B2B Weesp

13 september 2018

B2B Weesp 13 september 2018


Samenwerken

Na jarenlang sappelen, gaat het ook in de horeca momenteel helemaal geweldig. Voor al die ondernemers die vele jaren weinig tot niks verdienden, is dat zeer welkom. Zo kan er weer wat vet op de botten worden gekweekt en dat is wel zo verstandig, want er komen ongetwijfeld ook weer slechte tijden. Niet voor niks luidt het uitgangspunt: 'Als het mooi weer is, moet je het dak repareren.'
Een echte horecaman als Pieter Kors, die in deze editie wordt geportretteerd, snapt dat als geen ander. De eigenaar van café 't Helletje heeft naar horecabegrippen een klein café, maar heeft in Weesp een wereldtent. Als er iets wordt georganiseerd in Weesp dan is hij erbij - prominent ook nog - en als er niets wordt georganiseerd, dan doet hij dat zelf. Zoals het een goed ondernemer betaamt.
Pieter is ook voorzitter van de plaatselijke tak van de Horeca Ondernemersvereniging. We vroegen hem vanuit die positie waarom er toch zo belabberd - om niet te zeggen niet - wordt samengewerkt binnen de Weesper horeca, want nu moet je het verdienen. Zijn antwoord is dat het heel wat anders is om twee kroegbazen op één lijn te krijgen dan een schoenenzaak en een broekenwinkel. Of een slagerij en een bakkerij. Dat bijt elkaar niet, maar horeca wel. Elk biertje dat niet bij jou wordt gedronken, is er namelijk één.
Het is dus best begrijpelijk, maar toch ook jammer. Want er liggen kansen voor nog meer jolijt. Vooral De Kom schreeuwt zowat om een evenement. Of vinden we het inmiddels wel genoeg zo?

Hans Peijs,
redacteur B2B

Foto: Brian Elings

Rabobank geeft geld
aan verenigingen

En nu is er ook Weesper gin

Drank als basis voor een droom

Foto: Brian Elings

Column Fleur van Tol

Uiterste betaaltermijn van 60 dagen

'Ik noem dit pesten'

Wim Bos ziet woningbouw op Nijverheidslaan niet zitten

Interview Pieter Kors

'Horeca hoort een beleving te zijn'

Column Niels van de Griend

Storting op aandelen:
bestuurders pas op

'Ik ben een echte Raboman'

Nieuwe directeur Rabobank Ugur Pekdemir

Nieuws van de IVW

Weesper Ondernemers Theater op 2 oktober voor 3de editie

Foto: Suzanne Hanekamp

Al twee keer eerder organiseerden de Industrie Vereniging Weesp (IVW) en de Bibliotheek voor Ondernemers, samen met de Rabobank Amstel en Vecht en theater City of Wesopa, het Weesper Ondernemers Theater. Doel is het stimuleren van de onderlinge samenwerking tussen Weesper ondernemers. Dinsdag 2 oktober is de derde editie.

Twee sprekers, Marga Miltenburg en Eelco Kappen, gaan ieder vanuit hun eigen visie in op de manier waarop je je lokale netwerk kunt versterken.
Het Weesper Ondernemerstheater is bedoeld voor professionals en ondernemers uit Weesp en omstreken, waaronder leden van de IVW, de WDO en de BVO. Daarnaast zijn ook andere geïnteresseerden welkom. Leden van de IVW ontvangen binnenkort via mail de uitnodiging en daarbij meer informatie.

Twee sprekers

Er zijn deze avond twee sprekers, te weten:
Marga Miltenburg. Marga (voormalig Weesper en dochter van de bekende slager Miltenburg) is directeur van ZijSpreekt, een sprekersbureau voor vrouwelijke deskundigen. Ze was tot 2008 bij de KRO actief als programmamaker, eindredacteur en manager. Haar bijdrage heeft als titel: 'Hoe zichtbaar ben jij?'en gaat over werken aan je netwerk.

Eelco Kappen. Eelco, Weesper sinds 2005, is businesscoach. Na een bankcarrière bouwt hij aan teams en organisaties om deze in staat te stellen om in een veranderende omgeving duurzame prestaties neer te zetten. Zijn inbreng gaat over persoonlijke verandering en ontwikkeling.
Beiden gaan erna onder leiding van André Verheul, hoofdredacteur Enter Media, met elkaar en met de zaal in gesprek. Ook is er een muzikale of theatrale verrassing.
De avond begint om 20.00 uur, inloop is vanaf 19.30 uur. Gratis toegang voor leden van IVW, BVO, WDO en andere geïnteresseerden. Wel vooraf aanmelden!.

Rabobank geeft geld aan verenigingen

Rabobank Amstel en Vecht biedt verenigingen en stichtingen in Weesp de mogelijkheid voor een financieel steuntje in de rug. Hiervoor wordt de Clubkas Rabobank actief. Het leuke is dat leden van Rabobank Amstel en Vecht inspraak krijgen bij de verdeling van het geld.

De Clubkas Campagne is erop gericht een deel van de winst van de Rabobank onder het verenigingsleven te verdelen. Dit past perfect binnen de coöperatieve constructie van de Rabobank.
Allereerst wordt in kaart gebracht welke organisaties gebruik willen maken van deze mogelijkheid. Clubs en stichtingen kunnen zich tot en met maandag 17 september aanmelden via de website www.clubkascampagne.nl/amstelenvecht).

