B2B Weesp

7 mei 2015

B2B Weesp 7 mei 2015


We love Weesp

U zag het al op de cover, deze editie van B2B wordt opgevrolijkt door een stelletje springers in het veld: een groep jonge ondernemers uit Weesp die met Studio Vier aan de weg wil timmeren. Het eerste wat ze deden was lid worden van de IVW, dus dat verraadt inzicht en netwerkdenken. Maar dat terzijde. Aan enthousiasme geen gebrek. En niet alleen bij Studio Vier. De nieuwe bedrijven, van groot tot klein, schieten als paddenstoelen uit de grond. Terwijl het toch niet makkelijk is om a) een financiering los te peuteren en b) de markt te veroveren. Het is dan ook dat enthousiasme dat nooit getemd mag worden. Hoe zeggen Amerikanen dat ook alweer? Om succesvol te zijn, moet je minstens één keer failliet zijn gegaan. Ik vertaal dat maar even in: ondernemen is niet makkelijk, maar dat hoeft je er nog niet van te weerhouden iets te ondernemen. Alleen al in dit nummer van B2B tel ik zeker zeven nieuwe ondernemingen. Ik tel dan ook de VVW mee. Weliswaar non-profit, maar niet minder ondernemend. Deze club zet zich onder meer in om de vele mooie kanten van Weesp te promoten. Op allerlei gebied: wonen, werken en recreëren. Daarbij hoort ook een marketingslogan. Gekozen is voor 'We love Weesp'. Daar steekt de gedachte achter dat het gezamenlijke 'We' de eerste letters vormen van Weesp. Weesp, dat zijn 'we' met z'n allen - en 'we' houden van dat stadje. Laat het even rustig bezinken. Mij spreekt het in elk geval erg aan.

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Broodje, terrasje, etentje

De Vecht aan je voeten
Sloep huren Weesp

Coverstory
Uit je comfortzone
Creatieve teambuilding bij Studio Vier

Column Mark Hilarius
Pensioen 1-2-3

Safe-ID loopt hard
Weesper veiligheid op Amsterdam Marathon

Column Niels van de Griend
Het AWBZ-testament en de AWBZ-schenking

Het belang van goede loopbaanoriëntatie
Directeur Chiquita Relyveld Casparus College

Nieuws van de IVW
Dit is wat de IVW u allemaal oplevert

Ontbijt, broodje, zakelijke lunch, terrasje pakken, familie-etentje

Foto: Christian Pfeiffer

Weesp heeft er dit voorjaar een rijtje etablissementen bij gekregen waar ook 'zakelijk Weesp' uitstekend terecht kan.

Zo is daar De Pitch in Golfcentrum Weesp. De begane grond is de afgelopen maanden omgevormd tot brasserie, geschikt voor zakelijke lunches en diners, maar ook voor gezellige etentjes met vrienden en familie. Op het lunchmenu staan broodjes, salades en sandwiches, 's avonds is er het 3-gangenmenu van de week of dineren à la carte. De Pitch wordt gerund door bedrijfsleider en kok Edwin Jeurissen (links op de foto boven). De brasserie is dagelijks geopend van 12.00 tot 21.00 uur, behalve op zaterdag.

Wie in verband met lekker weer de werkbespreking wil verplaatsen naar een terras aan het water, heeft er met Café Lavi een keuzemogelijkheid bij. Café Lavi is de opvolger van De Kaap en is gevestigd aan de Achteromstraat, aan de sluis.

Foto: Christian Pfeiffer

Op steenworp afstand, aan de Nieuwstraat, heeft lunchroom en bakkerij Le Perron de deuren geopend. Hier zwaaien Daphne Schilder en Doris Grooteman uit Weesp de scepter. Ze stonden al elke vrijdag met hun broodkraam op de biologische markt, maar zijn nu dus zes dagen per week in een echte winkel. Uit de ovens komt het volledige assortiment van Le Perron, dat vooral uit biologische, ambachtelijke (brood)producten bestaat. De zaak is om 8.00 uur al open voor het ontbijt.

Winkelcentrum wordt trekker binnenstad

Foto: André Verheul

De bouw van een nieuw winkelcentrum aan de Achtergracht in Weesp vordert rap. Als het straks klaar is, zal het een belangrijke impuls geven aan de binnenstad van Weesp.

Er wordt gebouwd in twee fasen. De eerste fase betreft de nieuwe Albert Heijn en Gall & Gall. Als die deze zomer wordt opgeleverd, kan de sloop van de huidige Albert Heijn beginnen en vervolgens de bouw van de tweede fase. Naast de nieuwe Albert Heijn (1850 ha) komen twee grote winkelruimtes van 1400 en 600 m2. Dat opent de mogelijkheid voor grotere filiaalbedrijven om in het centrum van Weesp een vestiging te openen. Volgens Jack van Rens, die namens eigenaar De Grutterij het project leidt, is daar bij deze partijen wel degelijk belangstelling voor. Want Weesp zal de komende tien jaar geleidelijk in inwonertal groeien vanwege de stadsuitbreiding met 2750 woningen in de Bloemendalerpolder. Bovendien zijn er in het centrum van Weesp geen winkelpanden van een dergelijke omvang beschikbaar. Van Rens is nu in onderhandeling met partijen en kan daarover nog niet uitweiden. Dat er een tweede supermarkt zich vestigt, is niet uitgesloten.

