B2B Weesp

7 september 2016

B2B Weesp 7 september 2016


1 / 20

Groot onderzoek naar koopgedrag Weespers

Foto: Christian Pfeiffer

Enige honderden Weespers worden deze maand ondervraagd over hun koopgedrag. Het gaat daarbij om voorkeuren voor winkelen, winkelgebieden en online winkelen. De enquête maakt deel uit van een groter onderzoek naar de stand van de detailhandel in de Randstad.

De detailhandel is de afgelopen jaren veranderd. Waar het online winkelen een sterke groei heeft doorgemaakt, is op straat vaker winkelsluiting en leegstand zichtbaar. Gemeenten en provincies zetten zich samen met winkeliers in voor aantrekkelijke binnensteden, dorpscentra en een compleet winkelaanbod. Om dit zo goed mogelijk te doen, is periodiek onderzoek naar het koopgedrag van groot belang, zo meldt de gemeente Weesp.

Begin september startte in de Randstad een grootschalig regionaal onderzoek. Dat onderzoek brengt, net als in 2011, in beeld waar inwoners van de Randstad boodschappen doen, waar ze winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties. Deze informatie brengt het functioneren en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden in beeld en helpt daarmee gemeenten en provincies bij het versterken en verbeteren van winkelvoorzieningen. Het onderzoek wordt wederom uitgevoerd op verzoek van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland. Ook de gemeente Weesp neemt deel aan het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau I&O Research. Begin september start het veldwerk. In deze periode worden ook enige honderden inwoners uit Weesp uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. Zij ontvangen namens de provincies een schriftelijke uitnodiging in de brievenbus.

Deelnemen kan door online een vragenlijst in te vullen. Ook kan het zijn dat het onderzoeksbureau telefonisch contact opneemt om de vragenlijst af te nemen. De resultaten van het onderzoek zijn eind 2016 bekend via www.kso2016.nl. Daar kunt u ook meer informatie over het onderzoek vinden.

In rep en roer na vage sluiting Golfcentrum

Foto: André Verheul

Tot verbazing van iedereen is het Golfcentrum Weesp ineens gesloten. Een merkwaardige zaak die vooral veel vraagtekens oproept en waarvan de uitkomst volstrekt onduidelijk is.

Dit is wat we weten.

Op 8 augustus ging het hek van Golfcentrum Weesp aan de Basisweg op slot. Dat was onaangekondigd en zonder opgaaf van redenen. Omdat vlak voor de sluiting al geruchten de ronde deden, hebben veel golfers nog op tijd hun spullen uit hun lockers in het clubhuis kunnen halen. De directeur van de golfbaan, Joost Boelens, was al een tijd niet meer gezien op het terrein. Hij is onbereikbaar.

De plotselinge sluiting van Golfcentrum Weesp raakte de bijna 400 leden van de Weesper Golfvereniging, die gebruikmaken van het golfcentrum. Voorzitter Paul van Rosmalen liet weten diep teleurgesteld te zijn. Hij vertelde dat de leden elkaar huilend in de armen vielen. "Wij zijn een erg hechte club, het is voor velen hun huis. Wij wisten van niks tot ik via via van de sluiting hoorde. Toen hebben we snel iedereen gemaild."

De leden van de golfvereniging kwamen in spoedvergadering bijeen en besloten het heft in handen te nemen. Ze hebben zich toegang tot de golfbaan verschaft om de greens te maaien en ander noodzakelijk onderhoud te waarborgen. Daarvoor kan de vereniging gebruikmaken van de diensten die enkele leden hebben aangeboden. Verder is er een advocaat in de arm genomen.

De gemeente Weesp is eigenaar van de grond en volgt de zaak op de voet. Op moment van schrijven is er geen sprake van een faillissement voor Golfcentrum Weesp, wat de zaak alleen maar onduidelijker maakt en de nabije toekomst in het ongewisse laat.

Een lastige zaak...

Detailhandel op het bedrijventerrein, het is een lastige zaak. Soms mag het wel, maar meestal niet. Het leidt nog wel eens tot discussies en vervelende confrontaties.

