B2B Weesp

11 september 2014

B2B Weesp 11 september 2014


Kookers.nl start kook-studio in Weesp voor groepen en bedrijven

Met vestigingen in Nijmegen en Utrecht kiest Kookers.nl Weesp als hoofdlocatie. In het pand van CityStarter pal tegenover het station realiseert ondernemer en kok Sander Steynis naast zijn hoofdkantoor ook zijn nieuwste kookstudio. Voor oktober staan de eerste kookworkshops al in de agenda.

Voor bedrijven en groepen biedt de kookstudio aan het Stationsplein straks een informele, gezellige plek waar deelnemers zich kunnen bekwamen in de kunst van het koken. Het daarna samen genieten van het zelfbereide diner zal een belangrijke component zijn. "Maar ook biedt de kookstudio gelegenheid aan bedrijven hun nieuwe producten te demonstreren", vertelt Sander Steijnis. "Voor Kenwood keukenapparatuur doen we dat al jaren. En we bieden catering, kookworkshops en privédiners voor particulieren. Dankzij een grote databank met chef-koks kunnen we elke wens op kookgebied realiseren. Tachtig procent van onze boekingen in Nijmegen en Utrecht zijn vriendenfeestjes, bedrijfsuitjes of teambuildingactiviteiten: samen bezig zijn met eten verbindt mensen. Maar ook individueel inschrijven op kookworkshops is mogelijk."

Koken doet Steijnis al zijn leven lang. Dus dat hij na zijn studie bedrijfskunde startte met een eigen cateringbedrijf was een logische stap. Acht jaar geleden vloeide Kookers.nl hier uit voort. Het is niet toevallig dat de ondernemer met Kookers.nl nu ook in Weesp neerstrijkt. De liefde bracht hem in Weesp en toen de aanvragen voor kookers.nl vanuit de Randstad toenamen, ontstond de wens voor een locatie in de buurt van Amsterdam. Steijnis: "Ik kwam in contact met Cees van Vliet, die bezig is met CityStarter. De deal was snel gemaakt: Kookers.nl biedt de startende ondernemers een mooie koffiehoek met espresso-apparaten en ruimte voor bedrijfslunches en wij hebben een toplocatie, dankzij de trein voor de deur en volop parkeergelegenheid. Ideaal voor onze klanten uit de Randstad." Daarnaast zal Steijnis meewerken in CityStarter als deskundige in het ondernemerspanel van CityStarter dat de ideeën van startende ondernemers toetst op haalbaarheid. "Het op weg helpen van jonge ondernemers doe ik ook binnen Kookers.nl en is mijn passie. Dat ik mijn kennis en ervaring als bedrijfskundige en ondernemer nu breed via CityStarter voor beginnende ondernemers kan inzetten, vind ik enorm inspirerend."

Meterhoge vlammen slaan uit leeg pand

Foto: Christian Pfeiffer

Het was iets waar je op kon wachten: in het sterk verwaarloosde pand aan de Bloemendalerweg brak op 10 augustus brand uit. Metershoge vlammen sloegen uit het dak toen de brandweer arriveerde. Dat de brand snel onder controle was, was voor een belangrijk deel te danken aan een enorme hoosbui die net op dat moment boven het Weesper bedrijventerrein losbarstte.

Het verbaast werknemers van de omliggende bedrijven niets dat Bloemendalerweg 30 is uitgebrand. Al jaren staat het pand leeg en verkrot het met de dag verder. Soms lopen er mensen belangstellend of keurend omheen, meestal gebeurt er niets. De bomen groeien dan ook door het gebroken glas in de kozijnen heen.

Het pand is sinds 2004 in handen van investeringsmaatschappij Van Baerlestraat. Het staat al veel langer leeg. In het kader van de revitalisering van het bedrijventerrein en het KVO-keurmerk werden en worden al langer van verschillende kanten pogingen ondernomen om met de eigenaar in gesprek te komen om iets met of aan het gebouw te doen. Tot dusver zonder resultaat.

Hoe de brand is ontstaan, is niet duidelijk. Opmerkelijk is wel dat de politie de volgende dag al aan het WeesperNieuws meldde dat brandstichting wordt uitgesloten. Volgens een woordvoerder was er geen reden om een nader onderzoek in te stellen. Overigens is er wel een buurtonderzoek geweest.

De brand brak op een zondagmiddag uit, tegen vijf uur. Het vuur verspreidde zich razendsnel aan de achterkant van het gebouw in een lege opslagloods. Ondanks de slechte staat van het pand is de schade op het oog aanzienlijk.

