B2B Weesp

11 april 2014

B2B Weesp 11 april 2014


1 / 20

Weer nieuwe huizen Leeuwenveld

Voor de volgende nieuwbouwwijk in het Leeuwenveld is al veel belangstelling. Tientallen mensen kwamen af op de startverkoopbijeenkomst.

Het Leeuwenveld is het gebied ten noorden van het NS-station. Er zijn al twee woonwijken gebouwd, de bedoeling is dat er in etappes verder wordt uitgebreid. Nu gaat het om deelproject Leeuwenveld 3, waarvan de eerste fase uit 22 woningen bestaat. Er komen herenhuizen, hofwoningen en twee-onder-eenkapwoningen. Als er voldoende belangstelling is, kan de bouw nog dit jaar starten. De ontwikkelaar is Blauwhoed, de makelaar is De Vuurtoren.
Waar op andere plaatsen in het land bouwprojecten moeizaam of niet van de grond komen, lukt het in Weesp over het algemeen prima om nieuwbouwhuizen te verkopen. Niet alleen in het Leeuwenveld, ook het bouwproject WeesperGilde in de binnenstad is grotendeels verkocht en is volop in aanbouw.

De aantrekkelijke locaties spelen een belangrijke rol bij het verkoopsucces. Maar de ontwikkelaars slagen er vooral in woningen aan te bieden waar vraag naar is. Daar ontbreekt het aan bij een ander bouwproject in Weesp: het Papeveld bij de sportvelden. Hier lukt het niet om voldoende kopers te vinden. Makelaars pleiten ervoor om het Papeveld beter aan te sluiten op de vraag.

Hogeweyselaan tot juli in delen afgesloten wegens reconstructie

Foto: André Verheul

De Hogeweyselaan gaat op de schop. Het werk begint deze maand en duurt tot medio juli. Dat betekent omrijden voor iedereen en het aanpassen van de logistiek voor de aangrenzende bedrijven.

De weg op bedrijventerrein Noord wordt gereconstrueerd. Het ontwerp van de Hogeweyselaan is in samenspraak met een aantal bewoners, bedrijven en andere betrokkenen, zoals de werkgroep KVO, de IVW en Veilig Verkeer Nederland, gemaakt. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd om de bereikbaarheid van de aanliggende bedrijven zo goed mogelijk te waarborgen. Het werk begint ter hoogte van de Amstellandlaan. In de weken die volgen wordt steeds een volgend deel van de Hogeweyselaan onder handen genomen.

Afsluitingen
De Hogeweyselaan wordt tijdens de werkzaamheden per fase afgesloten voor alle verkeer. Het doorgaande verkeer wordt omgeleid via gele borden. Via de Pampuslaan is de Hogeweyselaan indirect te bereiken, de bedrijven die grenzen aan de Hogeweyselaan (waar op dat moment werkzaamheden plaatsvinden) zijn tijdens de reconstructie te voet bereikbaar.

Aangrenzende bedrijven hebben van de gemeente een brief ontvangen met nadere informatie over de faseringen, omleidingen en andere gevolgen. Daaruit bleek dat de fasen niet allemaal even lang zijn. Dit heeft te maken met de bereikbaarheid van een aantal percelen. Zo zal de uitvoering van de ene fase langer duren dan de andere, zodat ook het ene perceel langer lastiger bereikbaar is het andere. De gemeente probeert zoveel als mogelijk de percelen aan de Hogeweyselaan en omgeving bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden en vraagt de ondernemers daarom om belangrijke logistieke zaken (zoals een belangrijke aflevering) zo snel mogelijk te melden via het e-mailadres: hogeweyselaan@weesp.nl.

Met de reconstructie wordt de Hogeweyselaan veiliger voor fietsers. Ook wordt de verkeerssituatie op het kruispunt Gemeenschapspolderweg / Hogeweyselaan verduidelijkt. Dit project wordt medegefinancierd met subsidiegelden van de provincie Noord-Holland. Aannemersbedrijf KWS Infra uit Diemen voert het werk uit.

Smit en Solarclarity in finale Noord-Holland

Smit & Zoon uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar. Foto: Brian Elings

De Weesper bedrijven Smit & Zoon en Solarclarity zijn doorgedrongen tot de finale van de Ondernemersverkiezing van Noord-Holland. De finalisten hopen op zoveel mogelijk stemmen van collega-ondernemers, want wie de meeste stemmen vergaart wint de publieksprijs.

Dat het beide aansprekende bedrijven zijn, was in Weesp al duidelijk. De IVW-award voor de Weesper Onderneming van het Jaar ging dit jaar naar Solarclarity en vorig jaar naar Smit & Zoon.

