B2B Weesp

22 januari 2015

B2B Weesp 22 januari 2015


Fox gaat One Fitness Challenge aan

Onder het motto 'wie bikkelt met One Fitness Weesp kan dat ook op de werkvloer' hebben Fox Productions en One Fitness de handen ineengeslagen.

Beide Weesper bedrijven gaan dit nieuwe jaar samen sportief van start door middel van de One Fitness Fox Challenge. One Fitness Weesp heeft in samenwerking met Fox Productions een speciaal op maat gemaakt programma ontwikkeld voor alle medewerkers van Fox. Fox Productions wil zijn medewerkers motiveren en een directe bijdrage leveren aan een goede leefstijl en gezondheid.

De Challenge omvat een sportief programma van tien weken waarbij de medewerkers van Fox aan de slag gaan met hun lichaam, fitheid en gezondheid. Dit wordt ondersteund door een persoonlijke coach, een uitgebalanceerd voedingsadvies en een trainingsschema. Samen sporten met collega's is bovendien goed voor de teamsfeer en je leert elkaar op een andere, ontspannen manier kennen. One Fitness Weesp zal zich ten doel stellen om de medewerkers van Fox Productions het sporten leuk te laten vinden en hen te motiveren en te ondersteunen bij het behalen van het persoonlijke doel.

Minder verzuim
Roel Velstra van One Fitness wijst op een TNO-onderzoek waaruit blijkt dat sportende werknemers gemiddeld vijf tot twaalf dagen per jaar minder verzuimen door ziekte dan niet-sportende collega's. "Al jaren waarschuwen gezondheidsinstanties ons dat overgewicht als een sluipmoordenaar te werk gaat. Je voelt je tamelijk gezond en ach, dat ene kilootje dat er per jaar extra bijkomt, daar merk je niets van. Totdat er ineens houdings- en bewegingsklachten ontstaan en dan heb je een probleem. Sporten helpt om het hoofd weer leeg te maken en gezond te blijven. Dat weten ze bij Fox ook."

Van kantoorruimte tot boekhouding en advies: beginnende ondernemers die zich aansluiten bij City Starter krijgen het allemaal. Zo kunnen starters zich volledig richten op de ontwikkeling van hun bedrijf. City Starter is een initiatief van drie Weesper ondernemers – onder wie Reinier Mommaal. "In Weesp en omgeving zijn allerlei leuke mensen en bedrijven met ideeën. Die willen we verder helpen. Met City Starter bieden we startende ondernemers een compleet pakket aan, we ontzorgen ze. Dat betekent ook helpen met hun businessplan en in contact brengen met de juiste mensen." Mommaal wil met City Starter ook interactie teweegbrengen met de industrie in Weesp en omgeving. Daarvoor heeft een aantal partners zich al aangesloten, waaronder Rabobank Amstel en Vecht, die het kantoormeubilair schonk. De Rabobank staat als coöperatieve bank midden in de samenleving. Het is voor ons vanzelfsprekend dat wij participeren in maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan de economische vitaliteit van de gemeenschap. Dat doen we door klanten en partijen bij elkaar te brengen en door zelf actief deel te nemen aan initiatieven. Bekijk deze initiatieven op Rabobank.nl.

Wie verdient de iLocator Award voor Innovatieve Investering?

Bent u eigenaar van een pand of kent u een eigenaar van een pand op een van de bedrijven– of kantoorterreinen in de regio Gooi en Vechtstreek die heeft geïnvesteerd in een pand en/of de omgeving? Verdient deze investering meer erkenning? Meld u dan aan voor de iLocator Award Innovatieve Investering.

Tijdens het iLocator Event op donderdag 19 februari reikt Stichting iLocator, in samenwerking met B2B Weesp (Enter Media), een award uit aan de pandeigenaar die met zijn investering de kwaliteit van de gebouwen en de kavel sterk verbeterde, een bijdrage leverde aan de directe omgeving en/of zelfs aan het hele werkgebied!

De verkiezing in 3 stappen
De organisatie verzamelt aanmeldingen. Dit gebeurt op twee manieren:
Meld uzelf aan: u bent een pandeigenaar en heeft in de afgelopen 3 jaar geïnvesteerd in uw pand en/of de omgeving.
Meld een ander aan: u kunt een pandeigenaar aandragen die in de afgelopen 3 jaar geïnvesteerd heeft in een pand en/of de omgeving en u vindt dat deze persoon in aanmerking komt voor de award.