Net zoals er elke dag heel veel mensen hun verjaardag vieren, zijn er ook altijd jubilerende bedrijven. Vijf, tien of vijftig jaar: het is een mooie gelegenheid om flink uit te pakken. Met een medewerkersdag, eersteklas diner of spetterende feestavond. Plus een videoverslag om alles nog eens terug te kijken. Leuk natuurlijk, maar er blijft dan wel veel liggen. De historie van het bedrijf. De mensen die kwamen en gingen. De ontwikkeling van een product of dienst. In een jubileumboek heb je daar alle ruimte voor. Ik, schrijver Bas Holzhaus, maakt al enige tijd zulke boeken, van het eerste idee en de inhoud tot onderzoek, interviews en de definitieve tekst. En ik zorg eventueel ook voor een vormgever, fotograaf en drukker. Kijk maar eens op www.basholzhaustekst.nl/jubileumboeken. Dus als er binnenkort iets te vieren valt…

Hogeweyse- laan ligt er weer strak bij

Foto: Christian Pfeiffer

De Hogeweyselaan is helemaal vernieuwd. Het werk nam ruim drie maanden in beslag.

Daarmee is deze belangrijke verkeersader op het bedrijventerrein Noord flink opgeknapt. Dat was dringend nodig. De weg lag er op het laatst zo slecht bij dat de gemeente claims vreesde van bestuurders die hun auto erop stuk zouden rijden. De weg is door de gemeente helemaal onder handen genomen. Het asfalt ligt er weer strak bij, fietsers hebben meer ruimte gekregen en er zijn meer parkeerplekken gekomen. Ook de kruising bij Denso is vernieuwd.

Het werk werd in fases uitgevoerd zodat de bedrijven aan de Hogeweyselaan zo bereikbaar mogelijk bleven. De kosten van de herinrichting zijn begroot op 1,2 miljoen euro. De gemeente en de provincie delen de rekening.

Project Keurstraat afgerond

Foto: Christian Pfeiffer

De Keurstraat wordt eigendom van de gemeente. Het is nu nog een particuliere straat, in gedeeld eigendom van alle aangrenzende vastgoedeigenaren.

Het is de laatste stap in een vaak moeizaam proces om de verwaarloosde 'achterstraat' op te knappen in het kader van de revitalisering van het bedrijventerrein. Uiteindelijk hebben bijna alle bedrijven hun gevels opgeknapt. Wat restte was een kostbare opknapbeurt van de bestrating en de riolering. De gemeente heeft dat voor haar rekening genomen, op voorwaarde dat de straat gemeentelijk bezit werd.

Nu, bijna zeven jaar later, is er met alle bedrijven overeenstemming over die overdracht. Binnenkort verwisselt het laatste perceel van eigenaar.

Procility levert circulair meubilair

De gemeente Hoorn heeft gekozen om ruim 400 werkplekken in te richten met gerevitaliseerd meubilair van Procility in Weesp.

Werknemers van de gemeente Hoorn kunnen sinds vorige maand gebruik maken van elektrische zit-stawerkplekken. De keuze voor de gerevitaliseerde bureaus sluit aan bij de ambitie van de gemeente om zo veel mogelijk duurzaam in te kopen. Procility, onderdeel van de PD Group, wil inspelen op de toenemende vraag naar 'circulair inkopen' en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het bedrijf heeft de aanbesteding in Hoorn gewonnen en het meubilair aan de gemeente geleverd. "We zijn vereerd dat we een bijdrage hebben mogen leveren aan deze gemeentelijke ambitie", zo laat het bedrijf weten. Procility kan verschillende opties voor gerevitaliseerd kantoormeubilair leveren die voldoen aan alle arbo-normen. Het gaat om gebruikt kwaliteitsmeubilair dat nauwelijks is te onderscheiden van nieuw, met volledige fabrieks- en nalevergarantie, dat na 5, 7 of 10 jaar kosteloos wordt opgehaald.

Sporten met een ID-tag

Weesper ondernemers Patrick van Rumt en Jur van der Slikke introduceren Safe-ID, lichtgewicht sporttags met een QR-code, waarmee persoonlijke en medische gegevens van de sporter direct te scannen zijn met een smartphone. Bij een ongeval zijn deze noodhulpgegevens meteen beschikbaar.

Foto: Ruth van Kessel

De Weesper ondernemers, zelf fanatieke duursporters, zijn ervan overtuigd dat de sportwereld op hun innovatie staat te wachten. Van Rumt: "Safe-ID is een unieke code die iedereen bij zich zou moeten dragen. Want in geval van nood kan de hulpverlener de Safe-ID/QR-code scannen met een smartphone. Alle gegevens die nodig zijn voor doeltreffende hulp verschijnen dan op het display: naam, wie er gebeld moet worden in geval van nood, allergieën, medicijngebruik, familie... de eigenaar van de Safe-ID/QR-code bepaalt zelf welke gegevens zichtbaar moeten worden."

