B2B Weesp

5 oktober 2016

B2B Weesp 5 oktober 2016


Weespersluisers

Al gebruikgemaakt van de nieuwe oprit naar de A1? Wat mij meteen trof was het nieuwe uitzicht op Weesp. Vlak voordat je de snelweg richting Almere/Amersfoort opdraait, strekt de aanblik op de stad zich uit over je voorruit. Vanuit dit perspectief geen molens en water, maar een stad in aanbouw. Want onder de kenmerkende kerktorens zie je bouwkranen, nieuwe huizen en zandvlaktes. Wat je onder het stoplicht door ziet, is de wijk Weespersluis. De komende tien jaar wordt hier gebouwd. 2750 woningen komen er in totaal, een flinke uitbreiding dus van Weesp. Weespersluis gaat zorgen voor meer vitaliteit in heel de stad. Nieuwe inwoners, dus nieuwe energie en nieuwe initiatieven. Maar vooral ook méér inwoners, dus meer leden voor sportclubs en meer klanten voor de winkels. Nu al zien we ondernemers daarop anticiperen door een winkel of een horecazaak te openen in de binnenstad of daar plannen voor te maken. En veel bestaande winkels zitten er met smacht op te wachten. Ja, de 'Weespersluisers' werpen hun schaduw in menig businessplan vooruit. Weespersluis is een zegen voor Weesp, maar er ligt nog wel een enorm probleem. Weespersluis en Weesp worden van elkaar gescheiden door een van de drukste spoorknooppunten van Nederland. Hoe komen de 'Weespersluisers' straks makkelijk naar de winkels en de horeca in het centrum? Gelukkig staat er al één veilige fietstunnel in de planning, maar meer van dit soort fysieke maatregelen zijn onmogelijk en/of peperduur. Is er een creatieve ondernemer in de zaal die deze spoorbarrière kan slechten?

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Foto: Nemico

Natuurmonumenten geeft Save-Me 'fantastische boost'

Opvallend transport
Nemico neemt de trein

Column Mark Hilarius
De kogel is door de kerk

Foto: Brian Elings

Ton Jacobs
Ondernemen als bevrijding

Coverstory
'Groei houdt het spannend'
Geoff Collier van Fox

Column Niels van de Griend
Erfgenaam beter beschermd

Rokende schoorstenen en dreunende machines
De historie van een industriestad

Nieuws van de IVW
Help de politie met uw beveiligingscamera's

Natuurmonumenten geeft Save-Me 'fantastische boost'

Foto: Save-Me

Het jonge Weesper bedrijf Save-Me heeft een samenwerking gesloten met Natuurmonumenten. "Een fantastische boost", meldt ondernemer Jur van der Slikke.

Save-Me is een veiligheidssysteem, verpakt in een stoere armband of een ander product met een Save-Me-code die met een mobiele telefoon kan worden uitgelezen. Hierdoor kunnen omstanders en hulpverleners snel de juiste hulp bieden als dat een keer nodig mocht zijn. Van der Slikke opereert vanuit het gebouw van CityStarter aan het Stationsplein. Hij is nu ongeveer een jaar bezig met het inrichten van de techniek en de ontwikkeling van producten, zoals een armband. Het platform is sinds april live. "Het fundament ligt er nu, het doel is nu zo veel mogelijk gebruikers te krijgen. Zo'n samenwerking met Natuurmonumenten is daarbij natuurlijk geweldig", zegt Van der Slikke. Hij verwacht meer van dergelijke co-branding op te kunnen zetten. Uiteindelijk richt Save-Me zich op de consument. Van der Slikkes missie is om mensen bewust te maken van het feit dat je iets kan overkomen en dat het snel beschikbaar hebben van persoonlijke gegevens daarbij van groot belang is. Het hoeft niet altijd te gaan essentiële medische informatie, ook het snel voorhanden hebben van iets simpels als een thuisnummer kan omstanders of hulpverleners al heel erg helpen.

Save-Me werkt eenvoudig en intuïtief, zo blijkt uit een recent praktijkvoorbeeld. Een vrouw werd onwel op straat. Ze droeg een Save-Me-armband. De gealarmeerde ambulancemedewerkers kenden het systeem nog niet, maar begrepen meteen hoe het werkte. Ze waren erg geholpen met de gegevens van de vrouw. De ambulancedienst en inmiddels ook de brandweer in Gooi en Vechtstreek zijn nu op de hoogte van Save-Me en zijn blij met de mogelijkheden die het biedt.

Het contact met Natuurmonumenten kwam spontaan tot stand. "Ze hadden van ons gehoord en namen contact op. Het leidde tot een aantal leuke gesprekken en we konden snel concluderen dat een co-branding voor ons beide interessant is", zegt Van der Slikke. De samenwerking houdt in dat Natuurmonumenten en Save-Me vanaf 2017 een gratis Save-Me Premium-profiel aanbieden aan iedereen met een MTB-vignet. Zo'n vignet is nodig om gebruik te maken van de MTB-paden van Natuurmonumenten. Op deze manier hopen beide organisaties een bijdrage te leveren aan de veiligheid tijdens het mountainbiken. De MTB-vignetten met Save-Me-code zijn vanaf november te koop.

Autoschade Herstel gaat op in Stuivenberg

Foto: Brian Elings

Autoschade Herstel Weesp (Pampuslaan) wordt per 1 oktober overgenomen door Stuivenberg Autoschade (Flevolaan). Bertus Vinju gaat aan het werk bij Schadenet Stuivenberg, zodat zijn klanten in de nieuwe situatie een vertrouwd gezicht houden.

