B2B Weesp

19 oktober 2018

B2B Weesp 19 oktober 2018


Een pracht les

Er zijn van die ondernemers die ondernemen makkelijk doen lijken. Alsof het succes ze toevallig is overkomen. Haast achteloos hebben ze een bedrijf uit de grond gestampt. Zo'n ondernemer is Stef Pronk. Stef - ook wel. of misschien zelfs beter. bekend onder zijn bijnaam Keu - behoort volgens eigen zeggen tot de 'drie sufferds van de familie'. Dirk en de inmiddels overleden Joop zijn de andere twee en gezamenlijk hebben zij een bedrijf opgezet dat uniek is in Nederland. Pronk Geschenken heet het bedrijf dat is ondergebracht in de holding Pronk Juweel, waar onder andere ook de winkel aan de Slijkstraat toebehoort.
Drie sufferds? Echt niet. Van de drie is Stef de meest uitgesproken Pronk en hij vertelt in deze editie hoe het van een delicatessenwinkel en een kraam op de markt gekomen is tot dé specialist in feestpakketten en tegenwoordig ook fulfilment. In de echt goede jaren werden er tienduizenden per jaar verkocht. Stef Pronk vertelt het allemaal lachend en doet lijken alsof het allemaal achteloos en door toeval ontstaan is. Dat is natuurlijk niet zo. Misschien heeft er geen gedachte achter gezeten, maar 'De Pronkies' zijn echte ondernemers die kansen zien en er meteen op inspringen.
Zo bezien is het verhaal van Stef een prachtles voor iedere ondernemer die aan het begin staat van zijn carrière. Pak de kansen die er zijn, werk hard en heb een heilig geloof en passie in wat je doet. En doe vooral niet gewichtig. Want dat is Stef Pronk ook ten voeten uit: doe normaal, dan komt het allemaal goed.

Hans Peijs,
hoofdredacteur a.i. B2B

B2Berichten

WeesperNieuws gaat met
Extra het pad op van abonnees

Open dag

Foto: Brian Elings

MetalTech opent deuren voor bezoekers

Column Koen Horseling

Prinsjesdag

Woningbouw is splijtzwam

Sun Test Systems ziet woningbouw Nijverheidslaan zitten

Portret Stef Pronk

'We hadden niets. Ja, rode cijfers'

Column Niels van de Griend

Aandeelhouders versus statuten

GooiWerkt.nl; voor al uw vacatures

Nieuwe vacaturewebsite van Enter Media

Nieuws van de IVW

WeesperNieuws Extra: nieuwe online-uitgave alleen voor abonnees

"Een nieuwe manier om journalistieke producties te presenteren, waarmee we de lezer meer bieden." Dit is de uitdaging die de redactie van WeesperNieuws op 15 oktober is aangegaan. Het nieuwsmedium gaat iets (vooralsnog) unieks doen: naast een reguliere krant wordt een online extra editie verzorgd met abonnees met als naam WeesperNieuws Extra.

WeesperNieuws is het bekende uithangbord, maar in feite is dit veel meer dan alleen een stuk papier. "Het is veel breder: het zijn alle nieuwsberichten, achtergrondartikelen, interviews en serviceberichten die we maken. En die brengen we via verschillende kanalen naar buiten, waaronder krant, tv en internet", laat hoofdredacteur André Verheul weten.
Naast deze overbekende kanalen is er nu dus een extra kanaal bij gekomen: WeesperNieuws Extra. Verheul: "Dit is een extra en advertentievrije website waarop onze redactie alle grotere journalistieke producties aanbiedt. Denk aan artikelen waarin we dieper ingaan op het lokale én regionale nieuws. Maar ook aan interviews en andere boeiende verhalen. Het zijn verhalen die je niet in onze gratis huis-aan-huiskrant kunt lezen of daar slechts op hoofdlijnen terugvindt."

Op een rijtje

De redactie hanteert sinds kort een meertrapsraket bij de beoordeling van de inhoud. De (korte) actuele berichten lees je - net als nu - dagelijks op WeesperNieuws.nl (gratis website) en WeesperNieuws TV (kabelkrant). In de gratis huis-aan-huiskrant wordt elke week een selectie van de belangrijkste onderwerpen gemaakt die op hoofdlijnen worden vermeld. "De achtergrondartikelen en langere interviews zul je dus niet meer, of in elk geval een stuk minder, in de gratis huis-aan-huiskrant terugvinden. Wil je meer de diepte in, dan kun je straks terecht op WeesperNieuws Extra (online). Al die mooie Extra-artikelen kun je lezen als je een abonnement hebt. Daar vragen we 5,50 euro per maand voor. Daarvoor krijg je toegang tot alle artikelen van het WeesperNieuws, plus alle regionale artikelen van de andere nieuwsbladen van Enter Media", aldus Verheul.

Doel

Het doel van deze operatie is om de onafhankelijke lokale journalistiek in Weesp te behouden en te versterken. Daar zijn inkomsten van abonnees bij nodig", legt Jan Piersma, directeur van uitgever Enter Media uit. "Wij zijn ervan overtuigd dat we met WeesperNieuws Extra iets te bieden hebben waar veel Weespers graag abonnee van willen zijn."

WeesperNieuws Extra: nieuwe online-uitgave alleen voor abonnees

"Een nieuwe manier om journalistieke producties te presenteren, waarmee we de lezer meer bieden." Dit is de uitdaging die de redactie van WeesperNieuws op 15 oktober is aangegaan. Het nieuwsmedium gaat iets (vooralsnog) unieks doen: naast een reguliere krant wordt een online extra editie verzorgd met abonnees met als naam WeesperNieuws Extra.

WeesperNieuws is het bekende uithangbord, maar in feite is dit veel meer dan alleen een stuk papier. "Het is veel breder: het zijn alle nieuwsberichten, achtergrondartikelen, interviews en serviceberichten die we maken. En die brengen we via verschillende kanalen naar buiten, waaronder krant, tv en internet", laat hoofdredacteur André Verheul weten.
Naast deze overbekende kanalen is er nu dus een extra kanaal bij gekomen: WeesperNieuws Extra. Verheul: "Dit is een extra en advertentievrije website waarop onze redactie alle grotere journalistieke producties aanbiedt. Denk aan artikelen waarin we dieper ingaan op het lokale én regionale nieuws. Maar ook aan interviews en andere boeiende verhalen. Het zijn verhalen die je niet in onze gratis huis-aan-huiskrant kunt lezen of daar slechts op hoofdlijnen terugvindt."

