B2B Weesp

25 januari 2018

B2B Weesp 25 januari 2018


Identiteit

"Ondernemers passen zich wel aan", zei IVW-voorzitter Reinier Mommaal in ons vorige blad toen het ging over de bestuurlijke toekomst van Amsterdam. Eind maart 2018 is het duidelijk bij welke buurgemeente Weesp gaat aansluiten: Amsterdam of Gooise Meren (Bussum, Naarden, Muiden). De gemeenteraad staat op het punt te kiezen voor Amsterdam, maar wacht een referendum op 21 maart af voordat het besluit wordt genomen. Welke kant het ook op gaat, de Weesper ondernemer vindt zijn weg wel, zo schat Mommaal terecht in. De kans is groot dat de hele discussie over de gemeentelijke toekomst langs u heen is gegaan. Toch is er bijna twee jaar toegewerkt naar het historische toekomstbesluit. Op een manier die op veel lof mag rekenen. Want op veel manieren zijn inwoners, instanties en ook ondernemers bij dit proces betrokken geweest. Burgemeester Bas Jan van Bochove van Weesp zei er het volgende over in het eindejaarsinterview dat ik met hem had. "Toen ik hier vier jaar geleden kwam, ging het al over de gemeentefusie. Mensen zeiden: dan verlies je je identiteit. Mijn reactie was altijd: als je bang bent je identiteit te verliezen, dan heb je er geen. Ik denk dat de Weespers dit jaar het bewijs hebben geleverd van het hebben van een identiteit. Van het zelfbewust omgaan met je stad, van het goed bediscussiëren van de toekomst, van het in stand houden van wat je waardevol vindt met elkaar. Dat is fantastisch. En wat er ook gebeurt: aan de stadsgrens blijft altijd het bord 'Weesp' staan, het stadje behoudt zijn karakter: Weesp blijft Weesp."

Al het goede voor 2018!

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Foto: Sjoerd Stoop

Reclamebelasting
ondernemers voor vitalere binnenstad

Heft in eigen hand

Zenzi Kappers bestaat 5 jaar

Foto: IVW

De charmes van
Theo Voskuil

Weesper Onderneming van het Jaar

Column Niels van de Griend

Nieuw huwelijksrecht
in hapklare brokken

Ambities op de golfbaan

Komend voorjaar weer open

Nieuws van de IVW

Terugblik op de
nieuwjaarsreceptie

Reclamebelasting ondernemers voor vitalere binnenstad

Foto: André Verheul

De gemeenteraad van Weesp is akkoord met het instellen van een Ondernemersfonds. Dat moet gevuld worden via een belasting op reclame-uitingen, opgehoest door ondernemers in het centrum.

Het fonds wordt beheerd door een stichting waarin ondernemers zitting hebben. Met het geld, zo'n 100.000 euro per jaar, moet de binnenstad aantrekkelijker worden gemaakt. Elke ondernemer met een reclame-uiting (waar nog geen precario voor wordt betaald) wordt aangeslagen. Dat betekent ongeveer 400 euro voor kleine winkels, oplopend tot 1000 euro voor de grootste. De raad voegde op het laatst nog een evaluatiemoment toe aan het voorstel.

Het Ondernemersfonds moet leiden tot een vitalere en aantrekkelijkere binnenstad en een eerlijker verdeling van de kosten over alle ondernemers in de binnenstad. De winkeliersorganisatie WDO is voorstander van dit fonds. Het moet de kosten voor feestverlichting, activiteiten (zoals Weesp Gastvrij) en promotie eerlijker verdelen. Nu trekt een deel van de winkeliers hiervoor de portemonnee, maar niet iedereen. "Zonder dit fonds hebben we volgend jaar geen feestverlichting meer", zei WDO-voorzitter Albert Vos.

Niet alle winkeliers in Weesp zijn het daarmee eens. Dat kwam tot uiting in de politieke discussie hierover in de gemeenteraad. Het CDA pleitte er tevergeefs voor om de overeenkomst met de stichting, voor het moment van ondertekenen, ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. Om die reden stemden CDA en VVD tegen het voorstel, hoewel ze een Ondernemersfonds wel zagen zitten. De fractie van Weesp bij Gooise Meren stemde om meerdere redenen tegen dit voorstel en kondigde aan het voor vernietiging voor te dragen. Daar stond een meerderheid van WSP, PvdA, D66 en GroenLinks tegenover. Ook deze partijen hebben op details hun vragen en opmerkingen, maar vinden het belangrijker dat het Ondernemersfonds er komt. Zij wilden doorpakken, ook omdat eerdere pogingen voor soortgelijke initiatieven zijn gesneuveld en de noodzaak van een gemeenschappelijke regeling volgens de WDO steeds groter werd.

Vitale binnenstad

Wethouder Heijstee (WSP) is blij met de uitkomst en ziet het Ondernemersfonds als een cruciale impuls aan het vitaler en levendiger maken van de binnenstad. Daar hoort ook de bestrijding van leegstand bij. In omliggende gemeenten bestaan soortgelijke constructies al langer.

