B2B Weesp

10 september 2015

B2B Weesp 10 september 2015


Goed geregeld

Een van de regels die de gemeenten aan zichzelf hebben gesteld is dat er minder regels moeten komen. Ook in Weesp ligt er nu een voorstel. Wat B en W betreft kan er flink de bezem door bij welstandsregels, bestemmingsplanbepalingen en de apv. Het staat daar vol met overbodige, procedureel omslachtige en niet te handhaven bepalingen. Er blijven voldoende regels over om de zaken goed te reguleren. Weesp gaat niet zelf het wiel uitvinden, maar kijkt hoe andere gemeenten dat hebben aangepakt. Het doel is om de zaken voor zowel de burger als de gemeente minder omslachtig te maken. Dat scheelt administratieve rompslomp, werkdruk en kosten voor burger en gemeente, aldus het voorstel, dat na de zomer wordt besproken. Hoe u daar als ondernemer wijzer van wordt, zal moeten blijken. Deregulering zal de gemiddelde ondernemer als muziek in de oren klinken, maar sommige regels doen dat ook. Zo is er een stimuleringsfonds ingesteld voor het opknappen van gevels. Kunt u als ondernemer mooi gebruik van maken. U leest er in dit blad meer over. Al eerder meldden we in B2B dat verzekeringsmaatschappijen de regel hanteren dat je als bedrijf korting op de premie krijgt zodra het gevestigd is op een KVO-gecertificeerd terrein. Noord en Nijverheidslaan hebben dat certificaat! U heeft alleen een kopie van het certificaat nodig. Die is simpel te verkrijgen door een mailtje met uw bedrijfsnaam en adres te sturen naar kvo@online.nl.
Regel het vandaag nog.

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Foto: Brian Elings

Dertig zandauto's per uur, bedrijven maken zich grote zorgen

Nieuw
Klik hier voor drukwerk

Cha Cha 25 jaar
'Kledingwinkels in Weesp hebben voldoende te bieden'

Foto: Brian Elings

Column Mark Hilarius
Het vergeten pensioen van de DGA

Coverstory
Profile Car & Tyre Service Beto Weesp zet de volgende stap

Column Niels van de Griend
Nogmaals samenwoners, finaal verrekenbeding

Pensioen
Wim de Groot neemt afstand van bedrijf dat hij met hart en ziel heeft geleid

Netwerken
Weesper B2B Dagen in januari 2016

Nieuws van de IVW
Gevels, kozijnen en deuren knappen op

Domijn komt met plannen voor terrein

Foto: Marieke van Veen

Het bos snoeien, panden opknappen, zonne-energie opwekken en meer contact met de buitenwereld: dat zijn in een notendop de plannen van Het Domijn.

Zo meldt Terts Brinkhoff, oprichter van het rondreizende theatercircus De Parade en begin jaren negentig de eerste culturele ondernemer die het voormalige marineterrein aan de Bloemendalerweg betrok (toen nog als kraker). "Na jaren van getouwtrek werden wij eindelijk eigenaar van het terrein. Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Dat betekent dat wij een omslag moeten maken van een vechtcultuur naar een beheercultuur. We willen zo snel mogelijk met onze plannen aan de slag", zo schakelt Brinkhoff van het verleden naar de toekomst. Op de daken komen 2300 zonnepanelen. Met Landschap Noord-Holland is een onderhoudsplan gemaakt voor het bos en het aanleggen van natuurpaden. Ook worden de gebouwen en loodsen aangepakt. "Het karakter van het oude fabriekscomplex willen we behouden en benutten", aldus Brinkhoff. Wonen op het terrein moet bovendien mogen, vindt de coöperatie. De gemeente Weesp wil daar echter vanaf.

Ook wil het Domijn een Art Campus worden. Door vaker evenementen te houden en de samenwerking met scholen op te schroeven, ontstaat er meer synergie tussen Het Domijn en Weesp. Denk aan exposities, festivals, voorstellingen en schoolprojecten. "Voorheen waren onze evenementen vooral bedoeld om het aankoopproces te beïnvloeden. Nu we eigenaar zijn, verandert de insteek." Brinkhoff hoopt op een vruchtbare symbiose tussen Domijners en Weespers. "Het Domijn is een inspirerende plek waar bijzondere dingen gebeuren. Weesp, gebruik dat! Jongeren kunnen hier proeven van cultureel ondernemerschap en de gemeente krijgt met onze plannen de kans om het ingedutte imago van het industrieterrein op te vijzelen."

Dertig zandauto's per uur, bedrijven maken zich grote zorgen

Foto: Christian Pfeiffer

WEESP - Denso, Fontijn, B2C, Hardcast en andere bedrijven aan de Zuiderzeelaan en de Bloemendalerweg vrezen de dagelijkse zandtransporten die nodig zijn voor de nieuwbouw in de Bloemendalerpolder. Langs hun bedrijfspanden denderen straks 140 zandwagens per dag. De ondernemers zeggen compleet overdonderd te zijn en dringen aan op alternatieven. Maar die blijken niet haalbaar.