Zoals onlangs in de zaak van de gemeente Weesp tegen een onderneemster die aan de Hogeweyselaan een kapsalon zou voeren. Naar de kapper op het bedrijventerrein mag niet en de gemeente legde de eigenaresse een dwangsom van 20.000 euro op omdat er na waarschuwing toch illegaal zou zijn geknipt. De onderneemster was een andere mening toegedaan en stapte naar de rechter. Die oordeelde dat de gemeente de controles niet goed had uitgevoerd. Dus was er geen bewijs en dus werd de dwangsom onhoudbaar, oordeelde de rechter.
Detailhandel op bedrijventerreinen wordt geregeld via het bestemmingsplan. De vuistregel is: het mag niet. Uitzonderingen gelden voor grote bedrijven die niet in een binnenstad wenselijk zijn, zoals autobedrijven en bouwmarkten. Klinkt helder, maar het leidt tot een grijs gebied. Binnen de Weesper politiek wil men best wat meer mogelijk te maken, maar dan moet het wel gaan om non-foodwinkels van meer dan 1500 vierkante meter. De provincie Noord-Holland heeft echter een stevige vinger in de pap en kan met overkoepelend beleid en vanuit regionale belangen de versoepeling van detailhandelregels op bedrijventerreinen overrulen. Het argument daarvoor is om de binnensteden en andere winkelgebieden te beschermen tegen leegloop.

Ziggo begint aanleg supersnel netwerk

Foto: Ziggo

Razendsnel internet op bedrijventerrein Noord: het is er bijna. Ziggo is begonnen met het aanleggen van het Ziggo-netwerk voor ondernemers. Ton van Gent van Complicity heeft zich daar sterk voor gemaakt. Zeventig bedrijven hebben zich aangesloten en kunnen er binnenkort van profiteren.

Van Gent meldde medio augustus het volgende: "Tot onze grote vreugde gaan de werkzaamheden voor het aanleggen van het Ziggo-netwerk deze week beginnen. De gemeente is akkoord, de aannemer heeft alle voorbereidende onderzoeken uit laten voeren, de bouwvak is voorbij en nu gaat het echte werk beginnen. Binnenkort krijgen wij nadere gegevens over welke straten wanneer worden aangesloten en zodra wij hier duidelijkheid over hebben zullen wij dat communiceren. De aannemer plant in ieder geval dat de eerste aansluitingen over circa één maand gerealiseerd zullen zijn. Nader bericht volgt."

Betere doorstroming op bredere A1

Foto: Christian Pfeiffer

De afslag Weesp op de A1 is voorgoed veranderd nu de nieuwe 12-baans snelweg in gebruik is genomen.

Rijkswaterstaat werkte op de grens van Weesp en Muiden aan een van de grootste infrastructurele projecten in ons land ooit. De verbreding van de A1 ging gepaard met de bouw van een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal en een passage onder de Vecht, het breedste aquaduct van Europa. Bovendien werd bij Muiderberg een nieuwe spoorbrug gebouwd die over de brede snelweg heen past.

De nieuwe afslag Weesp leidt het verkeer op dit moment naar de vertrouwde route naar Weesp (Korte Muiderweg, Leeuwenveldseweg). In de toekomst gaat dat veranderen. Verkeer van en naar Weesp gaat dan gebruikmaken van een nieuwe ontsluitingsroute door de polder. Het gaat nog enkele jaren duren voordat het zover is.

"Zeker twee bedrijven in Weesp zijn in korte tijd slachtoffer geworden van nepfacturen. De facturen komen binnen en zijn van bestaande klanten van het bedrijf. Ze lijken zeer echt. Maar het gaat wel om de vraag om het geld naar een andere rekening over te maken dan gebruikelijk. Ik raad iedereen aan om zeer goed naar de rekeningen te kijken en bij dingen die anders zijn dan normaal contact te zoeken. En dan niet via de mail, want de mailboxen zijn soms gehackt. Het best kun je bellen met je vertrouwde contact."

Walter Langendorff
wijkagent bedrijventerrein

Gemeco zet grote stap vooruit

Gemeco is begonnen met de verbouwing van het pand Pampuslaan 143, waar de Weesper specialist in spuitgietmatrijzen voor de kunststofindustrie over twee maanden naartoe verhuist. Op de nieuwe locatie kan het Weesper familiebedrijf de volgende stap maken, zo legt Gertjan Schep enthousiast uit. Hij neemt de zaak in de loop van volgend jaar over van zijn vader.

Foto: André Verheul

Financieel gezien was een verhuizing naar Almere gunstiger geweest, maar dat Gemeco Weesp zou verlaten was out of the question, zegt de 31-jarige Gertjan Schep, sinds 2008 betrokken bij het bedrijf dat zijn vader in 1999 begon. "We wonen in Weesp en komen vaak 's avonds nog even in de werkplaats om wat af te maken. Dan wil je het graag dichtbij houden. Bovendien: in onze markt staat Weesp gelijk aan Gemeco en andersom, dat houden we graag zo."

