B2B Weesp

19 januari 2017

B2B Weesp 19 januari 2017


Warmpjes bij

Ten Have Installatie is uitgeroepen tot de Weesper Onderneming van het Jaar. Naar aanleiding van deze prijs dook ik eens even de archieven van B2B in en stuitte op een bericht over Ten Have dat we in 2009 plaatsten. Aanleiding was de verhuizing naar een unit in bedrijvencomplex Bloemendael op bedrijventerrein Noord. Frank ten Have meldde doodleuk dat deze gloednieuwe bedrijfsruimte eigenlijk meteen al weer te klein was voor zijn snelgroeiende bedrijf.
Maar wat het meeste opvalt is dat in het artikel de woorden service, kwaliteit en persoonlijke benadering staan. Het is mooi om dat nu zo terug te lezen. Want vanwege de IVW-award gingen we opnieuw bij Ten Have langs voor een interview en opnieuw staan de woorden service, kwaliteit en persoonlijke benadering op prominente wijze in het artikel.
Nu is "we zetten de klant centraal" zo ongeveer altijd wel het antwoord als je een ondernemer vraagt wat hem onderscheidt. Maar bij Ten Have zie je en merk je aan alles dat dat ook echt zo is. Ook op de redactie van B2B snort een fijne klimaatinstallatie van Ten Have en als er eens iets piept of rammelt is één belletje genoeg om de serviceafdeling nog dezelfde dag de boel te laten fiksen. Prima gasten trouwens, die medewerkers van Ten Have. Toen we onze schrijfruimte tijdens een horrorwinter niet lekker warm kregen, kwam Frank persoonlijk langs om te helpen met de juiste instellingen. We zaten er snel weer warmpjes bij. Nee, ik snap de jury van de IVW-prijs wel. Een zeer terechte Onderneming van het Jaar. Ook vanaf deze plaats van harte gefeliciteerd!

André Verheul
hoofdredacteur B2B

Foto: Brian Elings

Theo van Amsterdam draagt ijzerwarenzaak over

De advocaten in de buurt

Nieuw in Weesp

Foto: Purephotography

Column Maritt van Gerwen

Detacherings- en
payrollwerkgevers opgelet!

Persoonlijk de beste

Ten Have Installatie is Onderneming van het Jaar

Column Niels van de Griend

Nogmaals:
nieuw huwelijksrecht

Interview voorzitter
Reinier Mommaal

De IVW wil
elke groep bedienen

Nieuws van de IVW

De nieuwjaarsreceptie in beeld

'Weespers tonen eigenaarschap'

Het is burgemeester Bas Jan van Bochove vorig jaar na de brand in de Laurentiuskerk opgevallen hoe Weespers zich betrokken voelen bij hun stad. Hij zei dat in zijn nieuwjaarsspeech.

"De emotie die ik waarnam en de wil en wens om de kerk weer in oude glorie te herstellen, liet mij opnieuw beseffen dat Weespers zeer gehecht zijn aan het karakteristieke van hun stad. Dat men de historie van Weesp in ere wil houden en belang hecht aan de herkenbaarheid en eigenheid van Weesp. Dit gegeven vind ik buitengewoon waardevol", aldus een trotse burgemeester.

"Het toont namelijk op individueel niveau een gevoel van 'eigenaarschap' voor de stad. Men voelt zich hier verantwoordelijk en verbonden."

Waardering

Dat woord 'eigenaarschap', was het thema van zijn speech. "Sprekend over eigenaarschap benoem ik als voorbeeld de initiatiefnemers in de wijken en buurten, de Facebookgroep Weesper Buurtwacht, Weesp Marketing, initiatieven op het gebied van cultuur en sport en ook de Stichting Sinterklaas Intocht Weesp, Koningsdag en de Stichting Nationale Herdenkingen Weesp. Ik kan niet compleet zijn. Ik noem niet alle initiatieven, dat ben ik mij bewust. Achter elk initiatief zijn namen in te vullen." Tijdens de nieuwjaarsreceptie kregen Weesp Marketing en de organisatie van de Vechtloop de Vrijwilligerserkenning met bijbehorende bokaal.

Award voor Lieuwe Veerman

Foto: Christian Pfeiffer

Het WeesperNieuws heeft Lieuwe Veerman uitgeroepen tot de Weesper van het Jaar 2016. Hij is de voorman van de stichting Uiteraard Uitermeer, het gezelschap van elf ondernemende vrienden dat Fort Uitermeer ontsluit voor bezoekers.

B2B berichtte in september uitgebreid over dit opmerkelijke project, waarin de betrokkenen zonder winstoogmerk bouwen aan iets heel bijzonders. Hun missie is om het terrein aan de Vechtoever, gelegen aan het einde van de 's-Gravelandseweg, te ontsluiten voor bezoekers. Dat alles met respect voor en ter versterking van de cultuur, historie en natuur waar deze plek bol van staat.

