B2B Weesp

15 oktober 2015

B2B Weesp 15 oktober 2015


B2B-dagen

Het is al weer negen maanden geleden dat we met z'n allen in theater City of Wesopa stonden om te proosten op het nieuwe jaar en om Wim Bos Transport te feliciteerden met de award voor Onderneming van het Jaar. De tijd gaat snel, zeg je dan. Dat is waar, maar vergeet niet dat er in die tijd ook vaak veel is bereikt.
Over drie maanden staan we niet alleen wéér bij de IVW-receptie in de City, maar ook met z'n allen op de beurs. Want ik mag toch aannemen dat we ook op u mogen rekenen tijdens de Weesper B2B-dagen op 20 en 21 januari 2016. De voorbereidingen zijn in volle gang en we houden u er de komende edities van B2B telkens van op de hoogte. Uw reacties zijn nu al zeer positief. We laten de sombere tijden achter ons en kijken met vertrouwen vooruit. De laagdrempelige en altijd gezellige B2B-dagen zijn perfect om daar een boost aan te geven. Nog steeds horen we succesverhalen van partijen die elkaar op de vorige B2B-dagen hebben ontmoet en daar profijt van hebben. We hebben ook dit jaar extra aandacht voor zzp'ers, want de B2B-dagen zijn voor groot en klein. Om te profiteren van de B2B-dagen moet u nu al in actie komen. Bedenk welke dienst of product u onder de aandacht wil brengen en neem contact op met mijn collega Myrna Bos voor een stand of andere mogelijkheden. Doe het nu, want de beurs is al over drie maanden. En u weet: de tijd gaat snel. Maar in die tijd kunt u veel bereiken. Lees meer op pagina 11.

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Foto: Brian Elings

Niet iedereen blij met
verhuizing Business Point PostNL

Wonen
Weesp wordt ontdekt

Column Maritt van Gerwen
Verzekeringsplicht DGA

Foto: Brian Elings

Svala Auto Weesp
Volop in beweging

Voor groot en klein
De B2B-dagen komen eraan

Coverstory
Nationale Catering
Cadeaubon is ready-to-serve

Column Niels van de Griend
Voogdij online

Nieuw
Japans Auto Centrum

Nieuws van de IVW
Zand en post: de IVW
zit erbovenop

Niet iedereen blij met verhuizing Business Point PostNL

Foto: Christian Pfeiffer

Het Business Point van PostNL op bedrijventerrein Noord gaat sluiten. Er is een alternatieve locatie gevonden, maar die wordt niet door iedereen met gejuich ontvangen.

Bedrijven kunnen nog heel even terecht bij Pako Handwerken, dat sinds drie jaar het bedrijvenpostkantoor heeft ondergebracht in haar pand aan de Flevolaan. PostNL zegt graag te willen blijven bij Pako, maar kan geen overeenstemming bereiken over de vergoeding voor de komende jaren. Daarop is besloten het Business Point bij Pako eind oktober af te breken. Bij zowel PostNL als Pako is daar teleurstelling over te proeven. Vele tientallen, zo niet enkele honderden bedrijven uit Weesp en omgeving maken gebruik van het bedrijfspostkantoor. Niet alleen voor de postbussen, maar ook voor het verzenden van pakketten in allerlei soorten en maten. Pako ligt voor veel medewerkers op de route en op de Flevolaan kan makkelijk even snel de auto worden geparkeerd. Sommige bedrijven komen met grote bestelwagens of zelfs met vrachtwagens pakketten afleveren. Ook dat gaat uitstekend aan de Flevolaan.

Als alternatief voor Pako heeft PostNL overeenstemming bereikt met de Primera in winkelcentrum Hogeweij. Om ruimte te maken voor het Business Point wordt een naastgelegen winkel die nu leeg staat, bij de Primera betrokken. Hoewel winkelcentrum Hogeweij (Amstellandlaan) niet ver uit de route ligt, is de bereikbaarheid minder. Dat zit 'm vooral in het parkeren en het laden en lossen. Dat kan niet voor de deur bij Primera. Er ligt weliswaar een groot parkeerterrein om de hoek, maar wie veel poststukken bij zich heeft moet ineens veel sjouwen. Ook het ophalen van de post uit de postbus vereist nu een wandelingetje.

Bedrijvenvereniging IVW is onaangenaam verrast door de op het laatste moment pas gecommuniceerde verhuizing en springt op de bres voor het behoud van het postkantoor bij Pako of elders op bedrijventerrein Noord. Via een mail zijn de Weesper bedrijven opgeroepen bij PostNL hun beklag te doen over de verandering. Of en wat dat oplevert, is nog onduidelijk. Een woordvoerder van PostNL zegt: "Primera voldoet aan de eisen en is een prima punt. Voor de een zal het wat lastiger zijn, voor de ander is het een verbetering. Voor ons is er geen reden om een andere locatie te zoeken." Verder wijst PostNL op het PostNL Pakketpunt bij de Karwei aan de Nijverheidslaan in Weesp.

Nieuw restaurant (1): BLOOM

Foto: Christian Pfeiffer

BLOOM Kitchen Bar heeft de deuren geopend. Het restaurant is gevestigd op een fraaie locatie aan de sluis (Achteromstraat).