Jess Optiek vervulde jaar lang wensen

Errold Jessurun vierde het 25-jarig jubileum van zijn zaak Jess Optiek het afgelopen jaar met aandacht voor - eenzame - ouderen. Dat ging van een boottocht met 45 mensen over de Vecht tot een bezoekje aan een tuincentrum.

Om het jubileum te vieren, wilde Jessurun iets weggeven aan zijn klanten in de vorm van een beetje extra aandacht voor ouderen. Op de toonbank stond een wensenbus waarin iedereen een wens mocht inleveren voor zichzelf of voor een ander. "Zelf vragen deze mensen niet snel iets, heb ik gemerkt. Na het artikel over onze jubileumactie in het WeesperNieuws boden zich meteen vrijwilligers aan die wilden helpen om een wens mogelijk te maken. Dat vond ik zo mooi: de betrokkenheid in Weesp is groot."
Om zo veel mogelijk mensen blij te maken, organiseerde Jessurun in juli een boottocht. "Die werd mede mogelijk gemaakt door Apotheek Ballintijn, Rabobank, Enter, Esize, JAN accountants, Vuurtoren makelaars en Aannemingsbedrijf CTJ van Vliet. 45 mensen gingen mee. Mijn dochters hielpen ook. Het was een geweldige dag: een gebakje, een drankje, accordeonmuziek en een ijsje aan het einde." In januari verraste Jessurun ouderen bij diverse bijeenkomsten met een taartje bij de koffie. En dan de wensen. Een keer met iemand naar het theater of de bioscoop werd vaak gewenst en is het afgelopen jaar ook diverse keren mogelijk gemaakt. "Een mevrouw wilde heel graag nog eens naar het tuincentrum, iets dat ze vroeger vaak deed, maar niet meer kon. Dus hebben we een vrijwilliger met haar mee laten gaan en ze heeft een heerlijke middag gehad. Afgelopen weekend nog is er iemand naar het theater geweest." Jessurun blikt terug op een mooi resultaat van de jubileumactie, maar heeft ook gemerkt hoe moeilijk het is om juist eenzame ouderen te bereiken. "Eenzaamheid is toch nog steeds een taboewoord. Ik heb geprobeerd een klein beetje bij te dragen aan het verbinden van mensen."

Cressen uit de Grow Cup van Toon Roozen

Foto: Amber Endres

Het groene bedrijf Grown van Toon Roozen uit Weesp speelt in op de gezonde cressen en de mogelijkheid die thuis te kweken. Nieuw is zijn Grow Cup.

Cressen kun je zien als een combinatie van minikruiden en superfoods. Door hun krachtige smaak zijn ze een goede en natuurlijke vervanger van peper, zout en smaakversterkers met ongezonde E-nummers. Grown zette eerder al kweekbakken voor op het aanrecht in de markt. "Verschillende mensen vonden het eerste product erg leuk en wilden het graag uitproberen, maar vonden het vaak iets te groot of te duur. Daar heb ik op ingespeeld met de nieuwe Grow Cup", meldt de jonge Weesper ondernemer. De Grow Cup bestaat uit een kartonnen koker met deksel, een kweekschaaltje en een waterlont. Het product wordt geleverd met drie handige kweekmatjes (pads).
Te bestellen via www.grown.eu.

Cor Snor-prijs helaas niet van de grond

Foto: Brian Elings

Het was zo'n sympathiek idee, maar de Cor Snor-prijs stopt voordat hij ooit maar één keer is uitgereikt. De naamgever, Cor van der Poel, ziet ervan af.

Toen Van der Poel afgelopen zomer afscheid nam van bedrijvenvereniging IVW, eerde het IVW-bestuur zijn erelid met de instelling van deze prijs. Van der Poel toonde zich zeer verguld, maar stuit in de uitwerking nu op onoverkomelijke bezwaren. Hij wilde een sociaal-maatschappelijke organisatie in het zonnetje zetten en daar ook een geldprijs aan verbinden. Bij de uitwerking van het plan bleek daar een verschil van opvatting over te bestaan, waarop Van der Poel aangaf dat het voor hem niet meer hoeft. IVW-voorzitter Reinier Mommaal vindt het jammer dat het zo loopt. "Het was een eerbetoon met de beste bedoelingen. Maar we komen er helaas niet uit."

Om je vingers bij af te likken

Weesp heeft een echte bonbon. De nieuwe lekkernij is het resultaat van een samenwerking tussen Patisserie & Chocolaterie Boom en de lokale jeneverstoker Anker Weesp.

Het chocolaatje ziet er uit als het Weesper wapen en hint naar het beroemde Weesper mopje. En de smaak: de bonbon is gevuld met de Weespermoppenlikeur van Anker Weesp en smaakt daarmee naar het Weesper koekje, maar ook naar een likeur. Naast Patisserie & Chocolaterie Boom en Anker Weesp hebben meer Weespers aan de bonbon gewerkt. Het gezamenlijke logo is ontworpen door Groove Graphics, graficus Thomas Posthuma dacht mee over het uiterlijk van de bonbon en Mario Kinsbergen heeft de speciale mal voor het chocolaatje gemaakt. Een geschenkverpakking met de nieuwe bonbon kost 12,95 euro. De bonbon is sinds 30 december verkrijgbaar in de chocolaterie van Boom aan de Slijkstraat. Die ging in oktober open en krijgt lovende kritieken van chocoladeliefhebbers (en wie is dat nu niet).

Afgelopen jaar hebben we achter de schermen hard gewerkt om een langgekoesterde droom in vervulling te laten gaan: het openen van onze eigen bierbrouwerij in de Laurentiuskerk in Weesp. Met straks onze eigen plek om te brouwen kunnen we doorgroeien en kan de capaciteit flink omhoog. Brouwen we nu nog circa 50.000 liter per jaar, straks moet dit 250.000 liter bier per jaar gaan worden. Maar voor het zover is, moeten we nu eerst aan de slag met het bouwen van de brouwerij. De tekeningen liggen klaar en de vergunningen zijn rond. We kunnen daarom gaan investeren. Wil je onderdeel worden van de plannen voor een bierbrouwerij in Weesp, dat kan! Houd onze nieuwsbrieven, website en social media in de gaten, want in 2018 beginnen we met een crowdfundingcampagne.

Heft in eigen hand

Vijf jaar geleden dreigde Manon van der Meij haar leuke baan te verliezen. Er was een manier om dat te voorkomen: zelf een kapsalon openen. Dat heeft meer dan goed uitgepakt. Voor iemand die nooit de ambitie heeft gehad om ondernemer te worden, heeft de Weespse haar zaken goed voor elkaar.

Foto: Marieke van Veen

Toen de toenmalige werkgever van Manon vertelde dat het doek viel voor kapsalon Cheap en Chic in de Slijkstraat, was dat voor de kapster en haar collega's een grote klap. Manon: "We dreigden niet alleen onze baan kwijt te raken, maar ook alles wat we samen hadden opgebouwd. Daarom wilden we als personeel proberen een doorstart te maken, maar... wie van ons wilde die verantwoordelijkheid op zich nemen? Ik had geen kinderen en was daar ook nog niet mee bezig, dus heb ik gezegd: dan doe ik het." Drie weken later was Zenzi Kappers een feit.

Binnenstappen

Het is maar goed dat het destijds allemaal zo snel moest, anders was ze misschien teruggekrabbeld: "Niet dat ik spijt heb, integendeel. Ik heb zo veel steun gehad van familie en vrienden. Maar ik heb gewoon nooit zo de ambitie gehad om voor mezelf te beginnen. Dat we het zo goed doen ligt echt niet per se aan mijn ondernemerskwaliteiten, dat komt vooral omdat we samen nog altijd zo'n goed en fijn team vormen. Onze klanten voelen dat terug in de sfeer, dat is denk ik een belangrijke reden waarom mensen graag bij ons binnenstappen." Dat binnenstappen gebeurt nog steeds zonder afspraak. Manon: "Zo werkten we in de kapsalon hiervoor ook, en onze vaste klanten waren daaraan gewend. Ik vind het zelf ook veel prettiger. Ik kan de tijd voor iemand nemen zonder steeds op de klok te hoeven kijken. Wel was het zo dat - omdat de klandizie toenam - de wachttijden op een gegeven moment erg lang werden. Dat we hebben opgelost door het team uit te breiden. Er zijn nu elke dag drie kapsters aanwezig, dat werkt goed."
De feestdagen zorgden uiteraard voor extra drukte in de zaak. "Niet dat mensen zich nog echt helemaal opdirken, maar je merkt wel dat ze het liefst voor de kerst nog even naar de kapper gaan. Ondanks het enorme aanbod in thuisproducten verliest de kapper nauwelijks terrein. De verftechnieken die nu in zijn, balayage, ombre enzovoorts, zijn veel te ingewikkeld om zelf thuis te doen."
Inmiddels is Manon ook moeder geworden: samen met Ron Vlaar, voetballer bij AZ, kreeg ze in april zoontje Levi. "Het gaat heel goed met hem, hij groeit als kool. Als ik aan het werk ben, is Levi bij familie. Dat is een heel fijn idee. Werkende moeder zijn bevalt me prima."

Op de foto Team Zenzi, met vanaf links Amber, Manon, Armanda, Carmen en Marieke.

Abbott wil in Weesp naar 300.000 'griepeieren' per dag

Foto: Marieke van Veen

Ruim drie miljoen Nederlanders halen jaarlijks een griepprik. Een groot deel van deze vaccins wordt gefabriceerd door Abbott aan de Van Houtenlaan in Weesp. Het farmaceutische bedrijf wil de productiecapaciteit verhogen.