Smit & Zoon is genomineerd in de categorie MKB groot, Solarclarity dingt mee in de categorie MKB midden. In elke categorie zijn tien finalisten. Er zijn een juryprijs en een publieksprijs. Om de publiekswinnaar te bepalen, wordt het publiek gevraagd om te stemmen. De finalisten maken daar ook reclame voor. Ondanks dat Smit en Solarclarity in verschillende categorieën zijn ingedeeld, kan niet op beide gestemd worden. Voor de publieksprijs kan er namelijk per e-mailadres slechts één keer gestemd worden. Dat stemmen kan op www.ovnh.nl.

Daarnaast is er de vakjury die per categorie (MKB groot, midden, klein) één winnaar aanwijst. Dat gebeurt tijdens een verkiezingsavond op 7 mei in Haarlem waarop de finalisten zich moeten presenteren. Op grond van de presentatie op de avond en alle verkregen informatie (alle genomineerde ondernemingen worden voor die tijd bezocht door de jury) kiest de jury per categorie een winnaar. Dat levert de eretitel 'Beste Onderneming van Noord-Holland' op. "Een belangrijke erkenning voor ondernemerschap in de provincie", aldus de organisatie. De verkiezing kent een prijzenpakket ter waarde van 5.000 euro.

De jury is samengesteld uit prominenten uit het Noord-Hollandse bedrijfsleven onder voorzitterschap van gedeputeerde Jan van Run.

Brandweer Gooi en Vechtstreek houdt op donderdag 8 mei de 'Dag van de BHV'. Deze dag is bedoeld voor de verantwoordelijke voor de bedrijfshulpverlening en biedt de mogelijkheid geïnformeerd te worden over het ruime aanbod aan producten op het gebied van bedrijfshulpverlening. Er zijn demonstraties, presentaties van hulpmiddelen en een informatiemarkt. Deze dag is op het oefencentrum Crailo in Bussum (langs de A1, bereikbaar via afslag 8). U bent welkom tussen 10.00 en 16.00 uur. Meer informatie staat op onze website: www.bhvbrandweer.nl.

Aaltje: nieuw restaurant aan Herengracht

Foto: Ruth van Kessel

Aan de Herengracht is een nieuw café-restaurant geopend: Aaltje. Het is gevestigd hotel het Hart van Weesp en in de ruimte waar voorheen resuatrant Rubens was gevestigd.

Aaltje wordt gerund door Gijs Numan en Jordi Dekker. In het restaurant serveren zij uitsluitend producten van Hollandse bodem. Op de kaart staan zowel vis- en vlees- als vegetarische gerechten.

Ook wordt er gewerkt met lokale producten, zoals brood van bakkerij Mühl en bier van Wispe, Weesper Moppen en Van Houten chocolade. Voor kinderen kunnen kleine porties worden besteld.

Veel nieuwe gezichten in stadhuis

Foto: Christian Pfeiffer

Andere burgemeester, nieuwe gemeenteraad, andere wethouders. Er zijn volop wijzigingen in het openbaar bestuur van de gemeente Weesp. We praten u even bij.

Sinds 1 april heeft Weesp een nieuwe burgemeester: Bas Jan van Bochove (foto), oud-Tweede Kamerlid voor het CDA. Hij is aangesteld als waarnemer na het vertrek van Bart Horseling, die met pensioen is.

Als gevolg van de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart zijn de politieke verhoudingen in de raad anders komen te liggen. De WSP is nu de grootste partij met 5 zetels, GroenLinks klom op naar 3 zetels. PvdA, CDA, D66 en VVD hebben nu 2 zetels. Artikel 50 bezet de resterende zetel. De coalitie van CDA, D66 en VVD is de meerderheid kwijt. WSP, GroenLinks en PvdA zijn ver met een nieuwe coalitie. Als dat rond komt, komen er drie nieuwe wethouders.

Werken onder hoogspanning

Mierennest. Foto: Etienne Lieverst

Wat een topproject! In zowel omvang, techniek en complexiteit. Etienne Lieverst kijkt met trots en tevredenheid terug op de topprestatie die zijn bedrijf EWN heeft geleverd met de vervangingsoperatie van de hoofdverdeelkast bij DENSO Europe in het weekend van 15 en 16 maart. 35 uur non-stop topspanning, het systeem mocht niet stil komen te liggen.