Welke winkels er ook komen, ze zullen als 'trekker' dienen. Andere winkels kunnen daarvan profiteren. Zo zal het nieuwe winkelcentrum dus, als het over een jaar helemaal klaar is, een belangrijke impuls geven aan het winkelen in Weesp. Bezoekers kunnen straks via de Breedstraat het parkeerdek boven de nieuwe winkels oprijden. Vanaf het parkeerdek met 120 plaatsen schiet je niet alleen zo de nieuwe winkels binnen, maar loop je ook makkelijk even de binnenstad in. Naast het parkeerdek komen ook nog twee kleinere winkels. Aan de Breedstraat zit winkel nummer zeven in dit project. Dat is dierenspeciaalzaak Black and White en die is al bijna klaar.

Bouwen aan nieuw stadsdeel

Foto: Blauwhoed

Aan de Leeuwenveldseweg is afgelopen maand de bouw van 51 nieuwe woningen gestart.

Het gaat hier om het project Leeuwenveld 3. Er komen ongeveer 165 woningen, verdeeld over vier fasen. Nu wordt er gebouwd aan de eerste fase, goed voor 51 woningen. De wijk krijgt een ruime en groene opzet met singels en autoluwe straten. "We spreken een brede doelgroep aan. We zien veel gezinnen met kinderen hun weg vinden naar de wijk, maar onder de kopers bevinden zich ook (jonge) stellen. Ze komen zowel uit Weesp als uit Amsterdam", zo zegt Mark Eerenberg, ontwikkelingsmanager bij Blauwhoed.

Leeuwenveld 3 is de opmaat voor verdere bebouwing van de Bloemendalerpolder. In de komende tien jaar moet hier een grote stadsuitbreiding gerealiseerd worden met in totaal 2750 woningen, diverse voorzieningen en recreatiemogelijkheden.

Rabobank keert coöperatief fonds uit

Foto: Christian Pfeiffer

De Rabobank Amstel en Vecht heeft het coöperatief fonds uitgekeerd. In Weesp kwam er geld terecht bij drie projecten.

Zo krijgt de VVW een bijdrage van 7000 euro om een drijvend promotiehuisje van Weesp te maken. Een opsteker voor de enthousiaste groep vrijwilligers die de VVW in korte tijd om zich heen heeft verzameld om Weesp van zijn beste kant te laten zien. De stichting Uiteraard Uitermeer kreeg eveneens 7000 euro. Dat is bedoeld om een van de 'plofhuisjes' op het terrein van Fort Uitermeer (foto) om te bouwen tot bezoekerscentrum. De Weesper Bibliotheek krijgt 4432 euro om de cursus DigiSterker aan te gaan bieden. Dit moet mensen helpen om zelfstandig de contacten met de overheid online te voeren.

Niet de directie, maar ruim 1.350 leden van Rabobank Amstel en Vecht bepaalden welke projecten gesteund worden.

Multistyle in nieuwe Salon Des Beaux

Aan de Nieuwstraat is Salon Des Beaux geopend. Het is een multishop met nagelstyliste, wimperstyliste, spraytanning en injectables.

Salon Des Beaux is gevestigd in het pand waar tot voor kort de artgalerie Salon des Beaux-Arts zat. Het is een initiatief van Catherina Schneider. Zij begon in 2013 winkel Het Boetiekje, even verderop aan de Nieuwstraat. Het Boetiekje ging eind vorig jaar dicht, wat door veel klanten werd betreurd.

Intersnacks open na grote verbouwing

Na een verbouwing van vier weken is Intersnacks in de Slijkstraat weer opengegaan. Eigenaar Mo Bouhali heeft de snackbar flink onder handen genomen.

De frituur is naar achteren verplaatst. Daardoor is het aantal zitplekken meer dan verdubbeld. Het was een zware verbouwing die Bouhali aardig wat van zijn nachtrust heeft gekost. Maar dat heeft de ondernemer er graag voor over. Vanuit zijn groeiende klantengroep wordt enthousiast op het resultaat gereageerd.

Foto: Vincent de Vries

De redactie van het WeesperNieuws heeft opnieuw de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek toegekend gekregen. Ditmaal voor de verkiezing van 'de Weesper van het Jaar', eind 2014. Volgens de jury onderstreepte het WeesperNieuws met die blijmoedige onderwerp haar bindende rol in de lokale samenleving. Vorig jaar ging de prijs ook al naar het WeesperNieuws: toen voor de reportage van de vervanging van de Weesper brug. De Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek wordt jaarlijks toegekend door de brancheorganisatie NNP, waar vijftig lokale uitgeverijen uit heel het land bij zijn aangesloten.

De Vecht aan je voeten

Eindelijk is een vaartocht over de Vecht in een open sloepje voor alle Weespers binnen handbereik: Weesper Stef van Riggelen van Sloep huren Weesp heeft vanaf deze maand twee elektrische sloepjes in de verhuur. De ligplaats is aan de steiger van De Schalkse aan de Ossenmarkt.

Foto: Ruth van Kessel

Het zijn niet de eerste de beste boten die de Weesper ondernemer beschikbaar heeft. We hebben het hier over de Scoop, No. 2 en No. 3, beide aangedreven door een elektrische motor. Dus geen hinderlijk gegorgel van een benzinemotor, maar fluisterzacht glijden door het water met slechts het geluid van kabbelende Vechtgolfjes tegen de boeg. De bediening is simpel met slechts een aan-en-uitknop en de accu is goed voor 8 uur vaarplezier. Het vaargebied is de Vecht. Hij is makkelijk te varen. Dus zonder kapitein, zonder vaarbewijs, simpelweg genieten van een dagje op het water. De bootjes van vijf meter zijn te huur voor een dagdeel of een hele dag en met een beetje inschuiven passen er zeven mensen in. Van Riggelen: "Met z'n zessen zit je rianter, maar het kan wel. En als je wilt, kan Eeterij De Schalkse er ook nog een picknickmand bij verzorgen."

Een eigen bootje is niet iedereen gegeven en geeft ook veel rompslomp. "Die zorg haal ik helemaal weg, als je een bootje huurt hoef je alleen maar te genieten. De Vecht vanaf het water blijft een unieke beleving", zegt Van Riggelen, die in zijn andere leven grafisch ontwerper bij SvanR Studio is. In de huisstijl van het grafisch ontwerpbureau wemelt het van de maritieme toespelingen. Varen is namelijk Van Riggelens grootste hobby en het liefst zit hij in de zomer hele dagen op het water. Vorig jaar begon hij al met de verhuur van zijn eigen ONJ-sloep, met hemzelf als kapitein erbij. Dat sloeg zodanig aan dat nu de stap is gezet naar de kapiteinloze Scoops. De boten zijn van april t/m september beschikbaar, voor een hele dag van 9.00 – 17.30 uur of per dagdeel van 4 uur.

ONJ
Overigens is de ONJ-sloep met kapitein Stef nog steeds beschikbaar. Bedoeld voor wie niet zelf durft te varen of voor wie liever zijn volle aandacht gunt aan zijn gasten aan boord. De actieradius van de ONJ werkboot 760 maakt langere tripjes naar Amsterdam, het IJ of de Loosdrechtse plassen probleemloos mogelijk. De boot biedt plek aan maximaal 8 gasten. Droog zitten lukt altijd, want bij regen kan de kap erop.

Van Riggelen hoopt natuurlijk op veel mooi weer de komende zomer. De eerste reacties zijn in elk geval enthousiast.

Uit je comfortzone

Studio Vier daagt Weesper ondernemers uit

Foto: Brian Elings

Het begon voor Iris van Velsen allemaal met het volgen van haar hart: doen wat je leuk vindt en weten waar je goed in bent. Zo besloot ze haar studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening nog even niet te verzilveren en richtte ze zich eerst op haar grote passie: ze werd dansdocent. Zich bewegend in een dynamische omgeving met allemaal enthousiaste jonge mensen begon ze naast het dansen met de organisatie van bijzondere vrijgezellenfeestjes: lipdubs, flashmobs, rapworkshops, wat een mogelijkheden. Haar bedrijf was geboren. "Nu wordt het tijd om bedrijven in beweging te zetten", vindt de onderneemster met haar onuitputtelijke netwerk. Studio Vier neemt een niet meer te stuiten vogelvlucht: in juli 2014 gestart van achter de laptop aan de keukentafel maakte Van Velsen in januari 2015 de overstap naar een eigen locatie aan de Pampuslaan. Van Velsen: "Deze move biedt mij de rust en de focus om mijn bedrijf verder uit te breiden. Bewust zoek ik nu de zakelijke markt op, want ik heb ontdekt dat mijn producten en werkwijze echt wat toevoegen aan een bedrijf."

Lipdubs, flashmobs, wat kan een bedrijf daar nu mee?
"Haha, dat zou je niet zomaar kunnen verzinnen als activiteit voor een bedrijf, hè? Maar het is ontzettend leuk om met elkaar iets neer te zetten. Iets wat je anders nooit zou doen. Mensen gaan buiten hun kaders, verlaten hun comfortzone en ontdekken een nieuwe kant van zich zelf. Dit soort activiteiten is ontzettend leuk om te doen als teamuitje, maar vooral als teambuildingsinstrument is het een geweldig middel. Je gaat namelijk met elkaar samenwerken om tot een mooi resultaat te komen. En achteraf heb je een tastbare herinnering."

