B2B Weesp

13 maart 2015

B2B Weesp 13 maart 2015


Succesvol Wispe zet in op eigen brouwerij in Weesp

De drie broers van Wispe: Jerrit, Remko en Jitze Foto: Christian Pfeiffer

Het heeft iets van een boek. Drie broers beginnen een biermerk, het blijkt een gat in de markt en ze maken hun droom waar: een eigen brouwerij. Dit jaar moet ook dat laatste hoofdstuk werkelijkheid worden.

De drie broers zijn er al (Jitze, Jerrit en Remko Vellenga), het biermerk ook (Wispe), het gat in de markt (biologisch) blijkt behoorlijk te zijn. Nu is ook die brouwerij in zicht. In hartje Weesp het liefst, een stad met een brouwers- en stokersverleden. Wispe wordt nu in Utrecht gebrouwen, maar wat de Vellenga's betreft gebeurt dat nog dit jaar vanuit Weesp.

De verkooplijn blijft stijgen bij het Weesper biermerk Wispe. Over 2014 is er in totaal 20.750 liter Wispe gebrouwen, in 2013 was dat nog 12.000 liter. Daarmee begint Wispe tegen de grenzen van de huidige brouwketels aan te lopen.

Jerrit Vellenga van Wispe vertelt op Radio Weesp: "We doen heel weinig aan reclame. Het gaat vanzelf ondertussen. Het is ook een trend: speciale lokale bieren zijn heel populair. De komende jaren zal dan ook in de biermarkt het kaf van het koren worden gescheiden, een van de redenen om nu een eigen brouwerij te openen. We moeten nu een stap gaan zetten." Waar die brouwerij dan moet komen, is nog niet duidelijk. De gebroeders voeren daarover nu oriënterende gesprekken. De voorkeur gaat uit naar (uiteindelijk) een plek in het oude centrum.

Wispe wordt in 2009 bedacht door de broers Vellenga. Een van de broers komt in Weesp wonen en ontdekt de Weesper geschiedenis die is doordrenkt met bier en jenever. Raar, zo constateert hij, dat Weesp geen eigen biermerk meer heeft. Als de broers dan ook besluiten een biologisch biermerk op te richten, is de link met Weesp en de geschiedenis een logische keus. Inmiddels zijn er drie Wispes op de markt: Blond, Wit en Tripel. Restaurants en slijters in Weesp en omstreken verkopen het. Op biologische markten is Wispe ook steeds meer te zien. Export naar China en Afrika, waar Nederlandse bieren gewild zijn, lonkt.

De broers zouden het leuk vinden om dit jaar de 100 procent groei aan te tikken en uit te komen op 40.000 liter Wispe én een nieuw bier te introduceren: een India Pale Ale, een bier dat zijn oorsprong kent in het Verenigd Koninkrijk; het werd daar gebrouwen voor de export naar India. De smaak is erg in trek in de bierwereld en daar wil Wispe graag bij aansluiten.

Winkels mogen hele zondag open

Foto: Yannick uit den Boogaard

Winkels mogen voortaan zelf weten of ze op zondag opengaan of niet. De gemeenteraad van Weesp heeft daarmee ingestemd. Het is de vraag of de consument daar op korte termijn al veel van merkt.

Albert Heijn en DEEN mochten al elke zondag open, van 12.00 tot 17.00 uur, maar wilden er een uurtje bij. De gemeenteraad besloot een stap verder te gaan door alle detailhandel wat openingstijden betreft vrij spel te geven. De winkelier moet zich zien aan te passen aan de veranderende wensen en eisen van de consument en beperkingen horen daar niet bij, vindt de raad. Albert Heijn laat weten aangenaam verrast te zijn door het besluit en verwacht met beide vestigingen in Weesp op zondag langer open te gaan. De DEEN gaf al in een eerder stadium aan graag van 10.00 tot 19.00 uur open te willen op zondag.

De supermarkten doen het goed op zondag, maar andere winkels houden het op een maandelijkse koopmiddag op zondag. Er zijn ook winkeliers die op zondag liever gesloten blijven. "Iets om met de leden te bespreken, maar ik verwacht niet dat we snel iets zullen veranderen", stelt voorzitter Albert Vos van winkeliersvereniging WDO. Wat meespeelt is dat veel winkeliers de kerkgangers geen overlast willen bezorgen. Ook Jantine Lauterslager van Cha Cha en Karin Wesselman van de gelijknamige damesmodezaak verwachten daarom niet snel een verandering: "Dit is meer een issue van de supermarkten. Het is het belangrijkst dat we als winkeliers één lijn trekken." Ton Lekkerkerker van Bloem&Bloem onderstreept het belang van eenheid, maar doet toch niet mee met de maandelijkse zondagopenstelling: "Het levert me echt te weinig op." Nathalie Scheffer van De Kleine Prins houdt alles open: "Misschien wil ik in de toekomst wel elke zondag open, maar nu is de maandelijkse koopzondag voldoende."