Voor de aanmelding is nodig: naam van de pandeigenaar, adres van het pand, korte omschrijving van de investering, korte motivatie waarom deze eigenaar de award moet winnen. Let hierbij op de volgende criteria:
- Mate van vernieuwing: hoe was het en hoe is het nu?
- Positieve effect van de investering op de kavel, de directe omgeving en het werkgebied. Kan er bijvoorbeeld een waardestijging van het eigendom en de omgeving worden verwacht?
- Worden door het bijzondere resultaat (bijvoorbeeld op het gebied van architectuur, inrichting kavel, of duurzaamheid) andere vastgoedeigenaren gestimuleerd te investeren in vernieuwing van hun eigendom?
De aanmelding kunt u sturen aan Roos van Weert (r.vanweert@didbv.nl).

And the winner is…
Tijdens het iLocator Event op donderdag 19 februari maken we de winnaar van de Award Innovatieve Investering bekend. De winnaar ontvangt een mooie prijs. Daarnaast zorgt mediapartner Enter Media voor diverse publiciteit in onder andere de huis-aan-huisbladen in de Gooi en Vechtstreek en in het blad Gooizaken. De winnende investering wordt in de hele regio onder de aandacht gebracht!

B2B en GooiZaken samen regio in

Enter Media, uitgever van deze B2B, gaat ook in andere plaatsen in de regio Gooi en Vechtstreek ondernemersbladen uitgeven. Daarvoor is per 1 januari een samenwerking aangegaan met GooiZaken van uitgever Ronald Schut van Commesso Media.

Eigenaar Adri de Bruijn, directeur commerciële zaken Fred Schaeffer van Enter Media en Ronald Schut van GooiZaken zijn content. "Wij zien GooiZaken als een prachtige aanvulling op onze huis-aan-huisbladen in de Gooi en Vechtstreek en het bedrijvenblad B2B in Weesp en Muiden", zegt De Bruijn. Schut ziet de samenwerking als een regionale versterking voor beide uitgeverijen. Schut sluit zich met zijn uitgave GooiZaken aan bij Enter Media. "De organisatie van Enter Media is een serieuze versterking en geeft een extra impuls aan ons businessblad", aldus Schut.

Kranten en glossy's
Enter Media, in Weesp bekend van WeesperNieuws, is uitgever van negen lokale nieuwskranten in de Gooi- en Vechtstreek, Diemen en IJburg met een totale oplage van ruim 140.000 per week (huis-aan-huis). In 2014 bracht Enter drie nieuwe titels op de markt: HilversumsNieuws, HuizerNieuws en BELNieuws (voor Blaricum, Eemnes en Laren). Commesso Media geeft in Gooi en Vechtstreek bladen en glossy's uit met een oplage van ruim 50.000.

Plaza de Haven Amstellandlaan flink groter

Foto: Christian Pfeiffer

De inwendige mens blijft zeer belangrijk, zeker als er hard gewerkt moet worden. Dus breidde Cafetaria Plaza de Haven op bedrijventerrein Noord flink uit.

De zaak van de gebroeders Hodde bestaat al vele jaren en is een begrip in Weesp, zeker rond etenstijd. De wens om uit te breiden bestond al een tijdje, maar het duurde lang voordat de uitbreiding op goedkeuring van de gemeente kon rekenen. Dat had onder meer te maken met parkeerruimte. Toen het licht eenmaal op groen was gezet, ging het snel. Zo werd begin december op één dag een prefab aanbouw geplaatst, waarmee de zaak twee keer zo groot is geworden: nu 70 vierkante meter. Binnen beschikken de medewerkers over een computergestuurde frituuroven - en daarvan zijn er maar weinig in Nederland. "De uitbreiding zorgt ervoor dat we de bedrijven en particulieren nog beter van dienst kunnen zijn", meldt Hans Hodde.

WDO-motto voor 2015: 'Koop in Weesp'

"Koop in Weesp", zei WDO-voorzitter Albert Vos in zijn nieuwjaarstoespraak. De Weesper winkeliersvereniging gaat die boodschap het komend jaar nadrukkelijker uitdragen.

"De Weesper winkels hebben veel te bieden", zei Vos. Dat kan alleen behouden blijven als mensen hun inkopen in Weesp blijven doen. Ook de ondernemers zelf, zei hij erbij. Vos toonde zich optimistisch over het komende winkeljaar. Dat gevoel werd bevestigd door andere winkeliers die aanwezig waren op de nieuwjaarsreceptie van de WDO. Wat de economie betreft lijkt de slechtste tijd voorbij, zo is de inschatting. Volgens Vos valt het met de leegstand in Weesp reuze mee als je het vergelijkt met andere steden. "We doen het in Weesp helemaal niet gek", zei hij. Tijdens de nieuwjaarsreceptie nam het geheel vernieuwde WDO-bestuur het stokje over van het vorige bestuur.