BLOOM wordt gerund door Jeroen Bruinsma en Paulien Schuitemaker. Bruinsma was tot voor kort de chef-kok van het Apollo-hotel. Daar gooide hij hoge ogen. Met een eigen restaurant komt een droom uit. Sinds twee jaar woont hij in Weesp. "We waren meteen gek op de stad. We konden deze horecagelegenheid overnemen en het voelde meteen goed", vertelt de chef-kok. "BLOOM is anders dan anders", zegt Paulien. Dan doelt ze vooral op de open keuken, zodat iedereen kan meekijken met de kok. BLOOM werkt veel met lokale en regionale producten.

Nieuw
restaurant (2):
La Base

Foto: Christian Pfeiffer

Sidney Diekstra heeft aan de Nieuwstad zijn pizzarestaurant La Base geopend. En dat is wat anders dan een pizzeria.

Het draait allemaal om de houtgestookte oven die achter in het pand te vinden is. Die doet zijn werk op 480 graden Celsius. Pizza's gaan er iets minder dan twee minuten in en zijn dan klaar. Er wordt gewerkt met originele Napolitaanse ingrediënten, horend bij de strenge eisen van de Associazione Verace Pizza Napoletano, waar Sidney zijn opleiding heeft gevolgd.

Weesper Boekhandel snel open

Foto: Ruth van Kessel

De nieuwe Weesper Boekhandel van Nathalie Scheffer opent vrijdag 30 of zaterdag 31 oktober de deuren. De onderneming aan de Nieuwstad, met meer dan alleen boeken, is tot stand gekomen met behulp van crowdfunding.

De onderneemster kreeg een onverwachte tegenslag te verwerken: ze mag de huur van kantoorvakhandel De Kleine Prins aan de Slijkstraat niet opzeggen. Ook mag het pand niet leeg komen te staan, zo is afgesproken met de eigenaar. Dat betekent dat ze naast de nieuwe boekhandel ook in haar huidige pand actief moet blijven. Ze gaat daar een ramsj-boekhandel beginnen. De kinderboekwinkel, in weer een ander pand aan de Slijkstraat, gaat wel dicht. Vanwege de tegenvaller is er in de financiering een gat ontstaan. Daarom worden er nog steeds obligaties uitgegeven.

Strak kantoor wordt speelse woning

Foto: Bochmann Architecten

Het ontwerp voor de transformatie van de kantoorkolos aan de Amstellandlaan tot woningen is klaar.

In de bedrijfspanden - deels al leegstaand/deels nog in gebruik - moeten 61 woonappartementen komen. Met uitzondering van een extra bouwlaag komen de kamers in de bestaande kantoorruimtes. Er hoeven dus geen tussenmuren gesloopt of gebouwd te worden. Er worden keukens, badkamers en toiletten geplaatst. "Het meest rigoureuze en in het oog springende werk zit 'm in de voorgevel", vertelt Ronald Lindenberg van Buro Ton Hol, dat de bouwkundige uitwerking, vergunningen en dergelijke voor zijn rekening neemt. "Elke woning krijgt een diep en een ondiep balkon. Die balkons worden verspringend geplaatst voor een speels effect." De appartementen hebben een woonkamer van zeven bij tien meter met een open keuken, een badkamer met toilet, twee slaapkamers en een berging.

Voor je hobby moet je iets overhebben...

Bij de Nederlandse Postzegel- en Muntenveiling in Weesp is deze maand ruim 100.000 euro betaald voor een postzegel. Op de zegel uit 1867 is koning Willem III afgebeeld. De nominale waarde is 25 cent.

Volgens de veilingmeester is dit het enige postfrisse exemplaar dat bekend is van deze zegel. "Het is een zegel die de fanatieke verzamelaar van Nederlandse postzegels boven aan zijn lijstje heeft staan." De biedingen kwamen telefonisch binnen vanuit verschillende landen. De koper is een Nederlandse verzamelaar.

Proost, op de herfst!

Foto: Christian Pfeiffer

De brouwers van het Weesper biermerk Wispe heffen opnieuw het glas. Bij restaurant Aaltje lanceerden ze hun vierde bier: een bokbier. Want het is herfst.

Volgens Jitze Vellenga is bok een echt herfstbier. "Vroeger werd het gebrouwen van de eerste oogst van de zomer. Een echte traditie. Wij laten het ook in Beieren (Duitsland) brouwen. Daarom ook de Duitse naam, bock."
Wispe werd in 2009 opgericht en groeit als kool. Onlangs maakte Wispe bekend een brouwerij in de Laurentiuskerk te ambiëren.

Safe-ID (Founder Patrick van Rumt) vraagt om uw support. Dit klinkt zwaarder dan het is, want die support uit zich in het bezoeken van de campagnewebsite en het eventueel investeren in Safe-ID. Safe-ID is haar crowdfundingcampagne gestart en ik wil u graag als eerste de mogelijkheid bieden om te investeren (al vanaf € 100,- tegen een rentepercentage van 15% (looptijd 3 jaar) voordat het maximaal te investeren bedrag is bereikt. Helpt u mee om het Weesper bedrijf Safe-ID te laten groeien? Check snel http://www.crowdaboutnow.nl/Safe-ID.
Uiteraard staat het u vrij om deze informatie naar belangstellenden in uw netwerk door te sturen. Mochten er nog vragen zijn, mail of bel mij gerust. Alvast enorm bedankt.
Met vriendelijke groet,
Patrick van Rumt

Weesp wordt ontdekt

Het aantal woningzoekenden dat kiest voor Weesp neemt toe. De grote belangstelling voor de nieuwe eengezinswoningen in het Leeuwenveld, achter het NS-station van Weesp, is daarvan het bewijs.

