B2B Weesp

13 juli 2016

B2B Weesp 13 juli 2016


1 / 20

3 / 20

Oppakken

Het was een avond in het stadhuis waarop ondernemers met elkaar in gesprek konden gaan over dingen die de gemeente zou kunnen verbeteren. De eerste vraag deze avond was: zijn de ondernemers wel uitgenodigd? Toen daar bevestigend op geantwoord werd, klonk er teleurgesteld gemompel. We telden in de mooie raadzaal van het stadhuis één ondernemer van het bedrijventerrein en een handvol winkeliers. Zelfs als we de politici die in hun vrije tijd consultant zijn ook meetellen, bleef de opkomst onder de tien.
Mensen voor dit soort avonden naar het stadhuis lokken is toch heel moeilijk, constateerde raadslid Maarten Miner. Hij is de voorzitter van de stuurgroep bij het bestuurskrachtonderzoek, waar dit 'stadsgesprek' onderdeel van was. Er waren ook stadsgesprekken met andere groepen uit de samenleving, met wisselende opkomst. Een lage opkomst stond een goede discussie overigens niet in de weg. Zo brachten de ondernemers twee essentiële punten op tafel die nader werden besproken: de bereikbaarheid en het imago van Weesp. Worden deze twee punten dan nu meteen aangepakt? Nou nee, dat was niet de bedoeling. De input helpt de gemeenteraad in oktober bij de vraag hoe de gemeentelijke organisatie er in de toekomst uit moet zien. Lees: met welke gemeente(n) kunnen we het beste samenwerken of fuseren? Bij de stadsgesprekken kwamen echter uiteenlopende punten naar voren die je zo zou kunnen oppakken en verbeteren. Het zou goed zijn als de raadsleden zich daar nu al sterk voor maken, voor welke samenwerking of fusie dan ook.

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Foto: Christian Pfeiffer

Liever sleutelen aan auto's dan op zakentrip naar China

Ondernemerspeiling
Ruimte voor verbetering

Column Maritt van Gerwen
De VAR is afgeschaft. Hoe nu verder?

Foto: Brian Elings

Coverstory
Technisch hoogstandje
40 jaar JUMO Meet- en Regeltechniek

Column Niels van de Griend
Serieus verliefd

Bestuurswisselingen IVW
Nieuwe voorzitter, nieuwe impulsen

Nieuws van de IVW
Ingrid Kikkert en Jantine Zeeman stellen zich voor

Liever sleutelen aan auto's dan op zakentrip naar China

Foto: André Verheul

Als we even heel snel scannen, tellen we zeker twintig autobedrijven in Weesp. Van volwaardige merkdealer tot bandenspecialist en van onderdelen tot cleaning. De nieuwste loot aan de autoboom is onderhoudsbedrijf Eassan aan de Gouwzeestraat. De Sri Lankaanse eigenaar vertelt een bijzonder verhaal.

"We willen de beste service van Weesp leveren", zegt Eassan over zijn nieuwe autobedrijf in Weesp. Nu willen meer ondernemers dat, maar de ambitieuze Eassan voegt meteen de daad bij het woord: hij is ook 's avonds en in het weekeinde open. Zijn klanten nee verkopen, dat doet hij niet, dus hij levert een breed pakket aan onderhoudsdiensten.

Autobedrijf Eassan is begin juni geopend. Het is gevestigd aan de Gouwzeestraat, twee panden naast het hoofdkantoor van ACE Europe, dat door heel Nederland wasstraten levert (ook een autobedrijf dus). Bij Eassan kunnen we terecht voor alles wat je van een autobedrijf verwacht: reparaties, banden vervangen, apk-keuring (voor € 18,95) en ook autopoetsen (showroomklaar voor € 79,-). Voor bedrijven met een fleet is dat extra interessant, want bij vier auto's wassen en/of keuren is er één gratis.

Service, scherpe prijzen en lange openingstijden, Eassan zet het allemaal in om zijn doel te bereiken: de beste service van Weesp bieden. "We zijn open van 9.00 tot 21.00 uur, dus je kunt ook na je werk nog langskomen. Daarmee zijn we onderscheidend. Binnenkort gaan we ook open in het weekeinde", zegt hij in een mix van Nederlands en Engels. Hij vertelt ons zijn achternaam wel, maar die blijkt zo ingewikkeld dat hij voorstelt om het bij zijn voornaam te houden.

Eassan vertelt een bijzonder verhaal. Hij woont in Amsterdam en kwam 28 jaar geleden uit Sri Lanka naar Nederland. De garage is niet zijn enige onderneming. Hij is een zakenman, zo vertelt hij. Doet veel import en export met China. Dat bracht hem wel de centen, maar niet de voldoening. "Vorig jaar zat ik meer dan 600 uur in een vliegtuig. Ik wilde ook leuke dingen doen, weer iets nieuws. Kijk mij nu eens, dit staat mij toch uitstekend", zegt hij in zijn werkplaats en wijst op zijn overall. "Ik hou van auto's, van techniek. Hier ligt mijn hart." Over Weesp is hij zeer te spreken. "Ik vind het erg plezierig hier. Prettige mensen, mooie stad, leuke contacten. Hier wil ik met mijn bedrijven graag verder groeien."

Spookpand wordt knappe opslagruimte

Foto: André Verheul

Het lang verwaarloosde aan de Bloemendalerweg 30 wordt opgeknapt en omgebouwd tot Opslagruimte Weesp. In het najaar is het klaar.