De jury van de Weesper van het Jaar-verkiezing noemt Uiteraard Uitermeer een regelrechte aanwinst voor Weesp op het gebied van ecotoerisme, educatie en Weesp-promotie. Het werk is nog lang niet af, maar met de opening van de sloepenhaven bij het fort werd afgelopen jaar een belangrijke mijlpaal bereikt. Uiteraard Uitermeer is een meerjarenproject en dat is vanzelfsprekend het werk en succes van de hele groep. Lieuwe Veerman mag met recht de drijvende kracht, en bovenal de verbindende factor, achter dit bijzondere gezelschap genoemd worden.

De uitreiking van de award vond eind december plaats in het bijzijn van bijna de hele groep. De verrassing was groot en iedereen was enthousiast over de waardering die hiermee aan het hele project wordt gegeven. Lieuwe Veerman nam de award trots in ontvangst. "Ik ben zeer vereerd, maar het is uiteraard niet alleen mijn verdienste: we doen dit met elkaar", zo deelde de verraste winnaar meteen de eer. Door Lieuwe Veerman uit te roepen tot Weesper van het Jaar krijgt niet alleen hij, maar ook de hele groep vrijwilligers van Uiteraard Uitermeer de waardering die ze verdienen en komt deze bijzondere locatie nog eens extra in de spotlights te staan.

Theo van Amsterdam draagt ijzerwarenzaak over

Foto: Ruth van Kessel

Theo van Amsterdam gaat 2017 in als pensionado. Een gek idee, vindt de ondernemer. 42 jaar geleden nam hij als 23-jarig broekie de ijzerwarenzaak - de laatste jaren bekend als Van Amsterdam Enorm - in de Slijkstraat over. Hij geeft het stokje door aan Van Driel. Ook van Enorm.

Het was nog even flink aanpoten door de drukte van de vuurwerkverkoop in de laatste weken van het jaar, maar nu kan Van Amsterdam (65) genieten van zijn pensioen. Toen hij laatst zijn klantenbestand uitdraaide moest hij wel even slikken. "Daar stonden dus gewoon 4500 namen op en daar was ik wel even stil van. Niet alleen uit Weesp hoor, mijn klanten kwamen uit de hele regio."

Natuurlijk heeft Van Amsterdam last gehad van de opmars van de bouwmarkten, maar veel klanten bleven de zaak trouw. "Omdat ze weten dat je bij ons terechtkunt voor persoonlijk en deskundig advies. We nemen voor iedereen de tijd en proberen altijd mee te denken." Als afscheidscadeau van zijn zakenrelaties en vaste klanten ontving de ondernemer een miniatuurmotor, gemaakt van lagers, bouten, moeren en andere ijzeren onderdelen. "Ontzettend mooi en ook nog eens een cadeau waarin twee van mijn passies samenkomen. Ik ga er een mooie plek voor zoeken."

Toeren op zijn motor, varen met zijn sloep, leuke dingen doen met zijn vrouw: zo stelt de ondernemer zich zijn leven als gepensioneerde voor. "We hebben heel hard gewerkt, dus we hebben het verdiend, maar ik vind het ook moeilijk. Ik zal straks vast nog vaak even naar binnen stappen, even een praatje maken met mijn trouwe personeel." Dat Van Amsterdam de winkel kan overdragen aan Van Driel, is een grote opluchting. Hierdoor blijft de zaak bestaan en kunnen de medewerkers hun baan behouden. "Anders trek je die laatste dag de deur toch met een heel ander gevoel dicht. Ik ben heel blij met Van Driel als mijn opvolger. We kennen elkaar goed en ook al vrij lang vanuit de Enorm-inkoop. Hij runt al twee andere winkels in Almere en Amsterdam die ook onder Enorm vallen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat hij het goed gaat doen. Misschien zelfs wel beter. Hij gaat bijvoorbeeld ook verf verkopen. Daar ben ik vanuit een soort gentleman's agreement met Pover en later Hennipman nooit aan begonnen."

Denso is beste werkgever

Brian Elings

"Een toonaangevende organisatie met een zeer sterke positionering en een uitstekende reputatie": dat zijn de lovende woorden van de commissie van de Nationale Business Succes Award Instituut voor Denso. Het bedrijf is uitgeroepen tot Best Presterende Werkgever 2016 in de categorie Auto-elektronica.

"Denso weet zijn enorme knowhow te combineren met een innovatieve aanpak, waardoor het zeer hoog scoort op klanttevredenheid. Gedrevenheid, durf en visie, plus een sterke focus op de klant maken van deze organisatie een topper."

Als werkgever onderscheidt Denso zich volgens de nominatiecommissie van het Nationale Business Succes Award Instituut vooral door een gericht aannamebeleid en het vertrouwen en de verantwoordelijkheid die het zijn medewerkers geeft. Dit alles resulteert onder meer in een zeer laag personeelsverloop en ziekteverzuim. "In alle opzichten een outperformer die zich realiseert dat mensen het daadwerkelijke kapitaal van de onderneming vertegenwoordigen", aldus de jury. "Met overtuiging de Best Presterende Werkgever in deze branche."