Vinju begon zijn herstelbedrijf 35 jaar geleden. "Hoe ik terugkijk? Het was hard werken, dat wel, maar dat heb ik altijd met veel plezier gedaan. En nog steeds", aldus de ondernemer. De toekomst ziet hij met vertrouwen tegemoet. Hij zegt ervoor te zullen zorgen dat zijn klanten ook bij Stuivenberg uitstekend worden geholpen en de service krijgen die ze gewend zijn. Of misschien nog wel beter.

In zelfstandig verder gaan, ziet Vinju helaas geen toekomst meer. Opgaan in Schadenet Stuivenberg bood uitkomst, hoewel het op dit moment een dubbel gevoel geeft. "Het is natuurlijk niet leuk dat je na 35 jaar je zaak moet sluiten. Mijn medewerkers gaan op zoek naar iets anders. De toekomst voor mijn klanten is nu gewaarborgd. Ik heb er veel zin in om bij Stuivenberg aan de slag te gaan. Ik ga mij richten op de receptie, het klantencontact en de calculaties", zegt Vinju. Het pand aan de Pampuslaan wordt vanaf januari deels verhuurd aan Scooterdumper, dat nu aan de Bloemendalerweg zit. Het andere deel komt in de verhuur als de spuitcabines zijn verwijderd. Vinju heeft deze relatief nieuwe installatie kunnen verkopen aan een andere schadehersteller.

Stuivenberg Autoschade is sinds 1 januari van dit jaar onderdeel van de Reco Autoschade Groep. Dat zijn elf schadebedrijven die zijn aangesloten bij Schadenet en de Focwa. Met de overname van Autoschade Herstel Weesp verstevigen ze hun positie op de markt in Weesp. De Reco-groep is verder actief in Almere, Leeuwarden en het gebied boven Amsterdam.

Zelfstandig verder kan niet

Als de gemeente Weesp niet op korte termijn structureel samenwerkt of fuseert, dan komt er een dag dat de ambtelijke organisatie het niet meer trekt. Er ontstaan dan financiële problemen, wettelijke taken kunnen niet meer worden uitgevoerd en voorzieningen zullen achteruitlopen.

Uit haar eigen bestuurskrachtonderzoek trekt de Weesper gemeenteraad dan ook de conclusie dat de gemeente niet zelfstandig verder kan. De raad hield het bestuurskrachtonderzoek in de afgelopen maanden en betrok daar ook de burgers en het bedrijfsleven bij. Als zelfstandigheid geen optie meer is, resten er drie scenario's: een vergaande samenwerking met andere gemeenten, een ambtelijke fusie (één werkorganisatie, behoud van eigen bestuur) en een gemeentefusie (nieuwe gemeente). De provincie Noord-Holland wil dat de gemeenten in de Gooi en Vechtstreek fuseren. Men heeft al eens geopperd om Weesp te laten samengaan met Wijdemeren en Hilversum. Weesp zat al eens in een fusieproces: lang was het de bedoeling dat Weesp zou fuseren met Bussum, Naarden en Muiden. Bussum verzette zich daartegen en vormt nu met Naarden en Muiden de nieuwe gemeente Gooise Meren.

De gemeenteraad van Weesp komt eind oktober met een visie op de toekomst en zal dan haar voorkeur voor de in te zetten koers aangeven. Wat de uitkomst ook wordt: de plaatsnaam Weesp zal nooit verdwijnen.

De creatiefste kapper van Nederland

Kapper Wouter van Maarseveen van kapsalon Perfect Hair & Make-up heeft op de TrendVision Awards van Wella goud gewonnen voor het creatiefste kapsel.

Dat levert hem de titel 'Creatiefste kapper van Nederland' op. De Weesper greep het goud met een zelfontworpen creatie. De jury keek naar de knip-, kleur- en stylingtechniek en uiteraard naar het totale eindplaatje. Als de nummer één van Nederland is Wouter de Nederlandse inzending voor de wereldkampioenschappen in Barcelona op 6 november. Iets om apetrots op te zijn, zo laat hij weten.

Eerder won Wouter al de Bronze Award in 2014. Hij is werkzaam als make-upartiest voor onder andere 'RTL Late Night', 'RTL Boulevard' en programma's van de NPO. Eind april opende hij daarnaast zijn eigen salon voor haar- en make-up aan de Nieuwstraat.

E. du Perron-straat is een heuse foodstrip

Foto: Christian Pfeiffer

Met de opening van Dreams Grill House heeft ondernemer Rishi Sewkaransing in korte tijd vijf ondernemingen op een rij geopend. Allemaal gevestigd aan de E. du Perronstraat.

Bij Dreams Grill House kunnen we terecht voor versbereide shoarma, spareribs, döner en pizza. De nieuwe zaak wordt ingericht op nummer 42, het pand waarin Sewkaransing vorige maand ook al kapperszaak Together opende. De ondernemer breidt daarmee zijn 'foodstrip' verder uit. De drie andere afhaalzaken van de ondernemer zijn Simran's, Wok Together en Coco Weesp, vlak naast het nieuwe Dreams Grill House.

Wok Together is sinds eind augustus open. "Afhaaleten hoeft helemaal niet ongezond te zijn", is Rishi's motto. Klanten kunnen zelf hun gerecht samenstellen dat ter plaatse door de wokchefs wordt bereid.