Op een rijtje

De redactie hanteert sinds kort een meertrapsraket bij de beoordeling van de inhoud. De (korte) actuele berichten lees je - net als nu - dagelijks op WeesperNieuws.nl (gratis website) en WeesperNieuws TV (kabelkrant). In de gratis huis-aan-huiskrant wordt elke week een selectie van de belangrijkste onderwerpen gemaakt die op hoofdlijnen worden vermeld. "De achtergrondartikelen en langere interviews zul je dus niet meer, of in elk geval een stuk minder, in de gratis huis-aan-huiskrant terugvinden. Wil je meer de diepte in, dan kun je straks terecht op WeesperNieuws Extra (online). Al die mooie Extra-artikelen kun je lezen als je een abonnement hebt. Daar vragen we 5,50 euro per maand voor. Daarvoor krijg je toegang tot alle artikelen van het WeesperNieuws, plus alle regionale artikelen van de andere nieuwsbladen van Enter Media", aldus Verheul.

Doel

"Het doel van deze operatie is om de onafhankelijke lokale journalistiek in Weesp te behouden en te versterken en daar zijn inkomsten van abonnees bij nodig", legt Jan Piersma, directeur van uitgever Enter Media uit. "Wij zijn ervan overtuigd dat we met WeesperNieuws Extra iets te bieden hebben waar veel Weespers graag abonnee van willen zijn."

Wethouders touren langs bedrijven

Het college van burgemeester en wethouders is 'on tour'. Met name de wethouders bezoeken momenteel allerlei typische Weesper bedrijven. Het doel wordt aldus omschreven: "Het kennismaken met het bedrijfsleven aan de hand van praktische voorbeelden en elkaar informeren over samenwerkingsmogelijkheden en over kansen en bedreigingen in de markt en op de bedrijventerreinen."

Voor de vakantie bezocht wethouder Astrid Heijstee (onder andere Economische Zaken) in het kader van de gesprekken Smit & Zoon aan de Nijverheidslaan. Smit & Zoon ontwikkelt en produceert chemische grondstoffen die worden gebruikt door leerproducenten bij de bewerking van leer.

Pronk Geschenken

Onlangs brachten Heijstee en haar collega-wethouder Maarten Miner (onder meer Duurzaamheid) een bedrijfsbezoek aan het Weesper familiebedrijf Pronk Geschenken aan het Van Houten Industriepark. Directeur Stef Pronk en ICT-manager Maarten Duineveld leidden de twee rond door de bedrijfshallen van waaruit jaarlijks duizenden kerst- en andere feestpakketten worden verstuurd.

Verrast

De wethouders waren zichtbaar verrast door de omvang van het bedrijf en Miner was met name geïnteresseerd in de potentie van de platte daken van de bedriifshallen om hier zonnepanelen op aan te brengen. En wethouder Léon de Lange (onder andere Financiën) bracht onlangs een werkbezoek aan Enter Media, waar het WeesperNieuws wordt uitgegeven.
Binnenkort worden meer bedrijven bezocht, waarbij op grond van criteria als economisch belang, innovatiekracht en actieve betrokkenheid bij Weesp een keus wordt gemaakt.

Plannen Rijnkade in de soeppan

De bedrijven die er zijn gevestigd, beginnen te morren. En op pagina 18 in deze B2B laat de IVW weten dat er 'intensief contact' is met de IVW-leden aan de Rijnkade. Maar vooralsnog heeft de gemeente Weesp haar oog laten vallen op de Rijnkade. Niet voor bedrijfsvestigingen, maar voor woningbouw.

Stijlvolle woningen met fraai uitzicht over het Amsterdam-Rijnkanaal, dat is de inzet. De woningen zijn niet nieuw, maar staan in een acht jaar oude visie voor de Rijnkade in Weesp. Gebouwd zijn ze nooit. Daar was ook geen aanleiding voor. Maar nu de woningmarkt overkookt, worden veel oude plannen weer uit diepe laden opgevist en ook dit plan. Het stadsbestuur heeft onlangs aan omwonenden en ondernemers gevraagd om met ideeën voor een nieuwe visie te komen.

Soep koken

De omwonenden en betrokken ondernemers brainstormden onlangs tijdens twee avonden over wat je allemaal wel en niet kunt doen met de Rijnkade en ook met de Amstellandlaan, waar de eerste appartementen reeds zijn verschenen en waar concrete plannen liggen voor een nieuwe toekomst met appartementen voor twee leegstaande kantoorpanden. Wethouder John Vos heeft een goed beeld van wat er verder gaat gebeuren. "Van alle ingrediënten gaan onze ambtenaren proberen een soep te koken."

Bakels Senior verhuist naar Zeewolde

Het bedrijf Bakels Senior gaat over twee jaar verhuizen van Weesp naar Zeewolde, zo bevestigt directeur Ronald Menting. Het bedrijf heeft behoefte aan expansie en heeft in Weesp gezocht waar het verder zou kunnen groeien, maar er zijn geen mogelijkheden.

Bakels Senior is een wereldspeler op het gebied van ontwikkeling, productie en verkoop van kwalitatief hoogwaardige bakkerij-ingrediënten en is gevestigd aan de Hogeweijselaan.
Het bedrijf was graag in Weesp gebleven, maar er zijn geen mogelijkheden. "Wij zouden op de huidige plek nog één keer kunnen uitbreiden, maar daarna houdt het op. Vervolgens hebben wij binnen Weesp gekeken voor een nieuwe locatie, maar die is er niet. Daarom zijn we verder gaan kijken en zijn we uitgekomen in Zeewolde", verklaart directeur Menting. Bij het bedrijf werken momenteel 28 mensen. Het bedrijfspand is inmiddels verkocht aan ondernemer Theo van Kan.