Le Perron mét lunchroom in centrum Weesp

Foto: Sjoerd Stoop

In de voormalige schoenenzaak van Van Kessel aan de Nieuwstraat 26 gaat begin april een filiaal van Le Perron open. De bakkerij wordt gecombineerd met een lunchroom.

De winkel is een initiatief van Daphne Schilder en Doris Grooteman. Zij hebben al jaren een Le Perron-kraam op de biologische markt, die vrijdags in de Nieuwstraat staat. "Op de markt blijven we staan. We hebben het daar elke vrijdag naar ons zin en willen daar ook zichtbaar blijven", vertelt Schilder.

De voormalige schoenenwinkel wordt de komende weken verbouwd tot bakkerij annex lunchroom. Er moet een hoop gebeuren. Schilder en Grooteman gaan het volledige assortiment van Le Perron verkopen, dat vooral uit biologische, ambachtelijke (brood)producten bestaat. "En we gaan 's ochtends al om 8.00 uur open voor het ontbijt."

Niemand durft het aan op de Nijverheidslaan

Foto: André Verheul

De ontwikkeling van een nautisch kwartier op de Nijverheidslaan ligt stil. Dat zegt wethouder Herman Tuning van Economische Zaken.

Het huidige plan voor de Nijverheidslaan, opgenomen in de structuurvisie die door de gemeenteraad is aangenomen, betreft het omvormen van het bedrijventerrein tot een 'nautisch kwartier' met nieuwe woningen en behoud van watergebonden bedrijven. Maar dat ligt helemaal stil. De projectontwikkelaars die er aanvankelijk wel oren naar hadden, zijn om economische redenen allemaal weer afgehaakt.

"Het ligt behoorlijk stil", formuleert Tuning. "Terwijl het gebied wel een impuls nodig heeft, met name de openbare ruimte. Ik begrijp heel goed dat de bedrijven duidelijkheid willen over hoe het verder gaat. Sommige willen investeren, andere zijn al aan het investeren. Maar die duidelijkheid is er op dit moment nog even niet."

Brand, brand en nog eens brand

De politie gaat ervan uit dat de brand op 14 februari aan de Rijnkade is aangestoken. In de vroege ochtend stond een bandenopslag in een loods in lichterlaaie.

Er was veel rook en de vlammen sloegen uit het dak. Een voorbijvarende schipper op het Amsterdam-Rijnkanaal zag dat en sloeg alarm. De brandweer was daardoor op tijd om overslaan van het vuur naar andere panden te voorkomen.
Over de schade is niets bekend.
Opvallend is dat er op 6 februari 's nachts een auto van Easy Car aan de Rijnkade in brand stond. Die auto stond binnen. De brandweer was ook hier snel bij en voorkwam erger. De loods waar anderhalve week later brand uitbrak, ligt achter dit autobedrijf. De politie kan niet zeggen of er een verband is.

Nijverheidslaan
Op 1 februari was er ook al een brand, maar dan aan de Nijverheidslaan (zie foto). Hier brandde een loods uit naast Watersportservice De Bruyn.

Elke maand is er in Weesp de Bibliotheek voor Ondernemers, een netwerkbijeenkomst met presentaties voor zzp'ers. Op donderdag 19 maart is succesvol ondernemer Annemarie van Gaal te gast. Een unieke gelegenheid om deze inspirerende vrouw te ontmoeten. De toegang van deze netwerkavond is voor leden van De Bibliotheek kosteloos. Niet-leden betalen € 5,- (inclusief koffie of thee). Aanmelden mag. Maar ook zonder aanmelding ben je van harte welkom.

Vriendelijke groet,
Judith Kortland
Vestigings Manager Weesp

'125.000 mensen kijken mee of we ons werk goed doen'

Duizenden Weesper ballonnen bij Fedde le Grand en Vrienden van Amstel Live

De rust is wedergekeerd bij Ben van Roden Decoraties. De bijdrage van het Weesper ballonnenbedrijf aan het dansspektakel Grand met Fedde le Grand in een uitverkocht Carré was het sluitstuk van een enerverende periode. Bij vijf mega-evenementen in vijf maanden lieten Ben en Geke van Roden ontelbare ballonnen los boven een uitzinnig publiek.

Foto: Ben van Roden

Hoor de opzwepende muziek van DJ Fedde le Grand, zie de zes danseressen op het podium kunstige dingen doen met immens grote witte ballonnen en dan plotseling in een stuk over de liefde vallen er vijfhonderd hartballonnen uit de lucht. Rood en glanzend dalen ze neer op het dansende publiek, dat natuurlijk met de ballonnen aan de haal gaat.