Eh, maar wat is een lipdub eigenlijk?
"Een lipdub is een videoclip die in één take wordt opgenomen en waarin een nummer wordt geplaybackt. Het is over komen waaien uit Amerika en is heel populair op scholen: het liefst met een hele groep – vanaf tien is het leuk, maar met z'n vijfhonderden is het echt helemaal te gek – ga je een nummer playbacken waarbij de camera de groep volgt. Ikzelf werk meestal met groepen van tien tot vijftien man en een cameraman, dat is heel goed behapbaar. Wordt het groter, dan moet ik meer mensen inzetten. De deelnemers oefenen de tekst en per stukje tekst delen we ze in groepen in en draaien maar. En dat op een leuke locatie. Mensen gaan helemaal uit hun dak: dansen, het nummer uitbeelden, playbacken, zo leuk om te zien hoe vrij mensen zich gaan voelen."

Doet iedereen altijd mee?
"Mijn ervaring is van wel. Zeker in grote bedrijven heb je met leeftijdsverschillen te maken en voelen vaak de wat oudere werknemers zich wat beschroomd om te gaan zingen of dansen. Maar als de meeste collega's wel meedoen en als mensen ervaren wat een positief proces het is, zie je deelnemers eigenlijk altijd loskomen. Dat is zo gaaf. Wat ook helpt is dat ik altijd zorg dat er attributen zijn. Met een gek petje, pruik of bril op durf je ineens veel meer."

Dat klinkt als echt uit je comfortzone gaan?
"Ja, wanneer doe je nu zoiets? Wanneer mag je je als volwassene weer eens verkleden en je anders voordoen? En vooral de muziek werkt heel aanstekelijk: het is altijd vrolijk en stimulerend en zet mensen letterlijk in beweging. En het hele proces van samen toewerken naar een mooi resultaat, is voor

10 / 20

Foto: Brian Elings

deelnemers heel positief en bevredigend."

Hoe draagt een activiteit als lipdub bij aan teambuilding?
"Je werkt in groepjes aan een opdracht. Dat betekent dat mensen goed naar elkaar moeten luisteren: wat wil de een, wat wil de ander? Hoe completeren de groepjes elkaar tot een resultaat? In het voorgesprek met de ondernemer wordt duidelijk wat de manager wil bereiken met de teambuilding. Staat de samenwerking centraal of wil de ondernemer dat zijn of haar mensen nadenken over de missie en visie van het bedrijf? Die wens integreer ik in de activiteit. Een teambuildingsactiviteit van Studio Vier gaat wat verder dan een middagje boerengolf of een avondje steengrillen."

Hoe krijgen medewerkers feedback?
"Tijdens het proces en na afloop van de activiteit bespreek ik met de deelnemers hoe ze het hebben ervaren en welke processen er wellicht aan ten grondslag liggen. Op die manier houd je mensen een spiegel voor. Dat opgeteld bij de ervaring om eens helemaal out of the box te gaan, werkt heel stimulerend en heeft het effect dat mensen vaak creatiever en productiever worden. Je prikkelt mensen om over hun grenzen heen te gaan en je hoopt dat dit doorwerkt in hun leven en werk. Er is wat losgemaakt."

Foto: Brian Elings

Teambuilding met creativiteit

Al sinds haar vijfde jaar is Van Velsen verslaafd aan dansen. Toen ze elf jaar was danste ze al in het demonstratieteam van De Dansstudio in Weesp en vanaf haar 17de ging ze er lesgeven. Een ideale bijbaan voor naast haar studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening. In 2011 studeerde ze af en bleek de crisis in volle gang te zijn. Toen ze na veel moeite uiteindelijk een baan vond, realiseerde ze zich dat werken als SPH'er niet het leven was dat ze wilde leiden. Al die mensen met problemen, de treurnis, is dit wat ik op mijn 21ste voor de rest van mijn leven wil doen? Die vraag stelde zij zichzelf. Nee dus, ze voelde zich niet happy bij dat werk.

Een weggegooide studie dus?
"Nee, helemaal niet. Veel tools die ik daar heb geleerd kan ik inzetten bij de teambuildingsactiviteiten. Mijn kracht zit in het goed kunnen luisteren en wensen kunnen omzetten in een plan dat past bij de vraag. Ook het evalueren van het ontwikkelproces en het geven van feedback aan deelnemers kan ik inzetten. In de toekomst wil ik deze teambuildingsvaardigheden nog verder ontwikkelen, maar eerst focus ik mij op het neerzetten van Studio Vier."

Doe eens gek

Studio Vier biedt een scala aan activiteiten:
Lipdub, shortfilm, dj-workshop, flashmob, dansworkshop, maak je eigen lied, rapworkshop, fotoshoot, fotospel, theatersport, become a producer en een workshop lichaamstaal en communicatie.
Voorafgaand aan de activiteit is er altijd een intakegesprek over de mogelijkheden en het doel van de teambuilding, waarbij er een programma op maat wordt georganiseerd. Studio Vier zorgt voor alle benodigdheden.
Ook organiseert Studio Vier vrijgezellenfeestjes, vriendengroepsactiviteiten en andere evenementen. Van Velsen: "ik sta overal voor open. Ik denk nooit in beperkingen, alleen in mogelijkheden."