Jubileumboek over geld van de Rabobank

Ugur Pekdemir reikt het boek uit aan Richelle Dijkman. Foto: Diane Kuiken

Ugur Pekdemir, directievoorzitter van Rabobank Amstel en Vecht, reikte onlangs het eerste exemplaar uit van het boek 'Van guldens, euro's en bitcoins' aan Bas Eenhoorn, burgemeester van Amstelveen, en Richelle Dijkman, het jongste lid van de bank. Dit boek is nu te bestellen.

Een van de aanleidingen voor het boek is het 120-jarig bestaan van de coöperatieve bank, die overigens door de decennia heen wel verschillende namen heeft gehad. De naam Raiffeisenbank zal menig oudere nog wel kennen.
Onder toeziend oog van verschillende belangstellenden - onder wie vertegenwoordigers van de colleges van burgemeester en wethouders van Weesp en Ouder-Amstel - feliciteerde burgemeester Bas Eenhoorn de bank met de verjaardag en de uitgave van het boek.
Heeft u interesse in dit boek? Mail dan naar communicatie.amstelenvecht@rabobank.nl.

Onderzoek

Raadsleden laten zich op social media positief uit over de winkelstand in Weesp. En dat lijkt terecht, want er is minder leegstand en veel meer levendigheid gekomen. Weesp begint weer te leven, zeg maar. Of dat gevoel ook overeenstemt met de werkelijkheid, is niet bekend. Maar dat wordt het wel, want deze maand start een groot onderzoek naar het koopgedrag van bezoekers aan het centrum van Weesp en andere delen van de stad. Dit onderzoek heet het Koopstromenonderzoek en wordt elk jaar gehouden.
Er wordt gekeken naar hoeveel geld er wordt besteed, hoeveel panden er leegstaan en hoe bezoekers het centrum beoordelen.

'Trots op ons werk'

Het Weekend van de Wetenschap bestaat al een tijdje, maar dit jaar deed MetalTech voor het eerst mee. Directeur Peter van Leeuwen vertelt waarom.

Foto: B2B

Metaalverwerkingsbedrijf MetalTech aan de Gouwzeestraat zette zaterdag 6 oktober de deuren wagenwijd open voor iedereen die een kijkje wilde nemen bij deze zelfbenoemde 'Meester in fijnmechanica'. Directeur Peter van Leeuwen licht het graag toe: "MetalTech is een metaalverwerkingsbedrijf. Dat wil zeggen dat metaal of kunststof door middel van onder andere draaien, frezen en verspanen, kortom, door te bewerken, een onderdeel wordt van iets. En wij zijn gespecialiseerd in het fijne werk. Wij leveren onder andere onderdelen voor duiklampen, filmcamera's die over rails lopen (daarvan was tijdens de open dag een proefopstelling te zien-red.), maar ook voor 3D-kijkers voor bepaalde musea (ook die waren te zien-red.)."

Promoten

Het is de eerste keer dat Van Leeuwen, die MetalTech in 1983 met zijn compagnon Cor van der Werf opzette en sinds 1996 aan de Gouwzeestraat is gevestigd, zich aanmeldde voor deelname aan het Weekend van de Wetenschap. Hij vindt het namelijk belangrijk dat mensen kunnen zien dat dingen gemaakt worden. "Wij doen dit om het vak te promoten en dat is nodig. Wij werken veel samen met het ROC in Hilversum en telkens merken wij weer dat veel mensen niet weten hoe dingen gemaakt worden. Wij zijn trots op ons vak en willen dat graag laten zien."

Gebrek

De geringe affiniteit met techniek onder met name de jeugd leidt ertoe dat er in Nederland een groot gebrek is aan jonge mensen die een technische opleiding volgen. Veel bedrijven missen de instroom aan de onderkant, maar daar heeft MetalTech gelukkig geen last van: "Tot op heden kunnen wij nog steeds mensen vinden. Wij zijn al dertig jaar Erkend Leerbedrijf en hebben altijd stagiairs lopen die we in dienst kunnen nemen."

Robotisering

Wie bij MetalTech rondloopt – het bedrijf omvat drie panden – ziet dat veel werkprocessen zijn geautomatiseerd en vooral vier robots springen in het oog. "In 2006 was er net zo'n bubble als nu en toen besloten wij vier robots te ontwikkelen voor seriematig werk. Dat heeft goed uitgepakt. Of wij voorloper zijn op dit terrein? Ik kan niet voor anderen praten, maar ik denk het wel. De branche gaat nu steeds meer robotiseren, terwijl wij dit al twaalf jaar doen", aldus een trotse Van Leeuwen.

Column

Prinsjesdag

Op het moment van schrijven is twee dagen geleden Prinsjesdag geweest. De Koning sprak tijdens de troonrede uit dat meer mensen concreet moeten merken dat het goed gaat. Sympathiek, maar hoe blijkt dit uit het belastingplan? Ik neem je graag mee langs de fiscale headlines in de inkomstenbelasting.

Box 1
Vanaf 1 januari 2019 gaan we een voorzichtige daling van de tarieven zien over de 2e, 3e en 4e schijf. Met ingang van 2021 is een grotere wijziging voorzien: met slechts nog twee schijven gaan we richting een zogenoemde 'vlaktaks' met schijf 1 tot een inkomen van € 68.507 tegen 37,05% en daarboven een toptarief van 49,50%.

Ik merk op dat ook versoberingen zijn aangekondigd. Zo wordt de hypotheekrenteaftrek vanaf 2023 versneld afgebouwd met 3% per jaar, boven op de reeds bestaande afbouw. In 2023 is de rente op de eigenwoningschuld nog maar aftrekbaar tegen 37,05%, het laagste tarief (let op: dit geldt voor meerdere persoonsgebonden aftrekposten). Ook wordt de Wet Hillen afgebouwd met 3,33% per jaar vanaf 2019. Zo kan het voorkomen dat je bij een lage eigenwoningschuld het woongenot moet bijtellen op het inkomen uit werk en woning. Met de voorgestelde plannen krijg je dan mogelijk de situatie dat de aftrekposten tegen het laagste tarief zijn te effectueren, maar het genot tegen het toptarief wordt belast.

