B2B Weesp

9 mei 2014

B2B Weesp 9 mei 2014


Eigen keuken

Vorige maand schreef ik op deze plek over het aantrekkelijke centrum van Weesp. Daar kwamen attente reacties op. Om er eentje te citeren: "Lekker positief stuk over de binnenstad, daar hou ik van!" Omdat we niet kunnen wachten op de zomer, duiken we in dit nummer verder in het thema toerisme. Het is om te beginnen een aardige banengenerator: zo'n 60 fultime en 150 parttime jobs, vooral in de horeca. Het verder versterken van toerisme en recreatie in Weesp is van niet te onderschatten economisch en algemeen belang. Weesp heeft op dit gebied veel potentie, maar helaas komt dat tot op heden maar moeizaam tot wasdom. Zo positief is het dus uiteindelijk (nog) niet. Toch komen er steeds meer initiatieven, een teken dat het belang wordt onderkend. De vernieuwde Weesper VVV is daar een voorbeeld van. U leest er verderop meer over.

In dit blad ook een nieuwtje over WeesperNieuws.nl (pagina 5) en een uitgebreider verhaal over Pubble (pagina 6 en 7). Dat komt allebei uit eigen keuken. Dat moet je natuurlijk niet teveel doen, over jezelf schrijven. Maar dat hebben we in de bijna tien jaar dat dit blad verschijnt dan ook niet of nauwelijks gedaan. Waarom nu dan een keertje wel? Heel simpel, we denken dat u het als Weesper ondernemer interessant vindt om te lezen. De rest van het jaar schrijven we weer over de vele andere mooie en succesvolle bedrijven die Weesp rijk is.

André Verheul
hoofdredacteur B2B Weesp

Vader en zoon Voogt vieren 40 jaar autorijschool

Successtory
Pubble verovert Nederlandse uitgeverswereld

Column Mark Hilarius
Pensioenakkoord 2015

Coverstory
Toerist is de nieuwe consument

Column Niels van de Griend:
Denken over (slim) schenken

Business bij de Buren
Auto Schadeherstel Weesp & Auto Lancker

Nieuws van de IVW
Korting op bewegwijzering

Een boek met een mooi stuk chocolade

De nieuwe zintuigenhoek van De BoekenArk. Foto: Marieke van Veen

Lezen doe je met je ogen. Maar om in dit beeldschermtijdperk ook de andere zintuigen te prikkelen, komt De BoekenArk met een zintuigenhoek.

Om zijn boekenwinkel aan de Nieuwstad interessant te houden voor Weesp denkt Fons Plukker continu na over hoe hij het aanbod van zijn winkel kan verbeteren. "Daarover brainstorm ik vaak met collega's. Daar is uit voortgekomen dat we onze klanten niet alleen willen laten lezen, maar ook willen laten proeven, ruiken, horen en ervaren."

Vorige maand was de aftrap. In de winkel was een proeverij van wijnen met chocolade. "Veel bezoekers hadden geen idee dat wijn en chocolade prima samengaan en dat in de juiste combinatie de smaken elkaar versterken. Zij waren aangenaam verrast, het was heel leuk." De klanten konden zich er thuis verder in verdiepen, met (kook)boeken over wijn en chocolade, maar ook met de chocolade en andere producten die Plukker sinds kort verkoopt. "Ook leuk als cadeau. Geef iemand een boek en een stuk chocolade, dat is geheid een schot in de roos."

Hij heeft nog veel meer plannen: een avond over ijs, een avond over snoep. Is hij niet bang dat andere lokale ondernemers vinden dat hij zich bij zijn leest moet houden? "Die andere ondernemers weten ook dat je jezelf moet blijven vernieuwen - zeker in deze tijd. En ik blijf vooral boeken kopen, maar dan aangevuld met andere producten die de zintuigen prikkelen. Ik ga voor een unieke winkel."

Vader en zoon Voogt vieren 40 jaar autorijschool

Autorijschool Voogt bestaat 40 jaar. Vader Joop en zoon Marco hebben ontelbare Weespers naar hun rijbewijs begeleid. Eerst vanuit een onderneming aan huis, sinds twee jaar vanuit een eigentijds pand aan de Hogeweyselaan.

Praat met vader Joop en zoon Marco Voogt over het vak en de kwinkslagen vliegen over en weer. Allebei felle ogen, waarvan die van Joop nog blauwer zijn dan die van Marco. En zijn haren geven licht, zegt de oude rot in het vak, dus door zijn oud-leerlingen wordt hij in de auto al van verre herkend. Lachend vertelt Joop over een ontmoeting met een van zijn pupillen bij het stoplicht. Over hoe hij in de achteruitkijkspiegel zag dat diens motor afsloeg en de jongen niet meer naast hem durfde te rijden. "Dat is toch het oog van de meester dat iemand dan van de wijs brengt, hè", grinnikt Joop. "Nergens voor nodig, maar zo is het vaak wel."

Vrijheid in het zelf indelen van je werk is een van de verlokkingen van het rijinstructeurschap. Voor Joop was het in 1974 reden om voor zichzelf te beginnen. Een kamertje in zijn huis aan de Lageweyselaan werd vrijgemaakt voor de theorielessen en echtgenote An zorgde als steun en toeverlaat voor alles achter de schermen. Na enkele jaren verhuisde het gezin naar Aetsveld, waar het bedrijf tot twee jaar terug vanuit de Reigersweide opereerde.

Nooit chagrijnig, dat wil ik ook
Marco weet niet beter dan dat er dagelijks rijinstructeurs en leerlingen over de vloer kwamen. Dat hij als bijbaantje tijdens zijn studie bedrijfsinformatica zijn instructeursdiploma haalde was vanzelfsprekend. Het beviel zelfs zo goed, dat hij als twintiger helemaal voor het vak ging. 'Weet je heel zeker dat je niet liever doorstudeert?', vroeg zijn vader. Marco antwoordde: 'Pa, ik heb je nooit chagrijnig in je werk gezien, dat wil ik ook.' Tot op de dag van vandaag heeft hij geen spijt. "Ondanks hard buffelen is de vrijheid fijn. En niets is zo leuk als met een geslaagde naar huis rijden."

Wat is er in veertig jaar veranderd? Vader en zoon vullen elkaar om het hardst aan. Joop: "Filosoferend over het leven. Hele families heb ik opgeleid: als je je werk goed deed, kwam de volgende vanzelf." Marco: "Nu zit je met jongeren in de auto en dan gaat het gesprek over school, sport, uitgaan en schoolroosters. Tijd voor wat ontspanning tijdens de rijles is er niet meer. Ook leerlingen expres fouten laten maken, kan niet meer. Dat laat het verkeer niet meer toe. Alles moet snel."

Stoelmassage zonder afspraak

Spontaan even de nek laten masseren? Dan kan sinds kort bij de 'walk in massages' aan de Nieuwstad in Weesp.

Het concept is van Désiré van Walree. Stel, het is vrijdagmiddag en de spieren voelen wat stijf na een week hard werken. Dan staat aan de Nieuwstad de deur wijd open. Désiré geeft een stoelmassage van 15 minuten voor 10 euro. Kleding mag gewoon aanblijven, Désirés handen weten feilloos je stramme plekken te vinden.

Een jaar geleden startte Désiré haar massagepraktijk 'desired balance'. Ze is opgeleid in westerse massagetechnieken, maar voelt zich het meest thuis bij oosterse massages als shiatsu, pitjit en Thaise yogamassage. Ze werkt in haar praktijk aan huis en in yogacentrum YogaToday. De 'walk in massages' doet ze ernaast. "Ze voldoen aan een behoefte", zegt ze. "In korte tijd heb ik al een aantal vaste klanten."

Doe-het-zelf op dé nieuwssite van Weesp

Zelf een advertentie plaatsen op de veelbekeken website van het WeesperNieuws? Dat kan vanaf 7,50 per dag.

Met een paar muisklikken kan zo'n advertentie worden gemaakt, betaald en geplaatst. Er is keuze uit een aantal mogelijkheden, van een eenvoudige tekstadvertentie tot een grote banner. De adverteerder betaalt vooraf voor een hoeveelheid vertoningen naar keuze. Als dat aantal is bereikt, stopt de advertentie automatisch. Er zijn dus geen onverwachte kosten. Het kleinste aantal vertoningen is 10.000. Dat aantal is (op dit moment) gemiddeld na iets meer dan één dag bereikt. Het aanmaken van advertenties gaat via een tool op www.weespernieuws.nl. De weg wijst zich daar vanzelf. Zowel particulieren als bedrijven kunnen ermee aan de slag gaan. Afrekenen gaat via iDeal. De eerste reacties zijn positief.

Van Wijnen bouwt verder in A'dam West

Van Wijnen Weesp heeft onlangs 24 huurwoningen voor in Amsterdam Nieuw-West opgeleverd.

Het project is met nul opleverpunten overgedragen aan ASR Vastgoed Vermogensbeheer, meldt Van Wijnen trots. De woningen werden ontwikkeld door Van Wijnen Projectontwikkeling Midden. Hiermee zijn fase 1 en 2 van het project Overtoomse Veld afgerond. In april startte Van Wijnen met fase 3 en 4: 152 woningen en appartementen voor Syntrus Achmea en Eigen Haard.

In Weesp gaat op donderdag 15 mei een basis-wijnproefcursus van start. In vijf avonden worden de fijne kneepjes van het wijnproeven, kiezen en beoordelen bijgebracht. Vinologen Nicholas Hartley en Miranda Beems combineren hun jarenlange ervaring in de wijnhandel en als wijnproefdocent met hun woonplaats Weesp om de mensen uit hun eigen regio bekend te maken met de verleidingen van de godendrank. "Want, een maaltijd zonder wijn is als een dag zonder zonneschijn", aldus Nicholas Hartley. De details: 15, 22 mei, 12, 19 en 25 juni, 19.30-22.15 uur, kosten 225 euro (inclusief diner). De cursus wordt gegeven in het proeflokaal van Miranda Beems Wine Import, Anna Horstinkstraat 33 in Weesp (bij het station). Meer weten? Bel Nicholas Hartley op 0294-270052 / 06- 29288463 of mail hem op jn.hartley@gmail.com.

Weesper stadscoalitie over links

De Weesper Stadspartij (WSP), GroenLinks en de PvdA vormen de nieuwe coalitie in de gemeenteraad.

De partijen werken nog aan een raadsprogramma. Er zijn vier wethouderskandidaten, twee fulltimers en twee parttimers. De verdeling van de portefeuilles is nog niet bekend. Eén van de belangrijke punten wordt de gemeentelijke samenwerking. In een nieuwe verkennende strategie staat dat Weesp het beste bij Wijdemeren en Hilversum kan aansluiten.

Pubble verovert Nederlandse uitgeverswereld

Weesper contentmanager maakt uitgeven eenvoudiger

Teksten, foto's, opmaak, advertenties. Bij het maken van een krant, of een blad zoals B2B, komen veel processen samen. Om dat snel en goed te laten verlopen, bedacht uitgever Enter Media een eigen contentmanagementsysteem. Dat systeem heet Pubble. Het zit zo goed in elkaar, dat andere steeds meer uitgeverijen in Nederland en zelfs België er op overstappen.

Vader Adri en zoon Joris de Bruijn veroveren met Pubble de Nederlandse uitgeverswereld. Foto: Christian Pfeiffer

Voor wie niet bekend is met hoe er op een redactie en/of uitgeverij wordt gewerkt, even een korte uitleg. We nemen dit artikel als voorbeeld. De redacteur maakt een tekst, de fotograaf levert een foto, de opmaker voegt dat samen in een fraaie vormgeving en de pagina is klaar.

Dat klinkt als een workflowtje van niks, maar bij de productie van een heel blad komt natuurlijk veel meer kijken: meerdere artikelen en foto's, planning, correcties, indeling, verschillende layouts, advertenties, administratie, facturering, noem maar op. Bovendien wordt er vaak tegelijk aan meerdere uitgaven door elkaar heen gewerkt. En dat allemaal onder de druk van rap naderende deadlines. Om deze complexe workflow efficiënt te laten verlopen, zijn contentmanagementsystemen uitgevonden. Elke krant en elk blad in Nederland werkt met zo'n systeem.

Enter Media, de uitgever van onder andere B2B, het WeesperNieuws en nog vijf lokale kranten, maakte zelf zo'n contentmanagementsysteem. De reden: de bestaande systemen waren te star en/of te kostbaar. Het leidde tot het aanmerkelijk flexibelere en goedkopere Pubble, wat staat voor Publish Like Enter. Al snel bleek dat werken met Pubble een aanzienlijke kostenbesparing opleverde. En daar zitten veel uitgevers vandaag de dag om te springen. De stap om met Pubble de uitgeversmarkt op te gaan, was toen snel gezet.

Het geheim
Hoe krijgt Pubble dat voor elkaar? "Het geheim zit 'm in de basis", zegt Joris de Bruijn. Hij is de ontwerper en ontwikkelaar van Pubble en zoon van Enter-directeur Adri de Bruijn. "Pubble is vanuit de dagelijkse praktijk ontstaan met als doel om processen binnen onze uitgeverij op alle niveaus te vereenvoudigen. Van het een kwam het ander. Nu blijkt dat door Pubble het rendement van verkoopactiviteiten aanmerkelijk stijgt. Ook levert werken met Pubble tijdwinst op doordat wachttijden en inefficiënte handelingen wegvallen doordat alle processenin Pubble geïntegreerd worden." De mensen die er dagelijks mee werken (de medewerkers van Enter Media in Weesp dus) zorgden ervoor dat het systeem werd fijngeslepen tot een flexibele contentmanager waarmee het prettig werken is. En passant werd de workflow geoptimaliseerd. Een veelgehoorde opmerking op de werkvloer was meteen de inspiratie voor de slogan: 'Pubble maakt uitgeven eenvoudig'.

Pubble is nu een alleskunner. Voor elk proces en elke afdeling binnen een uitgeverij kan er een module worden aangekoppeld: van redactie tot facturering. Ook dat is een unique selling point. "In plaats van dat een uitgever met allemaal losse modules moet werken, verenigt Pubble alle bedrijfsprocessen in één systeem. In een oogopslag ziet je hoever de redactie is met hun artikelen, hoeveel advertenties er verkocht zijn en of de administratie is afgehandeld. Zo zie je ook of het bedrag onder de eindstreep positief is en of en waar er moet worden bijgestuurd. Waardevolle managementinformatie is direct beschikbaar."

Een ander belangrijk pluspunt is dat Pubble ontworpen is voor crossmedia: het koppelt moeiteloos de papieren krant aan websites aan sociale media en terug. Neem maar eens een kijkje op www.texelsecourant.nl, ook gemaakt door Pubble. Wie bekend is met WeesperNieuws.nl ziet direct de overeenkomsten.

Pijnacker
Omdat het systeem vanuit de cloud werkt zijn bestanden overal en altijd toegankelijk. Handig voor een journalist die vanaf een andere locatie aan zijn artikel wil werken, voor de fotograaf die zijn foto's wil invoeren en die daarna nooit meer zoek kunnen raken en voor de advertentieverkoper die vanaf zijn tablet een klant de mogelijkheden wil laten zien. Directeur Adri de Bruijn zag direct de meerwaarde van Pubble voor andere uitgeverijen en bracht het systeem in 2012 op de markt. De eenvoud en doeltreffendheid en daardoor lagere kosten, trok tot nu toe al meer dan twintig uitgeverijen over de streep. Eén daarvan is Telstar Uitgeverij in Pijnacker, waar Pubble in de loop van dit jaar gaat worden gebruikt voor tien titels van deze uitgeverij. Directeur Erhard Soeterbeek: "Pubble is voor ons een verrijking omdat wij niet meer afhankelijk zijn van losse modules voor zaken als redactie en advertenties, maar vanuit één centraal systeem kunnen werken. De vereenvoudiging die dit met zich meebrengt, levert behalve tijdwinst ook een financiële besparing op."

Ontwikkeling
De ontwikkeling van Pubble gaat in razend tempo voort. Waar gaat dit naartoe? Vader en zoon De Bruijn zien nog allerlei mogelijkheden. "Door de vele contacten die we inmiddels met uitgevers en ook met drukkerijen in Nederland hebben, komen steeds weer nieuwe dingen naar voren. Zoals recent modules voor abonnementen en bezorging. Ook zijn we ver met een koppeling aan een Mediacentrum voor 'het nieuwe werken'. Kortom: Pubble staat nog maar aan het begin."

Column

Pensioenakkoord 2015

De pensioenakkoorden vliegen ons om de oren en het houdt maar niet op. Sinds 1 januari 2014 mogen we met z'n allen al minder pensioen opbouwen en het ziet er naar uit dat de fiscale kaders per 1 januari 2015 nog verder worden beperkt.

Nadat het wetsvoorstel eerder door Eerste Kamer is afgeschoten, lijken partijen dan toch overeenstemming te bereiken. In het aangepaste wetsvoorstel wordt de jaarlijkse opbouwruimte beperkt tot ten hoogste 1,875% voor regelingen gebaseerd op middelloon. Ook voor eindloonregelingen en beschikbare premieregelingen geldt een vergelijkbare vermindering. Naast deze versobering wordt de pensioenopbouw gemaximeerd tot een inkomen van € 100.000.

Welk effect dit gaat hebben op de pensioenpremies is nog niet duidelijk. Wel zijn er afspraken gemaakt over een aantal waarborgen om ervoor te zorgen dat een lagere pensioenopbouw leidt tot een daling van de pensioenpremie. Deze waarborgen moeten er ook voor zorgen dat de belangen van alle generaties worden gewaarborgd.

Deze aanpassingen hebben tot gevolg dat ook alle werknemers of hun vertegenwoordigers weer terug naar de onderhandelingstafel mogen. Pensioen is namelijk een arbeidsvoorwaarde en die mag niet zomaar eenzijdig door een werkgever worden gewijzigd. Ook niet als dit het gevolg is van gewijzigde fiscale wetgeving.

Bij het wijzigen van een pensioenregeling dienen de nodige formaliteiten in acht te worden genomen. Zo moet in geval van een verzekerde regeling instemming van de Ondernemingsraad of de werknemers worden verkregen. Daarnaast dienen werknemers binnen drie maanden na een wijziging van de pensioenregeling door de pensioenuitvoerder geïnformeerd te worden. Het is dus zaak dat partijen snel met elkaar om de tafel gaan om tot een oplossing te komen.

Door de toegenomen levensverwachting en historisch lage rente dienen werkgever en werknemer er echter ook rekening mee te houden dat de premies van de pensioenregelingen kunnen toenemen. Het is dus belangrijk om hier op tijd rekening mee te houden. Bij verzekerde regelingen kan gedacht worden aan een maximale pensioenbijdrage van de werkgever. Leg in de arbeidsvoorwaarden van de werknemers vast welk budget door de werkgever beschikbaar wordt gesteld voor de pensioenregeling. Spreek daarnaast af wat de gevolgen zullen zijn indien deze bijdrage niet toereikend is om de pensioenregeling te financieren.

Toerist is nieuwe consument

Hoe kan Weesp zijn grote toeristische potentie beter benutten?

Guido van der Meer, André Wierper en Ronald Willemsen versterken het VVV-bestuur. Corrie van Sprang stuurt de VVV Serviceshop aan de Hoogstraat aan. Tekst André Verheul, foto's Christian Pfeiffer en Brian Elings

Je zult in Weesp maar niet verder komen dan het station of het bedrijventerrein. Dan mis je de bootjes, de terrasjes, de monumenten, de winkels, de sluis en de grachten. Weesp heeft veel te bieden. Toch is dat niet bij iedereen bekend. Ja, de inwoners van Weesp, die hoef je niets meer te vertellen. Maar wie niet in Weesp woont, wil nog wel eens verbaasd opkijken als je zegt dat je met je bootje zo het centrum van Weesp kunt invaren. Dat je hier leuk kunt winkelen, voortreffelijk kunt eten en heerlijk een terrasje aan het water kunt pakken. Waarom is dat niet bij iedereen bekend? Eén verklaring is dat Weesp een lelijke buitenkant heeft. Dagelijks scheren tienduizenden mensen in de trein langs Weesp en zien vooral rommelige bedrijfspanden, weinig inspirerende flatjes en veel weiland. Dan heb je al snel de perceptie dat Weesp een lelijk boerenarbeidersdorp is. Wat het dus niet is.

455.000 bezoekers
Is de schoonheid van Weesp echt zo onbekend? Gelukkig niet. In de Nota Toerisme en Recreatie van de gemeente Weesp (september 2007) lezen we dat per jaar circa 455.000 mensen een bezoek aan Weesp brengen. Voor ruim 300.000 van hen betrof het een herhalingsbezoek: ze vonden het dus leuk in Weesp en kwamen nog eens terug. We lezen verder dat het water en de (historische) omgeving en de natuur de dragers van het toeristisch product zijn. Weesp heeft in totaal twee kilometer aanlegsteiger, goed voor ruim 450 boten. Daarvan is de helft beschikbaar voor toeristen. Per jaar zorgen ze voor ruim 8500 overnachtingen in Weesp. De andere overnachtingen (cijfers onbekend) komen voor rekening van één hotel (Hart van Weesp) en een opkomend aantal B&B's. Toch blijft waterrecreatie steken op de derde plaats als het gaat om bezoekersaantallen. De Weesper horeca en vooral de evenementen zijn de grootste publiekstrekkers, zo meldt de Nota Toerisme.

Nieuwe consument
Toerisme en recreatie zijn van niet te onderschatten belang voor Weesp. De inkomsten hieruit zijn hard nodig om het verlies aan winkelend publiek (veranderende consument) te compenseren. Er zijn zelfs mensen die menen dat alleen toerisme ervoor kan zorgen dat de binnenstad van Weesp levendig en leefbaar blijft, omdat het tijdperk waarin winkels dat deden op zijn einde loopt. De toerist wordt de nieuwe consument.

Op het gebied van toerisme en recreatie is er in Weesp goed en slecht nieuws. Het goede is dat de stad qua karakter, historie en ligging erg veel te bieden heeft. Het slechte nieuws is dat de toeristische potentie niet ten volle wordt benut. Dat lezen we niet alleen in de Nota Toerisme, maar ook in allerlei andere studies en aanverwante rapporten op dit gebied. Er is van alles, maar er mist iets in samenhang, marketing en onderhoud. Het naar een hoger niveau tillen blijkt nog niet makkelijk. Waar begin je? Wie heeft er belang bij? Wie durft te investeren? Wie wil er samenwerken? Een zwak punt is het imago van Weesp. Daar hadden we het al over: lang niet iedereen weet hoe mooi het hier is. B en W hebben een aanzet gegeven voor citymarketing. Het bevindt zich nog in de fase van hardop denken. Een ander zwak punt, zo stelt de Nota Toerisme, is dat de vestingwallen niet worden benut. Wat een prachtige vesting kan zijn, ligt er nu verwaarloosd bij. De ambitieuze poging om

12 / 20

Foto: André Verheul

deze wallen met provinciesubsidie op te knappen geeft blijk van visie, maar dreigt te stranden in de gemeenteraad: gedoe over geld en een omgekapte boom. Een groep winkeliers gaf vorig jaar de aanzet tot een breedgedragen stichting Beleef Weesp 2025 die citymanagement bij de hoorns zou vatten. Ruim een jaar later en enkele tienduizenden euro's aanloopkosten armer is er nog niets bereikt. Dat is ontzettend jammer, want ook dit initiatief getuigt van visie. Positieve ontwikkelingen in deze sector zijn vooral de komst van nieuwe horecazaken en de verdere aanwas van kleinere en grotere activieiten. Last but not least stak en steekt de gemeente veel geld in het opknappen van straten, kades en bruggen en het fatsoeneren van de openbare ruimte. Ook dat getuigt van visie. De tv-zendtijd die de gemeente inkocht bij RTL Vaart gaf ons imago vorig jaar een welkome, maar eenmalige boost.

Nieuw bestuur VVV
Bij André Wierper, de nieuwe voorzitter van de Weesper VVV, jeuken de handen. Ook hij ziet dat zijn prachtige stadje aan de Vecht zoveel te bieden heeft en dat daar veel meer gedaan kan en moet worden. Wierper versterkte het VVV-bestuur samen met secretaris Ronald Willemsen en algemeen bestuurslid Guido van der Meer. Drie rasechte Weespers die zin hebben om er iets van te maken. Samen met de andere VVV-vrijwilligers, maar ook samen met verenigingen, instellingen en bedrijven in Weesp. Vorige maand hield het nieuwe VVV-bestuur een borrel in het nieuwe restaurant Aaltje aan de Herengracht om met vertegenwoordigers van allerlei actieve partijen het nieuwe toeristenseizoen af te trappen en om de ambities te tonen. Daar vroeg hij medewerking van de actieve partijen, zoals sportclubs, andere verenigingen en instellingen, gemeente en ondernemers. "Samen maken wij Weesp."

Ruwe diamant

Het Weesper Automatenkabinet is een ruwe diamant als het gaat om toeristische potentie. Dit hands-on-museum met 150 werkende speelautomaten uit vervlogen tijden is met zo'n tienduizend bezoekers per jaar al een van de drukst bezochte attracties in Weesp. Het Automatenkabinet is feitelijk een uit de hand gelopen hobby van privéverzamelaar Jelle Zijlmans. In het huidige pand aan de Middenstraat kan hij slechts 150 van zijn 500 authentieke en vaak zeldzame automaten tonen. Samen met gemeente en investeerders broedt hij op uitbreiding en professionalisering. Als dat lukt, heeft Weesp een unieke, landelijke publiekstrekker binnen de grenzen. Dat heeft het nu al, maar dan wordt het veel beter benut.

Elkaar versterken
Wierper en Willemsen zijn ervan overtuigd dat actieve partijen in Weesp elkaar kunnen versterken, bijvoorbeeld door ideeën uit te wisselen. Willemsen: "Alle sportclubs, muziekverenigingen en noem maar op, ze hebben ook een belangrijke rol in het versterken van onze toeristische positie. Kijk maar maar het Sluis-en-bruggenfeest, Vechten op de Vecht of al die andere evenementen. Het zijn uiteindelijk de verenigingen die dat organiseren. Wij willen ons daar een klein beetje mee gaan bemoeien om dingen te verbeteren als dat nodig is. We kennen veel mensen in Weesp, wij zijn Weespers, we willen dat je samen Weesp kan laten 'beleven'."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Gemeente wil toeristisch product en gebiedsmarketing versterken

Dat klinkt als Beleef Weesp 2025. Wierper: "Ik denk dat we deels dezelfde doelstelling hebben. Dat is alleen maar goed. Wij willen echter meer promoten dan zelf organiseren. Zo zal er snel in samenwerking met het WeesperNieuws een maandelijkse evenementenkalender komen waar iedereen aan kan bijdragen en waarop je kunt zien wat er wanneer allemaal in Weesp te doen is. Heel simpel. Weesp heeft al heel veel: een prachtige stad aan het water, een mooi woonklimaat, veel activiteiten, veel mooie natuur om ons heen. Die optelsom maakt Weesp gewoon heel erg aantrekkelijk. Daarom hebben we op die aftrapbijeenkomst gezegd: kom bij elkaar, we doen het samen."

Het eerste wapenfeit van het vernieuwde VVV is een kinderkermis op de Nieuwstraat, bij de winkels dus. Wierper is er trots op dat dat gelukt is. "We hebben er zorgvuldig met ondernemers, omwonenden, gemeente en andere betrokkenen over gesproken. Op 18 juni gaat hij van start." Willemsen benadrukt dat de kermis het winkelgebied moet versterken, en andersom. "De kermiskraampjes zetten we zo neer dat de winkels goed bereikbaar blijven, zodat er ook voor het winkelend publiek een leuke route ontstaat. We willen er samen met de winkeliers een groot succes van maken."

Gebiedsmarketing
Ook d
e gemeente Weesp zit intussen niet stil. Een van de initiatieven is om de gebiedsmarketing op te pakken met de gemeenten Wijdemeren en Stichtse Vecht. De gemeente meldde onlangs: "Er vindt momenteel een onderzoek plaats naar onder meer de sterke en de zwakke kanten van het gebied en de gezamenlijke positionering voor het gebied. Met als doel om een toeristisch product te promoten en op de markt te zetten. Ook willen de drie gemeenten gezamenlijk een Economisch Profiel opstellen waarin de economische structuur van het gebied, de kansen en bedreigingen in kaart worden gebracht om zo de economische potentie maximaal te benutten en te versterken."

Column

Denken over (slim) schenken

Veel is al gezegd en geschreven over de nieuwe van schenkbelasting vrijgestelde jubel-schenking van maximaal 100.000 euro. Er zal nog (veel) meer volgen, want de regeling is eindeloos veel complexer dan eerst gedacht. Mooi moment om ook weer eens terug te gaan naar de basis.

Voor veel schenkers is belasting besparen een belangrijk motief. De wet biedt daartoe verschillende mogelijkheden. Dit betekent dan dat de begunstigde van de schenking geen schenkbelasting hoeft te betalen over de ontvangen schenking. Door te schenken verkleint de schenker zijn vermogen. Bij zijn overlijden betalen zijn erfgenamen erfbelasting over een kleiner vermogen.

Spaargeld wordt voor de inkomstenbelasting belast in box 3 (sparen en beleggen). Als een schenker zijn spaargeld vermindert door te schenken, betaalt hij ook minder belasting in box 3. Het verlagen van het box 3-vermogen heeft ook een effect op de te betalen AWBZ-premie als de schenker in de toekomst wordt opgenomen in een verpleeghuis. De AWBZ-premie wordt namelijk ook over het box 3-vermogen gerekend. Minder box 3-vermogen betekent ook minder AWBZ-premie.

Belastingvrij schenken kan jaarlijks. Zo kunnen ouders hun kind jaarlijks ruim 5.000 euro schenken. Aparte aangifte daarvoor is niet nodig Er zijn ook eenmalige belastingvrijstellingen, zoals de schenking van ruim 25.000 euro die een ouder aan een kind kan doen dat tussen de 18 en 40 jaar oud is (of een partner heeft in die leeftijdscategorie). In 2014 geldt bovendien de hierboven aangegeven jubel-schenking van maximaal 100.000 euro belastingvrij schenken voor de eigen woning.

De vrijstelling voor de eigenwoningschenking en de eenmalige belastingvrijstellingen moeten bij de Belastingdienst worden aangevraagd door middel van een schenkingsaangifte.

Slim schenken is niet alleen maar belasting besparen. Er komen ook andere zaken bij kijken. Veel schenkers willen namelijk niet dat er na overlijden onenigheid tussen de erfgenamen komt omdat de ene wel een schenking heeft gekregen en de andere niet. Wij zien bij de afwikkeling van erfenissen vaak ruzies ontstaan over schenkingen die door de overledene in het verleden zijn gedaan. Het is mogelijk om bij de schenking af te spreken dat de begunstigde de schenking later met de erfenis moet verrekenen. De schenking moet dan dus worden beschouwd als een voorschot op de erfenis.

Ook om andere redenen kan het belangrijk zijn de schenking vast te leggen in een (notariële) akte bij de notaris. Bijvoorbeeld: wat moet er met de schenking gebeuren als de begunstigde van de schenking trouwt of overlijdt?

De lat nog hoger leggen

Foto: Ruth van Kessel

Het kan altijd beter. Dus legt Autoschade Herstel Weesp de lat nog een stukje hoger met een certificaat autoschadetechniek voor het hele bedrijf. Met deze kwaliteitsnorm van de FOCWA heeft geen moderne auto nog een geheim.

Wil een bedrijf een autoschadetechniek ofwel high-cure kwalificatie verdienen, dan moeten alle medewerkers een scholingstraject doorlopen. Zij leren de fijnste en nieuwste kneepjes van het vak. "Een terechte ontwikkeling", stelt Joop van Schie van Autoschade Herstel Weesp. "De elektronica in moderne auto's neemt een vlucht. Bij benzineauto's verandert er al veel op dit gebied, maar bij elektrische auto's helemaal. Neem daarbij de nieuwe ontwikkelingen in materiaal en verbindingstechnieken om auto's zo licht en milieuvriendelijk mogelijk over de weg te laten rijden, dan is het up-to-date houden van kennis noodzakelijk." De vier medewerkers bij het autoschadeherstelbedrijf delen allemaal de passie voor auto's. De jongste werkt er veertien jaar. Bertus Vinju, eigenaar en oprichter, herinnert zich de tijd dat ze met z'n allen op zaterdagochtenden klusten aan old-timers. Puur uit liefhebberij. "Helaas is die hobby voor de meesten een beetje te kostbaar geworden in deze tijd, maar elk van ons gaat voor het maximale resultaat. Geen groter compliment dan wanneer een klant zijn geleden schade niet meer kan terugvinden aan zijn auto. Waarbij hij overigens zeven jaar garantie krijgt op de door ons herstelde schade."

Vinju startte in de jaren zeventig met het herstellen van schades aan auto's onder de naam AutoFinish. Sinds acht jaar heeft het bedrijf zich aangesloten bij de Autoschade Herstel Groep. "Door deze bundeling van aaneengesloten zelfstandige ondernemers kunnen we grote klanten als Aegon, politie en Centraal Beheer aan ons binden en doordat we aangesloten zijn bij Schade Garant staan we sterk in de gestuurde schadestroom die verzekeringen ons opleggen." Het bedrijf onderscheidt zich door flexibiliteit. Spuiten is hun specialiteit, waarin ze verder gaan dan alleen auto's. "Owen en Ruud zijn een kei in spuiten en leveren het mooiste werk."

Autoschade Herstel Weesp over Auto Lancker
Vinju: "De relatie met Jan Lancker gaat al tot 40 jaar terug. Jan en ik konden lezen en schrijven met elkaar en ook met zijn opvolger Cees Bosboom spreken we dezelfde taal. Bij Auto Lancker hebben ze altijd alles goed voor elkaar. Dat schakelt prettig en dat wij dan flexibel zijn is vanzelfsprekend."

Economie in beweging

Foto: Ruth van Kessel

Mitsubishi- en Suzukidealer Auto Lancker zat al in de lift, maar met de komst van de Mitsubishi Outlander PHV Hybride zit het bedrijf in een stroomversnelling. 'De Outlander heeft wereldwijd de economie aan het rollen gebracht', aldus Auto Lanckers directeur Cees Bosboom.

Mitsubishi presenteerde in januari 2013 met trots de Outlander PHV Hybride: een auto die deels elektrisch en deels op benzine rijdt. Bij de aanschaf ontvangt de koper een milieusubsidie en een gering bijtelling van 7%, waardoor de auto een voordelige keuze is voor de zakelijke autorijder. Sinds zijn komst zijn er 14.000 Outlanders verkocht. Cees Bosboom is enthousiast, ondanks de kritiek op de subsidieregeling voor hybride-auto's. Hybriderijders zouden overwegend op benzine blijven rijden, waardoor het milieuvoordeel onterecht zou zijn. "Het feit blijft dat de economische motor door deze hybrides in gang is gezet: ze worden geproduceerd, toeleveranciers leveren grondstoffen en er worden accessoires en alarmsystemen gemonteerd. Het genereert dus werk op alle fronten. Neem alleen al mijn eigen bedrijf als voorbeeld: speciaal voor de Outlander hebben we een werknemer aangenomen, een nieuwe brug en meetapparatuur aangeschaft en een laadpaal gerealiseerd. En dan vergeet ik nog bijna ons bandenhotel, de container voor de opslag van de zomer en winterbanden van de Outlander." Ruim twee jaar geleden nam Cees Bosboom het bedrijf over van Jan Lancker, die zich in 1975 als Mitsubishidealer vestigde in Weesp. Als voormalige werknemer kwam hij in een warm bad terecht. "Onze grote trouwe klantenkring is bijzonder. Ik was al eerder 13 jaar werkzaam geweest bij dit bedrijf en de waardering die ik destijds had opgebouwd met klanten pak je zo weer op. Klantencontact staat bij ons echt voorop, voortkomen uit gemeende persoonlijke interesse in de mens. Zij moeten zich bij ons thuis voelen en dan kijken wij hoe wij zo betaalbaar mogelijk hun auto zo lang mogelijk op de weg kunnen houden." Angst voor de concurrentie van autostunters kent de dealer dan ook niet. "Uiteindelijk is de service van alles onder een dak toch goedkoper en dat ontdekken klanten ook."

Auto Lancker over Autoschade Herstel Weesp
Bosboom: "Vanaf het prille begin van Auto lancker werken we al met Autoschade Herstel Weesp samen. Je kunt bij Bertus Vinju voor alles aanbellen, hij maakt van elk probleem een oplossing. Daarbij levert hij pure kwaliteit, is flexibel en komt hij afspraken na. Het zijn echte vakmensen, ze leveren prachtig spuitwerk."

Auto's kennen geen geheimen voor hen en voor hun klanten gaan ze door het vuur. Twee bedrijven die al meer dan veertig jaar samen hun passie voor auto's delen. Snel schakelen is hun tweede natuur.

Korting voor IVW-leden op bewegwijzering

Foto: André Verheul

De leverancier van de bewegwijziging op de Weesper bedrijventerreinen Noord en Nijverheidslaan is van naam veranderd. Om dat te vieren is er een aanbieding voor IVW-leden.

Het gaat om de bewegwijzering met bedrijfsnamen op de witte borden in frames langs de invalswegen en op andere strategische plaatsen. Deze borden worden al jarenlang verzorgd door Agmi Signsdirect. Sinds 7 april is de bedrijfsnaam gewijzigd naar City Outdoor Signs. Om dat niet ongemerkt voorbij te laten gaan, biedt het bedrijf nieuwe deelnemers zes maanden gratis bewegwijzering aan. Een IVW-lid krijgt bovendien ieder jaar 25 euro korting per naamsvermelding. Bestaande deelnemers kunnen ook gebruikmaken van deze aanbiedingen.

"Voor de meeste bedrijven is een goede vindbaarheid van groot belang. Een naamsvermelding op een duidelijk en verzorgd bord zegt iets over het individueel vermelde bedrijf. Met een bedrijfsnaamvermelding is een bedrijf niet alleen goed vindbaar, het is een kwaliteitsuiting en het vergroot de naamsbekendheid. Uiteraard is een goede bewegwijzering ook een visitekaartje van een bedrijf naar bezoekers", meldt Martin Zeijlemaker van City Outdoor Signs.

Een deelnemer mag niet alleen een bedrijfsnaamvermelding op een tekstpaneel in een frame verwachten, maar ook het onderhoud van de bewegwijzering: periodiek reinigen, graffiti verwijderen en indien nodig frames rechtzetten en andere schadeherstel. Ook houdt City Outdoor Signs de informatie actueel.

Deelname aan de service-overeenkomst geldt voor tenminste vijf jaar, daarna per jaar. De servicekosten bedragen € 110,00 per jaar per vermelding. Wie gebruik wil maken van de aanbieding moet snel reageren: vóór 10 mei. Het bedrijf is bereikbaar via 088-888 59 00.

IVW BussinessClub verplaatst naar dinsdag 27 mei

Foto: Brian Elings

De IVW BusinessClub van deze maand is verplaatst naar dinsdag 27 mei.

Gastheer is deze keer Fred Janssen Auto's in onze buurgemeente Naarden. Entree vanaf 15.30 uur. Nadere informatie ontvangt u binnenkort via de bekende uitnodigingskaart.

De BusinessClub op 1 juli is de traditionele Algemene Ledenvergadering, waarna ook weer een rondje kan worden gelopen over de fraaie baan van Golfcentrum Weesp.

Na de zomer zijn er nog twee BusinessClubs: op dinsdag 9 september (bij Touch Down Events in Nigtevecht) en op dinsdag 18 november (locatie nog niet bekend).

Herinnering IVW-enquête

Zoals u weet bevraagt het bestuur van de IVW regelmatig haar leden. Dat doen we via een enquête waarin we een aantal actuele onderwerpen aansnijden. Dit jaar stellen we bijvoorbeeld vragen over de parkeersituatie. Daarnaast vragen we wat u vindt van de manier waarop wij u informeren. Dit alles is bedoeld om uw belangen nog beter te behartigen. De enquête is per e-mail verstuurd. Mocht u dat nog niet gedan hebben, graag even invullen. Het duurt niet lang en uw mening is waardevol.

20 / 20