Een topmoment in een topshow. De ogen van Ben en Geke van Roden beginnen te glanzen als ze over die zes bijzondere avonden in februari praten. Zij waren erbij en hoe. Voorafgaand aan de show had het stel vier zakken gevuld met de ballonnen en ze in de nok gehesen. Een secuur werk, want het mag niet misgaan. Ben: "Deze speciale dropzakken hebben we zelf ontwikkeld. We hebben dan ook bijna dertig jaar ervaring en weten dus dat de trekdraad never nooit in de knoop mag raken. En onze zakken zijn zwart, want we willen absoluut niet dat het publiek door heeft dat ze op een gegeven moment worden verrast met de ballonnenzee."

Ziggedome
De zes voorstellingen met Fedde le Grand in Carré sluiten een hectische periode af voor Ben van Roden Decoraties. Het begon in oktober met een ballonnenregen voor Live38XXL in het Amsterdamse Ziggodome. In diezelfde Ziggodome maakte Radio 538 er in december opnieuw een feestje van met JingleBalls. Vier zakken met rendieren kwamen uit de lucht vallen tot groot vermaak van het dansende publiek.

Foto: Ben van Roden

Top 2000 in Concert was in december het volgende grote feest waar het ballonnenechtpaar de feestvreugde mocht verhogen. Deze keer in de Rotterdamse Ahoy. Maar het hoogtepunt van deze maanden was toch wel het meewerken aan Vrienden van Amstel Live, ook in Ahoy. Het is geen toeval dat Ben en Geke van Roden worden gebeld als er een ballon uit de lucht moet komen vallen, want de relatie met organisator Tribe gaat al tot meer dan 20 jaar terug.

Geke: "Het is echt negen voorstellingen lang een groot feest. Backstage lopen de artiesten gewoon tussen de 125 mensen van de crew en iedereen die meewerkt aan de show, of je nu een ballon opblaast of een lampje indraait, wordt even gewaardeerd. Er valt geen onvertogen woord achter de schermen, die sfeer is echt uniek." Vijftig ballonnen in alle kleuren met een diameter van 90 centimeter vormden de finale van Vrienden van Amstel Live 2014. Terwijl de Limburgse band Rowwen Hèze zong 'Het is een kwestie van geduld, tot heel Holland Limburgs lult' stuiterden de ballonnen over het publiek. Ben: "Dat was echt een machtig gezicht!"

Specialiteit
Het 'droppen' van ballonnen is een van de specialiteiten van de Weesper ballonnenkoning. Drie jaar na de start van hun bedrijf in decoraties in 1986 voegden Ben en Geke daar ballonnen aan toe. Ben: "Voor elke opdracht die wij aannemen, gaan we tot het uiterste. Dat is onze uitdaging, elke keer opnieuw willen we dat het door de klant beoogde effect gehaald wordt en liefst overtroffen. Daar doen we onze uiterste best voor en in de bijna dertig jaar dat we bezig zijn hebben we ons meer dan eens bewezen." En zo kijken tijdens een show als Vrienden van Amstel Live 125.000 mensen in negen voorstellingen mee naar het resultaat van hun inspanning. Geke: "En dan tellen de uren niet, wij verkopen een project. En dat project moet perfect worden afgeleverd, al is het maar voor de adrenalinekick die je ervaart als het effect zo is als je in je hoofd had."

Aetsveld
Ben en Geke van Roden runnen hun ballonnenimperium gewoon vanuit hun woonhuis in Aetsveld. Daar worden ideeën voor openingshandelingen, evenementenstunts, lounge-events en ballondecoraties bedacht en uitgewerkt. De werkplaats en opslag voor al hun uitgekiende, sfeerverhogende decoraties bevindt zich in een loods aan het 'Aetsveldseweggetje', tussen de koeien en de paarden. Een opmerkelijke locatie voor een bedrijf? Ben: "Ik geniet dagelijks van de omgeving van onze werkplaats. Die ruimte, dat uitzicht. Waar vind je dat?" Hoe leuk de afgelopen maanden ook waren, het stel is blij dat er even een rustiger periode aanbreekt. "We zijn bij dit soort evenementen dag en nacht in touw. En als we eerlijk zijn, dat zijn op onze leeftijd best lange dagen", lachen Ben en Geke. "Maar we genieten ervan en het werken met jonge mensen houdt ons lekker jong."

Column

Gratis elektriciteit!