Gemeco maakt mallen waar spuitgieters alledaagse producten van kunststof of aluminium van maken. De plastic emmer onder een plant bijvoorbeeld, de deurgreep van een bestelbusje of het saladebakje van Albert Heijn. "Echt alles wat je om je heen ziet dat van kunststof is, komt uit een mal", zegt Gertjan. Het maken van zo'n mal - eigenlijk moet je matrijs zeggen - is zeer specialistisch werk. Neem zo'n saladebakje, daar komt ontzettend veel bij kijken, zo blijkt als Gertjan gedreven begint te vertellen. Over de gigantische druk waaronder het plastic in de mal wordt gespoten, de razendsnelle afkoeling die nodig is, de volmaakte vorm en de specialistische kenmerken die Gemeco aan de mal maakt waardoor het mogelijk is zo'n dun en toch oersterk bakje te produceren. "Het is een schitterend vak", zegt Gertjan als hij een korte rondleiding door het bedrijfspand aan de Nijverheidslaan geeft. Tussen de ambachtelijke en computergestuurde freesmachines waarmee de matrijzen worden gemaakt, is nauwelijks nog ruimte. De familie Schep staat dan ook op een kruispunt in de historie van hun prachtige onderneming. Junior heeft senior ervan overtuigd in te zetten op een hoger segment. Dat past beter bij hem en er kan een interessantere markt mee worden bediend. Mede daardoor kwam Gemeco sterk uit de crisis en groeit het nu meer dan behoorlijk door. Een groter pand is geen overbodige luxe. "Aan de Pampuslaan zagen we een pand met veel werkplaats en weinig kantoor - dat is voor ons perfect. Toen we onze belangstelling lieten blijken, was de zaak heel snel rond."

Voor de verbouwing, inrichting en verhuizing maakt Gemeco zo veel mogelijk gebruik van Weesper relaties en bedrijven. Om de productie niet te lang stil te laten liggen, moet de verhuizing van de machines en de kranen straks binnen één week plaatsvinden. Een enorme logistieke operatie die Gertjan, net als zijn matrijzen, tot in de puntjes gaat voorbereiden en superstrak zal uitvoeren.

Column

Tips & tricks bij het opstellen van je algemene voorwaarden

De waarde van algemene voorwaarden wordt wel eens onderschat. Door algemene voorwaarden te hanteren voorkom je extra werk omdat je anders al je afspraken, zoals vaste betalingscondities en leveringstermijnen, in iedere overeenkomst die je aangaat afzonderlijk moet opnemen. Door gebruik te maken van algemene voorwaarden kun je ook de risico's voor je onderneming beperken. Kortom, je doet er verstandig aan om gebruik te maken van eigen algemene voorwaarden.

Bij het opstellen van de voorwaarden moet je wel op een aantal zaken bedacht zijn. Zo moeten de voorwaarden helder en bruikbaar zijn. Helder wil zeggen dat de inhoud van de voorwaarden niet voor discussie vatbaar is en voor iedereen duidelijk. Bruikbaar betekent ook dat de voorwaarden zijn toegespitst op de activiteiten van jouw onderneming. Zo levert het willekeurig overnemen van (enkele) voorwaarden die je op het internet aantreft eerder problemen op dan dat deze uitkomst bieden. Geen enkele onderneming is immers hetzelfde. Verder moeten de voorwaarden een afspiegeling vormen van de werkwijze van jou als ondernemer.

Alhoewel de gebruikte algemene voorwaarden afhangen van het type onderneming komen de volgende onderwerpen daar vaak in voor:

• toepasselijkheid van de algemene voorwaarden
• rechten en plichten van de onderneming en die van de contractpartij
• betalingsvoorwaarden en gevolgen voor de contractpartij bij niet tijdige betaling
• leveringsvoorwaarden en risico overgang
• eigendomsvoorbehoud
• overmacht
• klachten
• (beperking) aansprakelijkheid
• afwikkeling van geschillen
• verlenging, opzegging en beëindiging van de overeenkomst

Alleen het opstellen van algemene voorwaarden volstaat niet. Jouw toekomstige contractpartij moet ook vooraf kennis kunnen nemen van de inhoud van de gehanteerde voorwaarden. De potentiële contractpartij moet per slot van rekening weten waar hij aan toe is. Dit kan je bereiken door (1) je algemene voorwaarden te deponeren bij de Kamer van Koophandel én (2) door de voorwaarden aan de andere partij ter hand te stellen, bijvoorbeeld door de algemene voorwaarden te noemen in en te hechten aan je offerte. Vermelding van je voorwaarden op je website en verwijzing naar de voorwaarden op je briefpapier of in je e-mails draagt verder bij aan de bekendheid met de voorwaarden die je gebruikt. Het enkel opnemen van een verwijzing naar de algemene voorwaarden op je briefpapier of e-mail of het enkel opnemen van de algemene voorwaarden op de achterkant van een factuur is echter onvoldoende.
Tenslotte, houd de algemene voorwaarden up-to-date! Lees de voorwaarden jaarlijks nog eens door of laat je daarover adviseren.