Het Leeuwenveld is 'het nieuwe Weesp' dat verrijst achter het station, in het Weesper deel van de Bloemendalerpolder. Een uitstekende locatie, vlak bij uitvalswegen, het station dus, maar ook op vijf minuten van het historische stadscentrum van Weesp met al zijn voorzieningen. Modern wonen in een karakteristiek stadje, met natuur, water en de grote stad op een steenworp afstand. De eerste 150 woningen van Leeuwenveld 1 staan er inmiddels al twintig jaar (de tijd gaat snel); van veel recentere datum zijn de 125 woningen in Leeuwenveld 2. Nu is Leeuwenveld 3 aan de beurt. Hier komen in totaal 175 woningen, vooral eengezinswoningen in de catagorieën waterwoningen, hofwoningen, twee-onder-een-kap en vrijstaand. De bouw gebeurt in fases, de eerste fase is nu opgeleverd.

Groeiend vertrouwen
De belangstelling voor deze woningen komt voor een aanzienlijk deel uit Weesp. Opvallend is dat ook inwoners van Leeuwenveld 1 nu verhuizen naar Leeuwenveld 3. "Zij blijven heel graag op deze locatie, maar willen weer een stapje nieuwer", legt Barend Treep van De Vuurtoren Makelaardij uit. De wijken vol gezinswoningen voorzien duidelijk in een behoefte, zo stelt hij vast. "De koper zoekt iets dat past bij zijn woonwens en het aanbod in Leeuwenveld past goed. Daarom verkoopt het ook zo goed. Deze woningen worden niet als duur ervaren. In het verleden zijn de prijzen zo gestegen dat mensen die stap niet meer konden zetten. Nu zijn de woningen wel betaalbaar, het consumentenvertrouwen is hoog, de rente laag en dus willen en durven de mensen ook weer een stap te maken. O zeker, de kopers die ik spreek zeggen dat ze in het Leeuwenveld waar voor hun geld hebben."

In the picture
Ook huizenjagers uit de regio laten hun oog vallen op het tot voor kort onontdekte Weesp. De meeste belangstelling komt uit IJburg en Zeeburg, maar ook vanuit 't Gooi komt Weesp steeds meer in the picture. Treep: "De eerste vraag is altijd: wil je daar wonen? En ik hoor nu volop: ja, daar willen we wonen. Weesp is hét alternatief op de woningmarkt en dat vind ik een heel mooie ontwikkeling. Weesp wordt ontdekt." Rond 2025 is de hele Bloemendalerpolder ten noorden van Weesp heringericht. Niet alleen met diverse woonwijken en voorzieningen, maar ook met een groot natuur- en recreatiegebied.

Column

Verzekeringsplicht directeur-grootaandeelhouder

Per 1 januari 2016 treedt een nieuwe Regeling aanwijzing directeur-grootaandeelhouder in werking. Deze regeling is van toepassing op statutaire bestuurders van een besloten of een naamloze vennootschap en bepaalt wanneer een directeur-grootaandeelhouder (dga) niet als werknemer voor de werknemersverzekeringen moet worden aangemerkt. Als een dga toch als werknemer moet worden aangemerkt, is hij verplicht verzekerd voor de WW, ZW, WIA en WAO. Op basis van de huidige wet- en regelgeving was een gedeelte van de dga's - vaak tegen hun wil - toch verplicht verzekerd.

Achtergrond
Het uitgangspunt van de huidige regeling is dat een dga die de feitelijke macht heeft in de algemene vergadering niet ondergeschikt is aan de algemene vergadering en daardoor niet verplicht verzekerd is voor de werknemersverzekeringen. Volgens de huidige regeling wordt aan de hand van de omvang van het aandelenbezit bepaald wanneer een dga wel of niet ondergeschikt is aan de algemene vergadering.

Sinds de invoering van de flex-BV in 2012 sluit de bestaande regeling niet meer aan bij de stemverhoudingen die sinds het nieuwe BV-recht kunnen worden gecreëerd. Door het aanpassen van de statuten kan nu bijvoorbeeld een stemverhouding worden gecreëerd waarin een dga diens eigen ontslag kan tegenhouden, terwijl niet aan de vereisten van de huidige regeling is voldaan. Mede vanwege deze discrepantie zal de Regeling aanwijzing directeur-grootaandeelhouder met ingang van 1 januari 2016 wijzigen.

Nieuwe regeling
In de nieuwe regeling is de feitelijke macht binnen de vennootschap nog steeds het uitgangspunt. In de nieuwe regeling is echter niet meer de aandelenverhouding doorslaggevend, maar is de statutaire regeling over de besluitvorming omtrent het ontslag van statutair bestuurders bepalend.

