijk kost dat geld, maar wij vinden het beter onze energie te stoppen in zaken waar we goed in zijn."

Plastic verpakkingen staan maatschappelijk en milieutechnisch onder druk; zijn jullie daar als bedrijf bang voor?
"Om duurzaamheid kun je niet heen. Ook wij spelen in op die trend door het leveren van steeds dunnere, maar toch sterke folies. Al het folie is ook recyclebaar, in principe hoeft er geen nieuw plastic in de plastic soep in de oceaan terecht te komen, mits er goed gescheiden wordt. Klanten zouden ook kunnen kiezen voor volledig afbreekbaar folie, maar daar is maar weinig vraag naar omdat dat echt veel duurder is. Wat natuurlijk wel heel discutabel is, is het onverteerbare plastic op basis van pvc met daarin chloor uit China. Dat is ook de reden waarom wij alleen maar met A-merken zullen werken, in de overtuiging dat dat ook de enige toekomst is."

Familiebedrijf

In 1987 begon Norbert Masereeuw een bedrijf met verpakkingsmateriaal en kartonnen dozen op een zolderkamer in zijn huis in Aetsveld. Een jaar later voegde zijn broer Dennis Masereeuw zich bij hem en verhuisde het bedrijf naar Driemond. In 1990 kwam vader Ed Masereeuw bij zijn zoons in dienst. Zijn expertise in verpakkingsmachines heeft Nodema het succes gebracht, zo stellen de broers. Ed werkte 15 jaar bij het bedrijf tot aan zijn pensioen in 2005. In 1992 verhuisde Nodema terug naar Weesp: Flevolaan 1A en later Flevolaan 1C. In 1999 volgde een verhuizing naar Pampuslaan 132. In 2006 betrok Nodema Pampuslaan 140. Nodema is in 29 jaar uitgegroeid tot een van de vier grote spelers op de Nederlandse verpakkingsmarkt.

En nu de IVW-award, voor een echt Weesper bedrijf.
"Dat zijn we wel ja. We zijn vanuit huis aan de Nonnenakker in Aetsveld begonnen en via een uitstap van vier jaar in Driemond hier aan de Flevolaan terechtgekomen. Weesp blijft qua ligging een ideale uitvalsbasis voor ons bedrijf. Sinds 2006 zitten we op onze huidige locatie Pampuslaan 140. Een prachtig hoekpand dat we naar onze zin hebben verbouwd. We buiten deze ligging uit door een zichtbare showroom, dat levert naamsbekendheid op. Mensen zeggen letterlijk: we reden langs jullie. Dat is toch prachtig? Ook al wonen we zelf niet meer in Weesp, we voelen ons echt een onderdeel van het Weesper ondernemersgilde. Om die reden staan we straks ook weer op de Weesper B2B-dagen. Ook al hebben we maar vier klanten in Weesp en zitten de overige 99% over het hele land verspreid."

Waarom dan die moeite?
"Omdat we willen uitdragen dat we het belangrijk vinden om van elkaar te weten wat er in Weesp te koop is en dat ook voorrang te geven als je op zoek bent naar een product of dienst. Daarbij zijn we ook heel trots op Weesp. Met elkaar hebben we veel bereikt en is het steeds duidelijker welke kwesties er in Weesp moeten worden opgepakt. Het bedrijventerrein is de laatste jaren echt veel veiliger en schoner geworden. Dat hebben we als ondernemers samen voor elkaar gekregen, met onvermoeibare aansturing door de IVW en ook de bereidheid van de gemeente om mee te denken. Wij hebben als bedrijf geen enkele tegenwerking gehad bij het realiseren van onze plannen. We zijn met elkaar op de goede weg."

Je moet het samen doen?
"Dat is wat er gebeurt, kijk maar om je heen. Zeker nu we uit de recessie komen, zie je dat steeds meer bedrijven investeren in het aanzien van hun panden. Ondernemers steken elkaar aan. Zeker op deze zichtlocatie hebben wij ook veel geïnvesteerd in de buitenkant en de entree van het pand. In 2015 hebben we Pampuslaan 112 opgeknapt en in 2016 is de tuin aan de kopse kant van Pampuslaan 140 aan de beurt. We waren destijds ook nauw betrokken bij de revitalisering van de Keurstraat, een schoolvoorbeeld van wat je met elkaar kunt bereiken. Hetzelfde geldt voor de veiligheid en hopelijk ook ooit voor het afvalprobleem op het bedrijventerrein. Dat blijft een heikel punt, maar we zijn ervan overtuigd dat daar ook een oplossing voor komt. Als je het maar samen op wilt pakken."

De titel Bedrijf van het Jaar is verdiend?
"Geen idee, er zijn zo veel mooie en misschien nog wel mooiere bedrijven in Weesp die de award verdienen. Wij doen ons ding, en doen dat best goed. De prijs is voor het hele bedrijf en het gevoel van trots is dan ook vooral gericht op onze medewerkers. Zonder hen zouden we nooit zover gekomen zijn."