Box 2
Voor diegenen die een eigen B.V. hebben dient te worden opgemerkt dat winstuitkeringen vanaf 2020 zwaarder worden belast tegen 26,9% in 2021. Tevens wordt het verrekenen van Box 2-verliezen in tijd beperkt naar maximaal 6 jaar voorwaarts. Dat zien we overigens ook terug in de plannen voor de verliesverrekening in de vennootschapsbelasting. Hoewel daar een aangekondigde tariefsverlaging tegenoverstaat.

Tot slot, een nog totaal niet uitgewerkte aankondiging om 'schulden' van de directeur-grootaandeelhouder aan de eigen B.V. te maximaliseren tot € 500.000. Het meerdere wordt vermoedelijk een verplichte winstuitdeling tegen een dus ongunstiger tarief.

Box 3
Er zijn geen ingrijpende veranderingen aangekondigd. Box 3 was, is en blijft kostbaar belast bezit onder de veronderstelling dat menig particulier privévermogen op een spaarrekening heeft staan.

Door een lappendeken van fiscale regels is het complex om voor het individu vast te stellen of er een financiële vooruitgang in zit. Door goed financieel te plannen zijn er mogelijkheden. Denk aan het antwoord op vragen zoals: wanneer kan ik het beste mijn eigen woning onderhouden? Is het gunstig om af te lossen op de hypotheek? Nu, of volgend jaar naar de tandarts? Wanneer winst uitkeren uit de B.V.? En is ondernemen vanuit een B.V. nog wel interessant? Als ondernemer bent u nooit uitgedacht.

Woningbouw is splijtzwam

De bedrijven die zijn gevestigd op bedrijventerrein Nijverheidslaan zijn niet allemaal tegen de bouw van 150 gestapelde woningen aan de Nijverheidsplaan, waarvoor eerder dit jaar de plannen zijn gepresenteerd. Ron van Dijkhuizen van Sun Test Systems bijvoorbeeld, is een groot voorstander. "Deze plannen passen heel goed bij de ambitie van ons bedrijf", zegt hij.

De entree van de Nijverheidslaan is al een stuk opgeknapt.

Het plan van de bouwcombinatie Blauwhoed en Aalberts Ontwikkeling omvat in totaal 150 studio's, appartementen en grondgebonden woningen op de zogenoemde Achmea-locatie: het terrein tussen het spoor en de Nijverheidslaan dat al vele jaren braak ligt. Het ontwerp is zodanig, zo werd bij de presentatie bekendgemaakt, dat het lawaai van het spoor geen belemmering hoeft te vormen voor toekomstige bewoners. Het college stemde vrijwel direct in met de plannen, want dit is de broodnodige oppepper die dit gebied nodig heeft.

Onzalig plan

Daar denken ondernemers die hier zijn gevestigd anders over. Joop Bos, eigenaar van Bos Kraanverhuur alsook woordvoerder van Belangengroep Bedrijven Nijverheidslaan (BBN), liet weten het een onzalig plan te vinden. In het huidige plan komen de woningen dicht langs de weg, de enige toegangsweg waar dagelijks veel zwaar verkeer overheen gaat. Daarbij heeft de eigenaar van het braakliggende terrein waar Trekwerk zat ook de wens om huizen te bouwen. Als dat doorgaat, rijden wij straks door een woonwijk", verwoordde hij zijn angst, die onder meer vervat is in een brief van 19 september aan de gemeente.
Maar niet alle ondernemers zitten op de lijn-Bos. Directeur Ron van Dijkhuizen van Sun Test Systems (specialist in testapparatuur op het gebied van veiligheid, onder andere in de vliegtuigindustrie) vindt het plan juist prima, want, zo laat hij weten: "De uitstraling van de Nijverheidslaan is ons al jaren een doorn in het oog." En niet alleen van hem, maar ook van klanten, zoals Boeing en Lockheed Martin. "Wel moet er een goede oplossing komen voor de verkeersafwikkeling, maar als dat is geregeld," zo schrijft Van Dijkhuizen, "dan is een samengaan van de bedrijfs- en woonfunctie op één terrein zeer wel mogelijk."

Past prima

In een toelichting zegt Van Dijkhuizen dat de woningbouw net die impuls aan dit bedrijventerrein kan geven die nodig is. "Wij hebben net geïnvesteerd in onze locatie en een goed woningplan past perfect in onze ambitie om hier een prettig werkklimaat te creëren." Sterker: gebeurt er niets, dan kan dat op termijn best eens gaan wringen. "Op termijn kan de uitstraling van het bedrijventerrein zoals die nu is voor ons echt een punt worden. We zijn al heel blij dat de gemeente is begonnen met de verbetering van de toegangsweg en daar past dit woningbouwplan prima bij."

10 / 20

Koning Kerstpakket

Stef Pronk ontrafelt geheim kerstpakket: 'De non-food moet goed zijn'

Foto: Brian Elings

Twee aspecten horen bij Stef Pronk als het groene kruis bij de Laurentiuskerk. Ten eerste: zijn klompen. Maar dat is even een cultuurschok: want waar zijn die gebleven? Hij antwoordt met de glunderende uitstraling die hem zo eigen is. "Hier (het bedrijfspand van Pronk Juweel aan het Van Houten Industriepark) zit een rare trap tussen de begane grond en de eerste verdieping waar wij zijn gevestigd. De treden zijn net even te smal voor klompen. Op een gegeven moment maakte ik bijna een doodsmak en toen besloot ik geen klompen meer te dragen." En passant openbaart hij een goed bewaard geheim. "Dat weet vrijwel niemand, maar ik schreef op die klompen kattebelletjes. Dan had iemand gebeld voor een bestelling en schreef ik op een klomp 'Nog even honderd extra daarbij'. Mooi toch?"

Keu

Komen we bij het tweede: zijn naam. Hij heet Stef, althans, dat staat in zijn paspoort. Maar hij heet toch ook Keu? Zo kent half Weesp hem althans, en de andere helft eigenlijk ook. Waar komt die prachtige bijnaam vandaan? "Wij zijn van boerenafkomst en woonden in een klein huisje. Ik kroop als klein jochie altijd over de grond. Als een klein varkentje, als een keutje en daar komt die naam vandaan. En die naam heb ik altijd gehouden. Zelfs de leraren op de mulo noemden me zo."