Vooralsnog richten de ondernemers zich op de hardloop- en de wielrensport. De running- en biketags zijn via de website safe-id.nl te verkrijgen en vanzelfsprekend in sportwinkels. De reacties zijn enthousiast. Van der Slikke: "Het is echt een uitkomst voor sporters die net als wij steeds moesten bedenken waar ze hun portemonnee met ID en telefoon laten tijdens het sporten. Een runningtag op je schoen of een sticker op je fietshelm en je bent klaar. En voor het thuisfront is het ook een geruststellend idee."

Uit eigen ervaring en uit verhalen weten de Weespers dat hun innovatie geen overbodige luxe is. Van Rumt: "Het zijn juist die onbenullige voorvallen die tot letsel kunnen leiden: een ongelukkige afstap van je fiets, het koordje van je tas dat tussen je spaken blijft haken en helaas kennen we ook de verhalen van een ongelukkige val met je hoofd op een stoeprand. Een ongeluk zit echt in een heel klein hoekje en dan is het fijn dat er meteen adequaat gehandeld kan worden door hulpverleners."

De Safe-ID tags zijn sinds juli op de markt. "We zijn nu bezig om hulpverleningsinstanties te informeren over het bestaan van Safe-ID. Omdat het van belang is dat hulpverleners de code snel vinden, adviseren we om de tags altijd op dezelfde plaats aan te brengen. Natuurlijk zal er nog wel een tijdje overheen gaan voordat Safe-ID helemaal ingeburgerd is, maar we kunnen ons voorstellen dat ook zorgverzekeraars het een interessant product vinden", aldus de ondernemers.

In Weesp zijn de Safe-ID sporttags verkrijgbaar bij Bijvoet Sport en Van der Linden Tweewielers.

Column

Verplichte pensioenregeling, maal twee

Er zijn in Nederland zo'n 65 verplicht gestelde bedrijfstakpensioenfondsen (Bpf). In een zogenaamde verplichtstellingsbeschikking is opgenomen wanneer een werkgever onder de reikwijdte van een pensioenfonds valt. Er staat (in grote lijnen) in welke werkzaamheden in overwegende mate bij de werkgever uitgevoerd moeten worden en vaak ook hoe het begrip 'in overwegende mate' ingevuld moet worden. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar omzet, arbeidsuren of arbeidsloon. Niet alle werkgevers zijn op de hoogte van deze verplichting en dat leidt in de praktijk tot vervelende situaties.

Het gebeurt steeds vaker dat werkgevers door pensioenfondsen worden verrast met een verplichte aansluiting en bijbehorende premienota's, al dan niet met terugwerkende kracht. De termijn van de terugwerkende kracht bedraagt minimaal 5 jaar, maar kan oplopen tot 20 jaar. Zeker wanneer het pensioenfonds bij u op de stoep staat omdat u zich niet heeft aangemeld, zal het pensioenfonds zich strikt opstellen. Dit probleem vloeit voort uit de verplichting van een pensioenfonds om uw werknemers van pensioen te voorzien, ook al heeft u geen of te weinig premies aan dat fonds afgedragen. Vervolgens kunt u als bestuurder hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor de premieachterstand.

In veel gevallen kan vrij gemakkelijk worden vastgesteld of een werkgever onder een verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds valt. In sommige gevallen kan het echter ook zijn dat de werkzaamheden onder meerdere definities vallen. Zo was er een spuiterij van meubelpanelen. De activiteiten van deze werkgever vielen onder de verplichtstelling van twee pensioenfondsen en het gevolg was dat beide pensioenfondsen de werkgever als premieplichtig aanmerkte en nota's, aanmaningen en dwangbevelen stuurden. De werkgever voelde zich het meest betrokken bij de meubelindustrie en heeft ervoor gekozen alleen premies aan het Bpf Meubels te betalen. Daar heeft het Bpf Schilders zich niet bij neergelegd en is een rechtszaak begonnen. Op basis van de concrete bedrijfsactiviteiten concludeerde de rechter dat de onderneming onder de verplichtstelling van het Bpf Schilders viel en dat de werkgever aan dat fonds premies moest betalen. Een lichtpunt in deze uitspraak is dat de rechter van mening was dat er niet met terugwerkende kracht premies verschuldigd waren, omdat het betalen van dubbele pensioenpremies in strijd is met de wet.