Influvac, zoals het griepvaccin heet, wordt geproduceerd in kippeneieren. Het griepvirus wordt in de eieren gespoten, waarna het virus zichzelf vermeerdert. Na een paar dagen wordt het virus geoogst. De huidige maximale inbreng is 200.000 eieren per dag. Dat moeten er 300.000 worden, zo blijkt uit het 'Constructief uitgangspuntenrapport' van Abbott. Dit rapport staat op www.odnzkg.nl, de website van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

In datzelfde rapport staat ook wat er op het terrein moet gebeuren om de productie tot de gewenste aantallen op te kunnen schroeven. Aan Gebouw WWY wordt aan twee kanten een stuk aangebouwd zodat er een extra entings- en een oogstmachine kunnen worden geplaatst. Het naastgelegen WWP-gebouw wordt uitgerust met onder meer acht nieuwe centrifuges. Vergroting van dit gebouw is niet nodig omdat er een zogenoemde cleanroom leegstaat die hiervoor gebruikt kan worden. Verder wordt er in het rapport ook gesproken over een wijziging in de ploegendiensten, zodat de productiecyclus van het vaccin kan worden teruggebracht van drie naar twee dagen. De wens om de productiecapaciteit te verhogen heeft te maken met de toenemende vraag naar het vaccin, zo laat woordvoerder Anita de Groot weten: "De Abbott-vestiging in Weesp is de enige vestiging waar Abbott het griepvaccin maakt. De vraagt naar dit vaccin neemt wereldwijd toe, vandaar de geplande uitbreiding in Weesp." De griepvaccins van Abbott (Influvac) en Sanofi Pasteur (Vaxigrip) maken deel uit van het grieppreventieprogramma van het Rijk.

Arbeidsplaatsen

De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, die omgevingsvergunningen verstrekt namens onder meer de provincie, heeft Abbott in Weesp in december de benodigde vergunning voor de uitbreiding verleend. De bezwaarschriftenprocedure loopt tot begin februari. Abbott Healthcare zit sinds 2010 in Weesp. Het Amerikaanse farmacieconcern nam in dat jaar Solvay Pharmaceuticals over. Hiermee gingen in Weesp 510 arbeidsplaatsen verloren. Of nu met de uitbreiding van de griepvaccinproductie ook de arbeidsplaatsen weer toenemen, is niet duidelijk.

De charmes van Theo Voskuil

Voskuil Verhuur Service is Weesper Onderneming van het Jaar

Foto: Brian Elings

De award die hoort bij de uitverkiezing tot Weesper Onderneming van het Jaar krijgt een mooie plek in het nieuwe pand van Voskuil Verhuur Service aan de Flevolaan. Het is een hectische tijd geweest voor het verhuurbedrijf in apparatuur, meubilair, tenten en andere feestbenodigdheden voor bedrijfs- en familiefeesten en andere grote en kleine evenementen. Een periode met veel tegenstrijdigheden ook. Zo hakte de crisis er na 2008 behoorlijk in en moest er in 2014 afscheid genomen worden van medewerkers. In 2015 was er twee keer brand bij de buren, met enorme schade tot gevolg. Daar staan vervolgens de gezonde groei van het bedrijf en de verhuizing naar het eerste pand in eigendom tegenover. "Ik ben dus schatrijk en straatarm." Theo Voskuil heeft daar keihard voor moeten werken. Maar, zo zegt hij: daar is nog nooit iemand van doodgegaan.

Het begon ruim 25 jaar geleden toen Theo het stokje overnam van verhuurbedrijf Staal aan de Nieuwstraat. "Ik had een baan als onderhoudsmonteur bij de KLM en ben het verhuren ernaast gaan doen. Dat begon bij sportverenigingen en zo is het steeds verder gegroeid. De baan bij de KLM kon ik steeds meer afbouwen en de verhuurservice opbouwen. Eerst in een loods op Het Domijn, toen naar een hal op de Flevolaan en daar kwam een tweede hal bij. Zo werd het steeds groter. Ik had steeds meer ruimte nodig om alle verhuurartikelen op te slaan. Het assortiment werd ook steeds groter. Toen kwam de Rijnkade in beeld: 400 vierkante meter. Dat was toen heel groot. Nu denk ik: hoe heeft het er ooit ingepast? Het werd heel inefficiënt: we moesten steeds eerst andere dingen weghalen voordat we konden pakken wat we nodig hadden. En nu, in ons nieuwe pand aan de Flevolaan, hebben we twee keer zo veel ruimte. Met zelfs 130 vierkante meter vrije kantoorruimte hierboven, dus kan ik daar meteen een oproepje voor doen?"

Een gevleugelde uitdrukking inmiddels bij Voskuil is: 'Geld hebben we niet, maar spullen..!' Die spullen zijn dus allemaal te huur.