Denso is wereldwijd een van de grootste automotiveleveranciers van geavanceerde technologie, systemen en componenten. Het bedrijf is de nummer 3 in zijn sector en wereldwijd heeft het 151.000 medewerkers in 38 verschillende landen, waarvan er 300 werkzaam zijn in Nederland. De totale omzet is circa € 35 miljard. Het bedrijf verkaste onlangs het Europese hoofdkantoor naar Amsterdam, maar is nog steeds met vele vierkante meters gevestigd op bedrijventerrein Noord.

Zoeken naar oplossing Golfcentrum

Foto: Brian Elings

De Belastingdienst heeft beslag gelegd op de inboedel en bedrijfswagen van Golfcentrum Weesp. De Rabobank gaat over tot executie van het pand. De schuldenlast van de in juli opgestapte directeur Joost Boelens noopt tot deze maatregelen.

Intussen heeft Golfvereniging Weesp als gebruiker van het golfcomplex aan de Basisweg een commissie opgericht die naarstig op zoek gaat naar een oplossing voor de ontstane situatie. Deze commissie met de naam Denktank voert gesprekken met de gemeente, de overige aandeelhouders (Par 3) en de Rabobank. Zij onderzoekt de financiële mogelijkheden van het zelf exploiteren en/of horeca van het golfcomplex door de golfvereniging.

De gemeente is eigenaar van de grond. Iets anders dan een golfbaan kan er niet komen zonder wijziging van het bestemmingsplan.

De Vechtstreek is de beste houthandel

Foto: Ruth van Kessel

De Vechtstreek is uitgeroepen tot de Beste Regionale Houthandel 2016. Een kroon op het werk. Zo beschouwt ondernemer Cees Verkerk de prijs.

Een voorbeeld voor het ondernemersveld in Weesp, vinden ook Weesper wethouder Economische Zaken Herman Tuning en IVW-secretaris Cor van der Poel: "Weesper ondernemers vallen goed in de prijzen."

In eerdere edities van deze jaarlijkse verkiezing, georganiseerd door het vakblad Houtwereld, haalde de Weesper houthandel een tweede en een vierde plaats. Cees Verkerk: "Dit jaar wilde ik echt de nummer één worden, ook omdat onze klanten aangeven dat ze ons echt de beste vinden. Bij ons vind je nog deskundigheid en ervaring, iets wat we in al die jaren hebben opgebouwd."
In de vorige editie van B2B schreven we daar al uitgebreider over.

Experience Center bij Solarclarity

De handdruk bezegelt het huurcontract. Foto: Van Lonkhuizen

Solarclarity heeft een nieuw bedrijfspand betrokken. Om zowel kantoor als distributie onder één dak te hebben heeft de pv-groothandel een gebouw betrokken van ruim 4000 vierkante meter aan de Hogeweyselaan in Weesp.

Solarclarity heeft het pand, na twee jaar leegstand, in een paar maanden volledig gerenoveerd en in samenwerking met LG Electronics verduurzaamd. In het nieuwe kantoor is onder andere een Solarclarity Academy gecreëerd met plaats voor minimaal 100 cursisten. In de komende maanden zal er ook een nieuwe showroom gerealiseerd worden waarin aandacht zal worden besteed aan energiemanagement en batterijoplossingen, waar het bedrijf ook op gaat inzetten. Het pand wordt een Experience Center waarin producten als de nieuwste LG chem-batterijen maar ook bijvoorbeeld warmtepompen en innovatieve energiemanagementsystemen worden samengebracht.

"We onderzoeken momenteel op welke plek in Weesp we in de toekomst onze klanten het beste kunnen bedienen. Mogelijk is dit in het centrum, mede omdat wij graag bijdragen aan het op peil houden van het voorzieningenniveau aldaar. Deze mogelijkheid wordt momenteel onderzocht, maar is nog niet concreet genoeg om daar nu al uitspraken over te doen. We blijven daarom voorlopig nog wel even gevestigd aan de Prinses Irenelaan."

Met vriendelijke groet,
Rabobank Amstel en Vecht

De advocaat in de buurt

Ze kenden elkaar wel via de school van hun kinderen, maar nog niet als collega's in de advocatuur. Toen ook dat aspect uitkwam besloten Roos Knoef (39) en Annejet Lamme (39) medio 2016 samen een kantoor in Weesp te starten. Vesting Advocaten is sinds november gevestigd aan het Stationsplein 30 als een van de bedrijven van Citystarter.

Tekst Ruth van Kessel. Foto Purephotography

Purephotography

Roos Knoef en Annejet Lamme zijn beiden advocaten met een jarenlange ervaring. Samen besloten ze zich in hun woonplaats te vestigen omdat er volgens hen in Weesp geen vergelijkbaar advocatenkantoor bestond. Knoef: "Ik werk ook bij de Rechtswinkel en ontdekte dat Weespers die rechtsbijstand nodig hebben vaak worden bijgestaan door advocaten in Amsterdam of het Gooi. Rechtsbijstand vinden wij tot de basisvoorzieningen van een stad horen, dus toen Annejet en ik in elkaar dezelfde degelijke en betrouwbare manier van werken herkenden, besloten we tot deze onderneming."