De eerste fase van dat zandtransport duurt tot medio maart 2016. Het zand wordt met schepen aangevoerd via het Amsterdam-Rijnkanaal. Naast de waterzuivering bij de Zuiderzeelaan wordt een losplaats gemaakt. Vervolgens moet het zand met vrachtauto's naar de toekomstige bouwplaats worden gereden. In de eerste fase gaat het volgens de uitvoerder om dertig auto's per uur, vijftien volle heen en vijftien lege terug. Over de Bloemendalerweg en Zuiderzeelaan rijden nu al een vele auto's af en aan voor met name Hardcast, Fontijn Vlees en Vleeswaren, Denso en het postbedrijf B2C Europe. Alleen al B2C verwelkomt tachtig tot negentig vrachtauto's per dag. De bedrijven vrezen files van langs elkaar heen manoeuvrerende trailers, bestelbusjes en zandauto's. Maar ook onveilige situaties, veel stuifzand en trillingen die gebouwen kunnen beschadigen of productielijnen kunnen verstoren. De nieuwbouw gaat zeker tien jaar duren. Een deel van het zand kan in de polder worden hergebruikt. Daarom is er niet altijd zandtransport nodig, maar het is zeker dat de ingrijpende problematiek de komende tien jaar een terugkerend thema zal zijn.

Wat de bedrijven vooral steekt is dat er geen enkel overleg is geweest. Het besluit is al genomen door de GEM Bloemendalerpolder (de gezamenlijke projectontwikkelaars), terwijl het college van B en W de vergunning al heeft verleend. De GEM belegde op 26 augustus in allerijl een bijeenkomst met tien verbolgen ondernemers en begon met een soort van excuus voor het nu al haperende communicatiebeleid. De IVW deelt de onvrede en de zorg van de ondernemers. De ondernemers wijzen op voor de hand liggende alternatieven, zoals een losplaats dichter bij de polder, aanrijden vanuit Muiden, andere routes of het zand aanvoeren via een pijpleiding, zoals nu bij de A1 gebeurt. Maar volgens projectdirecteur Bartjan van Haaren zijn al deze alternatieven al bekeken en om uiteenlopende redenen niet uitvoerbaar. Een losplaats bij de polder is te gevaarlijk voor de scheepvaart, de gemeente eist de kortste route, een pijpleiding is veel te duur en de aanwezigheid van een hoofdgasleiding maakt andere alternatieven onmogelijk. De bedrijven zullen het dus moeten doen met de vele zandauto's voor hun deur.

Mooie opdracht voor Arend en Omnimark

Foto: André Verheul

En dit zijn er nog maar zestien. In totaal levert Arend Auto Weesp vijftig Renault Clio's aan PEAK-IT in Naarden. Een uitzonderlijk grote order voor de Renaultdealder aan de Hogeweijselaan.

PEAK-IT is een detacheringsbedrijf op het gebied van ICT en werkt in heel Nederland. De auto's zijn voor de werknemers. Het contact kwam tot stand via de leasemaatschappij en Arend Nederland, legt vestigingsmanager Jan Ottenhoff van Arend uit. "Ze zochten een partner die veel zorg uit handen kon nemen, bijvoorbeeld op het gebied van onderhoud. Zo kwamen ze bij ons terecht." De Clio's kwamen wit uit de fabriek. Die kleur is alleen nog op het dak te zien. De rode kleur is het gevolg van wrappen (inpakken met een enorme sticker) bij Omnimark in Weesp, een specialist op dit gebied. "Zo is het voor niet alleen voor ons, maar ook voor Omnimark een mooie opdracht geworden", aldus Ottenhoff.

Ruitenbeek verhuist, Pompdirect ook

Foto: André Verheul

Ruitenbeek Print verhuist na vijftig jaar van de Bloemendalerweg naar de Pampuslaan. Het Weesper bedrijf Pompdirect neemt zijn intrek in het voormalige drukkerspand.

Drukkerij Ruitenbeek werd eind vorig jaar overgenomen door BakkerBaarn, maar bleef in Weesp actief onder de nieuwe naam Ruitenbeek Print. Pompdirect is een van de klanten van Ruitenbeek en zocht een grotere bedrijfsruimte. Ruitenbeek kon na de overname wel kleiner, dus zo is de zaak aan het rollen gebracht. "Alles valt zo mooi op zijn plaats", zegt Marco Ruitenbeek.

Ruitenbeek heeft een grafische studio ingericht aan de Pampuslaan 202, om de hoek bij hun voormalige drukkerij. De verhuizing is daarmee een feit.

Pompdirect opereerde tot dusver vanaf het Singel en heeft ook nog een werkplaats in Uitgeest.

Basisweg wordt 'Weesp Buiten'

De ondernemers en organisaties aan de Basisweg en omgeving willen dat hun gebied de officiële naam 'Weesp Buiten' gaat krijgen.

Het Golf- en Vergadercentrum Weesp, de golfschool, restaurant The Pitch, volkstuinencomplex Van Houten, zwemclub Triton, het Victoriabad, Spa Wellness Weesp en kinderopvang Kids World (Nigtevechtsepad) voelen zich er in de hoek van de Aetsveldsepolder een beetje bijhangen en moeten vaak uitleggen waar ze dan precies zitten in Weesp. De verwachting is dat dat makkelijker gaat met bewegwijzeringsborden. Op gemeentegrond is dat geen probleem, de gemeente is bereid mee te werken. Wel moet er nog een symbool worden gekozen dat de gehele lading dekt. De ondernemers zien ook graag een bord 'Weesp Buiten' bij de afslag op de N236, maar het lijkt erop dat de provincie daar niet aan wil beginnen.

Het parkeerterrein is onlangs nieuw geasfalteerd en beter ingericht. Ook zouden de ondernemers graag glasvezel willen, maar er is vooralsnog geen nutsbedrijf dat dat daar wil aanleggen. De ondernemers hopen dat de gemeente toch wat druk kan uitoefenen. Weesp Buiten is van een niet te onderschatten (economische) betekenis voor Weesp, stellen de ondernemers. Naar eigen zeggen verwelkomen ze meer dan 100.000 bezoekers per jaar.