DENSO aan de Pampuslaan is de Europese hoofdvestiging van het Japanse bedrijf in auto-onderdelen. Als door de vervangingsoperatie van de bijna veertig jaar oude hoofdverdeelkast in Weesp de server zou uitvallen, zou in heel Europa het productieproces stagneren. Een risico dat tot duizenden euro's per minuut kon gaan oplopen. Etienne Lieverst: "Dan is het dus een hele eer dat DENSO ons het vertrouwen schonk voor deze klus: de oude hoofdverdeelkast van 630 Kva ontkoppelen en er uithalen en de nieuwe kast installeren. Plus de installatie van twee subkasten die door een dubbele noodstroomvoorziening elk risico op uitval van de server bij calamiteiten uitsluiten. Het was logistiek en technisch een hoogstandje, dat we samen met het Weesper bedrijf PTTA Verdeelsystemen hebben geklaard. Zij leverden de kast en bouwden de besturing en programmering in. Een project als dit kun je niet alleen, je moet blind op elkaar kunnen bouwen. We bleken een geweldig team."

Voor DENSO was het logisch dat zij de opdracht aan EWN gunden. Jeroen Roell, gebouwenbeheerder bij DENSO, legt uit: "Ik werk al tien jaar bij dit bedrijf en ben er verantwoordelijk voor dat alles functioneert. In al die jaren is er nog nooit iets misgegaan met de installaties. Bij EWN weten ze precies hoe alles in elkaar steekt. Wij hadden er dan ook alle vertrouwen in dat deze vervangingsoperatie goed zou verlopen, maar spannend was het natuurlijk wel. Met zijn allen hebben we er dat bewuste weekend met onze neus bovenop gestaan. Er hing veel van af." Lieverst nam de uitdaging met plezier aan. "Met Peter Jansen van PTTA hebben we alle stappen tot in details uitgedacht. Wij werken al zo lang samen, we kunnen lezen en schrijven met elkaar en dat bleek ook nu weer. Voor het transport schakelden we Bos Transport in. Werken met Weesper bedrijven geeft net dat beetje extra, het is een echt wij-gevoel in Weesp. We zetten er met elkaar de schouders onder."

Technisch hoogstandje Foto: Etienne Lieverst
Peter Jansen van PTTA. Foto: Etienne Lieverst
Koper. Foto: Etienne Lieverst
Nieuwe hoofdverdeelkast. Foto: Etienne Lieverst

En toen was het zaterdag 15 maart 2014. Weken van voorbereiding gingen aan de operatie vooraf. Jeroen Roell en Abdel Bouhali, bedrijfsleider van EWN en verantwoordelijk voor de gehele operatie, lieten niets aan het toeval over. Niets mocht er misgaan. Twee noodaggregaten van 200 Kva – als noodvoorziening voor de noodvoorziening - werden per container naar de Hogeweyselaan getransporteerd en in gereedheid gebracht. Zij zouden ervoor zorgen dat de server kon blijven werken. De zes medewerkers van EWN waren in ploegen ingedeeld en elk van hen wist exact wat hem te doen stond, net als de drie medewerkers van het team van PTTA. Het moment dat de hoofdschakelaar omging en DENSO moest overschakelen op noodstroom was zenuwslopend. Lieverst: "Wat er toen gebeurde vergeet ik nooit meer. Als één man gingen alle negen werknemers aan het werk. En dat in die kleine ruimte, het leek wel een mierenhoop. Zo mooi om te zien, er viel geen onvertogen woord. En als vanzelfsprekend hielp de een de ander. PTTA of EWN? Dat maakte dat weekend geen verschil, we waren één bedrijf. Allen met hetzelfde doel: de klus succesvol te klaren."

Zaterdagochtend startten de werkzaamheden om 06.30 uur. De ploegen losten elkaar geruisloos af, om na een paar uur rust weer terug te komen en het stokje over te pakken. Exact op de afgesproken tijd, zondagavond 22.00 uur, was het gebeurd: het moment dat dertig vestigingen in Europa weer inlogden op de server. Lieverst: "Het was gelukt! Wat een voldoening: 35 uur knallen en geconcentreerd aan het werk geweest; en ondanks de spanning was het supergezellig. Dan is hard werken leuk en dat geeft energie. In dit geval letterlijk!"

Column

Boeking privékosten op de zaak onder de loep

Uit een pilot van de Belastingdienst blijkt dat de kosten die door de ondernemer als zakelijk worden aangemerkt lang niet altijd als zakelijk zijn aan te merken. Er waren meerdere ondernemers die privékosten in mindering op hun ondernemingsresultaat hadden gebracht. De pilot resulteerde in een totale correctie van maar liefst € 1,3 miljoen. Reden voor de Belastingdienst om extra controles onder een grotere groep ondernemers uit te voeren.