Vesting Advocaten heeft naast Weesp ook een vestiging in Bussum. Dat is de plek waar Knoef al langer, samen met een collega, als zelfstandig ondernemer werkte. Toen deze collega haar praktijk ging afbouwen was het voor haar hét moment om een nieuwe wending aan haar praktijk te geven. Lamme komt vanuit grotere advocatenkantoren in Amsterdam en Almere en was toe aan een eigen onderneming. De advocaten zijn gespecialiseerd in bestuurs-, omgevings-, sociale zekerheids-, huur-, arbeids- en verbintenisrecht. De naam Vesting Advocaten verwijst naar de vestingsteden in de regio en associeert met het woord verdedigingswerk. Een woord dat vertrouwen uitstraalt.

Lamme: "Iedereen heeft recht op rechtsbijstand in de buurt van waar hij woont of werkt. Mensen hebben vaak onterecht het idee dat ze vanuit hun rechtsbijstandsverzekering verplicht zijn tot een toegewezen advocaat. Dat is dus niet zo: mensen zijn vrij om te kiezen en hoe heerlijk is het dan dat je Weesp niet uit hoeft? Wij werken voor ondernemers, particulieren en instellingen, maar ook pro Deo voor mensen die het anders niet kunnen betalen. Juist deze diversiteit vergroot onze expertise, die we heel graag inzetten voor Weesp."

Aanstekelijk

De start van hun Weesper advocatenkantoor vanuit Citystarter voelen de beide advocaten als stimulerend. De energie van andere starters in dit pand werkt aanstekelijk en inspirerend. Lamme: "Het voelt als een nieuwe stap in onze carrières. Roos en ik kunnen inhoudelijk ook heel erg goed sparren. We genieten nu al heel erg van dit nieuwe avontuur."

Column

Detacherings- en payrollwerkgevers opgelet!

Maritt van Gerwen

De Hoge Raad heeft onlangs geoordeeld dat een detacheringsbureau tevens is aan te merken als een uitzendbureau. Alhoewel dit een pensioengeschil betrof, heeft deze uitspraak vergaande gevolgen.

Achtergrond: Het bedrijfstakpensioenfonds voor de uitzendbranche (uitgevoerd door STIPP) is verplicht van toepassing voor uitzendondernemingen, die voor ten minste 50% van hun loonsom werknemers bij een andere onderneming tewerkstellen. Tot nu toe werd door veel niet-uitzendbedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen, zoals payroll- en detacheringsbedrijven, aangenomen dat zij niet werden aangemerkt als uitzendbureau. Dit omdat zij geen allocatiefunctie vervullen. De allocatiefunctie is het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van (tijdelijke) arbeid, bijvoorbeeld bij vervanging tijdens ziekte.

Het geschil: In dit geschil had STIPP zich op het standpunt gesteld dat het detacheringsbureau verplicht was zich aan te melden bij het bedrijfstakpensioenfonds. Het detacheringsbureau was van mening dat dit niet verplicht was. Zij was van mening dat zij geen uitzendonderneming was omdat zij geen allocatiefunctie vervulde.
De kantonrechter oordeelde dat het detacheringsbureau weliswaar personeel ter beschikking stelt aan derden, maar dat zij niet als uitzendonderneming kan worden aangemerkt omdat zij geen allocatiefunctie vervult. STIPP is in hoger beroep gegaan. Het Gerechtshof stelde STIPP daarop in het gelijk. Het Hof oordeelde dat alleen moet worden gekeken naar de wettelijke definitie van de uitzendovereenkomst, waar de allocatiefunctie geen onderdeel van uitmaakt. Van een uitzendovereenkomst is volgens de wet sprake indien de werknemer door de werkgever, in het kader van de bedrijfsuitoefening, ter beschikking wordt gesteld aan een derde en de werkzaamheden worden verricht onder leiding en toezicht van deze derde. Volgens het Hof zijn de werknemers van het detacheringsbureau werkzaam op basis van uitzendovereenkomsten. In cassatie bevestigde de Hoge Raad de uitspraak van het Hof, waarmee in hoogste instantie is bepaald dat ook bedrijven zonder allocatiefunctie kunnen worden aangemerkt als uitzendonderneming.

Gevolgen voor de praktijk: Bij niet-uitzendbedrijven die beroepsmatig arbeidskrachten ter beschikking stellen, zoals detacherings- of payrollbedrijven, werden de personeelsleden vaak niet aangemeld bij STIPP. Deze werkgevers zijn nu volgens de Hoge Raad (mits zij aan het 50%-criterium voldoen) verplicht hun werknemers aan te melden bij STIPP. De uitspraak van de Hoge Raad heeft echter nog meer gevolgen. De cao (ABU voor uitzendkrachten) en de bedrijfssector bij de Belastingdienst kennen dezelfde voorwaarden voor gebondenheid als STIPP. Hierdoor zijn dergelijke werkgevers ook verplicht om de cao toe te passen - indien algemeen verbindend verklaard - én vallen zij in de bedrijfssector voor de uitzendbranche. Anderzijds heeft dit ook tot gevolg dat deze werkgevers gebruik mogen gaan maken van de beperktere ontslagbescherming zoals die geldt voor uitzendwerkgevers. Wil je weten of jouw onderneming als uitzendonderneming is aangemerkt? Neem contact op met JAN©.