Op alle manieren probeert de overheid ons over te halen om milieubewuster te reizen. Zo wordt je op verschillende manieren verleid om toch vooral te kiezen voor een (semi-)elektrische auto. Als je kiest voor een (semi-)elektrische auto wil je waarschijnlijk ook een laadpaal aan huis. Maar zo'n laadpaal is duur, nog afgezien van de kosten van de benodigde stroom. Goed nieuws! Deze kosten mogen waarschijnlijk belastingvrij aan je worden vergoed.

Auto van de zaak
Ben je in loondienst werkzaam voor een werkgever? Of ben je als directeur-grootaandeelhouder in dienst bij je eigen B.V.? Dan mag je werkgever onbelast een laadpaal bij jouw woning laten plaatsen of de kosten voor het plaatsen van de laadpaal belastingvrij aan je vergoeden.
Ook mag je werkgever de elektriciteitskosten voor je auto belastingvrij aan je vergoeden. Om het werkelijke stroomverbruik te kunnen meten, is het verstandig om een tweede meter te laten installeren. Ook dit kan op kosten van je werkgever.

Voor de bijtelling van het privégebruik van de auto blijft gelden de cataloguswaarde van de auto. De grondslag voor de fiscale bijtelling wordt dus niet verhoogd als jouw werkgever je een laadpaal en tweede meter verstrekt.

Auto in de eenmanszaak
Heb je een eenmanszaak en staat jouw auto op je ondernemingsbalans? Ook dan kun je fiscaal profiteren. De kosten van de laadpaal bij je woning, de kosten van de extra meter en de elektriciteitskosten worden gezien als kosten van je onderneming. Je mag deze kosten dus volledig in mindering brengen op je ondernemingsresultaat.
Bovendien geldt ook in dit geval dat de extra kostenaftrek niet leidt tot een hogere bijtelling voor het privégebruik van je auto.

Zakelijk rijden met je eigen auto
Maak jij voor je zakelijke ritten gebruik van een eigen auto? Dan is er voor jou slecht nieuws. De onbelaste kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers blijft € 0,19 per kilometer. De vergoeding van de kosten van de laadpaal, de extra meter en de elektriciteit worden verondersteld in deze kilometervergoeding te zitten. Je werkgever mag je uiteraard wel een hogere kilometervergoeding geven, maar dan wordt het meerdere belast.

Mocht je besluiten om een laadpaal aan te schaffen, vergeet dan niet om hiervoor de milieuinvesteringsaftrek aan te vragen. Dit is mogelijk als het investeringsbedrag van de laadpaal groter is dan € 2.500. Of als het investeringsbedrag lager is dan € 2.500 en je de laadpaal tegelijk met je elektrische auto aanmeldt.

Meer toeristen, meer banen in de Gardens of Amsterdam

Wethouder Herman Tuning van Economische Zaken pleit voor sterke regio

Het versterken van de regio Gooi en Vechtstreek en aansluiten bij de Metropoolregio Amsterdam: daarvoor pleit Herman Tuning, de Weesper wethouder van Economische Zaken. Want je kunt wel allemaal lokaal het wiel gaan zitten uitvinden, maar gezamenlijk bereik je meer. Dus niet Weesp moet op de kaart, maar de hele regio. En dat is hard nodig ook. "In de Metropoolregio Amsterdam gaat het nooit over Gooi en Vecht, laat staan in Brussel."

Foto: Brian Elings

Weesp heeft ook veel nationale en internationale ondernemingen en die kijken breder dan alleen lokaal, zegt de wethouder. "Daarom willen we de regio versterken en neerzetten als een economische factor van belang. We hebben een enorme potentie. Om die te benutten moeten we samenwerken en zichtbaar worden."

Tunings pleidooi is dat het benutten van je regionale kracht op allerlei manieren goed is voor het mkb. Dat proces komt op gang. Langzaam, maar oké. Voor het eerst ligt er nu een regionale samenwerkingsagenda, met daarop ook economische onderdelen. "Uiteindelijk krijg je als regio een aanzuigende werking op andere ondernemingen, waar we ook in Weesp van zullen merken dat de werkgelegenheid zich uitbreidt en je een vliegwiel op gang brengt en je rendement veel groter maakt", stippelt Tuning uit.

Die werkgelegenheid, dat is het grote belang. Hoe meer banen, hoe vitaler de regio. Dat is volgens Tuning dan ook de reden waarom er geen sprake moet zijn van onderlinge concurrentie tussen Weesp en omliggende gemeenten. "Als een mooi bedrijf met veel werkgelegenheid zich in deze streek wil vestigen, maakt het niet uit of dat in Weesp of Naarden of Hilversum is. Als het maar in deze regio komt. De uitbreiding van werkgelegenheid is namelijk voor de mensen in de hele regio goed. Wat goed is voor Weesp is ook goed voor Bussum of Hilversum. En andersom. Hoe bereiken we dat? Door te kijken wat je hebt en wat je mist en daar het ontwikkelprogramma op af te stemmen."