Vriendendienst

Hoe elf ondernemende vrienden Fort Uitermeer herontwikkelden

Foto: Brian Elings

De sloepenhaven en de parkeerplaats van Fort Uitermeer werden op 9 september officieel geopend door burgemeester Bas Jan van Bochove en gedeputeerde van provincie Noord-Holland Joke Geldof, in aanwezigheid van de groep van Stichting Uiteraard Uitermeer en een flink aantal genodigden. Weespers waren tijdens het daaropvolgende weekend van Open Monumentendag van harte uitgenodigd.

Het terrein van Fort Uitermeer is een paradijsje. Het ligt aan de zuidgrens van Weesp, tussen de Vecht en het Naardermeer, vlak bij de N236 naar 't Gooi. Wie met zijn bootje aan komt varen, kan niet alleen terecht aan de al eerder aangelegde sloepensteiger aan de Vecht, maar kan ook een plaatsje claimen in de nieuwe sloepenhaven. Verborgen achter het riet, uit het zicht van passanten, biedt een steiger plaats aan een achttal bootjes.

André Roosken, Lieuwe Veerman en Niek Roozen van Stichting Uiteraard Uitermeer leggen met enthousiasme uit wat een bezoeker kan beleven op het fort. In de nieuwe haven is een oplaadpaal voor het opladen van elektrische sloepjes en er kan intussen genoten worden op het terras van Paviljoen Uit&Meer. Om het terrein niet onwenselijk te belasten met auto's is er nu een parkeerterrein aan de overkant van de 's-Gravelandseweg gerealiseerd. Met een plezierig wandelingetje kunnen bezoekers hun weg vinden naar het al vijf jaar eerder gerealiseerde Paviljoen Uit&Meer of naar plofhuisje nummer 5 - voorheen de huisvesting van de muskusrattenbestrijding - waar een informatiecentrum en een werkplaats zijn ingericht. De vriendengroep die dat allemaal tot stand heeft gebracht werd in 2008 geformaliseerd tot Stichting Uiteraard Uitermeer. Ze zijn apetrots. "Dit prachtige gebied ontwikkelt zich zoals wij ons vanaf het begin voor ogen hadden tot een gebied waar de historische, culturele en natuurwaarden in balans gekoesterd worden. Alles wat hier de laatste tien jaar is gebeurd, gaat volgens ons oorspronkelijke plan uit 2006. Toen hadden we nog geen idee van wat er op ons pad zou komen, maar blijkbaar waren we met ons burgerinitiatief visionair."

Weespers

Stichting Uiteraard Uitermeer is ontstaan uit een burgerinitiatief. Deze groep mensen zet zich belangeloos in: Lieuwe Veerman, Niek Roozen, Steven de Nie, Steven Winkel, Ruud van Zonneveld, Theo Verbruggen, Yvo Becker, Wim Kapteijn, Gerhard Mulder, Hans van Oostveen, Dick Baart, André Roosken, Joop van Wijngaarden, Pim Boin en Frida Dasselaar. Een groep vrijwilligers doet wekelijks het noodzakelijke onderhoud en verzorgt rondleidingen.
Fort Uitermeer is per 2016 een officiële TOP= toeristisch overstappunt, onderdeel van het Sloepennetwerk, in- en uitstapplaats van de kanoroute van Kanoverbond NL, werkt samen met de Stichting Weesper Volksfeesten en Weesp Marketing en Sloeproeivereniging De Spiering.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

'Dat onze groep geen winstoogmerk heeft, maakt ons een aantrekkelijke gesprekspartner'