Persoonlijk de beste

Ten Have is Weesper Onderneming van het Jaar

Foto: Brian Elings

Bij de laatste uitbreiding van het bedrijfspand van Ten Have Installatie aan de Pampuslaan is een gezellige ruimte met bar gemaakt. De temperatuur is er aangenaam. Logisch natuurlijk, want hier snort een zuinige klimaatinstallatie uit eigen assortiment. Frank ten Have en partner Denise Vossepoel nemen plaats voor een gesprek over hun succesvolle onderneming, die begon in een garage in Nigtevecht.

"Op 1 maart is het precies 15 jaar geleden. Vanuit de garage aan ons huis. Met cv's en airco's richtten we ons vooral op de particuliere markt, maar ook al de kleine zakelijke markt. Ik was al werkzaam in deze branche en deed veel montage en service. Maar ik wilde het voor mezelf gaan doen. Ik kom uit een ondernemend gezin: mijn moeder heeft jarenlang bloemenzaak Mille-Fleurs in Bussum gehad. Het ondernemen is mij met de paplepel ingegoten", zegt Frank.

Stappen

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

'Groei en digitaliseren, de kunst is om juist dan het persoonlijke contact te behouden'

Zijn aanpak is succesvol. Er staat nu een prachtig bedrijf dat service en kwaliteit koppelt aan persoonlijke benadering. Het draait allemaal om airconditioning, warmtepompen, centrale verwarming en luchtbehandeling. Als hij het zo eens terugrekent, blijkt er elke drie jaar een grote stap te zijn gezet. "Thuis begonnen, toen een grote schuur gehuurd bij een boer, daarna naar de Zuiderzeelaan in Weesp verhuisd, vervolgens naar de Pampuslaan waar we nu zitten en drie jaar geleden dit pand doorgetrokken naar het magazijn aan de Keurstraat. Nu zijn we zo groot dat we hier niet meer weggaan. We hebben nu 16 mensen aan het werk."

Van grote invloed op de groei van het Weesper installatiebedrijf is Leen Bakker, de keten van meubel- en interieurwinkels. "Dat was onze eerste grote klant. En dan moet je meegroeien. Althans, dat hebben wij gedaan. Zo zijn we met onze vaste relaties meegegroeid. Leen Bakker begon met drie à vier vestigingen. Ik was toen nog alleen en kreeg veel hulp van mijn vader. Daarna zijn Jonathan, Ton en Mike erbij gekomen", zo schetst Frank de eerste uitbreidingen in sneltreinvaart. Vader Willem ten Have laat overigens nog altijd geregeld zijn neus zien aan de Pampuslaan.

Leen Bakker

Inmiddels verzorgt Ten Have de klimaatinstallaties van 16 Leen Bakker-vestigingen in Noord-Holland: renovatie, nieuwbouw, storingen, onderhoud en alles wat de klant nog meer wenst. "De groei die we nodig hadden voor Leen Bakker maakte ons ook interessant voor andere grotere bedrijven. Onze groei is dus niet alleen door Leen Bakker gekomen, maar het was wel het begin van de groei."

Persoonlijk contact

Op de vraag wat Ten Have onderscheidt van andere installateurs zegt Denise: "Wij zetten service bovenaan. We hebben altijd een passende oplossing voor de klant. En als we die niet hebben, dan zetten we er een op." Maar misschien nog wel belangrijker is het ongedwongen en persoonlijke contact dat Ten Have ondanks het groter worden heeft weten te bewaren. Het contact is nog steeds zoals je dat bij wijze van spreken alleen bij een eenmanszaak verwacht. Wie klant is bij Ten Have weet waar we het over hebben. Frank, Denise en hun collega's hebben of maken meteen tijd voor je en ze hebben vaak aan een half woord genoeg. Juist grote klanten weten het te waarderen dat ze met één belletje de zaak hebben geregeld. "Niet dat ingewikkelde gedoe, maar gewoon een belletje. Open en eerlijk. Zo steken wij in elkaar en wij willen niet anders werken. De airco's zijn bij ons in de zomer niet ineens duurder, als je begrijpt wat ik bedoel."