Wat Tuning betreft houdt de ambitie niet op bij de streekgrenzen en zelfs niet bij de landsgrenzen. We moeten ook internationaal durven denken. "Onze regio ligt vanwege de nabijheid van Schiphol immers op een half uur afstand van de rest van de wereld. Zo kijken internationale ondernemingen ook. In dat perspectief moeten wij onze regio etaleren. En dat vervolgens weer lokaal vertalen: wat betekent dat voor ons?"

Een ondernemer in Weesp zou nu kunnen denken: Schiphol is leuk, maar ik wil gewoon een beetje medewerking voor mijn uitbreiding. Of een fatsoenlijke weg voor mijn deur.
"Alles wat ik nu gezegd heb, betekent ook: lokaal je verantwoordelijkheid nemen. Dus in de Nijverheidslaan investeren. Ook daar zitten ondernemingen die zich soms doodschamen als ze met hun klanten naar het centrum lopen om een hapje te gaan eten. Dat is mij letterlijk zo gezegd. Dus wij hebben als lokale overheid de taak dat goed voor elkaar te krijgen."

Horen de ondernemers van de Nijverheidslaan dat niet al jaren?
"Daarom zeg ik nu ook: we moeten investeren. Openbare ruimte zit in het onderhoudsbudget, dus ik ga ervan uit dat ik in eerste instantie niet eens extra geld nodig heb. Maar het probleem is dat we op de Nijverheidslaan nog met de transformatiegedachte zitten. Het Nautisch Kwartier ligt stil, de projectontwikkelaars willen nu niet met dat plan verder. Maar wat doen we dan? En is het slim om dan intussen de straten op te knappen? Daar ben ik nu over in gesprek en op korte termijn wil ik duidelijkheid geven aan de ondernemers."

Wat verwacht u van de ondernemers, pakken zij voldoende hun verantwoordelijkheid?
"Stilstand is achteruitgang, dus bedrijven moeten wel investeren en ik zie ook dat ze dat doen. Wanneer wij als overheid duidelijkheid geven over wat we doen, kunnen we met die ondernemer afspreken: wat doen jullie dan? Het moet van twee kanten komen. Die wil is er, daar ben ik van overtuigd."

Amsterdam Castle
Muiderslot

Terug naar de sterke regio. Tuning ziet volop mogelijkheden om aan te haken bij nieuwe toeristische projecten van de Metropoolregio Amsterdam. Amsterdam wil de steeds groter wordende toeristenstroom spreiden over de regio. "Amsterdam bezoeken, Holland zien", zo is het motto. Nu al zien toeristen die op Amsterdam CS aankomen folders van het Amsterdam Castle Muiderslot. Het is in Muiden drukker dan ooit.

De regio Gooi en Vechtstreek wil daar veel meer van. Ons gebied wordt bij de internationale Amsterdambezoeker gepresenteerd als de 'Castles and gardens of Amsterdam'. Met de forten van de Stelling van Amsterdam, de landhuizen aan de Vecht en het plassengebied kan deze regio zich uitstekend profileren binnen dit project. Dat wordt dan: fortress stretch, historical river estates en leisure lakes.
Tuning ziet grote mogelijkheden. "Wat Amsterdam nodig heeft, hebben wij te bieden! Ook daarom moeten wij ons als regio presenteren, onszelf zichtbaar maken en aansluiten bij de MRA, de Metropoolregio Amsterdam. Maak jezelf sterker. En spreek het concreet af. Want je kunt wel van alles vinden, maar wat doe je dan vervolgens."

Ja, wat doe je dan vervolgens?
"Wat mij betreft heel concreet met een aantal wethouders naar de MRA en vragen: wat moeten wij doen om dat te faciliteren? Denk aan hotelfaciliteiten, fiets- en sloeproutes en infrastructuur. En wat kunnen jullie voor ons doen? Stel je voor dat hier bussen komen met toeristen, dan is dat goed voor je binnenstad en daar floreert je hele lokale economie weer bij. Uiteindelijk gaat het ook hier weer om aanzuigende werking en meer werkgelegenheid."

De nieuwe Plaza

Een dagelijkse race tegen de klok: hoe krijgen de broers Hans en Koen Hodde van Plaza de Haven ook tijdens spitsuur de bestellingen zo snel mogelijk bij de klant? Een verbouwing en een supersonische bakwand bieden uitkomst.