Als ondernemer mag je kosten die je vanuit het zakelijk belang van je onderneming maakt ten laste van het ondernemingsresultaat brengen. Bij de beoordeling van de aftrekbaarheid van deze kosten is de Belastingdienst terughoudend. De Belastingdienst beoordeelt in principe alleen of de kosten vanuit een zakelijk oogpunt zijn gemaakt. Je bent als ondernemer vrij om te beslissen welke kosten je maakt en tot welk bedrag, en dus kies je zelf in welke auto je rijdt en hoe je jouw kantoorpand inricht. Alleen als de kosten in verhouding tot vergelijkbare ondernemingen extreem hoog zijn, mag de Belastingdienst oordelen over de omvang van jouw ondernemingskosten.

Naast de kosten die uitsluitend een zakelijk motief hebben, heb je ook te maken met gemengde kosten. Kosten die een zakelijk karakter hebben, maar die tevens een voordeel voor jouzelf opleveren. Van deze groep kosten is alleen het zakelijke deel van de kosten aftrekbaar. Dit klinkt heel eenvoudig, maar hoe bepaal je welk deel zakelijk is?

Voor verschillende kosten heeft de wetgever middels de wet al voor ons geoordeeld dat deze kosten (gedeeltelijk) een persoonlijk karakter hebben. Voor kosten die niet in de wet genoemd worden, geldt dat je in alle redelijkheid een kostenverdeling moet maken. Jij bepaalt op basis van het feitelijke gebruik bijvoorbeeld welk deel van de onderhoudsnota betrekking heeft op het woongedeelte van jouw woon-winkelpand. Je kunt dit onderscheid maken door te kijken aan welk deel van het pand de werkzaamheden hebben plaatsgevonden. Op vergelijkbare wijze kunnen ook de gesprekskosten van de telefoon gesplitst worden in zakelijke gesprekken en privégesprekken.

Zorg in je administratie voor een goede onderbouwing van de gekozen verdeelsleutel. Het is dan aan de Belastingdienst om te verdedigen dat de gekozen verdeling niet acceptabel is. Je maakt het de Belastingdienst zo een stuk moeilijker. Bovendien verklein je de kans op een boete wegens het ten onrechte in aftrek brengen van privékosten flink. Gelet op de stijgende boetebedragen en de toenemende nonchalance waarmee de Belastingdienst boetes oplegt, ook niet onbelangrijk.

Nieuwe logistiek

Vader en zoon groeien met Wim Bos Transport op gebied van opslag, installatie en verwerking

Foto: Brian Elings

Hoe gaat het met Wim Bos Transport?

"Vorig jaar hebben we een goed jaar gedraaid, dit jaar ziet er ook goed uit. We merken dat het in veel sectoren minder wordt verkocht. Daardoor zijn er ook minder vervoersbewegingen. Maar doordat wij ook andere dingen aanbieden waar de klant financieel voordeel aan heeft, vullen we dat weer aan."

Andere dingen?

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

"Een van de belangrijkste dingen is warehousing, dus op- en overslag. Zeker in de grote steden gaan klanten uit kostenoverweging naar kleinere panden. Toch hebben ze opslagruimte nodig, bijvoorbeeld voor seizoensgoederen. Wij bieden die opslagruimte aan. Ook veel startende ondernemers huren een stukje opslag bij ons. Maar we gaan nog veel verder. We doen ook uitpakken, bestickeren, administreren, reinigen, assembleren, kortom, de hele handling."

Een voorbeeld?

"Een vaste klant van ons groeide uit zijn jasje. In plaats van een groter pand te betrekken, huurt hij ruimte bij ons. Hij laat hier zijn onderdelen afzetten, het gaat om 600 machines. Zijn werknemers doen hier de assemblage en vervolgens zorgen wij voor transport en plaatsing van de machines door heel Europa. Dit soort combinaties maken wij volop. De lijntjes zijn veel korter en de klant kan moeiteloos zijn pieken opvangen."

Deze markt groeit?

"Doordat men kritischer op kosten en efficiency is, is hier meer vraag naar. We voelen de behoefte van de klant op dit gebied steeds beter aan. Transport blijft daarin vaak een centrale factor. Zo doen we veel nationale en internationale beurzen. Wij brengen de stand en de producten van een klant naar de beurslocatie ergens in Europa. Wij bouwen die stand op, breken hem na de beurs weer af en transporteren alles weer terug. De vertegenwoordiger die een week op die beurs heeft staan werken, hoeft dus niet nog eens midden in de nacht de boel af te breken.