Bestedingsdoel

Het geld mag niet in een bodemloze put terechtkomen of dienen om gaten in de begroting te stoppen, maar er moet een concreet bestedingsdoel zijn. Bij de inschrijving moet dit doel worden omschreven. Binnen twee weken na aanmelding krijgen de bestuurders te horen of hun aanvraag door mag naar de stemmingsronde. Vanaf dat moment kan er binnen de vereniging worden gestart met het promoten van de campagne met als doel dat zo veel mogelijk ondernemers en particulieren die lid zijn van Rabobank Amstel en Vecht worden gestimuleerd hun stem uit te brengen.

Leden van de Rabobank met stemrecht (dit geldt niet automatisch voor iedereen die een rekening heeft bij de Rabobank, maar je kunt wel op de site het lidmaatschap aanvragen of gewoon aan de balie) ontvangen rond 2 oktober per post een unieke stemcode waarmee tot en met 12 oktober de stem kan worden uitgebracht. Eind oktober, begin november wordt de uitslag bekendgemaakt.

Fixi fikst het snel

Als je de resultaten op Fixi ziet, zie je direct: met de bedrijventerreinen in Weesp is weinig mis. Althans, in de zin dat er weinig plekken zijn waar slecht onderhoud aan straten of straatmeubilair wordt gepleegd. En als u een klacht heeft die snel moet worden verholpen, dan wordt dit via de Fixi-app in principe snel geregeld. Of gefikst, zo u wilt.

Fixi is een publieksvriendelijke manier om medewerkers van de gemeente Weesp erop te wijzen dat ergens iets niet in orde is. Water dat niet wegstroomt door een put, een lantaarnpaal die omver is gereden, losliggende tegels: het kan allemaal eenvoudig worden gemeld in Fixi op internet of in de Fixi-app.
Bert Kok, die werkt bij een bedrijf aan de Zuiderzeelaan, heeft Fixi al ontdekt, getuige dit bericht: "Goedemiddag, een week of 2 geleden is er een lantaarnpaal bij ons voor het pand omver gereden. Deze staat nu scheef en valt bijna om. Kunnen jullie hier iets aan doen ? Ik hoor het graag, vriendelijke groet, Bert Kok."
Bij het berichtje staat een oranje ballonnetje, wat aangeeft dat eraan gewerkt wordt. Is de klus geklaard, dan wordt oranje groen. En elke nieuwe melding is rood. En wie de kaart nu ziet, ziet alleen het oranje ballonnetje van Bert Kok. Rood is er niet en er zijn een paar groene te zien. Alle klachten komen binnen bij de zes man sterke onderhoudsploeg van de gemeente Weesp, die er een dagtaak aan heeft om de meldingen na te lopen en de klachten af te handelen.

Abbott vergroot productie dydrogesteron

Abbott opende eind juli een nieuwe fabriek op haar productielocatie in Weesp. Hiermee breidt de chemiereus de productie van dydrogesteron, een geneesmiddel dat wordt gebruikt om een progesteroninsufficiëntie bij vrouwen te behandelen, met 60 procent uit.

Met deze uitbreiding worden meer dan 1,5 miljard tabletten geproduceerd, die worden gedistribueerd naar meer dan 100 landen wereldwijd. Met de investering is 80 miljoen Amerikaanse dollar gemoeid.
Dydrogesteron wordt onder meer gebruikt bij hevige of pijnlijke menstruaties en overgangsklachten. Abbott breidt de capaciteit uit omdat de internationale vraag enorm toeneemt. "We zien een toenemende vraag naar dydrogesteron in snelgroeiende landen zoals China, India en Rusland", zegt Sieneke Bult, site director van Abbotts fabriek in Weesp.

Groove Graphics helpt transportreus

Groove Graphics (Weesper expert in bestickering en belettering) is de beroerdste niet en helpt haar klanten waar mogelijk. In dat kader heeft het bedrijf een reclamecampagne bedacht voor transportbedrijf C. van Heezik waarmee nieuwe chauffeurs kunnen worden geworven.

De transportsector staat voor een enorme uitdaging, want er zijn niet genoeg chauffeurs. En het gat wordt de komende jaren eerder groter dan kleiner, aangezien veel oudere chauffeurs uitstromen.
Transportbedrijf C. van Heezik, een van de grootste transporteurs in Nederland, was daarom op zoek naar een creatieve reclamepartner voor de belettering waarmee mensen worden aangespoord chauffeur te worden en heeft die in Groove Graphics gevonden. Op de foto van Facebook bestickeren medewerkers van Groove Graphics een van de trucks van de transportgigant.

AS MET ALLURE


Zonder ambitie wordt het nooit wat. En van de naam 'As met Allure' kun je in elk geval zeggen dat de ambitie ervan af spat. Voor dit project is eind augustus een nieuwe fase gestart, want sindsdien is de aanrijroute naar het parkeerdek van Albert Heijn omgelegd. Het parkeerdek, de dierenwinkel en de fietsenwinkel zijn in deze fase per auto alleen bereikbaar via de Achtergracht en de Groeneweg.
Maar eerst nog even die naam uitleggen. De 'As met Allure' is de aanduiding voor de nieuwe inrichting van de Groeneweg. De meest gebruikte toegangsweg van Weesp krijgt onder andere aan twee kanten een statige rij bomen, waarmee een waardige entree wordt gecreëerd.