12 / 20

Column

Nieuwe ronde...................!

Heerlijk, weer een nieuw jaar, hoewel het strikt genomen 1 januari 'gewoon' de dag na 31 december was. Toch gloort er weer hoop, de lichtjes staan voorzichtig op groen en er is weer wat meer optimisme. Uiteraard is enige voorzichtigheid aan te bevelen en is het zaak om oog te hebben voor de wereld om je heen, om te beginnen met je medemens. En nog dichterbij: de partner, je gezin.

Terwijl we ons allemaal begrijpelijk en ook terecht tot over onze oren verzekeren voor gevallen die je hopelijk niet overkomen, is vast te stellen dat één verzekering veelal moet smeken om aandacht: de zorg voor je nabestaanden. Nee, dit is geen preek voor eigen parochie, maar vaststelling van een dagelijkse observatie. Het hart is er vol van, de mond stroomt ervan over, maar de daad bij het woord voegen ontbreekt vaak. Natuurlijk is het niet sexy en fijn om de zorg voor je nabestaanden vast te leggen. Het is nooit echt prettig om over je verscheiden na te denken, maar veel keuze is er niet. Zoals sommige, hopelijk de meeste, verzekerde gevallen zich niet voordoen, is er één geval wel zeker (sorry dat ik het zo plat zeg): je overlijden. Ook is zeker dat er geen vaste datum is.

In het licht van die zekerheden lijkt het een een-tweetje om een en ander vast te leggen in een testament, je bestaande testament tegen het licht te houden of op zijn minst daar samen met een deskundige eens over te bomen. Zo lijkt het, maar zo is het niet altijd. Het is ook niet eenvoudig. Het is een daad van altruïsme. Je doet het niet voor jezelf, maar voor je naaste, je partner, je kinderen, je bedrijf. Je hebt er geen lol van, merkt het zelfs niet eens als het mis is na je overlijden. De gedachte echter dat je één en ander up-to-date hebt vastgelegd, zou de nodige nachtrust moeten opleveren.

Zo dichtbij en toch zo veraf. Het lijkt te gelden voor de notaris op de hoek. De deur staat 'altijd' open, maar de drempel blijkt hoog. Natuurlijk kost het geld. Dat is altijd zo als je een maatwerkproduct afgeleverd krijgt. Maar waarom geen gebruikmaken van het aanbod om eens langs te komen voor een kopje thee of koffie en een informatief gesprek over een en ander. De kosten daarvan zijn nihil tot gering. Dat kan het dus niet zijn. Je tijd is beperkt. Op internet kom je een heel eind, maar juist jouw specifieke omstandigheden en wensen staan er uiteraard niet precies omschreven. En dan nog, wie moet je geloven? Druk hebben we het allemaal, maar ook dat mag niet een te hoog obstakel zijn. Daar kom je wel uit. Kortom, gewoon doen. Het jaar 2016 wordt het jaar waarin we het kussen eens goed opschudden!

Wat wil de ondernemer?

Wethouder Herman Tuning van Economische Zaken baalt ervan dat de werkgelegenheid in Weesp daalt. Terwijl het in Amsterdam juist stijgt. Waar hij kan, wil hij helpen de werkgelegenheid te stimuleren. Komend jaar gaat hij de gesprekken met het bedrijfsleven voortzetten en hoopt hij duidelijkheid te verschaffen over de toekomst van de Nijverheidslaan.

Foto: Christian Pfeiffer

Volgens Tuning is de werkgelegenheid in Weesp in het afgelopen jaar met circa drie procent gedaald. Daarmee steekt Weesp weliswaar gunstig af bij het regiocijfer, maar ook dan is een daling niet prettig om te constateren. Zeker niet nu de banenmotor in Amsterdam volop is aangeslagen: daar is een groei genoteerd. "Daar zit mijn frustratie in: als je ziet dat het in Amsterdam aantrekt, waarom bij ons dan nog niet?", zei de wethouder op Radio Weesp.

Tuning wil daar wat aan doen. Dat zal niet meevallen, want de invloed van de wethouder van Economische Zaken op werkgelegenheid is beperkt. Toch wil hij niet stilzitten, maar iets doen. "Ik ben al enige tijd met ondernemers en anderen uit ondernemend Weesp in gesprek. We brainstormen heel concreet over wat het bedrijfsleven nodig heeft. Bijvoorbeeld: wat triggert een bedrijf om zich in Weesp te vestigen en wat kunnen wij als gemeente daar aan bijdragen? Op die manier kunnen we proberen de werkgelegenheid te vergroten."