Volgens de nieuwe regeling is een dga niet verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen wanneer:

1. de dga een zodanig aantal aandelen (van een bepaald type) houdt dat hij volgens de statuten in staat is om zijn eigen ontslag tegen te houden;

2. bestuurders allen een (nagenoeg) gelijk aantal stemmen kunnen uitbrengen in de algemene vergadering of in een ander orgaan dat volgens de statuten bevoegd is te besluiten over hun ontslag; of

3. de dga samen met zijn bloed- of aanverwanten minimaal twee derde van de aandelen houdt (de aandelen van de dga tellen straks dus mee).

Volop in beweging

Svala Auto Weesp laat zich zien in Weesp. En dat werpt zijn vruchten af. Niet alleen voor het bedrijf aan de Nijverheidslaan zelf, maar ook voor de Mixed Hockeyclub Weesp waar de Weesper Volvo-dealer hoofdsponsor van is.

Foto: Brian Elings

De positieve manier waarop Svala Auto in Weesp actief is, is ook opgevallen bij Volvo. Het merk koos daarom Weesp als een van de locaties voor de Oranje-Volvotour met Naomi van As en Bliiy Bakker. Beide tophockeyers komen op 7 november naar Weesp om er samen met het Weesper autobedrijf een leuke dag van te maken voor de (jeugd)leden van de hockeyclub.

Remco de Jong van Svala Auto is er erg blij mee en ziet het ook als een beloning voor de actieve manier van naar buiten treden. Op 26 augustus was het autobedrijf voor de tweede keer in korte tijd gastheer van de IVW BusinessClub. "De eerste keer was omdat we toen net onder de vlag van Svala waren gekomen en de zakelijke klant veel meer konden bieden, zoals leasing. De BusinessClub is dan een mooi podium om dat bekend te maken", legt De Jong uit. Toen bleek dat er dit jaar nog een lege plek was in de IVW-kalender, dook De Jong er opnieuw in. "Op 1 januari veranderen de regels voor de bijtelling, dus de IVW-bijeenkomst net na de zomer was voor ons een ideale gelegenheid om daar uitleg over te geven." De bezoekers leerden onder andere dat het financieel aantrekkelijker zou zijn om nog voor 1 januari zichzelf of een medewerker blij te maken met een nieuwe auto. Die boodschap is goed overgekomen, want naar aanleiding van deze BusinessClub heeft Svala Auto twee orders mogen schrijven. "Er zijn meer redenen waarom je zo'n BusinessClub doet, maar directe verkoop is er toch ook een van en in dit geval is dat uiteraard heel mooi meegenomen."

Serieus geld
Een van de andere redenen van de Weesper Volvo-dealer om gastheer te zijn van de IVW BusinessClub was om de mede-ondernemers een kijkje te gunnen in de gloednieuwe accommodatie van de hockeyclub, want daar had De Jong het IVW-circus naartoe gebracht. Enkele fraaie modellen, waaronder de stoere XC90, stonden te pronken in de pop-upshowroom bij de entree van het sportcomplex. Onlangs verlengde het autobedrijf het contract als hoofdsponsor. Het is een aantrekkelijk contract voor beide partijen, want als een lid van de hockeyclub een Volvo koopt bij Svala Auto Weesp, doneert het autobedrijf duizend euro in de clubkas. Dat geldt ook als de papa's of mama's van jeugdleden er een auto kopen. Zo versterken sponsor en sportclub elkaar met als resultaat enkele duizenden euro's per jaar extra in de clubkas. "En dat is toch serieus geld."

B2B-dagen: voor groot en klein

Zin in! Op de aankondiging van de nieuwe Weesper B2B-dagen zijn al veel positieve reacties gekomen. Waaronder, heel belangrijk, ook al volop aanmeldingen. De laagdrempelige, lokale netwerkbeurs voorziet in een behoefte.
Op deze plaats houden we u op de hoogte van de aanloop van het evenement, dat plaatsvindt op 20 en 21 januari 2016.

Foto: Brian Elings

Zo komt er net als twee jaar geleden weer een paviljoen voor starters en (andere) zzp'ers. De Weesper B2B-dagen vormen een ideale gelegenheid om elkaar te leren kennen en jezelf te promoten. Klein en groot. Bij de vorige editie is dat uitstekend bevallen. De B2B-dagen gaven starters een belangrijke duw in de rug, terwijl zzp'ers hun match konden maken met grotere bedrijven die om hun diensten zaten te springen. "Als je elkaar niet kent, gebeurt dat niet. Daarom is die beurs zo belangrijk. Bovendien is het altijd snel gezellig op zo'n beurs en juist dan komen de waardevolle gesprekken op gang", zegt Myrna Bos, die namens Enter Media de beurs nu al voor de zesde keer op poten zet.

Het wordt opnieuw een ongedwongen netwerkbeurs waar winkels, ondernemers en bedrijven, groot en klein, uit Weesp en omgeving zichzelf kunnen presenteren aan elkaar. Dat kan prominent met een stand of flexibel aan een statafel op de beursvloer. De bezoekers van de beurs zijn de deelnemers zelf en de vele andere ondernemers die verwacht worden om te netwerken. Tijdens de laatste beurs in 2014 zijn er enkele honderden bezoekers geweest. Deelnemers kunnen op allerlei manieren meedoen, bijvoorbeeld met een stand inclusief een advertentie in de beurskrant. Voor wie dat (nog) een te grote investering is, is er een speciaal arrangement waarbij in plaats van een stand een plekje aan een van de zzp-tafels wordt gereserveerd. Waar de beurs wordt gehouden, is nog niet helemaal bekend. In elk geval in Weesp en zeer waarschijnlijk op bedrijventerrein Noord, maar de beslissing over welk pand het precies wordt, valt binnenkort. De data staan wel al vast: 20 en 21 januari 2016. Noteer ze alvast in uw agenda.

Myrna twijfelt er niet aan dat ook de komende editie van de Weesper B2B-dagen gewaardeerd zal worden. "Je merkt duidelijk dat het overal weer wat beter gaat, dat ondernemers zich willen laten zien, dat ze trots zijn op hun producten en hun bedrijf. Die positieve vibe hopen we natuurlijk vast te houden tot in januari en ver daarna." Het doel van de beurs is om bedrijven uit Weesp en directe omgeving zichzelf te laten presenteren aan andere bedrijven uit de regio onder het motto: 'Ik haal het liever in Weesp'.

Meer informatie over reservering, prijzen en voorwaarden bij Myrna Bos van Enter Media via myrna@entermedia.nl.

Ready-to-serve

Nationale Catering Cadeaubon marktleider in online foodcatering

Foto: Brian Elings

Precies een jaar zit de Nationale Catering Cadeaubon in het naar hun zin verbouwde pand aan de Pampuslaan. Met een grote keuken, inpakafdeling en gekoelde voorraadcellen past het pand als een jas, maar met alle plannen van eigenaar Sven Dirkzwager dreigt ook dit onderkomen binnenkort te klein te gaan worden. Naast de cateringcadeaubon, waarmee bedrijven en particulieren uit de hele Benelux online ready-to-serve-cateringarrangementen aan huis bezorgd krijgen, start het bedrijf met roomservice aan vakantieparken en liggen er vanaf januari foodgerelateerde giftcards in de schappen van de detailhandel. De website die deze ontwikkelingen mogelijk maak is een geautomatiseerd logistiek e-commerce kunstwerkje. Sven Dirkzwager, die na zijn opleiding aan de hotelschool zelf jarenlang als kok in de keuken stond van bekende cateraars als Maison van den Boer en Verhaaf, weet hoe het werkt in deze wereld en geniet nu vooral van het pionieren: "Wij waren de eerste die de cateringcadeaubon in de markt zetten en ook in de samenwerking met recreatieparken en giftcards voor foodarrangementen lopen wij voorop."

Waarbij jullie je nadrukkelijk richten op de leisuremarkt?
"We zijn er inderdaad niet voor de dagelijkse maaltijd, zoals bijvoorbeeld een Tafeltje dekje, maar voor de vrijetijdsmarkt. Een tapasarrangement voor als je met vrienden bent, een barbecue, maar bijvoorbeeld ook de al voorbewerkte gerechten voor een diner brengen we bij je thuis. We bedenken steeds weer wat nieuws, iets wat in de smaak kan vallen bij onze klanten. Een heel groot deel van onze afzetmarkt zit in de kerstpakkettenbranche en de b2b relatiegeschenken. Want wat is er leuker dan dat je van je baas een cadeaubon krijgt waarbij je met de kerstdagen zelf kiest wat je wilt eten, je niet hoeft te koken of dat je lekker met hapjes kunt borrelen op een moment dat het jou uitkomt? Het feit dat je mag kiezen hoe en wanneer je culinair verwend wilt worden maakt de cadeaubon tot een favoriet onderdeel van een kerstpakket."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Even voor het begrip: hoe werkt de cateringcadeaubon?
"Voor verschillende vaste bedragen koop of krijg je een cateringcadeaubon, waarmee je via de website bepaalde arrangementen kunt uitkiezen. Deze bestel je zo'n drie dagen van tevoren, wij koken het, verpakken het zuurstofarm en zorgen dat het koelvers, ready-to-serve, bij je thuiskomt, op elk adres in de Benelux. De ontvanger hoeft het alleen nog maar op te warmen."Met een hoofd vol ideeën startte Dirkzwager in 2010 met de Nationale Catering Cadeaubon. Toen was de formule nog dat een cadeaubon online werd gekocht en vervolgens verzilverd kon worden bij een lokale traiteur. Na zes weken wist de kok al: dit wordt het niet. Traiteurs die zich niet aan hun afspraak hielden of onbereikbaar waren, geen zicht op de kwaliteit: er waren te veel neuzen die dezelfde kant op moesten worden gezet. Dirkzwager: "Maar het concept van food-online wilde ik niet loslaten. Voortaan zou ik zelf koken en zorgen dat mensen smaakvol en kwalitatief eten thuisbezorgd kregen. De grootste hobbel was het vinden van een goede foodbox: hoe krijg je het eten vers aan de andere kant van Nederland of verder. De oplossing was de doos waarmee we nu nog werken: een stevige box waarbij koelelementen ervoor zorgen dat de waren gekoeld blijven. Eerst deden we dat met icepacks, maar tegenwoordig stoppen we bevroren flesjes water in de doos. Twee vliegen in een klap." Dus zo stond de kok in de eerste tijd gewoon bij hem thuis te koken en was zijn huis volgestouwd met foodboxen.