Samen in de boot
Zet elf ondernemende en geëngageerde mannen bij elkaar in een sloep en dan weet je dat er gediscussieerd wordt: meningen – over de wereld, over Nederland en vanzelfsprekend ook over de gedeelde woonplaats Weesp – worden met veel plezier geventileerd. Dus toen vriend Frans Cladder als lid van de Vechtplassencommissie in 2006 vertelde dat provincie Noord-Holland middels een prijsvraag het onderhoud en dus het behoud van Fort Uitermeer aan een ontwikkelaar wilde overdoen, vlogen in de boot de ideeën over en weer. Dit brok geschiedenis en de door de provincie ingezette consolidatie was ze tijdens de wekelijkse roeitochten niet ontgaan. Dat de mannen met elkaar tot veel in staat waren hadden ze al eerder laten zien, toen ze als betrokken ouders een uitbreiding en renovatie van het schoolplein van de Van der Muelen-Vastwijkschool realiseerden. Maar dit was andere koek. Zouden ze dit ook van de grond kunnen krijgen? Voor ze het wisten, zaten ze gebogen over de tekeningen van Fort Uitermeer en de lijst met voorwaarden voor herontwikkeling die de provincie had opgesteld. De tot voorzitter gebombardeerde Lieuwe Veerman legt uit: "De provincie had tussen 2003 en 2006 bijna 1 miljoen euro geïnvesteerd in de consolidatie van het torenfort en de kanonremise. De provincie zocht een manier om dit cultuurhistorische terrein te behouden door het op een gezonde manier te laten ontwikkelen door een derde partij. Om het realistisch te maken, gaven ze de voorkeur aan een toeristische, recreatieve herontwikkeling. Met een programma van eisen daagden ze projectontwikkelaars uit: wel toegestaan een hotel of restaurant, niet toegestaan een casino; wel toegestaan een museum, atelier of archeologische attractie, niet een midgetgolf of een survivalpark. Een stuurgroep met daarin vertegenwoordigers van de provincie, de gemeente, het waterschap en Recreatie Noord-Holland zouden uit de ingestuurde voorstellen een voorkeurskandidaat selecteren. En dat werden wij. Heel bijzonder eigenlijk, want onze initiatiefgroep was de enige kandidaat die geen vermogen meebracht. Als wij onze plannen niet financieel haalbaar konden maken, dan was de plek aan een ontwikkelaar gegund die 2 miljoen meebracht voor een wellnescentrum. Wij brachten alleen onze deskundigheid, ervaring en vooral ons netwerk mee. De provincie, maar ook de gemeente, heeft echt haar nek uitgestoken om met ons als ontwikkelpartij in zee te gaan. Een vertrouwen dat we koesteren en waar willen maken." In 2009 was de officiële overdracht van Fort Uitermeer door de provincie aan de Stichting Uiteraard Uitermeer. Veerman: "Ik hoor ons nog zeggen tegen elkaar: 'Als ook maar iemand voor ons een persoonlijk financieel belang bij dit project krijgt, dan stoppen we ermee. Onze vriendschap staat voorop.' Deze afspraak heeft ervoor gezorgd dat we er al tien jaar zuiver en belangeloos in staan."

Vuurlinie
Fort Uitermeer, knooppunt in de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie, nu als pleisterplaats. Met een restaurant om te genieten van dit mooie stukje natuur aan de Vecht, militaire plofhuisjes als educatiecentrum om de cultuurhistorische waarde van het fort uit te dragen, een versterkte natuurwaarde voor de aanwezige vleermuizen en andere flora en fauna, en kleinschalige recreatie door het fort een overstapplaats te laten zijn voor boottoeristen, fietsers en wandelaars. En dan is het ook nog de thuishaven geworden van Sloeproeivereniging De Spiering. Niek Roozen: "Dat was ons oorspronkelijke plan, waarin al die jaren weinig aan is veranderd. Alles wat we hier doen is met liefde voor deze plek. Uitgangspunt was ook om het fort meer te betrekken bij Weesp. Dat nu Weesper promotieboot De Vuurlinie een aantal malen per week tussen het centrum en Fort Uitermeer heen en weer pendelt, heeft de betrokkenheid van Weesp met het fort alleen maar vergroot.

Vliegwiel
De financiering was nog een hels karwei. Essentieel was de opening van Paviljoen Uit&Meer in 2011, met een dienstweg en een klein parkeerterrein. De huurinkomsten van het restaurant werden ingezet als vliegwiel om de andere onderdelen van het project te realiseren. André Roosken benadrukt dat het allemaal niet van een leien dakje ging: "Tussen 2008 en 2010 gebeurde er eigenlijk helemaal niets. Niemand die in die crisisjaren durfde te investeren, geen bank die geld durfde te lenen. We zagen geen uitweg meer en gooiden bijna de handdoek in de ring. Wat is het dan fijn dat je wekelijks bij elkaar in de boot zit. Dat we tijdens wedstrijden als team bereid en gewend zijn om tot het uiterste te gaan en om te blijven geloven in de goede afloop. Dat kenmerkt ons. Dus ook in dit proces hebben we elkaar echt moed ingepraat en steeds weer uitwegen gezocht. De steun van de KNHM, de heidemaatschappij die burgerinitiatieven ondersteunt, was onontbeerlijk. Na veel gesprekken vonden we Rabobank Amstel en Vecht bereid om ons als groep een ton te lenen. Daarnaast hebben we als groep eenzelfde bedrag op tafel gelegd. Ieder naar rato, omdat we geloven in dit project. Samen met een subsidie van het VSB voor culturele projecten hadden we toen de vereiste drie ton bij elkaar om de noodzakelijke horecavoorziening te bouwen. Zonder dit vliegwiel had het plan geen toekomst."