En nu is er ook Weesper gin

Na jenever van Anker Weesp kwam er Weespermoppenlikeur en sinds kort is er (lichtbruine) Anker Gin. De drankenkast wordt steeds voller met echte Weesper alcoholische drankjes. "Wijn? Nee, geen wijn. Het moet wel gedestilleerd zijn. Whisky? Dat zou kunnen", zegt Christian Pfeiffer, die samen met zijn vrouw Silvia in 2016 Anker Weesp begonnen is.

Foto: Brian Elings

Anker jenever was de eerste gedestilleerde drank van Anker Weesp en zal altijd het belangrijkste product – het kroonjuweel - zijn met het inmiddels in Weesp wereldberoemde etiket met het anker waarin het logo van Weesp is verweven. Het verhaal erachter - over de tientallen stokerijen die Weesp ooit telde en de zoektocht naar de perfecte jenever die op ambachtelijke wijze kon worden gestookt volgens het oudst bekende jeneverrecept (1630) uit Weesp - maken de jenever tot de Moeder aller Anker-dranken.

Spaarcentjes

Maar ja, met alleen jenever was de basis onder Anker Weesp, waarin Silvia en Christian heel wat spaarcentjes hebben zitten, wel erg wiebelig. En dus kwam er in 2017 een Anker Weespermoppenlikeur met - verdomd als het niet waar is - die herkenbare smaak van dat Weesper koekje. "Dat was wel een ding hoor, om die smaak erin te laten herkennen, maar het is gelukt. Met dank trouwens aan Patisserie Holtkamp in Amsterdam. Zonder hun expertise was het niet gelukt."
Mooi, zou je denken, maar jenever is niet echt populair in de kroeg en bovendien zijn Anker jenever en Weespermoppenlikeur niet goedkoop en om deze reden geen 'runner'. Er moest dus iets komen wat én de kroeg kan veroveren én waarmee geld wordt verdiend om te investeren in een stokerij met verkooppunt die moet komen in de Laurentiuskerk aan de Herengracht, die momenteel wordt verbouwd. "En dan kom je uit bij gin", zegt Pfeiffer. "Jenever en gin zijn broertjes van elkaar, maar jenever heeft de wereld niet veroverd en gin wel."

Een scherf

Bovendien, en niet onbelangrijk voor de Pfeiffers, zit ook hier historie aan. Bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn werd een scherf van een oude kruik 'Weesp Gin' tentoongesteld en toen was helder: ook Weesp Gin moest terugkeren. "We hebben vervolgens lang gezocht naar een typische kaneelsmaak. Die hebben we gevonden door Ceylonkaneel toe te voegen. Dit maakt deze gin zeer geschikt voor gin-tonic. En dat is momenteel héél populair", zegt Pfeiffer. De gin wordt sinds kort verkocht bij de Weesper slijterijen Overmars en Petit Clos en in de kroeg, bij Toeters&Bellen onder andere.
En nu moeten, hopen Silvia en Christian, deze drankjes de wereld veroveren, te beginnen in Weesp en de regio, om het grote doel te realiseren: een distilleerderij in de voormalige Laurentiuskerk. "Want dat is onze droom."

Column

Uiterste betaaltermijn van 60 dagen grote ondernemingen

Fleur van Tol

In de Wet uiterste betaaltermijn van zestig dagen voor grote ondernemingen, die vorig jaar is ingegaan, zijn de regels om een betaaltermijn van méér dan zestig dagen overeen te komen aangescherpt. Ter bescherming van het midden- en kleinbedrijf en de zelfstandige ondernemer. Het uitgangspunt is een betaaltermijn van dertig dagen. Een langere betaaltermijn overeenkomen mag, van maximaal zestig dagen. Dat was al zo.

Nieuw is dat een langere betaaltermijn dan zestig dagen overeenkomen niet meer mag tussen een grote onderneming als debiteur en een kleine onderneming als crediteur. Wel mag dat tussen twee grote ondernemingen of tussen twee kleine ondernemingen worden overeengekomen.

De Wet uiterste betaaltermijn is hard: een betaaltermijn langer dan zestig dagen overeengekomen tussen een grote onderneming als debiteur (degene die moet betalen) en een kleine onderneming als crediteur (de schuldeiser) is nietig.

Wat is het gevolg?
Een betaaltermijn van meer dan zestig dagen overeengekomen tussen een grote onderneming als debiteur en een kleine onderneming als crediteur is in strijd met de wet. Tussen partijen geldt dan van rechtswege een betaaltermijn van dertig dagen.

En bij niet tijdige betaling, dus na het verstrijken van die termijn van dertig dagen, is de grote onderneming wettelijke handelsrente verschuldigd. Op dit moment is dat 8% per jaar.

Wat is een grote onderneming, en wat een kleine?
Een grote onderneming voldoet aan twee of drie van de volgende eisen: meer dan € 20 miljoen aan activa; netto-omzet van meer dan € 40 miljoen; meer dan 250 werknemers.

Met kleine onderneming wordt het midden- en kleinbedrijf en de zelfstandige ondernemer bedoeld, maar ook de onderneming die voldoet aan twee of drie van de volgende eisen: minder dan € 20 miljoen aan activa; netto-omzet van minder dan € 40 miljoen; minder dan 250 werknemers.

Voor welke overeenkomsten geldt dit?
De wet is op 1 juli 2017 in werking getreden voor overeenkomsten die vanaf dat moment zijn aangegaan. Voor overeenkomsten die op 1 juli 2017 al bestonden geldt deze regel vanaf 1 juli 2018.