Daarnaast onderscheiden wij ons in het transport van hoogwaardige goederen. Wij zijn gespecialiseerd in onverpakte goederen. De zorgsector is een van de grotere klanten. Het gaat om allerlei hulpmiddelen voor de zorg, zoals ziekenhuisbedden, tilliften, douchewagens. De fabrikant levert dat hier af, wij zetten het in elkaar en brengen het dan bij de klanten van onze klant: ziekenhuizen, verzorgingshuizen en andere zorginstellingen. Ook verpakkingsmachines vervoeren we veel. Bij ons is nog maar 10% palletvervoer."

Hebben jullie veel klanten in Weesp?

"Altijd gehad. Van kleine tot grote bedrijven. Een daarvan is Stobag. Daar vervoeren we zonweringen voor. Ook dat is 'speciaal vervoer'. Zonweringen zijn wel 8 tot 9 meter lang en zwaar om te tillen. Wij rijden dagelijks voor Stobag met gemiddeld acht afleveradressen door heel Nederland. We hebben een hiervoor een speciale trailer laten bouwen waaraan een kleine heftruck zit. Daarmee kan de chauffeur zelf de zonweringen uitladen. Op deze auto heeft Stobag zijn eigen reclame. Wij zorgen dus voor het transport en Stobag vindt het prettig dat bij dealers en particulieren een herkenbare Stobag-auto voor komt rijden. Onderweg is het ook mooie reclame voor Stobag-producten. Een voorbeeld van hoe je kunt meedenken met de klant en zijn vervoersprobleem zo goed mogelijk kunt oplossen."

12 / 20

Wat is de lol in jullie werk?

Wim senior: "We zijn opgegroeid in de vrachtwagens. Het zijn schitterende machines. Dit is ons leven. Al die logistieke stromen in Europa, dat vind ik fascinerend om te zien."

Wim junior: "Het plezier zit 'm ook in de uitdaging om de klant te helpen bij het oplossen van zijn vervoers- of opslagproblemen. Het is heel divers werk."

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

'Mijn vader en ik kunnen alles tegen elkaar zeggen'

Senior: "Er zijn al heel wat generaties Bos opgegroeid met die les. Alles is te vervoeren, hoe lastig ook; er is altijd wel een oplossing voor."

Jullie zijn derde en vierde generatie. Dat moet bijzonder zijn.

Senior: "Dat is het ook. Mijn opa begon in het begin van de vorige eeuw met één transportauto waarmee hij 's morgens veevervoer deed en 's middags een verhuizing. Moet je je voorstellen, waar 's morgens de koeien stonden, staat 's middags je bankstel. Weesp is altijd een industriestadje geweest met grote fabrieken als De Magneet, Van Houten, de IJsfabriek. Bos heeft daar altijd voor gereden. In 1996 ben ik voor mezelf begonnen. Het is de bedoeling dat mijn zoon het op termijn overneemt."

Junior: "Vakantiewerk als kind niet meegerekend, ben ik hier nu tien jaar in dienst. Begonnen als verhuizer, toen chauffeur en uiteindelijk op kantoor, als bedrijfsleider. En als het heel erg druk is springen we zelf ook nog wel eens op een auto."

Zijn er dingen die jij leert van je zoon?

Senior: "Digitalisering en andere moderne toepassingen. Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen om alle rekeningen per e-mail te versturen, maar we doen het nu wel. Het levert ons tijdwinst op en de klant vindt het ook prettiger. Bovendien is Wim gestructureerder dan ik. Zet mij achter een bureau en je kunt na een uur niets meer terugvinden."

En andersom?

Junior: "De rust en ervaring. Ik ben iemand van de directe reacties. Dat heeft voordelen, maar ik zie bij mijn vader dat het soms beter is om even af te wachten."

Wil je het bedrijf ooit overnemen?

"Dat is inderdaad de intentie, maar we hebben geen haast. Mijn vader wil nu nog helemaal niet stoppen. Ik studeer nu voor mijn ondernemersdiploma. Daarnaast volg ik een leerwerktraject gericht op de overname van familiebedrijven. Daar leer ik heel veel. Ik spreek er ook met opvolgers in andere familiebedrijven. Je ziet veel overeenkomsten. Het mooie van een familiebedrijf zijn de korte lijntjes. Ook ben je tegen familie toch wat opener en eerlijker. Mijn vader en ik kunnen naar elkaar toe alles zeggen."

Ben je blij met je zoon als opvolger?

Senior: "Ik vind het geweldig dat hij zich zo ontwikkelt. Het betekent voor mij dat ik dingen moet loslaten. Dat is wel eens lastig. Voor mij is dit ook een proces. Maar het is mooi om te zien dat Wim de ervaringen van mij kan gebruiken. Hij groeit er geleidelijk in. Als we probleempjes tegenkomen, lossen we die automatisch samen op. Een groot voordeel is dat ik nu zelf meer tijd krijg voor belangrijke zaken waar ik voorheen te weinig tijd voor had. Zoals meer aandacht voor de klanten, nieuwe contacten leggen of ideeën uitwerken."

Wat zijn verder de toekomstplannen?

Junior: "Het bedrijf nog meer met de tijd mee laten gaan. Dan heb je het over het verder digitaliseren en automatiseren. ICT, trackingsystemen, noem maar op. Wij lopen daar al aardig mee voorop en we moeten daar in mee blijven gaan."

Senior: "Markten veranderen, materialen veranderen, ontwikkelingen zijn onzeker. Welke sectoren krijgen weer een opleving, welke niet? Je zal maar veel in specifieke bouwauto's hebben geïnvesteerd, snap je? Daar heb je als transportbedrijf allemaal mee te maken. Wij moeten op al die dingen flexibel kunnen inspelen. Dat is lastig, maar we hebben bewezen dat we het goed kunnen."

Goudhaantjes

Wel eens een vieze of gedeukte auto van Wim Bos Transport gezien? Dat kan ook haast niet, want de chauffeurs zorgen dat hun auto er altijd netjes uitziet. Klein of groot, elke wagen heeft een vaste berijder die verantwoordelijk is voor de auto. Ze bewegen zich altijd hoffelijk door het verkeer. Het is opvallend dat er nauwelijks schade wordt gereden, ondanks de honderdduizenden kilometers per jaar. Correctheid is een handelsmerk voor Wim Bos Transport. Alle medewerkers gaan netjes gekleed en zijn communicatief vaardig. "We zijn heel blij met onze medewerkers. Ook zij horen een beetje bij de familie. Wij zeggen altijd: hier werken alleen goudhaantjes."

En jullie blijven in Weesp?

Junior: "Wij zitten goed in Weesp, wij zijn Weespers en dat zal nooit veranderen. De ligging is geweldig, centraal in Nederland en we staan hier nooit in de file. En we willen ons logo niet veranderen…"

Senior: "We vinden het wel jammer dat er bedrijven verdwenen zijn en dat de uitstraling van het industrieterrein nog niet echt beter is. Er zijn voor de Rijnkade allerlei plannen gemaakt, maar daar hoor je nu niemand meer over. Dat vind ik toch wel tegenvallen, vervelend zelfs. Ik zeg eerlijk: het houdt mij tegen om ook mijn straatje en panden op te knappen."

Column

Cash is king? Deel 2

In een vorige column zijn enige overwegingen gegeven over uitkeringen uit een BV en de voorzichtigheid die je in acht moet nemen, zeker onder het huidige, nieuwe recht. Extra fiscale aandacht is in ieder geval op zijn plaats bij uitkeringen uit de BV, maar dat gold eigenlijk altijd al.

Zoals eerder aangegeven besluiten de aandeelhouders (doorgaans) tot de uitkering. Omdat de regels voor het nemen van besluiten door aandeelhouders aanzienlijk zijn gewijzigd, dient de besluitvorming ook weer goed onder de loep genomen te worden. Dat geldt met name voor het zogenoemde 'besluit buiten vergadering'. Voor rechtsgeldige besluitvorming buiten vergadering gelden vandaag de dag veel strengere wettelijke eisen. Die eisen zijn van dwingend recht, dus ook van toepassing als ze niet in de statuten zijn opgenomen. Zijn er statuten van vóór 1 oktober 2012 dan gelden dus de nieuwe, strengere, wettelijke eisen én daarbovenop de statutaire eisen. Door die combinatie is deze besluitvorming omgeven door schier eindeloze vormvereisten. Pas dus goed op. Voor de volledigheid: het geldt dus niet voor besluiten in een vergadering van aandeelhouders die helemaal volgens de statuten worden opgeroepen en gehouden. Dan is er uiteraard 'gewoon' sprake van een besluit binnen vergadering.

Als een bestuurder ook aandeelhouder is, kan er sprake zijn van een zogenaamd 'tegenstrijdig belang'. De bestuurder mag dan niet meebeslissen over het al dan niet verlenen van toestemming voor de uitkering. Het besluit wordt dan genomen door de andere bestuurders. Het komt vaak voor dat er maar één bestuurder is of dat alle bestuurders aandelen hebben. Er is dan eigenlijk geen bestuurder meer die het dividendbesluit kan goedkeuren.
In de statuten kan worden geregeld wie dan de goedkeuring moet verlenen. Is er niets over bepaald in de statuten en is er geen raad van commissarissen, dan besluiten de aandeelhouders of de goedkeuring wordt verleend.
Ook voor een enig aandeelhouder/bestuurder is het belangrijk hierop te letten. Het besluit moet op de juiste manier worden genomen en goed worden vastgelegd. Anders is er een risico dat het besluit tot uitkering van dividend alsnog wordt teruggedraaid bij een faillissement.

Tot slot: als er wettelijke of statutaire reserves zijn, moet het na uitkering resterende eigen vermogen groot genoeg zijn daarvoor. Het komt niet vaak voor dat in statuten een zogenaamde statutaire reserve is opgenomen. Wettelijke reserves komen vaker voor. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de herwaarderingsreserve. Als er sprake is van een herwaarderingsreserve mag het eigen vermogen door de uitkering dus niet kleiner worden dan die wettelijke reserve.
Iedereen weet het natuurlijk al, maar voor de volledigheid: raadpleeg voor (een besluit tot) de uitkering ongelofelijk goed je (fiscale) adviseur!

Garantie op doeltreffendheid

Foto: Ruth van Kessel

Tien jaar bestaat Groove Graphics en in die tien jaar heeft het bedrijf dat van de creatie van logo's en huisstijlen tot de productie en montage alles in eigen hand heeft, zich ontwikkeld tot een professionele speler in de reclamewereld. "Reclame is een ding, maar alles draait om doeltreffendheid', zo stellen partners Raymond Vonk en Erik Roukens.

Groove Graphics maakt een grote groei door: in twee jaar tijd heeft het bedrijf haar omzet zien verdubbelen. "En dat in crisistijd", lacht Raymond Vonk. "Sinds 2013 hebben we Sydney voor de productie en montage toegevoegd aan ons team. Voor de grotere montageprojecten schakelen we zzp'ers uit ons netwerk in. Het werken aan langdurige relaties verdient zich terug, het loopt als een trein." Vol trots toont de ondernemer het portfolio van Groove Graphics, dat ze eigentijds op Facebook hebben geplaatst. Voorbeelden van de kracht van reclame op auto's, borden en gevels in Weesp en daarbuiten, talloze logo's en drukwerk; elk project met de persoonlijke handtekening van Groove Graphics. Vonk demonstreert het nieuwste paradepaardje van het bedrijf aan de hand van de glasdecoratie van het nieuwe Klant Contact Centrum van de gemeente Weesp. Hierbij zijn foto's van Weesp op halftransparant glasfolie toegepast om de privacy in de spreekkamers te waarborgen. Vonk: "De foto's worden prachtig opgelicht door het licht dat er half doorheen komt en tegelijk kun je er niet doorheen kijken. Dit is een van onze nieuwe producten waar we veel succes mee boeken."
Wat is de kracht van het bedrijf? "Dat is de manier waarop wij bedrijven adviseren in hoe ze zich het beste kunnen profileren. Je kunt je geld maar een keer uitgeven en zeker in deze lastige economische tijd moet het wel in een keer goed zijn. Dus nemen wij de tijd om te praten en te luisteren. Wat wil een bedrijf met zijn reclame-uiting bereiken? Waar is hij zichtbaar en hoe kunnen we dat versterken? Dat is voor ieder bedrijf anders, maar ook voor elke situatie. We denken mee en maken alles zelf. Voeg daaraan toe dat we garantie geven op ons werk en dat als er iets is we de mogelijkheden in huis hebben om het direct op te lossen. Deze service en kwaliteit praat zich rond."

Groove Graphics over Sinner
Vonk: "We hebben de nieuwe bedrijfsauto's van Sinner voorzien van hun nieuwe logo en naam. Het logo was er al, maar de detaillering liet Sinner aan ons over. Het is een jong, dynamisch bedrijf; we spreken dezelfde taal. Met een proefmontage konden we laten zien wat we bedoelden. Leuk dat dit zo werd gewaardeerd. We zijn trots op het resultaat."

Na sport nu de lifestyle

Foto: Ruth van Kessel

Sinner, sports & lifestyle merk, introduceert in 2014 zijn nieuwe identiteit: een nieuw logo waarin de zonnebril de roots van het bedrijf symboliseert: rebels en extreem, niet meer alleen in sportswear, maar ook in lifestyle. Sinner as I am. En dat het een Nederlands merk is uit Weesp, mag iedereen weten.

De voorjaar/zomer 2014-collectie ligt al in de winkels met een hoofdrol voor meervoudig wereldkampioene wakeboarding Maxine Salupette. Ook kiteboarding wereldkampioenen Kevin en Jalou Langeree hebben meegewerkt aan een aantal modellen van de collectie. "Met deze kampioenen in extreme sporten hebben we zonnebrillen ontwikkeld: lifestyle producten met oog voor stoere details. We hebben zelfs de tattoo van Maxine in het brilpootje verwerkt", vertelt Frank Schurink van de afdeling marketing van Sinner. "We hebben niet alleen zonnebrillen, maar we ook een waterhelm voor Maxine ontwikkeld. Bij Sinner gaat stijlvol en functioneel samen." De campagne voor de wintercollectie 2014-2015 is nog extremer: foto's met excentrieke eigenzinnige mensen, schaars gekleed, die je met een glanzende skibril aanstaren vanaf een enorme zandvlakte. Schurink: "Deze foto's zijn gemaakt tijdens het 'Burning Man Festival' in de Black Rock woestijn in Nevada. Je verwacht besneeuwde bergtoppen, maar het is zand. En de gefotografeerde mensen zijn geen modellen, maar gewone festivalgangers. De boodschap is: wees jezelf op je eigen manier. Met Sinner. Sinner is rebels, verrassend en grensverleggend. Niet alleen in sport, maar ook in lifestyle. Vandaar dat we onze focus hebben verbreed richting dancemuziek en festivals."
Sinner begon in 1996 als zonnebrillenmerk met de uitdaging net zo stoer, eigentijds en kwalitatief te zijn als dure merken, maar dan voor een betaalbare prijs. Inmiddels ontwikkelt en produceert het bedrijf naast zonnebrillen ook sporthelmen, goggles, rugprotectors en andere accessoires voor zomer- en wintersporters. Het Weesper bedrijf verkoopt in 24 landen haar producten. Het hoofdkantoor aan de Pampuslaan is het hart van het bedrijf. "Internationaal wordt vaak gedacht dat we Amerikaans zijn", vertelt de marketingassistent. "Maar ook dat willen we rechtzetten: we zijn een Nederlands merk. Uit Weesp om precies te zijn."

Sinner over Groove Graphics
Schurink: "We wisten al van een eerdere opdracht dat de kwaliteit van Groove Graphics goed is. Ook nu hebben Raymond en Erik zichzelf bewezen door een professionele en persoonlijke benadering. Vooral het snelle schakelen is prettig; dat komt ook omdat het bedrijf bij ons om de hoek zit."

Twee bedrijven die zich bezighouden met stijl. Of het nu gaat om huisstijl of lifestyle, het gaat om de boodschap: wie of wat wil je zijn? Gesneden koek voor deze twee jonge, dynamische bedrijven.

De IVW stuurt een enquête, vul hem in!

Zoals u weet bevraagt het bestuur van de IVW regelmatig haar leden. Dat doen we via een enquête waarin we een aantal actuele onderwerpen aansnijden. Dit jaar stellen we bijvoorbeeld vragen over de parkeersituatie. Daarnaast vragen we wat u vindt van de manier waarop wij u informeren. Dit alles is bedoeld om uw belangen nog beter te behartigen. We versturen binnenkort een e-mail met een enquête die u via de computer kunt invullen. Het duurt niet lang en we hopen van harte dat u meewerkt.

Blij met bedrijvenloket

De IVW is blij met het onlangs geopende Bedrijvenloket Gooi & Vechtstreek op internet, een initiatief van iLocator. Ondernemers en gemeenten kunnen relevante informatie verkrijgen over beschikbare ruimte op alle bedrijventerreinen in de regio. Ook Weesp is deelnemer hierin. Cor van der Poel van de IVW: "Bedrijven die ruimte zoeken, zien meteen wat er waar beschikbaar is en kunnen meteen contact leggen. Lekker snel, geen gedoe. Dat kan zeker helpen om nieuwe bedrijven naar Weesp te halen." Het bedrijvenloket is te vinden via ilocator-gooienvechtstreek.nl.

Toekomstig kapitaal van uw onderneming

Foto: Brian Elings

Directeur Adriaan Nagel van het Casparus College kijkt zeer tevreden terug op de IVW BusinessClub op zijn VMBO-school. "Het was geweldig motiverend en stimulerend om u op onze school te zien", zo blikt hij terug in een bedankbrief.

Er is onder meer gesproken over de binding tussen bedrijfsleven en onderwijs. Nagel: "Wij hebben gesproken over ons gemeenschappelijk belang: enerzijds goede leerplekken voor leerlingen die op school geleerd hebben hoe ze zich moeten gedragen bij u op de werkvloer en anderzijds goedopgeleide en competente werknemers die een groot kapitaal van uw onderneming vormen." (foto's Brian Elings)

Foto: Brian Elings
Foto: Brian Elings

BussinessClub later

De IVW BusinessClub van 6 mei is verplaatst naar dinsdag 27 mei en vindt plaats bij Fred Janssen Auto's in Naarden. Entree vanaf 15.30 uur. Nadere info t.z.t. via de uitnodigingskaart.