De markt

Stef Pronk dus. Veel meer Weesps ga je ze niet krijgen. Jongste telg uit een katholiek gezin aan de 's-Gravelandseweg, geboren in 1947. Acht kinderen gingen studeren, maar voor de broers Joop ('Joop is naar boven'), Dirk en Stef was studeren niet weggelegd. Zij gingen daarom elke week trouw met kaas naar de markt in Hilversum, terwijl Stef ook de winkel bestierde. De markt vond Stef trouwens met afstand het leukste om te doen.

Top 3

"De markt in Hilversum stond in de top 3 van grootste markten in Nederland. Ik denk dat er wel 250 kramen waren, als het er nog niet meer waren. Joop en Dirk stonden er altijd woensdag, vrijdag en zaterdag en ik stond er alleen op woensdag en deed daarnaast de winkel. Maar de markt was het mooiste. Die sfeer, geweldig."

De winkel zat destijds - we hebben het over de jaren zestig – alleen aan de Achteromstraat en het was hier sappelen voor weinig centen. "We hadden een gezin met elf kinderen, van wie er nog tien thuis woonden en voordat je al die monden had gevoed, was je een stuk verder. En zonder vader, want die is overleden toen ik 12 was. We hadden niets, Ja, rode cijfers."

Erwten

In de tijd dat Stef na het behalen van zijn mulo-diploma zijn moeder ging helpen in de winkel, was het meer een kruidenierswinkel. "Toen ik in de winkel kwam, zag ik kansen om te vernieuwen. We stopten met allerlei erwten die we verkochten en naast Hollandse kaas ben ik begonnen met Franse kaas. Later nam ik noten erbij."

12 / 20

Onlangs bezochten de wethouders Astrid Heijstee (Economische Zaken) en Maarten Miner (Duurzaamheid0 Pronk Geschenken. Stef Pronk (links) en Maarten Duineveld (ICT) leidden de twee rond.

De winkel zat destijds - we hebben het over de jaren zestig – alleen aan de Achteromstraat en het was hier sappelen voor weinig centen. "We hadden een gezin met elf kinderen, van wie er nog tien thuis woonden en voordat je al die monden had gevoed, was je een stuk verder. En zonder vader, want die is overleden toen ik 12 was. We hadden niets, Ja, rode cijfers."

Erwten

In de tijd dat Stef na het behalen van zijn mulo-diploma zijn moeder ging helpen in de winkel, was het meer een kruidenierswinkel dan een delicatessenzaak zoals nu. "Toen ik in de winkel kwam, zag ik kansen om te vernieuwen. We stopten met allerlei erwten die we verkochten en naast Hollandse kaas ben ik begonnen met Franse kaas. Later nam ik noten erbij. Waarom noten? Op de Heiligeweg in Amsterdam had je een heel mooie notenzaak en dat vond ik wel wat voor ons, moeilijker is het niet. Inmiddels hadden we twee pandjes aan de Achteromstraat die we hadden doorgetrokken. In het ene deel verkochten we kaas en in het andere de noten."

'We hadden niks vroeger. Ja, rode cijfers'

Medelijden

Ergens in die periode is het begonnen met de kerstpakketten. "Toenmalig wethouder Van Etten had een installatiebedrijf en zag dat wij keihard werkten en uit een soort van medelijden, denk ik, vroeg hij op een gegeven moment of wij voor zijn dertig personeelsleden een kerstpakket konden samenstellen. Nooit gedaan, maar natuurlijk konden we dat. Mijn moeder vond het maar niks, want we moesten dozen wijn kopen en ze was als de dood dat ze daarmee bleef zitten. Maar ik ben nogal eigenwijs en heb doorgezet."

Tuschinski

Er kwamen meer en grotere klanten, maar de grote doorbraak kwam via Ron Gerschtanowitz, de vader van Winston, die directeur was van het Tuschinski-theater en nog meer bioscopen in Nederland, en die in Weesp woonde. "Die man werkte keihard, maar altijd 's middags en 's avonds, waardoor hij in de ochtend tijd had en vrijwel elke ochtend kwam hij bij ons een kop koffie drinken. Op een gegeven moment, dat zal ergens halverwege de jaren zeventig zijn geweest, bestelde hij achthonderd kerstpakketten. Man, dat was wat. Ik stond op de markt toen hij via de centrale telefoon van de markt contact met me zocht. 'Keu, ik kom nu naar je toe om voor alle personeelsleden een kerstpakket uit te zoeken.' Dus ik met de trein naar Weesp, de deal rondgemaakt en daarna weer terug naar de markt waar ik tegen mijn broers zei: 'Jullie geloven het niet, maar ik heb net voor veertigduizend gulden kerstpakketten verkocht.' Dat ging een stuk sneller dan op de markt en dat zette ons aan het denken: hier zat goede handel in."

Bedrijfshallen

Het aantal kerstpakketten groeide snel: van een paar honderd naar een paar duizend, en meer. "Je had toen de Nederlandse Middenstand Bank. Die bestelde 12.000 pakketten. De NMB werd echter overgenomen en toen werden het er 30.000 en later werd dat weer overgenomen en werden het er 60.000. Ik weet nog goed dat de directeur vroeg of wij dat wel aankonden. Hij kon ook de helft bestellen bij Albert Heijn. Hij vond onze service beter en onze pakketten mooier, maar had wel twijfels of het allemaal zou lukken. Zei ik: 'Meneer, wat is daar nou moeilijk aan? Ik bel de leveranciers en zeg dat het in plaats van dertigduizend zestigduizend flessen wijn moeten worden en in plaats van 12 ton 25 ton bonbons."
"Wij lieten destijds een deel van de kerstpakketten inpakken bij een sociale werkplaats, maar dat kon op een gegeven moment niet meer. Nu pakken we alles in onze eigen bedrijfshallen op het Van Houten Industriepark in."