Foto: Voskuil
Foto: Voskuil
Foto: Brian Elings
Foto: Voskuil
Foto: Brian Elings
Foto: Voskuil
Foto: Voskuil
Foto: Voskuil
Foto: Brian Elings

'Theo's talent is: nooit nee zeggen. Hij zoekt altijd de oplossing'

Wie zijn je klanten?

"Bedrijven en particulieren, ongeveer gelijk verdeeld. Natuurlijk zijn bedrijven lucratiever, maar ik heb tegen particulieren nooit nee gezegd. Dat is goed geweest, want in de crisis kon ik daarop terugvallen. Bedrijfsfeesten werden toen minder, de particulieren hebben ons door de periode heen geholpen, zeg ik altijd maar. Nu zie je dat de bedrijvenmarkt weer enorm toeneemt. We hebben tijdens de afgelopen kerstperiode al weer vele bedrijfsfeesten mogen verzorgen. En dan is er natuurlijk nog het jaarlijkse Sluis-en-bruggenfeest, waarbij ik de braderie verzorg en ook in het bestuur zit."

Hoe kijk je terug op de jaren hiervoor?

"Dat was best moeilijk. Ik heb in 2014 medewerkers moeten ontslaan en dat is mij niet in de koude kleren gaan zitten.

Hoe ben je door die periode heen gekomen?

"Vooral 2015 begon erg moeilijk. We maakten binnen acht dagen twee branden mee bij de buren, waarbij het de tweede keer maar net goed afliep. Bijna was het bedrijf in vlammen opgegaan. In 2016 kwamen we net de crisis uit en toen overleed in februari totaal onverwachts mijn enige overgebleven medewerker Edward de Gooijer. Ik stond er ineens helemaal alleen voor."

Hoe heb je het alleen gered?

"Nou ja, door iets meer dan acht uurtjes per dag te werken… 's Avonds moest ik zelf de administratie weer gaan doen, of 's morgens vroeg. Keihard werken, maar daar ben ik gelukkig niet vies van. Er zijn heel veel uren in gaan zitten. Mijn zoons hebben enorm geholpen. En Yvonne, mijn vrouw. Nu staan de zaken er weer veel beter voor. We hebben twee medewerkers kunnen aannemen. Het kantoorwerk doe ik nog steeds zelf. Liever ben ik buiten, maar ik merk dat ik het beste ben in dat eerste contact met klanten. Ik denk meteen met ze mee, zodat zij een mooier feestje hebben en ik wat meer verkoop. Dat is hoe ik ben, wat ik voel... dat is moeilijk aan een ander over te dragen. Als iemand belt voor een paar statafels vraag ik altijd even of we er ook meteen een mooi kleedje bij zullen doen en een bloemetje. Zo gaat het vaak. Iemand belt voor een bepaald artikel, ik vraag even door en dan blijkt dat ze nog veel meer nodig hebben: aankleding, catering, bediening, noem maar op. Ik denk met de klant mee en bied ze aan om alles uit handen te nemen. Uiteindelijk mogen we dan vaak het hele pakket verzorgen. Inclusief de catering en de bediening, want dat doen we dus ook."

Twee jaar geleden trad Theo in het huwelijk met Yvonne Buijs. Yvonne werkt in het onderwijs, maar wordt als vanzelf in de verhuurservice getrokken. Geen officiële functie, zegt ze, maar wel meedenken, vliegende keep en vooral steun en toeverlaat. En iemand met inzicht, want haar idee om dit jaar opgetuigde kerstbomen te verhuren bleek erg succesvol.

Hoe zou je Theo als ondernemer omschrijven?

Yvonne: "Theo's talent is: nooit nee zeggen. Hij zoekt altijd de oplossing. Zijn andere grote talent is zijn charme. Ik zie dat vaak gebeuren: O Theo, roepen die oudere dames dan als ze een jubileumfeestje vieren. Hij windt iedereen om zijn vinger."

Yvonnes dochter Lilian, creative bij Fitzroy advertising and marketing in Amsterdam, kon wel wat met dat 'niet nee zeggen'. Ze maakte ruim een jaar geleden een nieuwe huisstijl rond het thema 'Ja'. Een van de slogans is: 'Nee hebben we niet, ja kun je huren!' Ook Theo's drie zoons Marco, Sander en Ruben zijn in meer of mindere mate bij de zaak betrokken. Ze springen allemaal bij als het druk is. Marco doet daarnaast al het computerwerk. En Ruben wil de zaak later graag overnemen. Theo zou dat later ook graag zien, maar stuurt hem nu op praktijkopleiding elders. Theo: "Ik heb altijd gezegd: eerst buiten de deur kijken. Als ik met pensioen ga, kun je terugkomen. Hij is onlangs aangenomen als assistent-filiaalmanager bij Boels. Daar ben ik best trots op."

Je bent wereldberoemd in Weesp, maar je meeste klanten zitten buiten Weesp.

"Daar heb ik niet echt een verklaring voor. Van de een komt de ander, het werkt als een olievlek. Als het om de zakelijke markt gaat, doen we veel voor advocatenkantoren, gemeentes en bouwbedrijven. Maar tussendoor belt er dan iemand voor zes stoeltjes. Niet veel, maar dat blijven we gewoon doen."

Waar word je het gelukkigst van?

"Een tijdje terug kwam er hier een echtpaar. Meneer werd 90 en dat wilden ze vieren in het gebouwtje bij de kerk. Of ik de boel wilde regelen. Dat vind ik dan kicken. Ik doe er dan wat kleine aardigheidjes bij, zoals een advocaatje met slagroom of bowl. Dat hadden ze niet besteld, maar ik vind dat dan leuk. Of ik bied ze aan om ze even thuis op te halen en na afloop weer thuis te brengen. Van die dingetjes allemaal. Kijk, een mooi feest bij een advocatenkantoor of de Regio Gooi en Vechtstreek, zoals laatst met kerst, is ook geweldig. Er kan van alles, ik denk volop mee en het ziet er spectaculair uit. Maar zo'n 90e verjaardag… Het is niet mijn duurste klus nee, maar het behoort wel tot de meest dankbare. Na afloop zei mevrouw: Theo, ik word binnenkort ook 90, dan wil ik dit ook. Kijk, dát maakt mij gelukkig."

Eregalerij

Elk jaar kiest bedrijvenvereniging IVW de Weesper Onderneming van het Jaar, een bedrijf dat zich onderscheidt en een positieve bijdrage levert aan Weesp als bedrijvenstad. Dit is de eregalerij.
2017 Voskuil Verhuur Service, 2016 Ten Have Installatie, 2015 Nodema, 2014 Wim Bos Transport, 2013 SolarClarity, 2012 Smit & Zoon, 2011 Omnimark, 2010 Eperium, 2009 Fontijn, 2008 Fox Productions, 2007 Hagen, 2006 Enter Weesp, 2005 Pronk Juweel, 2004 Sunblade, 2003 Drukkerij Ruitenbeek, 2002 Audion Electro, 2001 Rex International, 2000 Ribblebox, 1999 Solvay Pharmaceuticals (Onderneming van de Eeuw), 1998 EWN, 1997 Rabobank Weesp-Muiden e.o., 1996 Rietschle, 1995 Solvay Duphar, 1994 Old El Paso, 1993 Nippondenso.

Wat zijn nu je ambities, wensen en dromen?

"Zo doorgaan, want ik heb het heel erg naar mijn zin. En als ik ooit stop zou het wel heel mooi zijn als Ruben het inderdaad kan voortzetten. Voor de kortere termijn hoop ik toch nog wat meer bedrijven te kunnen bedienen. Weer eens een B2B-beurs, zou ook heel mooi zijn. Maar vooral nu profiteren van de aantrekkende markt en proberen iets meer de organisatie te versterken, zodat er minder op mijn schouders komt en ik daardoor meer de ruimte krijg om klanten binnen te halen."

Yvonne: "Meer tijd om zijn charmes in de strijd gooien."

12 / 20

Column

Nieuw huwelijksrecht in hapklare brokken

Na wat eerdere columns over de toekomst is het nu zover: het nieuwe wettelijk huwelijksgoederenrecht is in werking getreden. Dat betekent dat als je gaat trouwen zonder huwelijkse voorwaarden (of een geregistreerd partnerschap aangaat) de nieuwe wet van toepassing is. Het nieuwe stelsel gaat uit van een beperkte wettelijke gemeenschap van goederen. Dat betekent dat er dus nog steeds een vorm van gemeenschap van goederen is, alleen niet zoals onder het oude recht een 'algehele' gemeenschap van goederen.

In elk geval is het nog steeds van harte aan te bevelen om je ruim voor het huwelijk goed te laten informeren over de wenselijkheid van huwelijkse voorwaarden. Anders dan de voorlichters van overheidswege of anderszins roepen is het bepaald niet zo dat je met het nieuwe recht 'automatisch' trouwt met huwelijkse voorwaarden.

Naar nieuw recht zal in beginsel alles wat je voor het huwelijk (en geregistreerd partnerschap) al privé hebt, privé blijven en dus niet vallen in de gemeenschap van goederen. Ook schenkingen en erfenissen vallen buiten de gemeenschap van goederen. Dat geldt ook voor tijdens huwelijk verkregen schenkingen of erfenissen.

Dan lijkt het erop dat de zogenoemde antischoonzoon (m/v) clausule in testamenten en bij schenkingen niet meer nodig is. Ook dat is maar ten dele waar. Indien aanstaande echtgenoten huwelijkse voorwaarden maken waarin het oude recht van toepassing wordt verklaard en alles toch als gemeenschappelijk wordt bestempeld, is het waarschijnlijk toch wel fijn dat het kind bij scheiding nog kan terugvallen op het testament of de schenking van de ouders met deze anti-aangetrouwdenclausule.

Privévermogen voor huwelijk blijft dus in beginsel privé. Maar hoe zit het met vermogen dat al voor het huwelijk gemeenschappelijk was? Dat valt in de gemeenschap van goederen. Dat lijkt logisch, maar een waarschuwing is op zijn plaats. Is het gemeenschappelijk voorhuwelijks vermogen niet half-halfeigendom, denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke woning in 60/40 procent mede-eigendom, dan wordt het door het huwelijk opeens 50/50! Een duidelijke reden om huwelijkse voorwaarden te maken.

Voor de ondernemer wijzigt er ook wel iets, maar veel te weinig om geen huwelijkse voorwaarden te maken. Voor de ondernemer zullen er meer dan genoeg redenen zijn en blijven om huwelijkse voorwaarden te maken. Tenslotte geldt dat sprake is van een wettelijke gemeenschap van goederen, hoewel iets beperkter. In die zin is het onveranderd aan te raden via huwelijkse voorwaarden 'man en paard' te noemen.

Een bestaande, dus voor 1 januari 2018 tot stand gekomen, wettelijke gemeenschap van goederen verandert niet. De nieuwe wet geldt alleen voor een nieuw huwelijk (of geregistreerd partnerschap).

Ambities op de golfbaan

Nieuwe eigenaars: 'Samen de volgende stap zetten met het golfcentrum'

Er staat de komende jaren heel wat te gebeuren op de golfbaan van Golfcentrum Weesp. De golfbaan werd onlangs verkocht aan Gerhard van Galen en Friso Verhoeve. De twee hebben grootse plannen om de baan weer helemaal op de kaart te zetten. "Het moet de baan worden zoals velen hem al kennen, maar dan net even beter."

Friso Verhoeve en Gerhard van Galen kochten Golfcentrum Weesp. Foto: Sjoerd Stoop

In maart of april wordt de heropening verwacht. Golf & Pleasure Weesp staat er dan bij de toegangspoort. Voor de financiering worden golfobligaties uitgegeven.

De aankoop van de golfbaan was voor de twee het sluitstuk van een paar spannende weken. "We moesten natuurlijk afwachten of ons bod geaccepteerd werd. Toen we hoorden dat de golfbaan aan ons gegund werd, hebben we er in het centrum van Weesp samen een biertje op gedronken", vertellen Friso Verhoeven (links op de foto) en Gerhard van Galen (rechts).
De twee Noord-Hollanders hebben al vele jaren ervaring met golfbanen en werkten al eerder samen bij het beheren en aanleggen van golfbanen. Nu kwam Weesp op hun pad. "We hoorden van het bankroet en waren al snel enthousiast om met de golfbaan aan de slag te gaan. We hebben er wel even over gesproken samen, maar vonden de golfbaan erg interessant", zo vertellen ze. "We kenden de baan van naam, maar waren er allebei nog nooit geweest. Toen we er voor de eerste keer kwamen, zagen we al snel dat deze baan kansen heeft. Er staat een clubhuis waar je iets leuks van kunt maken. En de baan zelf heeft ook zeker kansen. Daar moet wel het een en ander aan gebeuren, maar daar gaan we mee aan de slag. Daar hebben we allebei heel veel zin in. Het wordt echt een uitdaging."

Er moet op korte termijn veel gebeuren voordat de golfbaan open kan. "Het eerste dat we moeten aanpakken is de drainage van de baan. De baan staat nu al snel onder water als het geregend heeft. Als we dat gedaan hebben gaan we de drivingrange aanpakken."

Er moet onderhoud gepleegd worden aan de baan. Foto: Brian Elings

Horeca

Daarna wordt er gekeken naar het clubhuis. "Daar hoeft niet heel veel aan te gebeuren, want het is een erg mooi clubhuis. Wel gaan we zorgen voor een goede invulling van de horeca. Hoe we dat precies gaan aanpakken moeten we nog bekijken. Daarnaast willen we het clubhuis met name op het gebied van presentatiemogelijkheden uitbreiden en het bijvoorbeeld beschikbaar stellen aan bedrijven, om maar wat te noemen. Daar valt nog terrein te winnen."

Andere activiteiten

De komende jaren hopen de twee kopers van Golfcentrum Weesp heel wat stappen te zetten om de golfbaan verder op de kaart te zetten. "We willen meer golfclinics aanbieden, maar ook andere activiteiten. We denken onder meer aan footgolf, zeg maar golfen met een voetbal. Dat wint momenteel erg aan populariteit. Daarnaast denken we onder meer aan boogschieten of jeu de boules. En om vast een paar jaar verder te kijken: we zouden graag zien dat de baan groter wordt. We hebben nu negen holes, dat zouden er achttien kunnen worden. We denken eraan om onder meer wat langere holes aan te leggen. Maar dat is voor later. We gaan nu eerst hard werken om de baan weer helemaal klaar te maken. De belangrijkste dingen moeten eerst gebeuren."

Wat er de komende jaren ook allemaal op stapel staat, de twee kopers van het golfcentrum hechten er veel waarde aan dat alles gebeurt in samenwerking met de golfvereniging. "We zullen hoe dan ook veel met ze gaan overleggen. Zelf zijn we ook meteen lid geworden van de golfvereniging zodat we weten wat er allemaal speelt, maar ook omdat we een goede band willen kweken met de golfers zelf", zo vertellen ze. "Dat we nu zo snel met de baan aan de slag kunnen, komt vooral door de golfvereniging. Het heeft ons verbaasd hoe de baan erbij lag toen we voor de eerste keer kwamen kijken. Daar is heel hard aan gewerkt. We hebben dan ook heel veel waardering voor al die vrijwilligers die dat voor elkaar hebben gekregen."

Golfobligaties

Voor de financiering wordt er een beperkt aantal (golf)obligaties uitgegeven à 12.500 euro. Deze hebben een looptijd van 5 jaar tegen een rente van 4% in euro's of 5% in speelrechten per jaar. De voorinschrijving is begonnen. Wie er meer over wil weten kan contact opnemen met info@vangalenadvies.nl.

Nieuwjaarsreceptie IVW

Foto: IVW

Het was weer een gezellige middag in de City of Wesopa. Weesper ondernemers en relaties kwamen op dinsdag 9 januari bij elkaar om het nieuwe jaar in te luiden.

Onder het genot van een hapje en drankje blikte voorzitter Reinier Mommaal terug op het jaar 2017. Er werd stilgestaan bij het afscheid van de bestuursleden Cor van der Poel, Janton Stork en Petra van Kooten en de fusie met Amsterdam of Gooise Meren. Ook is het programma van de IVW voor 2018 besproken. Reinier noemde een aantal nieuwe leden van de IVW zoals Het Theaterpand/Zone 1380, iConneqt en Patisserie en Chocolaterie Boom. De twee jonge ondernemers van de patisserie zijn intussen vaste bezoekers geworden van de IVW netwerkbijeenkomsten waar ze graag vertellen over hun inspanningen om de Van Houten chocolade terug te brengen in Weesp. Als laatste nieuwe lid van 2017 begroeten wij de twee nieuwe directeuren van Golfclub Weesp. De ondernemers Gerhard van Galen en Friso Verhoeve beloven Weesp en alle golfspelers en liefhebbers mooie tijden op de golfclub, die weer volop in bedrijf gaat als alle benodigde vergunningen binnen zijn.

Vast onderdeel van de nieuwjaarsreceptie is de benoeming van de Onderneming van het Jaar. Voor 2017 is Voskuil Verhuur Service die eer te beurt gevallen. Zichtbaar ontroerd nam Theo Voskuil samen met zijn vrouw en kinderen de bokaal en felicitaties in ontvangst. De jury had goede redenen om Voskuil tot winnaar uit te roepen. Zie het juryrapport op deze pagina.

Word (aspirant-)lid van de IVW

In de afgelopen jaren hebben zich veel jonge en nieuwe ondernemers en ondernemingen in Weesp gevestigd. Wij zien graag dat zij zich aansluiten bij de IVW. Om te ervaren waar de IVW voor staat bieden wij een aspirant-lidmaatschap, een gratis lidmaatschap voor zes maanden waarin je drie netwerkbijeenkomsten kunt bezoeken. Meld je aan via de website: www.ivw-weesp.nl.

Juryrapport Onderneming van het Jaar

Foto: IVW

De jury bestaande uit Herman Tuning, Niels van de Griend en Reinier Mommaal heeft uit de nominaties het bedrijf Voskuil Verhuur Service gekozen als Ondernemer van het Jaar 2017.

Dit echte Weesper bedrijf zag 25 jaar geleden het levenslicht. Oprichter Theo Voskuil nam destijds voor duizend gulden het bedrijf Staal Verhuur over en runde de onderneming naast een parttime baan onder het motto 'Gewoon doen'.

Het bedrijf is in de loop der jaren in Weesp gestaag gegroeid, ook qua locatie. Begonnen in een schuur, daarna via het Domijn, de Flevolaan en de Rijnkade weer terug aan de Flevolaan in een schitterend nieuw pand. In de crisisperiode 2008 tot 2014 waren er veel tegenslagen, maar door hard werken door Theo en zijn kinderen zijn ze er doorheen gekomen. Vanaf 2016 heeft Voskuil de wind weer in de zeilen met als bekroning de aankoop van een nieuw pand dat meer dan twee keer zo groot is als het oude pand.

Met recht maak Voskuil gebruik van de slogans: 'Voor ieder feest en evenement een JA!' en 'NEE hebben we niet, JA kun je huren'.

Voskuil symboliseert de gedrevenheid, veerkracht en doortastendheid die een echte ondernemer kenmerkt en is dan ook een voorbeeld voor het Weesper bedrijfsleven.

Voskuil Verhuur Service is met recht de Onderneming van het Jaar 2017!