Gezien de steeds verder oplopende aandacht rond pensioen, pensioenfondsen, premiebetaling met terugwerkende kracht en de rechten die een werknemer aan een verplichtstellingsbeschikking kan ontlenen, verwachten wij meer soortgelijke rechtszaken. Zorg dat u geen hoofdrolspeler in een dergelijke rechtszaak wordt en laat een gedegen onderzoek doen naar de mogelijke verplichtstelling van een bedrijfstakpensioenfonds.

Flexibel en stabiel

Hagen wint Financieel Gezond Award 2014

Foto: Brian Elings

Nog even energiek als zeven jaar geleden toen B2B langskwam voor een reportage naar aanleiding van de nominatie voor het 'Bedrijf van het Jaar' in Weesp, stelt Robert Hagen zijn echtgenote Ria Hagen voor als zijn partner in het familiebedrijf. Robert prijst zich gelukkig met zijn gezin, waarin telg nummer drie zich al aankondigt. Ria, bedrijfskundige, deed in 2009 haar intrede in het bedrijf. Zij waakt over de financiële administratie en het relatiebeheer. Ria: "Net als Robert en de andere medewerkers in de overhead werk ik allround. Dat past in een familiebedrijf: we zorgen er met elkaar voor dat alle processen goed verlopen. Op een uurtje meer of minder wordt niet gelet." Robert voegt hier lachend aan toe: "De volgende generatie Hagen staat al klaar. Maar met zijn 5 jaar is het misschien nog te vroeg om te stellen dat onze oudste, kleine Willem, ook in het bedrijf zal stappen?"

Jullie werk ligt in de bouw, een sector die niet ongeschonden uit de crisis komt, en toch winnen jullie een award voor financieel gezond zijn. Een prestatie?
"Wij vielen op omdat wij het eerste half jaar van 2014 een sterke omzetstijging konden laten zien, iets wat niet veel bedrijven in de bouwsector kunnen zeggen. Wat wij niet wisten is dat er blijkbaar een heel systeem is dat bedrijven volgt in hun financiële prestaties. Die zijn gewoon openbaar. Graydon beoordeelt voor een aantal kredietverzekeraars de financiën van bedrijven op macro- en microniveau. Hoe zien de jaarcijfers er uit, maar ook: hoe snel zijn ze met betalen van rekeningen? Zeker in crisistijd sluiten grote grondstoffenbedrijven graag een kredietverzekering af om financiële risico's te dekken. Bij Hagen is gebleken dat dat niet nodig is."

En jullie vielen hierdoor op?
"Met de gegevens in de database van Graydon kun je bedrijven heel goed benchmarken en ja, we vielen in positieve zin op. En kregen we onverwachts een telefoontje dat we de prijs hadden gewonnen. Gelukkig pakt de beoordeling voor ons goed uit, maar toch is het wel een beetje raar gevoel dat er zo over je schouder wordt meegekeken. Ze weten alles van je: big brother is watching you. Aan de andere kant zijn wij ook altijd alert op de bedrijven met wie we samenwerken. Zeker in crisistijd loop je risico's. Worden rekeningen wel betaald? De prijs voelt als een compliment en gaat in ons voordeel werken."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Leg eens uit?
"Door deze award zijn we er achtergekomen hoeveel bedrijven werken met organisaties als Graydon om de financiële betrouwbaarheid van een bedrijf in te schatten. We hebben ons erover verbaasd, dat wisten we niet. Bij Hagen werken we eigenlijk heel simpel: we geven alleen geld uit als we het hebben. Dat was vroeger al zo en dat is nog steeds zo. Al onze wagens zijn onze eigendom, niets is geleased en we zijn niet afhankelijk van een bank. Daarbij kiezen we bewust een kleine overhead, leven we zonder overbodige opsmuk voor onszelf of ons bedrijf en springen wij zelf als directie bij in de uitvoering als het nodig is. Bij ons staat een gezonde bedrijfsvoering voorop. "

Heeft het ermee te maken dat je een familiebedrijf bent?
"Ja, je zet een tandje bij. Onlangs nog, bij de werkzaamheden bij het kruispunt van de N236 bij Tong AH, werken wij als directie ook de hele nacht door. Er moest zo veel werk verzet worden in korte tijd, dan moet je wel. Het bedrijf is

12 / 20

Foto: Brian Elings

belangrijker dan je nachtrust en stel je boven jezelf. Het gevoel van een familiebedrijf is ook dat je de plicht voelt om het te conserveren voor de volgende generatie. Je draagt historie mee. Het is net als met een koe: je kunt haar uitmelken of krachtvoer geven. En niet alleen wij hebben deze mentaliteit, onze werknemers ook. Door bewust de overhead klein te houden zijn de lijnen in ons bedrijf kort en hebben we zicht op alle processen. Zo kunnen we flexibel bijsturen mocht het nodig zijn. Om diezelfde reden zijn onze chauffeurs allround."