Hoofdbrekens

Die versproducten hebben één jaar voor heel wat hoofdbrekens gezorgd. Pronk haalde ergens halverwege de jaren negentig alle media door een partij bedorven waar. "Een lang verhaal kort: bij een bankinstelling had iemand de kerstpakketten met onder andere Franse paté en Franse kaas in de kelder onder verwarmingsleidingen geplaatst en dat ging fout. Hoewel het niet onze schuld was, dacht ik: 'Keu, nou ben je gezien.' Maar we hebben het keurig opgelost, zoals altijd. Dat is trouwens toch onze sterke kant. Wat we beloven, doen we, want een goede naam komt te voet, maar gaat te paard. Overigens heeft de verantwoordelijke persoon destijds keurig in de media laten weten dat het zijn fout was. Wat ons topjaar was? We hebben een jaar gehad met 100.000 pakketten voor één klant, 60.0000 voor een tweede klant en 30.000 voor een derde grote klant. En dat waren dan nog maar drie klanten."

Familiebedrijf

Inmiddels werkt ook de volgende generatie in het bedrijf, onder wie Stefs dochter Loraine (General Manager), haar man Maarten Duineveld (Hoofd ICT) en Stefs andere schoonzoon Mathieu Oude Luttikhuis (Hoofd marketing & New Business). En gaandeweg zijn de bakens ook verzet. Nog steeds zijn kerstpakketten en relatiegeschenken de basis, maar tegenwoordig doet Pronk ook veel in het zogenoemde fulfilment. Voor één van de grootste energieleveranciers in Nederland doet Pronk bijvoorbeeld alle geschenken voor bestaande en nieuwe relaties, maar ook de afhandeling van de oplaadpalen voor de elektrische auto die particulieren bestellen.

MVO

De firma Pronk is zich terdege bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en draagt hier op positieve wijze aan bij. Zo wordt er gelet op energieverbruik, het afval wordt gescheiden, de verpakkingsmaterialen zijn FSC-gecertificeerd, Pronk Geschenken neemt uitsluitend Groene Stroom af en verzendt CO2-neutraal met Groene Post. Binnen het assortiment is verder een ruime keuze aan fairtrade-, biologische en duurzame artikelen. Pronk Geschenken neemt bovendien haar ketenverantwoordelijkheid door leveranciers te controleren op duurzaamheid en bied took klanten de mogelijkheid een doos voor de voedselbank in de kerstpakketten mee te verpakken.
Pronk Juweel BV, waar Pronk Geschenken onder valt, is ISO 9001- (kwaliteit, deze is onlangs verlengd) en 14001- (duurzaamheid) gecertificeerd.

Groei

"Weet je," zegt hij, "je kunt elke maand een euro verdienen maar ook in één maand twaalf euro. Dat is net zoveel, maar het voordeel is dat je in het laatste geval nog elf maanden over hebt om van die twaalf euro meer te maken. In fulfilment en logistiek zit de groei de komende jaren, want steeds meer bedrijven stoten hun magazijnen en alles wat daarbij hoort af."

Goed kerstpakket

De toekomst is daarmee verzekerd. Maar we hebben nog wél die ene prangende vraag: wat is nou het geheim van een goed kerstpakket? Stef Pronk weet het, natuurlijk: "Het non-food moet goed zijn. Als je daarmee de plank misslaat, heb je een probleem. Non-food moet voor iedereen leuk of bruikbaar zijn. Verder zijn tegenwoordig biologische- en fairtrade producten belangrijk, net zoals dat duurzaamheid in de bedrijfsvoering belangrijk is de laatste jaren. We houden de trends goed in de gaten en we proberen altijd nieuwe en verrassende producten in ons assortiment op te nemen. Maar het draait natuurlijk om de juiste prijs, kwaliteit en service. En vooral dat laatste is waar we ons mee onderscheiden en waarom sommige klanten al meer dan 20 jaar bij ons hun geschenken uitzoeken."

'Ik schreef altijd kattebelletjes op mijn klompen'

Column

Aandeelhoudersovereenkomst versus statuten

Er valt ontzettend veel te vertellen over aandeelhoudersovereenkomsten enerzijds en statuten anderzijds en daarmee ook de relatie ten opzichte van elkaar. Heel algemeen geldt onder meer dat statuten in beginsel zijn geschreven voor alle aandeelhouders, dus ook voor eventuele toekomstige. Bij een bestaande aandeelhoudersovereenkomst zal een nieuwe aandeelhouder (moeten) toetreden tot deze overeenkomst, anders is die daar niet aan gebonden. In deze column een aantal algemene opmerkingen over de relatie tussen statuten en aandeelhoudersovereenkomsten. Let op, de opmerkingen zijn in dit geval héél algemeen, omdat de inhoud van statuten en aandeelhoudersovereenkomsten zeer divers (kunnen) zijn.
In een aandeelhoudersovereenkomst kunnen nadere afspraken tussen de aandeelhouders worden vastgelegd. Anders dan statuten worden deze afspraken niet gepubliceerd in het handelsregister. Dat wordt over het algemeen gezien als een voordeel, maar er zijn ook argumenten om het als nadeel te bestempelen.
In het algemeen wordt in de overeenkomst opgenomen dat indien er strijd is tussen de statuten enerzijds en de aandeelhoudersovereenkomst anderzijds, de laatste doorslaggevend is. Dat kan anders zijn indien een onderwerp is voorbehouden aan een statutaire regeling, maar op zich is er behoorlijk wat vrijheid.
In de statuten van een BV wordt doorgaans een blokkering opgenomen om de kring van aandeelhouders gesloten te houden. Deze blokkering is statutair vaak beperkt, vandaar dat een aandeelhoudersovereenkomst wordt gebruikt om deze bescherming van 'de andere aandeelhouders' uit te breiden. Aanvullend kan in de overeenkomst worden bepaald dat indien aandeelhouders recht hebben op overname van aandelen er ook een recht op (af)betaling is. Op deze wijze kan bij malheur, scheve schaats ed. van een aandeelhouder de overname van diens aandelen ook daadwerkelijk uitvoering hebben. Er is tenslotte een groot verschil tussen het recht hebben en daar gebruik van kunnen maken.
Belangrijk voordeel van een statutaire regeling is dat er sancties kunnen worden opgenomen indien een aandeelhouder niet aan zijn statutaire verplichtingen voldoet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verlies van vergader- en stemrecht en eventueel dividend. In een aandeelhoudersovereenkomst kunnen slechts beperkte sancties worden opgenomen. Doorgaans zijn dat met name boeteclausules, al dan niet gekoppeld aan aanbiedingsverplichtingen. Mochten de aandeelhouders een beetje greep willen houden op de directie, dan kan in de statuten van de BV een voorziening worden opgenomen dat voor bepaalde directiebesluiten voorafgaande goedkeuring nodig is van de aandeelhouders. Ook al heeft deze statutaire regeling slechts interne werking, een aandeelhoudersovereenkomst kan daarvoor in ieder geval niet gebruikt worden. Het is tenslotte een regeling tussen de aandeelhouders onderling.
Een samenwerking tussen aandeelhouders kan eigenlijk niet zonder aandeelhoudersovereenkomst, althans het samen 'bomen' over eventuele onderwerpen om nader vast te leggen. Noem het maar een gezamenlijke 'voeten-op-tafelsessie' om te beginnen met eventuele onderwerpen en situaties van strijd en de oplossing daarvoor.