Denise: "Dat persoonlijke contact vind ik zo mooi. Neem autobedrijf Stern, toch een behoorlijk groot bedrijf met veel vestigingen. Maar we schakelen heel snel met elkaar", zo licht ze toe. Denise is al weer bijna zeven jaar werkzaam bij Ten Have. De taakverdeling is simpel: Frank regelt alles buiten, Denise binnen. "Ik ben constant bezig om onze dienstverlening vanuit kantoor te verbeteren en te kijken naar hoe we de klant beter kunnen bedienen. Dat betekent veel digitalisering en automatisering. We werken met iPads, digitale werkbonnen en checklisten, inlogsystemen voor klanten, enzovoort. De kunst is dan juist om dat persoonlijke contact te behouden. En dat kom je heel weinig tegen. Ja, ik denk dat wij ons daarmee enorm onderscheiden. Ons doel is: de klant ontzorgen van A tot Z. Wat de klant wil, gaan we regelen. En we laten de klant letterlijk en figuurlijk niet in de kou zitten, ook niet in het weekeinde. Als er storingen zijn bij onze vaste klanten gaan we daar meteen heen."

Hecht team

De medewerkers zijn daarbij uiteraard zeer belangrijk. De klanten van Ten Have kunnen rekenen op een team van enthousiaste en kundige medewerkers, die samen een hecht team vormen en vaak al jaren bij de zaak betrokken zijn. Ook zij kennen de klanten en hun wensen. En uiteraard zijn ze op de hoogte van de nieuwste technieken. Zij vormen het visitekaartje van het bedrijf. Frank is trots op zijn team: "Ik ben dan wel de directeur, maar Denise en ik staan tussen de jongens in, werken gewoon mee, kunnen niet zonder elkaar en gaan voor elkaar door het vuur."

Energiebesparing

In de afgelopen vijftien jaar heeft Ten Have vele mooie klussen kunnen afleveren. Het hoofdkantoor van Eyeworks (nu Warner) in Amsterdam is er daar zeker een van, net als klimaatinstallaties bij onder andere Heyen makelaars, Sinner, Fontijn, One Fitness en de al genoemde langdurige relaties Leen Bakker en Stern. Frank en Denise worden pas echt enthousiast als ze vertellen over de nieuwste technieken en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. "Dan kom je binnen en dan - paf! - gaat de verwarming aan. Dat is prachtig. Elke installatie is van afstand te bedienen en af te lezen. Dat is niet alleen makkelijk, maar levert ook een enorme energiebesparing op. De ervaring is dat als je de klimaatbeheersing voor meerdere vestigingen centraal regelt, de energienota's naar beneden schieten. Met de installaties die wij er tegenwoordig in knopen, haal je zo 10 tot 20 procent van je energienota af. Daarmee verdien je je investering binnen tien jaar terug. Kijk, bij een nieuwe winkel is dat makkelijk. Maar in bestaande bedrijfspanden heb je het vaak over het vervangen van de installatie - en dat is een kostenpost. Maar wel eentje die je terugverdient met kostenbesparing."

Warmtepomp

Wat besparing en nieuwe technieken betreft: de warmtepompsystemen zijn de toekomst. "Zeker nu duidelijk is dat gas er over tien jaar uit gaat. Het is veel schoner en je krijgt er nu nog subsidie voor. Dit is echt de toekomst, zowel voor bedrijven als particulieren." Daarover gesproken: Ten Have mag dan een mooie portfolio aan zakelijke klanten hebben, ook de particulier kan nog steeds bij Ten Have terecht voor een cv-ketel of een airco. "We zijn niet de goedkoopste, maar we leveren wel energiezuinige, geluidsarme en kwalitatief goede producten, sluiten alles correct aan en als er dan toch nog iets misgaat, staan we meteen voor je klaar. Je moest eens weten hoe vaak wij gebeld worden in de zomer voor een storing met een airco die niet bij ons vandaan komt. Daarom zeggen wij: kies voor kwaliteit, dan ben je uiteindelijk veel goedkoper uit."

Warmtepomp

Het toepassen van een warmtepomp voor de verwarming van huizen en bedrijfspanden en de productie van warm water is de laatste tijd flink in opmars. De techniek is heel eenvoudig: in plaats van met gas wordt de warmte van buiten gebruikt om de boel te verwarmen. Een warmtepomp kan daarom de energienota wel tot 40% terugdringen. Een goed advies over de installatiekeuze en deskundige installatie zijn daarbij wel van groot belang. Uiteraard heeft Ten Have dat allemaal in huis.

Weesp

Ook de band met Weesp valt op bij Ten Have. Het bedrijf is trouw IVW-lid en laat zich op allerlei manieren zien in de stad. Bijvoorbeeld als sponsor van onder andere sportclubs, de Weesper triatlon, Radio Weesp, het Concert aan de Steiger en het Sluis-en-bruggenfeest. "Dat is toch leuk? En het hoort er ook gewoon bij, vinden wij. Met de privé-uitgaven houden we er ook rekening mee. We willen het graag in Weesp uitgeven. Elkaar de business gunnen, dat past ook helemaal in het beeld van de IVW toch? Daar staan we helemaal achter. Zo moeten we elkaar een beetje steunen. Zij zijn vaak klant van ons, wij van hen. En ook dat hoort bij dat persoonlijke contact."

