B2B Weesp

9 april 2015

B2B Weesp 9 april 2015


Mirelle loopt marathon op Chinese Muur

Langs de 6000 kilometer lange Chinese Muur wordt al eeuwen niet meer gevochten, maar op 16 mei vindt er een persoonlijk gevecht plaats. Op die datum gaat Mirelle Dol, werkzaam bij Procility en PD Group in Weesp, de uitdaging aan om de Chinese Muur Marathon te lopen.

De Great Wall Marathon (zoals hij officieel heet) is een van de zwaarste marathons en meest buitengewone hardloopwedstrijden ter wereld. De marathon voert lopers twee keer over een gedeelte van de Chinese Muur. Buiten de gebruikelijke 42,195 km moeten de renners dus ook nog eens de steile muren én de 5.146 treden van de Muur trotseren.
Mirelle: "Ik hou van uitdagingen en ben gek op hardlopen. In 2013 en 2014 heb ik de halve marathon van Amsterdam gelopen en dat vond ik geweldig. De sfeer en het enthousiasme van de mensen langs de kant waren bijzonder. Al sinds lange tijd stond de Great Wall Marathon op mijn bucketlist en ik vond 2015 een mooi jaar om deze uitdaging aan te gaan!"

Bovendien koppelt Mirelle er een inzameling voor het goede doel aan: Stichting Hoogvliegers. Deze stichting laat zieke en gehandicapte kinderen (6-17 jaar) een bijzonder en onvergetelijk avontuur beleven door ze voor één dag piloot te laten zijn. Mirelle is zelf opgeleid piloot, vandaar deze keuze. "Ik weet zelf hoe geweldig het voelt om te vliegen: de vrijheid en het uitzicht laten je even al je problemen vergeten. Mijn doel is om zo veel mogelijk kinderen een dag piloot te laten zijn." Mirelle houdt op www.runsation.nl een blog bij van haar training en avonturen in China. Hier is ook meer informatie te vinden over de Great Wall Marathon en hoe te doneren voor de Stichting Hoogvliegers. Mirelle: "Dit wordt mijn eerste marathon ooit. Niet de makkelijkste om mee te beginnen, maar anders zou het ook geen uitdaging zijn!"

Nieuwe CEO DENSO kan meteen terecht in nieuw bedrijfsrestaurant

Foto: Brian Elings

DENSO aan de Hogeweyselaan heeft een volledig vernieuwd bedrijfsrestaurant in gebruik genomen. Vier Weesper bedrijven hebben daar een belangrijke bijdrage aan geleverd.

De lokale ondersteuning kwam van EWN, Van Wijnen, Pronkjuweel en de Bloemenmand. Dit moest in de kortst mogelijke tijd, want het werk – en dus de eetlust – ging gewoon door bij de DENSO-medewerkers. Het bedrijfsrestaurant wordt gerund door Vitam Catering, onder supervisie van de Weespse Pauline Gerritzen.

De opening werd verricht door Yasushi Yamanaka, aftredend president en CEO van DENSO International Europe (links op de foto), en zijn opvolger Masato (Max) Nakagawa. Ook deze opvolging is een hoogtepunt voor DENSO, want het is voor het eerst dat een president & CEO al 12 jaar Europese ervaring heeft alvorens aan te treden. Normaliter komt de hoogst verantwoordelijke rechtstreeks uit Japan. Max Nakagawa startte zijn werkzaamheden in Weesp per 1 april.

Foto: Brian Elings

De vestiging van DENSO aan de Hogeweyselaan is het Europese hoofdkantoor van de Japanse auto-onderdelenleverancier.

Modezaak Fallati 25 jaar in Weesp

Het is 25 jaar geleden dat modezaak Fallati de deuren opende aan de Slijkstraat in Weesp. Marjolein Hoogstraten vierde dat uitbundig aan de Nieuwstraat, waar de zaak die zich op damesmode richt negen jaar geleden naartoe verhuisde.