GooiWerkt.nl; voor al uw vacatures

Nieuwe vacaturesite helpt bedrijven met vinden van personeel

Enter Media gaat iets nieuws doen: een vacaturesite voor het Gooi en omstreken. Directeur Jan Piersma legt uit waarom.

Foto: pixabay

Onlangs stond in WeesperNieuws, een uitgave van Enter Media BV, een veelzeggende advertentie van een halve pagina. Liefst twaalf van de in totaal 25 bedrijven die zijn gevestigd bij Maxis Muiden vragen daarin om verkoopmedewerkers. Het is een van de talloze signalen waaruit blijkt dat het momenteel verschrikkelijk lastig is om mensen te vinden. Veel bedrijven zitten met de handen in het haar omdat de gewenste groei hierdoor wordt gedwarsboomd. Met name de roep om wat wordt genoemd 'handjes' (met name technische en productiemedewerkers) is groot, maar eigenlijk is er geen branche die niet merkt dat personeel schaars is.

Ondernemers die medewerkers zoeken kunnen dus best een handje worden geholpen en dat is precies wat de nieuwe website GooiWerkt.nl gaat doen. Enter Media BV lanceert deze nieuwe website nog voor het einde van deze maand.

Enter Media

GooiWerkt.nl wordt opgezet volgens het principe van Brabantwerkt.nl. Brabantwerkt.nl is ontstaan uit een samenwerking van Brabantse uitgeverijen om vacatures bij een nog groter publiek onder de aandacht te brengen dan in de kranten van de uitgevers alleen. Ditzelfde principe hanteert ook GooiWerkt.nl, zij het dat hier geen samenwerking van uitgeverijen is, maar dat Enter Media de enige afzender is. "Enter Media is uitgever van een aantal lokale nieuwsbladen in en rond het Gooi, te weten WeesperNieuws, MuiderNieuws, BussumsNieuws, NaarderNieuws, DiemerNieuws, IJburgerNieuws, De Gooi en Eembode, Nieuwsblad voor Huizen en Laarder Courant de BEL", introduceert directeur Jan Piersma de uitgaven waarvoor hij verantwoordelijk is. Alles bij elkaar bereiken deze kranten meer dan 130.000 huishoudens, waarmee het belang in het Gooi en omgeving in één klap helder is.

Extra platform

Maar voor wat betreft vacatures komt er nu dus een extra platform bij en dat is zeer welkom, weet Piersma. Piersma: "In bijvoorbeeld Weesp was de IVW zich aan het oriënteren op een eigen onlineplatform voor vacatures om de leden te kunnen bedienen. Dat is toevallig precies waar wij ook mee bezig zijn, waarmee in dit geval de IVW direct wordt bediend, die er verder geen inspanning voor hoeft te leveren. Ook in de andere gemeenten is er vraag naar een goed vacatureplatform en binnenkort praat ik met de regio Gooi en Vechtstreek waar dezelfde ideeën leven. We komen dus als geroepen."

Overzichtelijke website

GooiWerkt.nl wordt een zeer overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website. De homepage bestaat voor een belangrijk deel uit een kaartje met het volledige verzorgingsgebied. Elke gemeente kan worden aangeklikt, waarna de vacatures in het gezochte gebied worden getoond. Wil je de vacatures in het complete gebied hebben, dan kan dat ook via de zoekfunctie 'Alle vacatures'. Er kan ook gedetailleerd worden gezocht naar banen, bijbanen, stages en vakantiewerk. "Dat is de basisopzet, maar we spelen met de gedachte er nog een knop 'Vrijwilligerswerk' aan toe te voegen, want dat wordt steeds belangrijker", meent Piersma.

Werkzoekenden en werkgevers

Onder het kaartje is de landingspagina in tweeën verdeeld: een deel voor werkzoekenden en een deel voor werkgevers. Werkzoekenden kunnen hier alle relevante vacatures vinden (er kan gezocht worden op bepaalde trefwoorden). Ook kan bij wijze van extra service een cv worden aangemaakt dat kan worden achtergelaten. Werkgevers kunnen op hun deel heel eenvoudig een vacature plaatsen en ze kunnen hier hun eigen account beheren.

Soort medewerkers

Er zijn nog geen ervaringsgegevens in het Gooi, maar volgens Piersma leert Brabantwerkt.nl, dat al weer enige tijd draait, dat daar vooral vacatures worden geplaatst voor productiemedewerkers en andere relatief laaggeschoold werk. "Maar dat is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen. Voor hetzelfde geld blijkt in ons verzorgingsgebied dat vacatures voor hogergeschoolde medewerkers in trek zijn."