Foto: Ruth van Kessel

De piektijd bij Plaza de Haven op bedrijventerrein Noord ligt tussen elf uur 's ochtends en half twee 's middags. Dan knorren de magen van medewerkers van de bedrijven om hen heen en stromen de bestellingen voor broodjes, salades, patat en snacks via computer en telefoon binnen. Vooral donderdag en vrijdag zijn hectische dagen voor Plaza de Haven en werkt een negenkoppig team zich een slag in de rondte om alles vers, warm en smakelijk bij de klanten te bezorgen. In 2014 besloten eigenaars Hans en Koen Hodde dat het tijd werd voor een kwaliteitsslag. Koen: "We zagen het aantal bestellingen alleen maar toenemen en wilden we de snelle levering blijven kunnen garanderen, dan moest er iets gebeuren. Het werd deze computergestuurde bakwand met daarnaast een uitbreiding van de zaak met 70m2."

Trots showen de twee Haagse broers het resultaat van de verbouwing. De bakwand is maar liefst zes meter lang met drie identieke bakunits en mag zich een van de grootste van Nederland noemen. Zes medewerkers kunnen hier tegelijk frituren, bakken en kokkerellen. Drie displays aan de wand houden de temperatuur in de gaten en elke bakunit is apart programmeerbaar. Hans: "Als je de unit niet gebruikt schakelt hij vanzelf uit en met één druk op de knop is het vet in een paar minuten op temperatuur. Ideaal, snel en duurzaam." De keuken is vergroot waardoor er ruimte is voor een tafel om de broodjes snel te verwerken. De opslagruimte, de locatie voor de koelcel, alles komt een efficiënte logistiek ten goede. Ook het restaurantgedeelte is met zestien zitplaatsen uitgebreid. Koen: "Daar zijn we ook enorm blij mee. Tijdens de lunchpauze stond het hier in de zaak vaak vol met mensen die even wilden uitbreken van hun werk voor een hapje. Daarom hebben we het restaurantgedeelte bewust uitgebreid om de hoek, zodat je ondanks de drukte aan de balie toch rustig met elkaar kunt eten en praten."

Na een verbouwing van drie maanden, waarbij ook de buitenzijde van een eigentijdse laag werd voorzien, genieten Hans en Koen nu dagelijks van het resultaat: "Tijdens de piekuren verwerken we gemiddeld zeventig bestellingen in twee uurtjes. Als we alles dan om half twee hebben weggebracht weten we: we hebben het met z'n allen weer hartstikke goed gedaan."

Column

Particuliere geldlening

De gang zit er al weer een beetje in. Mede met behulp van de hoge schenkingsvrijstelling en de lage rente zijn er vorig jaar weer wat meer woningen overgedragen. De laatste maanden van het vorig jaar waren dan ook behoorlijk druk. Maar ook in het nieuwe jaar loopt het redelijk door. In sommige gevallen is er geld geleend van ouders voor de financiering van de koopsom of een gedeelte daarvan. De verleiding is groot om vervolgens geen aandacht meer te besteden aan die lening, maar dat is niet terecht. Ook bij het sluiten van de geldlening kan een modelletje van internet plukken een aantrekkelijke, lees goedkope, oplossing zijn, maar ook dat is niet altijd terecht.

Beginnend bij het begin moet er eerst veel aandacht worden besteed aan de inhoud van de geldlening zelf. Wil er aftrek van rente zijn, dan moet de lening wel worden aangemerkt als eigenwoningschuld. Maar ook ten aanzien van de opeisbaarheid is uitgebreide aandacht op zijn plaats. Een 'sloppy' lening kan in de toekomst tot veel problemen leiden. Het kan een wig drijven tussen de kinderen na overlijden van beide ouders. Kortom, aarzel niet om deskundige hulp in te schakelen bij het aangaan van een eigen geldlening.

Verder het pad volgend is er ook na het sluiten van de lening extra aandacht nodig. Betreffende lening moet namelijk wel aan de Belastingdienst worden doorgegeven (als aftrek gewenst is). Onder meer moet worden opgegeven: de datum waarop de lening is aangegaan; het startbedrag van de lening; de rente die maandelijks betaald moet worden; de looptijd van de lening; als er wordt afgelost: de manier waarop wordt afgelost en de gegevens van degene die het geld heeft uitgeleend.

De informatieplicht geldt in beginsel alleen voor leningen die niet bij de bank, dus particulier, zijn afgesloten. Het geldt overigens ook als geld wordt geleend van uw BV voor de eigen woning.

Kortom, laat je heel goed informeren en sla geen stappen over. De site van de Belastingdienst kan een goed startpunt zijn. Daarop staat niet alleen welke gegevens je moet aanleveren, maar ook hoe je dat moet doen.

Voor 50 mille opgelicht met één telefoontje

Cybercrime Kan dit u ook overkomen?