Heb je dus als kleine of middelgrote onderneming zaken gedaan met een grote onderneming die een betalingstermijn van meer dan zestig dagen heeft afgedwongen, dan kan het zo zijn dat die termijn nietig is. Let op, want deze regel geldt alleen voor grote ondernemingen als debiteur! Het merendeel van de ondernemingen behoort tot het midden- en kleinbedrijf en daarvoor geldt deze regel dus niet.

'Ik noem dit pesten'

Joop Bos van Bos Kraanverhuur trekt aan de bel over het woningbouwplan 'Weesperwerf' voor de Nijverheidslaan. De ondernemer is bepaald geen voorstander van het plan en hoopt dat het tij nog gekeerd kan worden.

Tekst: Marieke van Veen

Bos Kraanverhuur biedt al honderd jaar maatwerk in verticaal transport. Zijn bedrijf zit op Industrieterrein Nijverheidslaan: "Een van de weinige plekken in Weesp waar industrie zich nog kan vestigen. Noord is zo goed als vol en de provincie verleent geen medewerking aan uitbreiding."

Nu Blauwhoed & Aalberts langs de spoorlijn een wijk met 150 woningen wil bouwen, vreest hij met grote vreze. De ontwikkelaar en de gemeente moeten het nog eens worden over de voorwaarden, maar een meerderheid van de gemeenteraad wil het woonproject niet verliezen. En dat is niet goed, zegt hij.

Wrange smaak

"In het huidige plan komen de woningen dicht langs de weg, de enige toegangsweg waar dagelijks veel zwaar verkeer overheen gaat. Daarbij heeft de eigenaar van het braakliggende terrein waar Trekwerk zat ook de wens om huizen te bouwen. Als dat doorgaat, rijden wij straks door een woonwijk. Als Amsterdam na de fusie de Nijverheidslaan als een woongebied ziet, kunnen de bedrijven het weleens heel moeilijk gaan krijgen en gedwongen worden te vertrekken", schetst Bos de toekomst. Dat hij het zo somber inziet, komt ook door de voorgeschiedenis. Het is niet de eerste keer dat er sprake is van woningbouw aan de Nijverheidslaan. Daar heeft Bos een wrange smaak aan overgehouden: "De Nijverheidslaan in zijn geheel is natuurlijk een mooi gebied om dure woningen aan de Vecht te realiseren. Maar hoe krijg je die bedrijven daar weg? Eerder is dat al door de gemeente geprobeerd, waarbij de ondernemers figuurlijk het mes op de keel werd gezet. Na jaren van procederen en wisselingen van wethouders en gemeenteraad, zag men ervanaf maar het heeft de gemeenschap een hoop geld gekost."

Als de ondernemer alles bij elkaar optelt, komt hij tot de conclusie dat er nu opnieuw geprobeerd wordt om de bedrijven aan de Nijverheidslaan weg te krijgen: "Ik noem dat pesten. Als ondernemer wil je je graag met je bedrijf bezighouden en niet om de vier jaar druk zijn met dit soort zaken. Blijkbaar maken projectontwikkelaars de dienst uit. Het is schijnbaar van minder belang bedrijven in Weesp te koesteren en te zorgen voor werkgelegenheid."

'Horeca hoort een beleving te zijn'

Horecaman pur sang Pieter Kors steekt graag zijn nek uit

Foto: Brian Elings

Gezelllllluuuuuuggghhh. Elke keer wanneer Pieter Kors een evenement aankondigt op sociale media, knalt hij dit woord erachteraan. Het is Kors ten voeten uit, want in zijn kroeg 't Helletje aan de Stationsweg moet het vooral gezellig zijn, liefst elk uur van de dag. Hij is een sociaal dier namelijk. En die gezelligheid heeft hij aardig onder de knie, getuige het feit dat steeds vaker vaste klanten en passanten staan te wachten voordat om 10 uur 's morgens de deur van het slot gaan.
Pieter vindt het prachtig allemaal. De horeca past hem namelijk als een jas die nooit meer van zijn schouders gaat. Terwijl hij uit een gezin komt waarin ondernemen weliswaar voorop stond, maar niet in de horecabranche. Zijn ouders hadden een autobedrijf in zijn woonplaats Nigtevecht en later ook in Weesp (aan de Groeneweg) en zijn twee broers volgden het spoor van de benzine en olie. Maar zo niet de jongste van het stel (Pieter is een nakomertje, want negen jaar jonger dan zijn broer Edwin die trouwens ook inmiddels bij Pieter werkt), die als kleine jongen wél graag met zijn maten uit Nigtevecht in de garage van zijn ouders aan brommers sleutelde.

Horeca

Pieter werkte korte tijd bij zijn ouders in de zaak, maar de horeca lonkte. "Aan het begin van de jaren negentig werkte ik in loondienst in Haarlem in een kroeg. Maar nadat vier keer aan mij was gevraagd: 'Bent u de eigenaar' ik had uitgelegd dat dat de man aan de bar was en de vijfde klant tegen mij zei 'Weet je, jij moet voor jezelf beginnen', toen viel het kwartje. Maar dat was vroeg of laat toch wel gevallen, want ondernemen en horeca zitten wel in mijn bloed. Wat horeca uniek maakt? Horeca is een beleving, of dat hoort het in elk geval te zijn, en het moet in je hart zitten om het mensen naar de zin te maken en dat is bij mij blijkbaar het geval. Ik ben stiekem ook best blij dat ik er inmiddels achter ben dat dit echt een vak is, want niet iedereen kan het, kijk maar om je heen. Of het perse een café moet zijn? Ja. Ik heb een blauwe maandag in een restaurant gewerkt, maar daar werd ik diep ongelukkig. Want? In een café heb je veel meer contact met je gasten en dat vind ik geweldig. Als kroegbaas heb je een sociale functie en die vervul ik graag, voor iedereen. En met elkaar."

Toeters&Bellen

Het werd dus een kroeg en zijn eerste eigen 'tent' werd Toeters&Bellen. Die startte hij met zijn jeugdvriend Alfred Kersbergen (nu onder meer bekend als uitbater van No100 Eten&Drinken in Nigtevecht). "Hoe die naam is bedacht? Wij bedachten dat het een café moest worden voor alles en iedereen en met alle toeters en bellen, en dat vonden wij allebei meteen een leuke naam. Moeilijker wordt het niet."

Zes jaar

Toeters&Bellen was vanaf dag één een succes, in tegenstelling tot 'Even verderop' (wat nu 't Heertje is). "Wij dachten dat we een deel van het publiek konden verplaatsen, maar dat werkt zo helemaal niet. Klanten gaan daarheen waar ze het leuk hebben en dat bepalen wij niet."

Zes jaar duurde de samenwerking met Alfred om vervolgens nog een klein jaar zelfstandig door te gaan, daarna Toeters&Bellen te verkopen en Nederland te verlaten.

12 / 20

Foto: Brian Elings

"Ja, dat wordt gezegd hè, dat dat was om de belasting te ontlopen", lacht hij breeduit. "Nou, ik kan je verzekeren dat ik elke cent die ik schuldig was aan de fiscus keurig heb betaald met de opbrengst van de verkoop. De reden om te vertrekken was dat ik mijn hoofd leeg wilde maken, ingewikkelder is het niet. Ik golfde destijds veel, was er klaar mee, heb mijn golftas en een tandenborstel gepakt en ben op de bonnefooi naar Aruba gegaan omdat ze daar een mooie golfbaan hebben. En toen ik ook nog caddiemaster kon worden, had ik het weer snel naar mijn zin."

Terug naar Nederland

Hij bleef 3,5 jaar, maar toen was de koek op, waarna hij besloot terug te keren naar Nederland en in de horeca, uiteraard. Hij regelde een baan in het cafégedeelte van 'De Eendracht' in Abcoude, maar het ondernemersbloed kroop waar het niet gaan kon. "Ik had het prima naar mijn zin, maar vond dat dingen anders moesten en dat kan alleen maar als je zelf de baas bent."

'Aan Concert aan de Steiger verdien ik niks, maar wel op de lange termijn'

't Helletje

En dat werd – we leven inmiddels begin 2006 - 't Helletje. Hij vertelt: "Toen ik Toeters had, vond ik 't Helletje altijd al een leuke een interessante kroeg en deze stond in de verkoop, dus het viel allemaal goed samen . Waarom 't Helletje zo'n mooie tent is? Het is allemaal goed te behappen, de plek is bijzonder mooi en biedt veel kansen en er is altijd reuring. Nee, ik kan niet goed duiden waarom hier altijd mensen zijn. Ik hoop dat de klanten het mij gunnen. Weet je, als het hier 's avonds een keer rustig is, dan maak ik de kas op en ga lekker naar huis want dan heb ik in elk geval een dag gehad met lekker veel klanten en gezelligheid. Kan niet missen. In andere kroegen staan ze om 10 uur 's avonds te wachten tot er eindelijk getapt kan worden. Dat vind ik niks. Qua ondernemen is het in die zin geen uitdaging dat ik precies weet wat ik aan omzet kan verwachten. Als de week begint, weet ik tot op een paar honderd euro hoe ik de week afsluit, dus dat maakt het allemaal niet spannend. Ik hoef ook geen groot café of tweede zaak , want ik heb het hier gewoon naar mijn zin."

Potentie

Maar als ondernemer heeft Pieter zijn sporen meer dan verdiend. Ten eerste zag hij de potentie van de locatie van 't Helletje, met als gevolg dat er inmiddels een pracht van een aanlegsteiger is gebouwd waar vandaan onder andere rondvaarttochten worden verzorgd en waar je ook een elektrische sloep kunt huren. "Ik wist dat er een sloepennetwerk werd opgezet en toen ik hoorde dat er nog gezocht werd naar een plek in Weesp waar mensen kunnen aanleggen om naar het toilet te gaan en om iets te kunnen eten en drinken, heb ik direct mijn vinger opgestoken."

Concert aan de Steiger

Dit jaar hing het Concert aan de Steiger aan een zijden draadje vanwege persoonlijke omstandigheden van Marco de Jong. Maar onder anderen Rolf Koster trok Pieter over de streep om ermee door te gaan. "Hij zei dat als ik er nu mee zou stoppen, ik over een jaar weer opnieuw kon beginnen en dat zou zonde zijn. En dat is het ook. Dus het heeft veel stress gekost, maar we gaan er weer voor. Zonder orkest, maar wel met een perfecte show en met Rolf Koster, Brigitte Nijman, Tony Neef en Linda Wagenmakers als solisten en ook zingen ze samen. Er komt onder andere een musical Sing Along, maar er worden ook Duitse Schlagers vertolkt en Nederlandstalige nummers, het wordt één groot feest. En gezellig, inderdaad."

Bijzonder evenement

Niet afhankelijk van de plek, maar minstens zo ondernemend is het gegeven dat Pieter vindt dat er eigenlijk elke maand wel plek is voor een bijzonder evenement dat door 't Helletje wordt georganiseerd of waarbij hij in elk geval stevig in de bus blaast, zoals het Sluis- en Bruggenfeest. "Als je ziet hoeveel toeristen er dit jaar in Weesp zijn geweest, dat is echt niet normaal. En dan heb je ook nog al die Airbnb's waarvan niemand weet hoeveel het er zijn, maar dat het er veel zijn, is zeker getuige al die rolkoffers die je ziet. Weeesp bulkt echt van de kansen."
Vorig jaar werd daarom in juli het eerste Caribisch feest georganiseerd (zo ook dit jaar) en voor komende zaterdag 15 september staat de vierde editie van het Concert aan de Steiger voor de deur. Dat is trouwens wel een hele kluif, elke keer weer, maar het Concert aan de Steiger is inmiddels helemaal zijn ding. "Vier jaar geleden ben ik benaderd door Marco de Jong van onder andere het Naardens orkest Nardinc en de muziekschool in Weesp. Marco zei: 'Jij organiseert graag nieuwe dingen en ik heb een orkest ter beschikking, kunnen we die twee koppelen? Ik vond dat meteen leuk omdat het zo iets totaal anders is dan bijvoorbeeld Sluis- en Bruggenfeest. En het is leuk omdat ik op die manier ook iets kan terugdoen voor de gemeenschap. Ik ken sinds enkele jaren musicalster Rolf Koster, die in Weesp ís komen wonen en aan hem heb ik hem gevraagd het concert te presenteren en samen met Brigitte Nijman te zingen. Het Concert aan de Steiger was meteen een succes. Althans, de mensen vonden het geweldig, maar ik legde er wel op toe. Maar ik denk altijd op de lange termijn. Als mensen hier gezellig hebben gestaan en hebben genoten, maar niks hebben gedronken, dan weet ik zeker dat als ze de volgende keer weer in Weesp komen en koffie willen drinken, dat ze 't Helletje herinneren."

Jaar gevuld

Alles bij elkaar is het jaar zowat rondom gevuld met evenementen bij, in of door 't Helletje. In mei is er de Hellerit (een brommerrit voor oude brommers), juni is Gastvrij Weesp, in juli het Caribische feest, augustus natuurlijk het Sluis-en-Bruggenfeest, in september het Concert aan de Steiger, in oktober het Oktoberfeest en de Hellenhonden uitlaatmiddag (klanten met een hond worden getrakteerd op een bijzonder uitlaatevenement) en in december Sinterklaas en samen met Peter Jansen in 't Hart van Weesp een kerstfeest. "Ik heb met de intocht van Sinterklaas de pech dat het allemaal op 50 meter bij me vandaan gebeurt, maar dat iedereen met zijn rug naar mij toe staat. Dat los ik op met een eigen sinterklaasfeest."
En, komt er nog meer aan deze reeks? "Dat weet ik niet. Ik kan zo weer starten met de watersportdag eind april, maar daar heb ik andere mensen bij nodig. Verder sluit ik niks uit. Maar wel één ding tegelijk. En als anderen iets willen organiseren dan haak ik graag aan. Ik hoef niet alles zelf te organiseren, hè."

Column

Storting op aandelen: bestuurders pas op!

Soms is het fijn om eventjes met weemoed terug te denken aan vroeger, maar helaas zal de harde huidige realiteit je toch weer snel terugfluiten. Zo geldt dat ook voor oprichtingen van een BV naar huidig recht en dan speciaal de storting op aandelen. Naar oud recht moest er namelijk een bankverklaring zijn afgegeven waarin stond dat het te storten minimumkapitaal stand-by stond op een rekening van de BV io (in oprichting). Dat is allemaal verdwenen en ook een bankrekening voor een BV io schijnt niet meer mogelijk te zijn. Hoe vindt die storting op aandelen naar huidig recht plaats en is er nog wel belang bij de storting op aandelen?
Zeer bewust heeft de wetgever ervoor gekozen de oude verplichte bankverklaring af te schaffen. Er is ook vrijwel niets voor in de plaats gekomen. Althans, zo lijkt het. Want in plaats van waarborgen vooraf naar oud recht wordt naar huidig recht bescherming van schuldeisers gevonden in aansprakelijkheid van bestuurders (en eventueel aandeelhouders).
Bestuurders van een vennootschap moeten naar huidig recht op de hoogte zijn of de storting op aandelen heeft plaatsgevonden. Omdat er vrijwel geen wettelijke vereiste is bij oprichting, zullen bestuurders dus zeer op hun hoede moeten zijn. Is er niet of niet voldoende of niet juist gestort op de aandelen, dan kunnen de bestuurders aansprakelijk worden gesteld. Daarnaast mogen bestuurders geen handelingen namens de vennootschap verrichten indien zij (behoren te) weten dat de vennootschap niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Gebeurt dat toch, dan kunnen bestuurders zelfs privé aansprakelijk gesteld worden. De vaststelling dat storting op aandelen heeft plaatsgevonden zodat de vennootschap over dat vermogen kan beschikken, is dus voor bestuurders zeer relevant.
Ook bij een aandelenoverdracht is storting voor een koper van die aandelen van belang, omdat die mede aansprakelijk wordt voor de volstorting indien geen storting had plaatsgevonden.
Naar huidig recht is er eigenlijk geen sprake meer van een verplicht minimumkapitaal en van verplichte storting bij oprichting. Toch is het, gezien de bestuurdersaansprakelijkheid, van harte aan te bevelen direct bij oprichting vol te (laten) storten. Hoe? In theorie is het denkbaar dat één aandeel wordt uitgegeven tegen één euro nominaal en de storting 'gewoon' plaatsvindt door overhandiging van die ene euro. Van belang is wel dat de bestuurder van de vennootschap en niet de aandeelhouder van de vennootschap die storting in ontvangst neemt. Een verklaring van de bestuurder zou in dit verband aan te bevelen zijn.
De andere veelgebruikte methode is overmaking door de aandeelhouders van betreffend te storten bedrag op de derdengeldenrekening van de notaris. Na oprichting, inschrijving in het handelsregister en openen van een bankrekeningnummer zal de notaris betreffend bedrag overmaken op de bankrekening van de vennootschap. Indien geen bankrekening wordt geopend en betreffende notaris de storting niet kan overmaken, is de kans groot dat niet is gestort en bestuurders alsnog aansprakelijk kunnen worden gesteld. Dus hoe groot of klein de storting ook, zorg na oprichting voor een bankrekeningnummer.
Stort, zodat je niet aansprakelijk gesteld wordt.