Bedrijf van het Jaar

Dat hun bedrijf nu tot Onderneming van het Jaar is uitgeroepen, noemt Frank een aangename verrassing. "Het is een enorme erkenning voor ons hele team. En ook voor onze relaties is het heel leuk nieuws."

12 / 20

Column

Nogmaals nieuw huwelijksrecht

Het wettelijk huwelijksrecht trekt over het algemeen diepe sporen in de vermogensrechtelijke relatie tussen gehuwden (en geregistreerde partners). Zonder huwelijkse voorwaarden is namelijk sprake van de zogenoemde wettelijke gemeenschap van goederen. Dat wil zeggen naar huidig recht dat alle goederen en schulden van beiden zijn, met uitzondering van schenkingen en erfenissen met de zogenoemde anti-aangetrouwdenclausule. Na jaren en jaren proberen lijkt het erop dat er nieuw huwelijksrecht komt, waarschijnlijk per 1 juli 2017. Het lijkt alsof veel wijzigt, maar wees op je hoede.

Vandaar twee algemene waarschuwingen vooraf. Later zullen we vast nog wel de nodige detailregelingen bespreken.

Vooreerst: de invoering van het nieuwe recht zal mogelijk gepaard gaan met veel bombarie van overheidswege. De kans is aanwezig/groot dat daarbij voor het gemak wordt gesteld dat het nieuwe recht inhoudt dat je naar nieuw recht trouwt onder huwelijkse voorwaarden. Als dat wordt gesteld, is het over het algemeen niet juist, althans er zijn en blijven meer dan genoeg redenen om (voor het huwelijk) toch nog huwelijkse voorwaarden te maken. Neem het dus niet voetstoots aan en laat je vóórdat je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, ook naar nieuw recht, eerst héél goed informeren.

Ten tweede: in beginsel vallen volgens het wetsvoorstel schenkingen en erfenissen buiten de nieuwe gemeenschap van goederen. Dat wil echter niet zeggen dat de huidige anti-aangetrouwdenclausule bij schenkingen en erfenissen geen enkele zin meer hebben. Voor erflaters en schenkers kan het nog steeds van harte aan te bevelen zijn om de clausule wél vast te leggen, om daarmee de eigen wensen wat dat betreft zeker te stellen.

Hoe gek het ook klinkt, het kan onder omstandigheden ook aan te bevelen zijn te bepalen dat een schenking of erfenis juist wel in de gemeenschap van goederen valt. Dit wordt ook wel de insluitingsclausule genoemd. Deze clausule wordt vooral opgenomen uit fiscale overwegingen. Door de insluitingsclausule zal namelijk mogelijk minder erfbelasting verschuldigd zijn bij overlijden van betreffende erfgenaam of begunstigde.

Tot slot. Door de wijziging van de wet veranderden bestaande wettelijke gemeenschappen niet. De nieuwe wet geldt dus alleen voor een huwelijk en geregistreerd partnerschap dat wordt gesloten ná de invoeringsdatum. Scheiden en dan opnieuw gaan trouwen (met elkaar) werkt in dit verband niet, want de wet bepaalt dat in die gevallen het 'oude' stelsel herleeft.

IVW wil elke groep bedienen

Voorzitter Reinier Mommaal schijnt zijn licht op 2017

Nog maar een half jaar trekt Reinier Mommaal als voorzitter de kar van bedrijvenvereniging IVW, maar nu al borrelt en bruist het van de ideeën en mogelijkheden in het hoofd van de innovatieve Weesper ondernemer. "We zijn met elkaar goed bezig om het ondernemersklimaat in Weesp steeds mooier te maken."

Foto: Ruth van Kessel

In juni volgde Reinier Mommaal Wim Zagt op als voorzitter van Weesper bedrijvenvereniging IVW. Een klus die hij graag op zich nam, al besefte hij dat de lat ingezet met vorige voorzitters hoog lag. Het is een opdracht die je er naast je dagelijkse werk bij doet. Mommaal: "In het bestuur zijn we allemaal ondernemers die het besturen van de IVW als een heel belangrijke functie zien en waar we graag tijd voor vrij maken. Maar je moet ook realistisch zijn: je kunt niet fulltime met de IVW bezig zijn. Daarom is het zo belangrijk en goed dat we in het afgelopen jaar organisatorisch en inhoudelijk veel verbeteringen hebben kunnen doorvoeren: het contact en de communicatie met de gemeente is sterk verbeterd en met de komst van Paul Smit als fulltime bedrijfsfunctionaris van de gemeente als eerste aanspreekpunt voor bedrijven, verwacht ik dat organisatorische vragen die nu vaak op het bordje van de IVW komen in betere banen worden geleid."

Het bestuur zit weer stevig in het zadel?
"Het was wat onwennig door wisselingen in het bestuur, maar gelukkig hebben we twee prima nieuwe bestuursleden gevonden. Voor Janton Stork, die in juni er twee termijnen op heeft zitten, zijn we ook op zoek naar een opvolger, maar dan hebben we weer een stabiel team. We hebben een goede taakverdeling afgesproken en weten elkaar goed te vinden. Het is heel erg inspirerend om op deze manier voor ondernemend Weesp bezig te zijn."