De val werd gezet met een mailtje dat was geïnfecteerd met een sluw computervirus. Vervolgens was één telefoontje voldoende om de bedrijfsrekening te plunderen. Het Weesper watersportbedrijf De Bruyn werd op deze manier slachtoffer van cybercrime. Iets dat ons allemaal kan overkomen.

Directeur Marco de Bruijn komt zelf naar buiten met dit verhaal om anderen te waarschuwen. Maar ook omdat hij zeer ontevreden is over hoe zijn bank, de Rabobank in dit geval, met de zaak is omgegaan. Dit artikel verscheen al eerder in het WeesperNieuws.

Mailtje
Op 24 januari 2014 leest een medewerker van het watersportbedrijf aan de Nijverheidslaan een e-mail van, wat lijkt, de Rabobank. In die mail wordt gevraagd om de contactgegevens van het bedrijf bij te werken. Alles lijkt normaal, de gegevens kloppen, alleen het telefoonnummer ontbreekt. De medewerker vult op de pagina het nummer in en krijgt daarmee, zonder dat hij het weet, een virus geïnstalleerd. Marco de Bruijn vertrouwt het niet en belt de Rabobank. Die adviseert de mail te verwijderen en stelt niet de afzender te zijn. Enkele dagen later gaat het mis. Op 28 januari wordt het bedrijf in de middag gebeld door een mevrouw die zich voorstelt als een medewerker van de afdeling internetbeveiliging van de Rabobank. Marco de Bruijn is in gesprek en de belster wordt doorverbonden naar de eerdergenoemde medewerker: het begin van een lang gesprek van meer dan 30 minuten waarin wordt gesproken over een veiligheidsonderzoek. Terloops vraagt de 'bankmedewerkster' aan de medewerker om een aantal combinaties op de Random Reader (een beveiligingskastje om te internetbankieren) in te tikken. Er wordt niet om bankrekeningnummers of pincodes gevraagd.

Mercedes CLS
Als Marco de Bruijn uit het gesprek komt en ziet dat zijn medewerker met de Random Reader in zijn hand aan de telefoon is, ruikt hij meteen onraad. Hij grijpt in en vraagt aan de bankmedewerkster zich te identificeren per mail. Dat gebeurt niet. De Bruijn laat de verbinding kort daarna verbreken. Te laat, als blijkt dat twee bedragen van samen 53.500 euro van de bedrijfsrekening zijn afgeschreven. Meteen wordt actie ondernomen. De Bruijn belt de Rabobank om te vragen of de rekening onmiddellijk kan worden geblokkeerd. De bedragen zijn afgeschreven aan een autobedrijf met de omschrijving 'Mercedes CLS'. Een uur later belt de Rabobank terug: ze zijn te laat. Er is een auto gekocht van het geld en die is afgemeld voor de export naar Ghana. De Rabobank stelt de ondernemer voor om aangifte te doen. Een medewerker gaat naar het politiebureau in Weesp, maar wordt weggestuurd. Pas de volgende morgen om 11.00 uur kan er een aangifte worden aangenomen. Ook pas die ochtend gaat er een opsporingsbevel de deur uit voor de auto. Tevergeefs. Die wordt niet meer gevonden.

Foto: Brian Elings

Wie is aansprakelijk?
Hier begint het getouwtrek. Wie is er aansprakelijk voor de schade? Natuurlijk is het niet handig om in te gaan op e-mails en telefoontjes van banken waarin om gegevens wordt gevraagd. Maar er wordt door de banken ingeprent om geen pincodes te geven en dat is hier ook niet gebeurd. Met het virus dat op de computer is geïnstalleerd konden de inloggegevens van afstand worden afgekeken en hadden de dieven alleen de codes van de Random Reader nodig om overboekingen te doen.

Ook heeft de Rabobank een vrij ruime coulanceregeling voor internetoplichting en waarschuwden zij een maand eerder nog voor phishers die sieraden en auto's kochten. De bank heeft echter niet meteen het autobedrijf laten weten dat er een vreemde betaling plaatsvond, nadat De Bruijn melding deed bij het crisisnummer van de bank. Om 14.25 uur wordt het eerste bedrag afgeschreven door de dieven. Om 14.54 uur trekt De Bruijn aan de bel. Pas om 15.30 uur licht de bank het autobedrijf in en vraagt om de auto achter te houden. Te laat: de dieven namen de auto tien minuten daarvoor al mee.

Advocaat
"De gedupeerde ondernemer mocht van de Rabobank geen contact opnemen met het garagebedrijf waar de criminelen de auto hadden gekocht. De fraudedienst van de Rabobank zou het zelf allemaal wel regelen en heeft dat later ook zo tegen de politie gezegd. Van regelen is niets gebleken, integendeel, de Rabobank lijkt het onderzoek te willen blokkeren en weigert zelfs om haar gedupeerde cliënt de telefoontaps van zijn eigen telefoongesprekken met de bank te verstrekken", zo stelt de advocaat van De Bruijn.