Ja, het zijn lastige tijden voor ondernemers. Maar Marjolein heeft helemaal geen zin om daar lang bij stil te staan. "Met kniezen bereik je niks", zegt ze. Veel klanten komen al vele jaren bij Fallati. Marjolein kan lezen en schrijven met ze en houdt rekening met hun smaak bij het inkopen. "Ik haal nog steeds veel voldoening uit Fallati. Het inkopen blijft leuk, maar het allermooiste vind ik toch als iemand hier de deur uitgaat met iets waarin ze zich nóg mooier voelt. Ook haal ik energie uit het feit dat steeds meer Weespers beseffen dat ze in Weesp moeten winkelen om de winkels hier te houden. We hebben elkaar nodig. Zonder winkels zou Weesp heel saai zijn."

Werk Flevolaan eindelijk afgerond

De herbestrating van de Flevolaan tussen nummer 11 en 40 is twee weken geleden begonnen. Over een week moet het klaar zijn.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van de gemeente Weesp. De rijweg en de trottoirs van de Flevolaan worden gedeeltelijk voorzien van nieuwe bestratingsmaterialen. De overgang wordt gerealiseerd door middel van een overrijdbare afgeschuinde band. Na de bestratingswerkzaamheden heeft de Flevolaan dezelfde uitstraling als de Pampuslaan. Het asfalt in de bocht van de Gemeenschapspolderweg wordt tijdens de herbestrating van de Flevolaan gerepareerd. De gemeente heeft aan de bedrijven in de directe omgeving informatie verstuurd over de bereikbaarheid van hun pand. Tijdens de werkzaamheden is de Flevolaan namelijk gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer in verband met de veiligheid van de wegwerkers. Er kan gepasseerd worden via een 'werkvak'. Er is een 'werkweg' aangelegd waardoor er toch gepasseerd kan worden.

Noodbestrating
De werkzaamheden volgen op het aanbrengen van een opvangbak voor regenwater onder de weg. Die bak werd in 2012 aangelegd, een klus die toen acht maanden in beslag nam. Sindsdien ligt er een noodbestrating. Op aandringen van de IVW wordt daar nu eindelijk iets aan gedaan.

RGB zet puik feest neer in manege

Foto: Bob Awick

Onder de noemer Dance@TheVecht zette RGB Events in het weekeinde van 13 en 14 maart twee puike feestavonden neer in de tot feestzaal omgebouwde paardenbak van Manege Bleijenberg.

Het was een hectisch weekeinde voor Remco Bonsen, Barry Bonsen en Guido van der Meer van het Weesper evenementenbedrijf, ondanks dat het op de eerste avond van het tweedaagse feest minder druk was dan verwacht. Op de zaterdagavond was het met circa 650 bezoekers wel volle bak. Het publiek werd vermaakt door coverband The Recipe, die bekende internationale en Nederlandse hits ten gehore bracht. De sfeer was op beide avonden gezellig.

Of er volgend jaar een vervolg komt is nog niet helemaal zeker. De RGB-heren hopen van wel, maar nemen pas een besluit als de financiële balans is opgemaakt.

Foto: Achterhoekfoto.nl

De pagina die de gemeente Weesp wekelijks plaatst in het WeesperNieuws behoort tot de beste van Nederland. Dat bleek bij de verkiezing van de Gemeenteprijs van de NNP, de branchevereniging van uitgevers van lokale nieuwsmedia. Volgens de jury valt de gemeentepagina van Weesp op door de heldere teksten. Zo werd er over de veranderingen in de zorg geschreven vanuit de burger. Ook het gebruik van beelden en de verwijzingen naar andere media voor meer informatie dragen bij aan de hoge waardering. De gemeentepagina werd ruim een jaar geleden helemaal gerestyled. De jury bestond uit communicatieprofessionals en kende de eerste prijs toe aan Rotterdam. Alle 170 gemeenten kwamen in aanmerking voor de prijs. Weesp drong door tot de een-na-laatste selectieronde. De precieze eindklassering van Weesp werd niet bekendgemaakt, maar ligt tussen plaats elf en vier. De NNP-Gemeenteprijs voor Overheidscommunicatie werd dit jaar voor de dertiende keer uitgereikt.