'Ik ben een echte Raboman'

Ugur Pekdemir (51) nieuwe directeur Rabobank Amstel en Vecht

Rabobank Amstel en Vecht houdt een kantoor in Weesp, maar dat wordt na de zomer van 2020 kleiner. Maar verder verandert er na die tijd niets aan de zichtbaarheid van de Rabobank in de gemeenschap, verzekert de nieuwe directeur Ugur Pekdemir (51) de klanten. "Ik hecht heel veel waarde aan maatschappelijke betekenis, dat is zelfs mijn leitmotiv. Daarom ben ik een echte Raboman."

Ugur Pekdemir en de Rabobank hebben één ding gemeen: beide hebben een grote maatschappelijke betrokkenheid bij de (lokale) gemeenschap. Ergens halverwege het gesprek toont hij op een A4'tje een overzicht van alle verenigingen en organisaties die met succes een beroep deden op het zogeheten Coöperatiefonds van de Rabobank. Het is een imposante lijst, met onder veel meer de Stichting Nationale Herdenkingen Weesp, het Vechtstede College, Versa Welzijn, Oranjevereniging Weesp en Verpleeghuis Hogeweij. Waarmee meteen ook de diversiteit is getypeerd. Daarnaast is er nog een lijstje met gesponsorde evenementen, waarop onder meer MHC Weesp en de Rabobank Verenigingenmarkt prijken. En voor het geval klanten denken dat, nu concreet is dat de Rabobank in 2020 het pand aan de Prinses Irenelaan verlaat, de Rabobank zich ook op dit gebied steeds meer zal terugtrekken: wees gerust, dat is niet zo. Ugur Pekdemir wil dat graag onderstrepen.

Maatschappelijk betrokken

Pekdemir is tot in het diepst van zijn wezen een maatschappelijk betrokken persoon, maar hij is niet altijd in dienst van de Rabobank geweest. Na zijn studie economie en wiskunde aan de Tilburg University werd de Arnhemmer in die stad economisch medewerker van de gemeente. De Rabobank kende hij hooguit omdat hij er klant was. Dat werd anders toen hij toetrad tot de ledenraad van de plaatselijke Rabobank en dat bleek later de opstap naar een dienstverband met de bank. Hij werkte eerst als interim-directeur bij verschillende Rabobanken en werd in 2010 directeur in Noord-Kennemerland om vervolgens per 1 april dit jaar de nieuwe leidsman te worden van Rabobank Amstel en Vecht. Hij koos bewust voor deze plek. "Vanwege de dynamiek heb ik nu eenmaal meer met een stedelijke omgeving dan met de regio, en de metropool Amsterdam is dan het summum."

Kleinschaliger

Maar, zo geeft hij toe, Weesp is natuurlijk vooralsnog wel een ander kopje thee dan Amsterdam en zelfs dan Amstelveen, dat ook tot zijn werkgebied behoort. Hij typeert Weesp aldus: "Weesp is kleinschaliger waardoor ondernemers elkaar veel beter kennen, veel meer samenwerken en ook meer betrokken zijn bij de gemeenschap. De ondernemersvereniging IVW is ook heel actief, dat is ook kenmerkend voor Weesp."

Gerevitaliseerd

Toen hij wist dat hij werd aangesteld, is hij een paar keer in Weesp gaan kijken. Daarbij viel hem onder andere op dat er links en rechts wel wat kan worden 'gerevitaliseerd', zoals hij het noemt. En hij vroeg zich gaandeweg ook af wat er binnen het bedrijfsleven in Weesp is veranderd sinds in maart dit jaar de gemeenteraad besloot samen te gaan met Amsterdam. Hij zegt: "Weesp wordt onderdeel van Amsterdam, maar zelfs dan moet het bedrijfsleven in Weesp zich afvragen wat Weesp onderscheidend maakt. Of er sinds maart iets wezenlijks is veranderd binnen het Weesper bedrijfsleven? Vind ik wel. Ik zie dat een groep ondernemers zich nu veel meer richt op Amsterdam dan op het Gooi. Dat is ook logisch, want Amsterdam heeft binnen Nederland een unieke mondiale uitstraling. Daar kun je mooi de vruchten van plukken." Goed te weten hierbij: los van het feit dat de Rabobank gewoon bankier is, kan de bank ook helpen bij het verruimen van de blik van ondernemers. "De Rabobank stelt haar kennis en netwerk graag ten dienste van de ondernemers", zegt Pekdemir.