Dat heeft jullie ook de crisis door geholpen?
"Dat zeker, vooral onze flexibele bedrijfsvoering heeft gewerkt. Vanaf 2010 zagen we onze klanten in de aannemerij wegvallen door het stilvallen van bouwwerkzaamheden. Er werd gewoon niets meer gebouwd in Nederland. Dus zijn we nieuwe activiteiten gaan opzoeken en waren we ineens bagger aan het transporteren per schip. Aan wegen werd wel gewerkt in de afgelopen jaren, dus zijn we asfalt gaan rijden. Intuïtief waren we met het ombouwen van onze wagens er precies op tijd bij om deze nieuwe markt te kunnen bedienen. Dat we toen ook 's nachts en in het weekend moesten werken, maakte daar deel van uit."

Dat vraagt nogal wat van jullie medewerkers?
"We hebben de medewerkers betrokken bij onze keuzes. Ze wisten waar ze het voor deden, een andere smaak was er ook niet. Anders zouden we het niet redden. De meesten werken al zo lang bij Hagen en weten precies hoe het zit en waren bereid om compleet andere werkzaamheden te doen en te dealen met onregelmatige werkuren. Hierdoor hebben we iedereen in de boot kunnen houden. Daar zijn we blij mee en nu zitten we weer in de lift."

Allround

Hagen heeft haar activiteiten in de bouwsector ondergebracht in verschillende BV's. Het bedrijf is toeleverancier voor de bouwsector en beslaat de hele range van activiteiten: van het graven van bouwputten tot het leveren en transporteren van zand en beton tot het bouwrijp maken van grond. Sinds 2003 heeft het bedrijf een eigen betoncentrale en bedient hiermee de markt in de regio. Het familiebedrijf begon in 1920 met het vervoer van zand en grind per trekschuit aan de Utrechtseweg. In 1934 deed de eerste vrachtauto haar intrede en groeide het bedrijf uit tot een bloeiend transportbedrijf in zand en grind.
In 1985 verhuisde Hagen naar haar huidige locatie aan de Rijnkade.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

Flexibele bedrijfsvoering helpt ons door de crisis

De crisis voorbij?
"We zijn er nog niet, maar het laatste half jaar zijn we wel met 30% gegroeid en zit onze omzet weer op het niveau van 2009. We zien weer kansen, er begint weer wat te bloeien. Veel collega-bedrijven zijn failliet gegaan of zijn gekrompen, waardoor er sterke pieken zijn in het werk: momenten waar je 24/7 in shifts moet draaien en je zelfs weer schaarste op de markt signaleert. Dat is jaren niet het geval geweest. Onze focus is nu op de Bloemendalerpolder en nu zijn we druk met de verlegging van de A1 en de nieuwe Spieringbrug. Door bestaande relaties in de aannemerij is onze gunningfactor hoog, ook door onze goede prijs-kwaliteitverhouding. Wij werken vaak op basis van wederkerigheid: winwin voor alle partijen en op basis van vertrouwen. Dat wij de hele range binnen de bouwsector kunnen verzorgen, is in de aannemerij een groot voordeel."

Dus wordt het tijd voor een nieuwe locatie?
"Het wordt inderdaad krap hier aan de Rijnkade. We wilden al eerder uitbreiden met nieuwe activiteiten en met hergebruik van reststoffen van beton stappen maken in duurzaam ondernemen, maar vanwege de crisis hebben we die plannen even uitgesteld. Nu zijn we zover, maar in Weesp krijgen we vooralsnog geen voeten aan de grond."

Wat willen jullie precies gaan doen?
"Volgens het cradle-to-cradleprincipe willen we alle restproducten die overblijven na het werken met beton, hergebruiken. Dat vraagt dus om een juiste locatie, met passende milieucategorie, voor opslag en verwerking van restproducten. We zijn dus op zoek naar extra ruimte, het liefs aan het water, om deze activiteit te gaan beginnen. Voor Hagen aan de Rijnkade verandert er in principe niets."