En wie of wat is Studio Vier?
"Studio Vier ben ik, met om mij heen een groot netwerk aan vaste zzp'ers waarmee ik de activiteiten vormgeef. Het is heerlijk om met professionele mensen samen te werken waarmee je kunt lezen en schrijven. Ik doe verder de hele organisatie en kan voor een bedrijf de hele teambuilding of het teamuitje organiseren, tot aan de locatie en catering toe. Ik regel alles. Vrijgezellenfeestjes en kinderfeestjes doe ik trouwens ook nog steeds."

Out of the box, dat is jouw motto?
"Klopt, altijd net even anders dan iemand verwacht. Hoe minder uitgekristalliseerd de vraag, hoe liever ik het heb. Jaarcijfers kun je bijvoorbeeld heel anders presenteren dan met een droge presentatie met cijfers en een beamer: heb je er wel eens aan gedacht een jaar visueel in beeld te brengen en daar de cijfers aan te hangen? Dat zegt veel meer. Motivational speakers nodig om een boodschap over te brengen, een speciale locatie voor een evenement? Alles is mogelijk, zolang je niet in beperkingen denkt. En dat doe ik nooit."

Is Weesp voor Studio Vier de ideale thuishaven?
"Voor mijn bedrijf maakt het niet uit waar ik zit: ik werk altijd op locatie en neem alles mee, als het moet een mobiele studio of hele dj-sets. Uiteindelijk droom ik wel van een groot evenementenbureau waar groepen ook naartoe kunnen komen als een externe locatie niet haalbaar is. Dat zou prima in Weesp kunnen, de bereikbaarheid is immers ideaal. Maar voor nu is dat nog even toekomstmuziek."

En je klanten?
"Het is heerlijk om met lokale klanten als het Vechtstede College op te trekken. Als nieuw lid van het IVW mag ik mij in de volgende businessclub voorstellen tijdens een elevatorpitch. Een geweldige kans: ik zie zo veel bedrijven waarmee ik graag kennis zou maken. Maar diep in mijn hart vind ik het ook een beetje eng: ik ben toch iemand die liever achter de camera staat dan ervoor, haha."

Column

Pensioen 1-2-3

Vraag de gemiddelde werknemer hoe zijn pensioenregeling er uitziet, en hij zal je het antwoord schuldig moeten blijven. Laat staan dat hij weet hoeveel risico hij loopt en hoeveel pensioen hij later kan verwachten. Nu het pensioensbewustzijn door alle negatieve berichtgeving is gestegen, is het moment daar om de communicatie richting de werknemers flink te verbeteren.

Of de schrijver van het lied 'Ik tel tot drie' een vooruitziende blik had is nog niet helemaal duidelijk, maar de leden van de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars denken het wel. Zij hebben zich gebogen over het gebrek aan pensioensbewustzijn en -kennis van deelnemers aan een pensioenregeling. Het resultaat is het Pensioen 1-2-3 geworden. Een gelaagde vorm van communicatie met veel iconen en een poging tot begrijpelijke taal. Niet alleen de eerdergenoemde partijen, maar ook de Tweede Kamer staat in grote meerderheid achter deze nieuwe vorm van informatieverstrekking. Op 5 maart is de Wet pensioencommunicatie aangenomen. Het Pensioen 1-2-3 is onderdeel van deze wet.
Pensioen 1-2-3 is eenvoudig van opzet. Het stelt drie lagen van communicatie voor. In de eerste laag kan een deelnemer in vijf minuten zien wat de belangrijkste elementen van de pensioenregeling zijn. Vervolgens kan vanuit deze laag op elk deelonderwerp worden doorgeklikt naar de verdiepende informatie in de tweede laag. Tot slot treft een deelnemer in de derde laag gedetailleerde informatie over de pensioenregeling en de pensioenuitvoerder aan.

Alle informatie moet geschikt zijn om via digitale media op te vragen, zodat de deelnemer direct naar de diepere lagen kan 'doorklikken'. Deze nieuwe aanpak, met heldere icoontjes, zou deelnemers veel meer tot lezen moeten aanzetten. Er kan namelijk in een oogopslag worden gezien wat de pensioenregeling wel en niet voor de deelnemer regelt.

Vergeleken met de startbrief is Pensioen 1-2-3 kort en bondig, herkenbaar door de uniforme opzet en visueel aantrekkelijk vanwege het gebruik van iconen. Toch blijft het de vraag of nog meer informatie tot meer kennis of tot een hogere drempel leidt.
De ervaring leert dat een presentatie of een persoonlijk gesprek vaak veel meer pensioensbewustzijn kweekt dan het toesturen van nog meer informatie. Duidelijk aangeven welke onderdelen belangrijk voor de betreffende werknemer zijn en welke keuzes hij dient te maken. Wanneer een werknemer begrijpt hoe zijn pensioenregeling in elkaar zit en wat deze regeling kost, zal hij deze regeling ook doorgaans meer waarderen. Op deze manier ziet een werknemer de pensioenregeling weer meer als een arbeidsvoorwaarde en veel minder als een kostenpost.