Smullen bij Fontijn

Foto: Brian Elings

De IVW BusinessClub streek eind maart neer bij Fontijn Vlees, de succesvolle horecaslager aan de Zuiderzeelaan in Weesp. Directeur Wim Fontijn ontving de gasten in de bruine kroeg die in het bedrijfspand is ingericht en waar doorgaans klanten en andere relaties worden getrakteerd op iets van de bar of uit de keuken. Het is in meerdere opzichten smullen als je bij Fontijn bent. Niet alleen vanwege die bar, maar ook omdat dit een prachtig bedrijf is. Met 48 medewerkers levert Fontijn aan 400 restaurants. Grotendeels in Amsterdam, maar ook in de regio Utrecht, Alkmaar en Amersfoort weet de horeca Fontijn te vinden. De aanwezigen lieten zich uitgebreid bijpraten en rondleiden door het bedrijf dat begin 2010 werd uitgeroepen tot Weesper Onderneming van het Jaar.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Column

De transitievergoeding – wat betekent dat voor werkgevers?

Als werkgever ben je met ingang van 1 juli 2015 aan de werknemer een transitievergoeding verschuldigd als het initiatief voor het einde van het dienstverband bij de werkgever ligt en de arbeidsovereenkomst minimaal 24 maanden heeft geduurd. De transitievergoeding ben je ook verschuldigd wanneer je een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet wilt verlengen, maar de keten in totaal 24 maanden heeft geduurd.
De transitievergoeding is bedoeld om het de werknemer gemakkelijker te maken een andere baan te vinden. De werknemer mag zelf kiezen wat hij doet met de transitievergoeding. Deze kan (maar hoeft niet) worden aangewend voor scholing of begeleiding naar ander werk. Ook als de werknemer aansluitend ander werk heeft gevonden of al bij de nieuwe werkgever aan het werk is, ben je de transitievergoeding verschuldigd.

Hoe wordt de transitievergoeding berekend?
De transitievergoeding bedraagt over de eerste tien jaar van de arbeidsovereenkomst 1/3 maandsalaris per dienstjaar en na het tiende dienstjaar 1/2 maandsalaris per dienstjaar. De transitievergoeding bedraagt maximaal € 75.000 of ten hoogste een jaarsalaris indien het jaarsalaris hoger is dan € 75.000.

Uitzonderingen
Werknemers die 50 jaar of ouder zijn en die minstens 10 jaar in dienst zijn geweest hebben recht op een hogere transitievergoeding, namelijk 1 maand per gewerkt jaar.
Voor kleine ondernemers (tot 25 werknemers) geldt een overbruggingsregeling. Kleine ondernemers hoeven tot 2020 voor oudere werknemers niet de verhoging van de transitievergoeding te betalen. Daarnaast hoeven kleine ondernemers tot 2020 in geval van bedrijfseconomische omstandigheden of bij bedrijfsbeëindiging de maanden voor 1 mei 2013 niet mee te rekenen.

Ook BBL-studenten blijken nu aan het einde van hun leerwerkperiode aanspraak te kunnen maken op een transitievergoeding als je de BBL-student aan het einde van de leerwerkperiode niet in dienst wilt houden. Hierdoor wordt een BBL-student ongeveer € 2.000 duurder. Binnen de branches waar veel BBL-studenten werken is hier ophef over ontstaan. Volgens het ministerie is echter bewust gekozen om BBL-studenten onder de transitievergoeding te brengen, zij hebben immers ook een arbeidsovereenkomst. In 2014 is door het ministerie toegezegd dat werkgevers hiervan zouden worden vrijgesteld omdat zij opleidingskosten in mindering mogen brengen. Hoe dat in zijn werk gaat en welke kosten in mindering mogen worden gebracht, moet echter nog worden vastgelegd en is op dit moment nog onduidelijk.

Wil je voorkomen dat je aan het einde van het dienstverband een transitievergoeding verschuldigd bent, dan is het verstandig om ervoor te zorgen dat de reeks van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd minder dan 24 maanden bedraagt.

9 / 20

Partner in proces

EWN bestaat 40 jaar

Foto: Brian Elings

Trots?
Etienne Lieverst: "Ja, toch wel. Eerst had ik iets van: ach, hoe belangrijk is die veertig jaar. We doen elke dag meer dan ons best. Maar dan besef je dat het eigenlijk toch een prestatie is dat we moeilijke tijden hebben doorstaan, dat het bijzonder is dat je een familiebedrijf bent en dat we hier met elkaar een prachtige onderneming hebben neergezet. Hoe langer ik erover nadenk, hoe trotser ik word."