Twee opvallende sponsordeals. Bij de Mixed Hockey Club hebben alle keepers en keepsters een eigen sponsor. Op alle keeperstenues prijkt de naam van het Weesper trainingscentrum For Better Shape. Want: "Keepers zijn de sluitpost van een team, wij zijn blij dat we deze bijzondere jongeren kunnen ondersteunen." Er is meteen een professionele fotoshoot gemaakt.
Bij FC Weesp is ook iets opvallends: de jeugdteams spelen daar niet met een sponsornaam op het shirt, maar met een vermelding van Stichting De Opkikker of de Stichting Make a Wish. "We nemen daarmee onze maatschappelijke verantwoordelijkheid", meldt de club. De jeugdafdeling wordt op de achtergrond gesponsord door een groep van bijna 20 geldschieters die opereren onder de naam Wij Sponsors. Hun namen komen dus niet op de shirts, maar wel elders op het complex terug. De senioren spelen wel met gewone reclame: de hoofdsponsors Van Wijnen en HSW verlengden hun contract, terwijl CTJ van Vliet als derde hoofdsponsor toetrad.

Nemico neemt de trein

Treinen rijden op het spoor en vliegtuigen vliegen in de lucht. Toch? Niet altijd. Dankzij Nemico Transport en Lifting Solutions uit Weesp waren deze voertuigen de afgelopen dagen op de snelweg te zien. Mooie en bijzondere klussen, vindt ook Willem van Nes, manager Projecten. En die is toch wel wat gewend.

Foto: Nemico

Nemico BV Transport en Lifting Solutions, zo heet het Weesper bedrijf aan de 's-Gravelandseweg voluit. Het is gespecialiseerd in speciaal transport en hijswerkzaamheden.

Al eerder (ver)plaatste Nemico militaire vliegtuigen, wagonbakken, roltrappen, gasturbines, duikers en noem maar op. Hoe exceptioneel ook, Nemico weet er raad mee.

Dieplader

Vorige week vervoerde het bedrijf twee complete treinstellen (MAT 64) in opdracht van NedTrain Haarlem over de weg vanaf station Lelylaan in Amsterdam naar een tijdelijke opstelplaats in Amsterdam Westhaven. De treinstellen waren 'oude bekenden'. "Vorig jaar hebben we deze treinstellen - met transportafmetingen van 35 meter lang x 3 meter breed x 4,5 meter hoog - als exceptioneel transport op een lange diepladercombinatie over de weg vervoerd vanaf Haarlem naar Amsterdam", vertelt projectmanager Van Nes.

In de door NS afgedankte treinstellen zou bij station Lelylaan in Amsterdam een bar/restaurant/feestlocatie opgezet worden met een nagebouwd perron als terras, maar dat is niet van de grond gekomen. Nu wachten de treinstellen in Amsterdam Westhaven op een nieuwe bestemming.

Dakota

De volgende bijzondere klus diende zich al snel aan. Deze week vervoert Nemico in opdracht van het Aviodrome een historische Dakota DC-3 over weg en water vanaf Schiphol naar Lelystad. Van Nes: "Het deels gedemonteerde vliegtuig gaat op een lange dieplader vanaf het terrein van Schiphol over de weg naar de ringvaart van de Haarlemmermeer. Daar wordt het met mobiele kranen op een ponton geladen en met een sleepboot door Amsterdam naar de Randmeren gevaren om uiteindelijk in Lelystad weer met mobiele kranen gelost te worden. Daar wordt het vliegtuig de laatste kilometers naar het Aviodrome op een trekker-diepladercombinatie over de weg getransporteerd om bij het vliegveld met kranen over het hek van het vliegveld te worden gehesen. Vanaf daar is het nog een klein stukje op de dieplader naar de hangar, waar het vliegtuig op haar eigen banden ingeduwd wordt." Nemico verzorgt de operatie van A tot Z, tot en met alle ontheffingen van de overheidsinstanties. In Lelystad wordt het vliegtuig operationeel gemaakt, zodat er uiteindelijk weer mee gevlogen kan worden.

8 / 20

Column

De kogel is door de kerk

In de laatste editie van dit blad in 2015 heb ik je geïnformeerd over de plannen van staatssecretaris Wiebes om pensioen in eigen beheer vroeg of laat af te schaffen. Het is hem helaas niet gelukt om afgelopen kerst met een concreet voorstel te komen, maar je geduld wordt eindelijk beloond.
Met Prinsjesdag heeft de staatssecretaris zijn wetsvoorstel voor het afschaffen van pensioen in eigen beheer gepresenteerd. In het wetsvoorstel wordt niet alleen de toekomstige opbouw van pensioen in eigen beheer afgeschaft, ook bevat het wetsvoorstel drie mogelijkheden voor de reeds opgebouwde pensioenrechten. Dat heeft tot gevolg dat iedereen met pensioen in eigen beheer actie moet ondernemen.

Afkopen

Je krijgt drie jaar de tijd om je pensioen in eigen beheer af te kopen en over te maken naar privé. De afkoopwaarde van je pensioen is gelijk aan de fiscale pensioenreserve. Om afkoop aantrekkelijk te maken, krijg je de komende drie jaar korting op de te betalen inkomstenbelasting. Deze korting is hoger naarmate je eerder afkoopt (34,5% in 2017, 25% in 2018 en 19,5% in 2019). Ook ben je geen revisierente verschuldigd. Voorwaarde is wel dat zowel jij als je (ex-)partner instemt met de verlaging en afkoop van het pensioen. Uiteraard moeten er ook voldoende middelen aanwezig zijn om de afkoop én de belasting te betalen.

Omzetten in een 'oudedagsverplichting'

Naast de mogelijkheid om af te kopen, kun je ervoor kiezen om het opgebouwde pensioen om te zetten in een nieuwe vorm: de oudedagsverplichting. Als je van deze mogelijkheid gebruiktmaakt, wordt de fiscale reserve het uitgangspunt voor je toekomstige pensioen. Deze reserve wordt vermeerderd met rente en op de pensioendatum moet je de gevormde reserve omzetten in een 20-jarige uitkering.
Een belangrijk voordeel is dat er bij deze variant meer ruimte ontstaat voor het uitkeren van dividend. Wel is ook bij deze optie instemming van jou en je (ex-)partner nodig.