Het goede nieuws komt van Fred van Beek van Van Beek & Settels uit Beverwijk. Zijn bedrijf in verbouw en vastgoed kocht het pand naast handelsonderneming Gebrema, een perceel van 3.875 vierkante meter. Er zal nog de hele zomer aan verbouwd worden. De voortgang is afhankelijk van de beschikbaarheid van de werklieden - en dat hangt weer af van andere projecten van Van Beek en Settels in het land. "We hebben geen haast," zegt Van Beek, "maar in oktober willen we het wel af hebben."

De naam Opslagruimte Weesp zegt het meteen: er komen units waar bedrijven en particulieren hun spullen kunnen opslaan. Verzekering, beveiliging en verwarming zijn inbegrepen. Aan de voorzijde komen in elk geval tien kleinere units van 50 vierkante meter, elk met eigen garagedeur. De overige units krijgen via een binnengang toegang. De indeling van deze hal wordt flexibel en laat Van Beek afhangen van de vraag. "We kunnen het aanbieden aan partijen die 500 of 1000 vierkante meter zoeken. Zijn die er niet, dan delen we de hal gewoon op in kleinere units. We lopen dus niet op de markt vooruit, maar bieden aan waar vraag naar is", zo licht hij het beproefde concept van Van Beek en Settels toe. De grootste ruimte in het pand is de etage van 1700 vierkante meter. De verhuur loopt via Van Lonkhuizen en gaat van start als de verbouwing is afgerond.

Dit is het eerste project van Van Beek & Settels in Weesp. De investeerders troffen een flinke puinhoop aan, onder meer het gevolg van brand. Van Beek is ermee bekend dat het pand de laatste jaren voor velen een doorn in het oog is geweest. "We geven het een nette en moderne uitstraling, met zilver en antraciet."

Fysio verder als Preventie- centrum

Totalmedfysio aan de Hogeweyselaan gaat verder onder de naam Preventiecentrum Weesp. De praktijk binnen One Fitness blijkt een succes.

Manueel therapeut en eigenaar van Totalmedfysio Simon de Vries vertelt: "Wij zijn trots op het feit dat de praktijk zo veel tevreden patiënten heeft gezien en dat we blijven groeien. Dit willen we graag zo houden, maar we willen ons wel verder blijven ontwikkelen. Vanaf 1 juli zijn we de samenwerking aangegaan met het Preventiecentrum Almere en gaan we verder onder de naam Preventiecentrum Weesp. Door de aansluiting bij Almere krijgen we de beschikking over extra behandelmogelijkheden zoals shockwave en gespecialiseerde fysiotherapie in samenwerking met orthopedische chirurgen. We kunnen onze patiënten daarmee nog gerichter de juiste zorg bieden."

61 woningen in voormalig kantoorpand

Foto: André Verheul

Het ombouwen van leegstaande kantoren tot woonruimtes is op veel plaatsen een succes. In Weesp gaat zoiets gebeuren op de hoek van de Amstellandlaan en de Flevolaan.

Het leegstaande kantoorpand op die hoek wordt zodanig verbouwd dat er 61 appartementen kunnen worden ingericht. Ook komen er inpandige bergingen, parkeerplaatsen en een fietsenstalling. Er komen 16 verschillende typen appartementen, variërend in grootte tussen de 52 en 126 vierkante meter, in het goedkope- en het middensegment. De appartementen op de begane grond krijgen er een tuintje bij, de andere een balkon. Op dit moment wordt er stevig gesloopt. Om alle appartementen te kunnen realiseren, wordt er een extra bouwlaag aan het gebouw toegevoegd. Een van de omwonenden laat weten dat daar nog een procedure tegen loopt. Over de verkoop is nog niks bekend.

Van Wijnen proost op succes

Foto: Van Wijnen

De 2016-editie van vastgoedbeurs Provada is voor Van Wijnen zeer succesvol verlopen. Naast een warme belangstelling van vele honderden bezoekers die dagelijks de Van Wijnen-stands bezochten, werden elf contracten ondertekend en werd er volop geproost op succesvolle samenwerkingen.

Als we de Provada 2016 mogen zien als graadmeter zijn er zichtbare verbeteringen in de markt gaande, zo meldt het bouw- en ontwikkelbedrijf. De contracten die Van Wijnen ondertekende met klanten en partners illustreren dat woningbouw hierin voorop gaat.

Zo tekenden Van Wijnen Projectontwikkeling Midden, dat vanuit Weesp opereert, en Woningbouwvereniging Vecht & Omstreken een overeenkomst voor de realisatie van tien grondgebonden, energiezuinige woningen op een voormalige schoollocatie in Nigtevecht. Van Wijnen Weesp gaat de woningen bouwen. Ze zijn naar verwachting in het voorjaar van 2017 klaar. De woningen zijn bedoeld voor sociale huur.

SolarClarity naar groter pand in Weesp

De handdruk bezegelt het huurcontract. Foto: Van Lonkhuizen

SolarClarity heeft grotere bedrijfsruimte gevonden aan de Hogeweijselaan. Daarmee blijft het succesvolle bedrijf in zonnepanelen voor Weesp behouden.

Het pand van SolarClarity aan de Flevolaan was al langer te klein. Voor de opslag werd verderop aan de Flevolaan al een tweede pand gehuurd. De zoektocht naar meer vierkante meters bracht Peter Desmet en Irmelin Waalkens ook nadrukkelijk buiten Weesp. Uiteindelijk is het samen met bedrijfsmakelaar Van Lonkhuizen toch gelukt een pand op bedrijventerrein Noord te betrekken. Het betreft het voormalige pand van Intertrade, naast het Tinq pompstation.