Waar zit die trots dan voornamelijk in?
"Op de manier waarop we bij EWN de dingen doen en elk project met elkaar oppakken. Ons team is echt een wij. Iedereen zet zijn schouders onder elk project en is niet te beroerd om iets voor een ander te doen. Ook nooit gemor over werken in avonden en weekenden. De inzet van de medewerkers is groot: ze doen het niet alleen voor mij, maar vooral voor de klant en de collega's. Het iets voor elkaar krijgen voor een klant gaat boven hun eigen belang. En het grappige is, wij hebben alleen maar leuke klanten."

Wat is jouw rol hierin?
"Het is een wisselwerking. Ik geef mijn medewerkers veel inzicht in de aard van een project: wat speelt er mee en waar moeten we rekening mee houden. Wat vind jij? En wat vindt de ander? Ik heb geen dubbele bodem, ik zeg precies hoe het is. Bij EWN mag je fouten maken, maar kom er voor uit en dan kijken we hoe we het op kunnen olossen. Ook als iemand privé niet lekker zit: zeg het en dan kijken we hoe we er op het werk rekening mee kunnen houden. We houden hier echt geen knuffelsessies elke ochtend, maar we gaan op een basis van wederzijds respect met elkaar om."

Foto: Brian Elings
Technisch hoogstandje. Foto: Etienne Lieverst
Mierennest. Foto: Etienne Lieverst
Foto: Brian Elings

Hoe kom je aan alleen maar leuke klanten?
"Vijf jaar geleden heeft EWN een grote reorganisatie doorgemaakt. Ik merkte dat we niet meer op de manier werkten waar ik achter stond. Te veel anonieme relaties met klanten, waarbij we met tien anderen moesten vechten om een prijs om de opdracht binnen te halen en waar ik buikpijn van kreeg: gaan ze de rekening wel betalen? Ik maakte een strategische keuze: ik wil het liefst alleen nog maar klanten waar we sparring partner van zijn en dus mee mogen denken in de opdracht. Deze koerswijziging van het bedrijf was een pijnlijk proces, want we moesten afscheid nemen van een achttal medewerkers. Gelukkig kon ik voor zeven van hen wat betekenen bij het vinden van een nieuwe baan. Achteraf bezien heeft EWN dit proces precies op tijd doorlopen: in 2010 brak ook bij ons de crisis uit en stonden we met het bedrijf op tijd met onze neus de goede richting op. Hierdoor konden we klappen beter opvangen en zijn we gedwongen ontslagen voor geweest."

Vader Henny en moeder Annie Lieverst begonnen in 1975 met Elektra Werken Nederland. Ook nu nog heeft de flits in het logo van EWN niets aan kracht en betekenis ingeboet. Achter de witgoedwinkel van zijn ouders kreeg de jonge Henny een ruimte ter beschikking om zijn eerste stappen als ondernemende elektrotechnicus te nemen. Een stap met toekomst blijkt nu, want EWN groeide uit tot een degelijk bedrijf. Na locaties aan de Rijnkade, Flevolaan en Gouwzeestraat streek EWN 25 jaar geleden opnieuw neer in het huidige pand aan de Flevolaan. Etienne herinnert zich nog de eerste jaren van het bedrijf van zijn vader: "Mijn vader was elektromonteur. Als kleine jongen mocht ik wel eens met hem mee naar een klus. Hup, de trap in de 'lelijke eend', en daar gingen we.

12 / 20

Foto: Brian Elings

Hij heeft het bedrijf echt van nul opgebouwd, daar heb ik veel waardering voor."

Eigenlijk wilde Etienne vrachtwagenchauffeur of bakker worden. Toch werd de eerste stap de LTS en bleek hij interesse te hebben in elektrotechniek. EWN werd al gauw zijn vaste adres om wat bij te verdienen en daar ontdekte hij zijn liefde voor dit vak. Toen hij 18 jaar was trad hij in dienst bij zijn vader, maar besloot toen toch om een aantal jaren elders ervaring op te doen. Etienne: "Dat is iets wat ik iedereen zou aanraden. Ik werkte in Wehl, een plaatsje vlak bij Doetinchem, bij Koster Elektrotechniek en kreeg te maken met een compleet andere cultuur en mentaliteit. In die tijd heb ik heel veel geleerd en bovenal: ik was daar niet de zoon van de baas." Na vijf jaar bleek de aantrekkingskracht van Weesp toch te groot en keerde Etienne terug naar EWN en ging hij de montage in. "Dat bij ons iedereen op kantoor ook uit de praktijk komt vind ik een enorme plus bij EWN. Daarbij vind ik dit vak zo fantastisch dat ik zelf graag af en toe meewerk als er even extra handen nodig zijn. Op zo'n moment ben ik gewoon de monteur en heb ik niet de leiding. Daar moesten de jongens wel even aan wennen."

In 2000 heb je EWN van je vader overgenomen?
"Toen dat moment kwam, ben ik echt met de jongens gaan zitten: gaan we dit doen? Ik wilde de stap namelijk echt samen met alle medewerkers nemen. In die tijd groeide EWN uit tot 36 mensen, ik droeg een driedelig grijs pak, focuste mij op het management en dacht dat ik het helemaal voor elkaar had. Maar wat vergiste ik me. Na een jaar werd ik helemaal gek: is dit mijn leven? Ik miste het werken in de praktijk te erg en wist: dit moet anders."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Elektrotechniek is een machtig mooi vak, dat zullen we moeten uitstralen

Weer terug met je handen in de klei?
"Eigenlijk wel. Deze keer nam ik zelf het besluit om van koers te veranderen met EWN: mannen, we gaan downsizen, werd de boodschap aan mijn team. Niemand werd ontslagen, maar via de natuurlijke weg wilde ik inkrimpen met de organisatie en zelf weer directe invloed op de processen hebben. De tussenlaag van projectleiders eruit en zelf direct aanspreekbaar zijn en als het nodig is meewerken. Dat bracht wel een cultuuromslag met zich mee."

Je gevoel bracht je waar je nu bent met EWN?
"Klopt. Zeker ook na de laatste move vijf jaar geleden met het bedrijf, hebben wij nu de klanten die bij ons horen en treden wij op als adviseur in het proces. Wij willen met de klant aan tafel zitten en direct een sparring partner zijn. Geen tussenpersonen meer, maar direct kunnen schakelen. Dat werkt gewoon vele malen prettiger en zo hebben we meegewerkt aan projecten waar we heel trots op zijn."

Keurig netjes

Bij EWN worden hoge eisen aan medewerkers gesteld: netjes werken, beleefde omgangsvormen, witte handschoentjes om vlekken op plafonds te voorkomen, stofzuigen na de klus, geen volle prullenbakken; bij EWN maakt netheid standaard deel uit van het werkproces. Etienne Lieverst is er heel duidelijk in: "De techniek kan iedereen leveren, maar wij moeten het hebben van de menselijke factoren die leiden naar het succes van een project. Al onze mensen hebben een servicegerichte instelling en denken mee in het hele proces. Dus grote betrokkenheid bij het resultaat en het streven naar maximale tevredenheid bij de klant. Deze motivatie onderscheidt ons van andere bedrijven."

Noem eens mooie Weesper projecten?
"We hebben veel klanten in Weesp waarvoor we al jaren weken. Nu zijn we druk bezig bij de hockeyclub, voor DENSO doen we heel veel, zoals nu de vervanging van de verlichting door ledlampen, de gebouwen in het sportcomplex aan de Papelaan en natuurlijk de projecten voor de gemeente. We zijn er blij mee dat Weesp nu voor Weesper bedrijven kiest wat betreft onderhoud en renovatie. Met Ten Have Installlatie en De Vest Projecten kun je ons bijna een standaardbouwteam noemen. Als team samenwerken is het prettigste dat je kunt hebben."

Dus weer dat persoonlijke en met elkaar de klus willen klaren?
"Daar komt het inderdaad eigenlijk steeds op neer. We doen het met elkaar."

Wat is de toekomst?
"We doen nu veel in ledverlichting en dynamische verlichting. Dat is echt de toekomst: licht dat pas aangaat als iemand in de ruimte is en automatisch terugdimt naar een standaardniveau bij afwezigheid. En KNX/domotica, het op afstand besturen van je verlichting, verwarming en apparatuur, neemt een vlucht. Waarbij ik wel moet zeggen dat de winst van deze innovatie vooral zit in het gebruiksgemak en minder in de duurzaamheid. Al die technische ontwikkelingen: ik vind het prachtig!"