Voortzetten zonder opbouw

Als laatste alternatief kun je de toekomstige opbouw staken en je reeds opgebouwde pensioen 'gewoon' laten staan. Je opgebouwde rechten veranderen niet en zullen vanaf de pensioendatum uitgekeerd worden. In tegenstelling tot de vorige opties is voor deze variant geen goedkeuring van je (ex-)partner nodig.
Welke variant voor jou het meest interessant is, hangt van veel factoren af. Zo moet je onder andere rekening houden met de hoeveelheid middelen van de vennootschap, je behoefte aan geld in privé, je resterende oudedagsvoorzieningen en niet geheel onbelangrijk, de bereidwilligheid van je (ex-)partner om mee te werken.
Tot slot is er nog één klein detail. Voordat de plannen van de staatssecretaris daadwerkelijk in een wet worden opgenomen, dienen zowel de Tweede als de Eerste Kamer nog met het wetsvoorstel in te stemmen.

Ondernemen als bevrijding

Andere ondernemers weten dit natuurlijk al veel langer, maar voor Weesper Ton Jacobs voelt het ondernemerschap als een bevrijding. Op zijn zestigste startte hij twee eigen bedrijven: Jacobs Provast en Steigerhout Weesp. Niet te laat in zijn carrière, maar voor hem precies op het juiste moment. Jacobs: "Nu heb ik de rust en ervaring en is dit de ideale combinatie van werken met mijn hoofd én met mijn handen."

Foto: Ruth van Kessel

Hij komt net terug uit Purmerend van een afspraak voor zijn bedrijf Jacobs Provast en maakt in zijn tuin in de door hem zelfgemaakte steigerhouten tuinset tijd voor het gesprek. Bakje koffie erbij, laptop aan de kant, helemaal relaxed. Ton Jacobs: "Het zelf over je tijd kunnen beschikken vind ik misschien nog wel het grootste voordeel van eigen baas zijn. De vrijheid. Alle verplichtingen die je aangaat, doe je omdat je dat zelf wilt."

De zoveelste reorganisatie bij zijn laatste werkgever Woningstichting Eigenhaard in Amsterdam was het laatste zetje dat Jacobs nodig had om de stap te nemen naar eigen ondernemerschap. Al zestien jaar werkte hij, overigens met veel plezier, voor deze Amsterdamse woningbouwvereniging en had als opzichter de verantwoordelijkheid over duizenden woningen. Als oude rot in het vak kende hij het klappen van de zweep. Steeds vaker merkte hij dat mensen hem om advies vroegen en nog belangrijker: hij merkte bij zichzelf met welk plezier hij dat deed. Langzaam ging het broeien. Jacobs: "Hoe leuk zou het zijn om mijn deskundigheid en ervaring op een nieuwe manier in te zetten? En dat doe ik nu in Jacobs Provast, advies in onderhoud en beheer. Ik geniet ervan om mijn kennis te delen en blijkbaar heb ik op het goede moment deze stap gezet."

Hoe spannend is het om op je zestigste al je zekerheden overboord te zetten? Best wel, zo heeft Jacobs de stap in het ongewisse ervaren. Tussen de stap naar de KvK en de start van twee eigen bedrijven zat toch wel een jaartje van overweging. Om dat hij altijd al goed met zijn handen kon werken, maakte Jacobs op een goede dag een steigerhouten bank voor zijn dochter. En dat werd een groot succes, want al haar vriendinnen wilden er ook wel een. Jacobs ontdekte ook hier het plezier: hoe heerlijk is het om onder je handen mooie, bruikbare producten te laten ontstaan. Hier zou je ook je beroep van kunnen maken. Hij besloot op twee paarden tegelijk te wedden: drie dagen per week met Jacobs Provast werken met het hoofd en twee dagen meubels maken in Steigerhout Weesp. Zou het ene bedrijf minder lopen, dan had hij altijd het andere nog. Het jaar gebruikte hij voor een sluitend ondernemingsplan. In april 2015 nam hij de sprong in het diepe en nu weer een jaar verder zit Jacobs met Steigerhout Weesp in een soort meubelmakerscollectief in Diemen. "Het loopt goed, het hele gezin is betrokken en ik heb echt nog geen dag spijt gehad."

'Groei houdt het spannend'

Ondernemersportret Geoff Collier van Fox Productions

Foto: Brian Elings

Geoff Collier is geboren in Montreal, Canada, speelde op hoog niveau ijshockey in Amerika en kwam 35 jaar geleden naar Nederland. Met een compagnon begon hij in Amsterdam een handeltje in ijshockeyshirts. Dat groeide uit tot een groot bedrijf in souvenirs, textielbedrukking en merchandising: Fox Productions. Vijftien jaar geleden verhuisde Collier Fox naar Weesp en werd door de IVW uitgeroepen tot Bedrijf van het Jaar 2008. Nu heeft Fox een verbouwing van het pand achter de rug en een splitsing van de bedrijfsonderdelen in aparte bv's. Tussendoor vierde Collier zijn 60e verjaardag.

Toen ik je benaderde voor deze interviewserie met ondernemers, vroeg je: ga je alleen maar 60-plussers interviewen. Is leeftijd een issue voor je?
"Toen ik 50 werd niet, maar bij 60 ga je toch wat meer over leeftijd nadenken. Met name fysiek: sporten, bewegen, reizen… nu kan ik alles nog. Ik sport nog graag. Ik golf en af en toe kom ik vanuit Muiden hardlopend naar de zaak of naar One Fitness - dan douch ik hier op kantoor."

En hoe blijft Fox jong en fit?
"Je bent nooit klaar als ondernemer, er zijn altijd uitdagingen en ik blijf dat leuk vinden. Bij Fox zijn we creatief, we groeien nog steeds, zijn actief in diverse markten. Als er maar uitdagingen zijn en iedereen gaat mee, dan is het boeiend. En niet moeilijk om door te gaan."

Met welke ambitie ben je in 1983 begonnen?
"Er was geen ambitie. Het was gewoon voor de lol. Wij, mijn compagnon en ik, dachten: we proberen een T-shirtje te maken met een leuke print zoals in Amerika. Ik speelde ijshockey, was vaak op het Leidseplein, de kroegen daar waren sponsor, dus maakten we voor de kroegen T-shirts en polo's met hun logo. Daarna maakten we een aantal Amsterdam design T-shirts. Dat begon te lopen."

Is Fox ontwikkeld zoals je had gepland?
"We hadden toen nooit kunnen bevroeden dat het zo uit zou pakken. Ik weet nog dat we drie jaar bezig waren en zich de eerste mogelijkheid aandiende om voorzichtig wat te groeien. We dachten aan een eigen zeefdrukmachine, dus wij naar zo'n beurs. Daar stond ik naast zo'n grote automatische textieldrukmachine. Ik hoor mezelf nog zeggen: jammer dat ik nooit zo'n machine zou kunnen kopen. Nou, inmiddels staan er hier drie straten met allerlei machines, goed voor een capaciteit van 40.000 stuks per week."

Wat heeft je zo ver gebracht?
"We pakten alles aan wat we aan konden pakken. Soms van links, soms van rechts. In een vroeg stadium zagen we de markt voor de Amsterdam-shirts. Redelijk stabiel en zeer snel groeiend. Begin jaren negentig deden we een grote stap met het in licentie nemen van Ajax-merchandise. In die tijd hebben we heel veel gedaan met Ajax en Umbro, dat groeide heel snel. Ook met het oude Hard Rock Café in Amsterdam deden we grote zaken. Die deelden de T-shirts uit aan hun klanten, dus kom maar op."

Is dat ook een kwestie van geluk?
"Ik zou eerder zeggen: timing. Timing is alles. Trouwens, you've got to good to be lucky'!"

Weten wanneer je je kansen moeten pakken?
"Nou, je gaat ook weleens onderuit. Misschien wel vaker dan dat je succes hebt. Allereerst moet je de kans herkennen. Je ziet iets en denkt: hé, daar moet ik iets mee. Maar dat is ondernemen, ik vertel niets nieuws."

12 / 20

Foto: Brian Elings

En hoe weet je dat dan?
"Tja, dat is toch een kwestie van buikgevoel."

Je bent begonnen met één compagnon, nu leid je drie bv's en ruim dertig medewerkers. Daar komen hele andere dingen bij kijken. Hoe heb je dat geleerd?
"Dat groei ging natuurlijk in fases. Een kind wordt toch ook niet in één keer volwassen; je wordt steeds een jaartje ouder en leert steeds wat bij. Ik heb die groeistappen van het bedrijf nooit moeilijk gevonden. Je went eraan. Groei houdt het spannend. En uitdagend. En snel. Soms heb je geen tijd om na te denken over wat je eigenlijk aan het doen bent."

Nog even terug: Groei houdt het spannend?
"Zeker. Als alles hetzelfde is, dan wordt het saai. Door te groeien, hou ik er plezier in en krijg ik energie. Ja, je mag zeggen dat Fox nu bijna 35 jaar bestaat, maar geen 5 jaar hetzelfde is geweest."

Foto: Brian Elings

'Blijven knokken als het moeizaam gaat, dat zit in het karakter van Fox'

Heb je een persoonlijk motto?
"Dat komt van mijn vader: when the going gets tough, the tough get going. Toen we in 2001 naar Weesp verhuisden, kregen we het meteen zeer, zeer moeilijk. We voelden de gevolgen van de aanslagen van 11 september en er waren nog wat andere economische factoren waardoor we 20% van de omzet verloren. Het ging moeizaam, maar we knokten door. Ik denk dat veel medewerkers die instelling hebben of hebben overgenomen. Dat doorzetten zit, hoop ik, nu in het karakter van ons bedrijf."

Door wie laat je je inspireren?
"Er zijn ondernemers op wereldniveau waarvan ik zeg: wauw, dat is klasse wat ze doen. Richard Branson. Elon Musk van Tesla. En ook Steve Jobs, hoewel ik niet zo'n IT-man ben. Wat mij met name aanspreekt, is hun inzicht en vooruitblik. Zij weten nu al wat er over een aantal jaren gaat gebeuren. (Lachend) Had ik maar eens wat meer geweten over wat er zou gaan gebeuren, dan had ik het misschien wel anders gedaan."

Als je naar Fox kijkt, waar ben je dan het meest trots op?
"We begonnen met 65 gulden op zak in een kelder aan de Prinsengracht in Amsterdam en dat is uitgebouwd tot wat we hier nu in Weesp hebben. Soms ben ik op zaterdag of zondag even op de zaak. Dan is er verder niemand en dan loop ik hier rond en zie ik wat er allemaal staat. Dan denk ik: we hebben best aardig resultaat geboekt. Daarnaast heeft een aantal medewerkers het 25-jarig dienstverband bereikt - en er komen er de komende jaren nog een paar aan. Dat geeft mij het gevoel dat ik als ondernemer toch wel iets goed doe. Het is een indicatie dat het leuk is om hier te werken, dat vind ik erg belangrijk."

Kun je aangeven van welke klus je op dit moment het meest enthousiast bent?
"De recente groei in export van souvenir-T-shirts naar Berlijn, Wenen, Boedapest, Praag, Dublin en Kopenhagen. Ik reis over heel Europa, blijf soms een nachtje slapen. Dat is een hele leuke manier om zaken te doen."

Drie keer Fox

Fox is onlangs gesplitst in drie ondernemingen. Fox Productions richt zich alleen nog op de textielprint (zeefdruk). Fox Productions Clothing is de verkooptak die zich richt op de merchandising. Fox Souvenirs is de groothandel van zelfontwikkelde souvenircollecties. Geoff Collier: "De souvenirgroothandel blijft zeer belangrijk voor ons. Het is een prima branche, een grote afzetmarkt in heel Europa. Clothing doet de verkoop van Productions: daar is B2B de markt. We doen heel veel merchandising, ik kan een waslijst aan klanten noemen."

Over de textielbranche lezen we verhalen over slechte arbeidsomstandigheden en milieubelasting. Hoe gaat Fox daarmee om?
"De verhalen over Bangladesh zijn bekend. Wij kopen daar ook veel van onze textiel, maar kijken wel goed naar bij welke fabrikanten we dat doen. In Europa zijn we de grootste dealer van Stanley Stella, een lijn van duurzaam textiel, van de grondstoffen tot het eindproduct. Het is heel modieus en van superkwaliteit. Onze klanten, waaronder grote dance-events en bierbrouwers, vinden verantwoord textiel erg belangrijk. En het is zo dat mensen eindelijk bereid zijn om er ook iets meer voor uit te geven. Verder volgen we de nieuwe druktechnieken op de voet. Dingen als duurzame inkt bijvoorbeeld. Het is belangrijk voor onze grote internationale partners dat het geheel klopt wat betreft milieuvriendelijkheid."

Duurzaamheid omdat het zakelijk goed is, of ook uit moreel oogpunt?
"Allebei. Wij investeren stevig in waterzuivering, worden jaarlijks gecontroleerd en zitten altijd ruim aan de goede kant van de normen. Niet omdat het van de regels moet, maar omdat wíj vinden dat het moet."

Waar staat Fox over 7 jaar?
"Ik zie ons niet meer verhuizen. We zitten goed in Weesp, net helemaal verbouwd, de locatie is geweldig voor ons. De drie bedrijven die we nu hebben bestaan over 7 jaar nog en zijn zeer rendabel. Met al die 25-jarigen in dienst zal daar wel enige verloop in komen. Verder is het mijn bedoeling dat Fox over 7 en 17 en 37 jaar steeds minder afhankelijk van mij wordt. Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar alles met continuïteit. Dat geldt voor elke onderneming."

"Belangrijk om te melden is nog, dat ik Fox niet alleen voor mijn rekening neem. Mijn vrouw Wendy werkt al 30 jaar mee en regelt zelfstandig alle administratie voor alle BV's. Leuk is dat onze oudste zoon, Ryan, die op zijn 13e is naar Canada en Amerika is gegaan om daar te studeren en ijshockey te spelen., vorig jaar met diploma is teruggekeerd naar Nederland. Hij doet nu zijn masters in Tilburg en speelt bij de Tilburg Trappers, uitkomend in de Duitse ijshockeycompetitie. We moesten jarenlang over de oceaan vliegen om onze zoon te zien spelen, nu zijn we in een uurtje in Tilburg. Wij vinden het het mooi dat die cirkel nu rond is. Zijn broer Thomas werkt en woont nog in Canada. Allebei zelfstandige en blije mensen, dat geeft ons een voldaan gevoel."

15 / 20

Column

Erfgenaam beter beschermd!

Van alle tijden, maar nog steeds zeer actueel: hoe zit het eigenlijk als je door de wet of testament bent aangewezen als erfgenaam? Heb je nog een keuze en zo ja, kun je nog op je schreden terugkeren?
Antwoord: ja, je hebt een keuze en je moet je, gezien een mogelijk negatieve nalatenschap, ongelofelijk goed laten informeren voordat je 'zomaar' aanvaardt. In beginsel kun je niet op je schreden terugkeren, maar er is vanaf 1 september 2016 wel een betere bescherming in de wet gekomen.
Nog even kort: als erfgenaam heb je de volgende keuzen: zuiver te aanvaarden, niet te aanvaarden (= verwerpen) of beneficiair te aanvaarden. Alleen door verwerping word je geacht geen erfgenaam te zijn geweest. Maar pas op bij verwerpen. In beginsel betekent verwerpen dat plaatsvervulling van toepassing is: jouw erfdeel schuift dan door naar jouw kinderen.
Zuiver aanvaarden betekent dat je de nalatenschap neemt zoals die komt. Met alle daaraan verbonden rechten en verplichtingen. Als de nalatenschap negatief is, dan kun je in je eigen vermogen voor dat tekort worden aangesproken. Je kunt dan in beginsel ook niet meer beneficiair aanvaarden of verwerpen.
Ook als je je ondubbelzinnig gedraagt als erfgenaam word je geacht zuiver te hebben aanvaard. Dus gewoon door bepaalde gedragingen of handelingen kun je zomaar zuiver aanvaarden.