Sterke positie van de regio is in het belang van Weesp

IVW-voorzitter Wim Zagt over wat 2015 zal brengen

De crisis zijn we wel een beetje door. Maar zoals het vroeger was, wordt het niet meer. "We zijn in een nieuwe werkelijkheid beland", zegt Wim Zagt, voorzitter van de IVW en in het dagelijks leven accountant bij JAN. Hoe dat uitpakt, zal moeten blijken. Eén ding weet Zagt wel: een sterke positie van de regio is ook in het belang van Weesp.

Foto: Brian Elings

"Wees slim", antwoordt Zagt als we vragen naar een ondernemersadvies voor 2015. "Daarmee bedoel ik: kijk wat je aan het doen bent en vraag je af of dat nog steeds goed is. Of het niet slimmer kan. Dat verstevigt je continuïteit, dus je kansen om te blijven bestaan. Dat geldt net zo goed ook voor ons als IVW trouwens. Uit eigen ervaring weet ik dat als je ergens veel energie instopt, dat zich altijd weer uitbetaalt."

Over de IVW gesproken: Zagt roept ondernemers op om - als ze dat nog niet zijn - toch vooral lid te worden van deze actieve bedrijvenvereniging. "Al is het maar om de solidariteitsgedachte. Omdat wij ons druk maken over de bedrijventerreinen en alle bedrijven, ook de niet-leden, resultaten zien van onze inspanningen. Er zijn wegen opgeknapt, we zitten achter subsidies aan, we hebben onze invloed bij de lokale politieke en het regionale beleid, noem maar op. Dus als je niet zo van de businessclubs bent, is dat geen reden om geen lid te zijn. Het gaat bij de IVW om veel meer dan dat." Overigens zijn die businessclubs voor veel bedrijven juist een extra reden om bij de IVW aangesloten te zijn. Deze bijeenkomsten worden zes maal per jaar gehouden en ze worden druk bezocht. Het is goed voor de contacten en vaak ook voor de business. Wat dat betreft is het zeker voor zzp'ers een aanrader, zeker nu de IVW het lidmaatschap voor deze groep omlaag brengt. En een lidmaatschap van de IVW was al niet duur. (Lid worden? Kijk op pagina 19.)

"We gaan dit jaar weer een pitchmiddag organiseren waar zzp'ers zich kunnen presenteren. Daar zijn ook onze andere leden bij. Juist. Ik heb die bijeenkomsten van alleen zzp'ers nooit zo begrepen. Goed om ervaringen uit te wisselen, maar als het om business gaat, heb je veel meer aan netwerken met grotere bedrijven. Zoals de IVW businessclubs."

Feest
Zagt kijkt met tevredenheid terug op 2014, het jaar waarin de IVW het 50-jarig bestaan vierde. Net alleen vanwege het geslaagde feest dat eind oktober in Muiden werd gevierd, maar ook omdat er op allerlei terreinen stappen voorwaarts zijn gezet. Zo is er weer maandelijks overleg met de wethouder van Economische Zaken en kan er door de komst van de bedrijvencontactfunctionaris (Glenn Janssen) als het moet dagelijks geschakeld worden tussen IVW en de gemeente. "Allemaal zeer positief."

Ook in de regio is er vooruitgang geboekt. Drie voorzitters van ondernemersverenigingen in de Gooi en Vechtstreek (negen gemeenten) hebben het onderling overleg aangetrokken. Zagt is namens de IVW (Weesp en Muiden) een van die voortrekkers, zijn collega's van Hilversum en Naarden-Bussum zijn de anderen. "We spreken over hoe we invloed kunnen uitoefenen op de regionale politiek. Er is een structuur neergezet waarbij de politiek in die negen regiogemeenten zou moeten luisteren naar het bedrijfsleven. Als federatie van ondernemersverenigingen voeden wij de nieuwe Economic Board, die dan weer de portefeuillehouders adviseert. Dat klinkt inderdaad nog steeds omslachtig, maar er is een goede beleidsmedewerkster bij die dat begeleidt. We gaan ervan uit dat dit goed gaat lopen."

Niet beconcurreren
En dat is belangrijk, want de gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek willen hun aantrekkingskracht op het bedrijfsleven vergroten en dat kan eigenlijk alleen in gezamenlijkheid. Daarom is er een organisatie als iLocator in het leven geroepen. Die brengt de werkgebieden in kaart en kan snel schakelen als er een bedrijf deze kant op wil komen. Zagt legt uit: "Als er zich een mooi bedrijf aandient, moeten we niet met z'n negenen roepen: kom bij ons! We moeten ervoor waken dat we elkaar gaan beconcurreren. Het moet ons niet kunnen schelen waar dat bedrijf precies komt, als het maar in onze regio is. Dat gevoel heeft nog niet iedereen. Wij in Weesp wel. Wij durven over de grenzen heen te kijken. We moeten wel. Als je tussen Amsterdam, Almere en Utrecht een economische rol wil blijven spelen, moet je dat met elkaar doen en niet per gemeente. Daar ligt een gezamenlijk belang."

De kracht van de regio Gooi en Vechtstreek is volgens Zagt niet per se de centrale ligging. "We liggen allemaal dicht bij Schiphol, dus daar onderscheiden we ons niet mee." De goede bereikbaarheid is dat wel. Verder is het in deze regio uitstekend wonen en recreëren. Goed nieuws dus voor de directeur en zijn medewerkers, die allemaal mooi willen wonen op korte afstand van hun werk. "Zeker in Weesp kan dat. We staan er best goed op. We hebben veel mooie bedrijven, weinig faillissementen, de Weesper economie is vrij sterk, we hebben een levendige bedrijvenvereniging en een cultuur waarin we elkaar wat gunnen. Daar kunnen we regionaal nog in groeien."

Zwaard van Damocles
Tot slot wijst Zagt op de participatiewet. Kort door de bocht komt het erop neer dat de lokale overheid van het bedrijfsleven arbeidsplaatsen vraagt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. "Erg sympathiek, maar er moet voor de ondernemer wel een voordeel aan kleven, anders doet hij het echt niet. Ik denk dat je daar één subsidiemodel voor moet inzetten. Dat is ook iets dat we het beste regionaal kunnen opzetten. Dan is daar ook nog het zwaard van Damocles: als we het quotum niet halen, komen er boetes. Dus hebben wij als IVW tegen de gemeente Weesp gezegd: zorg voor een heldere voorlichting aan de bedrijven. Ik constateer dat dat nog niet op gang is gekomen."

Column

Pensioenfonds zzp? 'Nee, bedankt'

De zzp'er: Zelfstandig ondernemer Zonder Personeel, Zelfstandige Zonder Pensioen of zelfs een Zelfstandige Zonder Poen. Drie mogelijke omschrijvingen die slaan op specifieke subgroepen binnen de vergaarbak die 'zzp' heet.

Onderzoek wijst keer op keer uit dat de groep zzp'ers weinig inkomen voor hun oude dag sparen. In welke vorm dan ook. Er wordt dan al snel gewezen naar het feit dat een zzp'er niet kan deelnemen aan een pensioenregeling of dat verzekeraars alleen maar woekerpolissen verkopen. Het is bij dit soort onderzoeken wel van belang om te kijken naar de groep mensen die onderzocht is.

Grofweg is deze groep namelijk als volgt te onderscheiden:
* De 'echte' ondernemer: begint een bedrijf en onderneemt er lustig op los. Pensioen (of inkomen voor later) is in eerste instantie een fiscaal instrument. Wanneer het bedrijf eenmaal loopt zijn er doorgaans geld en mogelijkheden genoeg.
* De gelukszoeker: neemt ontslag en laat zich tegen een ogenschijnlijk hoger uurloon terughuren door zijn oud-werkgever. Doorgaans jonge mannen zonder veel privéverplichtingen. Met name vóór de crisis een trend in de bouw. Deze groep denkt voornamelijk aan een zo hoog mogelijk netto direct besteedbaar inkomen. Pensioen is (nog) geen issue.
* De zzp'er tegen wil en dank: wordt ontslagen, vindt geen nieuwe baan en gaat noodgedwongen als zelfstandige aan de slag. Probeert zijn hoofd boven water te houden en gaat het liefst zo snel mogelijk weer in vast dienstverband bij een werkgever.

Al met al dus een groep mensen die niet op een pensioenfonds specifiek voor zzp'ers zit te wachten. En toch komt een dergelijk fonds er. Belangenbehartigers staan te trappelen en de politiek heeft inmiddels ook ingestemd. De exacte inhoud van de regeling staat nog niet vast, maar de inleg, de uitkering en de uitkeringsduur kunnen flexibel, naar eigen inzicht worden gekozen. Het vermogen zal collectief worden beheerd en kan worden opgenomen bij ouderdom, overlijden of arbeidsongeschiktheid. Bij ouderdom kan gekozen worden voor een levenslange uitkering of een tijdelijke uitkering van 10, 15 of 20 jaar. Deelname aan de regeling is overigens niet verplicht.

Aan een veel belangrijker onderwerp, de gevolgen bij overlijden vóór de pensioendatum, wordt weinig aandacht besteed. Zo komt bij overlijden 'slechts' het opgebouwde kapitaal ten goede aan de nabestaanden. Zeker in de eerste periode een schijntje.

Kortom, een matig idee met een ogenschijnlijk nog slechtere uitvoering. De huidige mix van pensioen, lijfrente, banksparen en sparen in privé voldoen. Pensioen is, ook voor een zzp'er, maatwerk.

Boegbeeld voor Weesp

Wim Bos Transport is Weesper Onderneming van het Jaar

Foto: Brian Elings

Wethouder Herman Tuning benadrukte bij de overhandiging in Theater City of Wesopa nog een andere karakteristiek van Wim Bos Transport: de manier waarop de medewerkers bij het bedrijf betrokken zijn. Directeur Wim Bos noemt zijn medewerkers niet voor niets 'goudhaantjes'.

Wim Bos is vereerd dat zijn bedrijf in deze mooie traditie van de IVW is uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar. Toch, zo is het ook wel weer, al die aandacht, da's niks voor hem. Toch straalde de hele familie Bos op het moment suprême, met de IVW-awards in de handen en in de lucht. Wim Bos zei in zijn dankwoord iets opmerkelijks. "Sinds ik mijn hand op de Bijbel heb gelegd, gaat het mij en mijn bedrijf eigenlijk alleen maar goed." Om af te sluiten met een waardevol cadeau. Een van de trailers wordt voorzien van promotie voor Weesp, zodat overal waar deze auto komt reclame wordt gemaakt voor het fraaie Vechtstadje. Daarmee herhaalt hij zijn initiatief van tien jaar geleden toen een van de Bos-trailers door Nederland reed met promotie voor het feestjaar Weesp 650. "Dit keer drie jaar lang", beloofde Wim Bos. Het is een mooie geste voor de stad waar de familie Bos (als echte Weespers) zijn hart aan heeft verpand. Het sluit bovendien aan bij de ambities van de VVW, die de citymarketing naar zich toe wil trekken, en de IVW, die altijd het belang van citymarketing heeft onderschreven.

22e winnaar
Wim Bos Transport is het 22e bedrijf dat de IVW Award mocht ontvangen. De allereerste ging in 1993 naar Denso. Daarna volgden Old el Paso, Solvay Duphar, Rietschle, Rabobank Weesp-Muiden, EWN, Solvay Pharmaceuticals (in 1999 als Bedrijf van de Eeuw), Ribblebox, Rex International, Audion Electro, Drukkerij Ruitenbeek, Sunblade, Pronk Juweel, Enter Media, Hagen, Fox Productions, Fontijn, Eperium, Omnimark, Smit & Zoon en vorig jaar SolarClarity.

Foto: Brian Elings
Foto's: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto's: Brian Elings

Speciaal vervoer
Wim Bos Transport richt zich op speciaal vervoer van onder andere zonweringen en ziekenhuisbedden. Daarnaast schakelt Bos zijn bedrijfspanden aan de Rijnkade in voor opslag, overslag en aanvullende diensten. Op die manier blijft het bedrijf overeind in een teruglopende transportmarkt. Wim Bos is de derde generatie in dit familiebedrijf, dat rond 1930 begon. In een eerder interview in B2B zei Bos daarover: "Mijn opa begon in het begin van de vorige eeuw met één transportauto waarmee hij 's morgens veevervoer deed en 's middags een verhuizing. Moet je je voorstellen, waar 's morgens de koeien stonden, stond 's middags je bankstel. Weesp is altijd een industriestadje geweest met grote fabrieken als De Magneet, Van Houten en de IJsfabriek. Bos heeft daar altijd voor gereden. In 1996 ben ik voor mezelf begonnen. Het is de bedoeling dat mijn zoon het op termijn overneemt."

Familie
Wim junior is dus de vierde generatie. Hij begon tien jaar geleden als verhuizer, werd daarna chauffeur en is nu opgeklommen tot bedrijfsleider. Het mooie is: vader en zoon leren van elkaar. Zo trekt junior zijn vader mee in digitalisering en andere moderne toepassingen. En leert junior van de rust die zijn vader uitstraalt en de ervaring die hij deelt. "Het mooie van een familiebedrijf zijn de korte lijntjes. Ook ben je tegen familie toch wat opener en eerlijker. Mijn vader en ik kunnen naar elkaar toe alles zeggen."

Nieuwjaarsreceptie IVW

Foto: Brian Elings

Het was weer erg druk op de nieuwjaarsreceptie van de IVW. Voorzitter Wim Zagt blikte vooruit op het nieuwe jaar. Over de zaken die hij aanhaalde leest u elders in dit blad uitgebreid meer. Wethouder Herman Tuning van Economische Zaken voegde daaraan toe dat er niet alleen goede voornemens zijn, maar dat er daar ook veel van worden uitgevoerd in het komende jaar. Daarna was er alle aandacht voor de uitreiking van de IVW Award aan Wim Bos Transport. De middag werd zoals gebruikelijk afgesloten met een walk-and-talkdiner, tevens netwerkborrel, verzorgd door het Weesper restaurant Aaltje. Deze foto's van Brian Elings geven de ontspannen sfeer goed weer.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Column

Goede voornemens voor samenwoners

Partners die ongetrouwd gaan samenwonen hebben meer dan genoeg redenen om allerlei vragen stellen over wat dat voor hun financiële situatie betekent.

Als je gaat samenwonen, geeft dat niet zomaar recht op het inkomen of het vermogen van je partner. Er ontstaat geen gemeenschap van goederen, zoals bij een huwelijk (zonder huwelijkse voorwaarden). Er is geen wettelijk vangnet zoals gehuwden dat in de meeste gevallen wel hebben. Samenwoners moeten in die zin het wiel van het huwelijk zelf en opnieuw gaan uitvinden Dit alles is niet nieuw, maar het is goed om daar nog eens aandacht voor te vragen.
In hoofdlijnen kan een relatie eindigen door scheiding of overlijden. Voor beide situatie moet aandacht te zijn. Zo kan door een verschillende rolverdeling het zo uitpakken dat de partner die meer thuistaken heeft verricht en bijvoorbeeld (veel) minder vermogen en pensioen heeft opgebouwd, bij einde van de relatie door scheiding met lege handen staat. Het is van belang voor de situatie na te denken over eventuele compensatie. Het speelt nog sterker indien de samenwoning in de eigen woning van één van beiden plaatsvindt en die persoon ook de kostwinner is. Is er niets geregeld voor die situatie, dan is er in beginsel dus ook niets als compensatie.

Is de woning wel gemeenschappelijk eigendom, maar investeert de één meer in deze woning dan de ander, dan is het aan te raden om vast te stellen hoe hoog die extra inbreng is, of er een vordering ontstaat op de ander en zo ja wanneer die vordering opeisbaar is. Al deze zaken kunnen worden opgenomen in een samenlevingscontract.
In een samenlevingscontract kan, indien de woning van beiden is, bij overlijden ook het zogenoemde verblijvensbeding worden afgesproken. Op die wijze zal namelijk de gemeenschappelijke woning eigendom worden van de langstlevende partner.
Indien de woning van één van beiden is en/of er kinderen zijn, dan werkt het verblijvensbeding niet of niet goed. Testamenten moeten dan worden opgesteld ter bescherming van de langstlevende. Het zal toch niet gebeuren dat je niet alleen je partner verliest, maar ook je woning?
In een testament kan worden opgenomen dat de langstlevende partner enig erfgenaam wordt of tenminste eigenaar wordt van de woning of een juridisch sterk gebruiksrecht krijgt. Eigendom is ter bescherming tegen (andere) erfgenamen overigens wel aan te bevelen.

Als je toch bezig bent met een testament kun je meteen vastleggen wie wat krijgt als je tegelijk of ná elkaar overlijdt. Man en paard dienen te worden genoemd. Ook nadere voorzieningen omtrent opvang van de kinderen, beheer van het vermogen en bescherming tegen scheiding na gemeenschap van goederen (van de erfgenamen) kunnen tevens worden vastgelegd.
Speciaal voor samenwoners met een eigen woning is dus niets doen geen optie. Doe de samenleeftest.nl en ga naar een notaris die de kosten voor een informatief gesprek voor zijn (m/v) rekening neemt.

Hollandse keuken op eigen wijze

Foto: Ruth van Kessel

Café-restaurant Aaltje aan de Herengracht is nu bijna een jaar open en Jordi Dekker en Gijs Numan zijn blij dat Weesp het concept 'Hollandse keuken op eigen wijze' waardeert. Ook steeds meer bedrijven vinden het café-restaurant voor hun wekelijkse borrel en bedrijfsuitjes.

Vooraan in het café-restaurant aan de Herengracht staan statafels ruim opgesteld en ook aan de bar is ruimte genoeg om eens bij te kletsen met collega's en die van andere bedrijven. De inrichting is laagdrempelig: net wat meer cachet dan een kroeg of eetcafé en met een ontspannen en warme oud-Hollandse sfeer. Eigenaars Gijs Numan en Jordi Dekker: "Het is gewoon een gezellige plek. Je treft gelijkgestemden en natuurlijk serveren wij een lekkere snack bij onze speciale bieren en kwalitatieve wijnen. Bedrijven als DENSO, Smit&Zoon en Abbott weten ons al goed te vinden. Het komt ook vaak voor dat mensen na zo'n borrel spontaan besluiten om een hapje te blijven eten en natuurlijk zijn ze dan van harte welkom." Naast het borrel- en restaurantgedeelte beschikt de horecagelegenheid ook over een apart 'zaaltje van Aaltje', waarin groepen afgezonderd hun eigen feestje kunnen vieren.