Zullen er in de toekomst nog voldoende technische vakmensen zijn?
"Een gemotiveerde en beschaafde monteur is de ambassadeur van je bedrijf. Eerlijk gezegd maak ik me wel zorgen of er in de toekomst nog voldoende gekwalificeerde vakmensen zullen zijn, daar zullen scholen en bedrijven zich samen hard voor moeten maken. Elektrotechniek is een machtig mooi vak, daar moeten we trots op zijn en deze trots zelf uitstralen. Elke dag weer!"

Column

Huwelijkse voorwaarden en verrekenen

De aangifte inkomstenbelasting kan een mooi moment zijn om ook weer eens even te kijken naar de huwelijkse voorwaarden. Wat is de inhoud daarvan ook alweer en staat er wellicht het beruchte jaarlijks verrekenbeding in opgenomen? Niet uitvoeren van die afspraak tot verrekening van 'overgebleven' inkomsten kan onverwachte gevolgen hebben.

Vaak is in huwelijkse voorwaarden, zeker die van een aantal jaren geleden, de afspraak vastgelegd dat het inkomen van beide partners jaarlijks wordt gedeeld. Hiermee wordt bedoeld dat de partners het salaris dat na betaling van de huishoudkosten overblijft bij elkaar optellen en vervolgens delen door twee. Hierdoor krijgt iedere partner recht op de helft van het totale inkomen. Degene met het hoogste inkomen moet dus eenvoudig gezegd het verschil aan de ander betalen.

Het 'gat' tussen theorie en praktijk kan vaak niet groter zijn dan die ten aanzien van deze verrekenverplichting. Niet zelden wordt deze afspraak vergeten en niet uitgevoerd. Problemen van het niet uitvoeren van deze afspraak kunnen bij faillissement, echtscheiding of overlijden ontstaan.

Het is dus van harte aan te bevelen om elk jaar wel aandacht te besteden aan deze afspraak. In hoofdlijnen kun je ervoor kiezen het bedrag daadwerkelijk uit te (laten) betalen of op papier vast te leggen om welk bedrag het gaat. In het laatste geval is het duidelijk om welk bedrag het gaat en houdt de partner met het laagste salaris het bedrag tegoed.

Vooral voor ondernemers is het belangrijk deze afspraak jaarlijks uit te voeren. De deling heeft namelijk ook voordelen. Gemaakte winsten in het bedrijf kunnen door de verrekening bij de partner worden 'veilig gesteld'. Als de deling volgens de regels gebeurt, kan dit in beginsel niet worden teruggehaald.

Uit rechtspraak blijkt sinds enige tijd dat het niet naleven van de regels van huwelijkse voorwaarden een 'automatische' wijziging van de huwelijkse voorwaarden met zich mee kan brengen. De rechter kan bijvoorbeeld bepalen dat door het niet naleven van de huwelijkse voorwaarden het vermogen, waarvan men had verwacht dat dit door de huwelijkse voorwaarden juist zou zijn afgeschermd van (de schuldeisers of kinderen van) de andere partner, toch gedeeld moet worden.

Kortom, afspraak is afspraak!

De juridische huisartsen van het Weesper bedrijfsleven

Davids Advocaten gespecialiseerd in ondernemersrecht

Schakel een advocaat vroegtijdig in als juridisch adviseur van je onderneming; een half uurtje aan tafel met je advocaat kan een hoop ellende in de toekomst schelen. Dat is in het kort het advies van ondernemingsrechtadvocaten Jan Davids en Joris Boddaert. Het gelijknamige kantoor Davids Advocaten zit sinds twee jaar aan de Leeuwenveldseweg.

Foto: Ruth van Kessel

Het lijkt of advocaten Jan Davids en Joris Boddaert preken voor eigen parochie als zij een pleidooi houden voor bedrijven om vroegtijdig gebruik te maken van de juridische kennis van advocaten. Natuurlijk bouwen de Amsterdamse advocaten graag een goede relatie op met ondernemend Weesp, maar nog belangrijker vinden zij dat bedrijven zichzelf behoeden voor foute strategische keuzes, die vaak al beginnen bij de start van een onderneming. Davids: "Het begint al met de keuze van de rechtsvorm en het opstellen van de statuten voor je onderneming. Weet je echt wat je wilt en heb je daar de juiste rechtsvorm voor gekozen? Zijn de 'algemene voorwaarden' van jouw bedrijf wel goed toegespitst op jouw product of dienst? Laat een jurist op bestuursniveau meedenken met je organisatie en consulteer hem of haar bij belangrijke beslissingen. De invalshoek van een jurist of advocaat op een vraagstuk is beslist anders en daarom waardevol. Dat is de kosten dubbel en dwars waard."

Een advocaat kost toch bakken met geld?
"Natuurlijk, we werken niet voor niets. Maar als je goed gebruik maakt van onze expertise staan die kosten in schril contrast met wat het oplevert. Mensen denken vaak bij een advocaat: o, als die in beeld komt, dan is het goed mis. Het tegendeel is waar: een goede juridische strategie in een vroeg stadium werkt preventief en is kostenbesparend."

Geef eens een voorbeeld?
"
Als het slecht gaat in een bedrijf dan is een ondernemer vaak geneigd een tak van zijn bedrijf af te stoten. Dat lijkt een logische beslissing, maar dat is het lang niet altijd. Een ondernemersrechtadvocaat adviseert wat de beste timing is voor afsplitsing en onderzoekt of het een optie zou kunnen zijn om dat in een eerder stadium te doen, wanneer het nog goed gaat in een bedrijf. De advocaat als sparring partner bij dit soort beslissingen werpt een ander licht op de zaak. Gelukkig zien steeds meer bedrijven dat in."

Welke valkuilen kent een ondernemer?
"
Dat zijn er meerdere. Een hele grote is een te snelle groei van je bedrijf. Hoe houd je gelijke tred met de kwaliteitsaspecten? Maar ook als het slecht gaat in je bedrijf maar door blijven gaan met het uitbreiden van producten of diensten. Tegen beter weten in door willen groeien en je ogen sluiten voor de realiteit. Een advocaat houdt samen met de ondernemer de zaak tegen het licht: hoe sta je ervoor en wat is wijsheid? Een ander ding is dat soms banken ondernemers, met name in het MKB, helemaal klem kunnen zetten met borgakten en zekerheidsovereenkomsten in privé, die achteraf erg ongunstig blijken te zijn. Niemand zit erop te wachten dat de hypotheek van je huis wordt meegetrokken in je onderneming. Dat soort wurggrepen moet je voor zijn. Sowieso zou een ondernemer wat creatiever naar de financiering kunnen kijken dan de traditionele wandel naar de bank, er zijn alternatieven zoals crowdfunding."

Nog meer tips?
"Voor de vuist weg kom ik dan op het slim wegzetten van activa in je onderneming. Zorg bijvoorbeeld dat je bij de start van je onderneming je domeinnaam registreert op de holding en niet op de werkmaatschappij. Hetzelfde geldt voor andere IE-rechten, belangrijke activa, merknamen etcetera. Dat zijn de levensaders van je bedrijf, die mogen bij risico's - en daar komt elke ondernemer voor te staan - niet aangetast worden. Houd het dus gescheiden, dat geeft veel meer ondernemingsflexibiliteit."

Zelfstandig ondernemer

Vanuit een drang om zelf sturing te kunnen geven aan de werkwijze die bij hem past, startte Jan Davids tien jaar geleden met Davids Advocaten. Opgeleid bij grote kantoren als PricewaterhouseCoopers en Van Doorne Advocaten, waar hij veel had geleerd op het gebied van ondernemingsrecht en insolventierecht, lokte de onafhankelijkheid van het eigen ondernemerschap. Met twee werknemers vestigde hij zich in Amsterdam-Zuidoost, midden tussen de ondernemers, de klanten die zijn doelgroep vormen. Na drie jaar verhuisde het kantoor naar de De Ruyterkade in Amsterdam en groeide uit tot negen werknemers. In 2013 startten de advocaten met een tweede vestiging aan de Leeuwenveldseweg in Weesp. Jan Davids (partner en rechts op de foto), Mark Hendrik de Vries en Joris Boddaert (links op de foto) zijn de vaste gezichten in Weesp en zijn gespecialiseerd in ondernemersrecht, procesrecht en insolventierecht.