"Help mee het Weesper logo overal zichtbaar te krijgen. Op websites, verpakkingen, gebouwen enzovoort", zo appte André Wierper van Weesp Marketing aan onze redactie. Plus het verzoek het appje naar vijf anderen door te sturen. We weten het nog mooier gemaakt: we zetten er hier een berichtje over en sturen het naar al onze lezers. Door dat logo te voeren (Weesp met een hartje), laat je zien dat je Weesp een warm hart toedraagt. Ook winkeliers en bedrijven kunnen het gebruiken om daarmee nog meer een ambassadeur van onze stad worden. De campagne is in eerste instantie gericht op de inwoners van Weesp zelf, want als wij onze trots uitdragen bereiken we daarmee vanzelf mensen uit andere plaatsen, zo is het idee.

Wie het logo wil voeren, kan het downloaden op www.weespgastvrij.nl.

Klik hier voor drukwerk

De B2B die u nu in handen heeft, is gedrukt bij GooisDrukwerk.nl, een initiatief van uitgever Enter Media uit Weesp. GooisDrukwerk.nl is een online drukkerij die ideaal is voor grote en kleine ondernemers. Want met een paar muisklikken heb je uitstekende kwaliteit in huis tegen een superscherpe prijs.

Foto: André Verheul

Promotiemateriaal, briefpapier, visitekaartjes, relatiegeschenken, vlaggen en banners: het assortiment van GooisDrukwerk.nl is enorm. Op de website staat het hele assortiment uitgestald. Vijfduizend flyers voor een beurs of presentatie heb je voor nog geen vier tientjes. Een keurig aluminium gevelbord zien we staan voor slechts 31 euro. "En allemaal uitstekende kwaliteit", zegt Adri de Bruijn van Enter Media.
Hoe kan dat? Een simpele kwestie van vraag en aanbod. Drukkerijen in Nederland en België bieden de uren dat hun persen niet draaien tegen de laagste prijzen aan. Op die manier trekken ze de vraag van onder andere GooisDrukwerk.nl naar zich toe. Want orders van diverse klanten worden slim gecombineerd. De lage prijs gaat niet ten koste van de kwaliteit, want uiteraard leveren deze drukkerijen gewoon hun vertrouwde vakwerk af. De klant van GooisDrukwerk.nl profiteert.

Hoewel ook particulieren gebruik kunnen maken van GooisDrukwerk.nl is het assortiment vooral gericht op de zakelijke markt. Grote en kleine ondernemers kunnen er eigenlijk alles vinden wat ze nodig hebben. Omdat GooisDrukwerk.nl onderdeel is van Enter Media, is het toch een vertrouwde Weesper deal. "Wij zijn niet alleen al 25 jaar uitgever van nieuwskranten, maar zijn ook al vele jaren actief op het gebied van software-oplossingen, grafische vormgeving en drukwerk. De stap naar GooisDrukwerk.nl is dus niet zo groot als je misschien in eerste instantie zou denken", licht De Bruijn toe.

Proef op de som
Op de redactie van B2B waren we uiteraard erg benieuwd naar deze drukkerij uit eigen huis en begonnen meteen te klikken. We kunnen niet anders zeggen: eenvoudiger kan het niet. Met een paar muisklikken bestelden we drie baniervlaggen van 1x3 meter voor bij de entree van ons kantoor. De weg wees zich vanzelf. Het downloaden van de werktekening en het uploaden van het ontwerp ging makkelijk. Een ruime week later hadden we de drie banniers in huis voor 106 euro, gratis bezorgd. Het resultaat kunt u bewonderen aan de Fijnvandraatlaan 2a.

Nu zijn we bevooroordeeld, dus ons advies is: probeer het zelf eens. Met het oog op de B2B Dagen van januari (zie elders in dit blad) een prima adres voor uw beursmateriaal.

'Weesper modezaken hebben genoeg te bieden'

Cha Cha Casuals bestaat 25 jaar

Cha Cha Casuals aan de Nieuwstraat bestond op 21 augustus precies 25 jaar. Met bubbels en hapjes werd het jubileum feestelijk gevierd, met Jantine Lauterslager als het stralende middelpunt.

Foto: Christian Pfeiffer

Opgewekt loopt Jantine Lauterslager de maandag na het feestweekend haar winkel binnen. Ze is net terug van een dag kledinginkoop voor het voorjaar 2016. Een dag hard en geconcentreerd werken, maar weer met veel plezier. Mooie dingen gezien en besteld. Voor haar klanten, waarvan sommige al 25 jaar bij haar komen. Cha Cha staat bomvol met alle cadeaus van het afgelopen jubileumweekend: bloemen, bloemen en nog eens bloemen, planten, flesjes wijn, bonbons, zo hartelijk allemaal. Jantine kijkt nog maar eens om zich heen: "Wat geweldig, hè. Zo ontzettend aardig dat mensen de moeite nemen om ons te komen feliciteren. Ik heb van Marije van de Bloemenmand gelukkig vazen mogen lenen. Het was echt een geweldig weekend!"

Hoe heb je het jubileum beleefd?
"Ik was van tevoren natuurlijk toch wel wat nerveus. Hoe zou het gaan? Zouden mensen de bubbels en de hapjes kunnen waarderen? Vaste klanten had ik uitgenodigd, een advertentie in het WeesperNieuws, maar het is natuurlijk altijd afwachten of mensen ook echt langskomen. Nou, daar had ik mij geen zorgen over hoeven te maken. Twee dagen lang stond de winkel stampvol met klanten, vrienden en collega's om ons te feliciteren. Het was genieten."

