B2B Weesp

9 juli 2015

B2B Weesp 9 juli 2015


Ontspannende lectuur

Op de cover van deze B2B herkende u natuurlijk Geoff Collier van Fox Productions, de Weesper Onderneming van het Jaar 2008. Geoff is een van de enthousiaste en trouwe leden van de IVW en vaak betrokken bij initiatieven en activiteiten die op het gebied van ondernemers worden georganiseerd. Onze fotograaf Brian Elings schoot deze foto na afloop van de jaarvergadering van de IVW, die plaats vond op het golfcentrum dat we in onze vorige uitgave uitgebreid hebben belicht. De foto laat twee dingen zien: het is zomer en een ondernemer heeft eigenlijk nooit vrij. Toch zullen vele van u het toch weer gaan proberen om er even tussenuit te knijpen voor een vakantie. Ik weet niet of het valt onder 'werk meenemen op vakantie', maar het zou een idee kunnen zijn om deze B2B in de koffer te steken. Aan de rand van het zwembad of desnoods in het vliegtuig kunt u lezen over hoe goed de zaakjes in Weesp eigenlijk geregeld zijn. Want dat is de gemene deler van de artikelen in dit nummer. Veel succesvolle zaken, op tijd af voor de vakantie. Kortom, deze B2B valt niet echt onder werk, het is eerder ontspannende lectuur.

Fijne vakantie!

André Verheul
hoofdredacteur B2B Weesp

Bedrijven kunnen profiteren van Gevelrenovatiefonds

Alternatief voor de bank
Kredietunie Gooi en Vechtstreek

Rijdende reclame
Wim Bos Transport promoot Weesp

Foto: Brian Elings

Column Marit van Gerwen
Al op de hoogte van wijzigingen arbeidsrecht?

Prestaties en aandachtspunten
Jaarverslag IVW

'Weesp is leuk zeg, nooit geweten'
Weesp Gastvrij

Nieuws van de IVW
Kennismaking Jaco ter Beek

Wijnprijs zet Beems op de sterrenkaart

Foto: The Wine&Food Association

De wijn die door een vakjury en Nederlandse sommeliers is uitgeroepen tot de beste huiswijn van 2015 in de categorie Eliterestaurant rood gastronomisch, komt uit Hongarije en wordt geïmporteerd door wijnimporteur Miranda Beems uit Weesp.

De rode Kékfrankos 2013 van het Hongaarse wijnhuis Heimann is de huiswijn van Lastage in Amsterdam, een restaurant met één Michelinster. In deze categorie Eliterestaurant rood gastronomisch ging de Hongaar, ontdekt door Miranda Beems, er met de prijs vandoor. Daarnaast werd de Kékfrankos ook door sommeliers als hun favoriete wijn verkozen en won het de Prix du Sommelier. Beems is er maar wat blij mee: "Het is een erkenning dat je goede wijn selecteert en je je vak verstaat."

Hongarije is een klassiek wijnland maar in Nederland als zodanig nog niet zo bekend. Toen Beems in 2007 begon met wijn importeren, dook ze bewust in deze nichemarkt. "Ik werk samen met veertien Hongaarse wijnhuizen en haal 180 verschillende Hongaarse wijnen naar Nederland. Ik vind ze zelf heerlijk!" De nu gelauwerde kékfrankos ontdekte de Weespse toen ze in Hongarije een vakantiehuis kocht. "Ik kwam in contact met Hongaarse wijnproducenten. Zo ook met wijnhuis Heimann, maar in die tijd vond ik hun wijn nog niet zo geschikt. Tijdens een volgend bezoek merkte ik dat ze hun wijnen hadden aangepast, geheel naar mijn smaak, dus toen zijn we zaken gaan doen."

Het valt niet mee om als importeur je wijn in een sterrenrestaurant te krijgen. Meedoen aan competities als deze helpt daar zeker aan mee", zegt Beems. "Verder is het een kwestie van netwerken, netwerken en nog eens netwerken en goed zichtbaar zijn op de wijnbeurs. Wat zeker meespeelt is dat restaurants het je moeten gunnen."

Bedrijven kunnen profiteren van Gevelrenovatiefonds

Voor het opknappen van de bedrijfsgevel lijkt het nu de tijd. Het komt de uitstraling van uw pand en omgeving ten goede. Maar dat niet alleen: de gemeente start een Gevelrenovatiefonds om financieel een handje mee te helpen. Bedrijfscontactfunctionaris Glenn Janssen van de Gemeente Weesp legt uit.

De gemeente Weesp zet, met behulp van provinciale subsidie, het Gevelrenovatiefonds Bedrijventerrein Noord op. De algemene doelstelling van het Gevelrenovatiefonds is om ingrepen, die de beeldkwaliteit van bedrijventerrein Noord ten goede komen, met behulp van financiële bijdragen aan pandeigenaren te stimuleren. Op deze manier wil de gemeente Weesp bedrijventerrein Noord een extra impuls geven.

In Weesp is er de afgelopen jaren door de gemeente al fors geïnvesteerd in bedrijventerrein Noord. Denk bijvoorbeeld aan het opknappen van de Hogeweyselaan, het aanplanten van nieuwe bomen en de herbestrating van de Keurstraat. Met het opzetten van het Gevelrenovatiefonds tracht de gemeente ook het opknappen van private gronden te stimuleren. Hierbij wordt gestreefd naar een significante verbetering van het aanzicht van - vanaf de openbare weg zichtbare – gevels en voorterreinen van bedrijfspanden op bedrijventerrein Noord.

De door de aanvrager gevraagde bijdrage moet tussen de € 2.500 en € 15.000 liggen en mag niet groter zijn dan 25% van de totale kosten van de geplande renovatie. In het Gevelrenovatiefonds is € 200.000 gestort. Eigenaren kunnen middels het aanvraagformulier een bijdrage vragen vanuit het fonds. Dit formulier is te vinden op de website van de gemeente Weesp (www.weesp.nl/gevelrenovatiefonds). Op basis van de voorwaarden beschreven in het aanvraagreglement beslist de gemeente of een bijdrage uit het fonds wordt toegekend.

Meer informatie
Op de website van de gemeente (www.weesp.nl/gevelrenovatiefonds) vindt u nog veel meer informatie over het Gevelrenovatiefonds. Het Gevelrenovatiefonds wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Holland. Wie naar aanleiding van deze informatie nog vragen heeft, kan contact opnemen met Glenn Janssen bij de Gemeente Weesp via (0294) 491 391 of info@weesp.nl.

Geen boordjes van Maxim meer

Delicatessenzaak Maxim in de Slijkstraat heeft de deuren gesloten. Max en Carla Dolfin gaan met pensioen en hebben geen opvolger kunnen vinden.

Ruim 38 jaar lang heeft het echtpaar Dolfin de winkel gehad. "We waren net vanuit Amsterdam naar Weesp verhuisd toen we hoorden dat er in de Slijkstraat een winkelpand leegkwam. Er zat toen een wasserette in. Mijn man en ik komen allebei uit een ondernemersgezin en besloten het erop te wagen. Het was vanaf dag één een succes", vertelt Carla Dolfin. De twee hebben met volle teugen genoten van hun zaak. Carla: "We zorgden er altijd voor dat we bijzondere kwaliteitsproducten in huis hadden. We gingen vaak naar Frankrijk en kwamen dan met de heerlijkste spullen terug. Elke week bedacht ik ook een nieuwe weekspecialiteit, meestal een 'broodje van de week'. Klanten waren altijd benieuwd wat ik nu weer had bedacht."

Sinds vijf jaar vertrouwt het echtpaar de zaak toe aan de medewerkers en zorgt het zelf alleen nog voor de financiële kant. "Maar op onze leeftijd wil je ook wel eens van de verantwoordelijkheid af. We hadden gehoopt opvolging te vinden, maar dat is helaas niet gelukt. Er is nu op de valreep nog wel contact met een geïnteresseerde, maar dat is nog zo pril en onzeker dat ik daar nu nog niet zo veel over kan zeggen."

Multinal Group sponsor beach-volleyballers

De Multinal Group pikte een graantje publiciteit mee tijdens het WK Beachvolleybal in Nederland. Het Weesper bedrijf is hoofdsponsor van het beachvolleybalteam Keemink/Vismans.

Wessel Keemink en Sven Vismans wisten zich met een wildcard te kwalificeren voor het WK Beachvolleybal.

Multinal is actief op het gebied van industrieel reinigen van kunststof en metaal. De Multinal Group opereert wereldwijd en heeft meerdere vestigingen, waarvan twee aan de Bloemendalerweg in Weesp: een poedercoater en een verzinkerij / galvanisch bedrijf. Het bedrijf sponsort om het team Keemink/Vismans een duwtje in de rug te geven, vanwege het sociale aspect en om de naamsbekendheid te vergroten.

BootPlus op RTL4 over veilig webwinkelen

De mooie sluis van Weesp, een cameraman, een presentatrice op een verhoginkje en temidden van dat alles Jelle de Jong van BootPlus. Opnames voor het RTL-programma LifestyleXperience.

De Weesper watersportwebwinkel was gevraagd iets te vertellen over veilig internetwinkelen. Ook kon het ruime assortiment van BootPlus worden belicht. Daar moest BootPlus dan wel voor betalen, want zo werkt dat bij de commerciële televisie. "We besloten dat eens een keer te doen", legt Jelle de Jong uit. "Met 30.000 klanten zijn wij heel groot in Nederland en België, en dan is het voor onze klanten ook wel eens leuk dat ze ons op tv terugzien." Op 3 juli was de uitzending op RTL4, op 11 juli volgt de herhaling op RTL5. Het gaat overigens uitstekend met BootPlus, meldt De Jong. "Nu de zomer op gang is gekomen stromen de bestellingen binnen. Zo werkt het nu eenmaal."

Foto: Christian Pfeiffer

Karakter

Aan de Nieuwstad heeft een nieuwe zaak de deuren geopend: Karakter Koffie en Thee. Een winkel, zoals de naam al doet vermoeden, gespecialiseerd in koffie en thee. Klanten hebben hier de keuze uit dertien ambachtelijk gebrande koffiebonen die geselecteerd zijn door koffiebrander CoffeeXperts. Ook voert karakter meer dan 60 soorten thee uit de hele wereld. Naast koffie en thee zijn er ook cadeaus te koop.

Alternatief voor de bank

Als alles volgens plan verloopt krijg de eerste MKB-ondernemer eind dit jaar of begin volgend jaar een lening en coach vanuit de Kredietunie Gooi en Vechtstreek. Sinds medio 2014 maken een groep van (oud-)ondernemers en vier accountantskantoren zich sterk voor dit alternatief voor de banklening. Ook de gemeente Weesp ondersteunt het initiatief.

Foto: Bob Awick

Het idee van de Kredietunie is simpel: van en door ondernemers voor ondernemers. De ene groep (oud-)ondernemers stelt geld en kennis beschikbaar en de andere groep ondernemers ontvangt een lening en tegelijkertijd een coach. De Kredietunie hoopt hiermee de economie in de Gooi en Vechtstreek te versterken. Bert Rebel van Lentink Accountants uit Huizen is de drijvende kracht achter de regionale Kredietunie. Zij merken dat ondernemers uit het MKB steeds moeilijker aan krediet komen. Rebel heeft overigens wel begrip voor de houding van de banken. "Banken hebben te maken met een strengere regelgeving en ze moeten in verhouding veel tijd besteden aan kleinere kredieten."

Het initiatief is regiobreed opgepakt. De regio Gooi en Vechtstreek, waar ook Weesp deel van uitmaakt, heeft inmiddels een subsidie van € 45.000 toegezegd. De aanvraag voor een aanvullende subsidie van € 40.000 wordt binnenkort bij de Provincie Noord-Holland ingediend. Zij heeft dit jaar 200.000 euro beschikbaar gesteld om de oprichting van kredietunies in de provincie te faciliteren. Als die subsidie binnen is staat niets de oprichting meer in de weg, zo lijkt het. Met de bijdrage vanuit de regio hebben de negen gemeentes van de Gooi en Vechtstreek zich achter de plannen geschaard en onderstrepen zij het belang van deze vorm van financiering.

Joop van Dort (te zien op de foto) is secretaris van de Kredietunie en lid Economic Board Gooi en Vechtstreek. Hij is verheugd over de bijdrage. "De statuten gaan binnenkort naar de notaris en er is een voorlopig bestuur waarbinnen veel bancaire en financiële deskundigheid aanwezig is." Ook wethouder Herman Tuning in Weesp ziet in de Kredietunie een goed middel om met name het MKB te ondersteunen.

De Kredietunie Gooi en Vechtstreek gaat zich toeleggen op het verstrekken van leningen tot € 250.000. In principe kan iedere ondernemer een aanvraag voor een lening indienen. De financieringsvraag moet met een goed ondernemersplan onderbouwd zijn. Ook de 'staat van dienst' van de ondernemer wordt meegenomen in de beoordeling. De coach, die iedere ondernemer die krediet aanvraagt krijgt toegewezen, is ook een soort 'voorwaarde' en wezenlijk onderdeel van de Kredietunie.

Nu kan heel Europa zien hoe mooi ons stadje Weesp is

Wim Bos Transport rijdt met Weesper promotietruck door binnen- en buitenland

Vier sprekende foto's van Weesp met daaronder vier rake woorden: Water Wonen Werken Weesp. De 'Weesper vrachtauto' van Wim Bos Transport is onlangs ten doop gehouden en rijdt inmiddels door binnen- en buitenland. "Fantastische promotie voor Weesp."

Foto: Christian Pfeiffer

Met foto's van bootjes in de sluis, de markt voor het historische stadhuis, het ruime bedrijventerrein en de molens aan de Vecht geeft de promotietruck een karakteristiek beeld van Weesp. Voor Weespers is het allemaal gesneden koek. Maar lang niet iedereen weet dat Weesp deze mooie kanten heeft. "Veel mensen kennen Weesp zo niet", zegt Wim Bos. Mensen die alleen maar langsrijden met de trein of niet verder komen dan het bedrijventerrein, zien alleen de buitenkant van Weesp: flatgebouwen en industrie. Maar het hartje van de stad is andere koek, getuige de foto's op de vrachtauto. "Dit is een mooie reclame, dachten wij zo", aldus Wim Bos. Toen hij begin dit jaar werd uitgeroepen tot de Weesper Onderneming van het Jaar, beloofde Wim Bos op een van zijn opleggers reclame voor Weesp aan te brengen. "Deze truck auto blijft de komende jaren door zo rijden, afhankelijk van hoe lang de reclame er nog een beetje knap blijft uitzien. Drie à vier jaar zeker", schat Wim Bos in.

Autobahn
Deze auto zal bijna dagelijks op de wegen van Nederland en Europa te zien zijn, steeds op weg naar andere bestemmingen waar klanten van het Weesper transportbedrijf hun goederen gebracht of gehaald willen hebben. De auto zal veel worden ingezet voor het vervoer van en naar beurzen. "Hij rijdt dus ook veel in Duitsland en zeker een à twee keer per week naar Engeland."

We zien het al helemaal voor ons: de 'Weesper vrachtauto' rijdend op de Autobahn, de rondweg van Parijs, de Brennerpas of richting de Kanaaltunnel. Zou de chauffeur vaak een opgestoken hand zien of een groetende toeter horen van een Weesper die daar toevallig ook rijdt? We zullen het over een paar maanden eens vragen. Dan horen we ook graag wat ze in Duitsland en Engeland vinden van 'Weezp' of Wiesp'.
Zoon Wim Bos jr. legt uit dat we hier te maken hebben met een zogeheten city-trailer. "Een relatief korte truck die we veel in de steden gebruiken. Er is ruimte om een heftruck mee te nemen die je kunt gebruiken bij het laden en lossen. Een van de zijkanten kan open om lange goederen te laden en te lossen. De auto is niet nieuw, maar een goede gebruikte die we even netjes opnieuw hebben laten spuiten. Ja, hij rijdt heerlijk."

Foto: Christian Pfeiffer

Solidariteit
Het ontwerp is eenvoudig en doeltreffend. Janton Stork schetste het. "Ik ben zeer tevreden met hoe het is uitgepakt. Je denkt eerst na: wat wil je bereiken. Deze auto rijdt over de weg, dus het gaat erom om snel een blik van Weesp te kunnen meegeven. Daarom vier grote foto's en de kernwoorden eronder." De vier sprekende foto's zijn gemaakt door Brian Elings, ook de hoffotograaf van dit blad. De opdruk is aan beide zijden van de oplegger gelijk. Voorop de oplegger, dus vlak achter de in Wim Bos-rood uitgevoerde cabine, prijkt trots het gemeentewapen van Weesp. Op de achterdeuren van de oplegger zien we twaalf logo's van Weesper bedrijven die de financiering mede mogelijk hebben gemaakt. "Commercieel heeft het voor de meeste sponsors niet direct waarde, maar wel vanuit de solidariteitsgedachte. We hebben er met elkaar voor gezorgd dat deze auto mogelijk werd, met als doel Weesp te promoten. Dat zegt weer veel over het bedrijfsleven van Weesp", zegt IVW-voorzitter Wim Zagt.

Ook hij is zeer te spreken over het eindresultaat. "Deze foto's geven precies het beeld weer zoals ik dat heb van Weesp: een fantastische, waterrijke stad om in te wonen en in te werken. Maar nog niet iedereen heeft dat beeld. Mijn klanten zitten overal en vaak kennen ze Weesp niet echt of ze associëren het niet ergens mee. Dus het is goed dat deze auto de komende jaren overal rondrijdt, ik begreep ook in onze regio. Dus ik ben benieuwd wat dat de komende jaren oplevert, of het meer affiniteit met onze stad oplevert en het beeld dat mensen van Weesp hebben verandert.

PR-campagne
Uitvoerend IVW-secretaris Cor van der Poel is altijd een warm pleitbezorger geweest van Weesp-promotie en komt bijna woorden tekort om het initiatief toe te juichen. "Fantastisch. Ik ben hier ontzettend enthousiast over. Ik hoor de laatste tijd veel over Weesp-marketing en ik ben van mening dat dit al een belangrijke basis is voor een enorme PR-campagne voor Weesp. Het zijn schitterende beelden, Weesp is een wereldstad en de mensen in heel Europa zullen dat nu gaan zien. Kortom, ik ben er helemaal gek op."

Een van de ondernemers die aan de bedrukking van het opleggerzeil heeft meebetaald is Theo Voskuil van Voskuil Verhuur Service. Hij vindt zijn logo achterop de oplegger terug. "Klein maar fijn. Het is een heel leuk initiatief, een mooie promotie van Weesp. En dat ons logo er dan ook op staat, is ook heel leuk. Hoewel het natuurlijk wel wat groter had gemogen", grapt Voskuil. Staat er op de vrachtauto's van Voskuil ook iets van Weesp-promotie? "Nee, eigenlijk niet. Misschien iets om over na te denken."

Column

Al op de hoogte van wijzigingen arbeidsrecht?

Op 1 januari 2015 zijn al een aantal wijzigingen binnen het arbeidsrecht ingevoerd. Met ingang van 1 juli 2015 trad de tweede tranche van de Wet Werk en Zekerheid in werking waarmee het arbeidsrecht ingrijpend wordt gewijzigd.

Ketenregeling
De maximaal toegestane keten van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd is ingekort. Het is nog wel mogelijk om drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd overeen te komen, maar deze mogen gezamenlijk niet meer dan twee jaar bedragen. Bij de vierde arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of indien de arbeidsovereenkomsten de twee jaar overschrijden ontstaat van rechtswege een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. De periode die nodig is om de keten te doorbreken is verlengd van drie naar zes maanden.

Transitievergoeding
Daarnaast zijn werkgevers wanneer zij het initiatief nemen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen of de beëindiging aan hen te wijten is - waar het niet verlengen van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd ook onder valt - een transitievergoeding verschuldigd aan werknemers die minimaal 24 maanden in dienst zijn geweest. De transitievergoeding is onder andere niet verschuldigd indien de beëindiging het gevolg is van ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de werknemer (bijvoorbeeld bij ontslag op staande voet).

Wijziging ontslagrecht
Het ontslagrecht is tevens gewijzigd. Met de invoering van de Wet Werk en Zekerheid worden verplichte ontslagroutes geïntroduceerd. Het UWV is bevoegd om ontslagen vanwege bedrijfseconomische redenen of langdurige arbeidsongeschiktheid te behandelen. De kantonrechter oordeelt over ontslagen wegens andere oorzaken, bijvoorbeeld bij disfunctioneren, verwijtbaar handelen of nalaten van de werknemer of bij een verstoorde arbeidsrelatie. De reden van ontslag bepaalt vanaf nu dus de te volgen ontslagroute.

In het oude ontslagrecht was een ontbindingsbeschikking van de kantonrechter of een ontslag via het UWV doorgaans definitief en is hoger beroep niet mogelijk. In het nieuwe ontslagrecht is dit anders. Een beroep kan worden ingesteld bij de kantonrechter tegen een uitspraak van het UWV. Daarnaast kan tegen een uitspraak van de kantonrechter hoger beroep worden ingesteld bij het gerechtshof en daarna cassatie bij de Hoge Raad. Ontslag met wederzijds goedvinden (d.m.v. een vaststellingsovereenkomst) is nog steeds mogelijk. Onder het nieuwe recht mag een werknemer hier echter binnen twee weken na ondertekening, eenzijdig en zonder opgave van reden, op terugkomen. De werknemer heeft zelfs drie weken om zijn instemming in te trekken indien de werkgever de werknemer niet schriftelijk heeft geïnformeerd over deze mogelijkheid.

Jaarverslag IVW staat bol van prestaties en aandachtspunten

Belangrijkste passages uit jaarverslag 2014

Bedrijvenvereniging IVW speelt nog altijd een centrale rol in de uiteenlopende ontwikkelingen die het Weesper bedrijfsleven raken en die van belang zijn voor de ondernemers. Zijn er activiteiten waar de IVW niet bovenop zit, zou je denken als je het lijvige jaarverslag over 2014 leest. De conclusie is dat de inspanningen van de IVW ook leiden tot verbeteringen. Toch blijven er ook punten van aandacht en zorg.

Vijf van de zes bestuursleden van de IVW: Janton Stork, Reinier Mommaal, Cor van der Poel, Jaco ter Beek en Wim Zagt. Foto: Brian Elings

Het jaarverslag van het IVW-bestuur is eind juni besproken tijdens de algemene ledenvergadering. Op deze pagina's enkele belangrijke passages.

Bijeenkomsten
Even wat cijfers om erin te komen. De IVW hield zes bijeenkomsten: naast de nieuwjaarsreceptie, de algemene ledenvergadering en drie 'gewone' BusinessClubs was er natuurlijk het jubileumfeest in Explore in Muiden. Met tussen de 120 en 140 personen worden de BusinessClubs altijd goed bezocht. De nieuwjaarsreceptie, waar Solar Clarity werd uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar, was met 200 bezoekers traditioneel veel drukker. Het jubileumfeest was met ruim 300 gasten het drukst bezocht.

Contacten
Dan de belangenverhartiging. Het bestuur onderhield vele contacten met onder andere de Kamer van Koophandel, de TOMIN-groep, de gewestelijke ontwikkelmaatschappij iLocator, het bestuurslichaam Regio Gooi en Vechtstreek, het college van B en W van Weesp, de andere ondernemersverenigingen in de regio, de provincie Noord-Holland en de ambtenaren van Weesp. Ook heeft met name uitvoerend-secretaris Cor van der Poel zich actief beziggehouden met de problematiek rond de bedrijventerreinen in Weesp en in het algemeen met het economische beleid in het werkgebied. Hij en bedrijfscontactfunctionaris Glenn Janssen van de gemeente bespraken niet alleen wekelijks diverse zaken, ze pakten ze ook aan.

Vacatures
In het verlengde van de participatiewetgeving staat de invulling van vacatures door Weespers hoog in het vaandel van B en W. De IVW vindt het jammer dat nogal veel vacatures worden vervuld door mensen van buiten Weesp, zo staat in het jaarverslag.

Aandacht terreinen
Het IVW-bestuur bleef veel aandacht vragen voor het industrieterrein Nijverheidslaan en voor het Van Houten Industriepark. De Nijverheidslaan heeft dringend een upgrading nodig en op het Van Houtenpark is de kantorenleegstand zorgwekkend.
Regelmatig deden individuele leden een beroep op de IVW en dat doet het bestuur goed.

Schoon, heel en veilig
Uit het jaarverslag blijkt ook dat het KVO-keurmerk zijn vruchten afwerpt. Het zijn de inspanningen die gemeente, ondernemers en politie blijvend moeten doen om het keurmerk te behouden, die daarvoor zorgen. Via Joop Bos van het kraanverhuurbedrijf is de Nijverheidslaan goed in beeld gekomen. In het KVO-gebied werd en wordt met regelmaat geschouwd. De conclusie is dat onveilige situaties werden teruggedrongen en er steeds minder geslaagde inbraken zijn. Vergroening hoort hier ook bij, er zijn 25 nieuwe bomen geplant.

Glasvezel
Op Noord werden steeds meer glasvezel-aansluitingen door Advisor/KPN gerealiseerd. De hoofdleiding ligt voor de deur. Verder werden en worden nog steeds de collectieve voorzieningen goed gevolgd, zoals vuilophaal, stroom, verwijzingsborden en beveiliging.

Ontsluiting A1
De IVW vraagt nu al bij de gemeente veel aandacht voor de toekomstige ontsluiting van de nieuwe A1 naar bedrijventerrein Noord. Zoals het er nu naar uit ziet, gaat het nog een jaar of vijf duren. De ontwikkelaars van de Bloemendalerpolder betalen deze nieuwe weg, die in de plaats moet komen van de Korte Muiderweg. Dat gebeurt pas als de eerste duizend woningen zijn verkocht.

Leegstand
Regelmatig vestigen zich nieuwe bedrijven op onze terreinen, waardoor ook de leegstand terugloopt. In het IVW jaarverslag staat dat de leegstand in ons gebied zich beneden het landelijke gemiddelde bevindt. Regelmatig voerde de IVW overleg met makelaar van Lonkhuizen, iLocator en de afdeling belastingen van Weesp.

Ledenbestand
Het IVW-bestuur maakt zich zorgen over het aantal leden. Dat is van rond de 300 (voor de crisisjaren) afgezakt naar circa 250 bedrijven.
In het jaarverslag lezen we: "Verhuizingen, een paar faillissementen, maar vooral de crisis heeft meerdere bedrijven genoodzaakt het lidmaatschap op te zeggen en dat ondanks de lage contributie. Rond de 50% van de aanwezige bedrijven is gelukkig nog wel lid. Overigens komen er wel weer steeds nieuwe aanmeldingen bij, waaraan je ook ziet, dat het beter gaat. Meestal ook startende ondernemers die op de contributie 100 euro krijgen en wel zoals door de ledenvergadering afgesproken op 1 juli 2014 op het golfcentrum."

Beste onderneming
Lichtpunten in 2014 waren het Elsevier-onderzoek, waaruit bleek dat Weesp als economisch gebied in de top 50 van Nederland was terechtgekomen (plaats 37). Een regelrecht hoogtepunt was dat Smit & Zoon door de provincie en MKB Nederland werd uitgeroepen tot beste onderneming van het jaar in de provincie Noord-Holland. Het jaarverslag besluit met de goede samenwerking met Enter Media, met name op het gebied van de uitgave van B2B en de in begin 2014 drukbezochte B2B-dag in het pand van schildersbedrijf Han Pover.

Het complete jaarverslag is separaat met de B2B meegezonden.

Business and pleasure

Foto: Brian Elings

Golfcentrum Weesp was op op 30 juni opnieuw het decor voor de jaarlijkse jaarvergadering van de IVW. Het was stralend weer, dus de vergadering kon maar het beste kort gehouden worden. Toch waren er nog enkele belangrijke zaken te bespreken en af te hameren, waaronder de toetreding van Jaco ter Beek en Reinier Mommaal tot het IVW-bestuur. Reinier was al ad-interim langer actief, Jaco stelt zich op pagina 19 van dit blad voor. Verder was het een ideale dag om vlak voor de vakantie nog even de contacten met elkaar aan te halen en/of een balletje te slaan op de fraaie 9 holes golfbaan van Weesp. Onze fotograaf Brian Elings maakte er weer een mooie sfeerreportage van.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

'Weesp is leuk zeg, nooit geweten'

Foto: Christian Pfeiffer

1. Weesp Gastvrij?
Een initiatief van Marketing Weesp, de nieuwe organisatie van vrijwilligers die ook achter de Weesper VVV zit. Het doel was om op een zaterdag extra gastvrij te zijn en de bezoekers te trakteren op een heerlijk dagje Weesp. Winkeliers hadden kraampjes en aanbiedingen, de restaurants terrassen en hapjes en in de theaters en op andere plekken waren er allerlei korte voorstellingen. Een culinair en cultureel shoppingfestival, zo stond overal. Winkeliers, horeca- en theaterondernemers lieten zien wat de Vechtstad te bieden heeft aan de eigen bewoners, maar vooral aan de bewoners van omliggende plaatsen. De achterliggende gedachte is om meer op het (kleinschalige) toerisme te mikken en toch ook de webshoppende consument ervan te overtuigen dat die leuke winkelstraatjes, met z'n service verlenende, winkeliers zo gek nog niet zijn.

2. Wat bereiken we ermee?
"Dat inwoners van deze regio ook een keertje afslaan naar Weesp als ze op zoek zijn naar vertier, authenticiteit en kwaliteit", zo vatte Gijs Numan van café-restaurant Aaltje samen. "Weesp heeft zoveel te bieden, maar in de regio weten de mensen dat onvoldoende. Weesp heeft een super gezellige stadskern, authentieke winkels en horecazaken waar de ondernemers zelf op de vloer staan en twee prachtige theaters. Dat is de kracht van Weesp en dat is wat we moeten promoten."

3. Wat het een succes?
Méér dan dat. De winkelstraten, de terrassen en de theaters waren vol, weer en sfeer waren uitstekend en de kassa's rinkelden. Ook erg attent: allerlei vrijwilligers waren ingeschakeld om gastvrouw en gastheer te zijn. Ze gaven tips aan bezoekers, wezen de weg en beantwoordden vragen.

Foto: Ruth van Kessel
Foto: Christian Pfeiffer
Foto: Christian Pfeiffer
Foto: Christian Pfeiffer

4. Hoe is de doelgroep bereikt?
Er is geen communicatiekanaal onbenut gelaten. Er stonden borden in Weesp, het WeesperNieuws werd ingeschakeld, er was een goede website gemaakt, (sociale) netwerken werden aangesproken en de organisatie had een eigen krant gemaakt. Daarvoor waren allerlei Weespers gevraagd om op hun vakgebied bij te dragen. De krant is via de huis-aan-huisbladen van Enter verspreid in de wijde regio. Op de dag zelf vormden blauwe voetstappen op straten en stoepen de route langs de activiteiten.

5. Waren er veel bezoekers uit de regio?
Nou en of. Mirjam Duffels uit Duivendrecht en Linda Manoth uit Diemen lazen over Weesp Gastvrij en deden op 27 juni gezellig een dagje Weesp. "Gratis mee met een boottochtje over de Vecht? Leuk, dat gaan we zeker doen", zeiden ze. Een meneer uit Kockengen maakt een ritje met zijn motor: "Wat een geinig stadje is Weesp, leuk initiatief hoor. Ik ga even kijken wat er voor mij bijzit." Meneer en mevrouw Snijder: "We zagen in Hilversum bij de kraam van Pronk Juweel een folder over Weesp Gastvrij liggen. In Amersfoort was ook iets te doen, daar zijn we eerst naar toe gegaan, maar dat vonden we maar niets. Nu zijn we hier en volgen we de blauwe voetstappen. Wat is Weesp leuk zeg, nooit geweten!"

6. Wat vonden de Weespers er zelf van?
Die waren ook zeer te spreken over hun eigen stadje. Soms heb je dit soort initiatieven nodig om weer even te zien hoe mooi het allemaal is. De sfeer was prima en het was ook weer niet te druk, zoals soms met het Sluis-en-bruggenfeest. Mia en Jan van der Meulen vertelden tegen het WeesperNieuws: "Normaal zitten we nooit in Weesp op het terras, maar vandaag maken we er echt een dagje van."

7. Volgend jaar weer?
Daar mogen we gezien het doorslaande succes van dit jaar rustig vanuit gaan.

Wijzigingen in het IVW-bestuur

Foto: Brian Elings

Melanie Downing is afgetreden als bestuurslid van de IVW. Haar opvolger is Jaco ter Beek, net als Melanie werkzaam bij de Rabobank Amstel en Vecht.

Hieronder stelt Jacco zich voor en neemt Melanie afscheid.

Welkom Jaco ter Beek
"Mijn naam is Jaco ter Beek en ik ben 32 jaar. Ik ben een geboren en getogen Weesper. Ik ben getrouwd en we hebben twee dochters (1 van 2 jaar en 1 van 2 weken). Na mijn bedrijfskunde opleiding ben ik bij de Rabobank gaan werken. Inmiddels heb ik bij meerdere lokale Rabobanken verschillende functies vervuld waaronder een aantal jaren als specialist Food en Agri. Ik ben altijd actief geweest in de zakelijke dienstverlening. Op dit moment ben ik accountmanager Grootzakelijke Relaties bij Rabobank Amstel en Vecht Het werkgebied strekt zich uit van Weesp, Muiden, Abcoude, Oudekerk a/d Amstel, Duivendrecht tot Amstelveen. In mijn werk staat dienstverlening en advisering aan klanten en prospects centraal Dat kan gaan over financieringen maar veelal ook breder zoals sparren over toekomstvisie/opvolging, herstructurering of bijvoorbeeld groeiambities. Ik vind het een mooie kans om me actief in te zetten voor deze sterke bedrijvenvereniging IVW!"
Jaco ter Beek

Dank je wel Melanie Dowing
"Via deze weg wil ik jullie laten weten dat ik helaas vervroegd zal aftreden als bestuurslid. Dit met een dubbel gevoel gezien ik met veel plezier als penningmeester voor de vereniging heb gewerkt. Maar wel met een leuke reden gezien ik samen met mijn gezin een nieuwe uitdaging aan ga in the Big Apple, New York. Zoals altijd gaat dit natuurlijk sneller dan verwacht en zullen wij over enkele weken al gaan emigreren. Ik wil jullie bedanken voor het vertrouwen in mij als penningmeester en mooie bijeenkomsten. Ik wens jullie allen veel succes en voorspoed. Mogen er weer mooie zaken gebeuren in regio Weesp!
Melanie Downing

Straatnaamborden Bedrijventerrein Noord verbeterd

Omdat de benaming al langere tijd te wensen overlaat en waardoor ook vaak behoorlijk naar een adres gezocht moet worden, heeft de IVW samen met de gemeente het geheel beoordeeld en het probleem wordt door de gemeente Weesp nu ook onderkend.

De bewijzering op het gehele industrieterrein wordt nu in ogenschouw genomen en daaruit moeten nu dus verbeteringen gaan volgen. Straten zonder gaan een naambord krijgen en andere worden van een nieuwe voorzien. Sommige zijn soms onleesbaar.

Inbraken
In het Weesper KVO-gebied zijn slechts twee pogingen tot inbraak gemeld in de periode mei en juni, waarvan één in een leeg pand. De andere poging was aan de Flevolaan en heeft ertoe geleid dat de camera's van ATN voortaan vroeger inschakelen. Op 8 juni werd aan de Zuiderzeelaan een wietdrogerij opgerold. Twee verdachten uit Amsterdam zijn aangehouden.

Volgende BusinessClub
De volgende BusinessClub is op 25 augustus op het fraaie nieuwe complex van de Mixed Hockeyclub Weesp, alwaar Weesper Volvo-dealer Svala Auto Weesp onze gastheer is.

Welkom (terug) bij de IVW
Op deze plek heten we het mooie Autobedrijf Splinter aan de Hogeweyselaan welkom (terug) als lid van de IVW. Neem eens een kijkej op hun website met het sterk gekozen internetadres www.splinternieuweford.nl.