"Dat wij als groep geen winstoogmerk hebben, maakt ons een aantrekkelijke gesprekspartner", zo concludeert Roozen. Uit het brede netwerk van de groepsleden worden steeds de juiste mensen aan tafel uitgenodigd. Zo ontstond het ludieke plan dat Boskalis, de aannemer die de herinrichting van de langs Uitermeer lopende N236 voor zijn rekening neemt, het manschappenhuis op het terrein restaureerde en daar met het managementteam gedurende de twee jaar van het N236-project zijn intrek neemt. Na afloop beschikt Uiteraard Uitermeer over een gerestaureerd pand. De plofhuisjes worden zo ontwikkeld dat ze zichzelf financieel bedruipen. Roozen: "Wij benaderen deze plek met het grootste respect en acteren volledig in de aard van de eisen die de provincie aan de herontwikkeling stelden. Zonder herontwikkeling zou dit hele gebied ten onder zijn gaan."

12 / 20

Column

Boter bij de vis?

Met het sluiten van een koopovereenkomst is er iets moois ontstaan tussen een verkoper en een koper. Verkoper heeft wat te koop, koper wil het wel kopen. Soms, zoals bij de aan-verkoop van een huis, is het wat complexer, maar meestal ligt het een stuk eenvoudiger en vindt én krijgt, bijvoorbeeld via een bekende verkoopsite, de Playmobil of Lego een nieuwe eigenaar. Nog eenvoudiger is het als je bij de kassa van de supermarkt staat en na de bliepjes en betaling je de gekochte magere yoghurt en cruesli mee kunt nemen.

De essentie van koop is dat er een koper, verkoper, object én koopsom is. Deze koopsom wordt voldaan ter gelegenheid van de (af)levering. Verkoper krijgt 'zijn' geld, koper heeft het gekochte product. Boter bij de vis, gewoon gelijk oversteken. Maar zoals aangegeven is het soms een stuk minder eenvoudig. Dat geldt vooral bij overdracht van vastgoed (woningen, bedrijfspanden e.d.). Voor de koop van de woning is om te beginnen een schriftelijk koopcontract nodig. Die kun je zelf maken, maar doorgaans is het verstandiger je te laten begeleiden door een specialist: de makelaar.

In de koopovereenkomst worden veel afspraken tussen verkoper en koper gemaakt en vastgelegd, waaronder onder meer de hoogte van de koopsom en het moment van overdracht (levering). Omdat doorgaans bij een woning sprake is van drie dagen bedenktijd en kopers nog de definitieve financiering moeten regelen, zit er tijd tussen het tekenen van de koopovereenkomst en het moment van de levering.

Tot zover niet heel opmerkelijk, maar bij levering van vastgoed via de notaris vindt een anders proces plaats dan bij de aankoop van yoghurt. Er is namelijk bij levering van vastgoed doorgaans helemaal geen gelijk oversteken! Dat komt omdat je bij vastgoed pas eigenaar wordt als de getekende akte van levering is ingeschreven in het kadaster én pas op dat moment definitieve controles kunnen plaatsvinden! Dat wil ook zeggen dat de verkoper pas over zijn verkoopopbrengst kan beschikken als de akte is ingeschreven en alle kadastrale controles nog een keer zijn uitgevoerd. Niks boter bij de vis dus, althans niet voor de verkoper. De verkoper moet doorgaans één of twee werkdagen wachten. Voor de koper geldt boter bij de vis uiteraard wél. Op het moment van tekenen van de akte móeten de koopsom en kosten op de derdengeldenrekening van de notaris staan, anders wordt de akte niet getekend. Anders gezegd: zonder boter in de pan wordt het visje niet gebakken.

Kortom, veel is anders bij de levering van vastgoed. De verkoper krijgt na ondertekening van de akte zijn geld nog niet en de koper is nog geen juridisch eigenaar. Gelukkig krijgt de koper wel alvast de sleutels omdat de áflevering op dat moment wel al plaatsvindt. Alles wat anders is hoeft overigens nog niet slecht te zijn. Overdrachten van vastgoed vinden dagelijks plaats, dus dagelijks vindt dat 'andere' koop-verkoopproces plaats.