25 jaar...
"Ja, lang hè. Bijna niet voor te stellen. Ik was 23 toen ik met Cha Cha begon, toen nog aan het Binnenveer. Heel klein allemaal, maar ook heel gezellig. Ik had toen natuurlijk hele andere merken, merken die nu niet meer bestaan. Het is leuk dat mensen daar goede herinneringen aan bewaren. Dat doe ik zelf ook."

Foto: Christian Pfeiffer

Geen oude koeien, maar toch...
"Ik kijk inderdaad liever vooruit dan terug, haha. Maar misschien is het toch wel leuk om te vertellen hoe ik begonnen ben: ik was kapster bij kapper Kalle toen ik mijn man André Lauterslager leerde kennen. Door hem ontdekte ik de modewereld, merkte dat ik er gevoel voor had en ben in het diepe gesprongen met een eigen winkel in een deel van het pand waar nu Jess Optiek zit. Dat was best spannend en heel hard werken: in de avonduren volgde ik allerlei textielcursussen en spijkerde ik mijn kennis van mode bij. Dertien jaar zaten we op het Binnenveer."

Nog steeds blij met je move naar de Nieuwstraat?
"Het was precies op het goede moment met de uitbreiding van Weesp met Leeuwenveld. Dit is natuurlijk een prachtige A-locatie, midden in het centrum en met parkeren voor de deur. Cha Cha valt hier echt op, dat proberen we ook te bereiken met vaak wisselende en aantrekkelijke etalages. Mensen komen hier letterlijk langs en als ze ons ontdekt hebben en terug willen komen is deze locatie goed bereikbaar. Na twaalf jaar ben ik nog steeds superblij met deze plek en de uitstraling van de winkel."

Wat geeft jou voldoening?
"Het mooie van deze 25 jaar is de band die je opbouwt met klanten: zij veranderen, de mode verandert, de wereld verandert, hoe leuk is het om daar op in te spelen met actuele kleding? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe merken en ga vaker langs bij mijn leveranciers om in te springen op nieuwe trends. Het is altijd weer een kick als blijkt dat we goed hebben geselecteerd. Zeker omdat we bewust verschillende merken verkopen en gaan voor een mix van stijlen; dan komt het erop aan dat je alles goed op elkaar afstemt."

Zou je opnieuw voor Weesp kiezen?
"Destijds was het niet meer dan een logisch keuze, want ik woonde in Weesp. Maar ik zou het weer doen. Weesp is groot genoeg en met de andere kledingwinkels bieden we Weesp, maar ook de plaatsen in de omgeving, meer dan voldoende om naar ons toe te komen. Weesp is een levendige stad waar veel wordt georganiseerd. Zoals onlangs Weesp Gastvrij, dat trekt mensen aan."

Column

Het vergeten pensioen van de DGA

De meeste werknemers in Nederland kijkend reikhalzend uit naar hun pensioen. Hier hebben ze hun hele leven voor gewerkt en nu is het tijd voor het grote genieten. De directeur-grootaandeelhouder (DGA) is ook gewoon een werknemer maar op het gebied van pensioen een hele bijzondere. Het komt namelijk met grote regelmaat voor dat de DGA vergeet om met pensioen te gaan. De financiële gevolgen hiervan kunnen enorm zijn.

Hoezo vergeten?
Eerst maar even kijken naar het fenomeen 'vergeten'. De gewone werknemer ontvangt van zijn pensioenuitvoerder op diverse momenten informatie over zijn pensioenregeling. Het gaat dan om de startbrief, het jaarlijkse uniforme pensioenoverzicht en de voorgeschreven informatie bij pensionering. Afhankelijk van het pensioensysteem ontvangt de werknemer ook nog informatie over de mogelijkheid van uitruil van pensioensoorten en de opgebouwde beleggingswaarde in verband met het shoprecht. De kans dat de werknemer dus vergeet om met pensioen te gaan is, mede gelet op het pensioenregister, redelijk klein.

Een DGA die zijn pensioen opbouwt binnen de eigen onderneming ontvangt al deze informatie (doorgaans) niet. Zijn pensioen is voor hem vaak niet meer dan een verplichting op de balans. Kans is groot dat de jaarrekening niet eens weergeeft welke pensioenaanspraak er precies is en wanneer deze moet ingaan. Of de DGA de jaarlijkse pensioenberekening en/of een pensioenoverzicht ontvangt, hangt van de accountant af.

Vergeten is kostbaar
Een uitspraak van het Hof Amsterdam heeft aangetoond dat het vergeten van het pensioen grote financiële gevolgen kan hebben. De wet is zeer helder over de ingangsdatum van het pensioen. Dit is de in het pensioenreglement toegezegde pensioendatum. Indien en voor zover er wordt doorgewerkt kan de pensioendatum worden uitgesteld zolang het pensioen maar herrekend wordt en binnen de maximale wettelijke grenzen blijft.

In de casus van het Hof Amsterdam is in de pensioenbrief een pensioenleeftijd van 65 jaar opgenomen en aantoonbaar heeft de DGA op deze datum zijn werkzaamheden voor de BV beëindigd. Het pensioen is echter niet ingegaan. Dit leidt tot de conclusie dat er is afgezien van het pensioen. Het gevolg hiervan is dat de waarde in het economisch verkeer wordt aangemerkt als loon uit vroegere dienstbetrekking en dus ineens wordt belast tegen 52%. Tevens is er 20% revisierente verschuldigd.