De internationale groothandel in zonnepanelen werd in 2014 uitgeroepen tot Weesper Onderneming van het Jaar. Irmelin Waalkens staat in de top 100 van meest succesvolle vrouwelijke ondernemers.

Foto: André Verheul

Met een huis varen over de Vecht: het kan sinds kort in Weesp. Vrijwilligers van Weesp Marketing hebben op een stevig ponton een karakteristiek houten huisje uit de 'vuurlinie' nagebouwd. Het resultaat is een eyecatcher op het water die promotie maakt voor Weesp als historische en karakteristieke waterstad. Maar deze boot, die De Vuurlinie heet, is er niet alleen voor Weesp-promotie. Er worden allerlei mogelijkheden geboden om de boot te gebruiken. Voor een vergadering bijvoorbeeld, of een opvallende vaartocht met gasten. Kortom, ook bedrijven kunnen gebruikmaken van deze boot. Informatie is te vinden op de vernieuwde website WelkomInWeesp.nl.

Foto: Weesp Marketing

Ruimte voor verbetering

Wat vindt u van de dienstverlening van de gemeente en wat zijn de grootste klachten over uw bedrijfsomgeving? Het onderzoeksbureau i&o research hield eerder dit jaar in opdracht van de gemeenteraad van Weesp een ondernemerspeiling, als onderdeel van een bestuurskrachtonderzoek.
Hier zijn de resultaten.

Foto: Christian Pfeiffer

Het onderzoek leidde tot zestien rapportcijfers. Als gemiddelde komt daar een 6,3 uit. Voldoende om over te gaan, maar ook nog genoeg ruimte biedend voor verbetering.

Het hoogste rapportcijfer is voor de bereikbaarheid per auto, een 7,4. Ook de openbare ruimte in de bedrijfsomgeving (6,7) en de veiligheid in de bedrijfsomgeving (6,8) scoren ruim voldoende. Er staan twee onvoldoendes op dit rapport. De wijze waarop de gemeente ondernemers betrekt en samenwerking zoekt, scoort een 5,3. Ook de inspanning van de gemeente om regelgeving te vereenvoudigen of te versoepelen blijft op een 5,3 steken.
Als je ook andere belangrijke punten in ogenschouw neemt, krijgt dit rapport het karakter dat wij thuis 'met de hakken over de sloot' noemen. Professionaliteit van de gemeentelijke organisatie bijvoorbeeld: 5,9. Communicatie en voorlichting vanuit de gemeente: 5,8.

Er moeten twee dingen bij worden gezegd. Ten eerste zijn dit uitkomsten van fabrieksdirecteuren, winkeliers, zzp'ers en alle andere ondernemers op één hoop. Zo kan het zijn dat het gebrek aan parkeerplaatsen bovenaan staat in de top 5 van verbeterpunten. In de winkelstraten inderdaad een probleem, maar op het bedrijventerrein totaal niet. Ten tweede wijkt de score van Weesp over de hele linie niet veel af van het landelijk gemiddelde, getrokken van de website www.waarstaatjegemeente.nl. Het landelijke cijfer voor het versoepelen van de regelgeving is met 5,7 nauwelijks beter te noemen dan wat wij er in Weesp van vinden. Wat overigens niet wegneemt dat Weesp hier flink op zou moeten verbeteren.

Andere kijk
Ook in percentages wordt de temperatuur in de relatie gemeente-bedrijfsleven weergegeven. Dat geeft toch weer een andere kijk op de zaak. Over onbuigzame regels mag dan gemopperd worden, 63% vindt de regeldruk niet heel hoog. En 71% van de ondervraagden is positief over de handhaving van regels door de gemeente. 43% wil zich actief inzetten voor (beleids)initiatieven. En nog eens 43% vindt dat de gemeente zich (vrij) goed inspant om het ondernemingsklimaat te verbeteren. Dat zijn toch dingen die de burger moed geven. Over burgers gesproken: die hebben een aparte peiling ingevuld en geven hun relatie met de gemeente een 5,9.

Column

De VAR is afgeschaft. Hoe nu verder?

Op 1 mei 2016 is de VAR afgeschaft en is de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) in werking getreden. Met de inwerkingtreding van deze wet is de VAR vervangen door modelovereenkomsten. De VAR bood opdrachtgevers de zekerheid dat zij geen loonheffing en premies voor de werknemersverzekeringen hoefden af te dragen.
Wil een opdrachtgever onder de Wet DBA vooraf zekerheid krijgen over de verschuldigdheid van de premies voor de werknemersverzekeringen en loonheffingen, dan bestaat de keuze tussen gebruikmaking van (1) een modelovereenkomst van de Belastingdienst of (2) het voorleggen van een eigen overeenkomst.
Deze zekerheid geldt echter alleen zolang wordt gewerkt op die wijze zoals in de overeenkomst is omschreven. Verandert de manier van werken of blijkt deze anders te zijn dan vooraf gedacht, waardoor toch wordt voldaan aan de vereisten van een dienstverband, dan moet de opdrachtgever alsnog loonheffingen betalen.

Modelovereenkomsten of eigen overeenkomst
De Belastingdienst heeft modelovereenkomsten gepubliceerd op haar website. Als je een dergelijke modelovereenkomst gebruikt, dan mag je deze niet zonder meer aanpassen of aanvullen met eigen bepalingen. Deze modelovereenkomsten zijn vanuit fiscaal oogpunt opgesteld. Nu het fiscale toetsingskader anders is dan het (arbeids)juridisch toetsingskader, geven deze modelovereenkomsten overigens arbeidsrechtelijk geen zekerheid over de afwezigheid van een dienstverband met de zzp'er.
Je kunt er ook voor kiezen om een eigen overeenkomst aan de Belastingdienst voor te leggen. De Belastingdienst zal dan beoordelen of de opdrachtgever loonheffingen moet betalen. Dit geeft je de ruimte om een overeenkomst te gebruiken die bij jouw opdracht, branche en manier van werken aansluit.
Het oordeel van de Belastingdienst over de (model)overeenkomsten heeft een geldigheidsduur van vijf jaar.
Je bent echter niet verplicht om te kiezen tussen een modelovereenkomst of een eigen overeenkomst die is voorgelegd aan de Belastingdienst.

Als je jouw eigen overeenkomst niet wenst voor te leggen, dan zal je zelf – op basis van de geldende wetgeving – een oordeel moeten vellen over de aanwezigheid van een arbeidsovereenkomst en de verschuldigdheid van de loonheffingen, met het risico dat de Belastingdienst achteraf toch concludeert dat de opdrachtgever wel loonheffingen verschuldigd is.

Implementatietermijn
Tot 1 mei 2017 geldt een implementatietermijn en neemt de Belastingdienst nog geen handhavingsmaatregelen, behalve in het geval van fraude. In deze overgangsperiode geldt wel een inspanningsverplichting; je moet actief bezig zijn het sluiten van een nieuwe overeenkomst van opdracht of jouw zzp'er een arbeidsovereenkomst aanbieden indien geen sprake is van een 'echte' zelfstandige.

Technisch hoogstandje

40 jaar technologisch vakmanschap aan de Rijnkade

Foto: Brian Elings

"Het was een best feestje", zo blikt vestigingsdirecteur Steven de Graaf terug op het jubileumfeest van 1 juni. De directie uit Duitsland was erbij, het Weesper Kookers.nl zorgde voor de catering en het gevoel van trots overheerste. De Graaf geniet nog na: "Het is ook niet niks wat we hier met z'n allen hebben neergezet. We hebben een prachtige productieafdeling waar we temperatuursensoren handmatig assembleren in nauw overleg met onze klanten. Dat zijn veelal machine- en procesinstallatiebedrijven. Met hen kijken we wat de beste oplossing is voor hun installaties, waarbij meet- en regelapparatuur onmisbaar is. Voor veel van deze klanten houden we voorraad van de voor hun specifieke apparatuur, zodat ze nooit lang onthand zijn. Via deze zelfde klanten die hun machines en installaties exporteren gaan de producten van JUMO zo de hele wereld over." JUMO zit sinds 1980 aan de Rijnkade, kocht in 1990 het aangrenzende pand erbij en heeft twee jaar geleden een grootschalige renovatie gedaan. Het resultaat mag er zijn: een prachtige entreehal en een eigentijdse kantoortuin.

Heeft u lang moeten nadenken voordat u de stap durfde te nemen om te renoveren?
"Ja, toch wel. Door de discussie omtrent een mogelijke herontwikkeling van de Rijnkade hadden we het gevoel hier toch wel op de schop te zitten. Deze discussie is al tien jaar aan de gang. De gemeente heeft ons ook gevraagd of we bereid waren ons pand te verkopen als het zover was. En ja, dan ga je toch rondkijken als bedrijf. Is er een andere locatie in Weesp die geschikt zou zijn? Nee. We hebben ook buiten Weesp gekeken naar andere panden. Almere is serieus in beeld geweest, maar toen we de laatste jaren niets meer over de toen groots aangekondigde plannen voor Noord hoorden, besloten we om te blijven zitten en ons pand grootschalig te renoveren."

Wat zou u de gemeente willen meegeven?
"Besef goed wat een onrust je teweegbrengt in het bedrijfsleven als je met plannen komt. Zo'n rumoer doet geen goed: het kost een bedrijf geld en tijd en het jaagt bedrijven weg uit Weesp. Daar moet je heel zorgvuldig mee omgaan, lijkt mij. Dat het na die storm zo oorverdovend stil werd schept ook geen vertrouwen. Mijn advies is om in een volgend stadium meer rekening te houden met de zittende bedrijven."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

'Eigenlijk gek dat we hier nog nooit iemand van het Casparus College hebben gezien'

Steven de Graaf (48) staat sinds vijf jaar aan het roer bij JUMO Nederland. Als stagiair mts elektronica stapte hij 28 jaar geleden het bedrijf binnen. Het half jaar stage lopen liep uit in vakantiewerk en na een pauze veroorzaakt door de militaire dienstplicht kwam hij terug als technisch adviseur/verkoop op de serviceafdeling. In 2011 nam hij het stokje over van Klaas Bark.

Dat is nog eens een carrière in het bedrijf.
"(lacht) Als je zoals ik heel veel verschillende dingen in het bedrijf doet, dan is het nogal relatief. De meeste medewerkers bij JUMO werken hier lang, dat krijg je als de sfeer goed is en hard werken wordt gewaardeerd. Het voordeel is dat er ontzettend veel ervaring aanwezig is, een enorme pre in een snel veranderende technologie. De keerzijde is dat de blik soms wat beperkt is en dat je te lang blijft hangen in oude methoden. Maar we zijn ons ervan bewust."