14 / 20

Foto: Brian Elings

Dolblij was hij met het aanbod van cateraar Frank Wagemans om zijn bedrijfskeuken beschikbaar te stellen aan het team van de Nationale Catering Cadeaubon. Dirkzwager: "Het was echt pionieren. De keten koken-verpakken-transport hebben we de eerste maanden steeds verder verbeterd. Het begon met enkele bestellingen per dag en dat werden er steeds meer. Het was een spannende tijd met veel onzekerheid, maar alles wees uit dat food online de toekomst had."

En dan is het 2013 en geeft de Vriendenloterij de Nationale Catering Cadeaubon weg als prijs en neemt de ING bank de bon op in het aanbod van hun interne webshop. Ineens had het bedrijf 5000 orders te verwerken. Dirkzwager: "We waren net neergestreken op de Rijnkade omdat Wagemans stopte met zijn bedrijf en we via Cees van Vliet ruimte kregen aangeboden in de oude slachterij." Sindsdien ontwikkelt het bedrijf zich in een sneltreinvaart en heeft het zich verachtvoudigd met acht koks en twintig inpakkers die afhankelijk van de drukte in touw zijn. Het huidige pand aan de Pampuslaan is tien keer zo groot als de slachterij en voldoet na de verbouwing aan alle hygiëneregels en beschikt over duurzame noviteiten. In de keuken zwaait Dorian van Zomeren de scepter, de chef-kok die voorheen chef was bij de Keuken van Maass, restaurant De Waag en het NRC Restaurant Café. Aan zelf koken komt Dirkzwager niet meer toe.

Trots?
"Ik ben echt supertrots op alles wat hier de keuken verlaat: modern eten, hoog op smaak en kwaliteit en klaargemaakt door superkoks. Ik ben ook trots op de manier waarop we werken: diervriendelijk en duurzaam. We werken alleen met producenten die bewust met hun producten omgaan, schenken biologische wijnen en met de inrichting van de bedrijfsprocessen proberen we zo duurzaam mogelijk te zijn. Zo recyclen we de warmte van de koeling en scheiden we vergaand ons afval: beter voor het milieu en uiteindelijk beter voor onze portemonnee. Daarbij kun je als modern bedrijf niet meer om duurzaamheid heen: klanten vragen tegenwoordig om dit bewustzijn en ik vind ook: waarom niet je steentje bijdragen aan een beter milieu als die mogelijkheden er zijn?"

Innovatief

De Nationale Catering Cadeaubon is een innovatief bedrijf dat de mix opzoekt van internet, nieuwe technieken en detailhandel. Mede hierdoor denkt Dirkzwager dat zij als marktleider niet snel in te halen zijn: "Neem nu de online reserveringsmodule die wij hebben ontwikkeld, de koppelingen met externen, de uitgifte van giftcards, de move met roomservice in recreatieparken: dat is technisch bijna niet meer in te halen. Online is ook voor food de toekomst en het is voor ons heel prettig te weten dat wij met onze kennis, ervaring en netwerk als onderneming vooroplopen. By COOKS zal zich bewijzen als een ijzersterk online cateringproduct. We zijn goed bezig, maar ondanks dat zijn we er nog niet en zullen we continu moeten blijven innoveren."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Onze nieuwe naam By COOKS zegt precies wat wij doen: koken

Welk gat in de markt zag jij in 2009?
"Het gat om food ready-to-serve online aan te bieden. Daarmee was ik de eerste en nu zijn we marktleider. Nog steeds steek ik dagelijks mijn nek uit: het blijft pionieren in deze markt. Maar zolang we ons maar blijven focussen op de food-onlinebusiness komen wij er wel. Een volgende stap is om internationaal, buiten de Benelux, uit te breiden."

Maar eerst de giftcards?
"De Nationale Catering Cadeaubon is al te vinden in supermarkten en benzinepompen, maar niet iedereen begrijpt meteen wat je ermee kunt. Daarom introduceren we in januari nieuwe giftcards: een giftcard voor bijvoorbeeld een taart, voor een high tea, voor tapas of voor een ontbijt op bed, inclusief heerlijk ambachtelijk brood, verzin het maar. De kaarten hebben een aantrekkelijk design en de klant krijgt een prachtig product. Supermarkten en grotere winkelketens reageren enthousiast en zelf verwacht ik er ook veel van. De Nationale Catering Cadeaubon blijft daarnaast ook bestaan; die is vooral interessant voor de b2b-markt."

Klopt jullie naam nog wel bij het bedrijf?
"Het is inderdaad tijd voor een nieuwe merknaam naast de Nationale Catering Cadeaubon, want die naam dekt niet meer de lading van alle activiteiten van dit bedrijf. Nou, hier heb je je nieuwtje: vanaf januari introduceren wij ons nieuwe merk: By COOKS. Dat zegt precies wat wij doen, namelijk: koken. Vergis je niet in wat er bij zo'n naamsverandering komt kijken. Voor de klant moet de naam herkenbaar zijn en het is in ons grootste belang dat hij ons online weet te vinden. Aan de achterkant van de website hebben we de internettechnologie al helemaal goed ingericht; nu zijn we hard aan het werk met de voorzijde van de websites en voeren we continu verbeteringen door."

Is Weesp nog steeds een goede locatie?
"Weesp ligt prima centraal om onze leveringen te garanderen en er is waardevol contact met andere ondernemers met wie wij samenwerken: Fontijn voor het vlees, Hollands Best voor de vleeswaren en bij de verbouwing van dit pand heb ik vooral met Weesper ondernemers gewerkt. Gewoon omdat ze goed werk leveren. Daarbij woon ik heerlijk in Weesp en wil ik niet verhuizen. "

Column

Voogdij online!

De roep om digitale dienstverlening wordt steeds sterker. Regel je zaken online vanaf je bankstel. De dag is vol met werk, ontspanning, gezin en sociale media, dus tijd voor een inhoudelijke diepte-investering is er doorgaans niet. Online is er veel informatie te halen, maar nog veel meer niet. Online kun je kopen, registreren en vastleggen, maar lang niet alles. Wat kan dan wel: vastleggen van een voogdij! Sinds vorig jaar is het mogelijk om een voogdijbenoeming online vast te leggen via rechtspraak.nl.

Even terug. Waarom ook al weer voogdij? Indien ouders het gezag voeren over een minderjarig kind noemen we dat 'ouderlijk gezag'. Komt een ouder te overlijden, dan behoudt de andere ouder over het algemeen 'gewoon' het ouderlijk gezag (als die het gezag al had).

Gezag over een minderjarige door een niet-ouder noemen we 'voogdij'. Een voogd beheert het vermogen van de minderjarige en zorgt dat het kind wordt verzorgd en opgevoed. De voogd hoeft die verzorging en opvoeding dus strikt genomen ook niet zelf op zich te nemen. Vanwege deze verschillende taken wordt er soms in een testament een splitsing gemaakt tussen de vermogensbeheerder en de verzorger en opvoerder.

In het algemeen is het aan te bevelen één persoon als voogd aan te wijzen. Een back-upvoogd benoemen voor het geval de eerst aangewezene het niet wil of kan, is mogelijk een goede optie. Er zijn overigens verschillende redenen om maar één persoon aan te wijzen als voogd, maar dat voor nu terzijde.

In een testament kunnen alle nuances over de verschillende taken en de opvolging van benoemingen nauwkeurig worden vastgelegd. Online kan dat (uiteraard) niet. Dat is ook precies de makke van online: maatwerk is niet digitaal te vangen. Meer specifiek over de voogdij: online moet je per kind een voogd aanwijzen. In een testament kan dat voor alle kinderen tegelijk. Online kun je twee personen aanwijzen, al dan niet opvolgend, maar een derde (enz.) kan niet. Online kun je geen nuancering maken ten aanzien van de verzorging en opvoeding. In een testament kan dat wel.

In gesprekken met (jonge) ouders over testamenten geef ik vandaag de dag altijd de mogelijkheid om het voogdijschap online vast te leggen. Ik heb dus geen enkel probleem met online vastlegging. Het punt is alleen dat er een heel snel bereikt maximum is wat je kunt vastleggen en dat er logischerwijs maar (zeer) beperkte informatie wordt gegeven. Als je de beperking van online vastleggen maar goed voor ogen houdt, heb ik er verder geen enkel bezwaar tegen. En in de tussentijd kun je altijd even een afspraak maken voor een informatief gesprek.

Naar de Japan-specialist

In Weesp ging op 1 oktober het Japans Auto Centrum van start, kortweg JAC. Op een oppervlakte van 3500 vierkante meter aan de Hogeweyselaan levert het JAC nieuwe en gebruikte auto's van Japanse en Koreaanse makelij.

De gastheren zijn ondernemer Cees Bosboom en salesadviseur Vincent van 't Hof. Bosboom kocht bijna vier jaar geleden Auto Lancker, bekend van het Mitsubishi- en Suzuki-dealerschap. Daarnaast ontstond behoefte aan uitbreiding om de groei door te zetten.

De inkoop en levering van nieuwe auto's van andere merken is er al jaren. "Wij zijn een allround familiebedrijf gespecialiseerd in merken van Japanse en Koreaanse afkomst. Inmiddels hebben wij als Auto Lancker ruim 30 jaar ervaring op het gebied van Aziatische autotechniek en aan- en verkoop. Onze klanten komen vanuit de hele regio en verre omstreken. Via de collega-merkdealer kopen wij de nieuwe auto in en leveren deze aan onze klanten, onder minimaal dezelfde of zelfs betere condities. Dit doen wij vaak omdat men graag bij ons wil blijven als klant. En dat wil het JAC natuurlijk ook", meldt Bosboom. In de praktijk blijkt vaak dat de consument op zoek is naar de voordeligste oplossing om mobiel te blijven in economisch mindere tijden, maar niet wil inleveren op kwaliteit. Daarom biedt het JAC het beste van twee werelden: het voordeel van de (onafhankelijke) garageformule gecombineerd met de kennis, kunde en kwaliteit van een merkdealer. De klant kan er dus voor elke nieuwe en gebruikte Japanse of Koreaanse auto terecht. Tevens wordt het onderhoud en schadeherstel uitgevoerd met originele onderdelen en blijft de fabrieksgarantie gehandhaafd. Verder is er aankoop- en verkoopbemiddeling voor occasions.

Bosboom vertelt: "Ik denk wel eens aan een nieuwe slogan: 'Ook zo aan een andere dealer toe?' Want wij krijgen regelmatig de meest vreemde verhalen over ervaringen elders in autoland. En men heeft dan het onprettige gevoel om vanwege de garantie bij het autobedrijf te moeten blijven. Hier voelt men zich al snel thuis en een duurzame relatie is gegarandeerd. Ook doen wij aankoop- en verkoopbemiddeling voor occasions. Niet iedereen wil zelf zijn auto verkopen of weet niet of een occasion elders wel een goede auto is, dan kan men ons bedrijf benaderen. Tevens leasen wij zakelijk en privé alle merken dus alle reden om ons te bezoeken", aldus de gepassioneerde ondernemer. Op de vraag waarom Cees en Vincent verwachten dat deze formule succesvol zal zijn antwoorden ze bijna in koor. "Wij hebben nog echte belangstelling voor onze klanten en denken niet direct in geld. Vertrouwen en gunnen is het credo!"

Beslissing zand en post zonder IVW genomen

Foto: Brian Elings

Het Weesper bedrijfsleven is opgeschrikt door twee zorgwekkende situaties: het langdurige vervoer van zand over het bedrijventerrein Noord met alle problemen van dien en het verhuizen van het BusinessPoint van PostNL naar een plek buiten dit terrein. U las er in B2B al meer over. De IVW, maar ook de bedrijven rechtstreeks, zijn niet of heel laat bij deze ontwikkelingen betrokken.

Hoewel wij toch geregeld met mensen van de gemeente om tafel zitten, was het voor ons een complete verrassing dat het college van B en W in de vakantieperiode in een vergevorderd stadium was om een vergunning te verlenen aan de ontwikkelaars van de Bloemendalerpolder (GEM) voor een langdurig zandtransport over een deel van het bedrijventerrein Noord. Het is heel spijtig dat het gemeentebestuur geen moment bedacht heeft dat die vele zandwagens problemen zouden kunnen geven met de vele Weesper bedrijven die (gelukkig maar) zelf ook veel verkeer genereren. Ook de GEM mag zich dat zeker aanrekenen. Dat zijn toch ook ondernemers, het is toch allemaal zo moeilijk niet?
Verder zijn we ook zeer ontstemd over het kappen hiervoor van 70 bomen, terwijl we ons de afgelopen twee jaar juist druk gemaakt hebben in het kader van vergroening op Noord en dat we in overleg met de bedrijven 60 nieuwe bomen konden planten.
Het verhuizen van het BusinessPoint bij Pako aan de Flevolaan naar de Primera in winkelcentrum Hogeweij is evenmin met het bedrijfsleven gecommuniceerd. Met als gevolg dat dagelijks bedrijven daar hun onvrede laten weten.
De IVW heeft overigens wel begrip voor de lastige situatie waarin zowel GEM als PostNL zit. Hun situaties zijn complex en misschien niet voor iedereen ideaal op te lossen. Maar door het bedrijfsleven in deze beslissingen volstrekt te negeren, zijn er nu problemen veroorzaakt die voorkomen of verkleind hadden kunnen worden. De IVW en met name de bedrijven langs de zandroute hadden in een vroegtijdig stadium kunnen aangeven welke haken en ogen er zijn, dezelfde haken en ogen die nu een hoop frustratie en negatieve publiciteit opleveren en inmiddels hebben geleid tot juridische stappen. Daar heeft toch niemand wat aan?
Het is de vraag of er nu nog veel aan te doen valt. Hoe dan ook: de IVW blijft hier bovenop zitten.

IVW BusinessClub op 1 december bij Pover Schilders

Foto: Ruth van Kessel

De laatste BusinessClub van dit kalenderjaar (ja, de tijd raast voorbij...) is alweer in aantocht. Op dinsdag 1 december zijn de IVW-leden uitgenodigd bij het mooie Weesper Schilders- en Glasbedrijf Pover aan de Pampuslaan.

Han Pover en zijn medewerkers zijn betrokken bij het Weesper bedrijfsleven en toonden dat al eerder door gastheer te zijn van onder andere de vorige Weesper B2B-dagen. Tijdens de BusinessClub presenteren zij hun onderneming en verder is er uiteraard weer voldoende gelegenheid om te netwerken en met elkaar terug te blikken op 2015 en vooruit te kijken naar 2016. De officiële uitnodiging volgt per post.

Nieuwe leden

De IVW verwelkomt twee nieuwe leden: Manege Bleijenberg en Vast Advocaten.

Manege Bleijenberg is een bekend Weesper familiebedrijf aan de 's-Gravelandseweg, een modern en veelzijdig paardensportcentrum waar iedereen van harte welkom is. Paardrijden is er mogelijk voor jong en oud. De manege is enkele jaren geleden enorm uitgebreid, waardoor een tweede overdekte rijbak is ontstaan.

Dat het IVW-netwerk tot ver over de stadsgrenzen van Weesp interessant is, bewijst het gloednieuwe kantoor Vast Advocaten uit Amsterdam-Noord. Mr. drs. Tessa Cnossen en mr. Jos Poot zijn op 1 september 2015 met dit kantoor begonnen. Beide advocaten hebben veel praktijkervaring en zijn echte vastgoedspecialisten.