De casus laat goed zien dat het voor een DGA zeer onvoordelig is om de ingangsdatum van zijn pensioen te vergeten. Besteed dus tijdig aandacht aan het pensioen, voordat de Belastingdienst het opeist.

De volgende stap

Bij Profile Car & Tyre Service Beto Weesp ook onderhoud van auto's

Foto: Brian Elings

Toen vijf jaar geleden Beto Bandenspecialist aan de Pampuslaan te koop kwam hoefde Erik Brunsting niet lang na te denken. Was dit de kans waar hij op zat te wachten? Na acht jaar als bedrijfsleider bij Euromaster Almere – ook een bandenspecialist – te hebben gewerkt was hij toe aan een eigen onderneming. Samen met zijn vrouw Nancy sprong de Almeerder in het diepe in Weesp. Hun eerste stap was de aansluiting van hun onderneming bij Profile Nederland.

Wat betekent het ondernemerschap voor jou?
"Alles. Elke dag als ik in mijn auto stap om naar Weesp te rijden voel ik me blij. Trots op ons bedrijf, het team en blij met de vrijheid van het ondernemerschap. Als ik iets nieuws wil uitproberen, dan doe ik dat gewoon. Geen keurslijf van een organisatie, maar mijn eigen gezonde verstand als leidraad."

Geen keurslijf van Profile Nederland?
"Integendeel. Als franchiseondernemer geven wij onze eigen kleur aan het bedrijf. Bandenboeren zijn eigenwijs hè, wij regelen onze eigen toko. Maar een bepaalde mate van gezamenlijkheid biedt veel logistieke voordelen. In overleg met collega-Profile Tyrecenter-bedrijven hebben we afgesproken met welke bandenmerken we werken en met welke niet. Zo staan we met elkaar voor kwaliteit, maar daarnaast beheren we onze eigen voorraad. Logistiek werkt het heel prettig in het samenwerkingsverband binnen Profile Nederland en de webshop natuurlijk. Als klein bedrijf kun je dat nooit zo organiseren als dat nu gebeurt en heeft de klant er veel voordeel bij. En daarbij heeft Profile een goede en bekende naam in de bandenwereld en ook niet onbelangrijk is dat de meeste leasemaatschappijen contracten met Profile hebben."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Ruth van Kessel
Foto: Brian Elings

Wat onderscheidt jouw toko van andere bandenboeren?
"Het grootste verschil is dat je bij Profile te maken hebt met de eigenaar die zijn stinkende best doet om zijn klanten tevreden te stellen. Dat zorgt voor een persoonlijke band met onze klanten en daarbij hebben we als Profile en als Beto een naam hoog te houden."

De naam Beto houden jullie bewust in ere?
"Ook dat is een bewuste keuze. Beto had in Weesp en omstreken een goede naam en ook voor de klanten wilden we de oude naam handhaven, zodat ze zich vertrouwd zouden blijven voelen met dit adres. Ik ben er trots op dat dat gelukt is."

Want?
"We hebben Beto gekocht in 2010, een lastige tijd voor een bedrijf om te starten. Samen met de medewerkers hebben we er vanaf dag één de schouders onder gezet. Met Profile kregen we ook heel veel nieuwe leaseklanten binnen, dus dat was aanpoten in combinatie met het moderniseren van het bedrijf. In 2011 hebben we ons magazijn volledig aangepast en een opslag voor zomer- en winterbanden gecreëerd. Nu zijn we weer bezig met aanpassingen voor de toekomst. Deze eerste vijf jaar zien we echt als een mijlpaal. We hebben bewezen dat we een aanvulling zijn in Weesp, zelfs in een lastige tijd als deze. "

Hoe moeilijk is het om in Weesp voet aan de grond te krijgen?
"Wij waren meteen aangenaam verrast door het ondernemersklimaat in Weesp. Er is hier heel veel business-to-business, bedrijven gunnen elkaar de klus. Voor Bos Transport hebben we al hun banden in onderhoud en dat zijn er nogal wat. In onze branche zie je dat de garages in Weesp met elkaar samenwerken om klanten snel van dienst te kunnen zijn; de drempel om elkaar hulp te vragen ligt laag. En als er uitgelijnd moet worden, weten ze allemaal Profile Tyrecenter Beto Weesp te vinden: onze oudste zoon Vince heeft zich daarin gespecialiseerd. En wat de klanten betreft: Beto had een goede naam, dus klanten keken eerst wel de kat uit de boom. Maar al snel hadden ze door dat ik dertig jaar ervaring in de bandenwereld meebracht, dus het ijs was gauw gebroken en het leeuwendeel van de klanten is dan ook gebleven. Daar zijn we best trots op."

Bijzonder dat jullie zoon ook meewerkt?
"Nancy en ik vinden het inderdaad erg leuk dat Vince zich hier in Weesp als dé specialist in uitlijnen manifesteert. Het is toch vakmanschap, iets om trots op te zijn. Bij Profile Car &Tyre Service Beto Weesp werken we inclusief mijzelf met vier monteurs en Nancy neemt het administratieve en financiële beheer op zich. We doen dit bedrijf echt met elkaar en zijn een hecht team. Voelt wel een beetje als een familiebedrijf."

Wat is als buitenstaanders jullie ervaring met het ondernemersklimaat in Weesp?
"Ik kan natuurlijk vergelijken met mijn ervaringen in Utrecht en Almere. Dan is Weesp echt anders. Er is hier veel ons-kent-ons, wat doorwerkt in de contacten. Veel gaat hier van mond tot mond en als je het goed doet werkt dat in je voordeel. Dat is wel een voorwaarde natuurlijk, haha. De gunfactor in Weesp is groot, in grotere steden zijn relaties minder trouw."

Welke rol speelt de IVW hierin?
"Eerlijk gezegd zijn wij geen trouwe bezoekers van de businessclubs, al zijn we wel meteen lid geworden van de IVW. Ik neem me voor om dat beter te doen, want op die bijeenkomsten kom je in contact met collega's en andere ondernemers en kun je laagdrempelig onderzoeken wat je voor elkaar kunt betekenen. Wel kan ik stellen dat Nancy en ik ons na vijf jaar goed ingeburgerd voelen. In het begin kenden we als Almeerders niemand, maar blijkbaar hebben we onszelf waargemaakt."

En de toekomst?
"Sinds dit voorjaar bieden we onze klanten een one-stopshop en hebben we ook auto-onderhoud in ons servicepakket. Dit wordt onze uitdaging voor de komende vijf jaar. Het is een nieuwe koers van Profile Nederland, die graag ziet dat een aantal van de Profile Tyercentervestigingen deze service gaan bieden. Beto Weesp is een van de vestigingen van Profile die deze handschoen oppakt en wij zijn officieel Profile Car & Tyre Service Beto Weesp geworden. We hebben onze werkplaats ervoor aangepast met een prachtige brug en particulieren en leaseauto's kunnen nu bij ons terecht voor het volledige service- en dienstenpakket. Van apk-keuring tot autoruitreparatie en airco-onderhoud. Ik vind het een geweldige uitdaging om dit aan ons pakket toe te voegen. De medewerkers, die allemaal allround zijn, hebben er ook enorm veel zin in."

Was het een noodzakelijke zet?
"Noodzakelijk nee, maar wel een handige. Je ziet om je heen dat garages zich ook steeds meer gaan richten op banden en voor ons is het dan ook logisch om ons pakket uit te breiden. Want al gaat het beter met de automarkt, we moeten nog steeds alle zeilen bij zetten. Banden blijven onze hoofdbusiness, maar klanten vragen steeds meer om een one-stopshop. Die kunnen wij nu bieden."

14 / 24

Column

Nogmaals samenwoners, finaal verrekenbeding

Eerder dit jaar zijn in een column al de nodige overwegingen gegeven voor partners die gaan samenwonen maar (nog) niet gaan trouwen of nog geen geregistreerd samenlevingscontract aangaan. Voor de volledigheid, want ik hoor het misverstand nog dagelijks: een notarieel samenlevingscontract is NIET hetzelfde als een geregistreerd partnerschap. Een geregistreerd partnerschap is gelijk te stellen met het huwelijk en dat heb je nu juist niet als ongehuwde samenwoners.

Zoals eerder aangegeven geeft het samenwonen niet zomaar recht op het inkomen of het vermogen van je partner en ontstaat er geen gemeenschap van goederen, zoals bij een huwelijk (zonder huwelijkse voorwaarden). Dat wil echter niet zeggen dat je dan ook niet kan doen alsóf je gemeenschap van goederen hebt. Zoals in huwelijkse voorwaarden soms het zogenoemde 'finaal verrekenbeding' wordt opgenomen, kan dat ook in een samenlevingscontract worden vastgelegd.

Lange tijd was het ongewis of dat finaal verrekenbeding wel kon worden opgenomen in een samenlevingscontract vanwege de fiscale gevolgen die de afspraak kon hebben. Het finaal verrekenbeding bepaalt namelijk dat bij einde van de relatie (anders dan door overlijden) er in waarde wordt afgerekend alsof er gemeenschap van goederen was. Omdat door die afspraak vermogen verschuift was lang de opvatting dat er sprake was van een schenking en dus schenkbelasting. Die kou is inmiddels uit de lucht. Voorts zou, indien een van beiden een eigen huis had, mogelijk sprake zijn van een economische overdracht belast met overdrachtsbelasting. Ook die lucht is geklaard.

De afspraak in het samenlevingscontract dat je afrekent alsof er gemeenschap van goederen was lijkt dus vandaag de dag niet op fiscale problemen te stuiten. Althans bij het uit elkaar gaan. Finaal verrekenen bij overlijden is echter iets anders. Het is onzeker hoe de belastingdienst aankijkt tegen het 'nabootsen' door samenwoners van regels die gelden voor gehuwden. Als partners trouwen in gemeenschap van goederen is dat geen schenking. Als partners trouwen buiten gemeenschap van goederen, maar afspreken om bij scheiding en overlijden te doen alsof gemeenschap van goederen bestond, dan heeft ook dat geen fiscale consequenties, omdat dat beschouwd wordt als 'terugkeer' naar de basisregel (namelijk gemeenschap van goederen).

Voor samenwoners bestaat er niet zo'n basisregel, zoals voor gehuwden, zodat onduidelijk is wat er fiscaal geldt als samenwoners afspreken dat er bij overlijden een soort gemeenschap van goederen bestaat. Voor de zekerheid gaan we er op dit moment van uit dat het finaal verrekenbeding bij overlijden niet de gewenste fiscale gevolgen heeft.

Kortom, er is weer wat extra 'ruimte' om het samenlevingscontract verder geheel op maat in te vullen, maar dan moet je het natuurlijk wel doen!

18 / 24

Wim de Groot neemt afstand van bedrijf dat hij met hart en ziel heeft geleid

Tijd voor andere dingen, De Groot Luchtkanalen naar andere eigenaar

Na drie generaties heeft Wim de Groot het 80 jaar oude familiebedrijf De Groot Luchtkanalen vorige maand overgedragen aan een nieuwe eigenaar en trekt hij zich in augustus 2016 definitief terug. De tijd om andere dingen te doen in het leven is aangebroken, zo vertelt de vertrekkende eigenaar en directeur.

Foto: Brian Elings

Over één nacht ijs is Wim de Groot niet gegaan. Al langer speelden hij en zijn vrouw Hinke met de gedachte om het rustiger aan te doen. Tijdens de viering van het 75-jarig bestaan van het bedrijf in luchtkanalen vijf jaar geleden werd al duidelijk dat het er niet in zat dat er binnen het gezin een opvolger zou worden gevonden. Ondanks dat dochter Marja hard meewerkt in de zaak liggen haar ambities en die van haar zus op een ander vlak. De Groot was daar destijds al nuchter over: "Ik vind dat helemaal niet erg; als het na mij stopt, dan is het maar zo. Het bedrijf blijft evengoed bestaan."

En dus kwam het bedrijf in de verkoop en vond De Groot in koper Kees Aben een goede opvolger. De Groot: "Kees Aben komt uit Brabant en neemt de financiële kant op zich. Hij wil het bedrijf in dezelfde lijn voortzetten. Voor de operationele kant wordt een bedrijfsleider gezocht. Daar is nog even de tijd voor, want tot 31 augustus 2016 neem ik dat nog op me. Het feit dat er nu een eindpunt in zicht is en dat de opvolging geregeld is, geeft veel rust."

Flexibel
De Groot Luchtkanalen is een middelgrootbedrijf in de wereld van de luchtkanalen. Het bedrijf fabriceert, construeert, levert en monteert luchtkanalen en is NEN, ISO en VCA gecertificeerd. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in de moeilijkere renovatieprojecten en staat daar ook om bekend. De Groot: "We hebben onze werkplaats zo ingericht dat we direct kunnen reageren op onvoorziene situaties en materiaal kunnen leveren. Collega's moeten vaak twee weken of langer wachten voordat ze het benodigde luchtkanaal hebben. Wij maken het zelf, rechtstreeks in overleg met de monteur ter plaatse. Ook in onze planning houden we rekening met de zogenaamde 'tussendoorklanten', zodat we flexibel kunnen reageren zonder dat onze lopende projecten stagneren. Deze flexibele werkwijze werpt al 80 jaar zijn vruchten af. "

Alle zestien medewerkers zijn allround; een bewuste keuze, zo vertelt de voormalige eigenaar/directeur: "Dat houdt ons als bedrijf flexibel. Je moet er toch niet aan denken dat door ziekte of andere afwezigheid van een persoon een werkproces niet door kan gaan? Een ander groot voordeel van deze uitwisselbaarheid is dat mensen steeds alert aan het werk zijn, wat leidt tot innovaties en verbeteringen in het werkproces. Kunnen dingen beter? Dat is een vraag die steeds gesteld wordt bij De Groot Luchtkanalen. Ik denk dat ik een van de weinige directeuren was die het proces van fabricage van luchtkanalen nog volledig in de vingers had."

De crisis voorbij
Sinds de oprichting in 1935 heeft De Groot zich ontwikkeld van smid tot het luchtkanalenbedrijf van nu. Het bedrijf heeft heel wat stormen – de crisisjaren dertig en de oorlog – doorstaan. In 1960 verhuisde het bedrijf vanuit Amsterdam naar de Nijverheidslaan in Weesp. Eind jaren zeventig waren net als nu zware jaren. De Groot: "Toen hebben we onze focus volledig gericht op de kwaliteit van het product. Met succes, want sindsdien zijn we alleen maar gegroeid en hebben we zelfs in 1998 het pand hiernaast aangekocht en breidden we uit met 2500 m2. De laatste jaren hebben wij natuurlijk ook een flinke tik meegekregen van de crisis. Nu zien we een boost aan nieuwe klanten en is onze omzet met 50% gestegen. Dat komt ook door de markt, veel luchtkanaalbedrijven hebben het niet gered."

100 jaar
Dat er na 80 jaar een einde komt aan het familiebedrijf is een onvermijdelijk, maar draaglijk feit voor de Weesper ondernemer: "Onze medewerkers werken al jaren bij ons, sommige al tientallen jaren. Dat is niet voor niets. Het vertrouwen van het personeel is wederzijds. We zijn een hecht team met een goede mix van hard werken met elkaar in een informele werksfeer. Nu we het bedrijf overdragen stopt de familieband, maar omdat onze kern aan medewerkers keihard is, onze dochter hier nog werkt en onze naam blijft voortbestaan, heb ik een rotsvast vertrouwen in de toekomst. Dit bedrijf haalt de 100 jaar, dat weet ik zeker!"

Drie dagen nadat hij op 31 augustus definitief de deur achter zich dicht zal trekken wordt De Groot zestig jaar. "Hinke en ik zijn nu nog jong genoeg om andere dingen in het leven te gaan doen. Reizen met de caravan staat hoog op ons lijstje, net als het bezoeken van onze dochter in het buitenland. Ik heb genoeg gewerkt: als ik al mijn werkuren optel, kom ik ruimschoots aan mijn pensioen. Dat ik komend jaar als loonslaaf werk vind ik grappig, maar voelt voor mij hetzelfde als voorheen. Ik heb dit bedrijf met hart en ziel geleid, ik ben er waanzinnig trots op."