Zorgvuldig
De Rabobank wil voor dit artikel niet inhoudelijk op deze zaak ingaan. In brieven over de zaak aan De Bruijn laat de bank het volgende weten over de zaak. "U en de bank hebben afspraken gemaakt. Daarin staat dat de klant zorgvuldig met de codes moet omgaan. De I- en/of S-code (red.: de randomreadercodes) mogen alleen worden gebruikt voor internetbankieren en voor andere bankzaken die worden gedaan op onze website. De codes mag de klant aan niemand bekendmaken. Dus ook niet aan (vermeende) bankmedewerkers." Even verderop in de brief: "Ook mag het algemeen bekend verondersteld worden dat bankmedewerkers nooit naar pincodes en andere beveiligingscodes vragen en dat die nooit mogen worden afgestaan, aan niemand."

De Rabobank stelt aan de hand van bovenstaande regels dat zij niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade. Voor De Bruyn Watersportservice is de kous daarmee niet af. Het bedrijf stapt naar de rechter.

18 / 20

Leden van de IVW doen het goed op tv

Het gebeurt met enige regelmaat: Weesper bedrijven die figureren of zelfs de hoofdrol spelen in een programma op televisie. De afgelopen maand kwamen we liefst drie IVW-leden tegen op de buis.

Zo waren Best-Fix en aannemingsbedrijf Methorst te zien in het tv-programma 'Feiten & Fabels' van SBS6. De insteek is: leven op een klein woonoppervlak heeft wel of geen invloed op de gezondheid. De twee Weesper bedrijven gingen hier op in. Best-Fix lichtte toe wat voor een ruimtebesparing een schuifdeur kan opleveren in vergelijking met een gewone draaideur. Methorst toonde hoe deze verschillende systemen toegepast kunnen worden. De uitzending is al geweest, maar terugkijken kan via de website van SBS6.

Daarnaast zijn er tv-opnames gemaakt voor 'Nederland Heeft Het' van RTL4. In dit programma worden de mooiste plekjes van Nederland bezocht. Het schitterende Weesp mag dan natuurlijk niet ontbreken. Tussen de pittoreske beelden zit ook het terras van Eeterij de Schalkse aan de Vecht, zo meldt ondernemer Erwin Woldendorp trots. De uitzending was op 1 maart, de herhaling op 7 maart. Gemist? Ook hier biedt terugkijken via internet uitkomst.

KVO-rapport

In het KVO-gebied zijn in de periode van 14 januari tot en met 17 februari 2015 drie inbraken gepleegd en een poging daartoe gedaan.

Aan de Pampuslaan werd het raam van een toegangsdeur ingegooid waarna er vier flessen dure drank werden gestolen. Door muurplaten om te buigen kon een bedrijf aan de Nijverheidslaan worden betreden; er zijn diverse goederen gestolen. Bij een ander bedrijf aan de Nijverheidslaan werden de toegangsdeur en diverse binnendeuren opengebroken. Het alarm ging af en er is niets gestolen. Aan de Zuiderzeelaan werd een cilinderslot verwijderd, maar men is niet binnen geweest.

BusinessClub bij Fontijn Vlees en Vleeswaren

Foto: Ruth van Kessel

De eerstvolgende IVW BusinessClub in 2015 wordt op dinsdag 17 maart gehouden bij Fontijn Vlees en Vleeswaren. Een prachtig en van oudsher Amsterdams familiebedrijf dat zich nu al weer vele jaren vanuit Weesp richt op het leveren van kwaliteitsvlees voor de horeca.

Fontijn beschikt over een gezellig bedrijfscafé, waar de ontvangst zal zijn. Na het welkomstwoord is er een rondgang door het bedrijf. De middag wordt afgesloten met de altijd gezellige en nuttige netwerkbijeenkomst. De kans is groot dat u ergens de IVW-award tegenkomt, want Fontijn werd uitgeroepen tot de Weesper Onderneming van het Jaar 2009. De ontvangst is vanaf 15.30 uur in het bedrijfspand van Fontijn aan de Zuiderzeelaan 82.

Voor in de agenda
De andere data voor de BusinessClubs in 2015:
Dinsdag 12 mei
Dinsdag 30 juni
Dinsdag 25 augustus
Dinsdag 20 oktober
Dinsdag 1 december

Swingend nieuw lid

De IVW heet meer dan welkom als nieuw lid: Studio Vier.
Een bijzonder, nieuw bedrijf bestaande uit zes jonge Weespers die zich manifesteren met dans, muziek en media. Zo maakt Studio Vier swingende teambuildingactiviteiten met flashmobs en lipdubs.