Vanaf 1 september jl. is in de wet een betere bescherming daartegen opgenomen. Niet alle handelingen worden gezien als zuivere aanvaarding. De wet bepaalt thans dat je pas geacht wordt zuiver te hebben aanvaard als je spullen uit de nalatenschap gaat verkopen en/of onttrekt aan eventuele schuldeisers. Uiteraard zal dat nog wel de nodige rechtspraak met zich brengen, maar het gebied is iets minder grijs geworden.
Maar ook als je al zuiver hebt aanvaard dan bestaat volgens de nieuwe wetsbepaling de mogelijkheid je alsnog te beschermen tegen een onverwachte schuld. Je kunt namelijk voortaan aan de rechter vragen om bescherming tegen schulden die niet uit de administratie van een overleden persoon zijn af te leiden, de zogenoemde 'onverwachte schulden'. In die bepaalde gevallen kan een erfgenaam dan de erfenis nog beneficiair aanvaarden.
Beneficiair aanvaarden betekent dat je als erfgenaam niet met je eigen geld de schulden uit de erfenis hoeft te betalen. Vóór de nieuwe wetsbepaling moesten de erfgenamen die zuiver hadden aanvaard ingeval er meer schulden waren dan tegoeden dat meerdere dus zelf betalen met hun eigen geld.
Zoals aangegeven moet het gaan om onverwachte schulden, dus schulden die je letterlijk gezien niet behoeft te verwachten. Dat betekent dat je nog steeds heel goed onderzoek moet doen voordat je aanvaardt, want niet alle schulden zullen 'zomaar' als onverwachte schulden worden aangemerkt.
Kortom, bezint eer gij begint en leun niet te veel op een eventueel escape.

De historie van een industriestad

Weesp al eeuwen stad van 'rokende schoorstenen en dreunende machines'

Weesp en zijn industrie. Zo heet het boeiende septembernummer van Tussen Vecht en Eem, het tijdschrift voor regionale geschiedenis. Een lokale geschiedenisles over 'rokende schoorstenen en dreunende machines'.

Rond 1900 bij Van Houten op de afdeling Verpakkingskisten voor de export. Foto: Nationaal Archief

Meer dan twintig goedgedocumenteerde artikelen schetsen in dit boekwerk de rijke geschiedenis van Weesp als industriestad. Er komen bedrijfsnamen voorbij die nog altijd klinken als een klok, maar ook namen waarvan alleen bij oudere generaties nog een belletje rinkelt. Zullen we eens wat noemen: Magneet, Geesink, Philips-Duphar, Wetri, Fokker, De Valk, Hamstra en natuurlijk Van Houten.

Echte industriestad

Weesper publicist Gjalt Zondergeld, oud-hoofddocent Nieuwste Geschiedenis aan de VU, beschrijft in het tijdschrift de geschiedenis van Weesp als industriestad in de periode 1945-2000. Door de titel van het stuk zien we het meteen voor ons: rokende schoorstenen en dreunende machines. "Weesp was een echte industriestad", schrijft hij.

Hoofdredacteur Hans Mous van Tussen Vecht en Eem voegt daar in zijn voorwoord aan toe dat Weesp in deze regio misschien wel de enige in zijn soort was. "Van echte industrie was in Weesp pas sprake sinds 1850, maar al eerder waren er bedrijven te vinden waar op grotere schaal geproduceerd werd. Weesp stond in de zeventiende en achttiende eeuw bekend om zijn bier, zijn laken en zijn jenever."

Van Houten

De pre-industriejaren van nijverheid worden ook in het tijdschrift beschreven. Maar serieus wordt het pas in 1850, als de cacaofabrikant Coenraad Johannes van Houten zijn fabriek van Leiden naar Weesp verplaatst en daarmee in de anderhalve eeuw die volgde de geschiedenis van het kleine stadje aan de Vecht in grote mate zou bepalen. Alleen al de werkgelegenheid die Van Houten bood, leidde tot een grote stadsuitbreiding. In het tijdschrift zijn meerdere artikelen gewijd aan Van Houten, de fabriek en zelfs de villa die de directie liet bouwen (Villa Casparus).

Maar Weesp was en is veel meer dan Van Houten. Tientalen andere bedrijven vestigden zich en floreerden in Weesp, dat dankzij zijn centrale ligging aan water, spoorlijn en wegen een grote aantrekkingskracht had en heeft. De opkomst en ondergang van een aantal 'klassiekers' wordt beschreven.

In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw bloeide de industrie in Weesp als nooit tevoren.
Op de foto: Rond 1900 bij Van Houten op de afdeling Verpakkingskisten voor de export.
Foto: Nationaal Archief


We lezen in het artikel van Zondergeld dat in 1960 ruim 70% van de Weesper beroepsbevolking in de industrie werkzaam was. Daar waren veel import-Weespers bij: migranten uit Groningen en Drenthe die in Weesp het groeiende tekort aan arbeidsplaatsen kwamen opvangen. Maar ook vrouwen die in deeltijd werkten, destijds een bijzonderheid. Van Houten had in 1960 duizend mensen in dienst, ongeveer de helft van de Weesper industriearbeiders. Philips-Duphar kwam met 560 werknemers op de tweede plaats.

Aanpassingsvermogen

Mous noemt het opvallend dat veel Weesper bedrijven over een groot aanpassingsvermogen beschikten en wisten om te schakelen als dat nodig was. Zo blijkt onder andere uit een artikel van Cees Pfeiffer over de firma Hamstra. Zo was het bedrijf met haar kennis van isolatie lang succesvol in autoproducten als radiateurhoezen en allerlei andere beschermhoezen. Toen de vraag naar de autoproducten van Hamstra terugliep, was het bedrijf daarop voorbereid. "Hamstra zou Hamstra niet zijn als men ondertussen al niet aan een ander product werkte", schrijft Pfeiffer en leidt de lezer naar de in opkomst zijnde caravan. "Niet alleen populair bij vakantiegangers, maar ook bij vliegende insecten. Om die buiten te houden, ontwikkelt Hamstra rolhorren, dankbaar gebruikmakend van de kennis die is opgedaan bij de radiateurrolhoezen."