B2B Dagen in januari 2016

Ze komen er weer aan, de Weesper B2B Dagen. Een ontspannen en beproefde netwerkbeurs voor Weesper ondernemers die op zoek zijn naar stijging van de omzet. En wie is dat nu niet?

Foto: Brian Elings

Na de vorige B2B Dagen gaf bijna 60% van de standhouders aan beslist meer omzet te verwachten. De overige 40% keek ook tevreden terug en had kunnen investeren in naamsbekendheid en contacten voor de langere termijn. Dus doen we het graag weer, die B2B Dagen. Deze keer op 20 en 21 januari 2016.

De organisatie is in handen van Enter Media, uitgever van deze B2B. "Dit blad heeft als doel om Weesper bedrijven nog meer bekendheid te geven binnen Weesp, zodat je weet wat er in je eigen stad te koop is. We hopen dat dat uiteindelijk ook meer onderlinge business oplevert. En we weten allemaal dat dat volop gebeurt en dat de B2B daar ook een belangrijke rol in speelt", zegt Myrna Bos van Enter Media. "De beurs is een uitstekend instrument om datzelfde te bereiken, maar dan veel meer via het persoonlijke contact. Dat werkt toch altijd nog het beste."

Elk jaar een beurs is ook weer overdreven, zegt Myrna, maar aangezien de vorige beurs al weer bijna twee jaar geleden is, wordt het in januari wel weer eens tijd. Door de beurs nu al aan te kondigen, is er genoeg tijd voor ondernemers om in te schrijven en een goede invulling te bedenken. Het concept is onveranderd: een ontspannen en laagdrempelige netwerkbeurs voor bedrijven uit Weesp en omgeving. Het is voor alle soorten bedrijven interessant: van starters en zzp'ers tot de grotere gevestigde namen, in elke sector. De deelnemers presenteren hun producten en diensten in een stand. Minstens net zo belangrijk is dat je als ondernemer tientallen andere ondernemers spreekt en een (nog grotere) naamsbekendheid genereert. Want het persoonlijke contact is natuurlijk het belangrijkste, want daar draait het vaak om bij de gunning van business. Iets dat zeker in Weesp erg sterk leeft.

Deelnemen
De beschikbare stands zijn niet groot of ingewikkeld, dus een eenvoudige aankleding geeft al een mooi resultaat. Iedere ondernemer kan probleemloos deelnemen. Plaats van handeling wordt een bedrijfspand in Weesp, dus lekker dichtbij. De precieze locatie is nog niet bekend. Myrna Bos: "De komende periode zullen we de bedrijven benaderen met de vraag om deel te nemen. En voor wie nu al meer informatie wil: schroom niet en neem contact met ons op."

Gevels, kozijnen en deuren knappen op

Foto: Van Lonkhuizen

Het gevelrenovatiefonds werpt zijn eerste vruchten al af. De IJsselmeerlaan is er al flink van opgeknapt.

Het gevelrenovatiefonds is opgericht om eigenaren van bedrijfspanden te stimuleren de uitstraling van hun bedrijfspand te verbeteren. Van Lonkhuizen Makelaars heeft haar opdrachtgevers hiervan op de hoogte gebracht. Een pand aan de IJsselmeerlaan, in eigendom van een Haagse belegger, heeft er meteen gebruik van gemaakt. Gevel, kozijnen, overheaddeur en voorterrein zijn hier flink aangepakt, zoals te zien op de foto boven. Ter vergelijk, op de foto hieronder de situatie hoe het was.

Inmiddels wordt ook de gevel van het voormalige pand van Intertrade aan de Hogeweijselaan onder handen genomen. Ook hier met een bijdrage uit het fonds. "Wij zijn blij met dit initiatief en hopen dat er meer volgen", zegt Ingrid Kikkert van Van Lonkhuizen.

Foto: Van Lonkhuizen

Vijftienduizend euro
Het stimuleringsfonds is gevuld met geld van de provincie. De gemeente gaat over de verdeling. Een bijdrage kan oplopen tot 15.000 euro. Meer informatie is te verkrijgen bij de gemeente. Zie daarvoor de advertentie van de gemeente Weesp op pagina 2 van dit blad.

IVW BusinessClub oktober week eerder wegens vakantie

Foto: Brian Elings

In verband met de herfstvakantie is de IVW BusinessClub van oktober vervroegd naar dinsdag 13 oktober. (Graag even de datum wijzigen in uw agenda). Marian Buvelot van De Bibliotheek Weesp is dan onze gastvrouw.

Tijdens deze bijeenkomst zullen zij en wethouder Herman Tuning ingaan op de sinds 1 januari 2015 ingetreden participatiewetgeving. Wat verwachten de overheid en de ondernemers van elkaar? Hoe kunnen Weesper vacatures meer door Weespers gevuld worden? De officiële uitnodiging volgt te zijner tijd. Inloop 15.30 uur en aanvang bijeenkomst 16.00 uur.

Op de foto hierboven ziet u de vorige BusinessClub. Svala Auto Weesp nodigde ons uit in het nieuwe clubhuis van de Mixed Hockey Club Weesp. Wederom een zeer geslaagde middag met veel contacten.

Helaas geen 100 bomen op Noord

Met financiële medewerking van de provincie kon de gemeente Weesp op bedrijventerrein Noord 100 bomen planten in het kader van vergroening. Helaas is het de gemeente niet gelukt om in overleg met de ondernemers aldaar alle bomen te kunnen planten, hetgeen het bestuur van de IVW zeer spijt. Slechts 60 bomen konden uiteindelijk worden geplant. Jammer!