Waarom eigenlijk een tweede vestiging in Weesp?
"
In de loop der jaren hebben we veel relaties opgebouwd in de Gooi- en Vechtstreek. Tot 2013 viel deze regio nog onder het arrondissement Amsterdam maar tegenwoordig valt Gooi- en Vechtstreek onder het arrondissement Midden-Nederland. Daarom was een vestiging in deze contreien een logische stap en leek Weesp ons een ideale uitvalsbasis voor onze activiteiten in de Gooi- en Vechtstreek. Zeker op deze locatie naast het station: ideaal."

Wat gaat Weesp merken?
"Na twee jaar acclimatiseren en stabiliseren vinden we het nu tijd worden om meer naar buiten te treden. Onze wens is om gezien te worden als de 'huisarts' van de Weesper ondernemingen. Consulteer ons als er iets is, maar veel liever nog: laat ons u adviseren. Onze eerste stap is om een borrel te organiseren voor de bedrijven hier aan de Leeuwenveldseweg. Informele kennismakingen doen het wel goed in Weesp, hebben we begrepen. Dus zo hopen we de Weesper ondernemer te bereiken."

Verzekeringskorting bij Keurmerk Veilig Ondernemen

"Echt doen! Maak gebruik van een simpel te realiseren kostenverlaging op uw verzekeringspremie." KVO-adviseur Maarten van Weel kan het niet vaak genoeg zeggen. En het IVW-bestuur onderstreept zijn boodschap.

U las het laatst nog in de KVO-nieuwsbrief. Als u gevestigd bent op een gecertificeerd KVO-terrein, dan kunt u verzekeringskorting aanvragen bij uw verzekeringsmaatschappij. In Weesp zijn de bedrijventerreinen Noord en Nijverheidslaan KVO-gecertificeerd.

Het voordeel voor ondernemers op deze bedrijventerreinen kan oplopen tot 15% op uw bestaande premie op de verzekering voor gebouw, inventaris, voorraad en bedrijfsstagnatie. Acht Nederlandse verzekeraars - waaronder Interpolis, Aegon, Meeus, Nationale Nederlanden, Fortis en Delta Lloyd - bieden deze korting op de huidige polis. Verzekeringsmaatschappijen zijn erbij gebaat dat uw bedrijf op een gecertificeerd KVO-terrein staat en waarbij aandacht wordt geschonken aan schoon, heel en vooral veilig.

Afgelopen weken hebben diverse ondernemers een kopie opgevraagd van het KVO-Certificaat en uit de respons blijkt dat de premiekorting op jaarbasis inderdaad kan oplopen van 250 tot 500 euro. Van Weel: "Dat laat je als ondernemer en vooral in deze tijd toch niet schieten."

De door u aangesloten verzekeringsmaatschappij verleent die korting als u een kopie van ons inmiddels 5e stercertificaat KVO aan ze toezendt. Deze kopie is simpel te verkrijgen door een verzoek aan kvo@online.nl te richten onder vermelding van uw naam, adres en woonplaats.

Weesp loopt voorop met vijfde 'ster' op KVO-certificaat

Het KVO-samenwerkingsverband in Weesp krijgt op 8 april opnieuw het KVO-B-certificaat uitgereikt. Het is de vijfde 'ster'. Weesp is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze prestatie heeft kunnen leveren.

KVO is een samenwerkingsovereenkomst waarin gemeente, politie, brandweer én bedrijvenvereniging IVW met elkaar werken aan schoon, heel en veilig op de industrieterreinen Noord en Nijverheidslaan. Het certificaat wordt uitgereikt aan al deze deelnemers.

Welkom, nieuwe leden van de IVW!

Op deze plek een korte introductie van de nieuwe IVW-leden. Dit keer Beer en Marketing Weesp.

Beer is een Weesper bedrijf dat facilitaire en technische diensten levert en op die manier ondernemers werk uit handen neemt en kosten bespaart. Dat gebeurt onder meer door gebruik te maken van collectieve inkoop.

Marketing Weesp is de werknaam van een groep betrokken Weespers die de citymarketing van Weesp oppakken. Ze zijn betrokken bij de stichting VVW (Vreemdelingen Verkeer Weesp), exploitant van de VVV-shop. Marketing Weesp wil ook het bedrijfsleven betrekken bij en laten profiteren van de promotie van de mooie en veelzijdige stad Weesp.