Doet u het anders dan uw voorganger?
"Natuurlijk neem ik een nieuwe frisse wind mee in het bedrijf en doe ik dingen anders, maar aan de andere kant kom ik voort uit deze cultuur en zie ik de kracht van het bedrijf in al haar facetten. Daarom gaan de veranderingen stap voor stap. Ik ben misschien wat zakelijker dan de medewerkers gewend waren en ik heb de organisatiestructuur meer gelaagd gemaakt met de daarbij behorende verantwoordelijkheden."

Een cultuuromslag?
"Dat vind ik een te groot woord. Laten we zeggen dat de cultuur binnen JUMO langzaam verandert. Nu de verantwoordelijkheden meer zijn gedelegeerd is het voor iedereen duidelijker wat zijn of haar taak is en uiteindelijk werkt dat prettiger. Maar wat JUMO altijd heeft gekenmerkt staat nu nog steeds op dezelfde manier overeind: welke functie je ook hebt in de organisatie, we doen het voor de klant. Daar draait het om binnen deze onderneming."

Als u de cultuur zou moeten omschrijven?
"JUMO is een laagdrempelige onderneming en kent een open cultuur. Onze medewerkers zijn goed benaderbaar en servicegericht: eerst het probleem bij een klant oplossen, daar kweek je goodwill mee. Dat is niet altijd in geld uit te drukken. Van deze houding zijn alle medewerkers doordrongen. Dat is ook de reden waarom we ons jubileumfeest combineerden met een klantenrelatiedag. De klanten staan bij JUMO op de eerste, tweede en derde plaats."

Wie zijn de klanten van JUMO?
"Tolsma, een bedrijf dat opslagruimte voor gewassen als aardappels bouwt en Fancom, een leverancier van klimaatinstallaties voor onder meer champignonteelt, zijn voorbeelden waar de apparatuur van JUMO haar werk doet. Het gaat om ondernemingen waarbij klimaat- en andere omstandigheden goed in de gaten gehouden moeten worden. Zo groeit een champignon het best bij een bepaalde temperatuur en vochtigheidsgraad, die dan ook voortdurend worden gemonitord en bijgesteld."

Elke klant wil haar specifieke toepassingen van bijvoorbeeld een sensor?
"Dat klopt. Dat is waarom wij werken aan een maximale kennis van het productieproces bij de klant. Waarom moet die sensor zus of zo werken? Zou het op een andere manier beter of efficiënter kunnen. Wat beoogt de klant? Wij leveren dus niet zomaar een sensor af, maar weten zeker dat wat wij leveren voor die klant op dat moment de beste oplossing is. Deze werkwijze vraagt veel kennis en ervaring van onze mensen. Ik zeg dat het zo'n twee à drie jaar kost voordat iemand zover is dat hij volledig meedraait. Voor het ontwikkelen van productkennis geven we onze mensen alle tijd: dat is een kwestie van instampen en nog eens instampen."

Rijnkade

Moritz Juchheim begon in 1948 in Fulda, dicht tegen de vroegere Oost-Duitse grens, zijn eerste fabriekje in thermometers en gaf het bedrijf zijn naam. Inmiddels is de derde generatie ook werkzaam in het familiebedrijf en heeft het bedrijf anno 2016 wereldwijd 24 vestigingen en werken er 2.200 mensen. Een Nederlandse vestiging kwam in beeld toen vertegenwoordiger Walter Zoeters bedacht dat het lonend zou zijn om direct vanuit Nederland de Nederlandse markt te bedienen: hij begon in 1976 met JUMO Nederland vanuit een woonhuis aan de Nooitgedacht in Muiden. Samen met Klaas Bark is JUMO in 1980 naar de Rijnkade verhuisd. Toen het bedrijf verder groeide is het pand ernaast gekocht. Een verbouwing maakte het tot een geheel.

Technologische hoogstandjes...
"Het is prachtig werk, je bent voortdurend bezig het proces te verbeteren en je product aan te passen. Daarom is het handmatig werk. In Weesp maken we de temperatuursensoren zelf, terwijl de overige apparatuur uit onze fabriek in Duitsland komt. Zo kunnen we heel flexibel en in samenspraak met de klant specifieke sensoren maken. Daar zit dan nog wel veel handmatig werk bij."

Er valt hier veel te leren voor technische talenten?
"Zeker. Maar zoals dat gaat met stagiairs: je stopt er meer tijd in dan dat je terugkrijgt. Ook bij JUMO was er een periode wat weerstand tegen het aannemen van stagiairs, maar sinds vijf jaar leiden we mensen weer op, waar ook wij weer van leren. We zijn een erkend leerbedrijf voor mbo 2- tot mbo 4-niveau. Wat opvalt is dat opleidingen en bedrijven slecht met elkaar communiceren. Dat kan echt beter. Zo heb ik hier nog nooit iemand van bijvoorbeeld het Casparus College gezien. Eigenlijk een beetje gek toch?"

Maakt JUMO zich zorgen over de toekomst wat betreft technisch personeel?
"Dat niet, er studeren nog genoeg technische mensen af. Ook al blijven de meeste medewerkers lang bij ons, er komen toch zo een à twee nieuwe mensen per jaar. We zijn kritisch op wie we aannemen. Mensen moeten graag willen en bereid zijn te leren en zich de producten eigen te maken. Verkopers met technisch inzicht, die zijn bij ons goud waard."