Bij Aaltje wordt er eerlijk gekookt voor een groot publiek, want als gast bepaal je zelf wat je van de kaart wilt eten. Numan: "Bij Aaltje kies je niet alleen je eigen hoofdgerecht, maar ook je eigen bijgerechten. Je eet en betaalt alleen wat je echt lekker vindt en wij gooien hierdoor nauwelijks eten weg. Om ons imago wat laagdrempeliger te maken serveren we doordeweeks een stamppotje dat we straks in het voorjaar inruilen voor een dagschotel. Zo kunnen mensen ook voor een snelle hap bij ons terecht." Maar welk gerecht je ook kiest, de Hollandse keuken is dé inspiratiebron bij Aaltje. Dekker: "Ons land biedt zo veel mooie producten: mooie vis, schaal- en schelpdieren, prachtig vlees en zuivel en natuurlijk de afwisselende groenten en vruchten. Ieder seizoen met eigen unieke smaken, dat willen we onze gasten graag laten proeven. Dat het ook nog eens duurzaam is, spreekt voor zich."

Café-restaurant Aaltje over slagerij Fontijn
Numan: "De samenwerking met Fontijn stamt al uit 2003, toen ik als chef-kok en bedrijfsleider bij een Amsterdams restaurant werkte. Toen ik in 2005 startte met restaurant Elkaar, ook in Amsterdam, heb ik die samenwerking met Fontijn voortgezet. Wim Fontijn, Herman Gorter en Gert-Jan Kiers doen hun werk heel goed: ze zijn recht door zee, de lijnen zijn kort en de prijs-kwaliteit is prima. Dat werkt heel prettig."

Een vleesbedrijf plus

Foto: Ruth van Kessel

Horecaslager Fontijn start het nieuwe jaar goed. Het bedrijf heeft de 4000 m2 braakliggende grond naast hun bedrijf gekocht met oog op uitbreiding in de toekomst. Daarnaast is de slager met ingang van 2015 een officiële scholingslocatie voor koksopleidingen, waarmee het 'Fontijn Education Centre' een feit is.

Ook voor 2015 verwacht Fontijn Vlees en Vleeswaren verdere groei. Een groei die ruim tien jaar geleden inzette en waarvan het einde nog lang niet in zicht is. Met 48 medewerkers levert het bedrijf aan 300 klanten per dag en dat zes dagen per week. Hun klantenbestand beslaat 400 restaurants. Grotendeels in Amsterdam, maar ook in de regio Utrecht, Alkmaar en Amersfoort weet de horeca Fontijn te vinden. "Voor kleine restaurants zijn wij de ideale leverancier", stellen eigenaars Wim Fontijn en Herman Gorter. "Wij zijn een vleesbedrijf plus. Alles wat op de menukaart staat kunnen we leveren: vlees, brood, snacks, frites, wildproducten, maar ook kazen en pasta's in alle soorten en maten. Wij leveren dagelijks en in kleine hoeveelheden. Dat is ideaal voor restaurants met een kleine keuken die slechts beschikken over beperkte ruimte om producten te bewaren. Zoals wij dit regelen met onze klanten, doet niemand." Anticiperend op eventuele uitbreiding kochten de ondernemers alvast de braakliggende grond naast hun bedrijf. Fontijn: "Vooral om ervoor te zorgen dat als we willen uitbreiden we dat ook kunnen en dat de grond voor ons beschikbaar is."

Fontijns chefslager Gert-Jan Kiers is een veelgevraagde demonstratiekok in televisieprogramma's als Masterchef. Daarnaast geeft hij op het ROC en de Cas Spijker Academie trainingen aan koks in opleiding. In het Fontijn Education Centre leren de koks alles over vlees: hoe het te behandelen en te snijden en hoe het te bereiden. Gorter: "Het is superleuk dat we dit als gerenommeerde slager nu in huis kunnen aanbieden. Deskundigheid overbrengen doen we graag en als vanzelfsprekend denken we met onze klanten mee over de samenstelling van hun menukaart. Dat wordt zeer gewaardeerd."