Safe-ID loopt hard

De startende Weesper onderneming Safe-ID gaat een samenwerking aan met de Amsterdam Marathon. Een belangrijke stap om binnen de sportwereld stevig voet aan de grond te krijgen. "Dit is nog maar het begin", zegt initiatiefnemer Patrick van Rumt.

De samenwerking betekent dat alle 43.500 deelnemers van de Amsterdam Marathon (op 18 oktober 2015) een zogeheten Safe-ID Running Tag krijgen. Daarnaast krijgen de 1750 vrijwilligers zo'n plaatje. Safe-ID is een beveiligd digitaal platform waar gebruikers een profiel kunnen aanmaken waar al hun persoonlijke en medische gegevens in staan. In geval van een noodsituatie kunnen hulpverleners die informatie oproepen via de QR-code die op het Safe-ID-plaatje staat. Op deze manier kan er snel en adequaat hulp geboden worden en is snel een telefoonnummer van het thuisfront bekend.

Patrick van Rumt startte Safe-ID een jaar geleden op. Volgens hem is er zowel bij organisaties van grote sportevenementen als bij hulpdiensten grote behoefte aan een dergelijk systeem waarmee snel de juiste gegevens voorhanden zijn. "Het is dan ook niet toevallig dat we de gesprekken met Le Champion hebben gevoerd, de organisator van de marathon. Ook de gemeente Amsterdam heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Ze zochten daar iets voor en Safe-ID bleek voor hen de oplossing te zijn. Voor aanvang van de marathon zijn we met een groot team aanwezig om de lopers te helpen bij het invullen van het profiel, zodat het systeem meteen werkt."

Deze deal is voor de prille bedrijfsvoering van Safe-ID een regelrechte klapper. Het aantal gebruikers wordt meer dan vertienvoudigd. Los van de inkomsten is dat ook belangrijk voor de status van Safe-ID. Er is veel publiciteit geweest, zelfs internationaal. Uiteindelijk hoopt Van Rumt met Safe-ID de standaard op dit gebied te worden. Hij verwacht dat er nu meer hardloopevenementen met Safe-ID gaan werken. "Ons product geeft de organisatie van zo'n evenement een hoop zekerheid. Als er iets gebeurt met een deelnemer dan weet je snel wie het is, of er relevante medische gegevens zijn en waar het thuisfront te bereiken is", aldus de Weesper, die verder meldt dat er al diverse gesprekken gaande zijn. "Amsterdam is een grote stap, maar eigenlijk nog maar het begin."

Een Safe-ID Tag kost € 4,95 per stuk, daarnaast moet er voor 2 à 3 euro per jaar een abonnement worden afgesloten. De Run Tag is in Weesp verkrijgbaar bij Bijvoet Sport. Voor fietsers en wielrenners is er ook een Bike Tag: die is te koop bij (Handmade by) Van der Linden.

Column

Het AWBZ-testament en de AWBZ-schenking

Niet moeilijk is het om voor te stellen dat er veel zorg is over de mogelijke financiële problemen bij intrede in een verzorgings- of verpleeghuis. Ook zijn er veel vragen over het 'opeten' van het vermogen, waardoor mogelijk de erfenis wordt uitgekleed. In lang niet alle gevallen is de zorg heel actueel, maar het is wel goed om er aandacht aan te besteden.

Voor de berekening van de zorgbijdragen (AWBZ) wordt namelijk niet alleen het inkomen meegeteld, maar ook het vermogen. Het gaat om het vermogen dat voor de inkomstenbelasting aangegeven wordt in box 3 (de box van sparen en beleggen). Overigens dient er wel rekening mee gehouden te worden dat de zorgbijdrage wordt berekend naar de stand van het vermogen van twee jaar geleden. In 2015 wordt de zorgbijdrage berekend over de stand van het vermogen per 1 januari 2013.

De gevolgen van de nieuwe berekening zijn ook in de politiek besproken. Er zijn een aantal maatregelen genomen om de gevolgen van de zorgbijdrage voor het vermogen te verzachten. Een van die maatregelen is dat de woning van degene die AWBZ-zorg krijgt voor een aantal jaren niet meetelt bij de berekening van de zorgbijdrage. Als de woning echter verhuurd is, telt de woning wél mee voor de berekening van de zorgbijdrage.

Als u een partner en kinderen heeft, dan maakt u vaak een testament om te regelen dat de kinderen pas erven als u en uw partner zijn overleden. Voor getrouwde partners is dit ook geregeld als zij geen testament hebben. In een testament kunt u vastleggen dat de kinderen de erfenis eerder krijgen, bijvoorbeeld als de achtergebleven partner in een verpleeg- of verzorgingshuis wordt opgenomen. Ook hiervoor geldt dat het 'heilig' verklaren van deze clausule niet verstandig is, maar het is wel een bespreekpunt.

Een relatief eenvoudige methode om het vermogen te verkleinen is natuurlijk door te schenken. Als u een aantal jaren voordat u in het verpleeg- of verzorgingshuis terecht komt gaat schenken aan uw toekomstige erfgenamen, kan dit later een lagere zorgbijdrage betekenen. Overlijdt u met een kleiner vermogen dan betekent dit ook dat uw erfgenamen minder erfbelasting betalen. Wederom is voorzichtigheid op zijn plaats, want 'je moet je niet uitkleden voor je naar bed gaat'.

'Een goede oriëntatie op loopbaan is juist bij deze jonge leerlingen heel belangrijk'

Chiquita Relyveld is de nieuwe directeur van het Casparus College

Ze heeft er zin in: Chiquita Relyveld is sinds maart de nieuwe directeur van het Casparus College. Werken op een kleine vmbo waarbij je als directeur dicht bij de leerlingen staat, was altijd al haar droom. De Almeerse stelt zich graag aan Weesp voor en hoopt snel een vertrouwd gezicht voor bedrijven te zijn.

Foto: Ruth van Kessel

Haar werkkamer op het Casparus College heeft nog wel wat vrouwelijke accenten nodig vindt ze zelf, maar dat belet haar niet om zich al helemaal thuis te voelen op het Casparus College. Bij haar aantreden in maart trof ze een gepassioneerd team aan dat zich de laatste maanden na het plotselinge vertrek van haar voorganger Paul Blonk ook zonder schoolleiding overeind wist te houden. Relyveld: "Ik neem mijn petje af voor hun inzet. Ze zijn er in geslaagd om de school meer dan draaiende te houden en de leerlingen te begeleiden. Wel is er behoefte aan een nieuwe leider die samen met het team de richting van de school bepaalt. Dat is zeker in deze tijden van landelijke veranderingen binnen het vmbo geen overbodige luxe."

En die leider bent u?
"Dat probeer ik wel te zijn. Binnen het vmbo zijn vernieuwingen gaande waarbij er veel waarde wordt gehecht aan uitbreiding van de vaardigheden van leerlingen om te kunnen voldoen aan de eisen van de huidige maatschappij. Denk hierbij aan het kunnen maken van offertes, omgaan met computers en internet en jezelf presenteren. Daarnaast wordt loopbaanontwikkeling in een vroeg stadium steeds belangrijker: zit je in de juiste studierichting, doe je de dingen die bij je passen? Beschik je over de juiste competenties voor het vak? Ik ben in mijn vorige banen heel betrokken geweest bij de ontwikkeling van het zogenaamde vernieuwde vmbo, dus ik kan zeker mijn steentje bijdragen aan de verdere ontwikkeling van deze school. Daarin volg ik de trend die door de heer Blonk is ingezet en pluk ik de vruchten van zijn beleid: het Casparus staat in Weesp en de regio goed op de kaart."

Als jong meisje wist Chiquita Relyveld het zeker: als ik later ga studeren wordt dat iets met techniek. Elektrotechniek om precies te zijn. Het liep anders. Bij haar studieoriëntatie kwam ze terecht op een Hogere Technische School in Amsterdam: een kil en saai gebouw. Dat voelde echt niet goed. Vertwijfeld oriënteerde ze zich verder en uiteindelijk viel ze voor een lerarenopleiding. Ik ben goed in Nederlands en in wiskunde, dus dat wordt mijn toekomst, zo besloot ze. En zo werd ze docent Nederlands en wiskunde op de Meergronden, de middelbare school van haar jeugd. Via Educatie ROC Flevoland kwam ze in het management terecht en werd later teamleider op het Buitenhout College, een grote vmbo-school in Almere. Ruim zes jaar werkte ze daar met plezier, maar verlangen naar kleinschaligheid bracht haar naar het Casparus College in Weesp.

U bent zelf een voorbeeld dat je als leerling op een verkeerd spoor kunt zitten?
"Ik was ervan overtuigd dat mijn toekomst in de techniek lag en zie hoe het kan uitpakken. Wel grappig en misschien geen toeval dat ik mijn kennis en ervaring nu toch deels weer inzet in een beroepsvoorbereidende omgeving, waar techniek, net als de economische en dienstverlenende richtingen, een belangrijke rol speelt. Ik vind het heerlijk om jonge mensen te laten ontdekken waar hun hart ligt en de nadruk op loopbaanontwikkeling bij het vernieuwde vmbo leent zich daar goed voor. Ik vind het leuk om de school hier nog beter op in te richten, vernieuwend bezig te zijn en zorgen dat uiteindelijk je leerlingen op het voor hen juiste spoor zitten en in de pas lopen met de eisen van de huidige maatschappij. Mijn hart ligt bij de leerlingen: ik wil dat ze een leuke en leerzame tijd op het Casparus hebben en de school verlaten met een diploma waarvan ze weten wat ze ermee willen."

Hoe denkt u het Casparus College te laten aansluiten op het bedrijfsleven?
"Als vmbo, ROC en bedrijven zullen we moeten samenwerken om de jongeren op een goede manier voor te bereiden op hun toekomstige banen. Daar hebben alle partijen voordeel aan. Het lastige van het vmbo is dat het hier toch echt om voorbereidend beroepsonderwijs gaat en dat de stagiaires nog maar over weinig specifieke skills beschikken, waar bedrijven behoefte aan hebben. Ik zie een taak voor het Casparus om de verwachtingspatronen over en weer af te stemmen: dat bespaart teleurstellingen, voor zowel de stagiaire als voor het bedrijf. Toch hoor ik nu al goede verhalen terug over de stages van dit jaar die nu bezig zijn. Daar ben ik erg blij mee."

Wat is uw indruk van Weesp?
"Ik ben blij verrast over de bereidheid van Weesper bedrijven om elkaar te zoeken en te vinden. De kennismaking met de IVW op de laatste businessclub was hartverwarmend. Ik vind het belangrijk dat ik zichtbaar en benaderbaar ben en hoop dan ook van harte dat de ondernemers mij snel zullen herkennen als het nieuwe gezicht van de school. Zodat we elkaar weten te vinden in een optimale samenwerking."

Weesp blijft goed bezig met KVO

In het stadhuis van Weesp is opnieuw een certificaat uitgereikt voor het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Het is de vijfde 'ster' op dit keurmerk, waarmee Weesp bij de koplopers van Nederland blijft.

Ook u verdient daarmee een felicitatie, want het KVO is een samenwerking tussen gemeente, politie, brandweer, IVW én de ondernemers. KVO draait om een 'schoon, heel en veilig' ondernemersgebied: in Weesp betreft het de bedrijventerreinen Noord en Nijverheidslaan. De samenwerking in de werkgroep KVO zorgt ervoor dat de bedrijventerreinen schoon, heel en veilig worden en blijven. Dat wordt om de twee jaar gecheckt met een audit, zodat de zaak niet opnieuw verslonst. Overigens wordt die hercertificeringsperiode opgerekt naar drie jaar. Bij een goede score in 2018 volgt dus de zesde ster.
Burgemeester Bas Jan van Bochove zou het overigens toejuichen als ook de binnenstad een Keurmerk Veilig Ondernemen krijgt. Hij gaat het bespreken met de winkeliersorganisatie WDO, zo zei hij bij de uitreiking van het KVO-certificaat.

Verzekeringskorting
Wat nog steeds onderbelicht is, is dat het KVO-certificaat een kostenverlaging op uw verzekeringspremie oplevert. Daarom herhalen we het nog maar eens. Als u gevestigd bent op Noord of Nijverheidslaan (de gecertificeerde KVO-terreinen), dan kunt u verzekeringskorting aanvragen bij uw verzekeringsmaatschappij. Het voordeel kan oplopen tot 15% op uw bestaande premie op de verzekering voor gebouw, inventaris, voorraad en bedrijfsstagnatie. Acht Nederlandse verzekeraars - waaronder Interpolis, Aegon, Meeus, Nationale Nederlanden, Fortis en Delta Lloyd - bieden deze korting op de huidige polis. Verzekeringsmaatschappijen zijn erbij gebaat dat uw bedrijf op een gecertificeerd KVO-terrein staat waarbij aandacht wordt geschonken aan schoon, heel en vooral veilig. Wat nodig is om de korting te verkrijgen is een kopie van het KVO-certificaat. Deze kopie is simpel te verkrijgen door een verzoek aan kvo@online.nl te richten onder vermelding van uw naam, adres en woonplaats.

Dit is wat de IVW u allemaal oplevert

Een actieve ondernemersvereniging, daar heb je als ondernemer echt wat aan. De IVW zet dat nog eens op een rijtje in een gloednieuwe brochure.

Deze brochure wordt gestuurd aan leden en niet-leden. Want het is voor iedereen goed om te weten dat de voordelen van het lidmaatschap groot zijn. Denk aan: drukbezochte businessclubs, leden die elkaar de opdracht gunnen, aantrekkelijke collectieve voorzieningen, kans op de award voor onderneming van het jaar en korting voor zzp'ers. Lid zijn van de IVW kost niet veel en levert veel op. Bovendien werkt de IVW op vele terreinen samen met anderen om te komen tot onder meer mooiere openbare ruimte, meer veiligheid, opleiding en re-integratie. De nieuwe IVW-brochure wordt toegezonden aan alle leden. Hij is ook op te vragen via info@ivw-weesp.nl.

Nieuwe leden

Een hartelijk welkom aan drie nieuwe leden van de IVW

DSS Weesp is bij velen al een bekende partner voor kopiëren, printen, grafisch design en textiel bedrukken. Maar nu ook als lid van de IVW!
Ook How2Ask is lid geworden van de IVW, een bedrijf aan de Keurstraat dat specialist is in 'investigative interviewing', oftewel interviewtraining voor feitenonderzoekers. Tot slot verwelkomen we de Stichting Uiteraard Uitermeer, een groep enthousiaste Weespers die de mooiste plannen verwezenlijken op het terrein van het historische Fort Uitermeer.