Overigens richt Tuning zich niet alleen op het lokken van nieuwe bedrijven, maar besteedt hij ook veel aandacht aan de al in Weesp gevestigde bedrijven, opdat ze tevreden zijn en blijven en hun werkgelegenheid hier houden. De indruk die hij van de Weesper ondernemer heeft, spreekt hem erg aan: gesneden uit het niet-lullen-maar-poetsen-hout, er wordt hard gewerkt, er is veel betrokkenheid en zowel in de directiekamer als op de werkvloer wordt innoverend gedacht en gehandeld. "De centrale boodschap die ik in mijn gesprekken met ondernemers terugkrijg is: ken uw ondernemer. Weet wat hem bezighoudt, waar hij mee zit, wat hij nodig heeft. Daar wil ik het komende jaar graag veel tijd in stoppen. Op die punten moeten we elkaar vinden."

Wat verwacht de ondernemer van de wethouder? Tuning weet het. "Een luisterend oor, goede afspraken en duidelijkheid." Dat laatste punt is bijvoorbeeld erg aan de orde aan de Nijverheidslaan. De jarenlange onduidelijkheid over de transformatie naar eerst een woongebied en later weer een nautisch kwartier heeft de ondernemers op dit terrein te lang in een verlammende greep gehouden. Tuning is ook hier in gesprek met ondernemers en komt binnenkort met een voorstel aan de raad om zaken hier te verbeteren en vooral te verduidelijken.

Nodema inspirerend voorbeeld voor velen

Foto: Christian Pfeiffer

De IVW heeft Nodema uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar 2015. Tijdens de IVW nieuwjaarsreceptie kreeg het bedrijf een award en een oorkonde. Hier een groot deel van de tekst van deze oorkonde, waaruit meteen blijkt waarom deze prijs meer dan terecht naar Nodema is gegaan.

Door de jaren heen heeft Nodema zich ontwikkeld tot een bedrijf dat zich bezighoudt met de verkoop, service en onderhoud van verpakkingstoepassingen met vergaande specialisatie in folieverpakkingsmachines, etiketteersystemen en feeders. Door een heldere visie waarbij goed geluisterd wordt naar de wensen en de doelstellingen van de klant, hebben zij een solide positie opgebouwd in een zeer competitieve markt. Momenteel behoort Nodema in haar branche bij de top 5 van Nederland. Nodema zorgt door haar gestage groei voor werkgelegenheid in Weesp. Nodema is sterk verankerd in de lokale Weesper economie. Zij hebben altijd hun verantwoordelijkheid genomen om ook iets terug te doen voor Weesp. Dat uitte zich in de participatie in het bestuur van de IVW en in de werkgroep Keurmerk Veilig Ondernemen. Nodema is een toonbeeld van een solidair bedrijf. Zij blijven de IVW trouw en kiezen waar het kan voor zakendoen binnen Weesp.

Door de familiaire achtergronden beschouwen zij het personeel ook als een soort familie. Dat zal ook een van de oorzaken zijn van het succes. Medewerkers die ergens voor staan en daardoor Nodema prima vertegenwoordigen in de markt. Ook qua duurzaamheid is Nodema een voorbeeld (led-verlichting en elektrische auto's).

Tenslotte is Nodema als eigenaar van enkele panden aan de Pampuslaan een voorbeeld voor velen. Zij liepen voorop met revitalisering en collectieve beveiliging. Zij hebben oprecht aandacht gegeven aan het aanzicht van de panden. Het ziet er al jaren prachtig en herkenbaar uit. Als bestuur van de IVW bedrijvenvereniging Weesp, Muiden e.o. zijn wij bijzonder trots op dit bedrijf en de titel is meer dan verdiend. Nodema is een van de boegbeelden van de Weesper economie en een inspirerend voorbeeld voor velen.

Lees wat een IVW-lidmaatschap u allemaal oplevert

Foto: Brian Elings

Het nieuwe jaar 2016 is begonnen met een inspirerende nieuwjaarsreceptie van de IVW en een waardevolle netwerkbeurs, de Weesper B2B-dagen. Twee voorbeelden van hoe ondernemers samen meer kunnen bereiken. Twee voorbeelden ook waarom het loont om lid te worden van de IVW.

Als zeer actieve bedrijvereniging van Weesp, Muiden en omstreken, heeft de IVW de afgelopen jaren al veel bereikt. Kijk maar naar de aantrekkelijke collectieve voorzieningen, de drukbezochte BusinessClubs, leden die elkaar de business gunnen en het werken aan een freeparkmanagement en facilitypoint. Bovendien krijgt de IVW samen met de gemeente, de regio en andere instanties heel veel voor elkaar. Denk aan versoepeling van bestemmingsplanen, één aanspreekpunt bij de gemeente en het Keurmerk Veilig Ondernemen.

Lid zijn van de IVW kost niet veel, maar u zult verbaasd staan van wat het oplevert. Wilt u daar mee over weten, download dan de brochure via onze website. U vindt deze brochure links onder aan onze homepage: www.ivw-weesp.nl.

Nieuw lid

De IVW verwelkomt rederij Hollands Glorie als kersvers lid van de IVW.

Dit bedrijf is gevestigd aan de Nijverheidslaan en biedt tal van nautische activiteiten, zowel voor particulieren als bedrijven. Varend vergaderen is een van de mogelijkheden.