Ook staat er een artikel over "een omschakeling die niet meer te vermijden viel": het aantrekken van buitenlandse arbeiders. De eerste kwamen uit Italië en Ellen Pouwels tekende een aantal levensverhalen op. Ook over andere sociale gevolgen zijn artikelen geschreven: sociale woningbouw en gezondheidszorg.

Maar niet elke omschakeling leidde tot een succes en ook niet elk bedrijf schakelde op tijd. Zo kon het ooit zo succesvolle Van Houten toch teloor gaan. De grote en tot de verbeelding sprekende industrieën hebben plaatsgemaakt voor andere ondernemingen, die we liever aanduiden als bedrijven, en nu op andere manieren succes hebben, voor werkgelegenheid zorgen en tot de verbeelding spreken.

Briefhoofden

Tussen Vecht en Eem sluit de serie artikelen over de Weesper industrie op fraaie wijze af, namelijk met een verzameling briefhoofden. Samensteller Cees Pfeiffer: "In de tijd dat we nog gewoon op papier communiceerden en de postbode drie keer per dag langskwam, speelden briefhoofden in het bedrijfsleven een belangrijke rol. Het waren de visitekaartjes van bedrijven, bedoeld om te imponeren." Wat volgt is een reeks briefhoofden afkomstig uit correspondentie met de gemeente, die gelukkig van elke brief een exemplaar bewaarde in het gemeentearchief. Soms grafische meesterwerkjes die het uitroepteken vormen achter het fraaie tijdbeeld dat Tussen Vecht en Eem met dit themanummer biedt.

Losse nummers

Het tijdschrift Tussen Vecht en Eem, Weesp en zijn industrie (34e jaargang nummer 3, september 2016), is verkrijgbaar bij Museum Weesp (in het stadhuis: www.museumweesp.nl) en bij de stichting Tussen Vecht en Eem (www.tussenvechteneem.nl).

18 / 20

Help de politie met uw beveiligingscamera's

Mogelijk beschikt uw onderneming/pand over beveiligingscamera's. De politie zou graag met u willen samenwerken om nog meer uit uw camerabeveiliging te halen. In een brief informeert de politie u hierover. Hieronder de belangrijkste punten.

Met uw beveiligingscamera's kunt u de politie helpen bij de opsporing. Door de politie te informeren over de aanwezigheid van uw beveiligingscamera's kan er bij een incident in uw directe omgeving sneller gehandeld worden. Uw beveiligingsbeelden kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. De door u verstrekte gegevens zijn alleen inzichtelijk en opvraagbaar voor de politie. Met uw toestemming brengt de politie graag uw beveiligingscamera's in kaart. Hiervoor heeft de politie deze gegevens nodig;
• de locatie(s) van uw camera('s);
• het 'zicht' van de camera('s) (hiermee wordt geen liveview bedoeld);
• hoe lang de beelden bewaard blijven;
• en een contactpersoon.

Met uw gegevens stelt u ons in staat sneller en efficiënter te werken. In de huidige situatie moet de politie bij een incident vaak nog ad hoc op zoek naar aanwezige camerabeelden van particuliere beveiligingscamera's. Dit is een tijdrovende bezigheid en soms zijn de beelden alweer gewist voordat de politie er gebruik van heeft kunnen maken. Binnenkort komt de politie bedrijven in Weesp bezoeken. Er is dan een verdere toelichting mogelijk. De inventarisatie vindt plaats door politiemedewerkers in burger(kleding) en/of uniform. Zij zullen zich ongevraagd legitimeren.

Nieuwjaarsreceptie

De datum voor de nieuwjaarsreceptie van de IVW is vastgesteld op woensdag 10 januari 2017. Deze wordt gehouden in Theater City of Wesopa. Wij plannen altijd vroegtijdig deze datum om bijtijds te kunnen noteren in de agenda's. Inloop vanaf 15.30 uur. Vanaf 16.00 uur nieuwjaarsspeech voorzitter Reinier Mommaal, gevolgd door bekendmaking Onderneming van het Jaar.

Met de IVW naar de 'Hollandse keuken op eigen wijze'

Foto: Christian Pfeiffer

Met veel plezier organiseren wij weer een BusinessClub om alle collega-ondernemers te ontmoeten. Deze BusinessClub wordt gehouden op woensdag 12 oktober (dus niet op de gebruikelijke dinsdag). Wij zijn van harte welkom bij café-restaurant Aaltje aan de Herengracht 33 in Weesp.

De uitbaters Jordi Dekker en Gijs Numan willen graag de ondernemers uit ons werkgebied ontvangen en hun bedrijf presenteren. Aaltje voert als slogan 'Hollandse keuken op eigen wijze'. Zij gaan ons vast vertellen wat zij daarmee bedoelen. Vooral de mogelijkheden voor de zakelijke markt komen aan de orde: vergaderingen/meetings, netwerkborrels, diners en natuurlijk de bedrijfsuitjes tijden de feestdagen. Aaltje is gevstigd in een oud monumentaal pand, een graanpakhuis uit de 19e eeuw toen rijke kooplieden uit Amsterdam hier belangrijke burgers waren en ook hun mooie huizen in het centrum van Weesp lieten bouwen. Onderdeel van het programma is een presentatie van Wispe Bier. De BusinessClub is toegankelijk voor alle leden van de IVW. Aanmelden kan via de e-mail die aan de leden is verstuurd.

Nieuwe leden

De IVW verwelkomt Gemeco Fijnmetaal als nieuw lid.

Het vertrouwde Weesper bedrijf is bezig met uitbreiding, vernieuwing én een verhuizing naar bedrijventerrein Noord. Allemaal goede redenen om lid te worden van de IVW. Maak kennis met dit mooie bedrijf op www.gemeco-fijnmetaal.nl.