B2B Weesp

6 maart 2014

B2B Weesp 6 maart 2014


Bakels scoort met uitgekiend sportbrood

Het succes van de Nederlandse sporters op de Olympische Spelen in Sochi is misschien wel een beetje te danken aan een sportbroodje uit Weesp.

Het Weesper bedrijf Bakels (bakkerijgrondstoffen) leverde tijdens de Winterspelen een nieuw product aan de olympische ploeg: Sportsgrain. Dit brood van zetmeel en vruchten is zo uitgebalanceerd dat een topsporter er de optimale energietoevoer uithaalt. Bakels deed twee jaar over de ontwikkeling van Sportsgrain en werkte nauw samen met onder andere wetenschappers en het InnoSportLab Papendal. Uit de tests blijkt dat de Sportsgrain Bar de perfecte basis biedt voor een topprestatie. Het geheim is de uitgekiende combinatie van zetmeel en vruchten die zorgt voor een optimale mix van snelle en langzame koolhydraten die aansluit bij de meest recente wetenschappelijke inzichten voor het optimaliseren van de koolhydraatinname. De Corendon-schaatsploeg maakte tijdens de zomertrainingen kennis met het sportbrood in het Topsportrestaurant in Papendal. Sindsdien maakt het deel uit van het sportdieet van de Corendon-schaatsers, die unaniem enthousiast zijn. Het voordeel van het brood is dat het een regulier voedingsmiddel is dat sporters gewoon kunnen eten, als ontbijt of lunch of tussendoor - maar dan in een 'plusversie', met dezelfde effectieve resultaten als een speciale sportreep. Het is ook nog eens heel lekker van smaak.

Directeur Ronald Menting van Bakels wil niet beweren dat de vele Nederlandse medailles in Sochi de verdienste van het sportbroodje zijn. Maar toch: "Topsport draait om de details. Een uitgebalanceerde energieleverancier kan zo'n detail zijn." Sportsgrain komt over enkele maanden in de winkel.

Ymere verstevigt positie in Weesp na overname De Woningbouw

Woningcorporatie De Woningbouw is sinds 1 maart gefuseerd met Ymere. Dat betekent dat vierduizend huurders in Weesp, Muiden en Muiderberg een nieuwe huurbaas hebben.

Ymere voldeed aan de eisen die De Woningbouw vooraf aan een fusiepartner had gesteld. Een belangrijke eis was dat de helft van de woningvoorraad, zo'n tweeduizend huizen, grondig wordt opgeknapt of vernieuwd. Geïnteresseerde partijen konden zich inschrijven. Ymere bleek de enige die zonder voorbehoud in de ambitie stapte. Een ander belangrijk punt was dat de lokale binding met Weesp en Muiden zou blijven. Ook op dat punt scoorde Ymere het best. Ymere is weliswaar een grote corporatie (na deze fusie meer dan 80.000 woningen), maar opereert in deelvestigingen. Ook onder de vlag van Ymere houdt Weesp een eigen vestiging, met een eigen directeur en een eigen mandaat.

De fusie is voorbereid door directeur-bestuurder Jan Turenhout (links op de foto). Op 1 maart nam hij afscheid. De nieuwe vestigingsdirecteur is Kees Kunst (rechts op de foto). Hij is verheugd met de nieuwe organisatie. In een interview met het WeesperNieuws legde hij uit waarom. "Zonder fusie had De Woningbouw amper bestaansrecht. We zouden niet veel meer kunnen doen dan de huur ophalen en het hoogstnoodzakelijke onderhoud doen."

De kleine dekselse Woningbouw had zich in de afgelopen jaren nog zeer daadkrachtig getoond met de nieuwbouw van het Gezondheidscentrum, Meidoorneiland en Papelaan en de grootscheepse renovatie van de Sinnigvelderflat, de Schildersbuurt, de Wintertuin en Broshuizen (Muiden). Maar de door het kabinet opgelegde verhuurderheffing en de verplichte bijdrage aan de Vestia-schuld maakten De Woningbouw vleugellam. Toezichthouder CFV beoordeelt de financiële positie van De Woningbouw als 'zwak' en eist maatregelen. Het roer moest om. Fusie bleek de enige toekomstbestendige optie, ook al was en is er veel argwaan en weerstand bij een aantal huurders. Volgens Kunst en Turenhout is het fusieproces zorgvuldig en transparant verlopen. "In de huidige situatie is de fusie met Ymere het beste wat onze huurders kan overkomen. Ymere kan investeren, De Woningbouw niet meer. Ook biedt Ymere meer en betere producten en diensten aan."

Ymere was al in Weesp actief met posities aan de Rijnkade en in de Bloemendalerpolder en de bouw van wooncomplex Tuin van Houten.

iLocator opent Bedrijvenloket

Het Bedrijvenloket Gooi & Vechtstreek brengt alle relevante informatie samen voor ondernemers die ruimte zoeken op een van onze bedrijventerreinen in de regio. Deze website is een initiatief van iLocator en ging 3 maart van start.

iLocator is de regionale ontwikkelingsmaatschappij die werkgebieden in de regio Gooi en Vechtstreek wil verbeteren. Met het Bedrijvenloket kunnen ondernemers en gemeenten relevante informatie verkrijgen die over de gemeentegrenzen heen reikt. Ook Weesp is deelnemer hierin. Het digitale loket is ook voor Weesp heel belangrijk, zegt Cor van der Poel van de IVW. "Bedrijven die ruimte zoeken, zien meteen wat er waar beschikbaar is en kunnen meteen contact leggen. Lekker snel, geen gedoe. Dat kan zeker helpen om nieuwe bedrijven naar Weesp te halen."

De weg wijst zich vanzelf: je tikt in wat je zoekt en de beschikbare panden komen tevoorschijn. De zoekopdracht voor een huurobject van 500 vierkante meter gaf bij onze proef op de som twee opties in Weesp en drie in Hilversum. Een klik verder en je ziet waar dat pand ligt en wie je moet hebben voor verdere informatie. De site biedt ook andere manieren van zoeken aan en geeft informatie over de bedrijventerreinen. Het bedrijvenloket is te vinden via ilocator.nl.

Zzp-avonden in De Bibliotheek Weesp

De Bibliotheek organiseert drie bijeenkomsten voor, en in samenwerking met, zzp'ers. De eerste was op 20 februari.

De bieb biedt sinds enige tijd flexibele werkplekken aan voor startende ondernemers en zzp'ers. Gebleken is dat er ook behoefte is aan gelegenheid om andere ondernemers te ontmoeten, te netwerken en ervaringen uit te wisselen. Zo ontstond het plan voor de zzp-avonden. Iedere bijeenkomst staat in het teken van een thema. Een deskundige spreker zal zijn of haar visie op het thema geven, praktijkvoorbeelden en tips aandragen en vragen beantwoorden. Op 20 februari ging het over klanten werven en klanten houden. De tweede bijeenkomst is op dinsdag 15 april. Het thema van die avond is work-lifebalance: hoe houd je als zzp'er werk en privé goed in evenwicht. De derde bijeenkomst is nog niet ingepland.

Enter Media komt met krant voor Muiden

Het WeesperNieuws heeft een nieuw zusje: het MuiderNieuws. Deze nieuwe krant verschijnt in Muiden en Muiderberg.

Tot voor kort verscheen in Muiden en Muiderberg dezelfde krant als in Weesp. Door die deels los te koppelen van het WeesperNieuws kan er meer nieuws uit Muiden en Muiderberg worden gebracht, aangevuld met berichten en achtergrondartikelen uit Naarden, Bussum en Weesp. Muiden gaat fuseren met Naarden en Bussum. De Weesper advertenties blijven in Muiden verschijnen, maar er kunnen ook advertenties alleen in de Muider editie worden geplaatst.

Enter Media (ook uitgever van B2B Weesp) maakt ook onder andere het BussumsNieuws, NaarderNieuws, DiemerNieuws en IJburgerNieuws.

B2B Weesp heeft een Twitteraccount geopend: @B2BWeesp. Volgers ontvangen verwijzingen naar de artikelen uit de nieuwste editie, maar zien ook meteen als er iets nieuws te melden is over het bedrijfsleven in Weesp. Het account wordt gevoed door de gezamenlijke redactie van B2B en WeesperNieuws. De redactie probeert zoveel mogelijk twitteraars uit het Weesper bedrijfsleven te volgen. Daar zitten vast interessante tweets tussen die tot een berichtje of een groter artikel in het blad kunnen leiden. Overigens blijft de redactie nieuws van uw bedrijf, suggesties of andere leuke dingen ook nog steeds graag ontvangen via e-mail op info@b2bweesp.nl.

Beter presenteren

Vaak weet iemand wel wat hij wil overbrengen, maar is hij zich wel bewust van het effect van zijn lichaamstaal, stemgebruik en houding? De manier waarop je iets presenteert maakt namelijk het wezenlijke verschil in het bereiken van je doel om een boodschap over te brengen en te laten beklijven. Dat stellen Jeanette van Riggelen en Nora Schenk van Logopediepraktijk Weesp.

Foto: Brian Elings

Wie de moeite neemt om een presentatie te houden, zou zich behalve met de inhoud ook, en beter nog vooral, bezig moeten houden met het presenteren zelf, is de overtuiging van logopedisten Jeanette van Riggelen en Nora Schenk. Want al is een verhaal nog zo informatief: als de presentatie niet boeit, gaat de inhoud verloren. Daarom biedt Logopediepraktijk Weesp met ingang van 2014 bedrijven en ondernemers presentatietrainingen aan. Dat kunnen individuele trainingen zijn, maar ook incompany voor het hele team.

Wat kan er misgaan bij een presentatie?
"Een boodschap kan niet overkomen door een matige performance. Bij een goede presentatie heb je een krachtige houding, een aangenaam spreektempo, durf je pauzes te laten vallen en maak je optimaal gebruik van je stem. Dit is ook van belang in vergaderingen en aan de telefoon: bij alle situaties waar het belangrijk is dat de boodschap duidelijk overkomt."

Hoe gaan jullie te werk?
"We houden mensen een spiegel voor en trainen ze op wat ze nodig hebben. Want ook een opvallend accent kan afleiden van de boodschap, net als slissen of een verkeerd stemgebruik. We observeren de hulpvrager in zijn of haar eigen omgeving. Soms geven we feedback met hulp van audio- en video-opnamen, want vaak hebben mensen niet door hoe ze overkomen. Jezelf terugzien en terughoren is een enorme eyeopener. Met tips, adviezen en training geven we mensen controle over hun houding en stem, zodat ze beide effectief kunnen inzetten bij het vertellen van hun verhaal. Een prettig bij-effect is dat goed presenteren een enorme boost in je zelfvertrouwen geeft. "

Is dit niet eerder voer voor presentatiecoaches dan voor logopedisten?
"Wij combineren logopedische kennis met presentatietechniek, waarin we specifiek geschoold zijn. Logopedisten hebben extra kennis over ademhaling, stemgebruik en mondmotoriek en zijn gewend hulpvraaggericht te werken: wat heb jij nodig om beter te kunnen presenteren of gehoord te worden. De combinatie van deze drie kwaliteiten werkt echt en heeft al bij menig bedrijf geleid tot meetbare successen."

Column

Wat gaat er veranderen voor de inzet van uw flexwerkers?

door Simone van Susteren (Jan Accountants)

Het wetsvoorstel Wet Werk en Zekerheid ligt bij de Tweede Kamer. In dit voorstel zijn enkele voorstellen opgenomen om de wet te veranderen onder andere op het gebied van ontslag en de langdurige inzet van flexibele arbeid te beperken. Wat zijn nu de voorstellen op het gebied van inzet van flexibele arbeid:

Proeftijd
In tijdelijke contracten van maximaal 6 maanden mag u straks geen proeftijd opnemen. Ook niet in opvolgende contracten. In een arbeidsovereenkomst van 6 maanden is straks een proeftijd verboden.

Concurrentiebeding
U mag straks geen concurrentiebeding opnemen in een contract voor bepaalde tijd. Alleen nog bij zwaarwichtige bedrijfs- of dienstbelangen en mits deze schriftelijk zijn gemotiveerd naar de werknemer toe.

Aanzegtermijn
Heeft uw werknemer een contract voor bepaalde tijd van 6 maanden of langer dan wordt u verplicht een aanzegtermijn in acht te nemen: u moet straks uiterlijk één maand voordat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd automatisch eindigt, de werknemer schriftelijk informeren of de arbeidsovereenkomst wordt voortgezet en onder welke arbeidsvoorwaarden. Doet u dat niet of niet tijdig, dan heeft de werknemer recht op een vergoeding gelijk aan één maandsalaris (naar rato bij niet tijdige aanzegging).

Ketenbepaling
Uw medewerker krijgt eerder een contract voor onbepaalde tijd. Volgen tijdelijke arbeidsovereenkomsten elkaar binnen 6 maanden (nu 3 maanden) op? Dan ontstaat na een periode van 2 jaar (nu 3 jaar) of bij een 4e contract een vast dienstverband (ketenbepaling). In een cao kan een andere regeling worden opgenomen.

De bedoeling is dat deze nieuwe ketenbepaling gaat gelden voor nieuwe (opvolgende) arbeidsovereenkomsten na inwerkingtreding van de nieuwe regels. De keten is dan pas doorbroken als de tussenpoos die ligt tussen de nieuwe arbeidsovereenkomst en de laatste arbeidsovereenkomst (eventueel van voor 1 juli 2014) langer is dan 6 maanden. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die u nu overeenkomt met uw werknemer kan straks dus meetellen in de nieuwe regels van de ketenregeling. Hebt u medewerkers in dienst onder de 18 jaar? En werken zij maximaal 12 uur? Dan geldt de ketenbepaling niet voor hen. Ook niet als u uw medewerker ontslaat als ze inmiddels 18 jaar zijn.

Per wanneer?
De genoemde wijzigingen zijn opgenomen in het wetsvoorstel Wet Werk en Zekerheid. De verwachting is dat deze wijzigingen ingaan per 1 juli 2015.

10 / 20

'Gemeente, doe er iets aan!'

Weesper ondernemers wijzen graag naar de gemeente. Hoe terecht is dat?

Foto: Brian Elings

Als wij ondernemers in Weesp interviewen voor dit blad, komt vaak gevraagd en ongevraagd de relatie met de gemeente ter sprake. Lang niet alles is negatief, maar er wordt wat af gemopperd. Ondernemers staan snel met een opmerking klaar in de trant van: de gemeente moet eens meer dit, de gemeente moet eens wat meer dat. Waar komt dat vandaan?

Weten we wel wat de gemeente doet?
Laten we eens wat feiten op een rijtje zetten. De gemeente stelde een structuurvisie op voor de revitalisering van de bedrijventerreinen, lokt investeerders op de Provada, steekt miljoenen in het opknappen van wegen op bedrijventerreinen, speelt een actieve rol binnen de werkgroep Keurmerk Veilig Ondernemen, stelde een bedrijfscontactfunctionaris aan, nam het beheer van de door ondernemers verwaarloosde Keurstraat over, boort stimuleringsregelingen aan, voert structureel overleg met bedrijvenvereniging IVW, plant bomen voor een fraaie uitstraling en toont structureel belangstelling via bedrijfsbezoeken.

De gemeente Weesp is dus erg actief richting het bedrijfsleven, waarbij de IVW overigens een belangrijke aanjagende rol speelt. Waarom wordt er dan toch zo vaak gemopperd op de gemeente? Er is natuurlijk ook een lijstje te maken met dingen die de gemeente niet (goed) doet. Maar het kan er ook mee te maken hebben dat de inzet van de gemeente niet bij iedereen bekend is. Kenmerkend was een onderzoek naar mkb-vriendelijkheid waarbij ondernemers eind vorig jaar was gevraagd om punten te geven als hun gemeente een aanspreekpunt heeft, regelmatig investeert, structureel overleg voert, informatie verstrekt op de website en een beleid voor starters heeft. Weesp heeft dat bijna allemaal in orde en toch beloonden de ondernemers hier hun gemeente met een zuinige 6,4. Weten de ondernemers in Weesp eigenlijk wel wat hun gemeente allemaal voor ze doet?

Moet de gemeente niet meer doen?
Nog een rapportcijfer. Tijdens de Weesper B2B-dagen vroeg onze redactie aan de aanwezige ondernemers een rapportcijfer te geven over de gemeente Weesp als partner van het bedrijfsleven. Er werden heel veel zessen gegeven en een paar zevens, daarnaast een vijf en een acht als uitschieters. Er rolde een gemiddelde van 6,5 uit. Ter vergelijking: bedrijvenvereniging IVW kreeg een 8. De opmerkingen die de ondernemers erbij plaatsten geven meer inzicht. Een greep: de gemeente maakt te veel plannen, maar doet te weinig. Er zijn wel verbeteringen, maar ze gaan niet snel genoeg. De gemeente moet eens wat doen aan de leegstand. En het meest genoemd: het afblazen van PostNL en Action zijn gemiste kansen.

Positieve punten worden ook gezien. Het aanstellen van de bedrijfscontactfunctionaris werd meerdere keren genoemd en geroemd. Een opvallende reactie kwam van een bedrijf dat inmiddels weg is uit Weesp. Het was niet gelukt om in Weesp een grotere geschikte huisvesting te vinden, maar men was ronduit complimenteus over de manier waarop door de gemeente was meegedacht en meegewerkt in de zoektocht naar iets nieuws in Weesp.

Wie is 'de gemeente' eigenlijk?
Wat het ook lastig maakt, is dat 'de gemeente'

12 / 20

Weesp zet zich als bedrijvenstad in de schijnwerpers tijdens vastgoedbeurs Provada. Foto: Christian Pfeiffer

een matroesjkapoppetje is: het bestaat uit meerdere onderdelen. De gemeenteraad bepaalt, de wethouder bestuurt en de ambtenaren voeren het werk uit. Dat is allemaal 'de gemeente'. Zo kan het zijn dat de wethouder de weg plaveit voor de komst van PostNL op het bedrijventerrein, maar dat de gemeenteraad zegt: dat willen we niet. De gemeenteraad kan vinden dat de gemeente zich dienstbaar moet opstellen, maar de handhavingsambtenaar zegt: regels zijn regels. Je kunt blijven aankomen met het lijstje wapenfeiten uit de tweede alinea van dit artikel, maar als een ondernemer een naar de welstand verwijzende brief heeft ontvangen waarin staat dat hij zijn deur niet geel mag verven, dan deugt 'de gemeente' in de beleving van die ondernemer gewoon niet.

Wat zegt de wethouder?
De wethouder die het meest met het bedrijfsleven te maken heeft, is Christian Zierleyn. Hij is wethouder van Economische Zaken. Hij hoort die wisselende reacties ook. "Het is nog wel eens kort door de bocht. Bij sommigen doe je het nooit goed. Maar wat vooral speelt, is dat ondernemers niet altijd zien wat de gemeente op de achtergrond allemaal voor het bedrijfsleven doet."

De wethouder wil de genoemde kritiekpunten graag even langslopen. Ten eerste: plannen duren te lang. Zierleyn: "Herstructurering kost nu eenmaal veel tijd. Daarbij komt dat de gemeente alleen het kader stelt. Dat is allang gedaan. Het zijn nu de marktpartijen die het werk moeten doen. Wat betreft de leegstand: als je naar de cijfers kijkt valt het met de leegstand op Noord wel mee. Wel staan er enkele prominente panden al langere tijd leeg. Deze panden voldoen niet aan de vraag, daarom staan ze ook leeg. De eigenaren zijn daar verantwoordelijk voor. Wat we als gemeente wel kunnen doen, en dat doen we ook, is met de eigenaren in gesprek gaan, op de Provada investeerders lokken, het bedrijventerrein aantrekkelijker maken en bijdragen aan het bedrijvenloket van iLocator (zie pagina 5 - red)."

Kampioen bedrijfsleven

Op 19 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. In Weesp doen zeven partijen mee. Elke partij heeft een paragraaf over het lokale bedrijfsleven opgenomen in het verkiezingsprogramma, elke partij onderstreept het algemeen belang van een florerend bedrijfsleven in onze stad.  Alle partijen willen voort op de ingeslagen weg en waar mogelijk het bedrijfsleven nog beter faciliteren. Op basis van de verkiezingsprogramma's is er dus niet even snel een kampioen Weesper bedrijfsleven aan te wijzen. Die moet zich straks in de gemeenteraad tonen, als de echte beslissingen moeten worden genomen.

'Kom eerder naar de gemeente toe, we hebben veel te bieden'

Dat PostNL zeer waarschijnlijk geen distributiecentrum met 250 arbeidsplaatsen in Weesp zal vestigen, vindt Zierleyn ook een gemiste kans. Hij wilde wel, maar kon de meerderheid van de gemeenteraad niet overtuigen. Het belang van Het Domijn woog voor de meerderheid van de raad zwaarder. Het ontlokte IVW-voorzitter Wim Zagt (die verder erg lovend is over de samenwerking met de gemeente) in het decembernummer van B2B de uitspraak dat bij veel politieke partijen het bedrijfsleven in Weesp er niet goed opstaat. "De gemeenteraad koos niet voor de economie", zei hij. Zierleyn vond die opmerking niet leuk. "Het is te makkelijk. Dezelfde gemeenteraad heeft veel besluiten genomen die heel goed zijn voor het Weesper bedrijfsleven. We steken op dit moment meer dan 1 miljoen euro in het opknappen van de Hogeweyselaan", reageert de wethouder.

Over het uitblijven van een Action-vestiging op de Hogeweyselaan zegt Zierleyn dat dat ook aan Action ligt. De gemeenteraad wil graag dat Action komt, maar heeft twee voorwaarden gesteld om ongewenste concurrentie met het winkelgebied in de binnenstad te voorkomen. Volgens Zierleyn wil Action nu net die ene optie die de gemeenteraad te ver vindt gaan. "Het ligt dus genuanceerd."

Waar zijn we wel over te spreken?
Er zijn ook volop bedrijven in Weesp die heel goed te spreken zijn over hoe 'de gemeente' de zaken aanpakt. Zierleyn krijgt die positieve signalen ook terug. Hij geeft nog wat meer inzicht: "Een gemeente zoals Weesp heeft maar beperkte middelen. We kunnen vaak niet meer dan faciliteren en partijen bij elkaar brengen. Wij hebben een erg goed netwerk en daar mogen Weesper bedrijven gebruik van maken. Graag zelfs. Het gebeurt nu eigenlijk veel te weinig. Waar het wel gebeurt, boeken we succes. Zo zijn er nu mogelijkheden om een kantoorpand aan de Amstellandlaan om te vormen tot appartementen. We hebben Bakels kunnen behouden door problemen met de grondpositie op te lossen. En Weesp draagt ook bij aan iLocator, dat met het bedrijvenportaal het bedrijfsleven ten dienste staat bij verhuizingen of uitbreidingen. Op het Van Houten Industriepark zijn we het gesprek aangegaan met de VVE over de openbare ruimte. Kortom, de gemeente is veel meer een partner voor bedrijven dan die vervelende meneer die alleen belasting komt innen. We hebben vorig jaar niet voor niets de Google eTown Award gekregen voor hoe wij de dingen hier voor elkaar hebben."

Hoe wordt de dienstverlening beter?
Dat neemt niet weg dat de dienstverlening aan bedrijven verbeterd kan worden. De dienstbare opstelling die de gemeenteraad en het college van B&W nastreven, vereist een omslag in de bedrijfscultuur bij de gemeente. En die slag is nog niet helemaal (of niet bij iedereen) gemaakt. "Regels blijven regels, maar de gemeente moet meedenken over wat wel mogelijk is. Een van de manieren om dat te bereiken, is de bedrijfscontactfunctionaris. Ik zie hem als 'loods' die bedrijven helpt snel en soepel door gemeentelijke trajecten te helpen. Op 1 maart is het nieuwe Klant Contact Centrum in gebruik gesteld met daarbij de proef om meer via internet te regelen zodat het efficiënter gaat. Dat is niet alleen voor burgers, juist ook voor bedrijven! Kortom: ik zou willen dat bedrijven eerder naar ons toekomen. We hebben de bedrijven namelijk veel te bieden."

Column

Cash is king? Deel 1

door Niels van de Griend (Van Elten/Van de Griend Netwerk Notarissen)

Over het algemeen kun je wel stellen dat inderdaad over het algemeen geldt dat het hebben van cash een goede zaak is. Het kan dus ook verleidelijk zijn om dividend uit te keren uit je BV. Fiscaal dient de uitkering goed tegen het licht gehouden te worden, maar sinds het nieuwe BV-recht is ook civielrechtelijk extra aandacht vereist. In de nieuwe BV wetgeving zijn de regels voor het uitkeren van dividend veranderd. Ook voor de enig aandeelhouder/directeur is het belangrijk rekening te houden met de nieuwe regels.

In het spraakgebruik is overigens de term Flex BV gemeengoed geworden, alsof er sprake is van een nieuwe BV-vorm, naast of in plaats van de oude BV. Dat klopt niet helemaal, want het is 'gewoon' nieuw BV-recht. Als werktitel is destijds de term Flex BV aangenomen omdat in het wetsvoorstel de termen 'vereenvoudiging' en 'flexibilisering' waren opgenomen. Maar het is eigenlijk gewoon een aanpassing van het Burgerlijk Wetboek.

Maar nu concreet. Er zijn wettelijke eisen aan uitkering van dividend verbonden. Winst mag namelijk pas worden uitgekeerd als drie wettelijke eisen zijn nageleefd.

Er moet een aandeelhoudersbesluit zijn tot uitkering, tenzij in de statuten een andere regeling is opgenomen. Als er wettelijke of statutaire reserves zijn, moet het resterende eigen vermogen groot genoeg zijn. Het bestuur moet de uitkering goedkeuren.

De regels voor het nemen van besluiten door aandeelhouders zijn fors gewijzigd. Als de statuten van vóór 1 oktober 2012 zijn, geldt niet meer altijd de tekst van de statuten. Als er meerdere aandeelhouders zijn of als er certificaten van aandelen zijn uitgegeven, is het vaak verstandig om de statuten aan te passen.

Elke uitkering van dividend moet door het bestuur worden goedgekeurd. Het bestuur weigert de goedkeuring slechts 'indien het weet of redelijkerwijs behoort te voorzien dat de vennootschap na de uitkering niet zal kunnen blijven voortgaan met het betalen van haar opeisbare schulden'.

Als het bestuur onterecht goedkeuring verleent, kunnen de bestuurders daarvoor aansprakelijk worden gesteld. Daarom is het verstandig dat het bestuur goed vastlegt van welke informatie zij is uitgegaan bij de beoordeling. Het is verstandig om bij twijfel een deskundige te raadplegen.

Kortom, hoewel over het algemeen uitkering van dividend zeer aantrekkelijk is, zal een en ander met zeer veel waarborgen omgeven moeten zijn. Laat je ook heel erg goed begeleiden door je fiscaal adviseur.

Volgende keer meer hierover.

De dialoog brengt je verder

Foto: Ruth van Kessel

Met ervaring uit de uitgeverswereld op zak en een dosis passie voor websites, data en software, startte Jeroen den Haan op het hoogtepunt van de economische crisis met Den-Haan.Net. Samen met zzp'ers in teksten en grafische vormgeving uit Weesp en omgeving biedt hij vanuit zijn bureau aan huis fullservice.

Ruim drie jaar is Jeroen den Haan bezig als zzp'er en bouwt en onderhoudt hij websites voor een grote diversiteit aan bedrijven en organisaties. VSB Poëzieprijs is een van zijn eerste opdrachtgevers en sindsdien bouwt hij jaarlijks voor de Poëzieprijs een nieuwe website, elk jaar weer net even anders dan in voorgaande jaren. Vorige maand werd de prijs uitgereikt aan dichter Antoine de Kom. Den Haan: "Deze website is een mooi voorbeeld van een combinatie van functionaliteit en een aansprekende vormgeving, die dsgn.frm.nl uit Amsterdam voor haar rekening neemt. In Weesp werk ik vooral samen met vormgever Oege van Muiden, hij is echt mijn sparringpartner. Via bestaande relaties krijg ik diverse klanten in Weesp. Dat gaat van mond tot mond, dus de beste referentie die je kunt hebben."
Den Haan heeft zijn roots in de uitgeverijwereld. Voor uitgeverij Keesing die zich vooral richt op denksport en beveiligingsmedia, ontwikkelde hij onder meer applicaties voor banken en grenswisselkantoren en stond hij aan de wieg van applicaties waarmee geld en beveiligingsdocumenten kunnen worden gecontroleerd. Uit hobbyisme bouwde hij zijn eerste website: de Rode Hoed in Amsterdam. Den Haan: "Hier kwamen steeds meer opdrachten uit voort en ik merkte dat in de ontwikkeling van een goed functionerende website mijn hart ligt. In 2010 zegde ik - midden in de crisis!- mijn baan bij Keesing op en ben ik vol gegaan voor Den-Haan.Net." Zijn achtergrond verloochent zich niet. "Het is geen toeval dat ik veel klanten uit de uitgeverijbranche heb. Ik weet precies hoe het werkt. Mijn uitdaging ligt in de combinatie van techniek en functionaliteit. Ik hoor vaak van klanten terug dat ik snel werk lever en dat ik sterk ben in de dialoog. Daardoor weet ik precies wat iemand wil met een website en in welke stijl. Die complimenten steek ik graag in mijn zak."

Den-Haan.Net over Boek.nl
Frans Cladder vond Jeroen den Haan via een artikel in het WeesperNieuws. Den Haan: "Hij was voor Boek.nl op zoek naar iemand die affiniteit had met boeken, Weesp en de Vecht en die een bestaande database kon uitbouwen en verbeteren. Frans is een fijne opdrachtgever. Hij is vernieuwend en inspirerend en samen met de andere programmeur in dit project komen we tot een heel mooi product."

'Eureka, ik heb het gevonden'

Foto: Ruth van Kessel

Van een boek is zoveel meer te vermelden dan alleen de titel en de auteur. En zeker als het gaat om, jaren na het verschijnen, een uitgave terug te vinden in het woud aan boekenwinkels - fysiek en online - is Boek.nl van onschatbare waarde, stelt Frans Cladder, het brein achter een enorme boekendatabase.

Wie schreef er ook alweer over de geschiedenis van de Vecht of gedetailleerder, wat is er over de bodem van de Vecht geschreven? Of over de waterkwaliteit? Welk boek gaat over de steeds veranderende ligging van de Vecht? Hoe vind je die boeken terug als het trefwoord niet in de titel staat en je de auteur niet kent? Bibliograaf Frans Cladder, bedenker en beheerder van Boek.nl, wist al ver voor het internettijdperk het antwoord op deze behoefte en creëerde met zijn Stichting Boek.nl een onafhankelijke boekendatabank.
Als uitgever van boeken met focus op de Vechtstreek onder de naam 'Heureka', stortte Cladder zich al vroeg op het dienstverlenende aspect in de boekenwereld. Vier jaar na de start streek de uitgeverij in 1980 neer aan de Hoogstraat in Weesp. Cladder: "In die tijd ontdekten we dat er meer behoefte is aan informatie aan boeken die er al zijn, dan aan nieuwe boeken. Boeken dreigden opnieuw gemaakt te worden, omdat ze niet altijd vindbaar waren." Dus ging Heureka met het Centraal Boekhuis in Culemborg een samenwerking aan om ook de relatief commercieel minder interessante, maar nog wel leverbare boeken vindbaar te maken. Ruim 80.000 titels werden geïndexeerd. Eerst in catalogi en kaartenbakken, later op microfiches en in 1984 startte de internetboekhandelaar avant la lettre met de service 'Belboek'. "Hierbij konden mensen rechtstreeks inbellen in het boekdatasysteem van Belboek en zien of een titel nog leverbaar was. Eind jaren 80 gingen we over op videotekst op Minitel, een vooruitstrevende zet, die de latere overstap naar internet, begin jaren 90, redelijk eenvoudig maakte", herinnert Cladder zich met plezier. "Belboek was daarmee de eerste internetboekhandel, we liepen echt voorop in deze ontwikkelingen en wat mij betreft zijn we nog lang niet uitontwikkeld." Vanaf 2003 kreeg Belboek de naam Boek.nl.

Boek.nl over Den-Haan.Net
Frans Cladder: "In Boek.nl werken we al vanaf de eerste jaren samen met onze vaste programmeur Roelof Ossenwaarde. Jeroen den Haan is de perfecte partner voor ons: hij is een kei in het vertalen van abstracte constructies naar begrijpelijke taal op de website. Hij snapt de essentie van onze missie: informatie over boeken vindbaar maken."

Melanie Dowling (31) is kandidaat voor het penningmeesterschap van de IVW. Bekrachtiging wordt verwacht tijdens de BusinessClub op het Golfcentrum op 1 juli. Melanie stelt zich hier aan u voor.

"Na mijn studie HBO Communicatiemanagement ben ik meteen gestart bij de Rabobank. Eigenlijk meer per toeval ben ik op het hoofdkantoor beland en uiteindelijk niet meer vertrokken bij de Rabobankorganisatie. Na ook nog even gekeken te hebben bij Rabobank Hilversum Vecht en Plassen, werk ik sinds juni 2009 als Accountmanager Zakelijke Relaties bij Rabobank Amstel & Vecht met als werkgebied Weesp, Muiden en Muiderberg."

"Het is een leerzame, maar zeker ook turbulente tijd om accountmanager te zijn. Wat de functie mooi maakt is, dat ik de gelegenheid krijg om ondernemers aan elkaar te verbinden en te zoeken naar een passend advies waar iedereen bij is geholpen. Saamhorigheid staat bij mij hoog in het vaandel. Het werkgebied van onze belangenvereniging maakt het mogelijk om dit ook toe te passen; van de ondernemersverenigingen die ik tot nu toe heb meegemaakt, merk ik hier een grote binding tussen de ondernemers. Een bestuursfunctie bij de IVW trekt mij aan om op deze manier de ondernemers verder met elkaar te verbinden en daarnaast geeft het mij de mogelijkheid om beter op de hoogte te blijven van de lokale ontwikkelingen."

"Ik hoop dat we met zijn allen, in deze tijden, weer een stuk optimisme kunnen laten zien door middel van samenwerking en door de kansen te benutten in de markt, want die zijn er zeker. Tot bij een IVW-bijeenkomst!"

Laat de voordelen van de IVW niet liggen

Foto: Brian Elings

Nog geen lid van de IVW? Dan laat u echt iets liggen!

Bedrijvenvereniging IVW maakt zich sterk voor de collectieve én individuele belangen van de ondernemers in Weesp, Muiden en omstreken. Belangenvertegenwoordiging is zeer belangrijk, maar leden van de IVW mogen méér van hun lidmaatschap verwachten. Het bevorderen van business-to-businessactiviteiten is een belangrijke doelstelling. Zo is er zes maal per jaar de IVW BusinessClub, een drukbezochte netwerkbijeenkomst. Maar ook via de IVW website, participatie in B2B en de verkiezing van het Bedrijf van het Jaar kunnen de leden zich profileren.

De IVW is een van de grootste bedrijvenverenigingen in deze regio en onderhoudt via het voorzittersoverleg ook veel contacten over de Weesper grenzen heen. Zowel grote als kleine bedrijven, opererend in nagenoeg alle branches, zijn aangesloten. In dit bonte veld herkent en erkent de IVW de gemeenschappelijke deler en brengt die lokaal, regionaal en provinciaal voor het voetlicht. Dus word lid van de IVW. Dat kan heel eenvoudig via www.ivw-weesp.nl. Voor de prijs hoeft u het niet te laten: € 273,- excl. BTW per jaar.

Terug naar school voor de volgende IVW BusinessClub

Foto: Brian Elings

De eerstvolgende IVW BusinessClub is op 18 maart bij het Casparus College in Weesp, een voorloper op het gebied van hedendaags voorbereidend beroepsonderwijs. Tijdens de bijeenkomst zal duidelijk worden hoe belangrijk de samenwerking is tussen bedrijfsleven en deze school. IVW-leden hebben de uitnodiging met alle bijzonderheden al per post ontvangen.

Nieuwe leden

Graag stellen we weer twee nieuwe IVW-leden aan u voor. Dat kan met een geheven glas. Want het gaat om 't Heertje Eten en Drinken aan de Herengracht (hartje centrum) en Miranda Beems Wine Import aan de Anna Horstinkstraat (Leeuwenveld). Beide ondernemingen zijn relatief nieuw in Weesp en hebben zich onlangs aangesloten bij de IVW. Ook lid worden: ga naar www.ivw-weesp.nl.