Jullie hadden toch al grond gekocht aan de Bloemendalerweg?
"Dat was een proactieve zet met het oog op een mogelijke verhuizing naar de toen bedachte haven op het terrein van Domijnen. Dat ging niet door, dat is bekend, maar nu zitten we inderdaad met die grond in onze maag. Toen we het kochten pasten onze plannen in het voorontwerpbestemmingsplan, maar inmiddels is de visie van de gemeente veranderd, evenals de bestemming, en kunnen wij nu niets met het terrein. Heel frustrerend, vooral omdat de gemeente totaal niet meebeweegt. Ook nu we opnieuw aangeven te willen investeren in Weesp, blijven de deuren dicht. Hopelijk verandert dat nog. De toekomst ligt echt in innovatie en duurzaam ondernemen, maar jammer genoeg lijkt het erop dat de gemeente ons niet de gelegenheid geeft om dit binnen Weesp te realiseren. We staan open voor de dialoog en zullen het zien. Voorlopig zitten we met onze hoofdactiviteiten aan de Rijnkade en het werkplezier blijft toch wel."

Column

Levenstestament voor ondernemers

Het is al een aantal jaren mogelijk om een levenstestament te maken. Al eerder is daar aandacht aan besteed. Hierbij nogmaals, maar dan specifiek voor ondernemers. Let op, de term 'testament' is verwarrend, want het is geen document dat in werking treedt na het overlijden, maar juist daarvoor als je zelf geen beslissingen (meer) kunt nemen.
Jan en Ina zijn getrouwd. Jan is directeur-grootaandeelhouder (dga) van een bv (hij heeft alle aandelen en is bestuurder). Jan en Ina hebben testamenten gemaakt en denken alles goed geregeld te hebben. Dan raakt Jan door een ernstig verkeersongeluk in coma.
Het eerste probleem dient zich direct aan. Er moeten rekeningen door de bv betaald worden, maar Jan is de enige die bij het geld van de bv kan. Het is ook niet mogelijk een nieuwe directeur bij de bv te benoemen. Jan is als dga de enige die dat kan. De testamenten van Jan en Ina bieden ook geen oplossing, want die werken pas na een overlijden. Intussen worden de leveranciers van de bv onrustig. Zij hebben nog geld tegoed en denken erover om de leveranties aan de bv te stoppen. Voor de bv is het erg belangrijk dat de leveranties doorgaan, omdat er anders niets kan worden geproduceerd. Bovendien lopen de rentekosten en de incassokosten voor de bv op.
Na overleg met de notaris vraagt Ina aan de rechter om haar te benoemen tot bewindvoerder. Ina kan dan namelijk als bewindvoerder namens Jan beslissingen nemen. Er gaat wel wat tijd overheen voordat de rechter Ina als bewindvoerder heeft benoemd. Direct nadat het bij de rechter rond is, kan Ina zichzelf directeur maken van de bv. Zij vraagt aan Frits, in dienst van de bv, om haar te helpen bij het leiden van het bedrijf. Frits zorgt dat de leveranciers worden betaald.
Een aantal weken later ziet Frits een mooie kans om de winst van de bv te vergroten en sluit hij een aantal grote investeringscontracten af. Ina schrikt van de grote bedragen en vraagt de accountant om hulp. De accountant vindt de investering niet verkeerd, maar wijst Ina wel op de risico's die met de investering zijn gemoeid. Als de investering verkeerd uitpakt, kan ook het pensioen verdwijnen dat in de bv is opgebouwd.
Ina weet niet wat zij moet doen en vertelt Frits dat hij voorlopig niets meer mag tekenen. Het gaat intussen slechter met haar man. Ina is daarom meer bezig met de verzorging van haar man dan met de bv. Er ontstaat daardoor een gerucht dat het bedrijf 'op omvallen staat' en daarom blijven klanten weg. Het bedrijf gaat bijna failliet.

Was dit te voorkomen? Waarschijnlijk wel. Met een levenstestament kun je namelijk iemand aanwijzen die direct kan handelen, zonder inschakeling van een rechter. Daardoor wordt tijd bespaard. Jan had er dus voor kunnen zorgen dat de leveranciers direct werden betaald. De rentekosten en incassokosten zouden zijn voorkomen. Met een levenstestament kun je bovendien zelf regelen wie welke besluiten voor de bv kan nemen. Jan had Frits bijvoorbeeld kunnen aanwijzen om de besluiten voor de bv te nemen en kunnen bepalen dat hij geen investeringen mag doen boven een bepaald bedrag. Ina was dan niet opgezadeld met de zakelijke problemen en het bijna-faillissement was voorkomen.

Rij zorgeloos

Foto: Ruth van Kessel

Keuze uit veertig nieuwe auto's van verschillende merken die meteen beschikbaar staan om privé geleased te kunnen worden: dat is het nieuwste initiatief van oude rot in het vak Theo van Kan. Met zijn bedrijf Car Service Direct biedt hij per 12 september particulieren zorgeloos rijden aan onder de naam rijzorgeloos.nl.