Hoe Weesps is JUMO eigenlijk?
"We zitten hier natuurlijk al bijna veertig jaar aan de Rijnkade, maar eerlijk is eerlijk, heel Weesps zijn we niet. Op dit moment werken er drie Weespers bij ons, maar een deel van onze mensen heeft wel zijn of haar roots in Weesp. Verder is onze binding met Weesp niet groot en met maar drie transporten per dag maakt het ons niet zo veel uit waar we zitten. Maar we zitten hier goed, hoor. Het pand is ons eigendom, dus we blijven nog wel even in Weesp."

12 / 20

Doe mee aan You Better PINK

Dit jaar pakt Sandra van der Spuit uit Weesp haar actie You Better PINK extra groots aan met een benefietdiner in de Grote Kerk op 5 november. Alle tafels waren in no-time uitverkocht. Maar er zijn meer manieren om de opbrengst van de inzamelingsactie voor Pink Ribbon zo groot mogelijk te maken. Hier Sandra's oproep aan het Weesper bedrijfsleven.

Foto: Ruth van Kessel

Sandra van der Spuit is van nature als een enthousiaste aanpakker, maar ze heeft nog een extra persoonlijke drijfveer om zich in te zetten voor onderzoek naar en aandacht voor borstkanker. En niet zo'n beetje ook. "Zet in je agenda alvast een groot roze kruis door zaterdag 5 november", lacht ze. Dat is de datum die ze gekozen heeft voor haar nieuwste benefietevenement. Het is een datum met een zwart randje, waar ze nu een grote roze strik omheen doet: "Het is de sterfdatum van een van mijn beste vriendinnen, die de strijd tegen borstkanker heeft verloren."

Het is voor de derde keer dat Sandra er volop tegenaan gaat om zo veel mogelijk geld op te halen voor Pink Ribbon. In 2011 en 2013 organiseerde de Weespse feestavonden in het dorpshuis van Nigtevecht. Die avonden waren een succes en ze heeft ervan genoten, maar Sandra wilde dit jaar graag wat anders. "Dit jaar vindt You Better PINK in Weesp plaats en gaan we niet dansen, maar heerlijk eten." De Grote Kerk wordt gevuld met twintig tafels voor tien personen. De gasten krijgen een mooi viergangendiner geserveerd, waarvan elke gang bereid wordt door een ander Weesper restaurant. Ook allerlei andere Weesper bedrijven helpen Sandra graag met spullen of anderszins. Sandra heeft daarbij dit jaar steun van Tamara Schipper, ook al zo'n enthousiaste aanpakker en een van de drijvende krachten achter het succesvolle binnenstadfestival Weesp Gastvrij.

Alle tafels zijn verkocht, dus de actie is sowieso al een groot succes. Maar aandacht voor borstkanker is er nooit genoeg en geld daarvoor ook niet. Op tal van andere manieren willen Sandra en Tamara met You Better PINK nog meer geld inzamelen. Een van de initiatieven is 'Weesp kleurt roze', waarbij winkeliers in oktober met acties en aanbiedingen bijdragen. Daarnaast komt er een grote veiling van leuke, opvallende en geweldige artikelen en arrangementen die veel geld in het laatje moeten brengen. Ook het bedrijfsleven mag een mailtje of telefoontje verwachten met de vraag een bijdrage te leveren, bijvoorbeeld in de vorm van een advertentie in een special bijlage van het WeesperNieuws, die op 21 september verschijnt en waarvan de opbrengst in zijn geheel naar de actie gaat.

Enter Media ondersteunt You Better PINK via heel veel publiciteit in het WeesperNieuws en in B2B. Onze oproep aan u: kijk eens op YouBetterPINK.nl en bedenk hoe u kunt meedoen aan deze actie. Sandra en Tamara rekenen op u.

Column

Serieus verliefd

Het wordt vast een mooie en romantische zomer en wie weet word je verliefd of misschien wel verliefder. Of je gaat nog een stap verder en wordt serieus verliefd! Hoe dan ook serieuze vlinders! De vlinders spreken voor zich, maar hoe zit dat met het serieuze gedeelte en moet je je daar nu zo druk over maken. Wat dat laatste betreft: nee, je hoeft je daar niet druk over te maken, tenzij je het wel moet. Deze open deur heeft misschien wat toelichting nodig.

Romantiek is mooi en heeft eigenlijk geen juridische kanten. Vandaar de stelling dat je je in beginsel geen zorgen moet maken en gewoon lekker moet genieten van elkaar. Het krijgt pas juridische kanten als de romantiek en liefde ook leiden tot vermogensrechtelijke gevolgen. Dan is het wel zaak om je te gaan verdiepen in juridische gevolgen van de relatie. Dan moet je nog steeds genieten van elkaar, maar je toch ook iets verder gaan verdiepen.

Hét moment daarvoor is het samenwonen en dan vooral samenwonen in een eigen huis van de één of van beiden. Maar ook bij gezamenlijk huren spelen op de achtergrond financiële en juridische aspecten. Staan beide partners inderdaad als medehuurders op het huurcontract en wie neemt het huurcontract over als de relatie eindigt? Hoe zit het eigenlijk met betaling van de huur? Gewoon 50/50 of moet er een andere verdeling komen als de één al werkt en dus inkomen heeft en de ander nog studeert? Hoe zat het ook alweer met de inboedel en dan met name de antieke kast die je van je oma had gekregen die het weer van haar ouders had gekregen?

Ook bij een eigen huis spelen zaken als het dragen van de kosten van de huishouding. Dan is er geen huur, maar noemen we het rente en (eventueel) aflossing. Ook daar moet worden vastgesteld naar welke verhouding wordt bijgedragen. Het spreekt voor zich dat bij een eigen huis de next level van zorg voor elkaar wordt bereikt. Niet alleen tijdens het samenwonen, maar ook als de relatie eindigt door een breuk of overlijden.