Representatief kantoor

Tot 20 augustus 2020 staat ook het riante kantoor aan de Prinses Irenelaan nog ten dienste van de ondernemers, bijvoorbeeld om te vergaderen, maar na die tijd is dat voorbij. Het huurcontract is namelijk opgezegd, omdat voor de nieuwe manier van bankieren zo'n groot gebouw niet meer nodig is. Pekdemir zoekt nog representatieve kantoorrruimte waar drie, vier medewerkers prettig kunnen werken en klanten kunnen ontvangen.
"Dit gebouw is gewoon te groot voor ons, zo simpel is het, maar iedereen kan gerust zijn: we blijven absoluut in Weesp. Een plek in het centrum? Dat zou kunnen, maar hoeft niet per se. Het moet goed bereikbaar en zichtbaar zijn, maar we kunnen net zo goed ergens intrekken, waarom niet? De Rabobank, ABN Amro en ING brengen vanaf januari 2019 hun geldautomaten onder in een aparte organisatie (Geldservice Nederland, Weesper bedrijf!). Die organisatie bekijkt samen met de banken hoeveel geldautomaten er moeten komen en waar deze het beste kunnen staan. Een van de uitgangspunten is dat iedereen binnen een straal van vijf kilometer een geldautomaat moet kunnen vinden."

18 / 20

Belangrijke punten op de agenda

Het Ondernemerstheater staat weer op de agenda. Foto: André Verheul

De vakantie zit er weer op, het Weesper bedrijfsleven komt weer volop in beweging. Als IVW bestuur organiseren wij in de komende maanden een aantal evenementen waaronder het Ondernemerstheater op 2 oktober (zie hiervoor het bericht op de B2Berichten voorin deze B2B).

Ook gaan wij verder in overleg met de Gemeente over een aantal belangrijke onderwerpen. Een prioriteit is de transitie van bedrijfsterrein naar woonbestemming op de Nijverheidslaan en Flevolaan. De IVW ondersteunt de gezamenlijke belangen van betreffende ondernemers in dat gebied en bewaakt de positie van Weesp als vestigingsplaats voor bedrijven.

Vier aanmeldingen

Op dit moment hebben wij vier aanmeldingen om plaats te nemen in een commissie (Weesp-Amsterdam | KVO-Bedrijfsterreinen | Marketing & Communicatie ). Dat vinden wij wel wat mager. Binnenkort doen wij nogmaals een oproep en rekenen dan op uw aanmelding!

Ondernemende groet van het IVW-bestuur

IVW heet nieuwe leden welkom

Ad van der Vliet Yachts

Ad van der Vliet heeft meer dan 40 jaar wereldwijde ervaring in het kopen en verkopen van Nederlandse kwaliteitsjachten van 18-50 meter. Ad begon zijn bedrijf (als echte Weesper) in Weesp, verhuisde in 1979 naar Muiden en is sinds dit jaar weer terug in Weesp.
www.yachts.nl

De Leadergroup

De nieuwste vestiging van de Leadergroep (totaal 18 vestigingen) is neergestreken in Weesp. Melvin Brouwer, Sander van Haren en Taner Ozbek bemannen het kantoor in de Slijkstraat en geven advies over financiële zaken. Hun motto: 'samen financieel bouwen'.
www.deleadergroep.nl

De Eendracht Weesp

Driemonder Damy Schuhmacher kan niet wachten, eind september opent café-restaurant de Eendracht haar deuren in het oude bankgebouw van de ABN-AMRO. Volgens restaurantmanager Damy is dit straks de plek waar je even weg kunt uit de drukte van de dag.
www.deeendracht-abcoude.nl

Hemony Advocaten – Emilie van de Lans

Emilie van der Lans is advocaat op het gebied van arbeidsrecht, sociale zekerheid en pensioen.
In 2018 heeft zij zich als partner verbonden aan Hemony advocaten in Amsterdam. Emilie woont in Weesp en komt graag in contact met de Weesper ondernemers en is daarom lid geworden van de IVW.
www.advocaten-hemony.nl

Aspirant leden

Spizzi & Co

Trattoria Pizzeria Spizzi & Co is een klein stukje Italië in Weesp met echt Italiaan eten, ook voor take-away.
Adriano Norci, www.spizzi-co.nl

The Green Energy Company

Deze specialist in duurzame energiesystemen levert en installeert zonne-energie systemen en laadpalen voor elektrische auto's.
Titia Boonstra, www.greenenergycompany.nl

Pedicure groothandel Het Gooi

Groothandel voor pedicures/manicure/schoonheidsspecialisten.
Danielle Koks-Oosterbroek, www.pedicuregroothandel-hetgooi.nl

IVW agenda

2 oktober | Ondernemerstheater

Zie het bericht op de pagina's B2Berichten voorin dit blad.

13 november | IVW businessclub

11 december | IVW borrelt

De IVW heeft met alle aanwezigen het glas op een goed uiteinde. 11 december is een mooi moment, net voordat de stroom aan kerstborrels losbarst. Natuurlijk ontbreekt "Op de zeepkist" niet. Het blijft telkens een verrassing wie op de zeepkist plaatsneemt.