Uitgever

Enter Media lanceert de nieuwe website om werkgevers op dit gebied optimaal te kunnen bedienen, maar blijft in de allereerste plaats uitgever van lokale nieuwsbladen. Die vormen dan ook de basis voor de vacatures op GooiWerkt.nl, zegt Piersma. "Een bedrijf dat een vacature in een of meerdere uitgaven plaatst, krijgt voor een klein extra bedrag de mogelijkheid deze advertentie door te plaatsen naar Gooiwerkt.nl. De advertentie wordt desgewenst in dezelfde look-and-feel als de advertentie in de krant gepubliceerd, maar dat hoeft niet. Maar er hoeft niet per se een advertentie in de lokale media worden geplaatst. Wil je alleen op GooiWerkt.nl, dan kan dat ook, maar dan is de bijdrage hoger. Op die manier willen wij synergie belonen."

Helpen

Alles bij elkaar weet Jan Piersma dat dit initiatief goed zal bevallen bij ondernemers. "In de huidige hoogconjunctuur heeft vrijwel elk bedrijf moeite om goede medewerkers te vinden. Daar helpen wij ze graag bij."

18 / 20

Het Ondernemerstheater

Op dinsdag 2 oktober vond het 4e Ondernemerstheater plaats in de City of Wesopa. Dit evenement organiseert de IVW al enkele jaren samen met de Rabobank en de Bibliotheek voor Ondernemers. Ondanks de wedstrijd Ajax-Bayern was de opkomst erg goed, de zaal was zo goed als vol. André Verheul (hoofdredacteur Enter Media) heeft deze avond op inspirerende wijze in goede banen geleid.

De bezoekers hebben genoten van het programma dat met veel enthousiasme en Weesper humor door de sprekers werd gebracht. Te beginnen met Erik Jobben met zijn lied 'Weesp'.

Na deze opwarmer verwelkomden wij Marga Miltenburg: in Weesp geboren en opgegroeid tot de 'grande dame' van het sprekersplatform 'ZijSpreekt'. Deze charmante en goedgebekte dame gaf ons een blik in haar leven; van haar verleden (slagersdochter) naar het heden (van KRO-coryfee tot eigenaar van het sprekersbureau) en waarom zij het belangrijk vindt de focus te leggen op de zakelijke kwaliteiten van vrouwen.
Na haar inspirerende lesje netwerken 'hoe doe je dat' was het woord aan Eelco Kappen. Een 'nieuwe' Weesper - betrokken bij de City, bij zijn gezin en bij Weesp - vertelde over het verworden van bankdirecteur tot zelfstandig ondernemer, zoekend naar zijn kunde en zijn passie en hoe dat om te zetten naar zakelijk succes. Openhartig, met zelfspot en met humor vertelt hij over de bobbels in de weg naar het 'ondernemerschap met passie'. Volgens Eelco is de juiste balans tussen 'wat je kunt en wat je passie is' cruciaal in het voorkomen van een burn-out of een bore-out, zowel bij ondernemers als werknemers. Zeker iets om nader bij stil te staan.
De afsluiting was een geslaagde verrassing. Dominique Engers van Desneldichteres.nl vatte de avond op een briljante manier samen. Scherp, aardig en met een ondertoon die de hele avond deed relativeren. Haar muzikale begeleider op gitaar Eelco Menkveld had slechts een paar akkoorden nodig om het gedicht volledig tot bloei te laten komen. Een aanrader! De hele tekst is terug te lezen op de website van de IVW.

Het Ondernemerstheater heeft met deze avond een format gevonden dat nog vele jaren meekan!

Ontwikkelingen

Marga Miltenburg,

Beste leden,

De afgelopen weken hebben wij als IVW intensief contact gehad met onze leden op de Nijverheidslaan in het kader van de bouwplannen aldaar. Inmiddels zijn er ook ontwikkelingen, in een vroeg stadium, aan de Rijnkade. Daar waar mogelijk proberen wij de gezamenlijke belangen van onze leden zo goed mogelijk te behartigen.
Verder zetten we stappen rondom het KVO/Parkmanagement. Wat zeker onderdeel zal gaan uitmaken van de nieuwe opzet is het gebruik van de FIXI-app. Middels deze app kan elk bedrijf of elke inwoner van Weesp melding maken van hinderlijke situaties in zijn of haar gebied en kunt u de status van de melding blijven volgen. Zoals wij nu ervaren worden de meeste meldingen in een hele korte tijd opgelost. Download de app via de App Store of Google Play (www.fixi.nl).
We zitten alweer in het laatste kwartaal van 2018 en hebben nog een businessclub en de kerstborrel voor de boeg. Wij hopen u daar allemaal te ontmoeten. Als laatste kunt u binnenkort weer uw nominaties voor de Ondernemer van het Jaar kenbaar maken via het onlinenominatieformulier.

Eric Jobben
Eelco Kappen weet de zaal te boeien..

Ondernemende groeten,
het IVW bestuur

IVW Agenda

13 november | IVW businessclub

11 december | IVW borrelt

De IVW heft met alle aanwezigen het glas op een goed uiteinde. 11 december is een mooi moment, net voordat de stroom aan kerstborrels losbarst. We gaan gewoon ouderwets borrelen en snacken. Iedere ondernemer is welkom en neem gerust een collega of bevriende relatie mee. Natuurlijk ontbreekt 'Op de zeepkist' niet. Het blijft telkens een verrassing wie op de zeepkist plaatsneemt en wat er wordt verteld.

Nieuwe leden

Karwei

De Weesper bouwmarkt is al jaren hét adres voor het onderhouden en verfraaien van woning en tuin. Er is een grote keuze aan gereedschappen en bouwmaterialen en de Karwei is specialist in verf, vloeren, raamdecoratie, verlichting, behang, tuinmeubelen en nog veel meer. Bovendien zijn er allerlei trendy artikelen voor binnen en buiten.

www.karwei.nl/vestigingen/weesp-WEESP

De Bruyn Watersport Service

Deze werf biedt al jaren fullservicedienstverlening aan booteigenaren in en buiten Weesp. De werf biedt zomer- en winterbootstalling en levert, onderhoudt en repareert complete scheepstechnische installaties. In de winkel vind je motoronderdelen en een ruim assortiment onderhoudsproducten, rvs-beslag, bevestigingsmaterialen en scheepselektra.

www.bruynwatersport.nl