Kortom, in het thema serieus verliefd ligt natuurlijk de nadruk op het woord serieus. De verliefdheid kan serieuze vormen aannemen en dan kan het ook van harte aan te bevelen zijn ook echt serieus na te denken over de gevolgen daarvan. Aarzel dus ook niet om dat te doen en je goed te laten informeren. Daar hoef je ook niet heel lang uit te stellen. Tenslotte ga je naar de tandarts voor de halfjaarlijkse controle en de hoop dat je alleen maar daar bent om een nieuwe afspraak te maken voor over een half jaar. Maar als blijkt dat er toch ingrepen nodig zijn, dan laat je die natuurlijk gewoon doen en ben je blij dat het is gecontroleerd.

Nieuwe voorzitter, nieuwe impulsen

Reinier Mommaal en Wim Zagt over de toekomst van Bedrijvenvereniging IVW

Reinier Mommaal heeft de voorzittershamer van bedrijvenvereniging IVW overgenomen van Wim Zagt. B2B sprak met beiden vlak na de algemene ledenvergadering voor een terug- en vooruitblik. "Als je niet ambitieus bent, moet je het niet doen.

Reinier Mommaal en Wim Zagt, de komende en vertrekkende voorzitter van de IVW. Foto: André Verheul

Het was in een oude, geleende Jaguar, dat Wim Zagt (JAN Accountants) aan Reinier Mommaal (voorheen DyeCoo, nu CityStarter) vroeg of hij bestuurslid van de IVW wilde worden.

Wim Zagt: "We deden samen mee aan de Classic Car Rally, ik kende Reinier inmiddels een beetje, de klik was goed en ik had in mijn hoofd dat hij mij op termijn ook eventueel zou kunnen opvolgen."

Reinier Momaal lacht: "O, dat dacht je toen al...? We zaten daar in die auto met allerlei kaarten en opdrachten - en toen kwam Wim met die vraag tussendoor. Ik zei: moet dat nu? Maar een half uurtje later zei ik: natuurlijk, ik doe het."

Behalve Wim Zagt, nam ook Wim Gerritsen afscheid van het IVW-bestuur. Foto: André Verheul

Wim Zagt trad eind 2011 aan als voorzitter van de IVW en volgde daarmee Cees van Vliet op. "Ik trof een zeer bloeiende vereniging aan met 300 leden, een absoluut hoogtepunt. Helaas zijn er door de crisis ook weer leden weggevallen, maar we zitten nu stabiel op de 250, 260 leden. Cees stak er samen met uitvoerend-secretaris Cor van der Poel wel twintig uur per week in. Zoveel tijd kon ik er niet insteken, maar ik heb er samen met Cor een goede balans in kunnen vinden. Ik heb het erg leuk gevonden. Cor is voor mij heel belangrijk geweest. Hij heeft mij veel kennis bijgebracht over met name de politiek en de regio. Dat heeft mij erg geholpen in mijn rol."

Ben je tevreden met wat je hebt kunnen bereiken?
"Ik heb steeds de nadruk gelegd op solidariteit. Ik ken bedrijven die worden geen lid omdat, zo zeggen ze dan, geen tijd hebben voor de BusinessClubs of omdat ze geen zaken doen in Weesp. Ik vind dat eigenlijk onzin, want we doen het voor elkaar, voor de economie van Weesp, voor mooiere bedrijventerreinen, enzovoort. Ik vind eigenlijk dat elk bedrijf uit Weesp uit solidariteit lid van de IVW zou moeten zijn. Want hoe meer leden, hoe breder ons draagvlak en hoe sterker wij zijn. Ik heb daar steeds op gehamerd omdat ik dat heel belangrijk vind. Dus als je vraagt of ik tevreden ben, dan moet ik zeggen: niet helemaal. Ik ben zeker tevreden over de belangrijke rol die wij als bedrijvenvereniging hebben kunnen spelen en de zaken die we voor elkaar hebben gekregen. Maar het 'korreltje' dat er dan nog zit, is toch dat we het aantal leden niet dichterbij die 300 hebben kunnen houden. Dat vind ik echt jammer."

Hoe gaat het met het Weesper bedrijfsleven?
"Sowieso zijn de Weesper bedrijven in zijn algemeenheid goed door crisis gekomen. Er zijn relatief weinig faillissementen geweest. Voor zover ik het kan overzien en er in algemeenheid iets over mag zeggen, draait het Weesper bedrijfsleven heel goed en ik vind dan ook dat we heel trots op de Weesper ondernemers mogen zijn."

Reinier, je bent relatief nieuw binnen de IVW. Wat was je eerst indruk?
"Voor mij was de IVW toch wel een 'instituut' en ik moet zeggen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in eerste instantie ook niet heel erg toegankelijk vond. Dat is overigens een stuk beter geworden. De weg die Wim heeft ingezet, daarop moeten we zeker voortgaan. De focus op bedrijventerreinen is minder mijn ding, maar dat kunnen we in ons team nu goed kwijt bij Cor van der Poel en ons nieuwe bestuurslid en bedrijfsmakelaar Ingrid Kikkert. Ikzelf wil graag meer kijken naar het ondernemerschap in Weesp, hoe we ons binnen de regio nog beter kunnen profileren, hoe we nieuwe bedrijven naar Weesp kunnen trekken, zorgen dat we een goed ondernemersklimaat hebben en houden. Daarbij vind ik het belangrijk dat we de alle doelgroepen binnen de IVW bedienen. Vandaar ook dat ik de samenwerking heb gezocht met de Bibliotheek voor Ondernemers, die zich vooral op zzp-ers richt. We hebben samen al onlangs het Ondernemerstheater gedaan en je ziet dat we daarmee een andere groep ondernemers hebben bediend dat met bijvoorbeeld de BusinessClubs. Ik vind zo'n samenwerking met de Bibliotheek voor Ondernemers waardevol: we zijn immers allebei voor ondernemers bezig. Dat kun je breder trekken door ook winkeliersvereniging WDO erbij te betrekken, door samen onze inspanningen voor heel Weesp breder te trekken."

Dat klinkt behoorlijk ambitieus. Gaat de IVW een andere koers varen?
Reinier: "We blijven dezelfde koers varen, maar nemen hier en daar een afslag. En als je niet ambitieus bent, moet je het niet doen."
Wim: "Ik vind het alleen maar goed. Daarom wilde ik ook niet langer dan vier jaar voorzitter zijn. Ieder mens zit vast in zijn eigen structuur van denken, daarom moet je zo'n bestuur met regelmaat verversen, dan blijven er ook nieuwe ideeën komen."

Dat klinkt als ondernemen. De IVW moet ook blijven ondernemen?
Reinier: "Ja. En dat zit 'm vooral in samenwerken. Je ziet ook andere verenigingen, zoals de WDO en Weesp Marketing heel goed samenwerken. Dat is in het verleden wel anders geweest. Ook de samenwerking met de gemeente Weesp gaat ongelofelijk goed."
Wim: "Mijn advies aan Reinier is: vaar je eigen koers, want die is goed. En geniet ervan."
Renier: "Dat ga ik zeker doen en met het bestuursteam dat we nu hebben, denk ik dat dat ook absoluut kan."

Positieve schouw

De werkgroep KVO hield vorige maand een schouw op bedrijventerrein Noord. Het stemde tot grote tevredenheid.

"Het terrein Noord ziet er goed uit", zo doet IVW-secretaris Cor van der Poel verslag. "Er staan niet meer zo veel borden van bedrijfsmakelaar Van Lonkhuizen, een teken dat leegstaande panden weer zijn opgevuld. Verder zien we 'schoon' in de openbare ruimtes (dankzij de gemeente) en mooie gevels (dankzij het Gevelfonds). Zo ziet ook het pand van voorheen Stout er weer als een plaatje uit. Het groen rondom de meeste panden ziet er zeer verzorgd uit. Waren we maar zover aan de Nijverheidslaan. Het pand aan de Amstellandlaan/hoek Flevolaan (tegenover Aquamarin) wordt nu omgebouwd tot fraaie appartementen en bij de ingang van Noord zal dat een mooie entree zijn. Het KVO werpt in goede samenwerking met de gemeente, politie en brandweer zijn vruchten af. We zullen na elke schouw een bedrijf dat er uitspringt een bloemenhulde gaan geven. Wat ik tijdens de schouw ook hoorde is dat er op alle bedrijventerreinen dagelijks meer dan 8.000 automobielen staan! Nooit bij stilgestaan."

Na afloop konden de schouwers even bijkomen op het terras van Plaza de Haven (foto).

Nieuwe bestuursleden stellen zich voor

De algemene ledenvergadering van de IVW is akkoord gegaan met de voorgestelde wijzigingen in het bestuur. Wim Gerritsen en Wim Zagt vertrekken, Ingrid Kikkert en Jantine Zeeman nemen hun plaatsen in. Beide nieuwelingen stellen zichzelf voor.

Na bij kantoren in Nieuwegein en Amsterdam als bedrijfsmakelaar werkzaam te zijn geweest, kwam Ingrid Kikkert (foto boven) in 2002 terecht bij Van Lonkhuizen Makelaars. Met veel plezier heeft ze kennisgemaakt met een groot aantal ondernemers. Ze woont sinds 1996 in Nederhorst den Berg met haar man en hun twee dochters van 14 en 17 jaar. "Graag draag ik mijn steentje bij aan de schone taak die de IVW uitvoert. Belangrijk hierin is de instandhouding en upgrading van de bedrijventerreinen. Weesp kenmerkt zich steeds meer door een groot aantal eigenaar/gebruikers en daarmee is vaak het gebouw het pensioen van de ondernemer. Om de waarde van de gebouwen naar de toekomst te waarborgen is het van belang dat het bedrijventerrein er verzorgd en aantrekkelijk bij ligt en daarmee nieuwe ondernemers aantrekt. Mijn doel is ook om nieuwe bedrijven enthousiast te maken voor de IVW. Hoe groter de vereniging, hoe meer invloed we kunnen uitoefenen."

Jantine Zeeman (foto rechtsonder) woont met veel plezier deze maand precies 10 jaar in Weesp. Met haar bedrijf Jantine Zeeman Communicatie werkt ze als strategisch communicatieadviseur en communicatietrainer voor het onderwijs en de informatiedienstverlening. In oktober 2015 startte ze onder de paraplu van CityStarter met CitySeat. CitySeat verhuurt vergaderruimten en flexibele werkplekken voor zelfstandige professionals. "Ik ben enthousiast en gedreven, zie altijd kansen en werk graag samen om nieuwe dingen tot stand te brengen. Ik wil mij graag inzetten om de belangen van de Weesper ondernemers te behartigen, hen te verbinden en mogelijkheden te creëren om elkaar te inspireren", zo laat ze weten.