Wat zie je als successen van 2016?
"Wim Zagt heeft vorig jaar de banden met de gemeente in de persoon van wethouder Herman Tuning stevig aangehaald. Het is heel prettig om de wethouder in een vroeg stadium mee te nemen in onze acties en plannen en vice versa. Dat zie ik als een enorme winst. Daaruit volgt bijvoorbeeld dat er gesprekken op gang zijn over de Nijverheidslaan, dat er fysiek wordt gewerkt aan een goede uitstraling van bedrijventerrein Noord en dat het Gevelfonds een succes blijkt te zijn. Ook zie ik dat er steeds meer samenwerking komt tussen de IVW, Weesp Marketing, de WDO, LTO en de bibliotheek. We trekken steeds vaker samen op waardoor we meer kunnen bereiken en creëren. Dat de Gooise Bedrijven Federatie met alle omringende bedrijvenverenigingen is opgericht, zie ik ook als een succes. Hiermee kunnen we als lokale bedrijvenverenigingen een grotere vuist richting provincies maken."
Wat wordt de uitdaging voor dit jaar?
"Het wordt steeds duidelijker dat de leden van het IVW verschillende behoeften en verwachtingen hebben. Ik zie een splitsing in grote, middelgrote en kleine bedrijven en zzp'ers. Elke groep heeft zo zijn eigen wensen en die willen we als IVW beter in kaart brengen. Neem bijvoorbeeld de maandelijkse businessclub. Een groep vindt het waardevol om elkaar te ontmoeten en bij een borrel te netwerken, maar anderen hebben misschien weer meer aan kennisoverdracht en dan bij voorkeur in de avonduren. Ik ben erg blij met het nieuwe Weesper initiatief het Ondernemerstheater in de City of Wesopa, waar in samenwerking met de Rabobank, Bibliotheek Gooise Meren en de IVW een prachtige avond is georganiseerd met sprekers met inhoud. In deze creatieve omgeving - het theater als broedplek - worden mensen uitgedaagd tot het buiten hun kaders denken. Ikzelf ben hier erg van gecharmeerd, maar andere ondernemers hebben hier misschien wel minder mee. Zo vind ik dat je voor elke doelgroep de beste manier van communiceren, sparren en inspireren moet proberen te vinden. Zo verbreden we ons aanbod voor meer leden en willen we in 2017 voor nog meer ondernemers een inspiratiebron zijn."
Hoe bepalen jullie de prioriteiten?
"Met veel ambities in een toch beperkte tijd moeten we wel prioriteiten stellen. Ik zie voor de IVW de taak weggelegd om, zoals ik net al benoemde, de verschillende typen ondernemers in Weesp op maat te bedienen. Dat vraagt ook om een goede en heldere communicatie tussen de leden, het bestuur, de bedrijfsfunctionaris van de gemeente Paul Smit en wethouder Economische Zaken Herman Tuning. Het is belangrijk dat we elkaar laagdrempelig weten te vinden en samen optrekken. Ik vind het ook belangrijk om Weesp als vestigingsplaats voor bedrijven te analyseren en te promoten. Welk type bedrijf gedijt goed in Weesp? Wat zijn onze pluspunten? Op welke bedrijven moeten we ons focussen en een ideaal ondernemersklimaat voor scheppen? Misschien moeten we niet alles naar Weesp willen halen?

Volgend jaar kiest Weesp voor een fusie met Amsterdam of Gooise Meren of het wordt weer wat anders?
"Daar snij je een heel belangrijk punt aan dat zeker onze prioriteit verdient. Als bedrijfsleven zullen we de voor- en nadelen voor de beoogde partners op een rijtje moeten zetten en een mening moeten vormen. Daarover gaan we zeker de leden raadplegen met de uitdaging om dat zo te doseren dat we bedrijven niet overvragen."

Heb je er zin in?
"Wat dacht je? Ik sta te trappelen om deze punten samen met het bestuur in te vullen. Mijn hoofd borrelt van de ideeën. Als we hierin slagen dan kunnen we aan het eind van het jaar zeggen: we hebben het goed gedaan."

IVW-leden optimistisch het nieuwe jaar in

Foto: Brian Elings

Hartelijke sfeer, zin in de toekomst en vrolijkheid alom. De nieuwjaarsreceptie van de IVW in theater City of Wesopa werd druk bezocht en was zeer geslaagd. Hoogtepunt was de uitreiking van de award aan Ten Have, de kersverse Onderneming van het Jaar.

IVW-voorzitter Reinier Mommaal kwam kort terug op wat er in 2016 is gebeurd en bereikt. En dat is veel als je het, zoals Reinier deed, op een rijtje zet. Wethouder Herman Tuning roemde vervolgens de directie en medewerkers van Ten Have, nadat dat mooie Weesper bedrijf was uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar. De foto's op deze pagina zijn van Brian Elings.

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings