B2B Weesp

9 februari 2017

B2B Weesp 9 februari 2017


Rozengeur

Dit wordt een van de weinige stukjes die in januari 2017 geschreven zijn en niet over Donald Trump gaan. Hoe zorgelijk het ook allemaal is beginnen met zijn presidentschap, wij laten ons goede humeur er nog even niet door verpesten. IVW-voorzitter Reinier Mommaal blikte tijdens de IVW nieuwjaarsreceptie terug op 2016 aan de hand van allerlei positieve ontwikkelingen. In dit blad voegen we daar meteen nieuwe aan toe. Je kunt ervan zeggen dat het wel wat eerder had gekund, maar toch: het opknappen van de Nijverheidslaan is goed nieuws. We ruimen vier pagina's in voor het gedreven verhaal van onze vrienden van Van Lonkhuizen Makelaars. Ingrid Kikkert en Maurits Kuppens hebben ook goed nieuws als het gaat om de teruglopende leegstand in Weesp. Ben en Geke van Roden dragen hun levenswerk over aan de nieuwe generatie. Iris van Velsen van Studio Vier is de nieuwe ballonnenkoningin van Weesp. Pompdirect zorgt voor mooie Weesp-promotie, Gemeco viert de verhuizing naar een mooi nieuw pand, koffiezaak 't Hoekje mag zich binnen een jaar een aanwinst voor de binnenstad noemen, Smit & zoon is in de race voor een prestigieuze familiebedrijventitel en op het lijstje van MKB-vriendelijke bedrijven staat Weesp fier op 58, als hoogste in deze regio. Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, helaas sluit Boehringer de vestiging in Weesp, wat 65 arbeidsplaatsen kost. Gelukkig staat er veel positiefs tegenover. Het zijn feiten, geen nepnieuws. U leest er alles over in dit nummer.

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Foto: Brian Elings

Gemeco zet grote stap vooruit

Levenswerk overgedragen

Studio Vier gaat verder met Ben van Roden Decoraties

Foto: Ruth van Kessel

Column JAN

De Nijverheidslaan wordt snel beter

Gemeente presenteert opknapbeurt

Ondernemersportret

De kick van een goede deal

Maurits Kuppens en Ingrid Kikkert van Van Lonkhuizen Makelaars

Column Niels van de Griend

Eindelijk een centraal aandeelhoudersregister?

Promotie voor ons allemaal

Pompdirect geeft het goede voorbeeld

Nieuws van de IVW

Hoe rijden we straks naar de A1?

Gemeco zet grote stap vooruit met verhuizing naar Pampuslaan

Foto: André Verheul

De verbouwing en de verhuizing zijn achter de rug, dus was het vorige maand tijd voor een bescheiden feestje bij Gemeco. Het Weesper familiebedrijf is verhuisd van de Nijverheidslaan naar de Pampuslaan.

Op de nieuwe locatie kan het bedrijf in spuitgietmatrijzen groter groeien, zo legt Gertjan Schep uit. Hij neemt de zaak in de loop van dit jaar over van zijn vader. Een blik in de nieuwe ruimte maakt dat meteen duidelijk. Zeker met de knusse, maar krappe behuizing aan de Nijverheidslaan nog op het netvlies. Hier aan de Pampuslaan is zo'n 800 vierkante meter beschikbaar aan werkvloer en kantoor.

Gertjan Schep gaf eerder in B2B al aan dat het financieel gezien gunstiger was geweest om bijvoorbeeld naar Almere te verhuizen. Maar dat Gemeco Weesp zou verlaten was out of the question, zei hij toen al. "We wonen in Weesp en komen vaak 's avonds nog even in de werkplaats om wat af te maken. Dan wil je het graag dichtbij houden. Bovendien: in onze markt staat Weesp gelijk aan Gemeco en andersom, dat houden we graag zo." Voor de verbouwing, inrichting en verhuizing maakte Gemeco zo veel mogelijk gebruik van Weesper relaties en bedrijven. Vooral het overzetten van de grote kranen, geleverd door Ad.A. Klein van de Rijnkade, was een klus. De verhuizing was tot in de details voorbereid, zodat het productieproces zo min mogelijk verstoord zou worden.

Foto: André Verheul

Gemeco maakt mallen waar spuitgieters alledaagse producten van kunststof of aluminium van maken. De plastic emmer onder een plant bijvoorbeeld, de deurgreep van een bestelbusje of alle saladebakjes van Albert Heijn.

Eén jaar 't Hoekje: een aanwinst voor centrum

Foto: Christian Pfeiffer

John de Zeeuw opende een jaar geleden zijn nieuwe lunchroom 't Hoekje. Nu kunnen we rustig stellen dat dat een schot in de roos was. Met het heerlijke bakje koffie en de Italiaanse broodjes blijkt de zaak van John een aanwinst voor het centrum van Weesp.

Het was tijdens de B2B Dagen in januari 2016 dat John 't Hoekje presenteerde aan het Weesper bedrijfsleven. Want ook voor een zakelijk kopje koffie is 't Hoekje een fijne plek. Rond de opening klonken er toch wel wat uiteenlopende geluiden. Zo werd een fatsoenlijke koffiezaak in het horeca-aanbod van het Weesper centrum toegejuicht, zeker op die prominente locatie aan de gracht met uitzicht op het stadhuis. Het hoekpandje had vele jaren leeggestaan en ondanks een broodnodige opknapbeurt en de kortstondige vestiging van een bloemenzaak dreigde hier weer een groot bord 'te huur'. Aan de andere kant klonk het ook bezorgd: lukt het om een koffiezaak rendabel te houden?

John de Zeeuw zegt dat hij er geen moment spijt van heeft gehad. Hij spreekt van een doorslaand succes. "Ik ga elke dag fluitend naar mijn werk." Natuurlijk was het de afgelopen maanden hard werken, maar het was de moeite waard. Vooral het contact met alle mensen vindt hij erg leuk. De Weesper ondernemer had precies voor ogen wat hij wilde toen hij zijn zaak begon. "In Weesp hebben we geweldige horeca, maar ik miste het huiskamergebeuren. En ja, het was ook superspannend. Want je moet toch kijken of het concept aanslaat. Het is toch een hele specifieke gedachte die ik heb uitgevoerd." Moeders en zakenmannen, vrienden en vriendinnen, vergadertijgers en creatievelingen, jonge types en pensionado's: allemaal weten ze 't Hoekje te vinden. Wat er nog ontbreekt, is een terras. John hoopt daar deze zomer toestemming voor te krijgen.

Weesp hoogste op MKB-ranglijst

Weesp is de MKB-vriendelijkste gemeente van de regio. Met een nummer 58 staat Weesp het hoogst in de regio, alleen Blaricum (plek 121) is de enige andere regiogemeente in de 150 plaatsen tellende ranglijst.

Sinds 2008 laat MKB-Nederland tweejaarlijks onderzoek doen naar de MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. Er wordt gekeken naar de tevredenheid van de ondernemers over de dienstverlening, de score op imago, de score op communicatie en beleid en de waardering voor lasten.

Weesp komt de laatste jaren steevast goed voor de dag op dergelijke hitparades. Vorig jaar zagen we onze stad de top 50 binnenstormen van de ranglijst van Beste Gemeenten van Elsevier. Weesp sprong van 85 naar 44 in deze lijst van gemeenten waar het goed wonen is. Buurgemeente Gooise Meren scoorde nog beter: 9e. Dat is vooral te danken aan Naarden, dat toen het nog een zelfstandige gemeente was vaak in de top 3 eindigde. Ook op een andere Elsevier-lijst steeg Weesp fors: Weesp staat op plaats 30 van gemeenten die economisch goed presteren. Het onderzoek werd op basis van 40 indicatoren gedaan en dat maakte de economische prestaties van alle 400 gemeenten onderling goed vergelijkbaar. In de top 50 kwamen we geen gemeenten uit de Gooi- en Vechtstreek tegen. Weesp is daarmee, tenminste volgens dit onderzoek, de best presterende economische gemeente van onze regio.

Smit & zoon het beste familiebedrijf?

Marc Smit is de zevende generatie in het familiebedrijf. Het portret links is van grondlegger Albert Smit (1821).

Weesper onderneming Smit & zoon is één van de tien familiebedrijven die de komende maanden zullen strijden om de titel Nederlands Familiebedrijf van het Jaar.

De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een excellerend Nederlands familiebedrijf. De competitie is op touw gezet door de Stichting Familie Onderneming, opgericht door ondernemer John Fentener van Vlissingen. Smit & zoon werd in 1821 opgericht en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een internationale onderneming. Inmiddels staat de zevende generatie Smit, in de persoon van eigenaar Marc Smit, aan het roer van het bedrijf. Onder zijn leiding ontwikkelt en produceert het bedrijf chemische grondstoffen die door de leerproducenten worden gebruikt bij de productie van leer.
Of de titel naar Weesp gaat, bepaalt een vakkundige jury. Tot de andere genomineerden behoren onder andere Brabantia en transportbedrijf Raben.

Weesp Gastvrij 2016 was een enorm succes, daarom zijn wij met veel plezier begonnen aan de editie van 2017! Onze ambitie is om dit jaar nog leuker, hipper en enthousiaster uit de hoek te komen. We willen ook bedrijven hierbij betrekken. Wij nodigen jullie dan ook van harte uit om op dinsdagavond 28 februari om 20.00 uur in de City of Wesopa kennis te komen maken met onze plannen en ambities. Het wordt een inspirerende en verrassende avond vol (vernieuwde) plannen en met suggesties en ideeën voor het organiseren van eventueel jullie eigen concept tijdens Weesp Gastvrij. Voor extra inspiratie zal Clair Bik van Bik Difference jullie onderhoudend bijpraten over het begrip gastvrij. Wij denken aan 1 à 2 deelnemers per bedrijf en hopen op een hoge opkomst.

Boehringer sluit eind dit jaar, 65 banen weg

Foto: Christian Pfeiffer

Boehringer Ingelheim gaat de medicijnfabriek voor dieren in Weesp sluiten. 65 werkplekken gaan aan het einde van dit jaar verloren. Zo meldt het bedrijf.

De sluiting is het gevolg van een wereldwijd overnamespel bij medicijnfabrikanten. In juni 2016 hebben Boehringer Ingelheim en Sanofi overeenkomsten ondertekend voor een strategische zogenoemde 'businessswap': een ruil van de diergeneesmiddelenactiviteiten van Sanofi (onder de naam Merial) en de consumentengezondheidsactiviteiten van Boehringer Ingelheim. Als stap op weg naar één bedrijf voor dierengezondheid wordt de fabriek in Weesp eind 2017 gesloten.
De vestiging in Weesp vervult momenteel een aantal functies, waaronder labelen en verpakken voor de Europese markt, kwaliteitsbeheer en R&D-activiteiten. De activiteiten worden verplaatst naar andere vestigingen van Boehringer Ingelheim of naar externe partners.

Levenswerk overgedragen

Ben en Geke van Roden gaan met pensioen. De Weesper ballonnenkoning en -koningin dragen hun bedrijf Ben van Roden Decoraties over aan Iris van Velsen van het Weesper evenementenbureau Studio Vier. "Wat voelt dit goed", vinden alle drie de Weespers.

Foto: Ruth van Kessel

Voor de foto ontmoetten Ben en Geke van Roden en Iris van Velsen elkaar bij de opslaglocatie van Van Roden Ballondecoraties aan het einde van de Aetsveldseweg. Natuurlijk moet er een ballon bij worden opgeblazen: groot en rood. Lekker knallen. Iris kent de weg in haar nieuwe bedrijfsonderdeel op haar duimpje. Vakkundig gaat ze te werk, een grote ballon verschijnt. Ben en Geke lachen: "Je ziet dat we ons levenswerk met een gerust hart aan haar overdragen."

Vier jaar na de start in 1986 met decoratie maakte een opdrachtgever de opmerking: 'Gooi de boel maar vol met ballonnen.' Dat triggerde Ben zo dat hij niet lang daarna naar Amerika vloog om zich daar op een beurs alle kneepjes van het ballondecoratievak eigen te maken. "Ik heb de kunst afgekeken en er mijn eigen draai aan gegeven. Overtuigd van deze succesformule toog ik met een plakboek vol foto's en ideeën naar Joop van den Ende en stond tien minuten later buiten met mijn eerste opdracht: het aankleden van een belangrijk evenement van de SNS bank." De rest is history. Vanuit hun woonhuis in Aetsveld veroverden Ben en Geke een belangrijke plek in de evenementen- en showwereld. Deze spectaculaire opdrachten wisselden ze af met hun talloze decoraties bij bedrijven. Geke: "In ons werk is het altijd met pieken gegaan. Zo had je een week niet zo veel, de week daarna rende je de benen uit je lijf om de Ziggo Dome te vullen. We hebben in al die jaren een geweldig team om ons heen gecreëerd waar we altijd een beroep op konden doen: vaste zzp'ers, maar ook familie en vrienden. Dat heb je wel nodig als je twee optredens op een dag moet doen met 5500 ballonnen."

Iris en de Van Rodens kwamen elkaar tegen op een IVW businessborrel, waar Iris een pitch over haar evenementenbedrijf Studio Vier hield. Ze raakten met elkaar aan de praat en nieuwsgierig naar het wereldje van Ben en Geke, ging Iris al gauw mee met hen op opdracht. Iris: "Pas een half jaar geleden ontstond het idee van overname. Ik ben dol op de wereld van evenementen en ben ervan overtuigd dat deze ballonnentak en de onderdelen van Studio Vier elkaar gaan versterken. Ik wilde niet alleen het levenswerk van Ben en Geke overnemen maar ook hun enthousiasme. Ze hebben een hoge gunfactor opgebouwd en ik hoop dat ook ik die waar kan maken. Toen ik laatst tijdens 'Let's Dance' in de nok van de Ziggo Dome duizenden ballonnen liet neerdalen, dacht ik wel: Wow! Wat is dit stoer. Ik heb er reuze zin in!"

8 / 20

Column

De soap duurt voort

Enkele maanden geleden las Henk het bericht over afkoop van het pensioen in eigen beheer en de noodzakelijke instemming van de (ex-)partner die hiervoor nodig is. Henk wilde ook graag gebruik maken van de mogelijkheden uit het wetsvoorstel maar verkeerde helaas in dezelfde situatie als Peter.

Het was Henk wel duidelijk dat hij de steun van zijn ex-vrouw hard nodig had en om haar alvast in betere stemming te brengen, stuurde hij haar een kerstpakket. Gelukkig voor Henk werd zijn actie zeer goed ontvangen en was zijn ex-vrouw bereid om met hem in gesprek te gaan.

Onder genot van een goed glas wijn legde Henk aan zijn ex-vrouw uit dat hij zijn pensioen in eigen beheer mogelijk fiscaal vriendelijk wil afkopen of omzetten in een oudedagsverplichting, maar dat dit besluit ook consequenties zou hebben voor haar verevende pensioenaanspraken. Er werden goede afspraken gemaakt, zijn ex-vrouw werd voldoende gecompenseerd en de overeenkomsten lagen al klaar om het pensioen af te wikkelen. Er kon niets meer mis gaan, dacht hij…

Tot staatssecretaris Wiebes de Eerste Kamer op het laatste moment verzocht om de stemming over het wetsvoorstel Uitfasering pensioen in eigen beheer uit te stellen. Waar in eerste instantie een belastingopbrengst van 2 miljard begroot was, leken de plannen namelijk tot wel 5 miljard aan belastinggeld te kunnen gaan kosten. Dit als gevolg van de ogenschijnlijke mogelijkheid van het nemen van een 'extra' indexatielast. Enigszins teleurgesteld belt Henk zijn ex-vrouw om te vertellen dat de plannen niet doorgaan en dat alles voorlopig blijft zoals het is.

Dat staatssecretaris Wiebes erg wispelturig is, blijkt maar weer na zijn aanvullend onderzoek. In zijn 'novelle' van het wetsvoorstel komt hij namelijk tot de conclusie dat de mogelijke fiscale aftrekpost helemaal niet bestaat. Sterker nog, hij geeft aan dat het wetsvoorstel zo streng is, dat een kleine groep DGA's onevenredig zwaar getroffen wordt door het gebrek aan deze aftrek. Voor deze groep creëert hij alsnog een mogelijkheid om een bestaande indexatiepost ten laste van resultaat te brengen.

Tot slot heeft hij de harde ingangsdatum van de Wet van 1 januari 2017 aangepast naar 'de eerste dag van de eerste kalendermaand na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst'.

Het is nog niet duidelijk of de makers van deze soap nog jaren door willen of dat de climax bijna is bereikt. Henk zit in ieder geval komende weken voor de buis gekluisterd. De Eerste kamer stemt namelijk uiterlijk 7 maart over de novelle van het wetsvoorstel.

Het wordt hier snel beter

Verfraaiing van de uitstraling, het aanleggen van een flink aantal extra parkeerplaatsen, het repareren van het wegdek: de Nijverheidslaan wordt eindelijk opgeknapt. De gemeente heeft een plan voor de buitenruimte gemaakt. Dat is tot stand gekomen in samenspraak met ondernemers van de Nijverheidslaan en werd op 2 februari aan belangstellenden getoond. Fase 1 wordt nog dit jaar uitgevoerd, belooft de wethouder.

Al langer is de uitstraling van de Nijverheidslaan velen een doorn in het oog, maar parkeerproblemen en verkeersopstoppingen waren de directe aanleiding de zaak eens goed op te pakken. Gesprekken met de ondernemers van dit bedrijventerrein, veel e-mails en een schouw vormden de munitie voor een inrichtingsschets die voor oktober was aangekondigd, maar nu dan toch aan de ondernemers is gepresenteerd.

Het moet gezegd: het ziet er veelbelovend uit. Er wordt uitgegaan van het egaliseren en herbestraten van het wegdek, plaatsen van lantaarnpalen met led-verlichting, een nieuw entreebord en het aanleggen van extra parkeerplaatsen.

Een mooi nieuw (tijdelijk) parkeerterrein met 43 plaatsen op het braakliggende 'Trekwerk-terrein' springt meteen in het oog. Na de verwoestende brand bij Trekwerk in 2009 is het bedrijf elders in Weesp gehuisvest en bleven op de plek van het verloren gegane bedrijfspand een betonnen plaat, een halfhoge schoorsteen en weelderige distels achter. Dat kan nu worden opgeknapt tot parkeerterrein. Aan de overzijde ligt een nog veel groter terrein braak - zo lang dat je je afvraagt of er nog mensen zijn die zich de bebouwing ervan (een grote fabriek) kunnen heugen. Dit terrein is een investeringsobject van Achmea. Die wil hier kantoren ontwikkelen maar stuit daarbij op beperkingen in het bestemmingsplan. Hier worden het vervallen hek en de wilde begroeiing verwijderd en er komt een nette strook gras, wat al een aanzienlijk betere uitstraling geeft. Bovendien kan een strook worden benut voor nog eens 20 extra parkeerplaatsen.

De provincie betaalt mee: een kwart van de opknapkosten kan Weesp dekken met een provinciale subsidie. Andere onderdelen van het plan zijn het aanleggen van een trailerhelling voor boten, aan de Vechtkade uiteraard, het plaatsen van hagen en het accentueren van inritten.

Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd, dus de Nijverheidslaan zal in fases worden opgeknapt. Volgens wethouder Herman Tuning van Economische Zaken kan er dit jaar al begonnen worden met het opknappen van de wegen, de stoepen en het groen. In fase 2 komen er ook tegenover het scheidingsstation van de GAD extra parkeerplaatsen. De herbestemming van de voormalige Renaultgarage, nu eigendom van de gemeente, komt ook later.

De kick van een goede deal

Maurits Kuppens en Ingrid Kikkert van Van Lonkhuizen Makelaars

Foto: Brian Elings

In het kantoor van Van Lonkhuizen aan de Leeuwenveldseweg krijgen we bemoedigende cijfers bij de koffie. Voor een goed begrip leggen Maurits Kuppens en Ingrid Kikkert uit dat er een verschil is tussen 'aanbod' en 'leegstand'. Zo worden er vierkante meters aangeboden terwijl ze (nog) niet leeg zijn. Andersom staan er panden leeg die niet op de markt worden aangeboden. Een voorbeeld is een kantoorkolos op het terrein van Abbott dat als niet-verhuurbaar wordt beschouwd.

Dat gezegd hebbende, nu de cijfers. Het aanbod aan bedrijfshallen is nu zo'n 25.000 vierkante meters. Dat was enkele jaren geleden 60.000. Aan kantoren is er een aanbod van 13.500 vierkante meter, terwijl dat enkele jaren geleden zo'n 20.000 was. Het aanbod aan beschikbare ruimte in Weesp is per saldo teruggekomen naar het niveau van voor de crisis. Alles bij elkaar, mag je kort door de bocht stellen dat 85% van alle courante bedrijfsruimte benut wordt. Daarmee loopt Weesp voor op de landelijke tendens (20% leegstand medio 2015). Nog een kanttekening: de cijfers zijn een momentopname.

Wanneer is de positieve lijn ingezet?

"Sinds het einde van de crisis, zeg medio 2015. Wat we zien is dat het vooral de panden zijn die zijn opgeknapt die het snelst weer verhuurd worden. Dat is natuurlijk ook logisch: een pand dat technisch in goede staat is, is het meest in trek. Toch is dat zo simpel nog niet. Veel eigenaren hebben de neiging pas te investeren als ze een huurder hebben. Maar om die huurder te krijgen, moeten ze investeren. Dus wat doe je? Ons advies is om te zorgen dat alles er spic en span uitziet. Een hoop eigenaren hebben die handdoek gelukkig opgepakt en daar zie je nu de resultaten van."

Toch bestaat er bij sommigen nog altijd het beeld dat er nog altijd veel leeg staat.

"Dat vinden we niet leuk om te horen. Kom maar mee, dan rijden we een rondje over het bedrijventerrein, kun je het zelf zien."

Waar komt dat verkeerde beeld dan vandaan?

"Misschien omdat je altijd wel borden van ons ziet. Vooral op de Flevolaan, terwijl de panden daar het meest gewild zijn. Die borden zijn dus ook snel weer weg. Aanbod van bedrijfsruimte is meestal het gevolg van het feit dat bedrijven in Weesp uit hun jasje zijn gegroeid. Vaak hebben ze een aantal stappen kunnen maken, maar worden dan zo groot dat ze het hier niet meer kunnen vinden. Zo hebben we Buzaglo enkele jaren geleden zien vertrekken naar Almere en gaat later dit jaar - helaas helaas - Eurosort naar 's-Graveland. Ze wilden graag in Weesp blijven en we hebben er van alles aan gedaan, maar soms lukt het gewoon niet. Dat hoeft uiteindelijk helemaal niet erg te zijn, want er komen altijd weer andere bedrijven voor terug. Dat zien we dus ook constant. Een bedrijf dat ook buiten Weesp heeft gekeken, maar gelukkig wel in Weesp blijft, is Solarclarity. Ook hier trouwens mede doordat de eigenaar van hun nieuwe pand aan de Hogeweijselaan bereid was het pand op te knappen."

Wat zijn de sellingpoints van Weesp?

"De gunstige ligging en ontsluiting, het station, het prijsniveau en de ruime diversiteit in metrages. We hebben groter en kleiner en alles ertussen. Je vindt dus altijd wel iets dat precies past. En je kunt altijd wel ergens doorgroeien.

Een ander pluspunt is dat veel lager en midden opgeleid personeel in de buurt woont of hier makkelijk met de trein kan komen. En nog iets: veel ondernemers vinden het prettig in Weesp hun bedrijf te hebben en te wonen in de mooie omgeving, zoals 't Gooi of aan de Vecht."

Waar zit de concurrentie?

"Vooral in Amsterdam en in mindere mate 't Gooi. Alleen wat betreft de grotere metrages is ook Almere een concurrent."

Wat kan beter?

"Meer richten op onder andere Amsterdam. Niet eens zozeer bestuurlijk, maar vooral imagotechnisch. Ondernemers van buiten zien Weesp toch vaak als een dorp en weten niet wat we te bieden hebben. Ze willen Amsterdam als vestigingsplaats. Bedrijven als Fontijn en Hagen hebben dat opgelost met een 020-nummer. Wij denken weleens hardop: zou het niet beter zijn om onze bedrijventerreinen te etaleren als 'Amsterdam-Weesp'. Dat is wel een interessante gedachte."

Amsterdam-Weesp?

"Als je hier niet bekend bent, heb je echt niet door dat je bij Driemond een gemeentegrens passeert. Je afficheert je als hét actieve bedrijventerrein onder de rook van Amsterdam, dat qua kantoren een positief imago heeft. Zo'n naam maakt het vele malen leuker voor veel bedrijven."

Wat zou ons dat opleveren?

"Dat bedrijven sneller geneigd hier te kijken en zich te vestigen. Het zou een langdurige imagocampagne moeten zijn. Als je daar nu mee begint dan heb je daar na verloop van jaren profijt van. Misschien moeten wij als Van Lonkhuizen wel het lef hebben het gewoon te doen. Het is slechts een gedachte, geen concreet voornemen."

Hoe zien jullie de toekomst van het Van Houten Industriepark?

"Dat is een zorgenkindje. Het terrein maakt geen frisse en moderne indruk. Het ligt weggestopt, te ver Weesp in. Het zijn kantoorkolossen van 1500 en 7000 vierkanter meter. Wie zoveel nodig heeft, zit al in Zuidoost. En je gaat Zuidoost niet verruilen voor het Van Houten Industriepark. Eén pand van 7000 vierkante meter op het terrein van Abbott is domweg onverhuurbaar. Misschien kan een deel van de gebouwen omgebouwd worden naar woningen, maar het is vanwege de nabijheid van Abbott de vraag of dat kan. Kortom, het is lastig. "

Waar is wel behoefte aan?

"Kantoorruimte bij het station en bedrijfsruimtes vanaf duizend vierkante meter met hooguit tien procent kantoorruimte op het bedrijventerrein. Het blijft ontzettend jammer dat Achmea dat stuk grond aan de Nijverheidslaan niet ontwikkelt. Ze hebben het als kantorenlocatie aangekocht, maar nu is de bestemming bedrijventerrein. Daar blijft het op steken tussen de gemeente en Achmea. Achmea wacht liever tot de plannen voor de Nijverheidslaan voor wonen met werken weer worden opgepakt."

Hoe ziet een dag van een bedrijvenmakelaar eruit?

"We bezoeken veel bedrijven en bellen veel. Ook proactief: zit je nog wel goed? Er zit ook weleens een kantoordagje tussen om het papierwerk in orde te maken. Als makelaar bemiddel je uiteraard, maar veel meer dan een woningmakelaar doen we ook advieswerk. Dan moet je denken aan advies over de markt en wat je moet doen met je vastgoed om het eerder verhuurd te krijgen. Ons werkgebied is niet alleen Weesp, maar ook Maarssen en de rest van Stichtse Vecht, Amsterdam-Zuidoost en Diemen."

Wat is het leukste van het werk?

"Het persoonlijke contact. In dit gebied zijn we echt de spin in het web. We kennen bijna alles en iedereen en hebben veel knowhow opgebouwd. We zijn dit jaar 25 jaar hier actief, we zijn altijd voor en door Weesper bedrijven beziggeweest. De synergie, de marktinformatie toepassen, het vertrouwen verdienen en krijgen: allemaal mooie dingen aan dit vak."

Het leukste is niet als de deal lukt?

"Natuurlijk. Je wilt die combinatie maken. Het belang van de opdrachtgever staat uiteraard centraal, maar je wilt ook die huurder tevreden stellen, want daarmee moet je opdrachtgever verder. Het is een enorme kick als je dat kunt laten samenkomen. Het is een zakelijk vak, maar de kracht zit 'm in de creativiteit die leidt tot een sluitende puzzel."

Wat is de allermooiste deal?

"De komst van het nieuwe regiozorgcentrum van Tergooi Ziekenhuizen in het pand Korte Muiderweg 2a, waar ook JAN Accountants zit. Dat is geweldig voor de inwoners van Weesp, maar vanwege de spin-off aan werkgelegenheid ook voor de BV Weesp. En als je het hebt over de kick van de makelaar: het is ook fantastisch dat het gelukt is om Solarclarity in Weesp te behouden. Het was een ontzettend lastige zoektocht waarbij we noodgedwongen ook buiten Weesp hebben gezocht, maar het heeft nu aan de Hogeweyselaan fantastisch uitgepakt."

Opvallend, jullie meten het succes af aan de uitstraling voor Weesp.

"Het platte zakelijke is niet per se het meest interessant, dat klopt. Zo zitten wij er nu eenmaal in. De opdrachtgever moet uiteraard tevreden zijn, maar het mooiste blijft toch als de deal ook goed is voor de BV Weesp."

12 / 20

Column

Komt er eindelijk een centraal aandeelhoudersregister?

Het is te hopen! Er is een wetsvoorstel ingediend om zo'n centraal register voor houders van aandelen in een BV en NV in het leven te roepen. Centrale registers zijn de normaalste zaak van de wereld en ook zeer belangrijk voor een goed werkend rechtsverkeer. Waar zouden we zijn zonder het Kadaster of het centraal testamentenregister of het huwelijksgoederenregister? Het behoeft geen betoog dat het in ieders belang is dat er goede registratie is van bepaalde documenten en eigendomssituaties.

Overdracht van een woning zonder dat de verkoper is ingeschreven in het Kadaster als eigenaar, dan wel vast te stellen is dat verkoper de erfgenaam is van de persoon die in het kadaster is ingeschreven, is niet voor te stellen. Afwikkeling van een nalatenschap zonder goed systeem waaruit blijkt of er wel of niet een testament is gemaakt en zo ja bij welke notaris, is vrijwel onmogelijk.
Hetzelfde lijkt te gelden bij aandelen in een BV. Toch is het bij houders van aandelen in het kapitaal van een BV in sommige gevallen behoorlijk anders. Er moet een aandeelhoudersregister van de vennootschap zijn, maar vreemd genoeg wil dat register nog weleens verdwenen zijn. Of áls het register er al is, is die niet altijd bijgewerkt door het bestuur van de vennootschap. Kortom, er is geen goed waterdicht systeem van registratie van aandeelhouders. Ook kan er niet worden teruggevallen op het handelsregister.
Het belang van een centraal register van aandeelhouders is natuurlijk evident. Bij overdracht of verpanding van aandelen is vaststelling van de gerechtigdheid tot betreffende aandelen cruciaal. Is het wel de juiste persoon die de aandelen overdraagt of verpandt? Ook bij het nemen van een aandeelhoudersbesluit, zoals wijziging van de statuten, emissie van aandelen, ontbinding van een vennootschap, lijkt uiteraard een klip-en-klaar overzicht van de aandeelhouders niet alleen logisch, maar ook doorslaggevend. Het is dus eigenlijk vreemd dat pas nu een wetsvoorstel wordt ingediend. Er is overigens wel herhaaldelijk sprake van geweest.
Onderdeel van het voorstel is dat de notaris die betreffende overdracht verzorgt ook betreffend register zou moeten bijwerken. Eigenlijk op dezelfde wijze als dat nu ook gebeurt bij overdracht van een woning, hypotheek, opstellen van een testament en huwelijkse voorwaarden. De akte zelf is maar een klein onderdeel van betreffende dienst. Goede registratie daarvan is zeker zo belangrijk en soms ook onderdeel van de transactie (zoals bij vastgoed). Het register zal, anders dan bij het Kadaster, geen openbaar register zijn.

Overigens is verplichte notariële tussenkomst bij overdracht van aandelen van vrij recente datum. Niet eens zo lang geleden was geen notariële tussenkomst verplicht en was uiteraard het register van aandeelhouders nog belangrijker. Inmiddels is in de wet opgenomen dat tussenkomst van de notaris verplicht is en lijkt daarmee bijhouding van een centraal register logisch. Het is dus goed nieuws en iets om nauwlettend in de gaten te houden!

Promotie voor ons allemaal

Weesp is een schitterend stadje, alleen van de buitenkant ziet het er soms niet uit. Dat mogen ook de ondernemers van bedrijventerrein Noord zich aantrekken, want een aantal van hen maakt er rond hun bedrijfspand een rotzooi van. Lekkere eerste indruk voor de duizenden treinreizigers die er elke dag op uitkijken. Gelukkig lijkt er nu een kentering in gang te zijn gezet. Pompdirect aan de Bloemendalerweg is een van de bedrijven die er wat aan doen.

Foto: André Verheul

Achter het bedrijfspand van Pompdirect, het vroegere pand van Drukkerij Ruitenbeek, prijkt een levensgroot doek dat de gehele achtergevel bedekt. In plaats van een blinde muur zien we nu de mooie witte dubbele Vechtbrug als onderdeel van de fraaie waterrijke binnenstad van Weesp. Ernaast staat een smakelijke promotie voor koffie- en theezaak Karakter, altijd goed voor een ambachtelijk bakje koffie in diezelfde binnenstad.

Edwin Veldhuyzen is eigenaar van Pompdirect, terwijl zijn vrouw Monique Dijkkamp dat is van Karakter Koffie en Thee. "Op deze manier draag ik Weesp een warm hart toe en maak ik promotie voor de zaak van mijn vrouw", legt hij uit. Deze ondernemer houdt van een net bedrijfspand, óók aan de achterzijde. "Als je aankomt, is het prettig om meteen een mooie uitstraling te hebben." Dat geldt wat Edwin betreft niet alleen voor bedrijfspanden, maar ook voor de stad als geheel. "Weesp heeft een mooie binnenstad, maar de buitenste schil ziet er op veel plekken niet uit. Daardoor trek je mensen niet naar die mooie binnenstad." Zijn poster van de Lange Vechtbrug brengt daar in elk geval op één plek een beetje verandering in. Overigens kwam Edwin op het idee nadat de gemeente Weesp dezelfde promotiedoeken had laten maken voor onder de bruggen in het centrum. Wie voor de brug staat te wachten, ziet dan een (ander) mooi plaatje van Weesp. Die doeken zijn vervaardigd door het Weesper bedrijf Groove Graphics.

Het promotiedoek bij Pompdirect is maar liefst 12 meter breed en 4 meter hoog. Echter, de Bloemendalerweg is 600 meter lang, dus er is nog wel wat meer nodig. Met zijn initiatief heeft Edwin mogelijk wat aan het rollen gebracht. De gemeente heeft de handschoen opgepakt en bezoekt andere bedrijven met de boodschap een soortgelijk initiatief te nemen of op een andere manier de uitstraling van het bedrijfspand te verbeteren. Behalve voor 'ons' imago bij treinreizigers is dat ook van belang in het kader van het Keurmerk Veilig Ondernemen (schoon, heel en veilig). Weesp Marketing deed ook een duit in het zakje door via een mailing aan IVW-leden te wijzen op het inspirerende voorbeeld van Pompdirect. Los van deze initiatieven is Gebrema al bezig met het verfraaien van het pand en de omgeving. De verbouwing van het verderop gelegen verloederde bedrijfspand tot nette opslagruimtes scheelt ook een slok op een borrel.

18 / 20

Hoe rijden we straks naar de A1?

Over een aantal jaren is de ontsluiting van Weesp richting de A1 ingrijpend veranderd. Niet langer de Korte Muiderweg, maar een nieuwe weg om de nieuwbouw in de Bloemendalerpolder heen wordt dan de entree naar de stad én naar de bedrijventerreinen. Het is goed om daar nu al kennis van te nemen en waar nodig op in te spelen, vindt de IVW.

Het tracé van de weg is vastgelegd en duikt op in de vele rapporten en bestemmingsplannen die zijn op te vragen op Bloemendalerpolder.com. Niet heel toegankelijk allemaal. De IVW dringt er via uitvoerend-secretaris Cor van der Poel al langer op aan om duidelijker informatie te verschaffen. Niet alleen over het tracé, maar ook over wanneer deze nieuwe weg de huidige Korte Muiderweg gaat vervangen en welke gevolgen dat heeft voor de bedrijven op de bedrijventerreinen Noord en Nijverheidslaan.

Meer verkeer

De nieuwe ontsluitingsweg wordt in feite een halve rondweg, met een beetje moeite links te ontwaren op het kaartje hierboven. De nieuwe weg begint in het verlengde van de Hogeweijselaan bij het spoorviaduct (voorbij de bedrijven One Fitness en Audion Elektro) en buigt af naar het westen, richting het Amsterdam-Rijnkanaal. Verderop draait de weg terug naar het oosten en sluit aan op de nieuwe op- en afrit van de A1. Hoewel de routing naar de binnenstad nog onbekend is, is het logisch dat verkeer van en naar de A1 vaker de Hogeweijselaan zal kiezen. Daar wordt het dus hoe dan ook drukker.

Om de bedrijven aan de Nijverheidslaan te bereiken, zal in vergelijking met de huidige situatie een omweg van 2 kilometer aanvaard moeten worden: eerst via de nieuwe ontsluitingsweg, dan via de Leeuwenveldseweg. Ook daar wordt het dus drukker.

Cor van der Poel: "Dit gaat al over twee à drie jaar spelen. Maar het probleem is dat het nog niet algemeen bekend is. Ik zou graag zien dat de gemeente actief over die nieuwe ontsluitingsweg gaat communiceren, zodat het bedrijfsleven erop kan inspelen. En niet alleen het bedrijfsleven, het is uiteraard van belang voor elke inwoner van Weesp."

Welkom bij de IVW

Foto: André Verheul

Of je nu groot of wat kleiner bent, de IVW is een bedrijvenvereniging die voor elke onderneming veel te bieden heeft. Daar zijn ook Samen Administratie en Studio 228 van overtuigd. We heten ze van harte welkom als nieuw lid.

Studio 228 is een informeel ontwerpbureau voor grafisch ontwerp, verpakkingsontwerp, ontwerp voor internet en creatieve beeldbewerking. In de afgelopen jaren zijn er tal van projecten gerealiseerd voor zowel grote organisaties als voor kleine start-ups. Jelle Bliek opereert met dit bedrijf vanuit de Loes van Marlestraat in Weesp en heeft zijn studio in Amsterdam.

Samen Administratie & Advies biedt ondernemers innovatieve oplossingen op het gebied van accountancy, boekhouding en financiële planning. Een team van financiële professionals bedient ondernemers in heel Nederland. Menno ten Have is de directeur, inderdaad: de broer van Frank ten Have van de kersverse Onderneming van het Jaar.

Ook lid worden? Voor het geld hoef je het niet te laten. Regel het meteen op www.ivw-weesp.nl.

BC bij de gemeente

De volgende IVW BusinessClub wordt dinsdag 7 maart gehouden in het stadhuis. Wethouder Herman Tuning van Economische Zaken is namens het college van B en W de gastheer.

De businessclub is hét moment om nieuwe contacten te leggen en met elkaar bij te praten. Zeker in het fraaie stadhuis is dat een welbestede middag. Leden van de IVW ontvangen een digitale uitnodiging.