Het idee van privé een auto leasen is niet nieuw in autoland. Al langer kiezen mensen ervoor om voor een vast bedrag per maand te rijden en geen zorgen meer te hebben over de kosten van onderhoud. Dealers springen in op de angst van mensen die in de huidige tijd een aankoop van een nieuwe auto niet aandurven. Theo van Kan kent met zijn meer dan vijfenveertig jaar ervaring de automarkt als geen ander: "Rijzorgeloos.nl maakt het mensen net even gemakkelijker dan andere Private Lease-constructies: in de showroom kun je auto's vergelijken en een keuze maken. Als de overeenkomst met de leasemaatschappij rond is, maakt Car Service Direct de auto rijklaar en kun je de volgende dag al rijden." Voor kleine werkgevers is de constructie ook interessant: "Geef werknemers een autovergoeding waarmee ze privé kunnen leasen in plaats van een auto van de zaak. Na een eventueel ontslag blijft de auto bij de werknemer en zit het bedrijf niet met een auto in zijn maag."
Van Kan ziet veel kansen in zijn nieuwe mobiliteitsconcept: "Mensen zijn van alle zorgen voor hun auto af: afschrijving, verzekering, houderschapsbelasting, reparatie, onderhoud en banden. Alles zit in het maandbedrag, alleen de brandstofkosten komen er nog bij." Je eigen auto koopt Rijzorgeloos.nl desgewenst terug. "Mensen hebben geen omkijken meer naar hun auto. En dat allemaal op een en het zelfde adres in Weesp", vertelt Van Kan enthousiast.

Met Car Service Direct zit Van Kan weer als een spin in het web van de automarkt. Als onderdeel van Bosch serviceorganisatie is het bedrijf gespecialiseerd in onderhoud en schadeherstel van alle merken auto's. Tevens is het partner van vrijwel alle leasemaatschappijen in Nederland. Van Kan: "Ik ben blij dat ik dit initiatief kan ontwikkelen. Ik weet zeker dat Car Service Direct met Rijzorgeloos.nl iets heel moois in Weesp neerzet."

Car Service Direct over Ford Splinter
Car Service Direct zoekt in Rijzorgeloos.nl de samenwerking met buurbedrijf Ford Splinter. Van Kan: "Ik ken Jan Jaap Splinter als een zeer loyale collega. We doen veel voor elkaar. In Rijzorgeloos.nl is hij mijn voorgenomen partner voor de toekomst en met zijn kennis en onze gezamenlijke visie op service heb ik alle vertrouwen in onze samenwerking."

Om de hoek

Foto: Ruth van Kessel

Ford presenteert een gloednieuwe lijn in bedrijfswagens met vier modellen in alle prijsklassen. Het Amerikaanse merk is een van de weinige automerken die het in deze tijd aandurft om zo veel nieuwe auto's tegelijk in de markt te zetten, stelt Forddealer Jan Jaap Splinter. De keuze is groot bij Ford en hoe ideaal is het dan voor ondernemers dat de dealer om de hoek zit.

"Voor nieuwkoop, maar ook voor onderhoud en service hoeven ondernemers en particulieren Weesp niet uit", vertelt Forddealer Jan Jaap Splinter met enige trots. Het autobedrijf aan de Hogeweyselaan is een van de tien dealers in Nederland die met het concept Cars & Joy auto's van alle merken in service en onderhoud voorziet. Ook in de aankoop en verkoop van occasions beschikt Ford Splinter over een ruime keus. Splinter legt uit hoe het komt dat Ford ondanks de moeizame automarkt zich tegen de stroom in kan blijven vernieuwen en ontwikkelen: "Ford is een gedegen Amerikaans merk en in Amerika gaat het goed in de automarkt. Het tegenovergestelde helaas van de Europese markt, waar Ford geld op moet toeleggen. Maar door toch ook steeds nieuwe modellen – particulier en zakelijk - in Europa te blijven presenteren, blijft de consument op de hoogte en daardoor dicht bij het merk. Dat is een strategie waardoor ik ondanks crisis op crisis in Weesp toch een groeiende markt ervaar."

Het gaat goed met Ford Splinter. De cijfers liegen er niet om. In de drie jaar dat Splinter zich in Weesp vestigde als opvolger van Van Nes, die in 2011 failliet ging, laat de omzet een stijgende lijn zien. Niet gek voor een beginnende ondernemer, die zijn deskundigheid en ervaring in 20 jaar heeft opgedaan bij de Forddealer in Naarden. De liefde voor het merk ontstond daar. Hoe mooi is het dan om die passie te bundelen in een eigen dealerschap? Splinter: "Inderdaad was het een frisse uitdaging. Bij Ford Splinter is iedere klant uniek en het is fijn dat we het vertrouwen hebben kunnen terugwinnen. Het feit dat 1500 klanten hun auto bij ons in onderhoud hebben en de goede prijs-kwaliteitverhouding waarderen, zegt wel iets."

Ford Splinter over Car Service Direct
'Beter een goede buur dan een verre vriend.' Deze uitdrukking komt niet zomaar op bij Splinter in de relatie met Car Service Direct en de samenwerking in Rijzorgeloos.nl. Splinter: "We doen al veel samen en ook in Rijzorgeloos.nl vullen we elkaar aan. We hebben een gezamenlijk doel, namelijk dat Weespers voor hun auto Weesp niet uit hoeven. Dat is wat we samen willen bereiken."

Twee autobedrijven met hetzelfde kloppende hart voor auto's, service en klanten bundelen hun krachten in een nieuw mobiliteitsconcept.

50-jarige IVW gaat een feestje bouwen

Bedrijvenvereniging IVW bestaat 50 jaar. Dat wordt gevierd op vrijdag 31 oktober. Het belooft een vrolijke en feestelijke avond te worden.

Voor deze feestavond nodigt de IVW de leden uit in het industriële erfgoed Explore in Muiden, op het terrein van de voormalige kruitfabriek. Een prachtige locatie (foto boven) waar 350 mensen kunnen worden ontvangen.

Programma
De avond zal een feestelijk en ongedwongen karakter kennen en het aantal speeches zal beperkt blijven. Twee highlights van de avond kunnen we vast verklappen. Cabaretière Sara Kroos zal die avond een optreden verzorgen met repertoire dat ze speciaal voor deze Weesper/Muider ondernemersavond heeft gemaakt. Sara Kroos, die in Weesp woont, is momenteel zeer succesvol met haar theaterprogramma 'Van Jewelste' en trekt daarmee door heel het land. Bovendien is ze zelf onderneemster: aan de Herengracht in Weesp timmert ze enorm aan de weg met haar eigen theater en theaterschool Zone 1380.

Een ander belangrijk deel van de avond is vrijgemaakt voor een walk-and-talkdiner waarvoor topkok Peter Lute uit Ouderkerk aan de Amstel garant zal staan. De muziek wordt op deze avond verzorgd door de in 't Gooi al jaren bekende en gewaardeerde entertainer DJ Charles.

Alvast aanmelden
In de vorige B2B heeft al voorinformatie gestaan met de mogelijkheid om alvast met partner aan te melden (twee aanmeldingen per IVW-lidmaatschap). Er zijn al 100 aanmeldingen binnen. Het maximum bedraagt 350 personen en om teleurstelling te voorkomen, adviseert de IVW haar leden om alvast aan te melden via info@ivw-weesp.nl. Begin oktober volgt nog de officiële uitnodiging. Voor nadere informatie kan contact worden opgenomen met Cor van der Poel: corvanderpoel@planet.nl. Blijkt begin oktober, dat er nog meer ruimte is, dan laat de feestcommissie dat weten. Uit de reacties blijkt namelijk dat meerdere bedrijven meer aanmeldingen willen doen.

10 unique selling points van Weesp

Op de website van de gemeente Weesp is de informatie voor het bedrijfsleven geactualiseerd. Naast informatie van en over de IVW, de WDO en bedrijfscontactfunctionaris Glenn Janssen, troffen we onder het kopje 'Waarom Weesp' ook deze 10 unique selling points aan.

1. Ondernemingsgezinde gemeente
2. Actieve bedrijvenvereniging en detaillistenorganisatie
3. Centrale ligging vlak bij Amsterdam
4. Aantrekkelijk historisch centrum
5. Grootste bedrijventerrein in de regio met ruimte voor alle typen bedrijven
6. Bedrijventerreinen zijn voorzien van het Keurmerk Veilig Ondernemen
7. Groene leefomgeving met goede faciliteiten voor werknemers
8. Nieuwe structuurvisie die vele kansen biedt voor ondernemers
9. Uitbreiding van het woningaanbod met 2.500 in de Bloemendalerpolder
10. Bruisende stad met vele evenementen

Led-verlichting bedrijventerrein

De gemeente Weesp vordert met het vervangen van de lampen naar led-verlichting. De IJsselmeerlaan, de Hogeweyselaan en de Eemmeerlaan zijn al gedaan.

De vervanging komt uit de reguliere budgetten, dus duurt het wat langer alvorens alle gebieden zijn gedaan. Led-lampen zijn 45% zuiniger, worden 's nachts gedimd, zijn goedkoper in vervanging en geven ook nog eens meer licht.