Fontijn over Aaltje
Fontijn en Gorter: "De relatie met Gijs Numan bestaat al meer dan tien jaar. Fantastisch dat we behalve zijn restaurant Elkaar in Amsterdam, nu ook weer de samenwerking hebben gevonden in Aaltje. Aaltje staat voor de Hollandse keuken met Hollands vlees en laten wij dat nu hebben. Met Gijs en Jordi delen we de no-nonsensefilosofie en komen we over en weer onze afspraken na. En zo hoort het."

De een zorgt voor kwalitatief en vers vlees, de ander verwerkt het op Hollandse wijze tot een smaakvol gerecht. No-nonsense, doen waar je goed in bent in afstemming met je klant. Zo zijn ze bij Aaltje en Fontijn.

Deze vijf bedrijven beginnen het jaar uitstekend

Met vijf nieuwe leden is de IVW het nieuwe jaar uitstekend begonnen. Of eigenlijk moeten we zeggen: die vijf bedrijven zijn hun jaar uitstekend begonnen.

Want CityStarter, Z-as, SHS-ICT, Okee Style en Methorst & Zoon maken voor slechts 273 euro per jaar gebruik van alle voordelen van het IVW-lidmaatschap. We stellen deze nieuwe leden kort nader aan u voor.
CityStarter (tegenover het NS-station) biedt jonge en beginnende bedrijven veel voordelen op het vlak van huisvesting, financiering, administratie, strategie en management. Ook ondersteunen ze elkaar bij de ontwikkeling en versnelling van innovaties. SHS Systems is een van de deelnemers van CityStarter. Dit bedrijf komt over uit Nijkerk en regelt alles: van bedrijfsnetwerk tot thuiswerkplek en van gegevensbeheer tot maatwerk applicaties.
Z-as aan de Gouwzeestraat is een maquettebouwer. "Geen presentatiemiddel is zo verbeeldend, tastbaar en door iedereen te begrijpen als een maquette", zeggen ze bij Z-as, waar ze met hun jarenlange ervaring weten waar ze over praten.
Okee Style zorgt voor technische support op het gebied van zonweringen en aanverwante bouwactiviteiten. Het is gevestigd in het pand van Stobag aan de Flevolaan.
De firma B. Methorst & Zoon, komende vanuit Driemond, is al jaren actief in Weesp en doet alles: van kleine timmerklus tot het grotere bouwproject.

Ook lid worden? Regel het vandaag nog op www.ivw-weesp.nl.

Zzp'ers en IVW hebben elkaar veel te bieden

Foto: Brian Elings

Er gebeurt van alles in zzp-land. Lees de columns van JAN in deze uitgave (en de vorige) er maar op na. Eén ding is in elk geval positief: de IVW gaat meer aandacht schenken aan zzp'ers. Om te beginnen met een speciaal tarief voor lidmaatschap.

Zzp'ers vormen een belangrijke groep ondernemers in Weesp. In veel sectoren zijn het dé ondernemers van deze tijd en ze zijn vaak erg succesvol. Ook zij kunnen bijdragen aan het succes van de IVW. Maar zeker ook andersom. Het zijn juist die kleine zelfstandigen die heel veel voordeel halen uit het netwerk van de IVW. Aanwezig zijn op de BusinessClubs biedt de assertieve zzp'er al uitkomst, maar het IVW-bestuur wil dit jaar ook enkele activiteiten richten op de freelancer, de starter, de eenpitter en al die andere kleine zelfstandigen. Een BusinessClub waar zzp'ers zichzelf kunnen voorstellen, zoals twee jaar geleden bij Partycentrum Yakhlaf, gaat er in elk geval weer komen, zo liet IVW-voorzitter Wim Zagt al eerder weten.

CityStarter
Wat er verder voor deze groep ondernemers waardevol kan zijn, wordt momenteel onderzocht. De IVW heeft Reinier Mommaal gevraagd om op ad-interimbasis plaats te nemen in het bestuur en zich op activiteiten voor zzp'ers te richten. Mommaal, die in juli bij de algemene ledenvergadering als kandidaat-bestuurslid wordt voorgedragen, is met zijn nieuwe initiatief CityStarter in het dagelijkse leven volop actief op de 'zzp-markt'. Zie ook de rubriek 'Beste B2B' op pagina 3 van dit blad.

Lagere contributie
De algemene ledenvergadering van de IVW besloot om de contributie voor de zelfstandige ondernemer zonder personeel te verlagen. De korting gaat gelden voor de nieuwe leden en natuurlijk dan ook voor de reeds aanwezige zzp'ers m.i.v. 1 januari 2015. De facturen voor de contributie zullen in april of mei 2015 verzonden worden. Overigens besloot de ledenvergadering ook de contributie voor alle andere leden opnieuw niet te verhogen.