Dat proces is in de wet opgenomen ter bescherming van beide partijen. Het is aan de notaris om dat proces te begeleiden. Word dus als verkoper ook niet boos als je even moet wachten voordat de netto-verkoopopbrengst wordt overgemaakt, het is inherent aan het wettelijke systeem en er zijn nauwelijks uitzonderingen op. Houd daar dus ook rekening mee als je als verkoper ook weer een nieuwe woning hebt gekocht of een auto of boot enzovoort. Je kunt dus niet direct als verkoper met de verkoopopbrengst een nieuw huis geleverd krijgen, of van wal steken in je sloep, of de sleutels van de nieuwe auto krijgen. Geduld is een schone zaak en zorg dat je dat dan ook goed hebt afgesproken met jouw eigen verkoper.

Ambachtelijke meubels met een laagje Weesper trots

Made in Weesp | Meubelmakerij Het Woud

Heel stilletjes zette Weesper Meubelmakerij Het Woud de laatste 25 jaar haar handtekening onder opvallende projecten door heel Nederland. Of het nu gaat om de inrichting van overheidskantoren, toonaangevende bedrijven, musea of een penthouse van een particulier, de handtekening van dit ambachtelijke bedrijf is origineel en herbergt een groots vakmanschap. Op 23 september viert Het Woud haar 25-jarig jubileum.

Het auditorium van Beeld en Geluid.

Het interactieve Beeld en Geluid op het Hilversumse mediapark heeft een grote aantrekkingskracht op iedereen die van televisie en radio houdt. Groots en dynamisch. Wat minder bekend is, is dat een groot deel van de inrichting van het gebouw gemaakt is door de mannen van Meubelmakerij Het Woud. Met deze wetenschap smaakt het broodje met koffie in het auditorium ineens heel anders, toch? Het is bedekt met een laagje trots. Weesper trots.

Bij het zoeken naar een illustrerende foto van 25 jaar Meubelmakerij Het Woud met de signatuur 'Made in Weesp' passeerde het ene mooie project na het andere. Als Weesper is de kans op een overnachting in het Amsterdamse Hotel L'Europe klein, maar mocht dat het geval zijn dan zou de felrode secretaire annex kaptafel afgewerkt met bladgoud direct in het oog springen. Ook blijkt het Amsterdamse stadskantoor van stadsdeel Nieuw West te pronken met een spectaculaire inrichting van Weesper makelij. Leo Verhoeff, die samen met compagnons Roel Buijs en Martin Spijker met Het Woud begon, vertelt vol liefde over het vak: "Wij als op maat leverende meubelmakers zijn als het ware de chef-kok van een inrichting. Wij zorgen dat alle ingrediënten op de juiste manier bij elkaar komen. Dat doen we zelf in onze werkplaats, maar halffabricaten besteden we ook wel uit. Wil een klant een ontwerp met natuursteen, plexiglas of wat dan ook, dan denken wij met de ontwerper mee hoe het idee praktisch kan worden uitgevoerd. Door dit samenspel met toeleveranciers en projectinrichters ontzorgen we de opdrachtgever."

Je klinkt nog steeds gepassioneerd...
"Dat klopt. We werken met topmensen, met topmateriaal en hebben mooie uitdagende opdrachten waarbij we het vertrouwen krijgen van de opdrachtgever. Hoe mooi wil je het hebben? Dat was ook de drive die Roel, Martin en ik alledrie 25 jaar geleden voelden toen we onze levens als verpleegkundige, leraar en sociaal geograaf omgooiden en besloten om met onze handen te werken. Het plezier in ambachtelijk werk, in het maken van een tastbaar product waar je iemand blij mee kunt maken, delen we met alle medewerkers hier. Het ambacht zit in ons hart, we zijn trots op wat we hier doen."

Hotelkamer in hotel L'Europe.

Qua omvang al 25 jaar stabiel?
"Een bewuste keuze. We willen als directie ook zelf met de handen aan de machines en tekentafel blijven staan. Alle medewerkers - we zijn al jaren met zo'n vijftien man, vaak met twee stagiaires - zijn allround. We zorgen ook dat iedereen geprikkeld en uitgedaagd wordt. Zo hebben we twee jaar geleden een computergestuurde freesmachine in huis gehaald. Het is leuk en leerzaam om mee te werken en onze medewerkers ontwikkelen zo deze kennis en vaardigheid. Minder uitdagend productiewerk besteden we uit. Door ons enorme netwerk kunnen we ook grote projecten aan en is de beperkte maat van ons bedrijf eerder een voordeel dan een nadeel."

En recessieproof blijkbaar.
"Dat komt vooral doordat we werken in het topsegment met gerenommeerde architecten en grote projectinrichters. Daar is de recessie toch minder hard aangekomen. Ook de reorganisatie bij lokale overheden met veel interne verhuizingen en nieuwe flexplekken heeft ons veel werk opgeleverd. En omdat we ons werk goed doen, komen klanten steeds weer terug en zo zijn wij goed door de recessie heen gefietst."

Een grote gunfactor?
"We krijgen vaak te horen dat we een sympathiek bedrijf zijn. Als je zoals bij ons zelf de opdrachtgever kent, dan voelt iedereen zich betrokken bij een project en dan doe je extra je best, denk ik. Ook werkt het mee dat iedereen hoog is opgeleid en gewend is om te communiceren en mee te denken. Niets gebeurt zomaar: dat leidt tot kwaliteit en dat wordt gewaardeerd."

Verbeteringen Nijverheidslaan

Foto: André Verheul

De gemeente gaat de situatie op de Nijverheidslaan verbeteren. Er is een integraal plan in voorbereiding voor onder meer het opknappen van de openbare ruimte en het aanpakken van de parkeerproblemen. De IVW heeft zich samen met enkele zeer betrokken ondernemers achter de schermen hard gemaakt voor deze verbeteringen.

Al langer is de uitstraling van de Nijverheidslaan velen een doorn in het oog, maar parkeerproblemen en verkeersopstoppingen in de bocht tegenover het Nesland waren de directe aanleiding de zaak eens goed op te pakken. Gesprekken, veel e-mails en een schouw zijn de munitie voor een integraal verbeterplan dat in oktober klaar zou kunnen zijn. De IVW kreeg daar van de gemeente bericht over, waarin onder meer de volgende actiepunten worden gemeld.

- Gesprekken met Achmea en Trekwerk om te kijken naar de ontwikkelmogelijkheden van hun braakliggende terreinen.
- Analyse verkoopscenario's en herbestemming van de twee gemeentepanden (voormalige Renaultgarage Mafait).
- Uitwerking/ontwerp botenhelling inclusief bijbehorende parkeerruimte.
- Verbetermaatregelen/knelpunten inventariseren bij ondernemers naar aanleiding van een schouw.
- Subsidie aangevraagd bij provincie voor opknappen openbare ruimte (25% provincie, 75% gemeente). Deze subsidie is toegekend.

De laatste tijd komen er veel klachten binnen over parkeerproblemen, vooral in de bocht bij het Nesland. Een gevolg van de combinatie van autogebruik (klanten en personeel) en het zware vrachtverkeer voor logistiek en bevoorrading. Dat hoort natuurlijk bij een bedrijventerrein, dus drukke situaties zullen ook in de toekomst blijven. Dat neemt niet weg dat de gemeente met maatregelen het foutparkeren op korte termijn al kan ontmoedigen. Voor de langere termijn zal er meer parkeerruimte moeten worden gevonden.

De IVW is blij met deze actie, maar blijft de ontwikkelingen uiteraard nauw volgen.

Tip: 17 september Concert aan de Steiger

Foto: Christian Pfeiffer

Een tip van de IVW voor ondernemers die Weesp eens op een andere manier willen leren kennen: op 17 september is er het Concert op de Steiger.

Het belooft een heerlijke avond te worden aan het water van de Vecht bij café en IVW-lid 't Helletje aan de Stationsweg. Op het repertoire allerlei bekende hits van nationale en internationale artiesten. Niet alleen luisteren, ook meezingen is de bedoeling Het orkest van Nardinc onder leiding van Marco de Jong zorgt voor de muziek. Gastheer en -vrouw zijn de musicalsterren Rolf Koster en Brigitte Nijman. Aanvang 20.30 uur.

Nieuwe leden IVW

Op deze plek stellen we graag de nieuwe leden aan u voor. Deze keer Pompdirect en Jantine Zeeman Communicatie.

Pompdirect levert en onderhoudt allerlei soorten pompen en mixers. Ook kan het Weesper bedrijf ingeschakeld worden voor installeren, reparatie en het leveren van onderdelen. Pompdirect is sinds vorig jaar gevestigd aan de Bloemendalerweg, het vorige pand van Drukkerij Ruitenbeek.

Jantine Zeeman geeft training en advies op het gebied van communicatie. Daarnaast is ze de vrouw achter CitySeat, de flexibele werkplekken en vergaderruimtes in Weesp. Jantine is deze zomer toegetreden tot het IVW-bestuur.

Ook profiteren van het lidmaatschap van de IVW? Kijk op www.ivw-weesp.nl of stuur een mailtje aan corvanderpoel@ivwweesp.nl.